Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Matthias is een groot liefhebber van Magic in het algemeen, maar Planeswalkers in het bijzonder! Ondanks zijn jeugdige leeftijd van 16 jaar, weet hij zijn gedachten op boeiende wijze op papier te zetten. In deze serie neemt hij ons mee op reis langs de verschillende Planeswalkers, hun karaktereigenschappen, de filosofie achter hun sterke en zwakke punten, en laat hij ook nog decks zien waarin zij goed tot hun recht komen. In deze eerste aflevering bespreekt Matthias een van de eerste Planeswalkers uit Lorwyn, die tot nu toe elke core set weer zijn opwachting heeft gemaakt: de machtige Garruk Wildspeaker!
Groen kenmerkt natuur, manafixing (met kaarten zoals Rampant Growth), grote beesten (Gaea’s Revenge), levendigheid, groei, primaire behoeften, brute kracht, anti-artifact (Naturalize, Creeping Corrosion), Regenerate, wild, trample-damage, Overrunnen. Groen is het tegengestelde van zwart: levendigheid tegen de dood, groei tegen verval. Maar groen is ook het tegengestelde van blauw: liever een creature dan een spell spelen, sluwe, subtiele dammage tegen ongerepte, brute kracht.
Garruk beschrijft deze kleur beter dan enige andere kaart. Niet alleen is hij speelbaar in elk deck waar je ook groen in speelt, hij is ook zeer manavriendelijk, nadat je hem in het spel legt en dan de eerste ability activeert heb je hem eigenlijk maar gespeeld voor 2 mana, wat zeer weinig is voor een Planeswalker. Niet alleen is hij mana-accelererend, hij is ook nog ineens op zichzelf een wincondition, eerst maakt hij een paar 3/3 beesten en daarna kan hij ze ook nog eens laten Overrunnen. Garruk word zoals eerder gezegd bijna in elk groen deck gespeeld, van Elfen tot Eldrazi, het is overigens zeer normaal om deze op een toernooi tegen te komen.
Ik vind Garruk zo interresant dat ik besloot om een deck rond hem te maken en alle kaarten die typerend zijn voor groen. De eerste kaarten die ik besloot om erin te steken waren Garruk Wildspeaker zelf, Garruk’s Packleader omdat dit perfect samengaat met Garruk's tweede abbility en Garruk’s Companion omdat ook deze perfect samengaat met zijn companion en omdat je een 3/2 beest met trample voor 2 mana gewoon niet kunt laten liggen. Verder steek ik er nog Harmonize voor cardadvantage, Naturalize tegen artifacts ,Overrun als wincondition tegen een weenie-deck, Harrow en Cultivate als mana-acceleration. Omdat er te weinig creatures in steken ga ik er deze: Llanowar Elves een leuke beurt-één-drop die voor mana-acceleratie zorgt en als ‘dikke' beesten Leatherback Baloth als goedkoop-dik-beest, Cudgel Troll tegen mass-destruction kaarten, Yavimaya Wurm als wincondition. Ik weet heus wel dat er momenteel véél betere kaarten op de markt zijn (maar die dan ook véél duurder zijn) zoals Gaea’s Revenge en Obstinate Baloth maar ik ga proberen er een beetje een budget-deck van te maken. Hier is de eerste decklist:
@Dragonhart:
Wat is het nut van Overrun of Overwhelming Stampede als je geen creatures in play hebt?
Tenzij je alléén Llanowar/BoPs in play hebt, is de stampede altijd beter(kleinste creatuur is immers nog 3/2), er zijn weinig games waarin je daadwerkelijk een overrun kan casten om iemand dood te maken met genoeg elves/bops lijkt me?
"Je speelt wel erg weinig landen m.n. in je budget-deck."
Dat is een probleem dat word opgelost door garruk en door llanowar elves
"Tenzij je alléén Llanowar/BoPs in play hebt, is de stampede altijd beter(kleinste creatuur is immers nog 3/2), er zijn weinig games waarin je daadwerkelijk een overrun kan casten om iemand dood te maken met genoeg elves/bops lijkt me?"
Llanowar/bops zijn creatures die als manacost één hebben, de kans dat je genoeg mana hebt om overrun/stampede te spelen voor dat je nog een ander beest hebt gespeeld is vrij klein.
