Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Play or Draw?

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
1-2-2011 12:42:00

Je gaat aan tafel zitten, schudt je deck, het deck van je tegenstander, en vervolgens gooi je een dobbelsteen. Als je de die roll wint, sta je vervolgens voor een belangrijke keuze: play of draw? Een keuze, die de uitkomst van de game kan beïnvloeden. Wat zijn nu de voor- en nadelen van kiezen voor de play? Hoe belangrijk is die keuze? Oftewel, is Magic soms gewoon een kansspel, waarbij het hoger gooien met een dobbelsteen bijna net zo belangrijk is als playskill?

Eerst moeten we maar eens kijken wat nu de voordelen van play en draw zijn. Voor draw is het heel simpel: je hebt altijd een kaart extra. Dat wil zeggen... in je eigen beurt! Als je tegenstander begint, heeft hij 7 kaarten in zijn hand, en jij ook 7. Alleen in je eigen beurt, na je draw step, heb je een kaart extra. Het voordeel van draw is dus alleen merkbaar in je eigen beurt.

Als je playt, ben je altijd een beurt sneller dan je tegenstander met het spelen van een landje of het maken van een beest. Je hebt het initiatief, je tegenstander moet maar reageren op wat jij doet. Bij schaken is het voordeel van beginnen extreem duidelijk: de wit-speler mag als eerste, de zwart-speler krijgt geen enkele compensatie voor dit nadeel. Bij schaken heeft wit dan ook een grotere kans om te winnen dan zwart, wat wordt opgelost door in belangrijke wedstrijden beide spelers even vaak wit als zwart te laten spelen. (Als er een competitie over meerdere partijen wordt gespeeld, wordt door een computerprogramma geloot wie wit krijgt; gemiddeld speel je dus ongeveer even vaak met wit als met zwart. Sommige schaaksoftware houdt voor bijvoorbeeld clubcompetities bij hoe vaak je al met wit hebt gespeeld, en zorgt er voor dat je echt even vaak met beide kleuren speelt.)

Een paar gedachtenexperimenten om te kijken of play beter is dan draw: stel je voor dat Anton en Nick allebei een deck hebben dat bestaat uit 60 Runeclaw Bears, en ze spelen volgens de Type IV regels (elke beurt oneindig veel mana, maar je mag maar 1 spell per beurt casten). Dan is het natuurlijk beter om te drawen dan te playen, want je hebt altijd 1 beer meer.

Fout! Laten we zeggen dat Anton kiest voor play; hij maakt als eerste een beer, daarna maakt Nick een beer. Op beurt 2 kan Anton aanvallen, maar als Nick blockt, ruilen de beren en zitten we weer in de beginsituatie. Als Nick niet blockt, neemt hij 2 damage, cast Anton nog een beer en kan Nick vervolgens nog steeds geen damage door krijgen door aan te vallen. Nick heeft gedurende zijn eigen beurt wel steeds een kaart meer dan Anton, maar kan nooit meer beren op het battlefield krijgen. Uiteindelijk wordt deze stalemate doorbroken, doordat Nick als eerste een kaart uit zijn lege library zal proberen te trekken. De speler die kiest voor de play, wint hier dus altijd. Wat nu als we alle Runeclaw Bears vervangen door Onyx Goblets? Anton kan als eerste zijn Goblet activeren, en maakt Nick dood voordat hij van zijn extra kaart kan genieten.

Nog een extreem scenario: beide spelers spelen 59 landjes en 1 spell voor 0 mana die zegt "you win the game". Natuurlijk wil je op de draw zijn, dan heb je meer kans om je winnende kaart te pakken! Toch? Helaas, ook hier is het beter om op de play te zijn: je begint met maar liefst 7 kaarten, dus je hebt al 7/60 kans om in je eerste beurt te winnen (nog afgezien van mulligans). Alleen als beide spelers met 0 kaarten zouden beginnen, heeft degene op de draw een heel klein voordeeltje, omdat hij telkens als eerste een kaart mag topdecken. Ook nu is het dus beter om voor play te kiezen.

