[COLUMN] BUG Self-Mill in Draft
Iedereen is wel bekend met draft archetypes als GW humans en UB Skaab-mill, en waarschijnlijk hebben de meeste van jullie deze strategieën als eens eerder (succesvol) toegepast in een draft. Maar er zijn ook nog andere, minder bekende strategieën zoals UR Burning Vengeance, BR aggro en BUG self-mill. Als je interesse hebt in niche-decks, dan raad ik zeker aan om Owen Turtenwald's artikelen op ChannelFireball door te lezen. Vandaag bespreek ik hier op NederMagic het BUG self-mill deck; veel leesplezier!
The Backbone |
|
Dit zijn de kaarten die het deck het allerliefst heeft. Dit zijn de kaarten waarop het deck uit zijn dak kan gaan. Tientallen spinnen, dikke wormen en honderd levens zorgen voor een lastige uitdaging voor je tegenstander, terwijl jij slaat met je leger maak je zorgeloos nog een aantal spinnen erbij. Spider Spawning is echter wel de belangrijkste kaart in het hele deck, maar gelukkig zie je die makkelijk 5-7th pick nog wel in een booster. Als je weet dat je diep in deze strategie wilt investeren, is dit een waardevolle first pick. Boneyard Wurm zie je minder vaak langskomen, omdat hij beter oogt dan Spider Spawning. Gnaw to the Bone is het simpelste te verkrijgen van het hele deck – als je er een in je eerste pack opent, kun je er vrij zeker van zijn dat je hem terug krijgt.
|
The Engine |
|
Een Spider Spawning zonder creatures in je graveyard is niets. Deze kaarten zorgen ervoor dat je los kunt gaan: Forbidden Alchemy, Armored Skaab, Mulch, Memory’s Journey, Runic Repetition en Dream Twist. Het is al snel duidelijk welke kaarten je op wilt pakken als je weet dat je in dit deck zit. Kaarten die jou millen zoals Forbidden Alchemy en Mulch geven jou kaarten, fixen je mana en vullen je graveyard, terwijl Armored Skaab je opponent's creatures bij jou weg houdt. Memory’s Journey en Runic Repetition zullen waarschijnlijk wat uitleg nodig hebben. Deze interactie zorgt ervoor dat je jezelf niet deckt, en in combinatie met Gnaw to the Bone of Spider Spawning kan Memory’s Journey voor een gigantisch levensvoorsprong of een enorm leger van spinnen zorgen. Combineer zo nodig naar smaak! (Dit is hoe de combo werkt: zodra je op 0 kaarten zit, haal je met Memory’s Journey de Runic Repetition + 2 andere kaarten terug. Flashback met Memory’s Journey 3 andere kaarten terug, dan speel je Runic Repetition op Memory’s Journey en rince and repeat!)
|
The Oil |
|
Kaarten waar je zeker geen nee tegen hoeft te zeggen: Falkenrath Noble Ambush Viper Typhoid Rats Deranged Assistant Geistcatcher’s Rig Selhoff Occultist Grasp of Phantoms Silent Departure Dead Weight Claustrophobia One-Eyed Scarecrow Fortress Crab Sensory Deprivation Claustrophobia en Dead Weight spreken in een normaal U/x of B/x deck voor zich, maar zullen minder effectief zijn in dit deck. Het zijn geen creatures en tevens kan de mana cost in de weg zitten met dubbel blauw. Creatures die functioneren als removal, daarintegen, zijn altijd welkom omdat ze twee doeleinden hebben: Een creature doden én je graveyard vullen. Als je echt op de graveyard weg zit, zijn Ambush Viper en Typhoid Rats bij uitstek een paar van de beste removal kaarten die je kunt hebben. Ze kunnen echter niets tegen creatures met flying, dus met alleen maar Ambush Vipers ben je nergens van verzekerd. Het doel is een juiste balans te vinden tussen Flashback removal, creature-based removal zoals Ambush Viper en overig removal dat creatures met flying weg kan ruimen zoals Geistcatcher’s Rig of Dead Weight. Aangezien removal schaars is en blijft in een draft, kun je niet te kieskeurig zijn, maar als indien de optie er is heeft creature-based removal voorrang. Met een stuk of 2-3 kom je al heel ver. Vul de rest naar smaak aan.
