Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Casual Fun of Usual Fun?

Scroll: [boven|reacties|beneden]
6-10-2012 16:18:00



Het is mij de laatste tijd doorgedrongen dat het formaat Commander eigenlijk in een sleur raakt. Decks hebben per General dezelfde kaarten en dezelfde tactieken met eigenlijk weinig diversiteit. Zelfverzekerd wilde ik ook laten zien dat Fun EDH/Commander ook kan en sinds een jaar heb ik nu toch 9 sterk werkende Commander decks. Maar… In hoeverre zijn mijn decks eigenlijk "fun"? Speel ik nog wel die Fertilid in plaats van Skyshroud Claim?

De ontdekking
Mijn allereerste Commander deck was rondom Nemata, Grove Guardian. Hierin speelde ik best goede kaarten, Doubling Season, Mycoloth, Overrun en Duplicant, maar ook meer thematische kaarten zoals Sprout, verschillende Fungussen waaronder Sporesower Thallid, Sporoloth Ancient en Mold Shambler (Dat was ook een Fungus !).
In eerste instantie speelde het deck leuk en stukje bij beetje werd het verbeterd in de loop van de tijd. Later werden de Sprout kaarten en de Savage Thallid toch maar eruit gehaald, simpelweg omdat ik in mijn omgeving die kaarten mij geen overwinning lieten behalen. Aan de ene kant logisch, Magic speel je voor plezier maar ook wel om te winnen natuurlijk. De andere kant laat zien dat mijn decks langzaamaan telkens harder worden en dat ik terugval op dure kaarten die weer insane sterk zijn in monogroen. Denk aan die Skyshroud Claim, Beast Within en Garruk's.
Toch heb ik juist met dit groene deck altijd mezelf voorgehouden om het enigszins thematisch te laten en toch nog WEL Thallid te spelen. Het blijft een leuke T1 drop en samen met Utopia Mycon toch wel leuke tokenmakers voor aan het begin. Andere voorbeelden van must haves voor mij zijn:
- Thelonite Hermit
- Fists of Ironwood
- Verdant Embrace
Daarom koos ik destijds ook voor een deck met Nemata en niet met Ghave, Guru of Spores omdat die kaart veel en veels te goed is als Commander en heeft teveel manieren om infinite te gaan of te misbruiken.
Dan loop ik wel tegen een ander punt aan. Primeval Titan, Sol Ring, monolith's, Skullclamp lijken onmisbaar in bijna elk Commander deck. Is het de bedoeling dat een deck telkens hetzelfde als basis heeft? Is het de bedoeling dat maar 50% van een Commander deck alternatieve en vaak leukere kaarten bevat terwijl de andere helft van het deck eigenlijk al voorgekauwd is? Ik denk dat het erg afhankelijk is in de metagame die een speler zelf om zich heen heeft. Samengaand met het feit of diezelfde speler vaker 1 op 1 speelt, of juist multiplayer madness over zich heen krijgt.

Note: Tegenwoordig is Primeval Titan banned. Grappig, want ik schreef dit ongeveer een maand van te voren.

