Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Op weg naar een beter deck

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
16-3-2009

Deze column is geschreven door Rico.

Hoeveel landen kan ik nou het beste in mijn deck doen?
Hoeveel creatures kan ik nou het beste in mijn deck doen?


Dit zijn vragen die je jezelf vast wel eens hebt gesteld. Ik kan je daarbij helpen! Ik heb berekend hoeveel kans je hebt op landen, creatures enz. in 1 hand van 7 kaarten. Dit geldt alleen als je je deck goed geschudt hebt natuurlijk! Als je landen allemaal achter elkaar liggen, is het logisch dat je 7 landen pakt

Het aantal landen:
Hand: Als je 25 landen in je deck doet, krijg je 2,9 landen in je hand! Dit komt uit mijn berekening. Dus bij 25 landen krijg je ongeveer 3 landen in je hand.
Trekken: Als je een willekeurige kaart trekt, heb je 25 op de 60 kans dat je een land trekt. Dit is ongeveer 40%. En 41% x 7 = 2,9 (ongeveer). Maar, wat als je nu een goede hand hebt, en je 3 landen hebt gepakt. Dan zitten er geen 60 kaarten meer in je deck, maar 53. En heb je ook 3 landen minder. Dus dan is de kans op een land 22 op 53. Dit is ook ongeveer 41%.

Nu hetzelfde voor andere aantallen landen. Ik heb het hier in een tabel gezet:
In de eerste kolom staat hoeveel landen er in het deck zitten.
In de tweede kolom staat hoeveel landen je ongeveer in 1 hand van 7 kaarten zou moeten pakken. (na 4 is het afgerond 0, de kans is natuurlijk niet helemaal 0, het komt gewoon dicht bij 0)
In de laatste kolom staat hoe groot de kans is dat je een land trekt.

Kans in een deck met 60 kaarten:
30 4 50%
29 3 48%
28 3 47%
27 3 45%
26 3 43%
25 3 42%
24 3 40%
23 3 38%
22 3 37%
21 2 35%
20 2 33%
19 2 32%
18 2 30%
17 2 28%
16 2 27%
15 2 25%
14 2 23%
13 2 22%
12 1 20%
11 1 18%
10 1 17%
09 1 15%
08 1 13%
07 1 12%
06 1 10%
05 1 8%
04 0 7%

Voordat je een deck samenstelt, moet je natuurlijk weten welke kaarten je erin wilt. Ik zou van creatures, sorcerys, instants enz. er overal tussen de 10 en 20 kaarten van uitzoeken die je erin wilt doen. Daarna moet je kijken waar je deck in is gespecialiseerd. Is het een groen deck waarmee je allemaal creatures hebt waarmee je mana gained hebt die allemaal 1 kosten. Dan hoef je natuurlijk niet zoveel landen erin te doen. Misschien heb je wel een blauw deck en heb je allemaal kaarten waarmee je kaarten uit je deck mag halen of kaarten mag trekken. Dan kan je wat duurdere kaarten erin doen, omdat je dan toch wel heel veel landjes zult trekken. Hiermee moet je rekening houden. Dit is voor jezelf. Wij kunnen alleen tips geven over wat je het best kan doen met dit soort decks. Welke kaarten in je deck moeten, zul je toch zelf moeten kiezen, wij helpen alleen met de aantallen.

Nu gaan we kijken hoeveel alles erin moet. Wat is nu het belangrijkst? Het is natuurlijk de eerste hand. Daarom baseren we het aantal kaarten op de eerste hand. Maar, wat is nu de perfecte hand? We nemen even een heel standaard hand: 3 landen, 3 creatures en 1 overige kaart

Zoals je in mijn tabel eerder hebt gezien, is de kans op 3 landen in een hand als er tussen de 22 landen en 29 landen in het deck zit. We nemen 25 landen. Nu hebben we dus al 1 van de 3 gehad: het aantal landen.

Het aantal creatures:
Nu de creatures. Ook hiervan moet je er 3 trekken. De berekeningen van mijn landen gelden natuurlijk ook voor andere kaarten. Dus ook voor creatures. Dus, ook voor 3 creatures zul je tussen de 22 en 29 creatures in je deck moeten hebben. Laten we 24 creatures nemen. Nu de laaste, de overige kaart. Hiervan hoef je er maar 1 te trekken. Dus als je weer kijkt naar de tabel, 11 kaarten zijn genoeg.25 + 24 + 11 = 60!

