Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Everything is in the draft!

Scroll: [boven|reacties|beneden]

[ Na een lange vakantieperiode zijn mijn columns weer terug, te beginnen met deze. Wekelijkse beloftes doe ik (nog) niet. Veel lees- en speelplezier!
~Steven ]


Draften is een van de bekendste en meest gespeelde vormen van Magic. Toch voor degenen die het niet kennen, een korte uitleg:

Je krijgt 3 boosters. Je maakt er ééntje open, haalt er één kaart uit, en geeft de andere 14 door aan je buurman. Van je andere buurman krijg je er 14, waar je weer het zelfde mee doet. Uiteindelijk heb je dus (weer) 45 kaarten. Dan wordt van je geacht dat je daar een minimaal 40-kaart deck mee maakt. Land moet je zelf meenemen, of wordt door de organisatie beschikbaar gesteld. (informeer even van te voren!) Nadat iedereen een deck heeft gemaakt wordt je gepaired, en mag je gaan spelen.

Het is wel duidelijk wat de truc is: hoe bouw je een beter deck dan je tegenstanders, als iedereen beschikt over (bijna) dezelfde kaarten?

Heel simpel, zal je denken: haal een Bom uit een booster. Een Bom is een kaart die het spel bijna meteen voor je wint. Kokusho, Meloku en Kumano om er maar een paar op te noemen. Niet dus. Helaas is het zo dat je bijna nooit een dergelijk soort bom trekt. Hij moet dan sowieso in een van je “eigen” boosters zitten, want iemand anders haalt een dergelijke kaart er natuurlijk ook meteen uit. Dus helaas, een deck baseren op Bomkaarten werkt in de meeste gevallen niet.

Wat dan? Je moet dan echt gaan kijken naar welke commons of uncommons goed speelbaar zijn. Dat zijn namelijk de kaarten die je het vaakst trekt. Daarnaast moet je continu je eigen deck in de gaten houden. En die van je tegenstanders. Je moet erop letten wat nog gaat komen, en wat al geweest is. En dan ook nog goed met je deck spelen. Dat is nogal wat. Laten we alles stap voor stap gaan bekijken tijdens een Champions – Betrayers – Saviors draft.

Welke kaarten?
De eerste vier à vijf kaarten bepalen in feite je draft. Immers, als de “boosters”/pakketjes nog het volst zijn, zitten de beste kaarten er nog in. De “First Pick” kaart is de beste kaart in het hele booster. Die haal je er als eerste uit. Bom-kaarten vallen hieronder. Maar ook top-commons. Kabuto Moth is met zijn flying én combat trick voor maar een extreem goede kaart. Kitsune Blademaster als 3/3 first-striker voor diezelfde schamele kost ook. In blauw is Teller of Tales voor mij een van de topkaarten. In groen steken Kodama’s Reach en Order of the Sacred Bell met kop en schouders boven de rest uit. (Alhoewel het echt niet de enige goede groene kaarten zijn). Maar buiten deze kaarten zitten de first-pick-commons voor mij toch echt in rood en zwart. Glacial Ray, Yamabushi’s Flame, Rend Flesh/Rend Spirit en Befoul. Removal is de sleutel tot een succesvolle draft. Hoe dat? In een draft win je met creatures. Die creatures moeten wel door komen, dus moet je wat creatures van je tegenstander weghalen. Om nog maar te zwijgen over het destroyen van een turn-5 Meloku, of iedere andere serieuze bedreiging. Removal is geweldig. Let op: ik zeg niet dat een draft zonder rood of zwart in je deck automatisch mislukt is. Wit en blauw hebben een horde flyers, groen enorm veel dikke creatures en manafixing, en groen en wit samen gruwelijk veel combat tricks. Dat zijn meteen de vier andere “types” om naar uit te kijken. Serpent skin en goedgetimede Plow trough Reito kunnen het verschil maken tussen winnen en verliezen, om maar een voorbeeld te noemen.