Het is dan wel weer logischer dat een deck als Shirei, Shizo’s Caretaker en wat meer overeenkomstige kaartkeuze heeft, maar dat komt door het limiet aan kaarten wat goed met de General werkt. Monolack Commander zal vast wel een betere General kunnen vinden dan Shirei.
Norin the Wary heeft, om echt goed te kunnen werken(/ irriteren ), Confusion in the Ranks nodig en daarbij vaak ook Gamble om de kaart op te zoeken. Speel je deze kaarten niet en wel nog steeds met Norin…Tja, dan kom je toch ook niet ver.
Met dat gezegd, komt het er eigenlijk op neer dat sommige Generals gewoonweg een paar standaard kaarten nodig hebben om goed te presteren. Maar toch is dat minder schokkend dan een zooitje Staples bij een deck te gooien om het alleen maar sterker te maken en dan daarna vertellen dat het allemaal samenhangt. Zelf heb ik een klein voorbeeldje daarvan. In mijn Glissa, the Traitor deck, speel ik één Vampire Nighthawk. Aan de ene kant een goede kaart en kan makkelijk vervangen worden door een (wel-thematische) artifact of iets dergelijks. Maar aan de andere kant speelt het deck zelf al erg veel "aparte" kaarten zoals Rusted Slasher en Moonglove Extract, waardoor de Nighthawk het deck weer wat buiten de boeg gooit. Echter zorgt de Nighthawk bijna altijd wel voor een Glissa-trigger vanwege zijn deathtouch. Lastige keus en vooralsnog zit de kaart in het deck (Sorry Beeblz!).
Een ander voorbeeld hiervan is het eruit halen van Sword of X and Y. Ik speel alleen één Sword of War and Peace in mijn Vela the Night-Clad Commander deck, omdat mijn hand atijd erg vol is en het zit gevuld met bounce waardoor mijn opponents ook een lekkere hand hebben. Maar om even terug te komen op het Glissa deck, ondanks dat alle Swords ziek zijn, merkte ik dat als ik één Batterskull speelde meer dan genoeg had om het spel op een leuke manier te spelen en ook nog eens winnen. Zeker geen Time Walk-achtige frivoliteiten met de Sword. Dit voorkomt eiland-Magic, zoals iemand in mijn speelgroep zo leuk zei.


"Shut up and take my money for STAPLES!"

En jij dan?
Nu zit ik wel lekker te klagen op andere decks en/of spelers, maar hoe sta ik er zelf eigenlijk voor? Ik schrijf deze column eigenlijk meer om te laten zien, dat het upgraden van je deck soms erg sneaky verandert in het "powerboosten" van je decks, om het zo maar te noemen. Mijn Karador, Ghost Chieftain deck was helemaal vol met alle standaard zooi zoals Karmic Guide, Exhume en nog net geen Entomb. Cycling beestjes, Street Wraith en dikkerds zoals Sheoldred, Whispering One, Elesh Norn en noem het maar op. Kortom: het deck werkte en het was hard. Ik merkte dat ik er haast niet meer mee speelde en wanneer ik er wel mee speelde, het resulteerde in een saai spel dat snel klaar was. Het miste gewoon die leuke battle wat Magic/Commander juist zo leuk maakt, naar mijn mening.
Dus mijn vraag aan jullie, NederMagicers, spelers en Commanderspelers; kijk eens naar jullie decks. Moeten jullie de kaarten spelen die jullie hebben om zo voor jezelf plezier te krijgen of maak je je deck zo dat iedereen er wat meer uit kan halen? Is het wel zo leuk om weer die ene rampende kaart te spelen, of pak je het dit keer eens wat anders aan? Misschien is het wel eens leuk om een afspraak te maken met je speelgroep om Budget Commander aan te houden?

Tot slot
In mijn zoektocht naar andere artikelen die hierover gaan, kwam ik deze link hier tegen, erg interessant om te lezen en ligt wat uitgebreider in hetzelfde straatje als mijn kleine pleidooi hierboven. Wat ik er even uithaal om mee te eindigen is dit stukje tekst:

"Building a Commander deck is not as simple as choosing a Legendary creature, throwing in as many staples as possible and shuffling up. It is not like other Constructed formats, where you can netdeck the "best deck" and be happy with your decision. Granted, some people are happy taking a list they have found online and changing a few cards to add in some personal touches, but I find the people who enjoy their decks the most are the ones who start from scratch and build something unique."

Amen to that

Tot een volgende column en mocht je een idee hebben, een voorstel, feedback, kritiek of gewoon zin in een chat, schroom niet om een bericht achter te laten of een reactie hier beneden!

Toedeloe!

