Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

HOE DRAFT IK EEN AGRESSIEF URW DECK?

Scroll: [boven|reacties|beneden]
3-6-2006

Hallo allemaal.

Ik wil jullie graag allemaal bedanken voor jullie tips en reacties op mijn vorige column en ik zal proberen om mijn column aan de hand daarvan te verbeteren.

Vandaag wil ik het graag hebben over het draften van een agressief deck, en wel een urw deck in een ravnica block draft. Hierin wil ik de volgende dingen aan de orde brengen:
- Het belang van de mana curve bij het draften van een agressief deck.
- Wat de voor- en nadelen zijn van zo’n deck.
- De verschilende componenten die zo’n deck nodig heeft.
Om een agressief deck te draften met 3 kleuren kan problemen op leveren in de vorm van een overmaat aan colorscrews, aangezien het belangrijk is dat je snel je kaarten op tefel krijgt. Daarom moet je duidelijk 2 hoofdkleuren met een splash kiezen omdat je anders teveel mana problemen krijgt. Ook raad ik iedereen aan om het artikel van scot johns over tempo op magicthegathering.com te lezen, om een beter idee te krijgen van de componenten die het deck nodig heeft, en waarom bepaalde kaarten goed zijn.
Dan zal ik nu de kaarten uit het ravnica block waarderen.
1e booster, Ravnica:
Top 5:
1. galvanic arc, removal, geeft first strike, wat erg handig kan zijn, en geeft extra reach.
2. faith’s fetters, ook prima removal.
3. skyknight legionaire, flying en haste met 2 power, prima, de redden dat hij niet hoger staat is dat hij veel color requirments heeft, en de kans groot is dat hij niet gespeeld kan worden op beurt 3.
4. snapping drake, 3 power vlieger voor een redelijk cost, prima.
5. peel from reality, kan je helpen je tempovoordeel te behouden, en is een leuk trucje.

Staples:
Veteran armorer
Thundersong trumpeter
Screeching griffin
Conclave equenaut
Fiery conclusion
Viashino fangtail
Vedalken dismisser

Playables:
Courier hawk
Boros fury shield
Nightguard patrol
Rally the righteous
War-torch goblin
Sell sword brute
Orduun commando
Surveilling sprite
Compulsive research
Tidewater minion

2e booster, Guildpact:
top5:
1. Ogre savant, hij verwijdert een van je tegenstanders beesten uit t spel, en kan levert zelf ook 3 power, hij zorgt voor een enorm tempo voordeel.
2. Torch drake, zie snapping drake.
3. steamcore weird, het is removal met een 1-power body attatched, niet geweldig maar zeker nuttig.
4. Pyromatics, prima finisher
5. repeal, prima bounce

Playables:
absolver thrull
ghost warden
shrieking grotesque
withstand
bloodscale prowler
tin street hooligan
leap of flame
wee dragonauts
petrahydrax
Over het geheel gezien zijn de guildpact commons niet erg spectaculair. Meer vulling van je deck, je kracht moet komen uit ravnica en dissension.

3e booster, Dissenssion:
top5:
1. helium squirter, geeft je beesten evasion en heeft een sterke body met 3/3 flying
2. freewind equentaut, 3 mana 2/2 flying, met de mogelijkheid om enchanted te worden en alles af te gaan schieten, leuk met beacon hawk of tidewater minion.
3. seal of fire, prima removal.
4. azorius first-wing, hij zou hoger op het lijstje staan als hij niet zo moeilijk te casten was, maar als wit en blauw je hoofdkleuren zijn kun je zelfs overwegen om m over equenaut te pakken.
5. minister of impediments, prima tapper, zonder zware requirments.

Staple:
Plumes of peace
beacon hawk

Playable:
cackling flames
ogre gatecrasher
sandstorm eidolon
guardian of the guildpact
aurora eidolon
overrule
silkwing scout
ocular halo
riot spikes

Signets en Bounce lands:
Een paar hiervan zijn zeer nuttig omdat de mana in zo’n agressief deck vrij kwetsbaar is. Maar teveel is ook niet goed omdat ze dan je spel gaan vertragen, dit geld vooral voor de landjes.

Zeer goede uncommons:
Ravnica:
Devouring light
Bath in light
Halcyon glaze
Mark of eviction
Cleansing beam
Lightning helix
Boros guildmage
Selesnya guildmage

Guildpact:
Electrolyze
Gelectrode
Schismotivate
Izzet guildmage
Hypervolt grasp, heel veel synergie in de goede decks, anders matig.
Stratozeppelid
Belfry spirit
De uncommons uit guildpact zijn in tegenstelling tot de commons wel erg sterk.

