Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] BoaB - Azorius Advance, Deel 2

Scroll: [boven|reacties|beneden]
6-1-2013 20:48:00

Hallo allemaal en welkom bij alweer het tweede deel van deze Building on a Budget-serie. Net voor de jaarwisseling ben ik begonnen met het spelenderwijs verbeteren van het Return to Ravnica Intro Pack ‘Azorius Advance', een wit-blauw deck met veel flyers en detain (het nieuwe keyword van de Azorius). Een beetje tegen de traditie in ben ik in deel 1 al een duidelijke weg ingeslagen met het deck, namelijk die van card advantage. Waarom card advantage? Vanwege Righteous Authority, één van de rares uit het Intro Pack en een awesome casual kaartje als je het mij vraagt. Deze week: een onvermijdelijke toevoeging en aandacht voor de ‘funfactor'.



Na 10 potjes en reeds 13 aanpassingen (veranderingen aan de mana base niet meegerekend) ziet het deck er als volgt uit:

Azorius Advance, v1.2//Lands (25)
4 Azorius Guildgate
10 Island
11 Plains

//Creatures (24)
2 Azorius Arrester
2 Concordia Pegasus
4 Invisible Stalker
2 New Prahv Guildmage
1 Lyev Skyknight
2 Stealer of Secrets
4 Tandem Lookout
2 Vassal Soul
1 Azorius Justiciar
1 Soulsworn Spirit
2 Battleflight Eagle
1 Archon of the Triumvirate (rare)

//Other
2 Curiosity
1 Dramatic Rescue
1 Inaction Injunction
2 Arrest
2 Azorius Keyrune
3 Righteous Authority (rare)

De toevoeging van Tandem Lookout heeft in potjes 6 t/m 10 erg goed uitgepakt, niet in de laatste plaats omdat het deck al aardig wat creatures met een vorm van evasion bevatte. En de extra Righteous Authoritys hebben me al een aantal keer een heel dikke flyer opgeleverd. Ik richt me in eerste instantie dan wel op card advantage als deckthema maar dankzij de Lookouts en Authorities ben ik me – eigenlijk onbewust – ook gaan richten op één van de andere thema's van het Azorius Advance Intro Pack: flying/evasion (zie deel 1 voor een uiteenzetting van de deckthema's). Dat is mooi meegenomen want ik wil de ‘feel' van het originele deck wel een beetje intact houden, ondanks dat mijn uiteindelijke lijsten meestal nauwelijks nog op het origineel lijken. Ik ben deel 1 geëindigd met de toevoeging van 4 Invisible Stalker, één van Tandem Lookout's beste vriendjes, en 2 Curiosity, die weer heel goede vrienden is met Invisible Stalker (voor zover een aura in staat is tot het aangaan van sociale contacten ).



Games 11 t/m 15 speel ik tegen Marloes, die een verbeterde versie van het Intro Pack ‘Rakdos Raid' hanteert. Dit zijn de veranderingen ten opzichte van het origineel:

- 1 Bellows Lizard
- 3 Tormented Soul
- 1 Sewer Shambler
- 2 Canyon Minotaur
- 2 Zombie Goliath
- 1 Minotaur Aggressor
- 1 Deviant Glee
- 1 Shrieking Affliction
- 1 Mind Rot
- 1 Blood Reckoning
- 1 Assassin’s Strike
+ 2 Rakdos Cackler
+ 3 Ash Zealot
+ 2 Gore-House Chainwalker
+ 3 Hellhole Flailer
+ 1 Dreadbore
+ 4 Searing Spear

Een behoorlijke verbetering dus, misschien een beetje té als je kijkt naar de huidige staat van mijn Azorius Advance deck maar wellicht brengen de playskills van Marloes weer wat evenwicht in de zaak.

Tijd om versie 1.2 te testen!

Game 11 t/m 15Game 11 tegen Rakdos Raid
Beginhand: Island, Plains, Azorius Arrester, Invisible Stalker, New Prahv Guildmage, Curiosity, Arrest .
Eigenlijk gaat het heel best bij mij deze game maar ik kan Marloes simpelweg niet bijbenen. Een Invisible Stalker enchant ik in beurt 3 met een Curiosity terwijl een Azorius Arrester Marloes' Rakdos Cackler detaint. Ik trek vervolgens een Tandem Lookout van mijn nieuwsgierig Stalker en pair deze een beurt later met de Stalker (draw 2, sweet!). Helaas ben ik gedwongen om met mijn Lookout te blocken want Marloes komt in beurt 5 met een Ash Zealot, Rakdos Cackler en Hellhole Flailer op mij af terwijl ik al redelijk laag in levens sta. Twee Azorius Guildgates achter elkaar zorgen uiteindelijk voor te veel vertraging aan mijn kant waardoor Marloes mij in beurt 6 al kan affikken met 2x Searing Spear. Een Arrest op haar Hellhole Flailer mocht niet meer baten. Ik eindig met een Invisible Stalker, New Prahv Guildmage, 2 Tandem Lookout en 2 Vassal Soul op hand.


Het begon nog goed...

