Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Removal in weenie decks

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
12-7-2018 06:15:00

In de thread "Solo Magic" beschreef ik een casual partij waarin mijn Soldiers het slecht deden, ondanks het feit dat ik redelijk wat removal spells (maar kennelijk de verkeerde) in mijn deck had.

Xander reageerde als volgt op mijn post:
"Wat ik zelf bij 60 kaarten decks nog steeds de grootste uitdaging vind, is hoe je dingen als removal kunt spelen, terwijl je deck wel consistent en net zo effectief blijft. Het gooit soms het hele thema van het deck overhoop. Een Weenie deck met removal erin voelt gewoon een beetje vreemd. Want waar je in het merendeel van de potjes met al je weenies al lang gewonnen had, zit je nu ineens met removal in je hand die je in een hoop gevallen niet eens nodig hebt. Maar zoals Maurits terecht aangeeft, soms wel."

Ik vind dit een interessant discussie onderwerp. Vandaar ik er een aparte thread voor open. In groene en blauwe decks speelt het onderwerp niet zo, want je beschikt daar niet of nauwelijks over removal. Terwijl je bij rood vrijwel altijd kiest voor burn kaarten, omdat je die immers zowel voor creature removal als voor directe schade aan je tegenstander kunt gebruiken.

Blijft over witte en zwarte weenie decks. Bij beide kleuren heb je een grote keuze aan point removal en mass removal spells. Daarnaast zijn er enorm veel spells op diverse gebieden; zoals creature versterkers, life gain, damage prevention, graveyard recursie, evasion etc. Hier komt dus nadrukkelijk aan de orde wat Xander beschrijft: het maken van belangrijke strategische keuzes.

Hoe denken de andere deck-bouwers op dit forum hierover?

 Reactie plaatsen

Reacties 1-25 (44)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
Casper (2) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
12-7-2018 13:01:00

Ik denk dat het voornamelijk afhankelijk is van de decks waar je veel tegen speelt.

Weenies spelen is natuurlijk verschrikkelijk leuk, maar het is wel een type deck dat het vaak moet hebben van een wat aggressieve speelstijl in de eerste paar beurten. Hierdoor is een removal spell vaak een loze kaart, omdat het ook iets had kunnen zijn dat had kunnen zorgen voor een sterkere positie op het speelveld.

Kom je nou veel decks tegen zoals bijvoorbeeld reanimator die in de eerste paar beurten met 1, of in ieder geval een beperkt aantal kaarten een grote bedreiging kunnen vormen voor jouw positie op het speelveld wordt het ineens serieus de moeite van het overwegen waard.

Zelf heb ik bij twijfel over de meta vaak de neiging om in Weenies te kijken of er een optie is om ongeveer 1 playset (nonland) permanent removal te spelen, of in ieder geval iets dat wat breder problemen kan opruimen.

Just my two cents.

Casper (2) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
12-7-2018 13:19:00

Je speelt trouwens Casual Witte Soldiers begrijp ik? Is Oblivion Ring misschien een overweging als je toch removal wilt spelen?

Idealiter verwerk je je removal natuurlijk in een beessie, maar dat is een klein beetje lastig in Soldiers helaas. Hoewel geen Soldier komt Banisher Priest wel even in mijn gedachte op. Een mogelijke tip is trouwens om op te merken dat heel veel Soldiers ook Human zijn. Als je nou heel veel Human Soldiers speelt is het misschien het overwegen waard om je focus te veranderen van Soldier naar Humans. Zelf zie ik Humans als een wat sterkere Tribe dan Soldiers omdat er meer (sterke) kaarten van geprint zijn waardoor het wat makkelijker is om een sterke synergie in je deck te creeeren.

Als je nou bij toeval Zwart Witte Soldiers speelt is het feest natuurlijk compleet met kaarten zoals Vindicate of bijvoorbeeld de goedkopere Mortify.

