Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Peanut's Aureliable Commander

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
12-3-2013 23:27:00



Gatecrash bracht potentiële Commanders in de vorm van de Guildleaders. Vele Magicers hebben bestaande decks aangepast, nieuwe decks gemaakt en oude decks omgegooid. Ook ik kreeg Guildleaders in mijn boosters en de meeste vond ik niet zo heel speciaal. Op een gegeven moment kreeg ik een Aurelia, the Warleader in handen. Best wel cool, maar ik kreeg niet de neiging om er een Commander deck mee te maken. Wel wilde ik een nieuw deck in elkaar knutselen, want ik heb met mezelf afgesproken om ten alle tijden maximaal 9 Commander decks bijeen te houden. En ik had er 8! Ik kreeg er na een tijdje nog één en ik besloot om de uitdaging aan te gaan, want stiekem vond ik Aurelia best wel stoer. Ik heb zelf ook nog nooit een Commander deck in elkaar gezet en dus leek dit me een leuke challenge.

De indelingHoe heb ik een deck gemaakt rond Aurelia dat thematisch, sterk en leuk is om mee te spelen? Welke kaarten heb ik uitgekozen voor dit deck? Ik heb het deck bij elkaar gesprokkeld in een eerste opzet en heb deze in de tussentijd dat ik deze column schreef verbeterd naar de lijst die hieronder deel voor deel is besproken. Sommige kaarten zullen logisch zijn en sommige kaarten zullen je misschien verrassen, maar ik heb het deck gemaakt met de leus "Theme, fun and strong" in mijn achterhoofd. Op deze manier kun je ook zelf nog je eigen versie erbij bedenken. De tekst is in stukjes gehakt en de volgende onderdelen komen in deze column aan bod:

De manabase
De artifact kaarten
De multicolored kaarten


Het volgende deel zal de volgende elementen bevatten anders wordt de column veels te lang:
De witte kaarten
De rode kaarten

Het land onder Aurelia's vleugelsMijn Aurelia-Commanderdeck speelt 37 land. Daarvan zijn er 5 land die colorless mana produceren, 7 landjes die beide kleuren maken of kunnen opzoeken, 12 rode mana producerende landjes en 13 witte mana producerende landjes. Het deck speelt 14 rode kaarten en 27 witte kaarten. Daarnaast zijn er 12 multicolored (waarvan 3 hybrid) kaarten aanwezig. Beide kleuren hebben een aantal dubbele manasymbolen in de manacost (dus of ) vandaar dat er bijna evenveel land van beide kleuren inzit. Omdat ik wel meer witte spells speel, zitten er net even wat meer Plains in het deck.



Hieronder heb ik alle kaarten uit het deck in groepjes of los gezet en daar uitleg bij gegeven. Waarom speel ik deze kaart en waarom sommige andere niet? Welke kaarten zou ik als lezer nog kunnen gebruiken als ik de besproken kaarten niet heb?
Er zijn naast mijn keuzes natuurlijk nog heel veel andere kaarten die je kan kiezen zoals Shivan Gorge wat betreft het land. Ik heb niet elke mogelijke kaart die in dit deck past erbij gehaald, maar wel potentiële opties die ik vaker heb gezien of ben tegengekomen. Ook wil ik er nog even bij vermelden dat kaarten zoals Maze of Ith ook allemaal in dit deck zou kunnen passen, maar ik ervoor gekozen heb om een decklijst te laten zien die, zoals eerder gezegd, "Theme, fun and strong" benadrukt. Jullie als lezer kunnen zelf bedenken wat je nog wel of niet zou spelen in dit/een deck.

~ Colorless land ~


Double Strike is een destructieve ability en is sterk. Als het op een landje geplakt is, is het nog beter omdat je geen plek in je deck hoeft over te houden voor bijvoorbeeld Double Cleave of Assault Strobe. Voor slechts kan je elk beestje dat je wilt Double Strike geven op instant speed. Twee keer meppen met extra combat phases werkt lekker, dus dit landje is een mooie toevoeging. Alleen met Aurelia al kom je uit op 3+3 damage in de eerste combat ronde en dus weer 3+3 in de tweede combat phase wat een grand total van 12 schade maakt. Die General Damage wordt zo wel erg aantrekkelijk!


