Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Combo!

Scroll: [boven|reacties|beneden]
6-10-2005

Hoi, en welkom bij mijn alweer 2e column . Vandaag ga ik het niet (echt ) hebben over een bepaald (combo) deck, maar over combo decks in het algemeen en hoe ze te ontwikkelen te zijn. Voordat we daaraan beginnen, moeten we eerst weten wat een combo deck goed maakt, want hoe kan je iets ontwikkelen zonder je doel te kennen?
In principe hebben combo decks de volgende voordelen op normale decks:

1.Combo Decks zijn makelijk te spelen
Een punt dat zeker niet voor alle combo decks geldt, maar wel voor een hoop.Dit om het simpele feit dat je meestal geen interactie (dat is iig de bedoeling) met de tegenstander hebt, tot je je brain freeze voor 17 op de tegenstander speelt natuurlijk
Je kan je dus tot op een zekere hoogte (aardig goed) voorbereiden door te “Goldfishen” (Goldfisen is gewoon een potje tegen een onzichtbare
tegenstander,”de klok” in het geval van combo) ik hoop dat dit duidelijk is, dus op naar punt 2!

2.Combo Decks zijn Snel
Een beter bekende eigenschap van combo decks is snelheid. Gevreesde T1 decks als TPS en bv 2 Land belcher zijn allemaal in staat om vanaf de 1e beurt het spel te winnen. In Legacy kan high tide winnen vanaf een beurt of 3-4, en in extended ligt de lat wat lager, turn 4-5 gaan de decks daar gemiddled af. In T2 kan een deck het zich eventueel nog veroorloven om beurt 6 “af te gaan” , maar veel langzamer wordt het niet. De snelheid van combo decks is de grootste reden dat ze goed zijn gewoonweg omdat andere soorten decks niet in staat zijn om zo snel te killen. De meeste combo decks halen hun snelheid uit mana acceleratie, bv Birds of Paradise, seething song of “engines” als het “free mechanic” dat het oude desire gebruikte om landjes die meer dan 1 mana geven te untappen.

3.Combo Decks zijn Onvoorspelbaar
Combo decks zijn de enige decks die van het 1e op het andere moment kunnen zeggen “ik win”. Dat punt komt vroeger of later, en daardoor kan je tegenstander wat terughoudender spelen. Dit is bv ook het geval bij “rogue decks”, omdat de tegenstander niet weet wat je speelt kan hij wat terughoudender spelen omdat hij eventueel antwoorden wil klaarhebben. Daardoor krijg je dus wat meer tijd, die je kan proberen te benutten door het spel te winnen. Extreme vorm van dit soort situaties kan het deck High Tide voortbrengen, dat zelfs op instant speed kan winnen, zodat je situaties als de volgende krijgt:

Tegenstander: Eot speel ik een random spell (tapt out)
Combo Speler: Daar wil ik even op reageren (speelt combo uit)
Tegenstander: ....
Combo speler: Brain Freeze voor 25 , gg?


Voordat we weer verdergaan moeten jullie nog 1 ding weten, en dat is het verschil tussen combo decks, want je hebt 2 heel verschillende soorten:
De 1e soort is “Pure Combo”, en dat betekent zoveel als een combinatie van verschillende kaarten op tafel te krijgen. Life.dec en Kiki – Opposition zijn voorbeelden van dit soort decks. Deze soort is het makkelijkst te spelen.Meestal is het doel van Combo – Decks inf leven, mana of een instant kill te krijgen.Naast de Combo zitten in dit soort decks veel card draw, tutor moglijkheden en mana acceleratie

De 2e soort is een “Engine”, wat zoveel betekent als dat je een bepaald doel voor ogen hebt met je deck (Bv een tendrills voor met storm 10+ spelen), en alle kaarten in je deck probeert dat doel zo snel mogelijk te bereiken. Bekende “Engine” decks zijn o.a Enchantress, Minds Desire, TPS en High Tide.

