Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Disconnected 2

Scroll: [boven|reacties|beneden]
16-4-2009

Na een paar avonden spelen op MWS was er weer genoeg materiaal om een regelvragen column te vullen. Gelukkig had ik erg weinig last van mensen die de verbinding verbraken, hopelijk is dat een nieuwe trend Genoeg geneuzel, op naar de problemen; gordels om!

RTFC!Kaarten doen wat er volgens hun oracle text op staat, niet meer en niet minder. Een beroemde quote van een lvl 3 judge, en zó waar! Als je een creature van je tegenstander overneemt met Sower of Temptation, dan ben jij vanaf nu de controller van dat beest; counters blijven erop liggen, enchantments en equipments blijven liggen en de status van het beest (getapt/ongetapt, geflipt/ongeflipt, face up/face down) blijft ongewijzigd.
Mijn tegenstander heeft een Boggart Ram-Gang, die ik van hem leen met Sower of Temptation. Vanzelfsprekend lag het beest getapt (Gobbo's hebben die neiging), dus ik neem hem getapt over. Mijn tegenstander raapt in zijn beurt een Tarfire from the top en schiet mijn Faerie uit de lucht. Hij pakt zijn Boggart Ram-Gang terug en untapt hem; ik protesteer en vraag waarom hij untapt, maar hij komt niet veel verder met zijn uitleg dan "dat doen beestjes nou eenmaal als ze van controller wisselen". Op sommige kaarten staat dat je een beest mag lenen (stelen klinkt meteen zo negatief ), dat het beest haste krijgt en dat je hem mag untappen, kijk bijvoorbeeld maar naar Sarkhan Vol of Unwilling Recruit. Als dat er níet op staat, gebeurt het dus niet, kijk maar naar Nicol Bolas, Planeswalker of de Sower of Temptation zelf.
Bonus: als de Boggart Ram-Gang ongetapt was geweest, of hij had Bull Cerodon geheten, hadden zowel mijn tegenstander als ik er mee kunnen aanvallen! Hij is weliswaar summoning sick (hij was niet sinds het begin van de beurt ononderbroken onder controle van de huidige controller), maar haste zegt dat je dat mag negeren.

In den beginne was er een trigger... In hetzelfde deck waarin ik de Sower speel, heeft ook Dominus of Fealty een plaatsje gekregen. Mijn tegenstander speelde in zijn upkeep een Mirrorweave met als target mijn Dominus. Vervolgens begon hij al mijn beesten naar zich toe te trekken, maar dat gaat niet: de trigger van Dominus of Fealty triggert eenmalig, namelijk aan het begin van je upkeep. Tegen de tijd dat je priority krijgt om Mirrorweave te spelen, is het moment van triggeren al lang geweest en heb je weliswaar een paar mooie 4/4 vliegende monsters, maar mag je niets meer lenen. In je untap step krijg je geen priority, dus er is geen enkele manier om met copy effecten zoals Mirrorweave upkeep triggers te misbruiken. Jammer, want anders had Weave zeker een plekje in mijn deck gekregen!

Ach Hans, run! It's the Big Furry Redcap! Door of Destinies is een fantastische kaart in mijn T2 Goblin deck, maar zorgde laatst wel voor wat verwarring. De deur triggert op het spelen van een spell, niet op het al dan niet resolven ervan. Dus ook als een Goblin dankzij een Remove Soul direct van de stack de grafbak in springt, komt er nog steeds een counter op de deur (geen mailtjes alsjeblieft, Stifle zit niet meer in Standard).
In het spel ligt een Door of Destinies met 1 counter en als gekozen type Goblin. Ik speel een Murderous Redcap, die gaat op de stack en meteen daarna triggert de ability van de deur. Ik leg een counter erop en vervolgens resolvet Roodkapje. Op de stack was hij nog een magere 2/2, maar zodra hij in het spel ligt, wordt zijn power aangepast door de static ability van Door of Destinies. Daar liggen inmiddels 2 counters op, dus Redcap is een 4/4 geworden. Nu triggert zijn Comes Into Play ability: hij doet zoveel damage als zijn power is op het moment dat de trigger resolvet. Dat wil zeggen dat ik zelfs tijd heb om nog een Giant Growth of een Nameless Inversion te spelen! Nu deed ik dat niet, dus deelde de Redcap een stevige 4 damage uit aan mijn tegenstander. Zelfs als de Redcap doodgaat aan een verkapte pompspell zoals Nameless Inversion, doet hij nog steeds een flinke hoeveelheid schade: zijn trigger staat al op de stack en voor zijn power wordt dan Last Known Information (LKI) gebruikt.