Tijdens je eerste booster bepaal je ook je kleuren. Niet alle kleuren werken even goed met elkaar samen. Rood en blauw bijvoorbeeld. Ze missen beide echte stevige creatures. Het is handiger om een van die twee samen met bijvoorbeeld groen te spelen. De meest gespeelde combinaties:
control
tempo
ninja
beatdown
beatdown
Andere combinaties zijn natuurlijk ook goed, zolang je er maar de goede kaarten voor hebt. Alhoewel, het is natuurlijk geen toeval dat juist déze combinaties het vaakst gespeeld worden.

De overige 12-10 picks van het eerste booster bepalen al bijna je deck. Probeer creatures van elke manacost te krijgen. Pak hier en daar een combattrick erbij. Hou in altijd de verhoudingen van een goed draft deck in de gaten:

40 kaarten, waarvan 17-18 land, 5-7 spells, en 15-20 creatures.

Na het eerste booster is het tijd om te bekijken wat je tot nu toe hebt. Ik doe dat altijd als volgt: ik sorteer wat ik gekregen heb in creatures, spells en niet speelbare kaarten. Je zou dan ongeveer het volgende moeten hebben: 5-8 creatures en 1-4 spells. Sorteer je creatures op manacost. Je ziet dan meestal meteen waar het aan scheelt. Als je géén creature hebt onder de 3 mana, probeer dan die te pakken. Heb je geen creature dat sterker is dan 2/2, of geen creature met “evasion” (flying, fear, etc) ga dan dáárvoor. Mis je goede spells, hou dan die in de gaten tijdens het volgende booster. Er is pas éénderde van de draft voorbij, dus zal het wel rechttrekken. Tijd voor ons betrayers booster.

In betrayers zitten natuurlijk ook weer een aantal erg goede commons: Waxmane Baku and Split-Tail Miko in Wit, bijvoorbeeld. Tappen is bíjna removal, Preventen een van de beste combattricks. Heerlijk deze twee kaarten! Blauw heeft Ninja of the Deep Hours en Shimmering Glasskite. De eeste is de beste kaartdrawer in de set, de laatste een van de beste flyers. Bij Zwart is het héél simpel: Horobi’s Whisper Goedkoop, arcane, een betaalbare splicekost, removal. Allemaal in één kaart! Alhoewel Okiba-Gang Shinobi ook niet vergeten mag worden. Rood heeft Torrent of Stone. Bijna gelijk aan de whisper. Groen valt daarentegen een beetje tegen in Betrayers. Gnarled Mass is een erg goede kaart, maar haalt het niet in vergelijking met andere kleuren. Óf met groen uit Champions.

Laten we eens gaan kijken naar wat onze tegenstanders aan het doen zijn. Stel: je krijgt tijdens Champions geen enkele goede blauwe kaart. Waarschijnlijk is je buurman (en misschien wel de buurman daarnaast óók) blauw aan het draften. Waarom is dat van belang? Tijdens het tweede booster (in dit geval dus Betrayers) geven we de kaarten de andere kant op door. Dat wil zeggen dat wat jij laat zitten bij je blauwe-buurman terechtkomt. Een Shimmering Glasskite is dus onverstandig om door te geven, want daar zal hij erg blij mee zijn. Je zou dus die kunnen picken, alhoewel je zelf misschien géén blauw speelt. Dat heet Hate-draften, de goede kaarten eruit pakken zodat je tegenstanders hem in ieder geval niet krijgen. Tijdens het tweede booster moet je ook wel een idee kunnen krijgen wat je andere buurman aan het draften is. Dit is weer van belang als tijdens het derde en tevens laatste booster. Pas wel op: je eigen deck gaat altijd voor! Komt er een kaart voorbij die goed is in je eigen deck, tegelijkertijd met een kaart waar je tegenstander erg blij mee zal zijn, pak dan de kaart voor jouw deck. De kans dat je tegen je buurman komt te spelen is namelijk “maar” 3/7. Dan gaat je eigen deck voor.