Er zullen naast Shadow en/of Horsemanship-creatures niet veel unblockables te vinden zijn in de kleuren rood en wit (Equipment daargelaten). Goblin Tunneler is een van de weinige en speel ik niet door zijn restrictie. Daarom is dit landje een mooie neutrale kaart die, net zoals Sunhome, weer een krachtige ingebouwde ability heeft. Het unblockable creature kan lekker doorgaan met schade doen en ook dit werkt extra goed met exra combat phases. En toevallig kan Aurelia, the Warleader dat, naast andere kaarten die ik speel. Maar die komen straks pas aan bod. Rogue’s Passage is ondertussen wel een Commander-staple en ook ik kon het niet laten om de kaart erin te stoppen. Het is een fijne kaart die fijne dingen doet en heeft zeer veel nut in het deck om bijvoorbeeld door lastige linies heen te breken. Of beter gezegd, te sneaken.


Hoe meer creatures schade kunnen doen, hoe beter Aurelia wordt en een oncounterbare 4/2 is zeker niet verkeerd. Het grappige is dat als de Dread Statuary een beest is en untapt door Aurelia, je hem zelfs nog voor mana zou kunnen tappen! Je zou het maar nodig hebben om in je postcombat mainphase nog wat leuks te casten. Door zijn hoge power kan de Statuary samen met andere kaarten in het deck zoals Curse of Bloodletting en de Commander(es?) zelf een aardige zwik aan schade doen. Ik speelde niet zo heel veel colorless-mana-producing land, dus dit standbeeld leek mij een solide keuze zonder al teveel nadelen, ook omdat de turn 1 drops die ik heb, kaarten als Wanderer’s Twig of Wayfarer’s Bauble.
Ik heb niet gekozen voor Mutavault, Blinkmoth Nexus of Inkmoth Nexus, omdat ik niks doe met creaturetypes, artifacts of infect. Daarnaast is de Mutavault best prijzig.Voor Blinkmoth Nexus valt er nog wat te zeggen in verband met zijn flying. Maar ik prefereer dan liever een hogere power. Forbidding Watchtower is ook leuk, maar heeft meer DoranPotential en heeft een defensieve houding tegenover de 4/2 Statuary.


Deze twee landjes zijn voor mij bijna altijd wel een auto-include. Ondanks colorless mana vind ik de ability van de Fengraf aantrekkelijk voor mijn (bijna) lege graveyard en hoef ik geen slot te vullen met iets als Breath of Life. Het randomgedeelte van de kaart is weliswaar minder sterk als zelf kunnen kiezen, maar maakt dit landje een aangename en vriendelijke kaart die je met gemak kan spelen zonder al teveel haat naar je toe te trekken. De Temple is een lekkere boost om je Commander of andere enge dingen makkelijker te kunnen spelen. Veel extra uitleg heeft hij niet nodig.

~ Beide kleuren ~


Dit zijn landjes die je kunt gebruiken als je of een groter budget hebt of een breed arsenaal aan ruilkaarten. Omdat ik toch de juiste mana wil hebben zijn deze drie knallers zeker niet te missen. Ancient Amphitheater zou ook nog een optie kunnen zijn, maar dan kan ik net zo goed Boros Guildgate spelen, omdat ik niks doe met Giants, kost minder geld en had ik al in mijn bezit (zie ook hieronder). De enige kaart die hier nog in de rij bij past is een Clifftop Retreat. Die moet ik echter nog even aanruilen, maar mag zeker niet ontbreken in de uiteindelijke decklijst. Wil je echt helemaal losgaan dan is een Plateau natuurlijk helemaal te gek. Met dank aan Stefan (hier) voor zijn Arid Mesa!


Omdat er niet zo heel veel verschillende land te vinden is te vinden en ik Scabland niet zo goed vind vanwege zijn dubbele nadelen, zijn deze twee Boros Bro's geschikt voor het Commander deck. Bewuste landdestruction komt niet echt voor in mijn omgeving waardoor ik de Garrison zonder moeite kan spelen. Samen met Temple of the False God zou hierdoor Vesuva bijvoorbeeld nog een leuke toevoeging kunnen zijn om zo het meeste aantal "1-Land-2-mana" te hebben. Misschien zijn er gegadigden voor Ancient Tomb en hoewel die ook mana kan maken, vond ik hem mijn eerste lijst alleen maar duurder maken. Het thema-gehalte zou daardoor wat omlaag gaan naar mijn mening. Daarbij heb ik Ancient Tomb ook niet .


Dit zijn betrouwbare, goedkope landjes die bijna altijd doen wat ze moeten doen. Ik speel genoeg basic's en heb niet heel veel turn 1 drops, dus het feit dat het opgezochte land getapt in het spel komt, maakt niet veel uit. Veel meer kan ik over deze twee niet vertellen, ze filteren mijn deck en fixen mijn land.


