Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Multiplayer Varianten

Scroll: [boven|reacties|beneden]

Wat is er leuker dan een potje magic met een vriend? Juist, een potje magic met méér vriend
(e)(i)n(nen)! Maar aangezien erg langdradige potjes, waar je niet zo veel aan de beurt bent, nogal vervelend kunnen zijn, hier een aantal varianten. Van te voren even uitleg van een paar begrippen:
> [A1] = speler 1 van team A. Zo geef ik met “[B1]” speler 1 van team B aan.
> Table Talk = het overleggen tussen jou en je teammate(s). “die Thorn Elemental is lastig zeg” en “welk creature moet ik Terroren”, etc. vallen hieronder.
>Moving Creatures = het verhuizen van jouw creatures naar je teammate’s gebied. Creatures verhuizen gebeurt in je Attack Phase, tegelijkertijd met het declaren van je attackers. Een gemoved creature kan die beurt niet aanvallen. Moven volgt dezelfde restricties als aanvallen. Als een creature niet kan aanvallen kan je het niet moven. Met een gemoved creature kan je blokken voor je teammate en opponents aanvallen die je misschien van te voren niet kon aanvallen. (zie later). Dit aanvallen gebeurt in je eigen beurt. Jij blijft ook de controller van dat creature en maakt dus alle beslissingen die er gelden voor dit creature.
>Spell Range = Hoe ver mag je creatures targetten, hoe ver reikt mijn Wrath of God? Dit valt onder Spell Range. Een Spell Range van 1 wil zeggen dat je alleen de spelers naast je, en hun creatures, mag raken. Een Wrath of God destroy’ed zo ook alleen de creatures van jou en van de spelers naast je. Spell Range Unlimited wil zeggen dat je alles en iedereen mag targetten, en global effects (Wrath of God, Howling Mine, etc) voor iedereen gelden.
Ik zal nu een aantal multiplayer-varianten geven.

BASIS 2 <> 2
1. Je zit tussen je “vijanden” in:
[A1][B1]
[B2][A2]
2. De beurt draait met de klok mee, iedere speler kan op zich beginnen.
3. Alleen línks aanvallen. Dit wil echter níet zeggen dat je creatures aan je rechterkant niet kan destroy’en, etc.
4. Geen Table Talk. Moving Creatures is niet toegestaan, Spell Range is unlimited.
Het intressante van deze variant is dat je goed moet nadenken over wat je teammate nodig heeft. Welke kaarten vormen voor hem een bedreiging? Hoe kan ik hem helpen “zijn” opponent af te maken, etc. Decks die variabel zijn zijn erg geschikt voor dit format; decks met zowel Terrors als Wings of Hopes, etc.

DCI 2 <> 2
Dit is een variant die aangeraden wordt door de DCI, met name omdat zij dit intressante potjes opleverd.
1. Je zit tegenover je vijanden:
[A1][A2]
[B2][B1]
2. Beurt draait met de klok mee, beginnend met de 2e speler van het team.
3. Je mag alleen de speler tegenover je aanvallen. Als deze is uitgeschakeld mogen jullie beide de overige speler aanvallen.
4. Geen Table Talk, creatures moven mag wél. Spell Range is unlimited, aparte levens.
Het intressante van deze variant is wie er het langst zijn team in stand houdt. Met twee tegen een ben je in een gróót voordeel. De truc is dan ook om met zijn tweeën zo snel mogelijk één iemand af te maken, zodat jullie daarna met zijn tweeën de ander kunnen aanpakken. Kaarten die intressant zijn voor dit soort decks: Fog, Healing Salve, Rancor, Armadillo Cloak. Alles om je partner te helpen dus.

TWO-HEADED GIANT 2<>2
1. Je zit tegenover je vijanden:
[A1][A2]
[B2][B1]
2. Beurt draait met de klok mee, beginnend met de 2e speler van het team.
3. Je mag iedereen aanvallen.
4. Geen Table Talk, creatures moven mag ook niet, je mag immers iedereen aanvallen. Spell Range is unlimited, gedeelde levens.
Je begint samen op 40 levens. Zodra één van beide teams op 0 is aangekomen, heeft het andere team gewonnen. Zo simpel is het.