Quod latet, licet (wat verborgen blijft, is toegestaan) Als judge en moderator op deze site worden me veel vragen gesteld over hoe de spelregels nou precies werken, maar wat minstens net zo belangrijk is: wat doe je als er iets mis is gegaan? Hoe los je een probleem zo eerlijk mogelijk op? Het antwoord op de meeste problemen staat niet in de Comprehensive Rules (daar staat alleen hoe het zou moeten), maar in de Penalty Guide. Vandaag 2 voorbeelden die ik meemaakte op MWS; ter verdediging wil ik aanvoeren dat het 's avonds laat was

Mijn tegenstander speelt Garruk Wildspeaker, untapt 2 landjes, speelt nog een spell, valt aan en passt de beurt. Ik untap, trek een kaart, speel Mulldrifter en trek nog 2 kaarten. Ik val aan met Shriekmaw en op het moment dat ik zeg dat ik niet mijn tegenstander maar zijn Garruk aanval, realiseer ik me iets... mijn tegenstander heeft al een paar beurten lang Gaddock Teeg liggen, dus hij kon Garruk helemaal niet spelen! Als iemand van ons beiden meteen had gezien dat Garruk niet gespeeld kon worden, was het simpel geweest: oppo neemt de spell terug in zijn hand en untapt zijn landjes. Nu is de situatie een stuk ingewikkelder: sinds het illegaal spelen van de spell is er een hoop gebeurd, dus de standaard actie is om het gewoon maar zo te laten. Ja, mijn tegenstander heeft daar een hoop voordeel van, hij heeft nu een krachtige spell geresolved die hij nooit had mogen spelen, maar dat is pech voor mij: had ik maar beter moeten opletten toen hij Garruk probeerde te spelen.
Als we de fout eerder hadden ontdekt (bijvoorbeeld in zijn combat phase), en de situatie was makkelijk terug te draaien geweest, hadden we daar voor kunnen kiezen: alle gedane acties terugdraaien tot het moment dat de illegale spell gespeeld werd. Vaak is dit niet of niet goed mogelijk, is het te ingewikkeld of onduidelijk hoe de situatie precies ongedaan gemaakt kan worden, dus meestal laat je het zoals het is en accepteer je met een lichte zucht de game state. Terugdraaien is alleen mogelijk als je de fout binnen een turncycle ontdekt (in dit geval maakte hij een illegal play in zijn pre-combat mainphase, dus de turncycle duurt tot en met zijn volgende pre-combat mainphase). Bovendien moet de situatie volledig teruggedraaid kunnen worden, en dat is erg lastig als er kaarten getrokken zijn. Op een toernooi kan de judge met toestemming van de Head Judge hier een oplossing voor verzinnen (random kaarten uit je hand terugleggen op je deck voor elke getrokken kaart), maar voor aan de keukentafel zou ik me meestal niet aan dit soort ingewikkeldheden wagen. In ieder geval is het geen optie om zomaar Garruk terug op hand te nemen of in de grafbak te deponeren! Een pijnlijke situatie, maar ja, Magic is een spel is dat je samen speelt, en waarin je samen verantwoordelijk bent voor het correct spelen ervan.