Nu zijn we dus bij het onderdeel Combo deckbuilding aangekomen. Ik heb een stappen plan waarmee je je combo decks het makkelijkst kan testen en uit maxen.

Stap 1
De combo('s)
Je hebt dus een idee om een onbruikbare kaart te gaan spelen. In dit geval is het Greater Good. Een ras-echte craprare dus. Nou er nog een deck omheen bouwen....
Iig is duidelijk dat je beestjes met grote power nodig hebt.
In the web of war zorgt daarvoor en zorgt dat je gelijk kan killen door beestjes haste te geven. Ook wat grote beetsje zijn nodig dus
Kodama of the north Tree + Maro (met greater good kan hij erg groot worden) en Iwamori of the open fist
Nou nog genoeg mana, en daarvoor hebben we de engine
Heartbeat of spring + Early Harvest voor nodig.
Gelijk ook Sakura Tribe elder en Kodama's Reach erbij geeft ons al een aardige basis om op te bouwen. Sensei Divinning top toevoegen en we kunnen beginnen.

Stap 2
Soort Bepalen:
Is je deck een pure combo of een engine? In dit geval is het niet zo moeilijk, aangezien het duidleijk een engine deck is, omdat er behalve leuke synergy in het deck zit ( In the web of war + Greater good, Greater good + Maro etc) geen echte combo in het deck zit. Dit is handig om te weten om vooraf te proberen te bepalen tegen welke kaaten het deck echt niet kan. Zo is voor “Pure” combo decks Cranial extraction een ware plaag aangezien hij je hele deck kan slopen. Engine decks zijn in principe daar beter tegen bestand.

Stap 3
Goldfishen
Het makkelijkst is om te goldfishen met Mws. Daarmee kan je veel sneller goldfishen, aangezien je je deck niet hoeft op te ruimen, schudden etc.
Tijdens deze fase moet je gewoon goldfishen ,kaarten die het niet goed doen eruit doen en een beter alternatief zoeken. Zo valt dit deck regelmatig droog doordat er niet genoeg grote beetsen in zitten. We passen dat aan en gaan weer verder.Belangrijk is dat je op de verhouding van je land moet letten, zodat je dat eventueel ook kan aanpassen. Ook moet je nooit tegen andere mensen spelen in dit stadium, aangezien het deck nog erg slecht is ,het gewoonweg nog niks toevoegd en je alleen maar kan ontmoedigen. Verder is het handig te noteren bij welke build van het deck wanneer afgaat, gaande van beurt 4-7. Zo kan je dus kijen wat voor effect je aanpassingen hebben. Ook is het handig om na beurt 7 te stoppen als je nog niet gekilled hebt, want dat heeft weinig zin. Ik voeg bv aan het deck llanowar elves toe, omdat het niet snel genoeg is.


Stap 4
Tijdelijke build maken
Tijdens deze fase evalueer je het deck, maak je je tijdelijke list en probeer je een beeld te vormen tegen welke kaarten het deck niet bestand is. Vraag jezelf dan deze vragen af:
Is het snel genoeg?
Is het consistent genoeg?
Zitten er mischien kaarten in die niet in het deck thuishoren?
Kan het deck een mulligan hebben?

Vraag je ook af of alles lekker loopt, en of het tournooi waardig is . Als het duidelijk is dat het dat niet is, (zoals bij dit deck helaas ) dan doe je er het beste aan om het hele zaakje te laten vallen en een nieuwe idee te kiezen.

Stap 5
Nou is het tijd om het deck met de wereld te delen en het op forums en bij je playtest groep in de groep te gooien. Want 2 weten immers meer als 1. Verander het deck weer naar tips en goldfish met de veranderingen. Je zou nu een aardig deck moeten krijgen.


Stap 6
Playtesten
Hier ga je dus tegen een tegenstander spelen ( ). Je deck zal waarschijnlijk veel verliezen, maar dat maakt niet uit. Doel hiervan is om een sideboard te maken tegen de decks waarvan je verliest en eventueel main board aanpassingen te maken om een betere match up tegen veel gespeelde decks te krijgen.

