Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Vorinclex EDH

Ingevoerd door:
Datum:
17-7-2011 16:56:00
Laatste wijziging:
Kleuren:
Tournament type:
Commander/EDH
Deck type:
Life gain, Casual, Fundeck, Horde / Grote beesten, Combo, Ramp mana, Kaartvoordeel, Aggro, Snelheid: gemiddeld, Graveyard manipulatie, Multiplayer, Tribal

Omschrijving:

Dit is mijn favoriete EDH (nou vooruit dan maar... "Commander" deck. Het deck begon als een groen/wit deck met Congregation at Dawn + Lurking Predators om in multi 3 creatures naar keuze het spel in te krijgen. Congregation had ook synergie met Enlisted Wurm.

Enfin, toen de port naar EDH gemaakt werd alweer een maand of wat geleden, moest het deck toch maar mono-groen worden, aangezien ik geen leuke groen/witte legends had (Gaddock Teeg is erg saai in EDH). De eerste general was Multani, Maro-Sorcerer en ik heb een paar potjes hard geschopt. Ik had toen ook al de 'combo' van Cream of the Crop en Call of the Wild/L.Predators, en het eerste potje dat die combinatie hard afging was echt prachtig.

Toen kwam New Phyrexia uit, en Vorinclex was spoiled. Ik dacht er eerst niet zoveel over na maar toen kreeg ik zelf een Vorinclex in handen tijdens een Sealed event. Het deck had al Extraplanar Lens en Keeper of Progenitus en Vorinclex als commander verkiezen was een logische volgende stap.

Mana verdubbeling is het hoofdthema van het deck. Dit wordt gesupport door de vele carddraw die mono-groen tegenwoordig heeft, en versterkt door random landzoekers en andere accelerators. Het traditionele groene deck van ramp spells + grote dingen heeft vaak last van óf alle ramp spells pakken en niet je grote dingen, óf wel je grote dingen maar vervolgens blijven steken op 5 land. Tussen Harmonize, Soul’s Majesty (die geupgrade gaat worden naar Garruk 2.0) en Call of the Wild heb je altijd wat te doen met je mana en het deck pakt ook constant kaarten bij. Ik heb elke beurt wel wat te doen.

En wat een dingen je kúnt doen! Er zijn meerdere subthema's in het deck ingebouwd. Het belangrijkste thema naast mana dubbelen is het 'topdeck' thema. Met Oracle of Mul Daya kun je de top card zien, en als het een creature is speel je die met Call of Garruk’s Horde, als het een land is speel je em met Oracle, en anders pak je gewoon een kaart met één van de vele effecten die je dat toelaten en probeer je het nog eens.

Daarnaast zijn er nog wat tribal interactions. Het Elf thema begon al vrij sterk met Joraga Treespeaker en allemaal kleine elfjes die eigenlijk niks doen met tappen, dus Treespeaker levelen naar level 5 is een goede investering. Nu heb ik ook nog een Elvish Archdruid gepulld voor nog meer ramp. Verder is er een Beast thema met Wirewood Savage, wat een nuttige dude is als veel van de beaters maar ook sommige utility creatures (Garruk’s Packleader, Mold Shambler) Beasts zijn.

Het deck wordt afgerond met een horde fatties met een variëteit leuke abilities, nog wat monogroene en artifact carddraw en lifegain, uiteraard arti/enchantment removal en graveyard removal om de betere strategieën tegen te gaan... en last but not least Hurricane die al tweemaal een potje in mijn winst heeft beslist... Fireball in monogroen met al haar ramp is een goede kaart! Natuurlijk wel even wachten tot je enkele tientallen levens hoger staat.