En nu naar wat meer realistische decks: aggro decks willen natuurlijk beginnen, die willen de tegenstander doodbeuken voordat kaartvoordeel een rol gaat spelen. Een tijdje geleden was een beurt 1 Goblin Guide voor veel spelers een reden om vast te gaan nadenken over sideboardplannen... de mono rode speler hoopt zijn tegenstander op 0 leven te hebben voor dat extra landje invloed gaat hebben. Control decks willen toch ook vaak wel beginnen: het is beter om beurt 2 Island Go te doen met een Mana Leak in je hand als je tegenstander alleen nog maar een landje heeft liggen, dan als hij al een gevaarlijke 2-drop heeft gemaakt voordat jij uberhaupt je 2e landje kon spelen. Beurt 4 Day of Judgment is altijd wel goed tegen aggro, maar als je tegenstander je al naar erg weinig levenspunten heeft geschopt, is het nog maar de vraag of je het daarna nog wel overleeft. Als je op de play was geweest, had je eerder zijn bord kunnen leegvegen en jezelf zo een hoop schade kunnen besparen.

Is het dan nooit aantrekkelijk om op de draw te zijn? In control mirror-matches geven veel spelers de voorkeur aan draw in plaats van play, in trage Sealed formaten hoor je veel mensen die liever een kaart extra hebben, maar in deze column gaan we eens kijken hoe gerechtvaardigd die keuze eigenlijk is. Overigens is er 1 erg belangrijk voordeel aan drawen, wat ik nog niet besproken heb: de mulligan. Veel handen houd je altijd, sommige handen gooi je altijd weg, maar enkele handen kun je op de play niet houden maar op de draw wel.

Als je (in draft of sealed) 1 Mountain, 2 Iron Myrs, 2 Shatter, Oxidda Scrapmelter en Koth of the Hammer hebt, moet je die op de play hoogstwaarschijnlijk mulligannen, terwijl je op de draw maar liefst 75% kans hebt op een nutshand. Maar laten we eerlijk zijn: je hebt minder dan 10% kans op 1 land in je openingshand, en een hoop van die handen zijn noch op de play noch op de draw houdbaar. Bovendien is een mulligan nemen niet per se verliezend, en het houden van een shady hand niet per se winnend, zelfs niet als je al je land bijpakt. Maar dat is wel iets waar je rekening mee moet houden: op de draw hoef je minder vaak te mulligannen, en omdat je toch een kaart mag pakken, is een mulligan minder vervelend dan als je op de play was geweest. Het voordeel van op de draw zijn lijkt dus vooral van belang vóór aanvang van de game, terwijl de play voordeel oplevert tíjdens de game.

In Constructed wil bijna iedereen wel beginnen, in snelle Limited formaten zoals Zendikar wil ook bijna iedereen beginnen, maar in trage formaten zoals M11 Sealed willen behoorlijk wat mensen op de draw zijn. Een van de standaard vragen aan pro-players op een Limited Grand Prix is dan ook: play or draw? Het valt mij altijd op dat de meerderheid voor play gaat, maar er ook zat pro's zijn die voor draw kiezen. Gelukkig is het dus blijkbaar niet zo, dat play altijd een strikt betere keuze is. En gelukkig maar, anders zou het winnen van die suffe die roll een te belangrijke invloed op de uitslag van de game hebben!

Maar daar komt de wetenschapper in mij om de hoek kijken: ik wil wel eens zeker weten hoe dat nou zit met die dieroll, ik wil een onderzoek of experiment uitvoeren om dit exact uit te pluizen! Het model dat ik daar voor wil gebruiken, staat in de statistiek bekend als hiërarchische logistische regressie. We gaan voor een gegeven match proberen te voorspellen wat de kans is dat een bepaalde speler die match wint; als voorspellende factoren nemen we alles mee wat invloed zou kunnen hebben op de uitkomst van de match, en dan kijken we of het al dan niet op de play zijn en het al dan niet winnen van de die roll een significante invloed hebben op die kans. De meest voor de hand liggende factoren zijn de speelsterkte van beide spelers, de kwaliteit van hun decks en het decktype oftewel de matchup. Hoe goed is een aggro deck? Dat hangt er van af of je tegen combo speelt (in het algemeen een heel slechte matchup) of tegen control (meestal heel goede matchup). Verder hebben we nog de random factoren: mulligans, mana flood en mana screw; het idee is dat we een dusdanig grote steekproef nemen, dat het effect van deze random effecten uitmiddelt. Oftewel, de playende speler zal op de lange termijn gemiddeld net zo vaak mana flooded zijn als de drawende speler. Nadat we hebben gekeken wat het effect is van al deze factoren, gaan we het effect van play of draw toevoegen, en kijken of dat nog extra voorspellende waarde heeft voor de uitkomst van de match; en ten slotte voegen we het winnen van de die roll toe, en kijken naar de toegevoegde waarde daarvan.