Game 12 tegen Rakdos Raid
Beginhand: Azorius Guildgate, Island, 3 Plains, Tandem Lookout, Righteous Authority.
Geen beste beginhand maar qua mana zit het in ieder geval goed dus ik besluit het erop te wagen. Ik open het bal met een Vassal Soul die Marloes in mijn beurt gelijk Searing Speart. Daarna volgen een Tandem Lookout en Lyev Skyknight die ik met elkaar pair. De Skyknight detaint een Rakdos Shred-Freak waardoor de Lookout doorkomt voor een kaartje. Marloes speelt vervolgens een… Cower in Fear. Balen! Gelukkig heb ik nog een fraaie Archon of the Triumvirate op hand waar ik nog maar één landje voor nodig heb. Natuurlijk mis ik juist dan 2 landdrops achter elkaar maar ik kan mijn net gespeelde Invisible Stalker wel enchanten met een Righteous Authority. De Stalker komt een paar keer door maar ik moet ‘m uiteindelijk achterhouden omdat Marloes nog harder racet met haar Bloodfray Giant, Ash Zealot en Rakdos Shred-Freak. De Archon komt in het vervolg van dit potje niet meer uit m'n hand omdat ik een Rix Maadi Guildmage moet detainen met mijn New Prahv Guildmage, Invisible Stalker moet zichzelf opofferen in combat en uiteindelijk verlies ik door een Traitorous Instinct op mijn Vassal Soul. Tussendoor trek ik nog een weinig indrukwekkende Stealer of Secrets.

Game 13 tegen Rakdos Raid
Beginhand: Azorius Guildgate, 4 Plains, Invisible Stalker, Soulsworn Spirit.
Weer geen beste hand maar ik hoef maar een Tandem Lookout te trekken en dan ziet het er opeens heel anders uit. Ik trek inderdaad een Tandem Lookout in beurt 3 maar daar staat tegenover dat ik in beurt 1, 2 en 4 én van mijn met TL gepairde Invisible Stalker nóg meer land trek. Tegen een rap deck als dat van Marloes is dat natuurlijk vragen om problemen. In beurt 6 word ik dan ook al naar 2 geschopt door een Ash Zealot, Hellhole Flailer en Rakdos Keyrune. Ik scoop wanneer ik in mijn beurt een Azorius Keyrune trek. Ik eindig met 5 land in play en 4 op hand.

Game 14 tegen Rakdos Raid
Beginhand: Azorius Guildgate, Island, Plains, Vassal Soul, Curiosity, Arrest (1x gemulligand vanwege 5 land op hand).
Eindelijk een potje met wat meer geluk. Ik start met een Azorius Guildgate, Concordia Pegasus en Vassal Soul. Marloes doet het ook niet verkeerd met een Rakdos Cackler (2/2) en 2 Rakdos Shred-Freaks. In beurt 4 enchant ik m'n Vassal Soul met Curiosity en ik kom door voor een kaartje. Ondertussen houdt Concordia Pegasus Marloes' creatures op afstand. De Soul komt door voor een tweede kaartje en een vers getrokken Azorius Arrester detaint Rakdos Cackler. Bij Marloes komt er dan wat zand in de machine want gedurende twee beurten speelt ze alleen een Crippling Blight op mijn Concordia Pegasus, die daardoor nutteloos wordt. Alles lijkt in kannen en kruiken als ik een Righteous Authority trek, welke ik op Vassal Soul speel (+3/+3). Toch wordt het nog even spannend als Marloes in de daaropvolgende beurt een Traitorous Instinct speelt met als target de Soul. Gevolg: ik ga in één klap van 16 naar 4 en Marloes drawt drankzij Curiosity (edit: ze had hier geen kaart mogen pakken want ik was nog steeds de controller van Curiosity). Gelukkig is de Soul daarna weer trouw aan mij, groeit naar 7/7 en laat mij een welkome Azorius Justiciar trekken die Rakdos Cackler en Ash Zealot detaint. De Carnival Hellsteed die Marloes daarna trekt en speelt chump ik. In beurt 8 win ik dankzij Righteous Authority die mijn Vassal Soul dan 8/8 heeft gemaakt. Cool!

Overigens eindig ik deze game wederom met een Archon of the Triumvirate op hand (kon ‘m qua mana wel spelen maar hij kwam me telkens niet goed uit).


Vassal Soul keert zich tegen mij.

Game 15 tegen Rakdos Raid
Beginhand: 2 Azorius Guildgate, Plains, Concordia Pegasus, Vassal Soul, Soulsworn Spirit.
Marloes speelt dit potje creature na creature en ik ben simpelweg niet opgewassen tegen al die Rakdos Cacklers, Ash Zealots en Gore-House Chainwalkers. Dat ze mijn blockers weghaalt/neutraliseert met Searing Spear en Crippling Blight helpt ook niet mee. Een Hellhole Flailer weet ik nog te Arresteren maar verder kom ik (permanente) antwoorden tekort. Alles wat ik in deze pot speel en in chronologische volgorde: Concordia Pegasus (matig zonder Tandem Lookout ernaast), New Prahv Guildmage (matig early game), Soulsworn Spirit (kwetsbaar want ging dood aan Crippling Blight), Vassal Soul (zelfde verhaal als de Pegasus), New Prahv Guildmage, Lyev Skyknight, Arrest, Azorius Justiciar, Azorius Justiciar en Stealer of Secrets (deed weer niks voor me).

Goed, Rakdos Raid is inderdaad wat te sterk gebleken in deze fase van deckbuilding maar dat wil niet zeggen dat ik niks heb opgestoken van de afgelopen 5 potjes. Sterker, Marloes heeft feilloos een aantal tekortkomingen van m'n deck weten bloot te leggen. Zo lijk ik wat removal tekort te komen en ook wat power en snelheid. Zaken die ik zeker meeneem in de aanpassingsronde die nu volgt.