Lategame land topdecken terwijl je dat niet meer wilt is niet fijn. Daarvoor zijn deze twee knakkers. Voor één enkele mana draw je een extra kaart, eventueel op instantspeed. Drifting Meadow en Smoldering Crater kunnen ook in de lijst worden opgenomen, maar teveel ETB-tapped landjes (ETB=enter the battlefield) kunnen vervelend worden. Ik kan ze na enige testrondes altijd nog toevoegen.
Ook zou je kunnen beredeneren dat ik de andere twee moet spelen indien ik alleen maar wit kan produceren, aangezien de Urza's Cycleland voor colorless te cyclen zijn. Toch vind ik de enkele mana voor een extra kaartje net wat beter dan twee mana, maar veel houdt me niet tegen om de andere twee ook nog te spelen.


Dit drietal land leek me leuk en sterk om opgenomen te worden om Aurelia vanuit het land nog nét even die extra kracht mee te geven. Sejiri Steppe kan je bijna zien als een eenmalige Rogue’s Passage of om veilig(er) jouw extra combat phase te regelen als je Aurelia target. Samen met Boros Garrison kan je het zelfs nogmaals doen. Niet slecht! Dat laatste truukje werkt ook met New Benalia om zo je top kaart nog even beter neer te leggen.
Eiganjo Castle heb ik niet speciaal aangeschaft voor dit deck, maar blijkt best een handige kaart te zijn. De 3/4 body van Aurelia is niet bijzonder hoog en met meerder combat phases is de kans op meer combat damage hoger. Eiganjo Castle prevent 2 schade waardoor je Aurelia stiekem een soort 3/6 maakt. Schade via combat is niet alleen wat er rondvliegt in het spel. Hoge damage zoals Flame Javelin bijvoorbeeld is geen one shot one kill meer als Aurelia het doelwit is. Nog een ander voordeel is dat Eiganjo Castle niet getapt in het spel komt.

Overige opties (sommige onderstaande kaarten heb ik simpelweg niet maar kunnen de manabase alleen maar verbeteren!):
Reflecting Pool, Command Tower.
City of Brass, Battlefield Forge en voor de hardcore spelers Plateau. Ikzelf wil nog wel die Clifftop Retreat.
Eventueel High Market en/of Vesuva voor diverse opties, maar vond ik niet veel toevoegen aan het thema van dit deck.
Bloodstained Mire etc. Kortom, overige fetchland. Echter hou ik er helemáál niet van om andere kleuren fetch te spelen die niet in de kleur van je Commander zit en ga ik liever voor de vertrouwde Evolving Wilds. Scheelt meteen een rib.



ArtifactsEr zijn talloze artifacts die iedereen zou moeten spelen, volgens de Spike Commanderspeler. Denk aan Sword of X and Y, Sol Ring, Grim Monolith, Gilded Lotus, Mind’s Eye en andere staples die je bijna elke keer weer tegenkomt. Niet alleen beschikbaarheid houdt me tegen om deze kaarten te spelen, maar ook de combo's zijn niet fijn om tegen te spelen. Aggravated Assault + Sword of Feast and Famine is misschien iets te sterk, bijvoorbeeld…
Zelf heb ik dus niet veel van deze kaarten en als ik ze heb, gebruik ik ze al in mijn andere Commanderdecks. Kortom, geen Sol Ring voor dit deck. Er zijn zoveel staples in de artifact-branch dat ik sommige misschien nog wel vergeten ben die juist makkelijk aan te schaffen zijn. Hopelijk kom ik daar vanzelf achter en voeg ik ze alsnog toe. Een beetje hulp vanuit de lezers wordt dus echt gewaardeerd! Hieronder staan de artifacts die ik heb uitgekozen voor dit deck.