@matthias:
That's my point
Daarom is stampede dus beter, want die geeft altijd drie...of méér
Overrun doet het gewoon altijd. Stampede niet. Hogere variantie. Hangt denk ik af van je voorkeur. Je hebt al 4x Garruk. Lijkt me dat je ook niet alleen overrun-effecten wil trekken.
Je hebt al 4x Garruk, dus je hebt er al een aantal die het 'altijd' doen; In een typisch groen deck is Garruk goed te verdedigen en als je lijst op wat mana elves/BoP's na alleen maar 3+ power beestjes heeft, is Stampede simpelweg beter.
Ikzelf geef bijna altijd mijn voorkeur aan stampede. 1x een groot beestje kunnen opgooien is genoeg om hem ziekelijk te maken tov overrun. Zie bijvoorbeeld Joraga Warcaller of Mul Daya Channelers; op die manier is het zelfs in een elvendeck erg makkelijk om de 3+ power te halen.
Even iets totaal anders: leuk onderwerp, makkelijk weg te lezen, niet veel nieuws voor mij maar voor een meer beginnende speler zeker interessant.
De volgende gaat over Jaces, dacht ik te lezen... Wanneer komt die?
Hmmm.
Garruk makkelijk te beschermen in een groen deck? Geen removal, weinig tegen flyers, niks om burnspells tegen te houden... Ja, misschien als je tegen een eveneens monogroen deck speelt.
Dat Stampede met dikke beesten beter is, is me duidelijk. Ik vraag me dan alleen af waarvoor je het ding nog echt nodig hebt. Je hebt immers al dikke beesten, is dat niet genoeg?
De trample is niet onbelangrijk; Leuk als je beesten vet zijn, maar als je 1 lomp beest heeft en hij kan continu gechumpt worden schiet je er niets mee op...
Je kunt natuurlijk nog een dik beest spelen, dan heeft je tegenstander iedere beurt 2 chumpblockers nodig. Ik weet het niet, maar ik dacht dat iedere beurt een gratis edict goed was. En als je tegenstander er al in slaagt om iedere beurt zoveel chumpblockers te maken, waarom verwacht je dan wel dat je Garruk lang blijft leven?
Ik vind Overrun-effecten eigenlijk vooral goed in decks die snel veel kleine beesten maken. Deze decks hinken een beetje op een dubbele gedachte. Je probeert snel dikke beesten te hebben en alsof dat nog niet genoeg is ga je effecten spelen die je beesten veel dikker maken. Het lijkt me dat je dan beter dikke beesten kunt spelen die al trample hebben of dus veel kleinere beesten die in 1x heel dik worden door een overrun effect.
Hoe kom je (snel) aan die dikke beesten? Met hulp van minder dikke beesten, die mana maken! Je kunt natuurlijk met je twee dikke beesten je tegenstander in 5 beurten van al zijn beestjes af doen en daarna pas een keer winnen, maar dan geef je hem ook 5 beurten om een antwoord te trekken.
De combinatie van mana-elfjes en overrun effecten is erg sterk, maar is gewoon nog veel sterker wanneer je dat met Stampede en een dik beest combineert. Je tweede dikke beest kun je bijvoorbeeld achter houden voor als je tegenstander een antwoord heeft (noem maar wat, Day of Judgment of zo).
Stampede spelen met maar 1 dikkerd in het spel is dan weer uitermate riskant. Indien die dikkerd "plotseling" verdwijnt door bounce of removal, dan zit je daar lekker met je +1/+1 en trample (voor het gemak gaan we er dan maar van uit dat je wel nog Llanowar Elves hebt). Dat is voor mij nu precies de reden waarom ik de kaart te riskant vind.
Dat is natuurlijk een kwestie van weten wat en hoe je tegenstander speelt. Als je een bounce of counterspell verwacht kan je in veel situaties ook de overrun beter in je hand houden en lekker chumpertjes gaan happen. Laat die control speler maar dingen gaan spelen en maak daar gebruik van.
In een casual deck als dit moet je gewoon voor stampede gaan en niet zeuren. Het is geen Tier 1 standard deck he jongens..
Dan maakt het dus niet uit als je 1x met je kop tegen de muur loopt (spotremoval op je fatty)..als je daarna maar lekker kan overkillen is het weer helemaal prima.
In mijn Rith EDH had ik 12 1/1 tokens, Rith, the Awakener en Elspeth, Knight-Errant. Rith +3/+3 met Elspeth, Overwhelming Stampede => kill de multiplayer tafel..daarvoor doe je het gewoon. En dat is in een casual deck als dit niet anders lijkt mij!