Aanpassingen- 2 Stealer of Secrets
Wat ben ik blij dat dit kaartje er nu uit kan. Elke keer als ik ‘m trok was ik er niet blij mee. Hij (of ‘ze' aan het plaatje te zien) past weliswaar perfect in het card advantage thema maar Tandem Lookout is eigenlijk op alle fronten beter. Die kan je namelijk meteen een kaart opleveren en hoef je niet per se evasion te geven om er echt goed gebruik van te kunnen maken. Natuurlijk, detain helpt bij het doorkomen voor schade (en een kaartje) en ik kan alvast verklappen dat er in deze aanpassingsronde wat extra removal bij komt maar de vergelijking met Tandem Lookout is wat mij betreft genoeg om deze kaart de spreekwoordelijke bijl te geven.

- 2 Vassal Soul
Is Wind Drake ooit constructedwaardig geweest? Naar mijn weten niet. Op zich is er niks mis met een makkelijk castbare 2/2 flying voor 3, zeker niet voor een deck waarin ik de evasion goed kan gebruiken, maar voor 3 mana heeft Standard betere dingen te bieden. Arctic Aven bijvoorbeeld, die in mijn deck eigenlijk altijd beter is dan Vassal Soul. Hetzelfde geldt voor Drogskol Captain dankzij die ene Soulsworn Spirit. Ook Voiceless Spirit zou ik waarschijnlijk boven Vassal Soul verkiezen vanwege z'n first strike. Heck, zelfs Tower Drake zou wel eens beter kunnen zijn. O, en niet te vergeten die andere 3-mana-flyer uit Return to Ravnica… Hoe dan ook, Vassal Soul voldoet niet aan mijn kwaliteitseisen.

- 1 Archon of the Triumvirate
Jep, daar gaat ie. Nog geen enkele keer goed gebruik van kunnen maken ondanks dat ik ‘m al redelijk vaak op hand heb gehad. Ik heb twee dingen tegen de Archon:
1. Hij is 7 mana.
2. Hij doet pas echt wat de beurt nadat ie in het spel is gekomen.
1 & 2 gecombineerd maken van de Archon geen fantastische kaart. Je kunt er niet vanuit gaan dat je tot en met beurt 7 elke beurt een land speelt wat betekent dat je de Archon meestal pas in beurt 9 of 10 kan casten. Vervolgens moet je dus nog een beurt wachten voordat je kunt gaan detainen. Dat is precies de reden dat ik in game 8, 12 én 14 voor andere kaarten koos, ondanks dat ik de Archon wel kon casten. De duurste kaart uit je deck (qua mana cost) op hand hebben maar niet willen casten, dat lijkt me een slecht teken. Door de Archon eruit te halen breng ik meteen m'n mana curve wat omlaag, wat zo z'n voordelen heeft want dan kunnen enkele andere kaarten er ook uit zoals…



- 2 Azorius Keyrune
Ik heb Azorius Keyrune nu een aantal keer gespeeld maar om nou te zeggen dat ik er blij mee was… Gevoelsmatig is ie gewoon wat te clunky. Het zegt veel dat ik meestal eerst m'n andere kaarten uitspeelde en op 't laatst pas de Keyrune. De manaversnelling is leuk maar niet heel noodzakelijk voor dit deck, zeker niet nu Archon of the Triumvirate eruit is. De 2/2 Bird die je er van kunt maken is leuk maar je kunt ‘m bijvoorbeeld niet pairen met Tandem Lookout en late game is een 2/2 flyer niet zo indrukwekkend meer. Leuk maar niet noodzakelijk, dat dekt de lading wel.

- 1 Plains
In de afgelopen 15 games ben ik een aantal keer flooded geweest, met game 13 als hoogtepunt (of dieptepunt, zoals je het wilt). Nu ik de Archon eruit gekickt heb kan er gerust een landje uit. Ik denk niet dat ik straks nog verder terug wil in land want als ik veel kaarten blijf trekken heb ik ook de mana nodig om alles te kunnen blijven casten.

Dan naar wat erin gaat…

+ 3 Lyev Skyknight
Dit is de onvermijdelijke toevoeging waar ik het in de introductie over had. Ik moet Beeblz gelijk geven in z'n commentaar n.a.v. het eerste deel: Lyev Skyknight mag gewoon niet ontbreken. Het is een 3/1 flyer voor 3 (doorgaans beter dan een 2/2 flyer zoals Vassal Soul) én hij detaint wat goed is met Curiosity en Tandem Lookout. Ik wilde er eerst eigenlijk niet aan omdat Lyev Skyknight een typisch aggro kaartje is en dat is nou net niet de kant die ik met dit deck op wil, maar ik merk dat ik verder geen goede argumenten tegen de Skyknight heb. In tegenstelling tot Stealer of Secrets ben ik ook altijd blij geweest om ‘m te trekken dus ik ben er vrij zeker van dat ik hier geen spijt van ga krijgen.



+ 4 Bonds of Faith
Met de toevoeging van 3 Lyev Skyknights telt het deck nu in totaal 17 Humans. Ik mis nog wat removal en ik speel veel Humans, hmm… Bonds of Faith is denk ik precies het kaartje dat mijn deck nodig heeft. Het is goedkope removal en wanneer ik dat niet nodig heb maak ik van m'n Invisible Stalker gewoon een gevaarlijk klokje. Dat mag dan wel niet de manier zijn waarop ik eigenlijk wil winnen maar soms heb je een plan B nodig en dan komt Bonds of Faith goed van pas. Pacifism, Oblivion Ring en meer Arrests zijn ook goede budget opties maar vanwege mijn Humans subthema (m'n deck zit echt vol met thema's merk ik) krijgt BoF de voorkeur.

