Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Een ruil gaat mis: wat nu?

Scroll: [boven|reacties|beneden]
19-4-2011 13:49:00

Je hebt met iemand een deal gesloten. De kaarten worden opgestuurd en door de ander ontvangen (die bevestigt dit). Helaas valt er niks in jouw brievenbus. Je wacht 2 weken voor binnen Nederland of 3 weken voor post vanuit Belgie. Nog steeds niks. Wat nu?

Ik weet dat dit in de regel onderling afgehandeld wordt. Dit zal dus van geval tot geval verschillend opgelost worden. Ik ben wel benieuwd hoe jullie dit dan aanpakken.

 Reactie plaatsen

Reacties (15)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
19-4-2011 14:24:00

Je meldt aan de ander dat je niets hebt ontvangen. Je zorgt dat helder is dat er wel verstuurd is en na lang wachten niets ontvangen. Dan is de gewoonte dat er een vergoeding verstuurd wordt, meestal de helft van de waarde (want jij krijgt dan in ieder geval nog de helft van wat je verwachtte en hij is anderhalf keer zoveel kwijt voor de kaarten die hij ontvangen heeft). Dit gaat in onderlinge afspraak en vertrouwen.

Is dat vertrouwen er niet, dan kun je er een moderator bij halen die als mediator kan handelen en in het slechtste geval kom je er niet uit en open je een bad trader topic, waar in het openbaar besproken kan worden en er eventueel maatregelen getroffen kunnen worden als er opzet of nalatigheid in het spel is.

19-4-2011 14:31:00

Het is meer dat ik een indicatie wil hebben van wat gebruikelijk is. 50% van de kaartwaarde is dus een redelijk normaal uitgangspunt als ik je goed begrijp.

Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
19-4-2011 14:39:00

Ja, je split het verlies. En dan kun je altijd vanaf daar verder kijken.

19-4-2011 15:04:00

Ik ben eigenlijk altijd van mening dat het risico bij de verzender ligt. Dus als je post niet aankomt, moet je gewoon de waarde vergoeden. En niet 50% van de waarde. Maar dat is mijn mening.

Heb zelf 1x gehad dat mijn kaarten niet aangekomen waren en toen heb ik ook zijn kaarten weer teruggestuurd. Uiteindelijk kwamen toen na 8 weken mijn kaarten alsnog aan en heeft hij zijn kaarten opnieuw naar mij verzonden.

Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
19-4-2011 15:16:00

Ja, klopt. Officieel ligt het risico bij de verzender. Maar dat werkt domweg niet, omdat je de post niet 100% kunt vertrouwen. Dit is een persoonlijk afweging, maar de standaard hier is dat je het samen oplost, niet dat de ene pech heeft.

19-4-2011 15:45:00

Verdwenen post, tsja ... ik draai ook al heel lang mee in het verzenden en verzonden krijgen van poststukken met enige waarde (niet alleen Magic-kaarten) en het gebeurt toch eigenlijk amper dat er echt iets compleet verdwijnt bij TNT, tenzij onder zeer zeldzame en ongewone omstandigheden (een magiccende postbode of onderbuurman). Als op de envelloppe zowel de geadresseerde als de afzender correct staan vermeld komt die altijd wel weer bij één van de twee terecht, al is het soms na een aantal weken (niet maanden).

Ik vind dan ook zonder pardon dat de zogenaamde verzender 100% van de kaarten/kaartwaarde moet vergoeden en begrijp niet zo goed dat er voor een 50%-regeling zou worden gepleit. Tuurlijk kan de ontvanger liegen over het feit dat de kaarten niet zijn aangekomen maar ik krijg altijd een beetje de kriebels als mensen meteen gaan roepen dat de kaarten wel bij TNT verdwenen zal zijn.

NB: Ik heb het hier niet over vertragingen van post maar over complete verdwijningen.

19-4-2011 15:54:00

Naar mijn idee raak hier op nedermagic vaker dan gemiddeld de post kwijt, dus het zal wel niet altijd kwijt raken waarschijnlijk maar gewoon niet verstuurd zijn. Misschien zelfs wel om 50% winst te maken op een deal.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn post niet aangekomen (1x dus pas na lang wachten, maar ook die kwam aan) is en ook eigenlijk nooit dat er post niet is aangekomen die ik verwachte. Ik vind dat het hier altijd heel snel geroepen wordt dat post niet aankomt en dus dat de TNT het fout doet.

Als ik mijn deel van de deal heb volledig heb voldaan inclusief aankomst van de kaarten. Vind ik dat ik niet schade hoef te lijden voor de slordigheid/onzorgvuldigheid van de persoon waarmee ik ruil(of TNT). De kans dat je kaarten niet aan komen is zo klein dat als dat een keertje gebeurt dat je die schade makkelijk moet kunnen vergoeden. Zeker omdat als de waarde groot is je gewoon het beste aangetekend kunt versturen.

Mocht het toch vaker gebeuren, dan moet je je misschien toch eens afvragen of je het allemaal wel goed doet.

19-4-2011 15:55:00

@Motork

Ik begrijp niet zo goed waarom je pleit voor een 100% schuld van de verzender.
De verzender kan claimen het verzonden te hebben. De ontvanger kan claimen het niet ontvangen te hebben. Dat is in zijn geheel subjectief en niet te controleren.

