Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Hoe draft je de Azorius senate

Scroll: [boven|reacties|beneden]
10-5-2006

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste column voor nedermagic en ik hoop dat jullie wat ik hier zal schrijven een beetje nuttig zullen vinden. En ik hoop dat jullie wat aan deze column hebben, en jullie het als houvast voor je draft kunnen gebruiken. Laat ik dan nu maar beginnen.

In dit artikel ga ik het hebben over de Azorius guild, deze is net uitgekomen in dissension. Dit is voor ons allemaal een nieuwe set, en ik zal trachten de sterktes en zwaktes van de guild in kaart te brengen, en laten zien wat de beste commons zijn. Hierin zal ik de guild ook vergelijken met oudere U/W draft archtypes.
De Azorius guild lijkt op het eerste oog erg op het typische U/W draft deck dat we ook al uit eerdere formats kennen. Je hebt een aantal sterke vliegers, en een aantal muren en ander spul dat je tegenstanders offensief over de grond lang genoeg moet vertragen zodat je vliegers de tijd hebben om je tegenstander dood te beuken. Ik zal hier nu een losjes uit het hoofd verzonnen champions of kamigawa deckje bijvoegen om je een duidelijk beeld te geven.
Vliegers:
1 teller of tales
1 hundred talon kami
1 soratami mirror guard
2 soratami cloudskater
1 kami of the palace fields
1 mothrider samurai
1 kabuto moth
verdedigers:
2 river kaijn
1 kami of ancient law
1 kitsune blademaster
1 kitsune diviner
1 devoted retainer
1 konda’s hatamoto
spells:
1 cage of hands
1 mystic restraints
1 blessed breath
1 reciprocate
1 eye of nowhere
1 consuming vortex
1 counsel of the soratami
1 no dachi
land:
17
In de azorius guild ligt het echter een klein beetje anders, de beesten zijn een stuk kleiner een goedkoper dan in het bovenstaande deck, en er zijn iets minder verdedigende opties. De azorius worden dus gedwongen om wat sneller te zijn. Ze zullen nagenoeg altijd verstrikt raken in een damage race, en je hebt wat minder vertragende middelen, dus zul je sneller moeten zijn dan je tegenstander. (Dit gaat natuurlijk veel minder op als je RGD, een draft met 1 ravnica booster, 1 guildpact booster, en 1 dissension booster, speelt omdat je dan ook uit andere guilds verdedigende kaarten en grote vliegers kan halen.) De basis azorius vlieger, azorius first-wing, is ook een 2 mana 2/2 flying. Deze is naar mijn mening zeer goed, maar geeft weinig controll.
De meest noodzakelijke en nuttige common is naar mijn mening de master of impediments. Deze über master decoy is erg nuttig in het uitschakelen van grote beesten zoals bijvoorbeeld een ghor-clan savage. Bovendien heeft de Azorius guild een tekort aan goede verdedigers, dus kun je het je niet veroorloven om hem te passeren. Op de tweede plaats komt voor mij de helium squirter, een 3/3 flying voor 5, wat prima is. Met ook nog een uitzonderlijk goede ability waarmee de race een stuk makkelijker winbaar wordt. De helium squirter is echter vele malen beter in een RGD draft dan in een DDD draft, een draft met 3 dissension boosters, aangezien er in het repertoire van de azorius nauwelijk niet-vliegers voor komen met een hogere power dan 1. Dan wordt het nut van zijn ability een stuk minder en is het toch niet veel meer dan 3/3 voor 5. Op de derde plaats komt de Azorius first-wing, hij is goedkoop, snel, en efficiënt. Deze kaart spreekt voor zichzelf. Daarop volgt plumes of piece, de enige removal die de azorius heeft op common niveau samen met de master of impediments. Zijn forecast is meestal niet echt nuttig omdat die alleen blockers kan uitschakelen en geen aanvallers. Op de vijfde plaats komt de freewind equenaut, nog een efficiënte vlieger. De andere speelbare/goede kaarten zijn:
Guardian of the guildpact
Soulsworn jury, zijn counter ability kan goed van pas komen.
Aurora eidolon
Silkwing scout
Azorius signet, erg goed RGD als fixing, maar in een DDD draft niet zo nuttig aangezien de goede commons niet echt duur zijn en je de versnelling meestal niet nodig hebt.
Overrule, een erg nuttige kaart in een race, je krijgt er levens bij en je tegenstander verliest tempo. Het probleem is alleen dat je voor deze kaart heel veel mana open moet houden en dat meestal nog niet kan voor beurt 7/8, op welk moment de meeste potjes al beslist zijn door wat er al in het spel is.
Azorius guildland, altijd goed, fixing en kaartvoordeel.