+ 1 Curiosity
Tot slot prop ik er nog 1 Curiosity bij. In game 11 en 14 is ie al van grote waarde geweest. Ik trek er graag elk potje één, daarom eerst naar 3 en uiteindelijk misschien naar 4.

Versie 1.3 van Azorius Advance ziet er als volgt uit:

Azorius Advance, v1.3//Lands (24)
4 Azorius Guildgate
10 Island
10 Plains

//Creatures (22)
2 Azorius Arrester
2 Concordia Pegasus
4 Invisible Stalker
2 New Prahv Guildmage
4 Lyev Skyknight
4 Tandem Lookout
1 Azorius Justiciar
1 Soulsworn Spirit
2 Battleflight Eagle

//Other (14)
4 Bonds of Faith
3 Curiosity
1 Dramatic Rescue
1 Inaction Injunction
2 Arrest
3 Righteous Authority (rare)

Dat begint er al meer op te lijken. Ik verwacht dat Lyev Skyknight en Bonds of Faith een flinke boost aan m'n deck gaan geven. We gaan het zien in game 16 t/m 20.

Marloes speelt nu met een verbeterde versie van het Golgari Growth Intro Pack. Dit zijn de veranderingen ten opzichte van het origineel:

- 3 Walking Corpse
- 1 Stonefare Crocodile
- 1 Gobbling Ooze
- 1 Veilborn Ghoul
- 1 Disentomb
- 1 Aerial Predation
- 1 Serpent’s Gift
+ 3 Dreg Mangler
+ 1 Corpsejack Menace
+ 2 Golgari Charm
+ 3 Grisly Salvage

Niet zulke spectaculaire verbeteringen als bij het Rakdos Raid deck dus ik denk dat ik het de komende 5 games iets makkelijker ga krijgen.

Games 16 t/m 20Game 16 tegen Golgari Growth
Beginhand: 2 Island, 1 Plains, Invisible Stalker, Azorius Justiciar, Dramatic Rescue, Arrest.
Marloes begint deze game met een Korozda Guildmage, ik stel daar in mijn beurt een Invisible Stalker tegenover. Een Grisly Salvage graaft vervolgens naar een Golgari Longlegs voor Marloes. In beurt 3 weet ik eigenlijk al dat ik ga winnen want ik speel een Curiosity en een Bonds of Faith op mijn Stalker en val aan voor 3 (draw). Een beurt later volgt de tweede Bonds of Faith en in beurt 6 (Marloes staat dan op 7) de derde voor precies genoeg schade. Lame? Een beetje.

Het is trouwens niet zo dat het bij Marloes slecht ging want ze castte achtereenvolgens Corpsejack Menace, Golgari Longlegs en Golgari Longlegs. Ik wist haar creatures alleen van me af te houden met Dramatic Rescue en Azorius Justiciar.

Game 17 tegen Golgari Growth
Beginhand: 2 Island, 2 Plains, Concordia Pegasus, Tandem Lookout, Bonds of Faith.
Ik begin fijntjes met de Pegasus en Lookout waardoor de Pegasus doorkomt voor een kaartje. Marloes zit ook niet stil want met een Grisly Salvage vindt ze een Corpsejack Menace waarna ze een Dreg Mangler cast en vervolgens de Menace. Helaas voor haar heb ik er een Bonds of Faith voor. Mijn Concordia Pegasus enchant ik diezelfde beurt met een Curiosity en ik kom door voor 3 kaartjes (gaaf). Toch heb ik nog niet gewonnen want een Golgari Charm haalt de Bonds of Faith weg waardoor Corpsejack Menace en Dreg Mangler mij naar 7 kunnen brengen. In mijn beurt enchant ik de Pegasus met Righteous Authority die op dat moment een +5/+5 bonus geeft. Ik besluit niet aan te vallen want als Marloes een removal spell heeft ga ik er de volgende beurt aan. Die blijkt ze niet te hebben maar ze kan wel een Dreg Mangler scavengen (dankzij Grisly Salvage in haar grave beland) op haar Corpsejack Menace die daardoor plotseling 10/10 wordt. Ik chump met mijn Lookout. In mijn draw step trek ik een extra kaart van Righteous Authority en val daarna aan met mijn 7/10 Concordia Pegasus (draw 2). In mijn tweede main phase cast ik… 2 Lyev Skyknights! Corpsejack Menace en Dreg Mangler kunnen niet aanvallen en in mijn volgende beurt val ik voor 14 door de lucht aan.

Awesome, dat is hoe ik het wil zien.


Nice!

Game 18 tegen Golgari Growth
Beginhand: Azorius Guildgate, Plains, Lyev Skyknight, Tandem Lookout, Battleflight Eagle, Curiosity, Bonds of Faith.
Wederom begin ik met een Invisible Stalker die ik in beurt 3 enchant met Curiosity (draw). Marloes begint ook leuk met een Daggerdrome Imp die 2/2 wordt dankzij het gratis scavengen van Slitherhead die in haar graveyard is gekomen door Grisly Salvage. In beurt 4 mis ik m'n landdrop maar ik kan wel een Tandem Lookout spelen en pairen met m'n Stalker die mij alsnog een landje laat trekken. In alle beurten die volgen trek ik minstens 3 kaarten (normale draw, 2 draws van Stalker, soms een draw van Tandem Lookout) en Marloes kan zoveel kaartvoordeel natuurlijk niet bijbenen. Omdat ik enorm veel speel (want ik trek heel veel, hoe twijfelachtig dat ook mag klinken) som ik hieronder de belangrijkere plays/gebeurtenissen op:

- In beurt 5 kan ik een Bonds of Faith op m'n Stalker spelen maar het is beter om ‘m op Marloes' Daggerdrome Imp te spelen (prettige constatering want ik wil niet te vaak met een 3/3 unblockable hexproof man winnen).
- In beurt 6 detain ik een Corpsejack Menace met een Lyev Skyknight waardoor ook Tandem Lookout voor een kaart kan doorkomen.
- Aan het eind van beurt 6 moet ik voor het eerst een kaart discarden omdat ik er te veel op hand heb (goed teken!).
- Ik discard 3 land aan het eind van beurt 7.
- In beurt 8 en 9 Arresteer ik een Corpsejack Menace en een Terrus Wurm.
- In beurt 9 speel ik land #9 en val ik aan voor 13 unblockable schade (Concordia Pegasus + Invisible Stalker + Invisible Stalker (3/3 dankzij Battleflight Eagle) + Lyev Skyknight + Lyev Skyknight + Soulsworn Spirit).
- Ik zie deze game geen Righteous Authority maar ook zonder kan ik dus winnen.



Game 19 tegen Golgari Growth
Beginhand: Island, Plains, Concordia Pegasus, New Prahv Guildmage, 2 Lyev Skyknight, Tandem Lookout, Arrest.
Omdat Marloes begint met een Daggerdrome Imp kies ik voor de verandering eens voor m'n Concordia Pegasus i.p.v. voor de Invisible Stalker die ik net getrokken heb. In beurt 3 pair ik de Pegasus met Tandem Lookout en trek ik een kaartje. Marloes mist in haar beurt een landdrop en valt aan met Daggerdrome Imp en een hasty Dreg Mangler. Ik draw daarna weer eens 2 kaarten van m'n CP en TL, en cast een Lyev Skyknight na combat (Dreg Mangler mag niet aanvallen). Marloes cast een Corpsejack Menace in haar beurt en valt aan met haar Imp. In beurt 5 heb ik de mana voor de Righteous Authority die ik bijgetrokken heb. Gevolg: Lyev Skyknight wordt een 9/7 monstrosity en Marloes gaat naar 8. In beurt 7 chumpt Marloes mijn inmiddels 12/10 geworden Skyknight met haar Daggerdrome Imp maar de beurt erna lukt dat niet meer en ik win.

Weer een mooie win, deze keer dankzij Righteous Authority.

Game 20 tegen Golgari Growth
Beginhand: Azorius Guildgate, Island, Plains, Invisible Stalker, 2 Bonds of Faith, Righteous Authority.
Ah, deze game win ik vast weer door Invisible Stalker + Bonds of Faiths, of niet? Dat vreesde ik ook toen ik aan dit potje begon maar gelukkig komen de Bonds mij ook deze keer verdedigend beter uit dan aanvallend. Ik begin classic met Stalker en daarna Tandem Lookout (pair, val aan, draw, je kent het). Marloes zet mij ondertussen serieus onderdruk met 2 Dreg Manglers waardoor ik in beurt 4 al op 11 sta. Kijk, nu komen de Bonds of Faiths mooi van pas. Beide Manglers vangen er één. Marloes gaat door met een Corpsejack Menace, waarna ik mijn Stalker enchant met een Righteous Authority (+5/+5!) en haar naar 10 breng. Tandem Lookout chumpt in Marloes' beurt haar Corpsejack Menace die 8/8 is geworden dankzij de scavenge van een Sluiceway Scorpion. Invisible Stalker groeit daarna naar 9/9, Marloes gaat naar 1 en ik speel 2 Lyev Skyknights uit (detain Corpsejack Menace). In beurt 7 doe ik de laatste schade. Ik eindig met o.a. een New Prahv Guildmage op hand.



5-0, I like. Oké, het Golgari Growth deck van Marloes was misschien iets te zwak maar dat mijn deck het goed doet staat buiten kijf. Ik win dankzij mijn card advantage en dat is precies wat ik voor ogen heb. Tijd voor de laatste aanpassingen van vandaag.

Aanpassingen- 2 Azorius Arrester
- 2 Concordia Pegasus

Ik voeg deze ronde 4 nieuwe 2-drops toe dus er moeten er ook een paar uit. Invisible Stalker staat voor mij niet ter discussie. Blijven Azorius Arrester, Concordia Pegasus en New Prahv Guildmage nog over. Ik moet eerlijk zeggen dat New Prahv Guildmage mij nog niet helemaal heeft kunnen overtuigen, ook al heb ik daarvan al een extra exemplaar toegevoegd. Toch blijft die erin omdat ie goed samenwerkt met de 2-drop die er zo bij komt. Azorius Arrester en Concordia Pegasus gaan er dus uit. De keus voor de Arrester was niet zo moeilijk. Die wil je eigenlijk nooit in beurt 2 spelen omdat er dan meestal niks te detainen valt en later in het spel doet ie onder voor Lyev Skyknight. Concordia Pegasus heeft me daarentegen in positieve zin verrast. Hij is een degelijke blocker vanwege z'n dikke kont en je kunt ‘m prima pairen met Tandem Lookout. Maar als puntje bij paaltje komt is het toch niet echt constructedmateriaal. Invisible Stalker is bijna altijd beter in beurt 2 (ook al koos in game 19 voor de verandering eens voor de Pegasus) en ook een aantal andere 2-drops in het huidige Standard zijn waarschijnlijk beter dan Concordia Pegasus. Welke precies vertel ik straks.