Tja, dat levert dus al meteen een enorm probleem op als we dit experiment daadwerkelijk zouden willen uitvoeren: hoe kun je objectief al die factoren meten? Hoe bepaal je de kwaliteit van iemands Sealed pool? Hoe meet je betrouwbaar iemands speelsterkte, is de DCI-rating voldoende consistent en valide? Hoe neem je de matchup mee in je berekeningen? Bekijk je dit per formaat, mix je alle formaten (en zo ja, in welke verhouding), kun je de resultaten generaliseren?

We zouden het experiment in stapjes kunnen opbouwen, en bijvoorbeeld beginnen met een simpele situatie: ik speel tegen Guillaume Matignon (de huidige wereldkampioen) een flink aantal potjes met de Duel Decks Elspeth vs. Tezzeret. Er zijn 2 keuzes die we voor elk potje moeten maken: wie speelt welk deck en wie begint? Dat levert dus 4 mogelijke situaties op; voor elke situatie spelen we 100 potjes, en we noteren hoe vaak iemand wint. Natuurlijk is Guillaume een veel betere speler dan ik, en ik ga er stiekem van uit dat het Elspeth deck sterker is dan het Tezzeret deck. We zouden bijvoorbeeld de volgende uitslagen kunnen krijgen:


Aantal gewonnen potjes van de 100.

Van de 100 potjes waarin ik met Elspeth op de play was, won ik er bijvoorbeeld 40. Uit deze tabel kunnen we een hoop informatie afleiden: ten eerste is Guillaume een veel betere speler dan ik, hij won 300 van de 400 potjes (75%). Ten tweede is Elspeth sterker dan Tezzeret: ik won met Elspeth 70 potjes, Guillaume won met Elspeth 170 potjes (van de 200 keer dat ik Tezzeret speelde, won ik er maar 30), dus Elspeth won 240 van de 400 potjes (60%). En play is beter dan draw: als ik play, win ik 40+20 = 60 potjes, als Guillaume playt, wint hij (100-30) + (100-10) = 160 potjes, dus de speler op de play won in totaal 220 potjes (55%).
Wat betekent al dit gegoochel met getallen nou uiteindelijk? De betere speler en het betere deck winnen vaker, maar in alle gevallen van dit hypothetische experiment is het beter om voor play dan voor draw te kiezen; echter, het voordeel van op de play mogen zijn is relatief klein ten opzichte van het effect van speelsterkte en deckkwaliteit. Dus het winnen van de die roll heeft wel invloed op de uitkomst van de match, maar geen allesoverheersende invloed.
Maar helaas, het gaat niet werken om zo'n experiment in de praktijk uit te voeren: het is ontzettend saai om 400 keer die duffe Duel Decks tegen elkaar te spelen, je moet het vaak genoeg spelen om de random factoren eruit te filteren, en je kunt de resultaten eigenlijk alleen generaliseren naar deze specifieke decks, dit zegt nog niets over of je in Sealed wil beginnen of niet. De frustrerende conclusie lijkt dus te zijn dat het praktisch onmogelijk is om te onderzoeken of het winnen van de die roll effect heeft...

Maar dat heeft me er natuurlijk niet van weerhouden om toch zo'n experiment uit te voeren! Zaterdag 22 januari was ik Judge op een klein Sealed toernooi, waar we 5 rondes Scars of Mirrodin speelden. Er waren 18 spelers, dus 9 matches per ronde; na 4 rondes zijn 2 spelers gedropt, dus de laatste ronde waren er nog maar 8 matches. In totaal zijn er dus 44 matches gespeeld, en ik heb elke keer gevraagd of degene die de dieroll won, koos voor play of voor draw, en of hij de eerste game van de match won (dat is namelijk de enige game die wordt beïnvloed door de die roll).
Een steekproef van 44 games is bij lange na niet groot genoeg om ook maar iets met enige mate van waarschijnlijkheid of zekerheid uit te kunnen concluderen, maar laten we kijken of we een trend zien. Ik neem aan dat het winnen van de die roll onafhankelijk is van speelkwaliteit, deckkwaliteit en de kans op manascrew of flood. Dit waren de resultaten van het onderzoekje:


Antwoord van de speler die de die roll won.