12-7-2018 14:31:00

Ik ben ook altijd voor creatures met een destroy effect in weenie decks. Voor wit is dat lastiger als je creature removal wil doen maar ik vind zelf Deadeye Harpooner een leuke kaart. Of wat specifieker Intrepid Hero en tegen soul sisters Icatian Javelineers.
Voor zwart heb je bv Banewhip Punisher, Hooded Assassin of good old Bone Shredder (evt met Unearth).

Casper (2) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
12-7-2018 16:07:00

Ter aanvulling, je noemt aan het einde van je post lifegain, damage prevention, reanimate achtige effecten en het versterken van creatures als mogelijke strategieën.

In mijn optiek schieten lifegain en damage prevention in een Weenie deck vaak hun doel voorbij. Hoewel er zeker builds zijn die bijvoorbeeld effectief gebruik maken van lifegain zoals mono wit pauper tokens hier dienen beide strategieën doorgaans enkel het rekken van de pot. In een potentieel aggresief deck als Weenies wat vaak kan winnen in de eerste paar beurten mist dit dus het gewenste effect.

Reanimate achtige effecten zoals de genoemde Unearth (stoere kaart!) kunnen nuttig zijn om een van de belangrijkere componenten van je deck weer terug op tafel te krijgen nadat deze in de graveyard is belandt, maar vaak loont het in Weenies meer om te zorgen voor een goede synergie tussen alle kaarten in je deck waardoor het verlies van enkele kaarten niet een al te groot probleem hoeft te zijn.

Dan blijft over het versterken van creatures. De mogelijkheid om alle creatures (tijdelijk) groter te maken in een Weenie deck loont vaak enorm, omdat bijvoorbeeld +1/+1 op de vele beesten in het spel al gauw zorgt voor een enorm verschil in potentiële damage. In bovenstaand deck wordt Guardians’ Pledge hier bijvoorbeeld voor gebruikt. Daarnaast kan het groter maken van je beesten op instant snelheid dienen als een waardige vervanging voor damage prevention op creatures, om voor Weenies gevaarlijke kaarten zoals Electrickery een minder groot probleem te laten zijn.

12-7-2018 16:33:00

Wat betreft removal op soldier-pootjes, en ter aanvulling op de bovengenoemde kaarten, is er ook Fairgrounds Warden, Catapult Master, eventueel Odric, Master Tactician, en zelfs Kytheon’s Irregulars, Kor Hookmaster, Seasoned Marshal en Fiend Binder kunnen als semi-removal dienen.

Natuurlijk is een playset Oblivion Ring ook geen slecht idee. Niet álles hoeft een soldier te zijn in je deck, lijkt mij, en het is chill om te hebben als je tegen een controllerig deck speelt.

Casper (2) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
12-7-2018 16:44:00

Haha! Beetje beesjes tappen! Good ol' times!

Gideon’s Lawkeeper en Master Decoy voor een wat strakkere manacurve?

12-7-2018 17:26:00

Lekker retro inderdaad! Maar tijdens een Dominaria-draft speelde ik met Icy Manipulator en dat werkte verrassend plezierig; het heeft nog steeds potentie, zou ik zeggen.

Strakkere manacurve inderdaad, maar omdat je die soldiers moet tappen, levert het je misschien minder op (omdat je dat creature effectief mist zolang je er een ander creature mee plat moet houden). Hangt af van wat voor ruimte je over hebt in je curve, denk ik?

Casper (2) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
12-7-2018 17:44:00

Ben ik eigenlijk wel met je eens, ook wat betreft de potentie van een ander zijn permanents tappen. Rishadan Port anyone? Ik vindt zelf gemiddeld alles boven de drie mana alleen wat duur, maar ik denk dat dat inderdaad geheel van je build en je meta afhangt.

Casper (2) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
12-7-2018 18:01:00

Overigens betekent dat natuurlijk niet dat alles boven de drie mana per definitie kut is. Helemaal niet zelfs! Mana is alleen per beurt doorgaans een finite resource, het kan op, dus als een kaart vanwege de manacost vaak ook de enige kaart is die je die beurt kan spelen moet je denk ik iets strenger zijn tijdens het kijken of de kaart ook echt de mana waard is binnen je build.