- 2 Battleflight Eagle
Ik heb veel M13 limited gespeeld op MagicOnline en dan was Battleflight Eagle altijd een goede pick als je wit speelde. Maar constructed is geen limited heb ik gemerkt. Battleflight Eagle doet gewoon wat te weinig voor 5 mana. Het is fijn dat ie een direct effect op het spel heeft maar hij had van zichzelf toch iets betere stats mogen hebben. Een extra Righteous Authority of Sturmgeists zijn betere opties voor het 5-slot maar die toevoeging vind ik op dit moment (nog) niet noodzakelijk.

- 1 Soulsworn Spirit
Detain? Check. Evasion? Check. Een goede verhouding tussen power/toughness en mana cost? Minder check. Vergelijk ‘m eens met Lyev Skyknight. Die heeft ook evasion en een power meer voor… een mana minder. Juist. Soulsworn Spirit steekt dus schril af bij de Skyknight en mag daarom naar de kant.

Zeven kaarten eruit, wat komt er voor in de plaats?

+ 4 Fencing Ace
Fencing Ace? Maar dit is toch niet echt een aggro deckje? Dat klopt, maar double strike valt ook op een andere manier goed te misbruiken. Met Tandem Lookout en Curiosity bijvoorbeeld. Hoe cool is het als je doorkomt met Fencing Ace en dan 2 kaarten mag trekken… Cool genoeg om ze in ieder geval uit te proberen. Extra bonus: ook Fencing Ace is een Human dus je kunt er als het nodig is een 3/3 double striker van maken met Bonds of Faith. Of een héle dikke double striker met Righteous Authority, ook niet verkeerd. Een andere kaart die ik overwogen heb voor het 2-slot is Niblis of the Urn, een kaart die – enigszins tot mijn verrassing – niemand noemde in het commentaar op deel 1. Die is op zichzelf misschien wel beter in mijn deck dan Fencing Ace maar met de juiste support kan de Ace wel eens een ace (ha, woordgrapje) worden. En de Niblis is een Spirit, geen Human…



+ 2 Feeling of Dread
‘… maar met de juiste support kan de Ace wel eens een groot succes worden'. Hallo Feeling of Dread! Natuurlijk speel ik al het één en ander aan support (2 New Prahv Guildmage, 4 Lyev Skyknight, 1 Azorius Justiciar, 4 Bonds of Faith, 1 Inaction Injunction en 1 Dramatic Rescue) maar Feeling of Dread lijkt eigenlijk te goed te passen om niet te proberen. Zeker als ik een beurt 2 Fencing Ace opvolg met een beurt 3 Tandem Lookout ziet een Feeling of Dread er goed uit. Tap twee blockers, kom door voor 3 kaarten. De volgende beurt nog een keer. Als je dan de game niet wint dan weet ik het ook niet meer. Twee exemplaren is wat lelijk maar ik heb deze aanpassingsronde even geen ruimte meer voor een derde of zelfs vierde exemplaar. Als hij me bevalt worden het er zeker meer.

+ 1 Curiosity
Ik wil de kans dat ik met Fencing Ace doorkom voor 2 kaartjes maximaliseren. Daarom de volle 4 Curiositys. En heb ik een keer geen Fencing Ace, dan is Invisible Stalker natuurlijk ook niet zo'n slecht target.

Tot slot een aanpassing aan de mana base:

- 1 Island
- 1 Plains
+ 2 Reliquary Tower

Het is nu al een paar keer voorgekomen dat ik aan het eind van mijn beurt moest discarden naar 7. Daar ben ik aan de ene kant blij mee omdat dat een teken is dat m'n deck werkt zoals ik wil maar aan de andere kant wil ik die kaarten gewoon op hand houden vanwege Righteous Authority. Omdat ik nog geen problemen met m'n mana heb ondervonden qua kleuren kunnen 2 Reliquary Towers geen kwaad. Ik denk dat twee hier het juiste aantal is omdat multiples redundant zijn en ik speel zoveel draw dat ik er op 'n gegeven moment vast wel eentje trek.

Met de Towers erbij voelt m'n deck nu pas echt als een card advantage deck. Ik presenteer jullie versie 1.4 van Azorius Advance:

Azorius Advance, v1.4//Lands (24)
4 Azorius Guildgate
9 Island
9 Plains
2 Reliquary Tower

//Creatures (19)
4 Fencing Ace
4 Invisible Stalker
2 New Prahv Guildmage
4 Lyev Skyknight
4 Tandem Lookout
1 Azorius Justiciar

//Other (17)
4 Bonds of Faith
4 Curiosity
1 Dramatic Rescue
2 Feeling of Dread
1 Inaction Injunction
2 Arrest
3 Righteous Authority (rare)

Als uitsmijter heb ik nog een quizvraagje voor jullie. Er is een bepaalde kaart die ik nog niet heb toegevoegd maar die wel ontzettend voor de hand ligt voor dit deck. Ik heb ‘m nog niet voorbij zien komen in het commentaar op deel 1 dus ik ben benieuwd of jullie ‘m deze keer kunnen raden.

