Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Living Death, Urabrask en Metamorph

Scroll: [boven|reacties|beneden]
2-9-2011 16:42:00

Gisteren kwamen we met een ontzettend leuke, maar wel ingewikkelde situatie en ik weet niet zeker of ik de juiste uitvoering heb gedaan.

Ik speel Living Death in een spelletje met 3 mensen. Bij mij komen er een zooi creatures waaronder een Urabrask the Hidden en Puppeteer Clique in het spel. Een van mijn tegenstander krijgt een Phyrexian Metamorph en wil hiermee de Urabrask kopieëren. Aangezien ik meende dat een metamorph bij een Show and Tell eventuele andere dingen die neergelegd worden mogen kopieren, naam ik aan dat dit prima was. De andere kwestie is of de beesten getapped in het spel komen, en zo ja, van wie allemaal? Ik ging er vanuit dat iedereens beesten getapped in het spel komen (aangezien er 2 Urabrasks in het spel liggen als alles in het spel komt) en daarna de urabrasks aan de legendary rule kapot gaan. Echter was nu nog de vraag of ik met de puppeteer clique nog mijn urabrask mocht terug halen. Ik ging uit van niet, omdat de trigger al op de stack ging voor urabrask dood ging en er dan volgens mij al een target gekozen moest worden (hoewel ik dit niet zeker weet). (Dat Urabrask terughalen in dit geval weinig nut heeft aangezien mijn beesten ook getapped waren is niet van belang.)

Wij vonden het wel een interessante situatie en ik ben benieuwd of we hem goed hebben afgehandeld.

Reacties (4)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
2-9-2011 18:16:00

Wat is Magic toch een ontzettend mooi spel!

OK, daar gaan we dan! Living Death gaat proberen te resolven, en wil alle creatures terug in het spel leggen; echter, de Phyrexian Metamorph heeft een Enters The Battlefield Replacement Effect en vervangt "leg alles in het spel" door "kies eerst iets wat ik ga kopieren, en leg dan pas alles in het spel". Aangezien er geen beesten op het battlefield liggen, zal je waarschijnlijk niets kunnen kiezen voor de Metamorph, en zal hij spoedig als 0/0 een gruwelijke dood sterven (tenzij je een leuk artifact kunt kopieren).
Dan komen alle beesten (waaronder Urabrask the Hidden) tegelijkertijd in het spel. Urabrask heeft een static ability, die de spelregels aanpast zolang hij in het spel ligt. Echter, op het moment dat alle beesten binnen komen, ligt Urabrask er nog niet, dus alle andere beesten komen gewoon untapped op het battlefield. Dit is wat anders met triggered abilities: die kijken wel terug in de tijd, daarom zien bijvoorbeeld meerdere Allies elkaar wel in het spel komen en triggeren al hun ETB triggered abilities.
Mocht je tegenstander nou ook een Urabrask terug hebben gehaald, dan gaan we na het compleet resolven van de Living Death eerst SBA checken, zien 2 legendary creatures met dezelfde naam, en beide Urabrasks gaan terug naar waar ze vandaan kwamen. Dan zou de actieve speler priority krijgen, en dát is het moment dat triggered abilities op de stack gaan en je een target kiest voor de Puppeteer Clique. Je kunt daar niet je eigen Urabrask mee terughalen (lees nog maar eens goed wat de Clique doet ), maar je kunt er wél je tegenstanders Urabrask mee lenen en alsnog met al je beesten aanvallen.

Hoop dat het verder een mooie pot was!

Greetz, Dustin.

2-9-2011 18:28:00

Niets aan dat antwoord te voegen. Geheel correct.

Als bonus nog de relevante CompRules:

614.4. Replacement effects must exist before the appropriate event occurs—they can't "go back in time" and change something that's already happened. Spells or abilities that generate these effects are often cast or activated in response to whatever would produce the event and thus resolve before that event would occur.

614.1c Effects that read "[This permanent] enters the battlefield with . . . ," "As [this permanent] enters the battlefield . . . ," or "[This permanent] enters the battlefield as . . . " are replacement effects.
614.1d Continuous effects that read "[This permanent] enters the battlefield . . ." or "[Objects] enter the battlefield . . ." are replacement effects.

116.5. Each time a player would get priority, the game first performs all applicable state-based actions as a single event (see rule 704, "State-Based Actions"), then repeats this process until no state-based actions are performed. Then triggered abilities are put on the stack (see rule 603, "Handling Triggered Abilities"). These steps repeat in order until no further state-based actions are performed and no abilities trigger. Then the player who would have received priority does so.

3-9-2011 01:02:00

Haha, wat heb ik dat waardeloos geruled XD. Bedankt, alles duidelijk. Concludeer ik hier dan toch uit dat een metamorph ook niet het target kan kiezen uit een show and tell? Dan heb ik namelijk het precies omgedraaid, verklaard ook wat twijfels die ik er al over had.

Oh en dat van die puppeteer klopt natuurlijk, ik heb ook braaf een beest van hun geleend. Verder was het zeker een mooie pot . Bedankt voor het snelle antwoord.

3-9-2011 10:45:00

Inderdaad. Phyrexian Metamorph kan alleen dingen copyen die er eerder liggen dan hij. Dingen die tegelijkertijd met hem in het spel komen (zoals bij Show and Tell) zijn geen mogelijkheid.

Scroll: [boven|reacties|beneden]