De kracht van de Azorius guild rust in haar snelle evasion creatures, ze heeft 3 2 power vliegers voor minder dan 4 mana tot haar beschikking. Ze is dus erg moeilijk af te stoppen en kan snel damage doen. De zwakte van de Azorius guild schuilt in haar tekort aan removal, ze heeft het moeilijk met het wegwerken van vervelende kaarten van de tegenstander. Bovendien heeft het zelf erg weinig grote dingen dus als de tegenstander iets groots vliegends op tafel krijgt als een tattered drake is er voor de azorius guild weinig aan te doen, dit is naar mijn mening dus ook waar je je removal voor moet bewaren indien dat mogelijk is. Je moet dan ook proberen om als je RGD draft of de zwaktes weg te nemen met je andere guilds, of de sterktes zodanig sterk maken dat de zwaktes er niet meer toe doen.

Laat ik tot slot nog iets zeggen over de Azorius in een RGD draft.
Je kan een erg agressief deck maken in UWR, met Boros in ravnica, Izzet in guildpact, en Azorius in dissension. Ik denk niet dat tegenstanders erg blij worden van een gecombineerde skyknight legionaire en een azorius first-wing.
Verder kun je een wat verdedigender deck maken met UBW, waarin je de verdedigingen van het dimir mill deck combineert met snapping drakes, shrieking groteque, en azorius first-wing. In deze build heb je ook veel toegang tot removal.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen, en ik hoor graag aanmerkingen, verbeteringen, tips en reacties.
Elmer

 Reactie plaatsen

Reacties (8)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
10-5-2006

opzich prachtige geschreven voor een eerste colum, het is idd de gebruiklijke blauw wit met een tintje ravnica/dissension maar volgens mij ben je de Mistral Charger vergeten voor de rest goed gedaan schrijf meer van de soort nuttige artikelen.

10-5-2006

maar mistral charger is een uncommon, hij is zeker goed, maar ik heb alleen naar de commons gekeken, anders had ik ook de skyhussar wel mogen noemen...

Wel aardig idd, toch mis ik een paar punten:

Je legt de nadruk heel erg op een DDD draft. Toch worden die niet zoveel gespeeld. Het "typische Control" krijg je dan idd niet. Met Ravnica erbij echter wel.

Snapping Drake, Veldalken Entrancer en Drift of Phantasms zijn bijv. typische kaarten. Aan de andere kant kan je in RAV ook genoeg leuke witte kaarten oppikken: Devouring Light, Benevolent Ancestor, Faith's Fetters.

Ook kan een zwarte splash best aardig werken, je hebt dan in Ravnica de beschikking over Tattered Drake en Disembowel om maar wat te noemen. Een zwarte splash loont zich ook in Guildpact: Pillory of the Sleepless, Shrieking Grotesque en Blind Hunter zijn erg goede commons. Souls of the Faultless is uncommon, maar natuurlijk de ultieme verdediger.

Probeer daar de volgende keer wat iets meer naar te kijken. Succes!

12-5-2006

Leuke collum. Jammer dat je inderdaad alleen naar de commons keek. Uncommons mochten er ook wel bij.

Ikzelf speel altijd DDD. Eigenlijk DDDDDD-sealed om precies te zijn. Maar daar speel ik ook grotendeels , en . Misschien omdat je je toch op DDD focust, dat je ook iets over de Simic kan schrijven, die andere guild die zo makkelijk te splashen is. En hoe die 2 guilds goed samen zouden kunnen werken.

13-5-2006

Ik moet helaas toegeven dat ik 2 kaarten ben vergeten in het raten van de commons, de ocular halo, en de beacon hawk, dit zijn allebij prima kaarten die een prima toevoeging zijn aan een azorius deck.
Het spijt me.

h Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
15-5-2006

hmm... een beetje bekopt. Ik had graag splashmogelijkheden gezien. Bijvoorbeeld groen (zeker in DDD) voor de Simic Ragwurm + Ocular Halo combo. Verder goed gedaan. Eindelijk weer eens een column

Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
18-5-2006

Goed gedaan Lees de tips, commentaar en kritiek hieronder zodat je bij je volgende column daar ook aandacht aan kunt besteden. Leuk dat je wat wilt schrijven! We kunnen wel wat nieuw bloed gebruiken, en je stijl is serieus genoeg, lekker leesbaar en interessant.

Elmer,

goeie collumn, lekker leesbaar
toch zou ik graag nog een paar tips geven:
- vertel niet teveel over individuele kaarten als je over een guild schrijft, tenzij het egt een sleutelkaart is van die guild. de meeste mensen kunnen wel individuele kwaliteiten van kaarten herkennen.
- zoals al genoemnd is, mogelijke splashingen
- je hebt het over 2 vormen van draft gedurende de collumn (alleen dissention of alldrie uit het guildblock). misschien had je beter in twee delen op kunnen delen, of een andere manier waarop het overzichtelijker zou worden.
- maak kaartlinkjes
- ga iets meer in op sterktes en zwaktes van de guild
- gebruik enters tussen de verschillende kopjes

veel succes met eventuele volgende collumns die je schrijft! Ik zou graag meer van je zien.

Scroll: [boven|reacties|beneden]