Stap 7
Tweaken
Oftewel je deck helmaal afronden.Dit betekent:
Je game plan helemaal afmaken. Bv het voorbeeld deck:
2 tot 4 land hands houden , snel beginnen met wat mana acceleratie en proberen de heartbeat of spring engine op gang te laten komen. Dan kan je afgaan d.mv greater good + groot beetsje en de winn binnen te slepen.
Matchup Analyse's maken
Op dit deck niet van toepassing, aangezien het op en top casual is. Maar bv van mijn draco deck ( mijn vorige column) :
Vs The rock proberen de discard met cradraw tegen te gaan, moeilijke matchup, door de Ravenous baloth's 90/1
Vs Tog wachten tot zij eot iets proberen te doen, dan kan je proberen de combo met reclaim op te zetten, eventueel voor een alternatieve pulse kill gaan. 80/20
Vs goblins proberen sneller af te gaan als zij jouw kunnen killen, 40/60
Vs Affinity proberen sneller af te gaan als zij jouw kunnen killen 40/60
Vs Astral slide makkelijke matchup, aangezien slide creature controll is en jij bijna geen creatures hebt 20/80

Combo mirror (kci en desire vooral) Strijd om wie het snelst af kan gaan, 50/50.

De meetse matchups zijn te winnen door het sideboard, wat het volgende punt op de agenda is:

Het sideboard van een combo kan verschillende vormen aannemen, hier zijn de meeste voorkomende soorten van sideboards:
Haat – gewoon haat inboarden, maar dat gaat wel ten koste van je combo
Snelheid – Consistent in sommige matchups moet je sneller zijn dan andere. Daarom kan je dus kaarten die je deck sneller maken inboarden. Nadeel hiervan is dat het ten koste van consistentie gaat (bv door extra moxen in te boarden) Andersom kan ook, dat je in een matchup minder snelheid nodig hebt, maar wel consistent moet zijn
Alternatief plan. Bekendste voorbeeld is het “man-plan van T&N” dat opeens “combo” inruilt voor beatdown. Dit deck zal ook gebruik maken van het man-plan.

En dan is je deck klaar ! Let er wel op dat je alle trucjes kent, dat je weet hoe je moet afgaan en tegen welke match-ups je welke strategie en sideboard moet gebruiken. Hier is de uiteindelijke lijst van het deck :


In a web of war
Casual T2 Combo deck
16 Forest
4 Mountain

4 Llanowar elves
4 Sakura-tribe elder
4 Kodama's reach

3 Sensei divinning Top
4 Early Harvest
(ook zonder heartbeat kan deze kaart een paar extra mana geven)

4 Greater Good
4 In The web of War
4 Heartbeat of spring

2 Masumaro, first to live
2 Maro
2 Myojin of life's web
2 Ayumi, the last visitor
1 Iwamori of the open fist
1 Kodama of the North tree
1 Body of jukai 61 Kaarten

Sb:
3 Ryusei, the falling starvs ww vooral
3 Isao, enlightend bushi
1 Iwamori of the open fist
1 Kodama of the North tree
4 Blanchwood Armor
3 Viridian Shaman ( tegen Jitte's}



Bronvermelding:
ik heb ook deze artikelen gebruikt als bron:
hier
hier

 Reactie plaatsen

Reacties (14)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
6-10-2005

Heeft iemand nog op/ aan merkingen over de column?

6-10-2005

erg goede column, maar natuurlijk geld dit niet alleen voor combodecks... elk deck moet eerst het deck beetje analyseren, goldfishen, playtesten etc.

toch vind ik dit een uiterst geslaagde column, handig voor degenen die nog niet echt veel ervaring hebben met het maken van eigen combodeckjes. top

7-10-2005

Ja, het zijn 62 kaarten!