Stel, je wil een deck waarin 3 landen, 3 creatures en een overige kaart een perfecte hand is. Dan zul je dus nu een deck moeten maken die 25 landen, 24 creatures en 12 overige kaarten bevat. Zo simpel is het.

Nu gaan we uit van een andere perfecte hand:
1 land, 3 creatures, 2 instants, 1 sorcery

Als we naar de tabel kijkt, dan moet je om 1 land te trekken tussen de 5 en 12 landen in je deck hebben zitten. Laten we 11 nemen. Van creatures moet je er 3 pakken. Laten we er 25 nemen. Je wilt 2 instants, volgens de tabel moeten er dan tussen de 13 en de 21 kaarten in je deck zitten. Laten we 17 nemen.
Nu nog het aantal sorceries. Het moet tussen de 5 en 12 zitten. Maar het maakt niet uit of het nou 5 of 12 sorceries zijn. Je hebt nu alles behalve het aantal sorceries. Laten we kijken tot hoeveel kaarten we nu komen. 11 + 25 + 17 = 53. Nog 7 kaarten en we hebben het deck compleet. Dus dan nemen we 7 sorceries.

Het principe
Het gaat erom dat je een perfecte hand creëert. Als je weet hoeveel je van wat in je hand wilt moet je kijken hoeveel er in je deck moeten komen. Dus eigenlijk is alles wat je nodig hebt, dat je weet wat je perfecte hand is en de tabel waarin je kan vinden hoeveel je er dan van in je deck moet doen. Deze tips helpen alleen voor het aantal kaarten in je deck. De kaarten zelf moet je toch helemaal zelf uitzoeken. Succes!

Dit geldt alleen als je een deck van 60 kaarten hebt. Als je een ander aantal in je deck hebt, kun je mij altijd vragen om zo'n tabel. Ik ga ook nog de tabel van 70 en 80 erop zetten, maar wat als je nu een deck van 62 kaarten hebt? Stuur gewoon een nedermessage en ik stuur je de tabel op! Ook als je de tabel met de getallen 30 tot 60 erop wilt staan, kan ik dat ook voor je maken.

 Reactie plaatsen

Reacties (22)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
18-3-2009

Leuke praktische toepassing van kansrekening! Helder geschreven column, ik hoop dat je de smaak te pakken hebt gekregen en er nog een vervolg komt Ik vind dit wel een handige richtlijn om deckbuilding mee te beginnen: wat is mijn ideale openingshand, dan trek ik de rest er nog wel bij.

24-3-2009

goeie collumn.

Zoals al gezegd was is het inderdaad een mooi uitgangspunt. Vooral als je een aggro-deck bouwt denk ik.

Je kan het ook nog voor andere dingen gebruiken. carddraw bv. Ik wil zelf altijd het liefst 1 carddraw kaart in m'n beginhand hebben (of dat nou een creature, instant of sorcery is maakt me niet uit). ik wil er eigenlijk niet meer, maar ook niet minder. Dan kun je deze methode ook goed gebruiken !

Björn (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
12-4-2009

onzin, je kunt het niet berekenen.

25-4-2009

Ik ben het met Bjorn eens, je kan het nooit zeker weten. En je kan ook met nonbasic-lands spelen, waardoor je sneller andere landen kan spelen. Onzin dus.

25-4-2009

"je kan het nooit zeker weten"

Dat wordt toch ook niet beweerd/

28-4-2009

Mooie column zeker handig bij het het maken van een mono deck het word weer een stuk lastiger wanneer je verschillende kleuren gaat spelen.
Keep up the good work

voor de miepen de jongens hier onder

Kansberekening is de wetenschap van het berekenen van KANSEN, je kunt dus wel degelijk berekenen hoe groot de KANS is om een bepaald aantal land te trekken in je openingshand maar een verzekering krijg je er niet bij.

oftewel:
je kunt het wel berekenen maar je bent er nooit 100% zeker van.

