Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Kommandant Kiki-Jiki, Mirror Breaker

Scroll: [boven|reacties|beneden]
4-1-2016 16:21:00

(Kijk hier voor meer van mijn artikelen.)


Wackywong's Stellar Guide to Kiki-Jiki, Mirror Breaker Awesomeness

Het is vaak opgemerkt dat Kiki-Jiki, Mirror Breaker nog beter zou zijn als het ook groen zou kosten omdat een dergelijke commanderdeck ook toegang zou hebben tot kaarten als Eternal Witness, Acidic Slime, etc. Ondanks de beperking tot monorood wordt het niettemin vaak vergruist om zijn welhaast spelbrekende vermogen om allerlei enter-the-battlefield-effecten (ETB-effecten) te misbruiken.
Dit deck is tot stand gekomen nadat ik mij vooral irriteerde aan decks in mijn metagame die langzaamaan steeds 'competitiever' en dus minder casual werden. Denk bijvoorbeeld aan mass mana denial en het hebben van een oneindig aantal beurten. Nu zijn mijn andere commanderdecks van prima kwaliteit en weiger ik nog altijd met Sol Ring en tutors te spelen, maar toen de rest wel met Sol Ring en tutors speelde en de strategie van die decks serieuzer werden werd het in mijn ogen tijd om minstens een deck te bouwen dat mee kan draaien. Mijn missie was dan ook om een deck te bouwen dat zo goed mogelijk is binnen de grenzen van casual, dit deck kan waarschijnlijk niet meedraaien in een Duel Commander-meta, maar met geen of zo weinig mogelijk oneindige combo's. Het is uiteindelijk een monorode commanderdeck geworden, rood is namelijk een haatkleur bij uitstek.

Dit artikel is als volgt ingedeeld:

1. De Commander
2. Mana
3. De Goblintoolbox
4. De Tokenzwerm
5. Brand, fik, haat, en verwoest!
5.1 Mana Denial
6. Card Draw
7. Overige Creatures
8. Land
9. Wordt Vervolgd
9.1 Infinite Combo's
9.2 Alternatieven
10. Cijfers

1. De Commander
Dit deck is zo samengesteld dat ook Krenko, Mob Boss en Purphoros, God of the Forge als commander kan dienen. Althans in theorie aangezien ik tot nu toe alleen maar met Kiki-Jiki heb gespeeld. Dit artikel is daarom geschreven met Kiki-Jiki in het achterhoofd. Ondanks dat monorood vaak, terecht, als een lineaire kleur wordt gezien, zijn er met dit deck grofweg drie verschillende strategieen mogelijk. Belangrijkste is dat er met behulp van een goblintoolbox kaartvoordeel/control afgewongen kan worden doordat Kiki-Jiki ETB-effecten recyclet. Daarnaast kan het deck in korte tijd veel tokens bouwen om tegenstanders te overweldigen. De laatste strategie noem ik de haatstrategie waarbij de tegenstander doodgebrand wordt door Fanatic of Mogis (al dan niet met Gratuitous Violence) of Purphoros, God of the Forge, een strategie die zich direct betrekt op de tegenspelers en daarom moeilijk tegen te houden is. Ook doordat de effectiviteit van tegenstanders hun tegenstrategie regelmatig gehinderd wordt door een Ruination of iets dergelijks. Belangrijk om te onthouden is dat geen strategie categorisch is. Integendeel, vaak lopen ze in elkaar over en wordt je geacht op het juiste moment te schakelen naar de meest opportune strategie.

1 [1]. Kiki-Jiki, Mirror Breaker


2. Mana
Dit deck wilt heel veel doen maar kan niks zonder genoeg mana. Genoeg mana zorgt er ook voor dat er genoeg druk uitgeoefend kan worden en zorgt ervoor dat de commander vaak genoeg uitgespeeld kan worden want die kaart zal veel removal ontvangen. De kaarten in deze categorie zijn gesorteerd op converted mana cost, de hoeveelheid mana, en dan alfabetisch.