Tot slot, zoals altijd: ik hoor graag wat jullie van de aanpassingen en van deze column in het algemeen vinden. Ook suggesties voor de laatste aanpassingen zijn zeer welkom want ik ben er nog zeker niet uit. Enkele kaarten die ik op dit moment overweeg:

Judge’s Familiar
Wingcrafter
Niblis of the Urn (als Fencing Ace tegenvalt)
Fiend Hunter
Azorius Justiciar (meer exemplaren ervan)
Dungeon Geists
Riders of Gavony
Sturmgeist
Unsummon
Feeling of Dread (meer exemplaren ervan)
Righteous Authority (meer exemplaren ervan)
… en de mystery card

Welke kaarten wel en welke kaarten niet, en waarom? Of mis ik nog bepaalde kaarten? Laat het me weten.

Huib

 Reactie plaatsen

Reacties (23)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
6-1-2013 21:17:00

Gelezen.

Stevige wedstrijdverslagen dit keer, mag wel ietsje korter, scheelt jezelf ook een hoop schrijfwerk.

6-1-2013 21:37:00

Is ook niet mijn favoriete gedeelte om te schrijven maar het is moeilijk om het kort te houden en tegelijkertijd goed te laten zien hoe het deck werkt.

6-1-2013 21:49:00

Ik heb het niet gelezen omdat het echt teveel tekst was. Echter..., de foto's van de games zelf trokken wel meteen m'n aandacht en is zeker iets om vaker te doen!

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
6-1-2013 22:17:00

Mooie column weer! Klinkt als een leuk deck om tegen/mee te spelen door de variatie wat erin zit.

6-1-2013 22:30:00

Ik wilde Nedermagic net gaan afsluiten... totdat ik deel 2 van deze gave column tegenkwam Ik heb hem wel helemaal gelezen en ondanks dat ik ''hooked'' bleef, kan ik me wel aansluiten bij het commentaar hierboven: het uitschrijven van ALLE games is waarschijnlijk een beetje teveel van het goede.

Misschien is het een idee om enkel een aantal games (zo'n 2?) van iedere vijf die je er speelt helemaal uit te schrijven en dat je deze dan eventueel aanvult met een aantal hoogtepunten/opvallendheden zoals columnist Peanut hier ook doet met zijn ''Moments of Madness''.

Na de gehele column gelezen te hebben was mijn eerste reactie ''Jammer dat je niet niet met versie 1.3 tegen het Golgari deck hebt gespeeld en met versie 1.4 tegen het Rakdos deck.'' Ik ben nu nog steeds erg benieuwd naar hoe het deck in zijn huidige staat het zal doen tegen het Rakdos deck... Komen we die matches by any chance nog tegen in deel 3?

Edit: het antwoord op de quizvraag is - denk ik - Ethereal Armor (hoewel ik deze in de comments op deel 1 wel genoemd heb). Helemaal met de Fencing Ace erbij lijkt het me een prima include. De enige vraag is: wat haal je er dan voor uit ?

Official Rules Advisor Johan (62) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
6-1-2013 22:56:00

Net zoals de rest al aangaf: laaaange lees! Voor het grootste gedeelte niet storend, maar bij de laatste gameverslagen wat eentonig.

Ook vroeg k me net als Beeblz af waarom niet Golgari VS. 1.3 en Rakdos VS. 1.4. Of misschien een 2/3 split per sessie.

Judge's Familiar lijkt aan de hand van je verslagen weinig toe te voegen (misschien hoogstens early game), net als Wingcrafter, gezien bijna al je creatures al evasion hebben.

De Riders zijn vooral nuttig tegen tribal, verder niet super. De Hunter is een goede Human en Unsummon ook prima, maar heb je het tussen je detain en evasion echt nodig?

Je noemde Sturmgeist al, is dat je 'mystery'-kaart?

Leuke toevoeging in elk geval dat je naar meningen over een rits kaarten vraagt!

6-1-2013 23:21:00

@ Johan

Riders of Gavony werkt ook prima tegen non tribal decks hoor. ''Beast'' (Thragtusk) of ''Dragon'' (Thundermaw Hellkite) zijn best kaarten waar je het liefst zo snel mogelijk langs heen komt / je jezelf tegen wil beschermen (zeker met je Lyev Skyknights).

Hoewel je deze engerds misschien niet snel tegen zal komen in budget/casual omgeving, zijn er hier ook genoeg creatures waar je AL je creatures wel protection tegen wilt geven. Vergeet niet dat protection ook immuun voor damage maakt (super blockers) en unblockable voor de creatures waar hij protection van heeft.

Ik zou deze eigenlijk wel graag in actie zien. Misschien iets van 2-3 copies in plaats van 1x Dramatic Rescue, 1x Azorius Justiciar en een Azorius Guildgate of zo?

6-1-2013 23:34:00

Dank voor de eerste reacties en feedback.

Ik ben het wel met jullie eens dat de game logs wat korter kunnen, ook al is het totale aantal woorden nog steeds vergelijkbaar met bijv. de JMS-columns. Me beperken tot een paar games en die dan helemaal uitschrijven zoals Jelle-Thijs (nick Peanut) doet lijkt me alleen niet de oplossing. Dan krijg je namelijk alsnog een paar grote lappen tekst en dat nodigt minder uit tot lezen dan 5 kleinere stukken. Maar dat het over het geheel wat korter mag allemaal is duidelijk.

Wat betreft de tegenstand: het was inderdaad beter geweest als ik eerst tegen het Golgari deck gespeeld had en daarna tegen het Rakdos deck. Het is alleen niet altijd even makkelijk in te schatten wat in een bepaalde fase goede matchups zijn. Rakdos bleek te goed, misschien dat ik daarom Golgari uiteindelijk niet sterk genoeg heb gemaakt. Maar goed, de potjes waren gelukkig wel informatief. In deel 3 ga ik m'n deck een herkansing geven tegen Rakdos, dan is die matchup als het goed is wat meer in evenwicht.