De stampede zit ook in het "competitieve standard deck". Ik vind het prima als jij Stampede wil spelen. Uiteindelijk win ik veel liever dan dat ik verlies.
"De Overwhelming Stampede is de rare-versie van Overrun die bijna altijd beter is, vooral als je kaarten zoals Khalni Hydra speelt is deze gewoon hard. Opeens is je Birds of Paradise een stuk beter geworden, vind je ook niet?. "
Nee dus.
Na ja, eigenlijk wil ik ze beide niet spelen. Ik had alleen gehoopt om een beetje discussie te starten over de inhoud van deze column. Ik denk namelijk dat beide decklijsten vrij matig zijn. Er was nog niemand die iets in die richting gezegd had. Wat dus betekent dat of niemand het echt gelezen heeft of niemand de decklijsten slecht vindt. Het leek me sterk dat de laatste van toepassing is.
volgens mij is Harmonize ook niet standard en Fauna Shaman mag er ook wel in. Maar ik geloof dat dit meer een topic is voor startende spelers die wat competitiever willen spelen
Dat had ik dan weer wel begrepen. Discussie leek mij gewoon nuttig omdat:
- degene die het schreef het misschien fijn vindt als mensen kritisch naar zijn column kijken
- degene die het schreef misschien zelf ook nog iets wil leren
- degenen die het lezen anders misschien aannemen dat dit de waarheid is en niks dan de waarheid en daar dus eigenlijk bijzonder weinig mee opschieten
- degenen die het lezen misschien ook nog iets van de discussie kunnen leren
- ik schijnbaar niks beters te doen had
Dat kan een goed idee zijn. Nou ik ben dus gestart met "Standard":
Omdat Harmonize niet in de recente 2 blokken of core set zit(momenteel: Zendikar block, Scars of Mirrodin block en Magic M2011), mag deze niet gespeeld worden. Fauna Shaman geeft de optie om de overtollige Birds of Paradise en Llanowar Elves om te zetten in nuttige creatures later in het spel.
Iedereen help mee!
"- degene die het schreef het misschien fijn vindt als mensen kritisch naar zijn column kijken
- degene die het schreef misschien zelf ook nog iets wil leren"
zeer groot gelijk het is goed dat jullie opbouwende kritiek geven zodat ik volgende keer een betere column kan schrijven
thanx
na de vakantie begin ik terug met schrijven heb het nogal druk met sociaal leven enzo
@Matthias
Je hebt de neiging om erg lange zinnen met veel komma's te maken. Dit is niet perse verkeerd. Het leest soms net iets makkelijker indien je probeert je zinnen iets korter te maken. Vooral in de 2de alinea ervaar ik die lange zinnen als hinderlijk.
Ik vind dat je er in een aantal gevallen verstandig aan doet je stelling niet als een feit te brengen. Bijvoorbeeld: "Garruk beschrijft de kleur groen beter dan enige andere kaart." Zoals dat er staat, lijkt het een feit. Toch denk ik dat er mensen zijn die het niet met je eens zijn. Indien je nu begint met "Ik vind dat Garruk..." dan kan eigenlijk niemand je daarop aanspreken. Het is dan namelijk een mening en niet een feit.
Over de decklijsten heb ik me eerder uitgelaten. Misschien is het ook daar verstandiger om iets duidelijker te laten blijken dat het geen gouden standaard is. Vooral de alinea onder het budgetdeck scoort erg hoog op mijn bullshit-o-meter.
Monsieur Dragonheart, op academisch niveau wordt je juist afgeleerd om "ik vind..." te schrijven. Natuurlijk is het zijn mening, hij heeft het immers geschreven. Daarnaast hoef hij niet nog eens "ik vind..." te schrijven.
Inderdaad schrijf korte zinnen en schrijf alles in één taal. Dus of Nederlands of Engels, maar niet door elkaar.
En Overrun is zo veel beter dan Overwhelming Stampede dat het gewoon niet grappig is. De Stampede kost nu eenmaal meer resources dan de Overrun en de laatste is daarom veel efficiënter en consistenter. Efficiëntie en consistentie is héél belangrijk op hoog niveau, anders speel je maar met een coin-flip deck en dan zie je vanzelf wat ik bedoel.