Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Kaarten - door Aaron Mirck

Scroll: [boven|reacties|beneden]
12-3-2005

Kaarten - door Aaron Mirck

Magic is een spelletje met een deck wat gewoon samengesteld is door de speler zelf. Je zou dus kunnen zeggen dat er twee spelletjes zijn: het deck maken en het spelen er van. Je zou je eerst kunnen trainen in het spel “deckmaken”, maar daar zijn al genoeg tips voor gemaakt. Ik ben op het idee gekomen om iets te schrijven over hoe je beter kan worden in het tweede deel van het spel: het spelen zelve.

Ooit, lang geleden, waren er een paar mannen aan een tafel aan het kaarten. Niet aan het magiccen, maar gewoon, kaarten. Het draaide volkomen om de keuzes die ze hadden, niet om hoe het pakje kaarten er uit zag. Zo iets heb ik ook geprobeerd te maken met een gewoon pakje kaarten. Ik noem het: (bliksem, donder, enge lach en mooi lichteffect op de achtergrond) ??????????

Zo speel je het:
Beide spelers pakken een pakje speelkaartenkaarten(2 spelers het liefst), schudden dat en doen het “wie mag er beginnen” ritueel. Daarna pakken beide spelers 7 kaarten, net als in magic.
Nu komt het: je kan niet zomaar raak kaarten gaan opgooien en namen noemen als Force of Will als je tegenstander iets zegt als Darksteel Colossus. Elke kaart in het pakje speelkaarten heeft een waarde:
alle kaarten(ongeacht kleur) zijn een X/X beest voor X mana, waar X is, is het nummer van de kaart. Zo is de schoppen aas, een 1/1 voor 1 mana, en harten tien een 10/10 beuk beest voor 10 mana.
Dat laat nog de heer, de vrouw, de boer en de joker over.
De joker – omdat de ze maar 2x in het deck zit – moet iets brokens zijn, als een Anscestral Recall, drie kaarten voor één mana.
De vrouw heb ik ingevuld als een Terminate, een creature uitschakelen voor 2 mana.
De boer als een Rampant Growth, waarbij je, voor 2 mana, je eigen deck mag zoeken voor een kaart en deze als land mag neer leggen als land.
De heer is een “split card” tussen heer en boer, waarbij je mag kiezen. Al deze “non creatures”, zijn instants, die creatures gewoon, net als in magic, sorcery speed.

Hoe kom je dan aan mana? Gaat het door je hoofd. Wees niet bang, je mag 1x per beurt een kaart DICHT neer leggen, als land. Voor de rest is alles het zelfde als in magic. Je kan andere effecten maken in plaats van de bestaande.
Hoe win ik dan? Je outdeckt je tegenstander. Als je tegenstander zijn laatste kaart moet pakken, dit niet kan, verliest hij. Hoe komen zijn kaarten dan in zijn graf? Door de tikken van je beesten, die stompen, zo veel als ze schade doen. Het is dan ook irrelevant om een 4/4tje te blocken, want je hebt toch ongeveer 40 “leven”. Ook hier valt van af te wijken.

Ik heb dit al een tijdje getest en moet zeggen dat het best speelbaar is. Je gaat er steeds meer rekening mee houden dat je instants, instants zijn. Je leert tactischer spelen, zonder in grote lijnen te denken van wat de kaarten doen. Als je kan oefenen voor een pre-release – en dan heb ik het niet over het deck bouwen – of in het algemeen, dan is dit dé manier.
Nog een voordeel is dat je het eigenlijk overal kan spelen, op school, de camping, etc. Geen gekut met hoesjes, dobbelstenen enzo, gewoon 2 pakjes speelkaarten.

Trouwens, het is ook speelbaar met maar 1 pakje kaarten. Je speelt dan met levens etc. Wat dan wel tech is, om met je boer een joker op te zoeken, die dicht neer te leggen, als land, zodat jij de enige bent met die broken recall.

Dat was het eigenlijk wel, wou gewoon dit eventjes voor stellen, kies zelf of je het gaat spelen, ik vond het erg handig om me zelf aan te leren dat ik in de tweede main phase ook nog creatures kon spelen. Nog vragen?
-Aaron

 Reactie plaatsen

Reacties (12)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
13-3-2005

leuke collum ik zal het us uit testen

13-3-2005

leuk verzonnen, maar wat doet een heer nu?

13-3-2005

een mix tussen vrouw en boer?

13-3-2005

de heer is een mix tussen boer en vrouw, als je hem speelt mag je kiezen wat je speelt, je mag dus maar EEN effect kiezen, net zoals bij split cards uit invasion zoals: Fire/Ice

14-3-2005

Bij Fire/Ice mag je gewoon beide effecten spelen hoor, hier echter niet. Dan mag je kiezen tussen het effect van de boer, en dat van de vrouw.

Leuke column trouwens, tot nu toe degene die het fijnste schrijft naar mijn mening. Steeds goed gebruik gemaakt van andere woorden, enz, enz. Perfect!

14-3-2005

bij fire/ice moest je er toch eentje kiezen
alleen onder een specter mocht je kiezen welke je speelde, maar mocht je allebei de mogelijkheden houden toch?

iig bedankt voor t compliment

14-3-2005

Lijkt nogal op Mental Magic.

14-3-2005

bij fire/ice mag je er maar 1 spelen natuurlijk

ik snap wel hoe split kaarten werken, maar je typte het gewoon verkeerd in je column, wel leuk verzonnen ja, maar mental magic lijkt me leuker

14-3-2005

mwah dit is simpeler, je hoeft maar 2 pakjes kaarten mee te nemen....

maar wat jij wil

is idd leuk spelletje maar of het nut heeft voor magic blijft vaak uit

omdat het niet de creatures zijn waar je rekening mee moet houden maar met die klote artefacts en counter instants

22-3-2005

Wat is ''Mental Magic''?

21-4-2005

Je bent zo natuurlijk wel goedkoper uit, maar het mist gewoon de art...

Scroll: [boven|reacties|beneden]