7-10-2005

Prima leesbare column. Het nadeel van sommige (combo) columns vind ik, dat er een decklist wordt neergezet en dat er daarna (plat gezegd) maar wat raak wordt gebabbeld. Hiet zit een duidelijke stap voor stap opbouw in waarmee naar de uiteindelijke decklist wordt toegewerkt. Goed werk! Je hebt me er bijna van overtuigd dat het een goed speelbaar combodeck is.

8-10-2005

combo decks zijn niet makkelijk om te spelen, met tps, gifts en andere tier1 combo decks moet je ontzettend nadenken, voorderest leuk om te lezen

8-10-2005

en extended brainfreeze decks zijn ook niet simpel

8-10-2005

quote:
"Een punt dat zeker niet voor alle combo decks geldt, maar wel voor een hoop"

tps en tendrills etc worden wel stukken makkelijker te spelen als je veel ge-goldfisht/play test hebt
Ik bedoelde hiermee meer de decks als life,freed form the real, full english breakfast etc.

9-10-2005

life ben ik zeker met je eens,
full english breakfast is trouwens geen makkelijk deck, je moet echt wel verdomde nadenken hoe je je dingen timed

9-10-2005

over het algemeen is combo gewoon het moeilijkste, zelfs als je veel test, er zijn gewoon zoveel plays vaak mogelijk

9-10-2005

alle stormbased decks bijv, stel je hebt met tps een mogelijkheid om turn1 te winnen maar dat bied geen zekerheid, maar op opponent zijn turn1 is er mogelijkheid op een sphere of resistance, hoe het op te lossen etc, of je speelt 2land belcher, je begint niet en oppo gaat island go, je hebt een mogelijkheid om turn2 af te gaan, maar turn3 zou het zeker lukken en heb je weer kans op mana drain tegen, hoe te anticiperen, denk dat de controlspeler in dit geval een stuk minder beslissingen neemt.
of je speelt bijvoorbeeld dragon, wanneer animate je je dragon, je hebt geen zin in een swords to plowshares, wacht je op fow backup? wacht je op een xantid swarm, probeer je meteen af te gaan ?, wil je eerst meer cardadvantage van bazaar ? dat zijn in mijn ogen ladingen beslissingen.
zelfs full english breakfast wat jij aangeeft als makkelijk, wil je eerst je opponent duressen, maar dan kill je weer een beurt later, of wil je meer risico op een force of will nemen, er ligt een goblin welder, wat nu ? iets uit library zoeken om welder te removen, iets anders opzoeken wat geen last heeft van die hate ?.
je hebt niet super veel aan goldfishen zonder opponents met al deze decks, want op een redelijk toernooi krijg je elk toernooi ook met combo wel een zooi weerstand.

9-10-2005

oja dit is niet bedoeld als flame, hooguit positief opbouwende kritiek en als toelichting voor mensen die deze collumn lezen

9-10-2005

Arthur, wat jij doet is 1 ding. Kansberekening. Control doet hetzelfde en agro ook. Misschien in andere mate.

Een combo speler moet continue nadenken wanneer zij de meeste kans hebben om af te gaan (hoeveel procent is de kans dat ik deze beurt af kan gaan, of nog een beurt kan overleven en de volgende beurt met meer zekerheid afgaan).

Elk manier van spelen heeft zijn eigen voor en nadelen, zo is de kansberekening soms gewoon totaal niet nodig omdat de match ernstig in je voordeel is. Daar gaat de column misschien iets teveel vanuit.

Om elke archetype goed te kunnen spelen, moet je met veel dingen rekening houden en vanuit dat oogpunt is mijn conclussie dat er geen deck bestaat dat zonder moeilijkheden te bespelen is.

10-10-2005

mijn standpunt is meer dat bepaalde combo decks gewoon extreem moeilijk zijn in vergelijking tot bijv aggro en control

20-10-2005

Goeie column! arthur praat wel veel mischien moet hij ook maar column maken... ik zelf speel veel combo decks en kan hiermee mischien wel een niveau'tje hoger denken nu

Scroll: [boven|reacties|beneden]