Ik speel deze kaart nu vanwege het Haste geven en het feit dat het mijn beesten wat groter kan maken. Echter wil ik in plaats van deze toch een Lightning Greaves of een Swiftfoot Boots erin doen. Shroud/Hexproof lijkt me handiger en nuttiger, voor vooral mijn Commander(es?), dan een ietwat grotere body. Dan zou ik beter kunnen gaan voor een global effect ala Glorious Anthem, die kost maar één mana meer en vergroot al mijn creatures. Ik hoef ook geen upkeep mee te maken, hoef ik er ook niet op te letten welke kleur het beest is en elk monster heeft er profijt van.
Lightning Greaves is ook een staple in Commander en samen met de Boots verhoog je de kans al om ze goed te gebruiken. Ik vind deze kaart degelijk voor nu, maar de Greaves of de Boots zijn goed en niet té gevaarlijk om het plezier in het spel te behouden. Het zou voor mij ook niet leuk zijn als alles doodgaat aan removal van de andere kant, toch? Deze kaart wordt dus uiteindelijk geswitched voor een Lightning Greaves.
Ring of Thune zorgt ook wel voor een boost en zou wel goed zijn omdat ik meer witte kaarten speel dan rood. Maar toch wilde ik meer het accent leggen op Haste dan Vigilance en leek me dat nuttiger, ook omdat Aurelia mijn beesten untapt, wat een soort megavigilance word. Champion’s Helm vind ik eigenlijk echt te lelijk voor dit deck, gruesome die art


Skullclamp is niet de juiste keus voor dit deck omdat het meer draait om combat. Daarom is de Lens juist wel interessant want die laat mij kaarten trekken als er geblockt wordt. Het idee is dat er op een gegeven moment wel geblockt moet worden, anders gaat de speler eraan. Met meerdere combat phases is er een hogere kans dat er geblockt wordt en kan ik misschien wel een totaal van vier kaarten trekken. Natuurlijk is dit puur theoretisch, maar heeft wel meer thema dan de aloude Clamp. Ik heb ook niet echt veel voer voor de Skullclamp en dat maakt hem juist zo goed.


Als er één Equipment is die in dit deck moet, dan is het deze wel! Lage manacost, lage equipcost en een supergaaf effect dat uitermate goed werkt met elk creature, maar juist met extra combat van Aurelia. Want dat betekend dat de Armaments twee keer triggert. Oftewel, twee keer de boost van +1/+1 PER creature dat aanvalt. Dat loopt al gauw op tot +3/+3 en meer, dat wil je toch wel dubbelop. Daarbij werkt de kaart ook als je met je beest blockt.
Ik vind deze kaart vele malen leuker dan een ‘saaie' Sword of Umezawa’s Jitte, ook weer naast het feit dat ik die kaart niet zo 1 2 3 beschikbaar heb. Loxodon Warhammer is ook keihard, maar vind ik toch minder thema hebben als Veteran’s Armaments, die straalt namelijk echt uit alsof het door een soldaat wordt gedragen die in de ranken van Aurelia's leger staat. Heerlijk dat fantaseren! Misschien dat ik de Warhammer nog wel verwerk, omdat hij erg sterk is en toch ook te maken heeft met oorlog. Pennon Blade doet min of meer hetzelfde, maar geeft de boost continu. Echter vind ik de mana en dan ook nog de equipcost een beetje te duur, geef me dan maar die en .


Boros Keyrune is een betere Manalith of Darksteel Ingot in dit deck omdat hij de optie heeft om een soldaat met Double Strike te worden. Indestructible zijn werkt in wel in jouw voordeel, maar heb bijna nog nooit iemand gezien die de kans nam om Darksteel Ingot te destroyen als dat kon. "Nee, maar dat kan niet nee, juist daarom!" Klopt, maar noncreature permanent removal richt zich toch vaker op engere opties op het speelveld. Het is dan ook ‘maar' een 1/1 met Double Strike.
Guardian Idol kan ook een mannetje worden, maar ik denk dat ik toch liever een ongetapte Mind Stone wil die ik later kan omruilen voor een extra kaart. Boros Signet is perfect en geeft me precies wat ik wil, boost en fix. Het lijkt bijna wel op een Rugged Prairie. Marble Diamond en de rode versie ervan kunnen nog wel gebruikt worden als je even geen betere alternatieven hebt, maar speel ik niet. Die kunnen wel een kleur produceren en Mind Stone of de Idol niet. Prophetic Prism is haast een omgekeerde Mind Stone, maar boost niet want hij filtert. Dat heeft het deck toch niet echt nodig, gezien het maar twee kleuren speelt.