Na het tweede booster bekijk je uiteraard je eigen cardpool, en bepaal je wat je mist. Probeer die dingen dan te vinden in Saviors.
In plaats van de paar goede speelbare saviors kaarten geef ik een lijst van Scott Wills wat híj de beste commons vind, in het hele block. Voor degenen die het niet weten, Scott Wills schrijft elke dinsdag “Limited Information”, een artikel op magicthegathering.com.

Champions: Kabuto Moth, Cage of Hands, Kitsune Blademaster, Blessed Breath, Mothrider Samurai, Kami of Ancient Law, Hundred-Talon Kami.
Betrayers: Waxmane Baku, Moonlit Strider, Split-Tail Miko, Hundred-Talon Strike.
Saviors: Moonwing Moth, Kitsune Loreweaver, Plow Through Reito.

Champions: Teller of Tales, Soratami Mirror-Guard, Soratami Rainshaper, Consuming Vortex, Mystic Restraints.
Betrayers: Shimmering Glasskite, Ninja of the Deep Hours.
Saviors: Shinen of Flight's Wings, Moonbow Illusionist.

Champions: Scuttling Death, Nezumi Cutthroat, Befoul, Rend Flesh, Rend Spirit.
Betrayers: Okiba-Gang Shinobi, Horobi's Whisper, Takenuma Bleeder.
Saviors: Kuro's Taken, Kagemaro's Clutch.

Champions: Glacial Ray, Yamabushi's Flame, Frostwielder, Ronin Houndmaster.
Betrayers: Torrent of Stone, Frost Ogre, Frostling.
Saviors: Spiraling Embers, Barrel Down Sokenzan, Sokenzan Spellblade, Akki Underling.

Champions: Moss Kami, Sakura-Tribe Elder, Kodama's Might, Kodama's Reach.
Betrayers: Gnarled Mass, Matsu-Tribe Sniper, Sakura-Tribe Springcaller.
Saviors: Shinen of Life's Roar, Elder Pine of Jukai, Inner Calm, Outer Strength.

Ok, maar nu: je hebt nu 45 kaarten. Maar daar moet nog een deck mee gemaakt worden! Hou áltijd een maximum van 40 kaarten aan. Zo trek je de beste kaarten het meeste. Denk eraan:

40 kaarten, waarvan 17-18 land, 5-7 spells, en 15-20 creatures.

Hou daarnaast je mana-curve goed in de gaten. Een 6/6 voor 8 mana is niet beter dan een 4/4 voor 5. Als je je deck op manacost sorteert (wat je áltijd moet doen) zou je een curve moeten zien die afloopt naarmate de kaarten duurder worden. Een uitzondering voor de 1-mana daargelaten, omdat die kaarten vaak niet echt speelbaar zijn. Een perfecte game is een game waarin je iedere beurt een creature kan neerleggen. Beurten met “draw, speel land, go” kosten je vaak de kop.
Kijk daarnaast uit voor teveel dubbele manacost. Een Maga, Traitor to Mortals met kan vaak nog wel gespeeld worden, omdat die voornamelijk late-game tot zijn recht komt. Een Akki Coalfinger is een goede kaart, maar met zijn dubbele rode manacost in beurt 3 een twijfelachtige toevoeging in ieder multicolor deck. Dan moet je land gaan toevoegen. Tel de symbooltjes in de manacost bij elkaar op (Akki Coalfinger is bijvoorbeeld een 2). Je komt dan tot een bepaalde verhouding. Laten we zeggen 11:15. Dan moet het land zich in dezelfde manier tot elkaar verhouden. Dus, in dit geval 7:10. Land als Tranquil Garden etc. kan zonder problemen een basiclandje vervangen. Let op: deze truc werkt niet als je een kleur splashed. Splashen is een vaak derde kleur spelen voor 2 of 3 kaarten. Je moet dan toch al gauw 5 landjes van die kleur gaan spelen. Groene spelers hebben vanwege de manafixing bij het splashen duidelijk een streepje voor.