Dissenssion:
Azorius herald
Condemn
Mistral charger
Court hussar
Vigean graftmage, kan ook heel veel synergie geven.
Azorius guildmage
Sky hussar

De voordelen van een agressief deck zijn dat je het spel kan beëindigen voordat de kwaliteit van je tegenstanders er echt iets toe doet. De kans dat je tegenstander opeens met hex er tussendoor komt is aanzienlijk kleiner als je een stuk kortere potjes speelt. Verder kun je een slechte draw van je tegenstander onmiddellijk afstraffen zonder dat je hem de kans geeft te herstellen. Kortom, je geeft je tegenstander een minder groot ‘window of opportunity’. Daar tegenover staat echter wel dat de kaarten uit je tegenstanders deck waarschijnlijk kwalitatief sterker zijn, en je als je het spel niet snel afmaakt waarschijnlijk ten onder gaat aan de kwaliteit van je tegenstander kaarten. Omdat de kwaliteit van je kaarten er in zo’n deck dus niet zoveel toe doet. (eigenlijk alleen de power vs. manacost) Kun je je het dus veroorloven om afentoe een minder goede kaart te pakken omdat hij beter in je curve past. Het is bij zo’n deck ook heel belangrijk dat je een goede (lage) manacurve hebt. Dus niet teveel 3,4 en 5 manacost kaarten en ook genoeg kaarten voor 2. En omdat de kwaliteit van je kaarten dus niet zo heel belangrijk is kun je je het ook veroorloven om daar goed op te letten.
Het andere probleem waar je deck mee kampt is dat het 3 kleuren heeft, en omdat je zo snel mogelijk je kaarten wil kunnen spelen je het niet kan veroorloven om gecolorscrewd te worden. Daarom moet je er dus ook goed op letten welke 2 hoofdkleuren je neemt en dat je goedkoopste kaarten uit die kleuren stammen. In een UWr is bijvoorbeeld een sell-word brute aanzienlijk minder dan een ghost warden ook al zitten ze qua power level erg dicht bij elkaar.
Het 3e waar je op moet letten is dat je wat evasion creatures pakt om de laatste punten damage te kunnen doen als je tegenstander je snelle grond beesten heeft afgestopt. De beste vliegers zijn dan natuurlijk de vliegers die ook in een vroegstadium van het spel al zeer nuttig zijn en ook wat damage doen. Skyknight legionaire en azorius first-wing zijn zijn daarvan goede voorbeelden, terwijl een kaart als screeching griffin een echte finisher is als je tegenstander zn levens al redelijk laag staan. Verder is het ook handig om iets te hebben waarmee je zorgt dat je tegenstander niet effectief kan blokken. De effectiefste versies hiervan zijn de minister of impediments en thundersong trumpeteer, maar ook de ghost warden kan hier bijvoorbeeld bij helpen. Verder is natuurlijk removal ook wel handig, maar dat spreekt voor zich. Dit hoeft dus niet echt kwaliteit removal te zijn, maar het is wel handig om wat kleine goedkope removal te hebben om kleine beestjes weg te blazen, de beste hiervan is de galvanic arc.

Ik hoop dat jullie het leuk en nuttig vonden om te lezen. Als jullie nog tips hebben of opmerkingen hebben ben ik daar heel blij mee.

Mvg Elmer

 Reactie plaatsen

Reacties (5)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
3-6-2006

Volgende keer een draft van alpha of beta

5-6-2006

Strikt genomen vind ik skyknight legionaire beter dan snapping drake, dit wil echter niet zeggen dat ik niet vaken de snapping drake zou pakken aangezien hij mono-colored is en dus je keuzes openhoud. Maar als je kleuren eenmaal vast staan zou ik de skyknight legionnaire pakken boven snappy.

Verder zal ik toegeven dat ik me lelijk vergist heb in de cackling flames, dit is een erg sterke removal kaart.

verder blijf ik erbij dat riot spikes een zeer nuttige en goede kaart is. Hij maakt 1-toughness beesten stuk, en er zijn er in dit format nog al wat die erg vervelend zijn. verder kun een creature met evasion een flinke boost geven. Ik denk je dat je tegenstander zich een stuk meer zorgen maakt over een 4/1 legionnaire dan over een 2/2. En wat overrule betreft, idd zeker geen superkaart, maar het is geen ramp om hem te moeten spelen. Hij kan ervoor zorgen dat je tempo voordeel in stand blijft. En kan je creatures bescheremen terwijl ze de winst binnen halen. Dit is dus een kaart met een erg nauw gebruik, maar hij is in die rol zeker nuttig.

Over die andere vreemde keuzes, noem ze, of niet, blijf niet zo vaag, want dan is er ook geen ruimte voor discussie.

Nogmaals, dit is slechts mijn mening, je hoeft niet te vinden dat het klopt en ik stel kritiek ook erg op prijs, daar leer ik ook weer van.
bedankt voor je reactie: Elmer

6-6-2006

Hoe zet ik caps lock uit?

Elmer, ik heb (spijtig genoeg) je column nog niet gelezen. Toch al commentaar; dit is het onderdeel van de site waar enig niveau wordt verwacht. Doe dan géén titels in caps. Dat mag op de rest van de site ook niet, hier al helemaal niet. Je bent dan wel 15 , maar ook columnschrijver hier, en caps passen hier niet.

1-7-2006

Het spijt me oprecht, ik zal zorgen dat dit niet meer gebeurt, nogmaals sorry.
mvg Elmer

Scroll: [boven|reacties|beneden]