Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Purity

Serie: Lorwyn (LRW)

Rarity: Rare Lorwyn Rare

Komt voor in

Serie Normaal Foil
Lorwyn
 6
1,50
 -
2,50
Purity | Lorwyn

 Op voorraad 

€ 1,50 (6x)

 Kopen

FOIL 

€ 2,50

Uitverkocht

Veilig betalen met iDeal

 Reactie plaatsen
31-1-2011 23:03:00

Okej! Bedankt! Het is duidelijk nu

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
31-1-2011 21:36:00

Die met "if" is een replacement effect. En Purity heeft dan een specifiek soort replacement effect, namelijk een prevention effect, maar preventen van damage is niks anders dan het replacen (vervangen) van schade door minder of geen schade.

"When/Whenever/At" is inderdaad een triggered ability.

Het gaat een beetje ver om hier alle verschillen tussen triggered abilities en replacement effects te gaan beschrijven, maar zo'n beetje het meest essentiële verschil is dat replacement effects niet via de stack gaan en triggered abilities wel.

Triggered abilities triggeren op iets. Replacement effects vervangen iets door iets anders.

Als er meer dan 1 van tegelijk optreedt, wordt er dan ook op een andere manier mee omgegaan.

31-1-2011 21:28:00

nog een klein vraagje:

iis het verschil tussen "If a spell or ability..." en "whenever a spell or ability..." ?: het één is een triggered ability(whenever) (dus kan gecounterd worden), het andere is een "weetikveel" ability (die niet gecounterd kan worden)?

gaan ze op dezelfde manier af? want ik snap niet juist wat het verschil tussen is...

31-1-2011 21:05:00

Okej bedankt!

En inderdaad ik was wat in de war met het feit dat ze tegelijk zouden spelen/triggeren maar bij Hellfire is dat dus niet het geval. Bedankt voor de uitleg!

31-1-2011 20:31:00

@Beeblez
Necromancy. Zie desnoods Drudge Skeletons flavor voor uitleg.
En met een Deathlace zou je je Purity kunnen redden.

@Xavier
Zelfs dan werkt het niet. Op het moment dat je damage krijgt ligt Purity in je graveyard, dus is hij niet aanwezig om te te triggeren.

Volgens mij zou het wel werken als Hellfire zoiets zou zeggen:
"Destroy all creatures and Hellvire deals 10 damage to you." Het destroyen en damage doen wordt dan in 1x gedaan, zodat Purity nog wel de damage kan zien en preventen.

Voor Hellfire is het echter belangrijk dat de creatures gemold zijn voordat de damage gedaan wordt, omdat het anders onmogelijk is te weten om hoeveel damage het gaat.

Voor Hellfire is het echter

31-1-2011 20:28:00

@Xavier: helaas, ook dan niet. Zoals Lord al uitlegt: de Purity ziet nooit gebeuren dat jij damage krijgt, omdat hij tegen die tijd al lang dood is.
Ik vermoed dat je in de war bent met het simultaan doodgaan van creatures: die zien namelijk elkaar wél doodgaan en triggeren op elkaar. Als een beest heeft "whenever another creature is put into a graveyard from the battlefield, you may gain 1 life", en je speelt een Day of Judgment waardoor dat beest en 10 andere allemaal tegelijk dood gaan, ja, dán mag je 10 leven gainen.
Hoop dat het zo duidelijk is, en zo niet: blijf vragen, daar leren we allemaal van!

EDIT: Xander en ik waren tegelijkertijd aan het typen; dit is dus gewoon een aanvulling op het volledig correcte antwoord van Xander

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
31-1-2011 20:24:00

@Xavier: Ook niet. Hellfire sloopt hem eerst (je werkt de effecten af in de volgorde dat ze op de kaart staan). Vervolgens doet Hellfire schade, maar dan ligt Purity al in de graveyard en kan dus niet meer triggeren.

(Het vage, verwarrende is dat zijn shuffle trigger juist werkt in de graveyard, terwijl abilities normaal gesproken alleen werken op de battlefield, tenzij anders vermeld.)

31-1-2011 20:15:00

Pff.., hoe moet een zwart/witte planeswalker hier aan loyale minions komen? Helaas (maar bedankt anyway )!

31-1-2011 20:14:00

Stel:

"If a spell or abi..." nu anders geschreven stond zoals bv "whenever a spell of abi..." (dus een triggered ability)

dan zou je toch wel die levenspunten nog kunnen krijgen he? Of zie ik het verkeerd?

31-1-2011 20:09:00

Dus je wilt eerst je eigen Purity vermoorden, en hem dan ook nog eens dwingen je daarvoor te belonen? Dat gaat niet lukken.

Als een kaart meerdere dingen doet moet je ze op volgorde afwerken. Hellfire sloopt eerst alle creatures, inclusief de armePurity. Daarna krijg je een hoop schade terwijl Purity met leedvermaak vanuit de graveyard toekijkt.

31-1-2011 20:02:00

Als ik deze op tafel heb en dan Hellfire speel, gaat het effect dan nog af? En krijg ik dus 3 levens per non-black creature dat sterft ipv 3 dmg?

16-8-2010 00:21:00

nouja meestal kom je aardig ver met een 6/6 flyer die je alleen stuk krijgt met combat damage.
maar goed met een Lifelink erbij is het wel iets veiliger.
of als je toch zwart speelt samen met Pestilence.

15-8-2010 23:43:00

Ik ziet het nut van de link niet, tenzij je echt de perfecte Hurricanewil.

Treacherous Link doet zelf geen damage, hij stuurt alleen damage door. Als Purity combat damage zou krijgen kost dat je nog steeds gewoon levens.

15-8-2010 23:16:00

deze + Treacherous Link is wel tof trouwens.
zeker met nog een Whispersilk Cloak erbij.

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
15-8-2010 19:01:00

Het klopt dat het geen triggered abilities zijn. Het zijn beide replacement effects. (Die van Purity is dan specifiek een prevention effect, maar dat is ook een soort replacement effect.)

"Prevent that damage" is als het ware een andere schrijfwijze van "instead deal no damage".

Nu willen ze allebei de schade op speler 1 vervangen, dus mag speler 1 bepalen in welke volgorde de replacement effects precies toegepast worden.

Oracle

Creature - Elemental Incarnation 6 / 6

Flying
If noncombat damage would be dealt to you, prevent that damage. You gain life equal to the damage prevented this way.
When Purity is put into a graveyard from anywhere, shuffle it into its owner's library.

NederMagic FAQ

Vraag: Wallpaper?
Antwoord: hier

Tournooi-info

Legal in: Vintage, Legacy, Modern, Commander

Officiele rulings

10/1/2007
The last ability triggers when the Incarnation is put into its owner’s graveyard from any zone, not just from on the battlefield.

10/1/2007
Although this ability triggers when the Incarnation is put into a graveyard from the battlefield, it doesn’t *specifically* trigger on leaving the battlefield, so it doesn’t behave like other leaves-the-battlefield abilities. The ability will trigger from the graveyard.

10/1/2007
If the Incarnation had lost this ability while on the battlefield (due to Lignify, for example) and then was destroyed, the ability would still trigger and it would get shuffled into its owner’s library. However, if the Incarnation lost this ability when it was put into the graveyard (due to Yixlid Jailer, for example), the ability wouldn’t trigger and the Incarnation would remain in the graveyard.

10/1/2007
If the Incarnation is removed from the graveyard after the ability triggers but before it resolves, it will remain in its new zone when its owner shuffles their library. Similarly, if a replacement effect has the Incarnation move to a different zone instead of being put into the graveyard, the ability won’t trigger at all.

Decktips