Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Vraag over Layers (Calcite Snapper + buff effect)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
16-6-2011 11:14:00

Er deed zich gisteren tijdens een draft een bizarre gebeurtenis voor:

Ik had een Calcite Snapper liggen, en in speelde een landje uit. Ik wisselde de power en toughness (1/4 wordt 4/1)
Ik declare mijn attack, en val aan met een 4/1 Vervolgens speel in een Bull Rush op de snapper.

Nu is mijn vraag: Wat gebeurt er met de Power en Toughness van de Snapper?

Wordt de snapper 6/1 of 3/4 of 4/3 ?

Zoals ik het begrijp wordt de Bull rush eerder toegepast dan dan de landfall ability van de Snapper omdat dat zo in layers staat?

Is er een gemakkelijke manier (Zonder een tabel met layers raad te plegen) om deze situatie te beredeneren?

Reacties 1-25 (29)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
16-6-2011 11:17:00

De Snapper heeft 'Shroud', hè.

Maar in principe kun je het volgende onthouden, doe eerst alle power/toughness-effecten en op het allerlaatst wissel je ze om.

16-6-2011 11:18:00

Er gebeurd niks met zijn P/T. De Calcite Snapper heeft Shroud, dus het pumpspell resolved niet...

16-6-2011 11:18:00

Even het feit negerend dat de snapper shroud heeft. Het wordt een 4/3. Het simpelste is om eerst alle p/t boosts erbij te doen en dan de power en thoughness om te draaien.

16-6-2011 11:24:00

Ook al was het al omgedraaid? Dat is toch een vreemd redenatie. (Geloof meteen dat het zo werk hoor en dat de spelregels het zeggen) maar het is toch tegen intuitief?

Je heb het een beestje 1/4 door het landje wordt het een 4/1 dan ga je aanvallen is het nog steeds 4/1 om vervolgens een +2/+0 spel te spelen en dan wordt het 4/3 oftewel is het opeens een +0/+2 spel. Kan het niet zo goed rijmen.

16-6-2011 11:26:00

Ja, ook al was het omgedraaid. Eerst ALLE power/toughness berekenen, en op het allerlaatst P/T omdraaien!

16-6-2011 11:26:00

Nu kan ik wel even niet volgen. Jij speelt land in mainfase en de twee springen om, Power wordt 4 en Toughness 1, dan ga jij in de aanvalsfase en geef je hem 2 power extra. Waarom zou dit dan ineens bij de toughness komen?? De power is toch al lang 4 aangezien je land hebt gespeeld in je mainfase, of niet soms?

16-6-2011 11:28:00

Dat is het duidelijkste te lezen op bijvoorbeeld About Face. ''Effects that alter the creature's power alter it's toughness, and vice versa, this turn''

Dat hebben ze later weggehaald.

16-6-2011 11:29:00

Hoe werken layers?

Nedermagic heeft ongetwijfeld een mooie uitleg erover, maar ik verwijs iedereen naar hier

16-6-2011 11:31:00

Sorry, maar volgens mij heeft de Dude gelijk. De landfall trigger resolved, het beestje heeft omgedraaise P/T.

Dat is dan helemaal afgewerkt.

Vervolgens wordt er een speel gespeeld die Power verhoogt, deze staat totaal los van de switch trigger, en zal dus gewoon de huidige Power verhogen niet de Toughness.

Layers werken met zaken die nog op de stack liggen, de switch ligt niet meer op de stack als het spell resolved...

16-6-2011 11:31:00

Uitleg over layers op Nedermagic: hier

16-6-2011 11:31:00

Tnx Jurre, dit wist ik duidelijk niet meer .

16-6-2011 11:32:00

When figuring a creature's power and toughness, apply effects in a series of sublayers in the following order: (a) effects from characteristic-defining abilities; effects that set power and/or toughness to a specific number or value; effects that modify power and/or toughness but don't set power and/or toughness to a specific number or value; (d) changes from counters; (e) effects that switch a creature's power and toughness. This means that effects that switch power and toughness are always applied last when determining a creature's power and toughness, even if other power/toughness-changing effects are created later in the turn.

Dit stond bij About Face. Beetje tegenintuitief, maarja dat hebben we vaker bij magic geloof ik.

16-6-2011 11:33:00

Dus toch wel wat ik zei dan?

16-6-2011 11:34:00

Argh, nu begin ik toch te twijfelen, nu ik alles zo lees...

Het is niet de waarde de omdraaid, maar echt de P/T en dan zal het wel kloppen wat Wacky zegt...

16-6-2011 11:35:00

Oké helder, dank vfoor het stuk regel van The Dude. Wacky had inderdaad gelijk

16-6-2011 11:36:00

Volgens mij klopt het eerste antwoord van wackywong gewoon, het is alleen niet helemaal logisch voor mijn gevoel. Maar de errate bij About Face zegt het gewoon. Puntje e: dat ook al komen er later nog effecten die power en thoughness beinvloeden het laatste wat gebeurt is altijd het omdraaien van de power en de thoughness

16-6-2011 11:36:00

Allright!

16-6-2011 11:38:00

Excuus het was geen Bull rush maar een Rally the Forces !

16-6-2011 11:40:00

Wat een draft hebben jullie dan gedaan? WWK MBS en...

16-6-2011 11:42:00

Chaos

16-6-2011 11:46:00

Goed, dus conclusie:

Calcite Snapper wordt 4/1 door zijn Landfall effect,
ik declare attack en speel Rally the Forces
Onafhankelijk van de stack worden de effecten in layers toegepast, waardoor de Calcite Snapper eerst 2/4 wordt, en daarna de power en toughness toegepast wordt. dus 4/2 ?

Snap ik het juist zo?

16-6-2011 11:49:00

Ja dat is correct.

16-6-2011 11:57:00

En hij krijgt first strike

16-6-2011 12:00:00

jammer dat het zo verwarrend moet

Wat is nu de reden dat dit soort effecten niet gewoon de stack kunnen gebruiken? de Landfall ability van de Calcite Snapper is toch een triggered ability die een duidelijk moment van ingang heeft die notabene op de stack afgaat.

Heeft wizards een goede reden voor deze verwarrende regels want dit is echt niet uit te leggen aan een beginnende speler? Waarom is het nodig?

16-6-2011 12:07:00

Het een wat ik kon bedenken is dat het als volgt werkt:

creature met power/thougness -> landje gedropt -> thoughness/power

op dit moment heet power nog steeds power, maar doet het alsof het thoughness is. En andersom.

-> spel +1 power / +0 thoughness -> dus thoughness +0/power +1 bij het creature.

Helder

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]