Casper (2) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
12-7-2018 18:23:00

Sorry dat ik de post een beetje aan het flooden ben, ik moet denk ik wat langer nadenken wat ik precies wil zeggen voordat ik de edit timer af laat lopen. Je m'excuse!

Anywho, het rekensommetje achter waarom liever maximaal drie mana is als volgt:

Uitgaande van een basic build met 60 kaarten, 20 land en geen Dark Ritual, Lotus Petal of andere mana shenanigans is de kans best groot dat je met twee landjes op hand begint. Statistisch gezien ga je dus ergens in de eerste drie beurten een landje vinden en kan je beurt drie keurig je derde landje spelen. En dan volgt het probleem; het is helemaal niet ondenkbaar dat je beurt zes pas je vierde landje trekt.

En daar komt het punt waarop ik Tim helemaal gelijk moet geven: Dat zijn verdacht veel aannames.

12-7-2018 20:08:00

Je hebt wel gelijk hoor, Casper, vier of vijf mana wordt al behoorlijk duur voor een weeniedeck. Ik stop zelf graag twee à drie vijf-drops in m'n weeniedecks (en 22 land), mocht het toch late-game gaan; doorgaans heb ik daar in mijn meta ook nog wel in de eerste beurten genoeg druk (en een gevulde manacurve) mee. Maar als dat je enige removal is, kan het zeker nijpend worden als je je vijfde landje een paar beurten mist...

Casper (2) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
12-7-2018 20:20:00

Een late game strategie is altijd een goed idee natuurlijk. 2 a 3 high mana drops is in mijn opinie inderdaad vaak net mooi in Weenies, net genoeg om er een te vinden als je hem nodig hebt en net weinig genoeg om te zorgen dat je early game (meestal) geen loze kaarten in je handen hebt.

De post was an sich ook niet echt voor jou bedoeld. Nog een aanname, ik weet het, maar gezien de originele post en het feit dat Maurits Soldiers speelt heb ik voor het gemak maar even aangenomen dat Maurits een beginnende of in ieder geval een meer casual georienteerde speler is.

Ik merk dat beide type spelers zich vaak wat makkelijk laten verleiden tot het spelen van de wat hogere mana cost kaarten omdat ze ogenschijnlijk meer doen. Een valkuil die je zeker in Weenies de pot kan kosten, dus ik dacht even een fair warning.

Mocht ik er helemaal naast zitten Maurits, sorry!

13-7-2018 00:24:00

Hallo Casper. Ik ben begonnen met Magic in 1997, toen 5th edition en Tempest uitkwamen. Met 20 jaar ervaring zie ik mijzelf niet als "beginner". Helaas is iedereen die ik kende gestopt met Magic, en ik sta buiten de huidige community in Den Haag. Daarom bestempel ik mijzelf voor het gemak tot "casual speler" (whatever that means).

In dat eerste jaar, 1997, las ik in een tijdschrift over White Weenie decks. Dus dat ging ik spelen. Met White Knight, Warrior en-Kor, Paladin en-Vec, Soltari Priest, Soltari Monk, Mother of Runes, Soul Warden etc.

Vanzelfsprekend heb ik sindsdien mij ontwikkeld tot een meer all-round speler. Maar wit is nog steeds mijn favoriete kleur !! En zo speel ik graag met mijn mono-witte Soldier deck.

Casper (2) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
13-7-2018 00:38:00

Je m'excuse. In dat geval waarschijnlijk een hoop bekende info hierboven, maar misschien heeft iemand anders er wat aan.

Casper (2) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
13-7-2018 02:27:00

Ik zie net trouwens dat als ik je originele topic even netjes herlezen had ik dit geweten had.

