Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Een Rood-Groen deck, maar welke kaarten?

Scroll: [boven|reacties|beneden]

De kleurencombinatie en is natuurlijk al zo oud als Magic zelf. En het werkt nog steeds. Van oude toppers als Taiga tot “nieuwe” kaarten als Horned Kavu en Shivan Wurm. De mogelijkheden van Rood-Groene decks zijn natuurlijk eindeloos, maar toch geef ik een opbouw van een aantal varianten die je vaker ziet. Ik zal proberen zoveel mogelijk aan de budget spelers onder ons te denken, maar ik noem de wat duurdere kaarten uiteraard wel.

De Manabase:
Rood/Groen is een agressief deck. Maar geen enkel deck trekt het zonder manabase. De vaakste gebruikte kaarten zijn natuurlijk Forests en Mountains. Niet zo gek, natuurlijk. Wooded Foothills en Taiga zijn natuurlijk ideale kaarten –vooral als je ze samen speelt-, maar niet zo budget-proof. Shivan Oasis. Pinecrest Ridge en Mogg Hollows kunnen zowel tappen voor als . City of Brass kan dat ook, maar in een zuiver Rood/Groen deck is Karplusan Forest beter. Uiteraard, met alleen Forests en Mountains red je het ook wel.
Groen, als kleur van bos/mana/leven/groei heeft een aantal zeer sterke creatures die jou in je mana kunnen voorzien. Birds of Paradise is natuurlijk de beste, en meteen daardoor te duur. Llanowar Elves, Fyndhorn Elves, Vine Trellis en Sisters of the Flame zijn vergelijkbaar, maar tappen helaas maar voor één kleur. Skyshroud Elf is dan ook een erg handig creature. Eventueel kun je ook voor Orochi Leafcaller kiezen, maar die geeft geen mana van zichzelf en is daarom wat minder. Sakura-Tribe Elder is natuurlijk een uitermate geschikt creature. De Elder dunt je deck namelijk uit. Zo maak je de kans dat je land raapt in beurten waar je een andere kaart nodig hebt kleiner. Artifact mana kan ook: Lotus Petal en Sol Ring zijn erg goede kaarten. Talisman of Impulse is ook wel speelbaar, en wat meer budget. Elvish Spirit Guide is natuurlijk geweldig, maar niet budget genoeg. Tinder Wall kan je ook een tijdelijke mana-boost geven, en is met zijn één zeer speelbaar. Eventueel kun je jouw manabase wat meer all-round maken door wat non-basic lands toe te voegen: Strip Mine [rectricted, dus maar één keer!] en Wasteland zijn goede kaarten die je tegenstander vertragen. Wasteland kan wat te duur zijn, maar Strip Mine is zijn geld zeker waard. Treetop Village en eventueel Ghitu Encampment kunnen behalve als manabron ook als creature dienen. De Village is zeker het spelen waard, de encampment is wat minder. De aantallen van het land hangt helemaal af van je deck, maar minder dan 18 zou ik niet spelen. 18 is in de meeste gevallen nog te weinig.
En nogmaals, basicland werkt bijna net zo goed.

Spells:
Een Rood/Groen deck heeft een scala aan goede spells ter beschikking, met name in rood zijn veel goede spreuken te vinden. Een stuk of 8 direct-damage kaarten zijn onmisbaar. Shock, Seal of Fire en Incinerate zijn niet duur, en erg goed. Lightning Bolt is helemaal een goede kaart, maar iets duurder. Chain Lightning is weer wat minder dan de Bolt, maar veel zeldzamer, en daardoor een stuk duurder.
Naturalize is kaart die ik automatisch een of twee keer zou spelen in een R/G deck, je hebt er altijd wel wat aan.
Rood heeft ook een scala aan Land-destructie spells. Stone Rain, Molten Rain en Demolish zijn de bekendste, en zeker het spelen waard. Avalanche Riders is ook een geweldige kaart, omdat hij ook als critter kan dienen. Ook groen heeft een aantal land-destuct kaarten: Ice Storm, Winter’s Grasp en Thermokarst zijn bijna gelijk aan een Stone Rain, Reap and Sow en Creeping Mold kunnen meer doelen hebben. Ik zou een hele column kunnen wijden aan RG Landdestruct, maar aangezien deze column toch vooral veelzijdig bedoeld is doen we dat niet.
Browbeat is ook een goede kaart. 3 kaarten voor is goed, 5 schade voor is dat ook. Deze kaart heeft het allebei. Zeker in een deck met veel direct damage zal je tegenstander vaker je 3 kaarten laten rapen dan 5 schade nemen. Maar dat is niet zo erg, want je raapt meestal kaarten die die 5 gemiste schade ruim vergoeden! Wheel of Fortune is een andere rode draw-kaart, en wát voor een. Als je hem hebt is deze zeker het spelen waard.
Groen heeft verder nog één spell die ik zou overwegen voor een R/G deck, en dat is Rancor. Rancor is simpelweg geweldig. +2/+0 is niet echt overdreven voor één , maar een permanente +2/+0, én trample, én een vaker bruikbare kaart is gewoon geweldig. Als je ooit de kans hebt om redelijk goedkoop aan een playsetje van deze dingen te komen, grijp je kans.