Degene die de dieroll won, koos in 33 van de 44 gevallen (75%) voor play, en won in 29 gevallen (66%). Degene die op de play was, won in 28 gevallen (64%): 23 keer omdat hij koos voor play, 6 keer omdat zijn tegenstander de die roll won maar koos voor draw. De mensen die kozen voor draw, wonnen iets vaker dan dat ze verloren: in 6 van de 11 gevallen (55%), maar degenen die kozen voor play, wonnen wel erg vaak: maar liefst 23 van de 33 gevallen (70%). Natuurlijk is deze steekproef veel te klein om echte conclusies aan te kunnen verbinden, maar we zien wel een mogelijk patroon: de meeste decks (in Scars Sealed) willen beginnen, beginnen geeft betere kansen om te winnen, en als je wil beginnen en je wint bovendien de dieroll zodat je daadwerkelijk mag kiezen om te beginnen, sta je er behoorlijk goed voor. Deze data lijken te suggereren dat play beter is dan draw, en dat het winnen van de die roll een behoorlijke invloed heeft op je kans om de eerste game te winnen: als je de dieroll wint, heb je maar liefst 2 keer zo veel kans om te winnen (66%) dan als je de dieroll verliest (34%)!

Stel je voor dat we op GP Parijs dit experiment herhalen, en we vinden een vergelijkbaar resultaat; wat kunnen we daar dan eigenlijk mee? Nou ja, dan weten we dat play je meer kans geeft om te winnen dan draw, en dat geluk een belangrijke rol speelt in Magic: het winnen van de die roll heeft een behoorlijke invloed op de uitkomst van je match (maar hopelijk heeft play skill een nog grotere invloed, en het feit dat mensen als LSV, Brad Nelson en Paulo Vitor voortdurend goed presteren en ik nog nooit een toernooi heb gewonnen lijkt dat wel te bevestigen).

In de begindagen van Magic was er nog geen play/draw rule: degene die begon, mocht ook gewoon een kaart pakken. Al snel kwamen ze er achter dat dat niet eerlijk was, en hebben ze ingesteld dat degene die op de play is, zijn eerste draw step overslaat. Misschien moeten we degene op de draw wel nog meer voordeel bieden ter compensatie: bijvoorbeeld dat hij in zijn eerste draw step maar liefst 2 kaarten trekt, en dan 1 kaart uit zijn hand door zijn library schudt.
Een andere optie is om de player op de draw op een andere manier voordeel te geven: de grootste upside van op de draw zijn, is dat je makkelijker een mulligan kunt nemen en er beter van herstelt, maar ook dat je soms een shady hand kunt houden en je met behulp van je extra kaart uit de problemen kunt trekken. We zouden de speler op de draw een gratis mulligan kunnen laten nemen: de eerste keer dat hij zijn hand weggooit, mag hij weer 7 kaarten pakken. Dit zou echter verregaande gevolgen kunnen hebben voor hoe mensen hun deck bouwen, en ik betwijfel of dat de moeite waard is om die paar procent voordeel van het winnen van de dieroll te compenseren.

Ik ben benieuwd naar jullie mening: hoe belangrijk denk je dat het winnen van de die roll is? Kies je altijd voor play? Wat zijn redenen om voor draw te kiezen? Moet de play/draw rule aangepast worden? Laat een reactie achter, ik hoop op een leuke discussie en nieuwe inzichten!

Bedankt voor het lezen, greetz,

Dustin.

 Reactie plaatsen

Reacties 1-25 (26)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
1-2-2011 12:56:00

Leuke read. Persoonlijk laat ik het afhangen van mijn deck, mijn hand en het decktype van m'n tegenstander. Iffy hand die op het randje zit (te goed om niet te doen, net niet goed genoeg om wel te doen)? Op de draw, gokkend dat m'n draw de kaart is die het een hand maakt op wel te doen. Aggressief deck waarmee ik vanaf beurt 1 kan slaan (voorbeeld: hier )? Op de play om z.s.m. hem neer te slaan tenzij het een trager deck is om hem die advantage af te nemen. Wat trager deck dat na beurt 3 pas kan slaan(voorbeeld: hier )? Op de card tenzij het een snel deck is waar ik tegen speel.