EMPEROR 3<>3 of 5<>5
1. Je zit met je team naast elkaar, de “emperor” ([?E]) in het midden, de “generals” ([?G]) op de flanken:
[AG1][AE][AG2]
[BG2][BE][BG1]
Met teams van 5 zit er nog een general naast, die ook overwonnen moet worden voordat je door kan naar de eerste general.
2. De beurt gaat weer met de klok mee, beginnend met de 2e general.
3. Alleen de tegenover elkaar zittende generals mogen elkaar aanvallen. Als er een general geëlimineerd is, mag de emperor door de naburige vijandige general aangevallen worden. Als de emperor dood is, is het andere team de winnaar.
4. Table Talk is officieel niet toegestaan. Toch is hier moeilijk omheen te komen, in de praktijk is het dus meestal toegestaan. Het moven van creatures mag. Aparte levens, en een spell range van 1.
Het intressante van Emperor is het op elkaar afstemmen van decks. De emperor zal bijvoorbeeld een deck willen spelen wat de spell range van 1 optimaal benut: Howling Mine, Prospirity, etc. (op deze manier raapt één team meer kaarten dan het andere). Gifts Ungiven is een überkaart, er is namelijk geen opponent die twee kaarten kan aanwijzen. [Het kan zijn dat ik het fout heb, missschien een regel-guru die het zeker weet?] Daarbij moet de emperor zijn generals in leven houden. Healing Salve en Master Healer zijn kaarten die dit werk erg goed doen. Een stel dikke creatures is voor de emperor ook nooit mis, het moven van creatures is immers toegestaan. Hunted Wumpus is een erg geschikte kaart hiervoor, aangezien het voordeel alleen voor de generals geldt.
De generals zullen eerder een heel agressief deck willen gebruiken.

TWO-COLOR STAR / FIVE COLORED STAR. 5 spelers.
Er zijn twee opties: met multicolor-decks spelen, of met mono-color decks. Ik beperk me voorlopig even tot de mono-color variant, omdat deze makkelijker is uit te leggen.
Het eerste wat er gedaan moet worden bestaat uit het aanwijzen wie met welke kleuren gaat spelen. Elke kleur mag maar één keer voorkomen.
1. Je zit volgens de achterkant van een magic-kaart,
[][][]
[][]
2. De beurt draait met de klok mee.
3. Je hebt twee tegenstanders: degenen die tegenover je zitten. Als jij speelt zijn en je tegenstanders. Als je speelt zijn dit en . Je wint als jouw twee tegenstanders dood zijn. Let op! Er kunnen, doordat iemand door twee man wordt bevochten, draws ontstaan. In dit geval zijn er twee winnaars.
4. Table Talk is niet toegestaan, spell range is unlimited. Creatures kan je niet moven omdat je geen teammates hebt.
5. De two-color star werkt hetzelfde. Het enige verschil zit hem in de decks. In plaats van een mono-color deck speel je nu met een tweekleuren deck. Laten we zeggen, . De tegenoverliggende kleur van en is . Ieder deck met rood erin is jouw tegenstander. en , dus.
Ik zelf vind dit een van de leukste varianten. De spelers die naast je zitten zijn in feite je teammates, zij hebben namelijk een tegenstander die jij ook hebt. Het aparte is wel dat ze elkaar proberen af te maken! Deze verhoudingen blijven het spel interessant houden.

FREE FOR ALL >6 spelers
De naam zegt het al, jij in je eentje vs. de rest van de wereld. Iedereen tegen iedereen, dus.
Spell Range is unlimited. Werkt het best als er niet meer dan 6 man zijn, anders raad ik “melee” aan.

MELEE >15 spelers
Melee is een gestructureerde Free For All. Een soort iedereen vs iedereen dus.
1. Hoe je zit, maakt niet uit.
2. De beurt draait met de klok mee.
3. Je mag alleen linksom aanvallen. Als je een tegenstander elimineert krijg je 1 punt. De speler die als laatste overblijft krijgt er 2. Degene met de meeste punten wint.
4. Table Talk is niet toegestaan, Spell Range is 1.
Deze variant is zéér geschikt om met grotere groepen en oneven aantallen te spelen.