Deze drie zijn een soort trio dat ik bijna altijd wel speel. Meer land filteren en inleggen is de sleutel om een mooie game te spelen, zonder mana ben je niks (uitzonderingen zullen er vast zijn, daar niet van…. Wanderer’s Twig kan nog worden vervangen door Expedition Map om zo lekker snel je mana te fixen met bijvoorbeeld Rugged Prairie. Als je fan bent van dit soort artifacts, heb je ook nog Traveler’s Amulet en zelfs Braidwood Sextant.
En de laatste van de drie is de almachtige Jens, kaartvoordeel-galore, CA-Bonanza noem het maar op. Solemn Simulacrum doet alles wat je wilt, kan meppen, pakt een kaart als hij dood gaat en helpt je manabase. Dit is een staple die niet heel moeilijk te krijgen is en kan elk deck wel gebruiken.

MulticoloredVoordat we beginnen, wil ik al verklappen dat ik stiekem een Waves of Aggression nodig heb (en wil) voor dit deck. De kaart is alleen overal uitverkocht en niemand ruilt of heeft hem! Oh well… Eerst maar eens de kaarten bekijken die ik wel heb kunnen strikken:


Dit vind ik een kaart om van te smullen. Lightning Helix had ik niet meer, maar waarom zou ik één enkele Helix spelen als ik er veel meer kan krijgen? Met meer combat wordt de Avenger alleen maar dodelijker, want Battalion triggert gewoonweg nog een keer. Dit was een van de eerste kaarten waar ik ook aan dacht toen ik hiermee begon, ook omdat ze natuurlijk tegelijkertijd met Aurelia in Gatecrash is uitgekomen.


De mooie verhouding van en zijn P/T van 4/4 samengaand met Lifelink en een leuke ability maakt Brion tot een geduchte tegenstander. Toch mist het een beetje thema en wil ik deze wel op ten duur vervangen met een leukere optie. Voor nu zit hij goed en kan eventueel die door-Veteran’s Armaments-gepompte-creature Flingen naar mijn vijand. Not bad right?


Boros Reckoner! Boros Reckoner! Dat zou kunnen, maar ik ga geen 15+ euro kaart aanruilen terwijl het ook gewoon kan met Spitemare. Mocht ik ooit een willekeurige booster openen en de Reckoner laat zich zien, dan kan ik hem wel omruilen. Verder werkt de kaart lekker met de hieronder aangegeven Balefire Liege en mag hij van mij rustig aanvallen of blocken. Eventide was een coole set en Spitemare is een redelijke kaart.


Deze soldaat heeft een leuke combinatie met Veteran’s Armaments, kost niet veel (zowel geld als manacost) en heeft vaak een klein voordeel in het prille begin van een Commandergame. Je snoept al gauw 4 tot 6 leven weg want soms kan er niet geblockt worden of willen ze de Swiftblade ook niet blocken vanwege zijn Double Strike. Wel overweeg ik deze te switchen met Figure of Destiny omdat ik lategame niet zo heel veel meer aan deze knakker heb en meer aan de Figure omdat die omtovert in een griezelige Avatar. Figure of Destiny komt op de want-list te staan!


Veel mana in Commander is handig heb ik al eerder in deze column vermeld. Waarom? Om kaarten zoals Brightflame. Hoe groter de hoe groter de impact en wat voor één… In no time is er kans dat je van 10 levens naar 25 schiet en tegelijkertijd kill je van alles op de battlefield! Een beetje tactisch spelen komt er wel bij kijken, zodat je niet je eigen beesten neerhaalt. Wat eventueel wel zou kunnen, in verband met Shroud of Hexproof van de tegenstander (door Privileged Position of Asceticism ofzo), je alsnog rode en witte beesten kan aanpakken aangezien je je eigen beesten ook kan targetten. Soms kan het niet anders, maar over het algemeen kan je het ook zonder deze rare ‘loophole' spelen. Let wel: het is een Sorcery!
Bonfire of the Damned leek me een beetje te duur en te random. Comet Storm zou nog wel kunnen, maar dat zien we pas in de monokleuren lijst, volgende keer.


De Bolt heeft eigenlijk drie effecten in één, Lightning Bolt en Moment of Silence maar ook dus een Holy Day eigenlijk. Het is nog net geen Charm, maar een goed goed getimede Intimidation Bolt geeft je een ‘extra beurt'. Aurelia’s Fury heeft ook weer wat tactisch inzicht nodig en is een soort combinatie van de Intimidation Bolt en Brightflame. Momenteel erg hot in Standard, is deze kaart vanwege de naam alleen al onmisbaar. Defensief perfect maar ook offensief kan deze kaart zijn werk goed doen. Blockers tappen, veilig spells kunnen spelen tijdens en na combat of de laatste schade doen aan een speler. Veel keuzes dus en hoe meer hoe beter zeg altijd maar. Jep, Aurelia’s Fury belooft een sterke maar ook leuke keuze te zijn, maar niet zo sterk dat het vervelend wordt.