1-2-2011 13:13:00

Zonde dan dat je dit onderzoek niet ook hebt uitgevoerd tijdens afgelopen prerelease weekend.

Mijn voorstel: Laat de speler die op de draw zit pas mulligunnen in zijn draw phase. Hij ziet dan 8 kaarten, en mulligunt dan naar 7 kaarten enz. De speler op de play mulligunt ook in zijn eerste draw phase, maar mag daarin uiteraard geen extra kaart pakken.
Moet er wel errata komen op de Leylines...

1-2-2011 13:17:00

Oh ja, in tournooien kies ik standaard voor de play behalve als ik een traag deck heb en mijn tegenstander ook.

zzzz (22) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
1-2-2011 14:18:00

@Synod Overseer: Je mag pas je hand bekijken als je hebt gezegd wie er begint.
Verder is mijn mening heel simpel.
Beginnen is altijd beter.

Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
1-2-2011 14:20:00

En daarop uitbreidend: als je mag kiezen en je bekijkt je hand, dan heb je automatisch gekozen voor PLAY. Je moet dus DRAW zeggen voor je je hand bekijkt.

1-2-2011 16:16:00

Heel interessant artikel! Ik laat het heel erg afhangen van het deck dat ik speel. Speel ik Aggro, dan wil ik zeker eerst, het is voor mij veel belangrijker dat ik goed kan klokken. Als ik control speel, dan wil ik meestal een kaart meer hebben, maar dat is dan afhankelijk van mijn matchup. Ik ga hieruit van Limited(Sealed Deck). Als ik weet dat het deck van mijn opponent erg rap kan gaan, dan zal ik het wel overwegen om eerst te gaan, omdat ik dan net iets makkelijker kan voorlopen.

Hopen dat je verder gaat met collums schrijven, deze was zeker leuk!

1-2-2011 16:31:00

@Wilko
Sinds wanneer? Ik weet toch heel zeker dat dat niet zo was, maar ik ben de afgelopen 2 jaar volkomen inactive geweest.

Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
1-2-2011 17:00:00

Al best lang hoor. Geen idee wanneer dat ooit exact aangepast is, maar zover ik weet al jaaaaaaren.

1-2-2011 17:25:00

Hmm, dan heb ik of een rulechange gemist of het is nét nadat ik inactive ging gebeurt.

1-2-2011 19:24:00

"Misschien moeten we degene op de draw wel nog meer voordeel bieden ter compensatie: bijvoorbeeld dat hij in zijn eerste draw step maar liefst 2 kaarten trekt, en dan 1 kaart uit zijn hand door zijn library schudt."

Wow! Laten we dit zondag proberen tijdens de sealed! Ik weet alleen zeker dat mijn deck uit maximaal 15 landen gaat bestaan!

1-2-2011 20:04:00

@Johannes: omdat ik dit experiment al een keer gedaan heb, en de conclusies sowieso geen serieus bewijsmateriaal zijn, wilde ik mijn spelers niet nog eens extra belasten met ingewikkelde vragen En als Wizards dit boeiend vindt, kunnen we het altijd nog met Magic Online data proberen.

@Mark: prima, speel jij maar 15 land... dan wil ik je gezicht wel eens zien als je tegenstander de die roll wint en jou laat beginnen Omdat het zondag sanctioned is, mag ik niet zomaar de regels aanpassen. We kunnen wel een keer op een unsanctioned toernooi wat dingen uitproberen, ben benieuwd hoe dat bevalt en hoeveel invloed dat heeft op hoe mensen draften en hun deck bouwen. Nice idea!

pallie (3) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
1-2-2011 20:19:00

Super interessant, ik begin zelf altijd omdat ik denk dat het tempo voordeel veel groter is dan het kaartvoordeel. Ik heb zelf weinig verstand van statistiek maar ik denk dat je het niet kan onderzoeken omdat de speler die kiest dat kiest wat hij het beste acht en daardoor de resultaten beinvloed ofzo.