2 [1]. Sol Ring
Een van de betere kaarten in Commander, zo niet de beste. Dat deze niet verboden is in dit formaat maar de vijf originele moxen wel is op zijn zachts gezegd opzienbarend aangezien Sol Ring beter is. Ik heb zitten twijfelen of ik niet ook een Mana Crypt in dit deck moet doen maar in mijn nobele goedheid heb ik besloten om mijn tegenstanders te sparen.
3 [2]. Coldsteel Heart
Beter dan Star Compass omdat Coldsteel Heart niet gevoelig is voor shenanigans als Armageddon.
4 [3]. Fire Diamond
5 [4]. Mind Stone
6 [5]. Ruby Medallion
7 [6]. Palladium Myr
De Myr is iets gevoeliger dan de Worn Powerstone maar dat is geen reden om deze niet te spelen. Toch zie ik deze (en de Powerstone) zelden. Twee mana is geweldig ook al komt het twee beurten later dan de Sol Ring.
8 [7]. Worn Powerstone
9 [8]. Commander’s Sphere
10 [9]. Darksteel Ingot
11 [10]. Foriysian Totem
Ik heb deze kaart zelden in een beest veranderd. Voor vijf mana heb ik betere dingen te doen. Niettemin is het wel een leuke extra. Misschien vervangen door een Iron Myr of Plague Myr.
12 [11]. Unstable Obelisk
Vergeet niet dat een permanent ook weggehaald kan worden door de controller ervan dood te slaan!
13 [12]. Solemn Simulacrum
De combinatie met Kiki-Jiki is natuurlijk zo oud als Solemn Simulacrum zelf. Een extra land en een extra kaart per beurt? Zeg daar maar eens nee tegen.
14 [13]. Thran Dynamo
15 [14]. Gauntlet of Power
Geen school als oude school maar Gauntlet of Might lijdt helaas aan het oude-kaarten-worden-steeds-duurder-syndroom. Niettemin is de Gauntlet of Power een acceptabele vervanging. Weinig mensen spelen met rood, nog minder mensen spelen met basic Mountains. In dat opzicht is het zelfs beter dan het origineel.
16 [15]. Gilded Lotus


3. De Goblintoolbox
In het ideaalste geval heb je een Goblin Recruiter, al dan niet gevonden via Goblin Matron, die je gebruikt om een aantal relevante Goblins te zoeken waarbij Goblin Ringleader natuurlijk bovenop komt te liggen zodat je jouw hand goed kunt vullen. Omdat ze beide een ETB-trigger hebben kun je ze mooi misbruiken met Kiki-Jiki. Over ETB-triggers gesproken, ik had graag ook een Goblin Settler in het deck willen hebben maar die is oncomfortabel prijzig.
Goblins, en creatures in het algemeen, die pas iets doen als er mee aangevallen wordt vind ik meestal niet zo goed, om die reden zitten er geen kaarten in zoals Goblin Lackey.