Speaking of Charms, ook Boros Charm heeft de lijst gehaald. Vooral de Indestructibility van al mijn permanents lijkt me heel erg naar voor mijn tegenspeler, met de nadruk na het casten van een sweeper zoals Decree of Pain. Rootborn Defenses heb je eventueel ook nog, maar ik doe verder niks met tokens en de Charm kost 1 mana minder.
Het is ook weer een mogelijkheid voor Double Strike om te laten zien dat twee keer slaan negen van de tien keer beter is dan één keer slaan, je zou het zelfs kunnen spelen op die Krosan Colossus van je tegenstander die jij dan slim blockt met je Spitemare
De 4 damage is een aangenaam extraatje, maar niet per se de eerste keus. Lightning Helix zou in deze slot ook nog kunnen, maar heeft toch minder opties. Daarvoor had ik de Firemane Avenger al. Andere twee mana Instants die ietwat minder charme dan de Boros Charm hebben, maar wel meerdere dingen tegelijk doen, kunnen zijn: Dawn Charm, To Arms!, Otherworldly Journey, Captain’s Maneuver of Order // Chaos.


Eventide had natuurlijk zijn eigen tak, met ook Nobilis of War. Deze vond ik niet zo interessant, mede ook omdat zijn ability niet stacked met Aurelia, maar zijn Scourge echter wel. Je maakt met deze kaart elk mulicolored beest een bedreiging (denk nog maar eens aan die Boros Swiftblade of op Aurelia, the Warleader zelf!) of geeft een monocolored creature een bonus. Wel doet deze kaart het beste werk op een mulicolored monster. Of een Engel, for that matter.
Zoek je voor een upgrade? Dan zou Angelic Destiny een mooie voor je kunnen zijn. Voor mijn thema vond ik de kleurencombi van de Scourge wat interessanter dan vanalles maar lompe Engelen te maken. Bravado lijkt ook weer een beetje op Veteran’s Armaments, maar Pennon Blade speelde ik ook niet, dus waarom deze wel? Griffin Guide lijkt al wat liever over te komen dan Angelic Destiny dus die heeft wel potentieel.


Dit zijn de twee ‘lords', zoals ik ze noem, in dit deck. Er zitten aan beide kaarten een medium prijskaartje aan maar zijn dan ook mooie finishers voor het deck. Even more Lightning Helixes en globale boost aan mijn kant gepaard met dubbele schade vanwege Gisela. Je kan Gisela ook nog eens switchen als General. Deze twee kaarten leiden je rechtstreeks naar de overwinning.
Razia, Boros Archangel kan hier ook nog een rol vervullen, maar zelf vind ik die niet zo heel erg schokkend. Agrus Kos, Wojek Veteran kan het ook leuk doen.


Planeswalkers zijn gaaf en Ajani Vengeant is en blijft een gave kaart. Protectie van aanvallers of het getapt houden van een andere vervelende kaart (zoals Maze of Ith), nog meer Lightning Helix op een stokje en een drastische ultimate. Zonder deze kaart zou het deck een verlies leiden.



And beyondTot zover de kaartkeuzes. De rode en de witte kaarten moet ik nog laten zien, maar laat dat tot nu toe even wat aan jullie verbeelding over. Anders bleef de lijst maar doorgaan en een te lange tekst is ook niet prettig. Je kan jezelf ook helpen, want zoek je namelijk nog meer kaarten voor jouw eigen Commanderdeck? NederMagic's bruikbare EDH/Commander catalogus geeft je talloze ideeën!
Ik kreeg het idee om dit te beschrijven door mezelf, maar ook een beetje door Shazu (hier) met zijn column over de Nephilim. Door Huib's (hier) BoaB – Boros zat ik ook helemaal in de Boros sfeer. Dus dank jullie wel voor ieders input want het inspireert zeker gebruikers hier op NederMagic .
Laat vooral een reactie achter of speculeer wat er nog volgt. Tips ontvang ik graag en een kritische blik krijg ik de laatste tijd alleen maar meer. Dat is zeer nuttig, want aan een simpele "leuke column, mvg [iemand]" heb ik stiekem niet heel veel. Laat je horen en laat me weten wat ik weer kan verbeteren, vergeten of juist meer moet doen. Tot het volgende deel over Aurelia's arsenaal!