Ik wil verder overigens ook helemaal niet pretenderen dat ik de wijsheid qua deckbuilding in pacht heb hoor. Zelf speel ik ook geen toernooien en ben dus technisch gezien ook een casual speler. Ik speel wel regelmatig en een vriend van mij, mijn vriendin en ik hebben eigenlijk wel besloten dat Legacy ook een prima format is voor aan de keukentafel, dus je pikt soms wel eens wat op.

In je topic over solo magic lees ik terug dat je, naar ik begrijp, veel weerstand tegen komt als je met je Soldier deck tegen decks van andere mensen speelt en de ongelijkwaardigheid hierin vervelend vind. Als ik alleen naar de kaarten kijk die je als voorbeelden noemt, valt mij op dat het meerendeel niet een heel hoog "power-level" heeft. Ik zie tussen je beesten bijvoorbeeld veel protection, maar verder niet echt een duidelijke synergie. Is er een reden dat je juist voor deze kaarten kiest? Heb je een mooi trucje met andere kaarten gevonden, of is het bijvoorbeeld nostalgie?

13-7-2018 06:45:00

Hey Casper, no reason to apologize man !

De witte weenies die ik hierboven noemde zaten in mijn witte deck in de periode 1997 - 2003. Mijn huidige Soldier deck bevat geen van deze kaarten. De belangrijkste kaarten hierin zijn de versterkers Daru Warchief, Field Marshal, Veteran Armorsmith en Captain of the Watch.

Verder is dat het zo dat ik in "Solo Magic" precies 1 partijtje beschreef van mijn Soldiers tegen een SoulSister deck. Aan de hand daarvan stelde dat ik als je lastige 1/1 creatures tegenover je hebt je krijgt, die niet aanvallen en ook niet blocken, het fijn zou zijn als je hiervoor een removal methode zou hebben. En dat triggerde weer de reactie van Xander.

13-7-2018 07:16:00

Hoi Mila. Ja, de Intrepid Hero is prima om grote creatures mee te removen! Icatian Javelineers is een leuke oude kaart. Helaas kan je zijn ability slechts 1 keer gebruiken. Wil je dat vaker doen, dan kan je Populaten of de creature na gebruik van zijn ability terug naar je hand halen en opnieuw casten. Dat blinken kan o.a. met een Kor Skyfisher.

13-7-2018 07:25:00

Hey Tim Reus en Casper. Jullie komen met goede suggesties voor witte creatures met een semi-removal ability. Ik heb een Odric, Master Tactician, en na jullie post is het echt de hoogste tijd dat ik die ga uitproberen. Als de tegenstander Odric niet tijdig weet te verwijderen, kan het hem heel wat creatures kosten in combat.

13-7-2018 07:30:00

Tegen 1/1tjes zou je ook Zealot il-Vec kunnen gebruiken in wit. Daarnaast staan bij Crossbow Infantry in het commentaar nog een hoop kaarten gesuggereerd die 1/1tjes weg kunnen halen.

Casper (2) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
13-7-2018 09:43:00

Ik vraag mij alleen wel af hoe het kan dat je in Weenies zoveel last hebt van Soul Warden. Normaal gesproken zou je meestal zoveel beesten in het veld moeten kunnen mikken dat je voor genoeg damage aan kan vallen om de lifegain niet echt een probleem te laten zijn. Speelde de tegenstander in die pot zoveel beesten dat de lifegain echt niet meer te houden was, of speelde hij bijvoorbeeld ook heel veel removal?

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
13-7-2018 10:06:00

Ja, dat was exact wat ik me ook afvraag.

Toen ik mijn Soldier deck aan het bouwen was, was mijn eerste diagnose dat hij nog te langzaam was. Dus heb ik dat eerst gefixt. Op dit moment is het deck echter zo snel dat zo'n lifegain deck niet echt een probleem vormt. Het is niet veel meer dan uitstel van executie.

