Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Commander Cube!

Scroll: [boven|reacties|beneden]
26-6-2018 14:21:00

Commander Cube!

Sinds vorig jaar werk ik aan het idiote idee om een eigen variant van Cube te bouwen. Het idee van deze Cube is om het gevoel van casual multiplayer Commander te combineren met een limited omgeving! Het promoot het politieke aspect doordat de spelers met bepaalde kaarten en spelkeuzes een rol aan kunnen nemen tijdens het spelen. Omdat 100-kaarten Commander decks veel te veel werk zijn om te draften besloot ik de compacte constructie van Tiny Leader van (exact) 50 kaarten aan te houden. Gelukkig werd Brawl begin dit jaar geïntroduceerd, een deel van de constructie daarvan houd ik sindsdien aan voor mijn format.

De Cube:
• 4 tot 16 spelers
• 1000 kaarten (met ongeveer 150 Legendary creatures)
• 350 basics
• 150 Commander opties in 3/4/5 kleuren (in een andere kleur sleeves)

Verdeling:
• 550 mono-colored
• 170 nonbasic
• 170 duel-colored
• 100 colorless
• 10 tri-colored

Spelregels:
• Iedereen krijgt een mini-booster van 5 willekeurige 3/4/5-kleurige Legendary creatures
• Er zijn vier draftrondes van 15 willekeurige kaarten (per booster/ronde)

• Deck bestaat uit exact 50 kaarten (inclusief Commander)
• Color Identity (je mag alleen kaarten spelen in de color identity van je Commander)
• Elke speler heeft 30 levens (geen Commander damage)
• Last Man Standing
• Je laat je Commander pas zien aan andere spelers bij aanvang van de eerste match
• De kaarten die niet in je deck zitten zijn je sideboard, en 'outside the game', dus op te zoeken met met specifieke kaarten, zoals Glittering Wish.

Enkele thema's in de Cube:
• Kaarten die andere spelers betrekken bij keuzes en effecten
• Multiplayer mechanics (Monarch, Melee, Friend/Foe, Tribute, Join Forces, Offerings, Tempt, Parley, etc)
• Kaarten met meerdere effecten (choose)
• Grouphug/hate
• Voor elke Commander zijn er 'pet-cards' die prima algemeen speelbaar zijn maar meer synergie hebben als je de juiste Commander hebt

• De cube bevat voor weinig thema's specifieke ondersteuning, al doet elke kleur wat het moet doen vanuit hun basis. Het streven van de Cube is spelers te motiveren een board state te creëeren met veel interactie tussen spelers; secundair is het thema of de mechaniek van het deck. Je wil voldoende aanwezig zijn maar niet zogezegd de show stelen, de spelers die 'te hard' liggen er meestal 't snelst uit. De kunst is dus stabiel te zijn/blijven en de rol die je aanneem als speler zo goed mogelijk uit te voeren. Dealtjes sluiten, backstabben, archenemy worden, grouphug zijn, pacifist, aggressor, al deze rollen en meer zijn mogelijk! De keuze van je commander draagt hier uiteraard in bij (of niet, als je besluit dat je Phelddagrif-deck een aggressief en irritant blink-deck blijkt te zijn.

De kleuren hebben allemaal subtiel een rol die je kan aannemen:
: Probleemoplosser (de meeste antwoorden op mogelijke problemen)
: Politicus (door middel van overleg het gewenste effect bereiken)
: Aartsvijand ('each opponent' effecten)
: Anarchist (verplicht aan laten vallen)
: Socialist (andere spelers ondersteunen)

Optioneel; prijssupport! Iedere speler legt een booster in:
#1: 2 boosters
#2, #3: 1 booster
#4: geen booster


TL/DR:
Heb een grote Cube gebouwd die populaire formats in m'n speelgroep combineert namelijk Commander, 60-kaarten Legacy (light) free-for-all en Draft. Tips & advies gevraagd.

 Reactie plaatsen

Reacties (6)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
26-6-2018 14:32:00

Ik heb niet echt iets zinnigs te zeggen behalve dat je waarschijnlijk alle regels van al die formaten moet combineren.

Bijvoorbeeld:
In een normale draft worden er 45 kaarten gedraft, de helft (22 à 23) wordt gebruikt om een deck te bouwen. Als je wilt dat mensen een 60-kaartendeck bouwen dan zul je grofweg 80 kaarten moeten draften (60 kaarten minus 20 landen = 40 draftkaarten. 40 maal 2 is je gehele draftpool). Dat zijn dan 6 boosters van 15 kaarten.

Als je verdere restricties oplegt ('alleen kaarten in je colour identity') dan zul je wellicht meer boosters moeten draften. Maar dat is de theorie op papier. Ik denk dat je gewoon moet kijken hoe het in de praktijk loopt. Een Cube is vooral veel spelen, ervaring opdoen, en bijstellen.