Peanut

 Reactie plaatsen

Reacties 1-25 (29)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
12-3-2013 23:47:00

weer een vette column en vooral die plaatjes zo lekker droog! houd daar wel van.

Keep it up!

13-3-2013 00:03:00

Leuk. Ik heb volgens mij nog wel zo'n {=waves of aggresion} voor je, maar dat komt wel als ik een keer in Zoetermeer ben!

13-3-2013 00:23:00

Ik zou misschien een rij plaatjes naast elkaar zetten en dan die kaarten eronder bespreken, zo ben je wel erg veel aan het scrollen. Heb je al gedacht aan Master Warcraft?

13-3-2013 01:40:00

Leuk verhaal! Ik ben net een beetje Commander aan het ontdekken (heb mijn eerste deck afgelopen week gebouwd) en dit geeft meteen een sloot aan informatie.

Ik vroeg me af of Naya Panorama wellicht een idee is? Het lijkt me beter dan Wanderer’s Twig, want de Panorama kost geen mana om te kasten en geeft wel kleurloze mana. Of is dit mijn onervarenheid met het formaat?

Ook even twee opmerkingen over grammatica: te allen tijde, niet ten alle tijden ( hier ), op den duur, niet op ten duur ( hier ). Ik viel er nogal over. Stom taalgevoel.

Verder, zoals ik eerder zei, leuk! De plaatjes waren mooi getimede 'comic relief'.

13-3-2013 11:45:00

Bedankt voor de spellingscheck, maar ik heb wel mijn verhaal nagelezen. Toch nog een paar foutjes dus, heh heh

Master Warcraft zou wel kunnen, maar ik heb liever Waves of Aggression. Ik hoef niet te bepalen wie wat blocked, want hopelijk is het toch hopeloos voor mijn vijand, mwuauhahahah! Het scrollwerk is inderdaad iets wat ik in de volgende column wat mooier kan maken.

13-3-2013 15:45:00
13-3-2013 16:17:00

Ik hoop dat je in je volgende column de strategie van dit deck nog wil beschrijven. Ik vind het nu nog te veel een opsomming van waarom je deze kaarten in je Aurelia deck wil spelen en niet persee wat het toevoegt aan je commander of wat je commander toevoegt aan die kaart.

Verder goed geschreven, maar die plaatjes van de kaarten zelf hoeven er van mij niet tussen. Die linkjes zijn voldoende naar mijn mening. De plaatjes die je er zelf tussen hebt gedaan zijn dan wel weer cool

13-3-2013 16:25:00

@ Thallid: heb ik overwogen, maar killt ook mijn beesten
@Paul: Thanks! Tja, sommige vinden dat prettig en de ander ziet het graag visueel... Keuzes keuzes. Bedankt voor je tips, dat zal ik zeker nog gaan gebruiken in een volgend deel.

13-3-2013 17:50:00

Leest wel lekker weg. Ik heb geen last van de plaatsing van de plaatjes etc. Misschien is het anders als je hem leest op een mobiele telefoon.

Ik heb het deck al gezien natuurlijk, maar ik ben benieuwd of je nog dingen hebt veranderd. Ik wil zelf al tijden een soldier deck maken. Nu ga ik het ook echt doen ;-)

Oh ja, die plaatjes zijn echt geniaal! ;-P

13-3-2013 18:04:00

Voorlopig is het een accurate lijst, maar als straks deel 2 komt met de en , kan het zijn dat ik wijzigingen heb. Mijn decks zijn vaak dynamisch en veranderen altijd . Ik zit nu bijvoorbeeld te denken aan Dolmen Gate omdat dat heerlijk werkt samen met mijn dubbele combat phases!

14-3-2013 09:51:00

Het mooiste aan Fight to the Death is natuurlijk dat je hem kunt gebruiken als speler B creatures blockt van speler C en jij als speler A de lachende derde bent. Probleem is natuurlijk vooral dat je die kaart niet meer hebt, je hebt ze allemaal aan mij gethrowed!

14-3-2013 17:29:00

Ja, dat zijn inderdaad wel leuke multiplayertruukjes. En het klopt, ik heb geen Fight's meer... Die heb jij allemaal.

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
14-3-2013 18:58:00

Was leuk leesvoer voor in de trein naar huis
Ben benieuwd naar je andere keuzes en eigenlijk is alles al verteld. Ik heb even gekeken maar heb geen van de gevraagde kaarten voor je. Verder staan mijn tips al hierboven genoemd door anderen.