@Maurits: Als ik naar de genoemde kaarten kijk, dan zou ik persoonlijk Daru Warchief en Captain of the Watch bijvoorbeeld nooit spelen in een Weenie deck. Captain of the Watch simpelweg omdat die veel en veel te duur is (ik durf je met 100% zekerheid te garanderen dat als wij tegen elkaar zouden spelen met onze Soldier decks, die de tafel nooit zal halen omdat het potje voor die tijd al afgelopen is). Verder vind ik Daru Warchief een beetje anti-synergie in zichzelf. Leuk dat die korting geeft, maar als ik die kan betalen (oftewel 4 mana zou kunnen spenderen), dan heb ik die korting niet meer nodig. En daarbij zijn er goedkopere manieren om je beesten sterker te maken.

Ik heb toentertijd voor equipments gekozen. Om die reden draait mijn Soldier deck een beetje om Auriok Steelshaper. Maar beurt 1 een Kor Duelist en daarna een Bonesplitter doet het ook altijd wel goed.

Casper (2) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
13-7-2018 10:21:00

Ik kan mij eigenlijk alleen maar aansluiten bij Xander. En mocht je zelf ook wat meer met equipments willen gaan doen en je wilt zeker weten dat iedereen zich afvraagt of dit nog wel casual te noemen is heb je natuurlijk ook de hele reeks "Sword of oh mijn god wat doet het veel".

Casper (2) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
13-7-2018 11:00:00

Overigens, mocht je op zoek zijn naar minder all round tips and tricks voor Weenies, maar meer naar constructieve feedback op je deck is het misschien de moeite waard om je decklist te posten. Dat maakt het wat makkelijker om te achterhalen waar het aan schort.

Casper (2) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
13-7-2018 11:27:00

Weer niet nagedacht wat ik allemaal wilde zeggen...

Ik snap overigens heel goed dat je het liefst een gelijkwaardige match up speelt. Zelf geniet ik het meest van een pot die ik op één beurt na win of verlies, de puzzel op tafel, de spanning tot de laatste beurt, dat is natuurlijk het mooiste wat er is!

Helaas bestaat er binnen de umbrella term casual magic echt een heel groot verschil in power level tussen decks. Iedereen heeft andere ideeën over hoe sterk een casual deck mag zijn en er zijn natuurlijk binnen casual magic heel veel afspraken mogelijk over gespeelde formats, bans en noem maar op. Als je geen vaste spelersgroep hebt die met elkaar meegroeit en zich aan elkaar blijft aanpassen is het hierdoor vaak lastig om een spannende casual match up te vinden.

Drafts en Cubes zijn al voorgesteld en wat mij betreft hele solide keuzes om te zorgen voor een meer level playingfield. Ik zou daar graag Pauper aan toe willen voegen. Doorgaans een zeer budget vriendelijk format waarbinnen veel verschillende strategieën mogelijk zijn en bijna elke nieuwe set de mogelijkheid geeft tot unieke homebrews die zeker niet onder hoeven te doen voor de netdecks. Misschien de moeite waard om ook eens naar te kijken.

13-7-2018 19:24:00

Hey Xander ! Eventjes samenvatten. In mijn eerdere post "Solo Magic" beschreef ik een partijtje met mijn Soldier deck. Jij maakte toen een opmerking over removal in weenie decks. Dat heeft weer geleid tot deze post. De argeloze lezer zal hieruit wellicht concluderen dat mijn Soldier deck in de categorie White Weenie valt. Maar zoals jij terecht opmerkt, is dat twijfelachtig omdat ik zelf al aangeef met Daru Warchief en Captain of the Watch te spelen.

Ter verduidelijking. Mijn Soldier deck heeft 28 creature kaarten. Het is geen weenie deck, maar valt eerder in de categorie mid-range. Het primaire doel is niet zozeer snelheid, maar eerder robuustheid tegen rode decks met Earthquake en groene decks met Overrun. Door flink wat removal te spelen hoop ik grip te houden op het spelverloop in het middenspel. Dat zijn zo'n beetje mijn overwegingen.

Ik kan mij voorstellen dat toernooi-spelers het deck liever wat sneller en agressiever zouden willen maken.

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]