Peanut

 Reactie plaatsen

Reacties (22)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
6-10-2012 16:37:00

haha wel geinig om te lezen.

ik heb een Marrow-Gnawer deckje.
dus helemaal volgeramd met ratjes.
en dan met lading land destruct.
gewoon leuk.
en heb een Doran deck met bijna alleen Treefolks.
en paar andere leuke beesten.

6-10-2012 16:39:00

Tja, voor Marrow-Gnawer is het ook bijna niet anders te doen. Hoe meer ratten hoe beter. Pack Rat en Drainpipe Vermin zijn daar nog leuke toevoegingen voor.

6-10-2012 16:55:00

ik gooi wat ik heb gewoon samen in een deck rond een bepaald thema... langzaamaan zoek ik nieuwe kaartjes (nagenoeg steeds craprares) om mijn decks wat sterker te maken of vlotter te laten spelen... Het stomste wat ik hiermee voor heb gehad is birthing pod spelen en merken dat je helemaal geen 4-drops hebt :-D

de decks die ik snel vind en hard kunnen beaten (bv. mijn enchantment deck) hebben nagenoeg geen removal de tragere decks dan weer wel zo probeer ik onderling al mijn decks op 50/50 te houden...

toch merk ik dat sommige mensen in mijn omgeving wel erg dure kaarten spelen (oa. scaveging ooze, fetch, ...)... niet altijd even leuk daarom dan maar een mono-wit ding ineengestoken met massaal veel removal ...

in onze speelgroep maken we gewoon afspraken om bepaalde kaarten niet te spelen (bv. exsanguinate in zwarte EDH). Bij ons in de 'outpost' wordt nu een EDH-tonooitje georganiseerd waardoor iedereen plots duals begint te spelen daarin... erg lame!

hoe lossen jullie dergelijke dingen op zonder het over 'budget' te hebben. Wij proberen geen losse kaarten te kopen (tenzij voor competitiedecks) en je gewoon te redden met de kaarten die je hebt (of kan aanruilen) wat voor veel meer creativiteit zorgt :-).

bv. 3 van mijn 4 prereleasedecks aangevuld tot 60 en is nu een casualdeck dat vrij goed mee kan draaien met de andere decks. mijn sterkste casual deck is tevens mijn competitie-pauper deck ^^

6-10-2012 17:00:00

Ik heb dit probleem ook al opgemerkt. Bijvoorbeeld toen ik mijn momir elven edh wat meer wou upgraden en er iets meer control in steken. Ik kwam toen al snel uit op een standaard competitive momir edh. Iets wat ik niet wou aangezien ik net decken haat. Ik wil het idee hebben en de voldoening om mijn eigen deck te hebben gemaakt. Zo ben ik bijvoorbeeld al een tijdje aan het prutsen en klungelen met mijn mono wit edh, ik heb ook artikels en dergelijke er over gelezen en als er dan een grandioos idee in staat vertik ik het om het zo te spelen (waarom lees ik die artikels ook xD).

Zelf word ik ook gek van al die bommetjes die in elk deck moeten (De preators bv) of die commander generals (van de set bedoel ik) Die zijn er vaak net ietsje over...

EDH gaat om fun en er iets niets zo fun als je eigen deck bouwen en er dan mee spelen ofc .

6-10-2012 18:27:00

Zeer simpele manier om ervoor te zorgen dat je decks niet té sterk worden en standaard zijn is om een wat oudere general te spelen. Speel er een met een oude layout, dan zijn de opties veel minder maar ze zijn ook vaak een stuk minder sterk.

Dat terzijde is het maken van een EDH deck niet iets dat je zomaar doet. Het is een proces dat langere tijd duurt om de juiste balans te vinden tussen competatief (je wil toch winnen) en casual om de potjes leuk te houden. Dit is zowel een kwestie van het deck regelmatig spelen en erachter komen wat wel of niet leuk is (Grave Pact bijv. is een typische overkill kaart die eigenlijk nooit echt nodig is) en hiernaast het afstemmen op de speelgroep. Als er bijvoorbeeld zeer veel spelers zijn die als removal enkel Wrath of God achtige kaarten spelen dan zou je zelf je meer kunnen richten op spot-removal. Om maar een voorbeeld te noemen.