Als je uiteindelijk klaar bent moet er nog gespeeld worden. Daar kan ik je niet bij helpen. Je wordt alleen maar beter als je meer speelt. Dat geld ook voor draften in het algemeen.
Heel veel succes!

Met dank aan Scott Wills.

Mochten er nog vragen zijn: [geef een reactie op deze column], of stuur een msg door hier te klikken. Mocht je feedback, vragen of onderbouwde kritiek willen achterlaten, post het a.u.b. hieronder. Groeten, succes en veel plezier,

~Steven

PS: Het Ravnica-prerelease is natuurlijk ideaal om je draft- en sealedskills te oefenen

 Reactie plaatsen

Reacties (16)

Scroll: [boven|reacties|beneden]

en, wat vinden jullie ervan?

31-8-2005

Leuke column, handige tips enzo voor drafts. Jammer dat jij wel van de eerste twee blocks je eigen favo commons hebt gepost, maar niet voor savior. Verder leest hij erg makkelijk. Top!

31-8-2005

top, erg goed, het zou geweldig zijn als we dit wekelijks zouden zien.

Ik ben hier iig érg over te spreken en hoop dat we meer van dit soort werk krijgen.

Aaron.

@ Jeroen: ja, dat had gekunt, maar ik betwijfel of dat iets had toegevoegd. Ik bedoel, luister aub naar scot wills, ipv naar mij

@ Aaron: tnx!

31-8-2005

@ Steven: Waarom heb je bij Champions en Betrayers dan wel je eigen commons gezet? Niet dat ik het slechte keues vind ofzo, maar dat vind ik dan wel een beetje raar. Verder is het inderdaad leuk als we wekelijks dit soort columns te lezen krijgen!
Ga zo door!

Mja, met name omdat ik die al gedaan toen ik tegen Will's lijstje aanliep.

Wekelijks lukt dit soort columns niet, ben ik bang. Dit is 3 A4'tjes, daar werk je al gauw een dagdeel aan. (incl. research, etc). Maar ach, niets is onmogelijk.

31-8-2005

ik heb nog bizar weinig kamigawa gedraft (een keer of 2), maar weet je zeker dat torrent of fire daar nuttig is? zit er geen betere burn in kamigawa? (onwetende ik )

verder erg nuttige column, keep it up

1-9-2005

hoeveel mensen moeten er eigenlijk minimaal meedoen met zo'n draft? ik dacht er namelijk aan gewoon een draft te houden onder vrienden maar dat gaat volgens mij best lastig

met 6 kan je al prima draften. 8 is ideaal.

1-9-2005

Is een leuke column, je moet echter de fijnere kneepjes van het draften nog door krijgen!

Dit stukje ben ik ook totaal niet met je eens!
"Dat wil zeggen dat wat jij laat zitten bij je blauwe-buurman terechtkomt. Een Shimmering Glasskite is dus onverstandig om door te geven, want daar zal hij erg blij mee zijn."

In draft gaat het erom dat jou deck zo sterk mogelijk wordt. De beste manier om dat voor elkaar te krijgen is andere kleuren te spelen als de speler naast je. Daarom is het belangrijk om te "seinen" naar je buurman welke kleuren je wilt dat hij gaat spelen of niet spelen. De makkelijkste manier is om in de 1e booster te kijken welke goede kaarten erin zitten en als er dan een kleur is waar maar 1 goede van is en deze te pakken. Je buurman krijgt dan van deze kleur niets! Dit heet een kleur afsluiten. Soms betekend dit dat het pakken van een mindere kaart verstandiger is. Als je nu vervolgens zoveel mogelijk deze kleur pakt dan krijg je waarschijnlijk van je buurman bij de 2e booster en het kaart doorgeven de andere kant opgaat waarschijnlijk de kleur die jij wilt! Een andere manier is een heel goede kaart doorgeven van een andere kleur die je al hebt gepakt, als je een glacial ray door geeft, dan weet je buurman dat jij geen rood hebt gepakt (tenzij je de rare hebt gepakt) want de ray staat bekend als de beste rode pick, voor je buurman is het dan ook verstandig het signaal niet voorbij te laten gaan en gewoon de ray te pakken.