Rob (7) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
15-3-2013 07:48:00

Ik vind de column erg leuk, maar die plaatjes zou ik persoonlijk niet doen, gezien je wilt dat mensen serieus je column lezen. En zo haal je dat dan tocht weer weg, maar wel leuk geschreven. Oh en doe ook je ervaringen erbij met hoe je deck speelt, dat geeft mensen ook weer inspiratie voor hun decks en dat is wat je volgens mij wilt bereiken.

Mvg
Rob

15-3-2013 09:33:00

Leuk deck. Ik speel zelf heel graag met {=pilgrim’s eye) in dit type deck. hij lijkt mij beter dan wanderers twig. je hebt niet super veel landen die je heel graag wil zoeken en een extra 1/1 met flying is wel wat je wil.
mana myrs lijken mij ook goed omdat je ze kan tappen om aurelia te spelen en daarna untappen ze weer om ook aan te vallen of mana te geven.
het voornaamste gevaar lijkt mij dat auerlia constant gesloopt wordt aangezien hij best heel eng is. daarom zou je iets van bescherming zoals {=swiftfoot boots} kunnen spelen.
In deze kleuren zou ik altijd {=sun forger} spelen het is een manier om meerdere keren cardadvantage te gainen in WR en die moet je mijns inziens benutten.
Qua removal zijn Shattering Spree en Shattering Pulse erg goed in rood en Return to Dust in wit.

15-3-2013 10:03:00

Thanks allemaal! De plaatjes blijven echter wel, een beetje personal touch vind ik wel belangrijk en anders wordt de column naar mijn mening veels te saai

De monocolored kaarten ben ik mee bezig, maar ik heb ook heel veel schoolwerk en andere zooi, dus dat kan wat langer duren.

JGVS (46) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
16-3-2013 10:22:00

Die plaatjes zijn juist leuk! ''Raaah! Lekker Schreeuwen!'' Ze zijn precies op het juiste moment in de tekst verwerkt waardoor het niet langdradig wordt en je tussen door even kunt lachen. Commander is wat mij betreft, nog meer dan welk ander formaat, voor de fun. Een kwinkslag is dus meer dan welkom tussen de serieuse uitleg! Superleuk om te lezen, complimenten!

16-3-2013 12:29:00

Bedankt voor je compliment .

17-3-2013 22:48:00

Ik gooi er nog één upje tegenaan, terwijl ik bezig ben met deel 2.

17-3-2013 23:10:00

Leuke column. En laat die plaatjes er maar tussen breekt de tekst. Hey het oog wil ook wat

18-3-2013 16:56:00

Kom maar op met deel 2

19-3-2013 16:42:00

Dank je Ik doe mn best, stageweek is bezig, maar stukje voor stukje lukt het me wel

20-3-2013 00:12:00

Goed om te lezen dat je terug bent gegaan naar een thema dat beter bij jou als schrijver past Ik heb geen grootse suggesties voor het verbeteren van de column dit keer maar wel voor de decklijst tot nu toe.

1) Wanderer's Twig - vervang deze door Expedition Map (als je belangrijke non basics vinden wilt) of anders Journeyer's Kite / Armillery Sphere. Boros Signet wil ook wel een plekje hierin (zeker als je veel 4-drops speelt).
2) Infiltration Lens - vervang deze door een Temple Bell / Howling Mine / Staff of Nin / Dreamstone Hedron of Font of Mythos. Rood/wit heeft weinig goede draw dus deze kaarten zijn belangrijk, ook al profiteren je tegenstanders er ook van.
3) Speel meer land. 37 is weinig, helemaal met je beperkte hoeveelheid mana acceleration. Ga naar 38-39 of zo en zorg dat je minstens 6-7 kaarten speelt die landen opzoeken of je mana versnellen.
4) Ik ben nog niet overtuigd van sommige creatures zoals de Spitemare, Swiftblade en Brion Stoutarm (zonder Act of Treason effecten). Als ik jou was zou ik voor ETB ability creatures gaan en/of creatures die een effect geven wanneer ze aanvallen (om in de stijl van je general te blijven).

That's all for now, kom maar op met deel twee!

Edit: Ik kan je aanraden eens op ''Attacks'' + Creature + R en/of W te zoeken. Zo zul je veel leuke, sterke en thematische creatures voor dit deck vinden.

22-3-2013 17:03:00

Ik kan weer langzaamaan aan deel 2 werken.

22-3-2013 17:28:00

Geen reactie op mijn commentaar , had je er nog wat aan?

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]