Nog zo'n situatie die je vast wel eens hebt meegemaakt: mijn tegenstander gebruikt de -1 ability van zijn Ajani Goldmane en plaatst een counter op al zijn beestjes. Op dat moment realiseer ik me dat ik een Ajani Vengeant heb liggen, en dat de Planeswalker Rule toegepast had moeten worden. Beide Planeswalkers liggen er al een tijdje, en nu pas ontdekken we de fout; het is onmogelijk om alles terug te draaien, dus we doen wat al een tijd geleden had moeten gebeuren: SBE worden gecheckt en beide Ajani's gaan naar de eeuwige jachtvelden. Mijn tegenstander krijgt gewoon de counters op zijn beesten, en die hebben allemaal vigilance; ook hier geldt: jammer, maar dan had ik maar beter moeten opletten.
Het is natuurlijk niet de bedoeling om misbruik te maken van de onoplettendheid van je tegenstander; op een toernooi zal de judge altijd beoordelen of er sprake is van opzet. Fouten maken is menselijk en daarom zijn er standaardoplossingen voor vaak voorkomende problemen. Maar valsspelen is nooit de bedoeling!

Deze keer heb ik geen tekst uit de Comp Rules gebruikt, maar zo veel mogelijk in gewoon Nederlands geprobeerd de regels uit te leggen. In mijn vorige column ben ik juist elke keer terug gegaan naar de Engelse quotes uit de CR. Wat vond je prettiger/duidelijker om te lezen? Heb je nog vragen, problemen, rare situaties of andere suggesties voor de volgende column? Feedback wordt zeer gewaardeerd, dus post hieronder een reactie of stuur me een message! Bedankt voor het lezen en tot volgende keer

Greetz, Dustin (DCI lvl 1 judge).

 Reactie plaatsen

Reacties (7)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
16-4-2009

Jeffrey, hartelijk bedankt voor het nalezen en je waardevolle aanvullingen en correcties!

17-4-2009

leuke voorbeelden allemaal !

Ik vond deze manier van schrijven beter . Het leest makkelijker weg. Bij de andere collumn raakte je er veel tijd kwijt aan de exacte regel (die was vaak al lang, en dan moest die regel OOK nog uitgelegd worden). Deze opzet was fijner

mooi hoe iedere keer het voorbeeld omgezet word in een algemene situatie . Dat maakt het heel duidelijk!

Leuk om te lezen

17-4-2009

wat ik niet helemaal snap is die met de redcap...
zijn ability triggert wanneer hij in het spel KOMT, maar hij krijgt pas +2/+2 van de doors als hij in het spel IS. toch?

17-4-2009

zo kan je toch ook pas een nameless inversion op de redcap casten als ie pas in het spel is, en niet als ie erin komt?

Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
18-4-2009

Dat klopt helemaal, maar dat is geen probleem. De Murderous Redcap komt in het spel (en is nu door de Door of Destinies al 4/4!), zijn ability triggert en die gaat op de stack. Dus als je nu niets zou doen resolved de ability en doe je 4 damage. Maarrr, de ability doet pas damage wanneer hij RESOLVED. Dus daarvoor kun je nog een Giant Growth spelen, waardoor hij 7/7 wordt. Als de ability nu resolved, checkt die hoeveel power de MR heeft en doet 7 damage.

Zelfde met Redcap + Nameless Inversion (even zonder de Door). Je 2/2 komt in het spel, ability triggert en gaat op de stack. Je speelt de NI en je Redcap wordt 5/-1 en gaat dood. Ability resolved nu en gebruikt "last known information" over de Redcap (omdat er niet staat dat de Redcap nog in het spel moet zijn). De power van de Redcap was 5 toen hij doodging, dus 5 damage.

22-4-2009

'' Zelfde met Redcap + Nameless Inversion (even zonder de Door).''

waarom ziet bijna niemand dat inversion ook creaturetypes weghaalt dus met of zonder deur krijgt roodkapje toch geen bonus

22-4-2009

Hey dustin,

ik vind deze columns echt goed!
de versie waarbij je de engelse quotes haalt uit het regelboek vind ik zelf prettiger lezen, hierbij zie je de exacte regel en dan weet je hem ook in andere situaties duidelijker te gebruiken.

ik snap alleen niet hoe je een murderous redcap nog met giant growth zou kunnen targetten.

Dert13n

Scroll: [boven|reacties|beneden]