1-2-2011 22:04:00

Mooi stukje, Dustin!

In Legacy wil ik altijd beginnen. Of je nou een traag, of juist een snel deck speelt; beurt 2 is meestal de belangrijkste beurt in Legacy-toernooien. Dat heeft vooral te maken met de decks die erin gespeeld worden.

In 2HG (sealed) vind ik het vaak belangrijk om te drawen. Die 2 (!) extra kaarten die je dan raapt zijn vaak zo belangrijk, omdat het formaat niet al te snel is. Tenzij we weten dat onze tegenstanders graag willen beginnen, omdat zij 2 snelle decks hebben (scouten = key), zouden wij kiezen om te beginnen.

Een combinatie geldt met de cube-draft. Meestal zijn de decks niet heel snel, dus wil je graag een kaart extra rapen. Echter kan je je deck ook zo bouwen dat je graag als eerste je 2 landjes in het spel wil hebben. Het deck waar je mee speelt, of juist het deck van je tegenstander, gaat dan heel erg bepalen of je een kaartje meer raapt, of juist wil beginnen.

2-2-2011 08:07:00

Je zou ook kunnen zeggen dat beide spelers geen kaart mogen pakken in hun eerste beurt, maar de beginnende speler met 7 kaarten en de andere speler met 8 kaarten begint. Hij kan dan de eerste keer mulligannen naar 7 en hij heeft zijn kaartvoordeel direct.

Ken je deze site hier trouwens, Dustin?
Beetje outdated, maar erg interessant.

2-2-2011 13:35:00

Merrin, volgens mij is two-headed giant juist snel. Je heb dan namelijk genoeg aan 15 damage per speler in plaats van 20. Twee snelle aggrodecks (zeg Goblins) hebben dan juist meer voordeel dan trage decks die eerst moeten voorkomen dat men 15 damage per speler incasseert.
Jarno, jouw versie van mijn voorstel maakt de errata op Leylines inderdaad overbodig.
Ander voorstel: Laat degene op de draw met wat extra levens beginnen. Dus geen 20 maar 22 of zo.

2-2-2011 16:05:00

@Jarno: goed voorstel om de draw al bij de openingshand te betrekken, klinkt ook elegant: iedere speler skipt de eerste draw step.

@Johannes: 2 leven extra is niet echt een oplossing: als je tegenstander probeert te winnen met poison of door je te millen, is extra leven betekenisloos.

2-2-2011 17:54:00

Ik vind het ook leuk klinken om de achtste kaart al in de openingshand toe te voegen, maar ik moet dan wel denken aan Vanguard, waarbij het aantal kaarten in de openingshand gelijk is aan het maximum aantal kaarten in de hand...

3-2-2011 05:22:00

@Johannes: Ik heb het over 2HG-sealed deck. Dan is de kans vrij klein dat er echt 2 agressieve decks te vormen zijn.

3-2-2011 11:09:00

Met al dat infect kan 2HG ook snel gaan hoor, je staat dan nog maar op 10 eigenlijk.

7-3-2011 20:04:00

Nog even iets wat ik niet gelezen heb in de column (of overheen gelezen heb?)

Voor mij is een voorname reden om op de draw te zitten een hoge manacurve. Als je niet veel 1 en 2 mana spells speelt, is het vaak noodzakelijk om elke beurt een landje neer te leggen. Dan kun je elke beurt een spell blijven spelen. Als je even op 3 mana blijft hangen kun je misschien wel niets spelen omdat je alleen nog maar een paar 4 en 5 mana spells hebt.

Als je op de play zit en je een landdrop mist loop je eigenlijk verder achter dan wanneer je op de draw die landdrop wel zou redden. Je kan dan immers gewoon iedere keer je tegenstanders Grizzly Bears matchen met jouw bear.
Alleen is de kans groter dat jij een Trained Armodon kan neerleggen op het moment dat de persoon op de play nog een Grizzly Bears moet spelen omdat die in zijn eerste 9 kaarten zijn 3e land niet kon vinden. Vanaf dat moment loopt de persoon op de play achter de curve aan.

Zeker in de lategame als de beesten wat dikker worden kan zo'n curve achterstand er flink inhakken. Wanneer de persoon op de draw een Spined Wurm heeft gespeeld en die door de speler op play eindelijk gematcht kan worden kan de persoon op de draw een Doom Blade spelen om flink te hakken. Dat is opeens een veel dikkere hap dan die hap van de Grizzly Bears die je misschien mist omdat je niet begint.