16-5-2009

Ik dacht dat mensen die magic spelen over het algemeen slim waren, die jongens hieronder zijn niet al te slim... Grizzly Bears is volgens jullie zeker ook beter dan Llanowar Elves? Het enige wat onzin is op deze pagina is jullie commentaar ^_^

19-5-2009

alvast excuses, maar ik ga even de nerd uithangen 8-)

de kansen (in %) die in deze column worden gegeven, gelden alleen voor de eerste draw van een deck van 60 kaarten, maar niet voor de daaropvolgende draws. waarom niet? stel, je speelt met 25 lands. de kans dat je eerste kaart een land is, is 25/60 = ong. 41.7% je hebt je eerste kaart getrokken en het is een land, wat betekent dat voor de rest van de kaarten in je deck? er zitten nu nog 59 kaarten in je deck, waarvan 24 lands. de kans dat je nu nog een land trekt is 24/59 = ong. 40.7%. weer een land? kaart 3 heeft dan een kans van ong 39,7% etc. Trek je echter geen landjes, dan neemt de kans per getrokken kaart juist weer toe. Het is erg vervelend om steeds met deze breuken te werken. rekenmachines met binomiale functies kunnen dat echter voor je doen, en voor het gemak heb ik de kans op minstens 3 lands in je openingshand uitgerekend: 62,5%.

Tijd om weer onder mijn steen te kruipen....

27-5-2009

Yong is niet een complete nerd
Je vergeet dat je je hand al gepakt hebt dus er zitten geen 59 kaarten meer in je deck maar 52... als je de eerste kaart gepakt hebt

18-1-2010

Mja, leuk bedacht maar ik vind 't niet echt handig..
m'n ideale hand heeft idd wel 2 tot 3 landjes maar dat is omdat ik dan daarna een tijdje vooruit kan zonder land..
het is nogal kut als 40% van de kaarten die je later pakt ook landjes zijn.. Daar ga je tegen een goed deck zeker niet mee winnen..

Toch leuk toegepast hoor, kvind dat je het alleen beter kan gebruiken voor alles behalve je eerste hand..

Wollem (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
27-7-2010 23:27:00

^Als je 2/3 land wilt speel je tog 21 land niet 25 dan heb je ook niet meer 40% kans op land daarna. Wel goed lezen ok?

28-7-2010 08:28:00

Als je in 3 regels uitlegt hoe de functie HYPGEOMDIST in Excel (engelse versie) werkt, hoeft niemand je te messagen. Uit m'n hoofd: HYPGEOMDIST(3;7;24;60) geeft de kans op 3 land in een hand van 7 als je 24 land speelt in een deck van 60 kaarten.

Daarnaast is de kans dat je tussen de 2 en 4 land pakt in veel gevallen veel interessanter dan de kans dat je er exact 3 pakt, omdat veel decks een aantal land ongeveer nodig hebben.

Een probleem is dat een hoop decks geen perfecte hand hebben, dus voor overige kaarten dan land heeft de berekening vaak weinig nut. Handig vuistregeltje is wel: de kans dat je van een 4-of er tenminste 1 in je openingshand van 7 hebt zitten is ongeveer 40%, bijvoorbeeld nuttig voor Force of Will in legacy en vintage.

28-7-2010 11:41:00

dudes, tis een half jaar geleden, op slot ofzo?

28-7-2010 11:49:00

Oh lol, zag hem staan in de laatste 50 threads, nooit gekeken naar de datum van de opening post

Wollem (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
28-7-2010 21:14:00

een onderwerp als dit blijft actueel!

11-1-2011 11:52:00

Wat een interessante vraag is bij dit artiekel, is of je je deck zo moet samenstellen dat je een perfecte openingshand hebt, of (bij de wat tragere decks) dat je ook rekening moet houden met het spelverloop in de eerste X beurten. En zo ja, hoe doe je dat dan?

11-1-2011 14:27:00

NECRO!!!!

Dat hoef je niet te posten (want dan zet je hem zelf ook alleen maar weer bovenaan), maar je kunt beter een moderator waarschuwen.

In dit geval kan het een relevante discussie opleveren, dus laat ik hem nog maar even open. - Magnus

11-1-2011 14:39:00

Excuses daarvoor. Ik realiseerde me niet dat een aantal van deze threads zo oud is (omdat ze nog vrij bovenaan stonden). Zal erop letten in het vervolg.