Ik heb meer dan 10 decks maar er zijn er hier maar een paar bij die echt 'af' zijn. Tuurlijk komt het voor dat er wat veranderd als er nieuwe kaarten uitkomen maar bij de decks die af zijn moeten die nieuwe kaarten wel vrij epic zijn willen ze een kaart kunnen vervangen die in het deck zit.

7-10-2012 14:54:00

Leuke reacties allemaal, je ziet toch dat je mijn onderwerp sneller tegenkomt dan je denkt Keep em coming!

7-10-2012 15:16:00

Net als Poesjuh hierboven:

Ik speel vaak met mijn decks, en als ik iets lames vind dan haal ik het er ook snel weer uit.
Ook ben ik nu bezig om 5 EDH's te bouwen rondom de Nephilim van Guildpact. Maar dan ook echt bouwen:
8 kaarten van elke monokleur, 3 kaarten voor elk van de 6 Ravnica Guilds die in de kleuren van de general voorkomt, en dan nog 3 meerkleurenkaarten, en 9 artifacts.
Nu ben ik echt actief naar het zoeken van leuke kaarten, die in de stijl van de decks past, en de goede kleuren hebben. Zo ben ik nu echt dringend op zoek naar leuke Orzhov kaarten en hoop echt dat daar een paar van in Gatecrash komen.
Ik heb teveel leuke Izzet kaarten, die allemaal heel ziek zijn, maar ja, ik kan er maar 3 per deck spelen, en maar in 3 van de decks, dus moet harde keuzes maken, en dat houdt het deck denk ik wel leuk.
Ook speel ik, deels omdat ik nog geen 5 Chromatic Lanterns heb, 2 obelisken van de shards die matchen bij mijn general, ipv Darksteel Ingot ofzo. Gewoon om het niet te makkelijk en creatief te houden.

In mijn Ink-Treader Nephilim EDH ben ik echt heel voorzichtig met kaarten toevoegen. Die general is leuk, maar wel superbroken als je er echt voor gaat bouwen om hem broken te maken.
In dat deck zat Omniscience dacht dat het wel leuk zou ijn. Niet dus, meteen eruit gegooid na het eerst potje dat ik die op tafel had.

Ook iets wat decks leuk moet houden is het volgende:
Probeer het aantal tutors zo laag mogelijk te houden, mag best wat, vooral land, maar niet alleen maar opzoeken en opzoeken. Want eigenlijk houdt dat voor je tegenstander in dat je altijd weer dezelfde kaarten opzoekt, en dus de varieteit van Commander verliest.
In mijn Mono EDH heb ik ook alleen maar Fauna Shaman zitten als tutor (en genesis Wave, want ik produceer 'tons of mana'). Maar die zit er in de eerste plaats in omdat het een shaman is, en niet vanwege de tutor. EN als ik er dan mee bezig ben vind ik het soms ook wel saai. Zeker als ik door midelvan Yeva, Patron of the Orochi, Fauna Shaman en Masked Admirers elke beurt van elke speler kan tutoren en iets in het spel kan gooien. Overigens bewaar ik dat deck wel voor iets competetiever ingestelde mensen.

Just my 50 cents.

7-10-2012 15:18:00

Leuke column pinda!

Ik ben het grotendeels met je eens. Ik stop wel staples in mijn decks, maar met de voorwaarde dat ze echt iets toevoegen aan het thema en/of tactiek.

Zo speel ik in mijn Hazezon Tamar deck met landfall tactiek wel een Avenger of Zendikar. Deze speel ik dan weer niet in m'n Ghave, Guru of Spores deck. het past wel, maar niet zo goed als bij Hazezon. Ik speel staples het liefst in 1 deck max (op een aantal must have uitzonderingen na zoals Sol Ring.