Critters
De beste critter (klein creature) voor R/G is natuurlijk Kird Ape. De synergy met Taiga is natuurlijk wonderbaarlijk, maar los doet de kaart het zeker ook niet slecht. Een 2/3 attacker in beurt 2, het kan slechter. Met Rancor zelfs een 4/3 trampler en nog een mana open. Birds of Paradise, Llanowar Elves en Avalanche Riders zijn ook als critter zeer bruikbaar. Een kaart dus niet (meer) budget is, maar wel erg goed is Eternal Witness. Een tweede Lightning Bolt, een tweede Stone Rain, eventueel een dooie finisher terug, en daarnaast nog een 2/1 creature ook! Het nadeel is echter dat de kaart relatief traag is, en een een beurt bijna al je mana opeet.
River Boa is een makkelijk te vinden, goedkoop (zowel in € als in mana) creature dat zéér geschikt is voor een R/G deck. Een boa is een ideaal 2-drop creature. Met zijn 2/1 niet het zachtzinnigste creature, dat door zijn regeneratie vermogen erg duurzaam is. En tegen blauwe spelers is zijn islandwalk ook nog leuk.
Grim Lavamancer is een kaart die ook zeer het spelen waard is. Helaas niet budget. Volgende. Mogg Fanatic. Een soort van mini-lavamancer. 1/1 voor , dat daarnaast nog eens een X/1 creature kan opblazen, of als hij zelf doodgaat een extra schade kan doen. Een fanatic op het bord is een serieuze bedreiging voor je tegenstander. Blokken met alles dat kleiner is dan X/3 betekend namelijk een dood creature voor je tegenstander. Al met al doet deze kleine goblin genoeg schade om zijn castingcost te vergoeden. Jackal Pup is het laatste crittertje dat ik wil behandelen. 2/1 voor één is goed. Zijn drawback neem je maar voor lief. Na één keer aanvallen is hij al gelijk aan een Shock, na twee keer is hij beter dan een Lightning Bolt. Met een Rancor gaat het natuurlijk wat sneller.

Finishers
Een deck met allemaal kleine creatures als Lavamancers, Kird Apes, etc. heeft waarschijnlijk geen dikkere finisher nodig. Een deck met veel Landdestruct wel. Shivan Wurm is een ideale kaart. Met behulp van een mana-elfje kan hij al liggen in beurt vier:
1] Forest : Elf
2] Forest, Mountain, Elf : Stone Rain
3] Forest, Mountain, Mountain, Elf: Kird ape + Stone Rain
4] Forest, Forest, Mountain, Mountain, Elf : Shivan Wurm (return elf)

In dit (dream)voorbeeld heb jij een 7/7 trampler, naast een 2/3 critter en je tegenstander 2 landjes over. Dan heb je 90% zeker gewonnnen. Argothian Wurm is een andere zware finisher. Deze is echter alleen in een deck met >8 landdestruct spells echt speelbaar. In de goede omstandigheden is hij wel gamewinnend.
Ook in Standard zitten een aantal goede finishers. Arc-Slogger en Kumano, Master Yamibushi zijn erg goed omdat ze naast hun power van 4 nog losse schade kunnen doen. Deze creatures zijn helaas niet zo heel goedkoop in €, maar het geld wel waard. Blastoderm is een solide 5/5 creature dat ook hard schopt. En daarbij, hij is common.


Conclusie:
R/G is een goede, agressieve combinatie. Er zijn genoeg mogelijkheden om diverse decks te creëren, waarvan R/G Beats, Vintage variant, zelf wat toernooiplay ziet. Niet dat de resultaten ervan zo geweldig zijn. Als je een R/G Deck bouwt, houd altijd in de gaten waar je deck om draait. Als je een snel deck, met veel kleine creatures speelt zal je niet zoveel land en dikke creatures nodig hebben. Als je deck bouwt dat draait om Landdestruct, denk er aan dat je iedere beurt een land wil neerleggen, je wilt immers z.s.m. winnen, speel dan iets meer land dan je normaal zou doen. Verder kan ik je alleen maar succes en veel plezier wensen!

