Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Vedalken Orrery

Serie: Fifth Dawn (5DN)

Rarity: Rare Fifth Dawn Rare

Komt voor in

Serie Normaal Foil
Conspiracy
 -
24,95
 -
39,95
Fifth Dawn
 -
19,95
 -
59,95
Vedalken Orrery | Fifth Dawn

Prijs:

€ 19,95

Uitverkocht

FOIL 

€ 59,95

Uitverkocht
 Reactie plaatsen
27-3-2012 12:38:00

oke duidelijk,

Jullie waren zo aan het reageren dat ik de kluts kwijtraakte.

Nico (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
27-3-2012 12:04:00

Je mag niet rekenen met variabelen van nominaal niveau .

27-3-2012 11:31:00

Stel jij hebt de Orrery en je tegenstander Teferi,
werk ze gewoon af in willekeurige volgorde met de regels van logica en resultaat is hetzelfde:
- Vedalken Orrery Zegt dat je alles mag spelen wanneer je een instant mag spelen.
- Teferi, Mage of Zhalfir zegt dat je alles (zelfs instants) enkel mag spelen als je sorcery kan spelen. Antwoord = x = Teferi wins.
Andersom:
- Teferi, Mage of Zhalfir zegt dat je alles (zelfs instants) enkel mag spelen als je sorcery kan spelen.
- Vedalken Orrery Zegt dat je alles mag spelen wanneer je een instant mag spelen.
Echter Teferi heeft je verteld dat je instants enkel mag spelen alsof het een sorcery is.
Antwoord = x = Teferi wins

Hoe dan antwoord is simpel regel 101.2: When a rule or effect allows or directs something to happen, and another effect states that it can't happen, the "can't" effect takes precedence.

Duidelijk voorbeeld is bv met automatische counterspells vs spells die niet gecountered kunnen worden. De counterspell doet wat ie kan maar de niet counterbare spell gaat gewoon door.

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
27-3-2012 11:02:00

"Kan niet" wint van "kan wel".

Waarbij je "can cast spells only any time he or she could cast a sorcery" moet lezen als "en dus niet op elk moment dat je een instant zou mogen spelen".

27-3-2012 10:54:00

Wie wint er nou van wie?

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
26-3-2012 15:46:00

@Zomaaréén: Alhoewel ik de logica van je post inzie, is dat niet wat "any time you can cast a sorcery" betekent. Dat betekent simpelweg: 1) je hebt priority 2) het is je eigen main phase 3) de stack is leeg.


CR 307. Sorceries

307.5. If a spell, ability, or effect states that a player can do something only "any time he or she could cast a sorcery," it means only that the player must have priority, it must be during the main phase of his or her turn, and the stack must be empty. (...)

Official Rules Advisor LarsM (18) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
26-3-2012 15:44:00

Nee, Orrery zegt dat je alle nonland kaarten mag spelen alsof ze Flash hebben, dus mag je ze spelen op instant speed. Teferi zegt dat tegenstanders alleen maar spells mogen casten op tijden wanneer je sorceries kan casten en je kan sorceries niet spelen op instant speed.

26-3-2012 15:28:00

Is het niet zo dat Vedalken Orrery de momenten waarop je een sorcery mag casten verandert, en dat Teferi, Mage of Zhalfir zegt dat je tegenstander alleen nog maar kaarten mag spelen wanneer hij sorceries kan spelen? (Wat nu dus vrijwel altijd is?)

Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
9-3-2011 12:56:00

@sanchiro: ik ben heel benieuwd welke judges dat zijn, want ze hebben het unaniem FOUT. Exact om de hieronder gequote rule. Ik hoor HEEL graag waarom zij denken van wel, want dan kunnen we dat even uit hun hoofd praten

9-3-2011 12:45:00

Ahh nu zie ik het ja, niet goed gelezen in eerste instantie ....nou dan ben ik ook benieuwd naar zijn uitleg...

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
9-3-2011 12:38:00

@Martijn: Dat is precies het tegengestelde van wat sanchiro beweert.

9-3-2011 12:22:00

@Wackywong

Can't beats Can

Comp. Rules
101.2. When a rule or effect allows or directs something to happen, and another effect states that it can't
happen, the "can't" effect takes precedence.
Example: If one effect reads "You may play an additional land this turn" and another reads
"You can't play land cards this turn," the effect that precludes you from playing lands wins.

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
9-3-2011 12:02:00

Al speel je met MaRo himself, daar kunnen we helaas niet zo veel mee.

Ik ben heel benieuwd naar de beargumentatie.

9-3-2011 11:57:00

Waarom?

9-3-2011 11:47:00

als je deze hebt liggen en een tegenstander heeft een teferi, dan wint deze het. ik speel op dagelijkse basis highlander met een aantal DCI judges en die zeggen unaniem: orrery > teferi

Oracle

Artifact 

You may cast spells as though they had flash.

NederMagic FAQ

Vraag: Mag ik nu ook equippen wanneer ik wil?
Antwoord: Nee. De nieuwe Oracle text maakt het al wat duidelijker, maar ook al stond op de oude versie "any time you could play an instant" en staat bij equip ""you may play this ability any time you could play a sorcery" is het heel makkelijk: equip is een activated ability en geen spell. Je played geen card, je played een ability.

Vraag: En hoe werkt dat met Planeswalkers?
Antwoord: Die mag je wel spelen alsof ze flash hebben, maar de ability activeren (daar heb je het al, het is een ability) mag nog steeds alleen in je eigen mainphase als de stack leeg is.

Tournooi-info

Legal in: Vintage, Legacy, Modern, Commander

Officiele rulings

12/1/2004
The controller of Vedalken Orrery can cast nonland artifact, creature, enchantment, and sorcery cards any time they could cast an instant. This includes on other players’ turns and during the upkeep step, draw step, combat phase, and end step.

6/15/2010
This applies only to casting spells. It does not, for example, change when you may activate abilities that can only be activated “any time you could cast a sorcery”.

Decktips