Vandaar: als ik een veel land nodig heb doe ik er goed aan om op de draw te zitten (met name in draft/sealed, in constructed is snelheid net iets belangrijker, daar worden dan ook meer 1 en 2 mana spells gespeeld die je nog optimaal gebruik laten maken van je mana ook al heb je geen 3 drop in beurt 3, of 5 drop in beurt 5)

En mulligans zijn al helemaal dodelijk als je elke beurt een landje moet droppen om je creatures te kunnen casten. Dus dan helpt het zeker als je die 2 land hand misschien toch kunt houden omdat je op de draw zit.

Hoe dan ook, goeie column, de dobbelsteenrol verliezen is alleen zo erg nog niet hoor! Tenzij je tegen een combo-deck speelt natuurlijk .

9-3-2011 13:11:00

"In totaal zijn er dus 44 matches gespeeld, en ik heb elke keer gevraagd of degene die de dieroll won, koos voor play of voor draw, en of hij de eerste game van de match won (dat is namelijk de enige game die wordt beïnvloed door de die roll)."

Dat lijkt me niet correct, zeker niet als blijkt dat diegene die de dieroll wint gemiddeld vaker wint ( uit jouw data 66%)... die zou pot 2 als de oppo mag kiezen dan evenredig evenveel verliezen en pot drie als hij zelf weer de keuze krijgt weer ruwweg dezelfde winkansen hebben?

Je zit dan wel met nog meer factoren als sideboard en deckkennis e.d. maar gemiddeld genomen zou degene die de die-roll wint niet alleen meer kans hebben om de eerste game te winnen maar ook meer kans om de hele ronde binnen te slepen?

Dat is wel een beangstigerende statisiek eigk, waarbij magic toch weer een soort van kansspel wordt

10-3-2011 13:27:00

Uit een recent artikel van Gavin Verhey:

Myth #8 – Some hands you can mulligan on the play but would keep on the draw

You know the hands I'm talking about. You happily win the dice roll, pick up your seven cards, and then see some hand that you really feel needs that extra card from going second to pick up steam. The most common kinds of hands like these are probably two-landers that need a third land to start rolling, but there are plenty of others. You might stare down at that hand and wish that you were drawing first.

Now, what if I told you that at that very moment, you could choose to go on the draw and keep. Would you take that offer? Some of the time, you definitely would.

Well, the way it actually plays out you can already do something even better.

Let's say you keep that two-land hand. You play a land and say go. You draw… Aw, still no land. You play your second land and say go. If you end up missing on your second draw step (third turn) and don't find a land, what happens is you essentially end up switching from being on the play to being on the draw. Your opponent will take their third turn, then pass back to you, at which point you'll draw your third card – a nearly identical situation to if you were on the draw.

The one obvious change is that your opponent ends up a card. However, considering you didn't have to mulligan and go down a card as you would have otherwise, you actually stay equal on card parity. Additionally, there's the chance your hand will develop properly, and you just draw the piece that you need, in which case you're still on the play and have a great hand for the job.

A lot of people mulligan hands like this on the play but would keep them on the draw. However, it's seldom correct to do so. There are some situations that come up where it's the right call, but for the most part, you're either going to end up with a great hand in the best case or switch to being on the draw in the worst case. That seems like a fine tradeoff to me.

4-11-2012 11:00:00

Ik zit nu de column pas te lezen, speel pas een maand of 4, en wil een ding toevoegen aan deze discussie.

Ik laat op de draw, dit alleen bij twijfel, mijn keuze ook afhangen van of de tegenstander drawt.

Als hij naar 6 gaat, ligt voor mij de drempel lager om het ook te doen.

4-11-2012 12:48:00

Is het niet altijd zo geweest dat beginnen beter is en daarom de opp een kaart kreeg om dat voordeel een beetje af te zwakken?

Premium lid Erik (152) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
6-11-2012 16:02:00

Interessante column!
Kun je niet twee mensen met hetzelfde deck laten spelen, eentje die vrij oppervlakkig is en voor de hand liggende keuzes laat maken. Om zo je stats te verbeteren..

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]