Mochten er nog vragen zijn: [geef een reactie op deze column], of klik hier . Mocht je feedback of/en onderbouwde kritiek willen achterlaten, post het a.u.b. hieronder. Groeten, succes en veel plezier,

~Steven

 Reactie plaatsen

Reacties (15)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
21-6-2005

dit is best leuk geschreven, en vast nuttig voor beginners, maar zou je niet eens een keer een column willen schrijven over een tier1 deck, met iets meer matchups, twijfelkaarten etc? ik denk namelijk dat er aardig wat (gevorderde) spelers zijn die nogal weinig aan zoiets hebben

Premium lid Bearn (11) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
21-6-2005

Sorry dat ik het zeg. Maar waarom zo vaak beginner colums ?
Verder aardig leuk...

Hm, omdat daar vraag naar was eigenlijk..

Maar goed, ik zal eens kijken of ik wat over Tier1 kan schrijven..

weer een nette column van steven----->nice job

maar ik vind dat Alban-Ranz-Voppel gelijk heeft wat dat betreft. ik weet dat het moeilijk is om een column te schrijven voor iets gevorderde magicers, maar ik denk dat na een grote horde van columns voor beginners toch wel behoeft is aan columns voor gevorderden

21-6-2005

Nette column hoor, niets op aan te merken, erg informatief voor casualspelers (daar hou ik dus van). Over dat voor gevorderden gedoe: uit deze topic hier hier kwam een soort taakverdeling waarin stond dat andere mensen daar voor zouden zorgen (columns buiten casual dus), en van deze mensen hebben we jammer genoeg al heel lang niets meer gehoord (de laatste 8 columns zijn van Steven en mij)

21-6-2005

goede column, er zijn nog andere groene hitters, maar daar ga ik niet over mekkeren.

21-6-2005

@ aaron
en waarom bij hem dan niet? bij mij doe je het altijd wel (soortgelijke onodige kritiek), dus wees dan zo aardig dit goede gedrag ook te verwerken in je reacties op mijn columns

22-6-2005

ik vind de collumn opzich erg goed geschreven en heel duidelijk. toch wil ik er nog iets over kwijt.
ik denk dat het wat algemener had gemoeten. zo begin je met een sterke manabase (dat is algemeen), dat vind ik een goed begin. maar daarna sla je over op bijvoorbeeld landdestruction en daar ga je redelijk diep op in, dit is maar 1 tak van groen en rood gecombineerd allemaal uit kan halen. ik denk dat je je beter had kunnen stortten op meer verschillende kwaliteiten die groen en rood samen kunnen hebben. daaronder valt uiteraard ook landdestruction.
ook lees ik bijvoorbeeld ook over een paar aparte kaarten van rood en een paar aparte kaarten van groen die je in een rood/groen deck zou kunnen stoppen.. maar ik mis de beredenatie waarom die rode kaart juist zo mooi met groene kaarten te combineren is, en in wat voor soort deck die kaart tot z'n recht komt.
ik heb nu geen duidelijk beeld waarom rood met groen zo sterk kan zijn, en die had ik graag willen krijgen.
desondanks vond ik deze collumn erg leuk om te lezen, ik zou graag nog meer collumns van je zien (die er volgens mij wel gaank omen want je bent de laatste tijd er intensief mee bezig)

mgv

Joost

Joost, columns van mij zijn er genoeg. Lees het archief maar even na. Ik zie wel een beetje wat ik idd gemist heb, ik zal er in de toekomst rekening mee houden.

24-6-2005

Je hebt Quirion Elves niet genoemd. Deze is in zuiver RG beter dan Skyshriod.

Klopt niet helemaal. Skyshroud is sowieso al gelijkwaardig. Daarbij kan skyshroud ook nog méér mana converten.

20-7-2005

@legendary
het gaat er niet om wat ze met elkaar doen maar al die kaarten bij elkaar maakt een casual deck tog wel leuk lijkt mij en ik weet niet of jullie het hebben gemerket maar het wordt in t2 ook een beetje gespeeld en het is best wel leuk als je tegenstander nog maar een beetje land heeft en jij met een jittte op hem insgopt maja veel meer voorbeelden als een shivan zullen er wel niet zijn maar ik heb wel een kaart ergens liggen die een forest weghaalt en daar volgens mij voor terug geeft een orc als ik het me herinner

goeie colum steven ik lees hem nog even goed door en begin om een r/g deck te maken

nathan

24-8-2005

ga zo door

Scroll: [boven|reacties|beneden]