|
De vulling |
|
Kaarten die ik misschien zou spelen als ik deze onderweg op had gepakt: Victim of Night Grave Bramble Blazing Torch Het voelt misschien raar om Victim of Night en Blazing Torch in deze groep te zetten, maar ze zijn echt te restrictief om hun taak goed in dit deck te vervullen. Victim of Night heeft een zware dubbel zwarte manacost, en Blazing Torch vraagt om een creature. Er zijn zeker situaties waarbij deze kaarten hun gewicht dragen, het is echter vaken zo dat ze dit niet kunnen.
|
The No-Go's |
|
Kaarten die verleidelijk zijn, maar die je beter kunt vermijden: Stitched Drake Makeshift Mauler Skaab Goliath Ghoulcaller’s Chant Ghoulraiser Al deze kaarten hebben één ding gemeen: ze halen creatures uit je graveyard. Dit is juist het tegenovergestelde van wat je wilt doen.
|
Crème de la crème |
|
Leuke aanvullers die zeker in het deck passen. Laboratory Maniac Murder of Crows Splinterfright Snapcaster Mage Mirror-Mad Phantasm Murder of Crows is een kaart die vaker wel dan niet kwalificeert als een first pick. Niet alleen is het een Air Elemental, hij helpt je ook creatures in je graveyard te krijgen. Splinterfright is niets minder dan een Boneyard Wurm op steroïden. De trample geeft hem een heuse kicker, maar wees voorzichtig met de twee mill elke beurt, want dit werkt tegen je Memory’s Journey – Runic Repetition truc. Laboratory Maniac is een kaart apart. Persoonlijk ben ik hem vaak laat in packs tegengekomen en heb ze simpel op kunnen pakken zonder een goede kaart er voor op te offeren. Zodra je deze kaart hebt, heb je een solide win conditie naast damage. Samen met Memory’s Journey kun je tevens voorkomen dat jouw Maniac dood wordt gemaakt in de upkeep dat je er mee ging winnen – Je haalt hem gewoon terug en probeert het over twee beurten opnieuw!
|
Een voorbeeld draft deck |
|
Hieronder is een voorbeeld van mijn laatste BUG Self-mill in een Magic Online 8-4 draft. Ik was vrij tevreden dat ik een Mirror-Mad Phantasm op heb kunnen pakken. Helaas zat er echter maar één Spider Spawning in dit deck. Het deck heeft 13 creatures. Dit is bijna wel het minimum, wil het deck een beetje functioneren. Kaarten zoals Dream Twist en Ghoulcaller’s Bell had ik maar al te graag vervangen door zwakkere creatures zoals Typhoid Rats of Ambush Viper. Verder heeft het deck negen (9!) enablers: Armored Skaab , Forbidden Alchemy, Mulch , Splinterfright, Mirror-Mad Phantasm, Dream Twist en Ghoulcaller’s Bell. Gemiddeld wil je er vijf tot zes hebben, afhankelijk van de hoeveelheid Armored Skaabs. Ik kon mij veroorloven om er een paar extra te spelen omdat ik ook naar mijn Laboratory Maniac kon racen. Het deck wil gemiddeld 13-15 creatures spelen, afhankelijk van het aantal Spider Spawnings dat er in je deck zitten. (één Spider Spawning compenseert één creature.)