19-4-2011 15:57:00

@wackywong: Als iemand het niet ontvangen heeft, zou het weer terug naar afzender moeten gaan. In het enkele geval, waarschijnlijk 0,0001% van de post ofzo dat het echt compleet verdwijnt heb je dan gewoon pech, maar dat komt bijna niet voor.

19-4-2011 16:07:00

@the dude

Twee dingen:

1) Van de 40+ mensen met wie ik inmiddels mee heb geruild, hebben er 100% mijn kaarten ontvangen. En van 2 heb ik de kaarten er niet van mogen ontvangen. Nu wil het zo zijn dat deze twee op dezelfde dag het hebben verstuurd en ze zouden ook op dezelfde dag moeten aankomen. De dag dat ze aan zouden moeten komen, ontving ik wel post maar niet die van hun. Was het dan redelijk om 100% waarde van hun te eisen?
Ik heb hun post niet ontvangen. Zij kunnen dat niet controleren.
Zij hebben hun post niet terug gekregen. Ik kan dat niet controleren.
Zij hebben het wel opgestuurd. Ik kan dat niet controleren.
Dit is gewoon het manco van het ruilen per post. Je weet van te voren dat er risico's aanzit voor ALLE partijen. Ruilen via Nedermagic gaat op basis van vertrouwen.

2) Ik heb ooit in de postkamer van ABN Amro gewerkt/mee geholpen. TNT levert van die jutezakken waar wij de poststukken in kunnen doen. Deze zakken horen leeg te zijn, maar in mijn tijd kwamen we best wel wat achtergebleven post tegen. Volgens raakt TNT grosso modo best veel kwijt.

19-4-2011 16:08:00

"Volgens MIJ raakt TNT grosso modo best veel kwijt."

19-4-2011 16:16:00

@wackywong:
1) Dat er op een dag 2 magic brieven niet aankomen lijkt me onwaarschijnlijk als alle andere post wel wordt bezorgd die dag. Sorry.

2)Dat het nog in die postzak zit betekent niet dat het al kwijt is, het betekent alleen dat het nog langer onderweg is.
Verder zeg ik niet dat de TNT zorgvuldig met post om gaat, want ben zelf zaterdagpostbode geweest en heb dus vaak genoeg klachten gehad van bewoners dat de doordeweekse postbode de post telkens verkeerd bezorgd. Maar ook daarmee is de post nog niet kwijt alleen vertraagd. Ik laat zulke dingen ook altijd naar mijn ouders sturen en niet hier in amsterdam omdat daar minder fouten met de post worden gemaakt en er ook zorgvuldiger wordt bezorgd.

Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
19-4-2011 16:22:00

HO STOP!

We gaan hier GEEN discussie houden over kwijtraken van post. Dit gebeurt. Ik heb zelf het ook een paar keer meegemaakt en ik kan je verzekeren dat ik het echt had opgestuurd en ik vertrouwde de ontvanger ook.

Maar dit topic gaat over wat je doet als het mis gaat, niet over de TNT.

19-4-2011 16:36:00

Ik ben me ervan bewust dat poststukken kwijt kunnen raken. Dit is zelfs terug te vinden op de site van TNT (ik geloof dat het rond de 0,5% was, maar ik heb geen zin om het nu op te zoeken. Voor 2006 heb ik in 2,5% van de deals die ik sloot niks ontvangen. Op dit moment lijkt het erop dat ik in alle deals die ik na 2010 heb gemaakt in 13,4% van de gevallen niks ga ontvangen. Daar word ik niet blij van.

Dit was inderdaad niet de reden achter deze post. Natuurlijk heb ik liever dat mijn verlies voor 100% gecompenseerd wordt. Het zou daarom erg gemakkelijk zijn om de schuld bij de verzender te leggen. Maar... ik ben me ervan bewust dat er geen enkele manier is dat ik kan bewijzen dat ik nooit iets ontvangen heb. In dat geval is het dus mijn woord tegen het woord van de verzender. Als je er nu van uitgaat dat we beide de waarheid spreken (hij heeft verstuurd en ik heb niet ontvangen), dan is een 50% verdeling helaas eerlijker.

Premium lid pi (93) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
28-4-2011 11:41:00

Ik heb ooit kaarten gekocht van een jurist of advocaat die bijna klaar was met zijn opleiding, in ieder geval iemand die goed wist hoe het wetboek in mekaar steekt. Mijn aanname was dat als de 3 mana drains die hij opstuurde zoek zouden raken hij verplicht was deze te vergoeden. Hij heeft me toen uitgelegd dat in principe dat correct is, tenzij er andere afspraken gemaakt zouden worden (hetgeen hij voorstelde in dat geval).

Dragonheart zou volgens mij dus ook volledig in het recht staan om de volledige waarde te vragen. Dat het misschien socialer is om de kosten te verdelen is natuurlijk wat anders en is ieders eigen beslissing.

Wanneer mijn kaarten ergens onderweg verdwenen lijken te zijn dan zou ik in ieder geval de ander vragen een paar weken geduld te hebben, ik heb het namelijk zo erg gezien dat post na 5 weken aan kwam. Zijn de kaarten niet aangekomen tegen die tijd zou ik eerst proberen een alternatieve deal te sluiten voor zijn kaarten, of anders die terug sturen (aangenomen dat ik zijne al heb, anders is de deal cancellen waarschijnlijk het meest logisch). In beide gevallen neem ik het volledige verlies.

Scroll: [boven|reacties|beneden]