26-6-2018 14:49:00

Bedankt voor je vlotte reactie! De hoeveelheid speelbare/toepasbare kaarten is best hoog; om deze reden probeer ik het eerst met 1x5 en 4x15 kaarten. Werkt dat niet of blijkt dat de cardpool toch te gelimiteerd is dan voeg ik de 5e ronde toe, en zelfs een 6e als dat nodig blijkt.

8-8-2018 13:13:00

Ik heb deze cube laatst gespeeld en ik moet zeggen dat de kaartverdeling best goed is. Ik had niet het gevoel dat ik beperkt werd in mijn opties. Heb uiteindelijk een vierkleuren-commander gebruikt voor een driekleuren deck, waarbij mijn commander best wat werk verricht heeft.

Het was een alle kleuren behalve blauw commander en ik had rood gesplashed om mijn commander en een incidentele rode kaart te kunnen casten. Prima te doen. Gewoon niet te veel kaarten met twee keer dezelfde kleur in de manacost in de pool gooien, tenzij ze een lategame bom zijn, zodat je er naartoe kan werken. Bovendien waren er ook tweekleuren commanders aanwezig die zich prima konden redden.

30-11-2019 21:03:00

Nog bedankt voor je reactie, Rembrandt! Sindsdien is de Cube enorm aangepast, het powerlevel is omhoog gegaan en er is meer gestroomlijnd nagedacht over de inhoud (manacurve, etc).

1-12-2019 09:24:00

De laatste aflevering (of inmiddels de voorlaatste?) podcast van de Command Zone ging ook over het bouwen van een commander Cube. Misschien haal je daar nog wat inspiratie uit. Het voorbeeld dat zij gebruikten was van een Cube waarin ook zelfgemaakte kaarten zaten die de regels wat aanpasten om zo uiteindelijk een goede multiplayer pot te kunnen spelen. Maar als ik jouw opzet lees is deze binnen de normale regels al prima speelbaar.

Erg gaaf in ieder geval, maar met mijn collectie wordt het best een uitdaging een speelbare Cube te maken). Wil misschien vanuit een box Commander Legends aan het eind van het jaar een Cube beginnen....

2-12-2019 11:13:00

Super cool. Heb je ergens je lijst staan toevallig?

Ik heb dit in 2014 ook gedaan en een tijd lang deze cube hier onderhouden. De lijst is verouderd en het is niet de laatste iteratie die ik heb gespeeld, maar wellicht leuk als vergelijk. Mijn speelgroep bestaat uit maar 6 personen, dus de cube was flink kleiner dan de jouwe. De belangrijkste lessen die ik geleerd heb:

(SUB)THEMA's
support voor gewenste subthema's is belangrijker dan individuele kaarten die je tof vindt om te spelen. Dat wil zeggen: Careful Study is beter voor je cube dan Serum Visions, als je ook een graveyard thema wilt ondersteunen met blauw.

KLEUREN & MANA
Multicolor kaarten (net name 3 kleuren of meer) zo veel mogelijk beperken: Naya Charm is voor vrijwel iedereen een kaart die doorgegeven wordt, want de kans dat je in die kleuren zit is echt miniem. Alsnog is de mana base key. Je wilt echt niet dat mensen mana screwed zijn. Door dat punt is het goed om na te denken wat je met groen wilt doen, aangezien mana fix een belangrijk pluspunt is. Dat punt zou je moeten vervangen door een ander voordeel.

KAARTKEUZES
Kleuren mogen ook zwaktes hebben. Ik was nogal geneigd om zoveel mogelijk gelijk te trekken, dus percentage creatures gelijk, mana curve gelijk, dat soort dingen. Maar je haalt daarmee wel een gedeelte van de dynamiek uit het spel.

In algemene zin valt me op dat je een enorme cube hebt. Wat cool is hoor, begrijp me niet verkeerd. Aan de andere kant: 1000 kaarten is echt heel veel om thema's op de juiste manier te ondersteunen, en betekent dat je minder sturend kunt zijn in de strategieën die spelers kunnen kiezen. je noemt enchantments & aura's bijvoorbeeld, maar als ik denk aan de kaarten die daar wat mee doen qua support ({=verduran enchantress, {=mesa enchantress}, etc) dan zijn die redelijk beperkt in aantal, dus als je met zeg 8 man een cube van 1000 kaarten gaat draften, is de kans dan niet vrij klein dat je de juiste kaarten voor je thema langs ziet komen? Ik zou verwachten dat je redelijk vaak uitkomt op een good stuff-deck.

Voor de volledigheid hier nog de thread van mijn cube hier op Nedermagic.

Have fun!

Groet,

Stijn

Scroll: [boven|reacties|beneden]