Sheoldred, Whispering One en Grave Titan zitten in m'n Vela the Night-Clad zombie deck. Het deck speelt veel zombies, (mass) reanmiate effecten en sac engines om opponents grote hoeveelheden leven te laten verliezen als m'n zombies doodgaan. Grave titan genereert dus erg belangrijke zombie tokens, en sheoldred zorgt dat ik belangrijke zombies die lifeloss genereren kan recyclen, en het saccen bij tegenstanders levert vaak ook weer life-loss op met bijvoorbeeld Blood Artist.

En zo doe ik dat met al mijn decks. Dus, om het kort te houden: Staples zijn leuk, maar alleen als ze daadwerkelijk iets toevoegen aan het deck behalve alleen maar goed zijn.

Decks die een verzameling van staples zijn, zijn erg saai om te spelen.

7-10-2012 15:38:00

@David: nou dat vind ik dus ook, leuk!
@Shazu: Dat is wel erg strict zeg, knap van je, dat zou ik niet over mijn hart verkrijgen denk ik . But then again, ik gebruik ook geen Nephilim's.

7-10-2012 15:49:00

Wil jij jou niet vervelen?? in EDH?? maak een duel {=
brothers yamazaki} deck pauper edition ! dat de decks elkaar helpen met 2 brothers als commenders

7-10-2012 15:52:00

Oke ik snap het gedeelte van de Yamazaki Pauper Commander decks, maar... Wat?!

7-10-2012 15:54:00

Jij bouwt 2 commander decks pauper om de brothers, maar dan dat ze op elkaar af gestemt zijn , dan is het iets nieuws en leuk

7-10-2012 15:59:00

Ah op die manier. Tja, dat zijn wel DE meest mannelijke Comander decks die er zijn natuurlijk.

7-10-2012 16:00:00

ik merk wel dat ik tegewoordig steeds vaker random fatties uit mijn EDH haal in plaats voor meer thematische kaarten, zo heb ik bijvoorbeeld een jat deck, waarin ik Mikaeus, the Unhallowed en een Sheoldred, Whispering One speel, ga ikde sheoldred heb ik er ui halent gehaald omdat het gewoon een random fattie is met een sterk effect. De meeste EDH decks hebben wel wat ETB effecten en een mikaeus maakt die effecten gewoon beter, en het blijft leuk om een legendary beest te slopen en vervolgens je clone je clone met een counter terug te laten komen maar het past gewoon niet in het thema van het deck.

~MAthijs

7-10-2012 16:38:00

Posts worden de laatste tijd weer steeds onleesbaarder...

7-10-2012 19:30:00

Ach, haastige spoed, hè? Het is beter dan helemaal niks achterlaten denk ik dan maar

8-10-2012 10:24:00

En welke kaart heb je ook alweer gehaald voor je Niv-Mizzet pas geleden nog... JTMS? Hmmm....

8-10-2012 10:40:00

Hahah, ja dat klopt, maar dat is meer uit principes en door Tim, HET MOET! Niet dat ik het wil xD Dat deck speel ik ook haast niet

8-10-2012 13:16:00

Die kaart is gewoon in theme voor niv play all the planeswalkers!

8-10-2012 15:54:00

NO-FOW SuperPalls Commander

9-10-2012 20:01:00

Ik vergeet ook te vermelden, dat bij eht stukje van de Sword of War and Peace, het natuurlijk extra goed werkt met al die unblockable creatures in dat Vela deck. Ik heb daar het Ninja thema en het gebounce aangehouden, vandaar. Ik speel geen andere Swords, omdat die verder niet echt iets toe te voegen hebben. Toch kon het deck wel een enige oppepper hebben. Vandaar de sword!

28-10-2012 16:43:00

Ik heb voor de lol hier mijn niet casual fun Niv-Mizzet Commander deck even geüpload. Dit vanwege inside jokes. Ik speel hier dus niet vaak mee

Scroll: [boven|reacties|beneden]