Tot slot: de mystery card is niet Ethereal Armor of Sturmgeist. Even verder zoeken dus.

Edit: ik heb de langste game log (game 12) ingekort, maakt optisch al een behoorlijk verschil.

7-1-2013 05:36:00

Even er snel doorgeen gevlogen.
Blijft erg leuk om te lezen keep up the good work.
en wat betreft je mystery card denk ik dat het Bruna, Light of Alabaster is.
werkt erg leuk met de aura's en valt binnen de regels Budget.

7-1-2013 12:45:00

Verrassend (voor mij althans) dat "Dick Bruna" inmiddels budget genoemd mag worden. Maar toch denk ik dat zij te duur is wat mana cost betreft.

Ik denk dat jouw mystery kaart Nearheath Pilgrim is. Het is een Human en de lifelink is een alternatieve goede manier om de race tegen aggro decks te kunnen winnen.

P.S. Bij "die andere 3 mana vlieger" dacht ik eerst aan Sunspire Griffin.

7-1-2013 17:46:00

Fout en fout. Denk card advantage gecombineerd met een ander (sub)thema...

7-1-2013 18:02:00

Mentor of the Meek deze?

weer met veel plezier gelezen begint stiekem toch wel heel veel op een aggro deck te lijken, maarja dan had je wel Silverblade Paladin gespeeld.

Iig de tekst is niet super lang voor mij hoor.

Edit: Captain of the Mists schiet me opeens te binnen

8-1-2013 16:04:00

Mentor of the Meek had goed gekund Mark maar het is 'm niet. Je zit wel in de goede richting. Als dit trouwens een echt aggro deck zou worden dan had Silverblade Paladin er niet in gezeten, die is niet budget namelijk.

8-1-2013 23:45:00

Hm. Cardadvantage + Defense (was een subthema) + Blockers weghalen = Tamiyo, the Moon Sage is de mystery card! (Of misschien ook wel niet, budgetair gezien... )

Leuke column, ben benieuwd wat de mystery card wel is. Momenteel kom ik nog niet verder dan Seance om met detaintriggers te klooien/tijd te rekken. (en random tijdelijke soulbonds).

8-1-2013 23:52:00

Is Isperia, Supreme Judge de mystery kaart? Die is inmiddels al aardig budget te noemen en heeft CA+evasion

Leuk collumn weer hoor!

8-1-2013 23:56:00

Beide in de goede richting gedacht (thema + thema) maar neen en neen.

9-1-2013 09:18:00

Is het Talrand's Invocation? 2x een 2/2 body MET evasion, zowel aanvallend als verdedigend te gebruiken. De kaart zorgt voor card advantage vanwege de 2 mannen voor de prijs van 1 kaart. Als hij niet goed is dan... dan... dan weet ik het ook niet meer

Edit: hoewel het ook heel goed Mass Appeal kan zijn. Draw + humans als subthema. Ik denk alleen niet dat het de juiste kaart voor dit deck is. Je hebt al card advantage genoeg in de vorm van de Lookout + Curiosity.

9-1-2013 09:46:00

*BING BING BING*. Het was inderdaad Mass Appeal. Misschien toch niet zo voor de hand liggend als ik gedacht had gezien het aantal pogingen. Maar Beeblz, je hebt wel gelijk, ik speel al behoorlijk wat draw. Dat is dan ook de reden dat ik 'm (nog) niet heb toegevoegd.

9-1-2013 13:36:00

Top column Huib, ik zal nu wel een keer reageren

9-1-2013 19:28:00

Mijn dank is groot Kevin.

10-1-2013 00:36:00

Hoi huib

Weer een leuke collum!

Je zit vol inspriratie daardoor ben ik ook weer aan het bouwen gegaan aan mijn eigen versie van je idee

Kijk hier hoe het is geworden en laat me weten wat je er van vind ok?

En volgens mij is onder de 30 euro budget toch?

10-1-2013 09:13:00

Hoi,

Zoals altijd weer met veel plezier gelezen. Ik geniet altijd weer van volledige wedstrijdverslagen, dus wat mij betreft hoeft het niet korter Wel zou ik het zelf leuker vinden als je de matchups meer split (zoals al voorgesteld). Je kunt al meteen merken dat het deck wat zwakker is tegen snelle aggro decks (evt. met removal) omdat je card advantage dan niet de tijd krijgt om effect te sorteren. Ik ben wel benieuwd dus hoe het deck nu zou presteren tegen Rakdos Raid.

Volgens mij hebben jullie in game 2 trouwens een fout gemaakt. Marloes steelt je Vassal Soul met een Traitorous Instinct en "drawt dankzij Curiosity". Dit is volgens mij fout, de Curiosity is nog steeds van jou en dat betekent dat jij een kaart zou mogen pakken mits Marloes één van jouw opponents damage doet. In dit geval zou dus niemand kaarten mogen pakken (zie ook de officiële rulings van Curiosity). Ik bedoel dit overigens niet als kritiek, maar als vraag aan de echte rules goeroe's op de site. Heb ik dit goed begrepen?

Groet, Arthur/Thallid

10-1-2013 10:13:00

Je hebt gelijk Arthur, ik was nog steeds de controller van Curiosity dus niemand had kaarten mogen pakken. Rolf, zie mijn commentaar bij je deck.

Scroll: [boven|reacties|beneden]