In bovenstaande kader is het ook niet verstandig om zomaar te gaan hate draften ook al zit er voor jezelf geen enkele kaart in. Heb je al een paar goede blauwe kaarten doorgegeven en komt er een 6e pick glasskite, dan kan je overwegen om deze kaart van je buurman weg te nemen met het risico dat hij denkt dat blauw te veel gespeeld wordt en kiest om andere kleuren te gaan draften, mischien wel die van jou!!!! Of je gunt hem die glasskite en je weet dat je de 2e ronde lekker de kleur krijgt die je al had omdat hij al stevig in blauw zit. De laatste ronde is natuurlijk anders.

Nog een tactiek in de 1e booster is als blijkt dat na het open maken er 2 goede kaarten van dezelfde kleur inzitten en verder midelmatige. Vaak is het verstandig deze dan door te geven en je buurmannen te laten vechten om deze kleur. Zodra iemand 1 van deze kaarten eruit pakt dan zal degene die daarnaast zit waarschijnlijk de andere pakken gevolg: Als 2 honden vechten om 1 been gaat de 3e er mee heen

Hier spreekt overigens 8 jaar draft ervaring Die tijd heb je wel nodig om de fijne kneepjes te leren.

Overigen als je speelt tegen onervaren tegenstanders, dan kan heel bovenstaande theorie wel eens teniet gaan, aangezien deze niet weten welke kaarten het beste zijn waardoor signalen grotendeels verloren gaan.

Suc6 iedereen met draften

PS er kan altijd wel iemand extra aanschuiven (max 2 pers) bij onze draft groep zie hier

1-9-2005


een vrijwilliger om dat te lezen en er een samenvatting van te maken?

Bedankt Daniël, voor de erg heldere uitleg!

Idd, 8 jaar ervaring heb ik nog niet Vrij weinig spelers hebben dat, denk ik zo. Het signalen sturen er herkennen is niet mijn sterkste kant. Nogmaals bedankt!

2-9-2005

Leuke en goede column!

Quoot:
Daarom is het belangrijk om te "seinen" naar je buurman welke kleuren je wilt dat hij gaat spelen of niet spelen.

>>
Seinen lezen is belangrijker dan seinen geven! Je linkerbuurman is je "bitch", rechts zit je "daddy". Van je "daddy" krijg je twee boosters doorgegeven (champions en saviours), van je "bitch" maar één. Als je dus in betrayors kunt voorkomen dat je daddy in jouw kleuren gaat (gewoon goede kaarten in zijn kleur doorgeven), dan is dat zeker de moeite waard.

Even wat reclame maken: Reageer hier !!

6-9-2005

Best een aardige column. Je houdt je wel aardig aan de vlakte over de strategiën binnen het draften (niet erg, je geeft aan dat dit gericht is op mensen die niet weten wat draften precies is).
In een goede draft bepaal JIJ wat jou buurman gaat spelen. Gewoon even een Teller of Tales of andere dikke common/uncommon (liefst 2 van dezelfde kleur) doorgeven, en je weet dat je bij de tweede draft geen problemen gaat krijgen met jouw kleur (jij hebt immers anders bepaald voor jouw buurman links van je). Ook moet je na 6 picks of zo al doorhebben wat je andere buurman speelt. Hij is nl. de man die het voor jou kan verzieken.

Draften is extreem moeilijk, en vergt heel veel oefening. Ook is het nooit hetzelfde. Daarom ben ik er een enorme fan van en speel ik het 2x per maand. Heerlijk gewoon. Misschien moet ik er ook maar eens een stukje over schrijven.

BEuRT (80) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
5-10-2005

vet!
ik heb hier veel aan gehad!

bedankt!

grtz,
bert

Scroll: [boven|reacties|beneden]