Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Mijn € 0,50 : Insomnia, de Izzet en de beruchte spanningsboog

Scroll: [boven|reacties|beneden]
1-2-2006

Insomnia
in•som•ni•a
n.
Chronic inability to fall asleep or remain asleep for an adequate length of time.
(Bron: hier )


Insomnia. Het chronisch niet in staat zijn in slaap te vallen of voldoende lang te slapen. Het lukt mij al een aantal weken niet om voor drie uur in slaap te vallen, en vaak wordt ik tussen zes en negen alweer wakker. Na een tijdje lijkt het of ik alles al eens gezien heb. Alles lijkt zich achter een dikke, dempende glazen plaat te bevinden. Alles lijkt een kopie van een kopie van een kopie. Mijn bewustzijn hangt vijf meter achter mijn hoofd.

In literatuur (en lectuur, en filmwereld, et cetera) kent men de term "spanningsboog". Een spanningsboog is een manier om spanning op te bouwen, die wordt gesteld door de lezer met een vraagstuk te confronteren. Vaak is dit vraagstuk iets in de trent van "Hoe gaat hij zich hieruit redden?" of "Hoe loopt dit af?". Op dit moment in het verhaal begint de spanningsboog, en de lezer zal het daaropvolgende stuk met meer aandacht lezen, om te ontdekken wat het antwoord is. Met het beantwoorden van de vraag eindigt de spanningsboog, en een deskundig schrijver zorgt dat er dan óf een nieuwe spanningsboog gestart is, óf dat het verhaal dan afgelopen is.

Een citaat uit Fight Club: "When you have insomnia, nothing's real. everything's a copy of a copy of a copy." En dit is het punt waar deze column een volkomen onverwachte wending neemt en opeens Magic als onderwerp krijgt.

Alles is een kopie van een kopie. Een tijdje geleden begon informatie over Ravnica binnen te druppelen, en ik was niet bijzonder onder de indruk. Het grote advertentiepunt was het herintroduceren van duals. Een kopie. Het block had een multicolor thema. Invasion. The Dark. Een kopie van een kopie. Het block zag er krachtig uit voor T2 en leuk in limited, maar heeft weinig betekenis voor T1. Invasion, en als je naar de huidige T1 kijkt ook wel The Dark.

Voor The Dark kwamen Legends en Antiquities. Voor Ravnica kwamen Kamigawa en Mirrodin. Alles wat ik hier zeg is al eens eerder gezegd. Een kopie van een kopie.

Ik zat op een nacht in de donkere kamer naar de informatie te staren, mijn gezicht af en toe verlicht door een bliksemflits die zich buiten het raam door de hemel boorde. Afgezien van deze sporadische flitsen was het donker, en het gedreun van het onweer deed de niet goed sluitende ramen klapperen. De wind loeide om het huis, de muren kraakten. Zacht piepend ging achter mij de deur tergend langzaam open, en ik was enkele seconden verwijderd van de verrassing van mijn leven.

Zie hoe ik hier de spanningsboog toepas. De sfeer is gezet, er gaat iets gebeuren. De lezer zit met vragen. Wie opende de deur? Wat was de verrassing? Wat gaat er gebeuren? Nu de lezer vol vragen zit, lijkt dit me een mooie gelegenheid om deze verhaallijn even achter ons te laten, en is het tijd voor een flashback.

Jaren geleden begon ik met Magic, en toen al was ik fervent lid van de "magic is puur voor de lol"-school. In die tijd maakte ik ook wel al stapeltjes kaarten waarmee ik dan tegen vrienden speelde, maar echt samenhangende decks zou ik het niet durven noemen. Het punt waarnaar ik jullie mee wil nemen is het punt waarop mijn eerste echte deck ontstond. Dat moment was toen ik een booster Torment opende.

In die booster trof ik namelijk Fiery Temper aan, en een Anurid Scavenger, en ergens in mijn hoofd voelde ik een klik. Dit was de eerste keer dat ik die klik voelde, en dat gevoel heeft geen enkele latere klik kunnen evenaren. Die klik was de link die ik voor me zag tussen de Temper, de Scavanger, en Lim-Dul's Paladin.

Ik ben namelijk een echte Johnny. Maar ik ben geen Johnny, Combo Player. Nee, ik ben Johnny, Synergy Freak.

Op dat moment zag ik het helder voor me: Ik speel voor vier mana een undercosted beatstick, discard daaraan een kaart die voor 3 damage zorgde, en leg die kaart onderop mijn deck zodat ik het truukje later nog eens kon herhalen. Het was geen meesterlijke combo, maar het zette wel de toon voor een uiterst leuk deckje, waarin vrijwel elke kaart leuke interactie had met elke andere kaart. De decklist is helaas jaren geleden alweer verloren gegaan, maar de mooie herinneringen blijven.