11-1-2011 15:29:00

Voor mijn Landstill vroeg ik mij een tijdje terug af hoeveel landjes ik nodig had om consistent beurt 4 alle 4 mijn landdrops gemaakt te hebben. Ik ging hierbij uit van het zien van 13 kaarten (7 openingshand, 3 draws en 1 brainstorm/top activatie).

Dit kan je berekenen in Excel door
"=(HYPGEOMDIST(Lands nodig;Lands in Deck;Cards Seen;Cards in Deck))"

Als je 4-6 wilt weten bijvoorbeeld dan moet je deze formule 3 keer invoeren met 4,5 en 6 bij lands nodig en dan bij elkaar optellen (dus zoiets:
=(HYPGEOMDIST(4;B4;E2;60))+(HYPGEOMDIST(5;B4;E2;60))+(HYPGEOMDIST(6;B4;E2;60))

Hierbij kan je in cel B4 je aantal landjes aanpassen en in cel E2 hoeveel kaarten je op beurt 4 ziet (als je geen cantrips speelt meestal 10-11).

23 Land had de meeste kans op 4-6 land na het zien van 13 kaarten in een deck van 60 kaarten. Als je ook 7 en 8 land meetelde dan moest je hoger gaan zitten.

Ook de kans op X aantal landjes bij Y landjes in je Z kaarten deck in je beginhand kan je uitrekenen.
=(HYPGEOMDIST(X;7;Y;Z))

Met 24 land is de kans op 0,1,6 of 7 land ongeveer 15%. Bij 23 land is dit 17%.



Even een beetje opgemaakt om het iets leesbaarder te maken - Magnus

KMS Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
11-1-2011 16:16:00

Begin hand en kaartje pakken is nogal simpel.. wanneer je het goed wilt toepassen waardoor je net de edge krijgt is wat ingewikkelder.

Eerst moet je een game plan hebben, dus: Control/Agro/Combo/etc. Win condition ? Als je dat hebt dan kan je gaan berekenen waar de juiste verhoudingen liggen voor je deck in goldfish mode.

Je hebt je standaard kaarten. Land/instant/Creature/planeswalker etc. Plus Cantrips, bv Brainstorm. Die brainstorms zijn belandrijk om meetenemen in je kansberekening. Daar word het al wat ingewikkelder.
Dan is het vrij handig om te weten wat de meta is. Dus waar je vannuit mag gaan waar tegen je speelt. Dan kun je de kans berekenen hoe je pre sideboard en post sideboard gaat.
Als je on the draw bent of niet etc.. cruciale info over bepaalde handen die je misschien wel moet mulligannen.

Als dat allemaal klopt hang het enkel nog af van de speler achter het deck. Plus de mazzel van je draw.
Je kunt ook gewoon deck testen.. werkt net zo goed. Maar numbercrunchen is ook best grappig al snap ik geen hol van wiskunde

11-1-2011 17:33:00

Ik zou overigens niet kijken naar hoeveel instants, creatures enzo je in je hand wilt hebben maar hoeveel van elke soort kaart.
Hiermee bedoel ik in Landstill bijvoorbeeld Removal, Counter, Card Advantage/Quality of Win-Conditie. En in een deck als Zoo kijk je dan waarschijnlijk naar 1-Drops, 2-Drops en Removal/Burn ofzo.

12-1-2011 11:23:00

Ben er een hele tijd uit geweest, en nu ik terug ben hoor ik vanalles over manacurves en perfecte openingshand en dergelijke. Zoals je zegt, numbercrunchen is leuk, en mede daarom wil ik er ook alles over weten. Echter, het blijkt nog best lastig te zijn om er meer informatie over te vinden. Als de curve enkel en alleen over de openingshand gaat, dan lijkt het me voornamelijk een kwestie van persoonlijke voorkeur (hoeveel land wil je statistisch in je openingshand). Maar ik heb ook dingen gelezen over de casting costs van de spells in je deck t.o.v. je manacurve. En wat me daarin vooral intrigeert is hoe kaarten als Counterspell, Fireball en Gigadrowse daarin werken (aangezien die sterker worden naarmate het spell vordert).

Dus mijn vragen zijn eigenlijk:
1: hoe gebruik je de manacurve om te bepalen hoeveel kaarten per cmc je moet gebruiken (of andersom)?
2: hoe reken je kaarten zoals hierboven gegeven mee?
3: hoe zit dat met meerdere kleuren?

Scroll: [boven|reacties|beneden]