|
De manabase |
|
Aangezien het deck neigt naar drie kleuren mag er ook wat aandacht worden besteed aan de mana! Het deck bestaat uit drie kleuren: Blauw, groen en zwart. Echter wil je niet met een klamme 6-6-5 manabase spelen! Dit betekent dat één van de drie kleuren een splash zal zijn. Zwart is over het algemeen de kleur die je splasht. Zwart is essentieel voor twee kaarten: Forbidden Alchemy en Spider Spawning, en daar zit het zwart alleen in de flashback. Indien je alleen voor deze kaarten zwart speelt, kun je met twee of drie zwarte sources uit de voeten. Indien het deck nog wat zwarte kaarten heeft opgepakt zoals Falkenrath Noble en een Dead Weight kom je echter al gauw op vier zwarte mana sources. Tell de blauw en groen gekleurde mana symbolen op al de kaarten in je deck en vergelijk de twee. Trek het aantal zwarte sources die je nodig hebt van 17 af en pas het overige land aan op de verhouding van blauw en groen gekleurde symbolen. Vergeet niet rekening te houden met welke mana je het meest nodig zult hebben in het begin! Dit kan soms de verhouding Forest – Island met een kaart verschillen.
|
Analyse van het archetype |
|
Laten we het archetype eens streng tegen de lamp houden! Sterke punten: *Het deck maakt gebruik van kaarten die de meeste decks niet willen spelen, en daar kan je goed gebruik van maken. *Het deck hoeft niet te racen. Hoe langer het spel duurt, des te groter jouw kans is om te winnen. *Heeft tot aan drie (3!) wincondities. Damage, je opponent uit drawen en soms in de vorm van Laboratory Maniac. Zwakke punten: *Het deck speelt over het algemeen drie kleuren. De manabase kan instabiel zijn als de derde kleur geen splash is. *Blauw en Groen zijn niet bekend om hun removal spells. Wees voorzichtig met wat je onderweg oppakt. Victim of Night is allicht niet de beste keuze met deze manabase. *Support maar één speler per draft tafel. *Verliest van Dream Twist: het onderbreekt je Memory's Journey – Runic Repetition truc.
|
Conclusie |
|
BUG Mill is niet voor iedereen weggelegd. Je zult bepaalde kaarten hoog moeten pakken over kaarten die anders veel aantrekkelijker ogen, maar zolang het deck nog niet mainstream is, werpt het zijn vruchten wel af, omdat je een hoop belangrijke kaarten als late pick cadeau krijgt. Als je aan wat anders toe bent is dit deck een aanrader. Niet alleen de speelstijl verandert, ook je beeld van waarde van de meeste Innistrad kaarten verandert: het gaat je niet langer om zo snel mogelijk iemand dood te krijgen, jouw doel is om een uitputtingsslag te winnen. Ik vind het een leuk deck om af en toe te proberen bij elkaar te draften, en hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen inspireren in draft ook eens iets anders te proberen! Veel plezier met draften en bedankt voor het lezen. Groeten, Sander, a.k.a. The Meddling Mage.
Reacties
(4)
Erg goed geschreven, een pluim!
Ik was toevallig bezig met het verfijnen van het artikel toen Luis-Scott Vargas zijn artikel op Channel Fireball plaatste. Ik zat er nog aan te denken om ook een draft video te doen, maar ik had de juiste spullen daar niet voor in huis! Ik zou een kort column kunnen schrijven over het draften van het mill deck in Innistrad, maar de kaarten spreken daar vrij voor zich. Het is de juiste balans dat geadresseerd moet worden als je over zo een mill deck spreekt. Maar als er animo voor is, zal ik de tijd nemen. Voor de rest wil ik Dustin nogmaals bedanken voor de help met het verfijnen en het posten van dit artikel! Bedankt!
misschien een beetje laat: maar hoe kom je erbij dat dit deck van Dream Twist verliest? stel namelijk dat die je Memory’s Journey en/of Runic Repetition wegmillt, dan kan je toch nog de flashback van Memory’s Journey gebruiken om je RR weer terug te shuffelen? ik zou me idd eerder zorgen maken om Dissipate die je RR countert... Nog een feit: ik heb wel eens aan een innistrad block constructed peasant toernooi (ja, ik weet het ) meegedaan en daar domineerde dit deck compleet de meta, aggro decks maakten geen kans tegen Gnaw to the Bone en control niet tegen Memory’s Journey.
|