En dit is het moment waarop we de spanningsboog beëindigen door terug te keren naar het verhaal. De deur ging piepend open door de wind. De verrassing was heus niet de grootste van mijn leven, maar overdrijven hoort in de lectuur. En hetgeen wat me verstomd deed staan was een beschrijving van de guilds uit het ravnica-block. Blauw-rood is traditioneel het kleurenkoppel van de wacky synergy, en daar keek ik dus ook het eerste naar. De gegeven informatie was karig, maar genoeg om me uit mijn dak te laten gaan: "The red-blue guild seems to consist of mad scientists."

En ondertussen weten we wat ervan geworden is. En guild dat draait om het spelen van instants en sorceries, waarbij een van de drie intressante en uitdagende creatures (Tibor and Lumia) meteen al korte metten maakt met een van de overgebleven twee (Gelectrode. De guildmage teert op spells van twee mana of minder, en vrijwel alle intressante spells kosten drie mana of meer, of hebben al replicate. Izzet draait weer uit op wat we al vaker zagen: een leuk idee, veel mogelijkheden en een karige uitwerking.

Alweer een soort kopie van een kopie.

 Reactie plaatsen

Reacties (18)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
1-2-2006

Leuke column! Goed geschreven

Je maakt wel een leuke vergelijking, dat copy-copy-copy, daar had ik zelf nog niet over nagedacht...

1-2-2006

Goeie column Frans, mooie en goed uitgewerkte vergelijkingen

Volgende keer misschien iets langer, want je leest er wel erg snel doorheen. Maar dat betekent alleen maar dat ik meer wil, meer meer meer!

wow, stunned..

echt te goed gewoon.. zelfs mij stil krijgen, echt waar, +..

(had ik al gezegd dat ik deze column écht goed vind?)

jeej, ik zou willen dat ik zo kon schrijven..

Heel goeie column! Toppie !

1-2-2006

Erg goede column!! Mooi stukje schrijven, ben het comleet met Steven, Tom en Martijn eens, erg goed geschreven!

W Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
1-2-2006

zeker heel erg goed, ik heb geen stuk pure onzin kunnen vinden Zeer boeiend geschreven, moge er hier nog vele van komen

mvg
Wesley

1-2-2006

Dit is inderdaad 1 van de betere columns op de site!

2-2-2006

een hele goede column en ook ik wil meer horen. Het las erg prettig maar zo prettig dat het zo voorbij was . Hoop dus snel weer een column te kunnen lezen , er komen weinig de laatste tijd. Wel vaak 2 op 1 dag . Nogmaals: een goede column!!!!!!

2-2-2006

Veel goede reacties op de column en terecht. Maar zijn we het ermee eens? Is the izzet een gemiste kans? Ik vind van wel. Zodra ik stitch in time zag had ik zoiets van; jongens, de flip a coin tijd hebben we toch onderhand wel weer gehad.
Zonde van een mooie rare slot.
groetjes

Ik ben het volledig met Frans eens eigenlijk..

Alles komt weer terug, het wordt alleen wat samengevoegd. Die ene flip-time walk is daar idd een voorbeeld van.

Toch; de nieuwe sets zijn erg gaaf in Limited..

4-2-2006

Je column deed me denken aan het boek Insomnia van Stephen King.
Heb je daar je inspiratie vandaan gehaald?

9-2-2006

Een van de beste columns in tijden, jij mag vaker schrijven!

25-2-2006

Die flip-a-coin ability hoort juist bij rood (zoek maar eens in de archieven van wizzards, daar kun je lezen dat rood de kleur is die van kansen houd etc.). Anders geredeneerd: De kaart zou niet rood hoeven zijn als er geen coin-voorwaarde bij zit.

27-2-2006

the point is dat weinig mensen zitten wachten om serieus te kunnen gaan spelen met flip a coin kaarten.

27-2-2006

al een keer een hele dag coins geflipt op een toernooi, tis wel geinig als je een keer mensen wilt ambeteren

15-4-2006

Leuke collumn, maar het eind vind ik beetje onzin.
Je zegt dat Izzet slecht is uitgewerkt dus daarom een copy van een copy. Dat zou ik een drogredenatie noemen.

Ik denk dat mensen al heel snel dingen met elkaar gaan vergelijken en dus alles een copy van een copy gaan noemen. Natuurlijk zijn er dingen die op elkaar lijken, er wordt niet elke set een nieuw spel uitgevonden. Het spel moet leuk blijven. Stitch in Time kan je vergelijken met Time Walk, is daarom de kaart Stitch in Time helemaal niet orgineel?

En nog 1 ding, je zegt dat schrijvers vaak spanningsbogen gebruiken... copy of a copy ^o) ???
Citeren.... copy of a copy???

Je kan alles wel onorgineel noemen, maar er kan niet uit het niets iets nieuws ontstaan er is altijd inspiratie... en nog meer maar dat kan ik niet goed onderwoorden brengen dus laat ik dat even achterwegen

Edwin (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
4-6-2006

Zeer goede column. Misschien moet je i.p.v.Magic je aandacht richten op schrijven. Kan je een column schrijven over plagiaat!

Scroll: [boven|reacties|beneden]