Als je met meer dan 15 man wilt spelen zul je een ander format moeten proberen, het zo genaamde Grand Melee. Maar aangezien de kans best klein is, en de column anders te lang wordt laat ik het hierbij. Mocht je geïntresseerd zijn; stuur me even een message. Er zijn naast deze varianten nog véél meer mogelijkheden, maar die ga ik niet bespreken. Verzin ook zelf eens nieuwe formats, en test ze! Ik hoop dat de column informatief geweest is. Mocht je kritiek hebben om de een of andere reden, post het hieronder. A.u.b. wel met argumenten. Groeten en veel multiplayerplezier,

~Steven

Deze column heb ik gemaakt met dank aan Wizards of the Coast, Battle Royal. Het bijbehoren boekje met informatie is geschreven door William Jockusch.

 Reactie plaatsen

Reacties (14)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
- (33) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
30-3-2005

hehe, eindelijk snap ik hoe emperor moet! erg nuttige column

30-3-2005

Goed zo. Ga wat met deze ideen doen mensen, vult ook leuk aan bij het role-playing aspect (mensen die denken "huh", binnenkort komt er een column van mij aan waarin je kunt lezen hoe en wat over role-playing)
Wij columnschrijvers zijn er immers om mensen op goede ideen te helpen komen....

30-3-2005

Leuke column met nuttige info. Zo lees je eens hoe het ook anders kan.

Eén ding die ik (en mijn vrienden met wie ik magic) anders doen als we met meerdere mensen spelen: Table Talk. Niets is leuker dan anderen erin te luizen. Helemaal als je met 3 spelers speelt. maar we geven geen informatie over kaarten in onze hand.

30-3-2005

Het is juist leuk als je daar vrijheid in hebt, en voor je zelf mag bepalen of je info over je kaarten geeft of niet, zo kan je ook lekker bluffen

Tnx voor de positieve reacties

@ Gerjan: Dat is een ander aspect van multiplayerspel. Rick (the Claws) en ik hebben besloten de handen ineen te slaan en zoveel mogelijk aspecten van multiplayer te behandelen. Misschien zie je het nog eens terug in een column.

30-3-2005

Leuk, dus we worden de komende tijd doodgegooid met multiplayer informatie. het kan slechter, jullie hebben namelijk wel de juiste opvattingen (vind ik), en dat scheelt, anders moet ik weer zoveel kritiek leveren

31-3-2005

Hey,

ik vond dit een erg leuke column! Informatief, boeiend en het sloeg ergens op.

My compliments, ik wacht op je volgende column!

Martijn

31-3-2005

Als toevoeging dan maar, de leukste multiplayer variant die er imo is:

hier

Met dank aan Stephen Menendian.

@ Iedereen: tnx voor de positieve feedback!

@ The Alpha: dat noemen ze ook wel type 4. Die stond idd nog op mijn lijstje om nog eens wat over te schrijven. Waarschijnlijk komt er een deel twee van deze column, met o.a. T4, Grant Melee, meerder beurten, etc..

--Mocht je nog leuke varianten weten, of zelf verzonnen hebben: stuur me even een msg!--

1-4-2005

fantastische collum! hier heeft denk ik ongeveer iedereen wel wat aan, lekker te lezen ook!

"Gifts Ungiven is een überkaart, er is namelijk geen opponent die twee kaarten kan aanwijzen. [Het kan zijn dat ik het fout heb, missschien een regel-guru die het zeker weet?]"

Gifts Ungiven vereist een target, namelijk een tegenstander. Als er geen legaal target is, mag je de kaart niet spelen. Je kunt immers ook geen Oxidize spelen als er geen artifact in het spel is om te targeten. Dus als je emperor bent (met een spell range van 1) en je beide generaals leven nog, dan kun je geen tegenstander targeten en mag je Gifts Ungiven niet spelen.

Deze column bevat trouwens precies de informatie die ik laatst miste in Rick's column. Nu blijkt dat jullie een "joint-venture" doen, wordt me opeens duidelijk waarom.
Keep up the good work!

2-4-2005

Goeie column! Ik hoop dat ik hier in de toekomst ook wat mee kan doen!

@ Henri: daar was ik idd al bang voor. Tnx! (jammer dat er nog geen edit-functie op columns zit. Het zou ook wat spellingsfouten schelen)

2-4-2005

Er is vast wel een edit functie, maar die zal waarschijnlijk alleen tot de mogelijkheden van de eigenaar, Michiel behoren (gedoe met html enzo)
Deze optie gaat ons als columnschrijvers de komende tijd langs de neus, tenzij michiel er tijd in gaat investeren, maar dan zit het er nog dik in dat we een cursus html moeten volgen...

Scroll: [boven|reacties|beneden]