17 [1]. Arms Dealer
In theorie werkt het een beetje als een herhaalbare Flametongue Kavu doordat nutteloze tokens geruild kunnen worden met praktisch ieder ander beest. In de praktijk blijken die twee mana best veel te zijn. Niettemin een prima kaart om het bord onder controle te houden of te krijgen.
18 [2]. Beetleback Chief
Beetleback Chief is een van de drie Goblins die (twee of meer) tokens bouwen als het in het spel komt. Dat kan heerlijk misbruikt worden met Kiki-Jiki.
19 [3]. Goblin Chieftain
Al jouw Goblins haast geven is erg goed, dat ze daarnaast ook groter worden maakt deze kaart extra gevaarlijk. Het in het spel komen van de Chieftain luidt daarom altijd de omslag in van een controlstrategie naar een aggrostrategie. En anders speel je het verkeerd.
20 [4]. Goblin King
Er was eens een tegenstander die een Mountain op tafel had. Die is nu dood. Einde.
21 [5]. Goblin Marshal
Wellicht de slechtste, want duurste, tokenbouwer in deze lijst, maar Kiki-Jiki wilt er nu eenmaal zo veel mogelijk zien. Belangrijk is bijvoorbeeld ook dat het gebruikt kan worden om Krenko, Mob Boss op te starten.
22 [6]. Goblin Matron
Een tutor die 'slechts' gelimiteerd is tot Goblins, maar met een ruime keus in allerlei verschillende eigenschappen kun je iedere situatie naar je hand om buigen. Niettemin zoek ik bijna exclusief naar Goblin Recruiter a.k.a. meest-absurde-Goblin-ooit.
23 [7]. Goblin Recruiter
Wellicht de beste Goblin in het deck, vooral in tandem met Goblin Ringleader. Soms wordt er gezocht naar deze Goblin, soms naar die Goblin. In een web van mogelijkheden zit de Recruiter als een souteneur in het midden.
24 [8]. Goblin Ringleader
Deze wordt bijna nooit gespeeld zonder Goblin Recruiter, maar met Kiki-Jiki en zonder Recruiter kan de hand zeer sporadisch een weinig aangevuld worden.
25 [9]. Goblin Sharpshooter
Gek genoeg een van de zwakste Goblins in het deck. Afhankelijk van wat de tegenstander heeft kan dit een fantastische kaart zijn maar die afhankelijkheid maakt de bruikbaarheid van deze kaart variabel omdat het los daarvan niet echt goed in een van de hoofdstrategieen van dit deck past.
26 [10]. Goblin Warchief
Goblins goedkoper maken en haast geven is awesome. Gegeven de keuze tussen Goblin Warchief en Goblin Chieftain kies ik meestal voor de Warchief. Goedkoop is een goede koop.
27 [11]. Lightning Crafter
De Lightning Bolt op pootjes. Belangrijker is dat de championability gebruikt kan worden om Kiki-Jiki te beschermen. Hanteer daarnaast een manaloze sac outlet en je hebt een infinite combo.
28 [12]. Outrage Shaman
Ik noem deze altijd de goblinvariant van Flametongue Kavu, die overigens niet in dit deck zit vanwege deze jongen. Als Outrage Shaman gekopieerd wordt met Kiki-Jiki dan kan er (minstens) 7 schade geschoten worden. Erg goed voor board control.
29 [13]. Siege-Gang Commander
Er valt weinig over deze kaart te vertellen behalve het overduidelijke. Werd of wordt gespeeld in competitieve goblindecks. Daarmee is het een van de betere tokenbouwers in de goblintoolbox. Niet alleen produceert het drie tokens maar Siege-Gang Commander functioneert ook als board control. Mooie bonus is dat het, in tegenstelling tot Arms Dealer, schade kan schieten aan spelers.
30 [14]. Stingscourger
Schieten kan dit deck, maar iedereen loopt weleens tegen een beest aan dat je niet wilt of kunt doodschieten. Stingscourger is redelijk uniek omdat creatures bouncen niet echt het forte is van rood. Helaas kan deze Goblin niet gebruikt worden om een van jouw eigen beesten te redden.
31 [15]. Tuktuk Scrapper
Iedereen speelt met artifacts, vaak in de vorm van manastenen, en rode creatures die artifacts vernietigen zijn er legio. Dit is voorlopig de enige (relevante) Goblin die dat kan.


4. De Tokenzwerm
Dit Kiki-Jiki commanderdeck is voornamelijk een controldeck, maar bij wijlen kan het deck ook mensen overweldigen met een horde Goblins om ze al dan niet binnen het bereik van burn te brengen. Chancellor of the Forge en Krenko, Mob Boss zijn in deze categorie de sterspelers maar vergeet niet dat ook in de goblintoolbox tokenbouwers zitten met een ETB-trigger die vragen om misbruikt te worden met Kiki-Jiki. Het creeren van tokens is veelzijdiger dan er alleen mee aan te vallen, het ligt voor de hand dat er mee geblockt kan worden maar ook opgeofferd kan worden aan Siege-Gang Commander, of het voeden van kaarten zoals Purphoros, God of the Forge en Hellrider. Het liefst met Gratuitous Violence.

32 [1]. Chancellor of the Forge
Als het gaat om tokens bouwen dan kent Chancellor of the Forge geen gelijke. Deze kaart kan hard gaan met Kiki-Jiki, ook als er niks ligt naast de Kiki-Jiki. Vergeet niet dat de gecreëerde tokens uit zichzelf haast hebben.
33 [2]. Dragon Fodder
34 [3]. Goblin Rally
Fallen Empires is de set die tokens maken hip heeft gemaakt, met onder andere Breeding Pit, Saprolings, en Icatian Town. Inmiddels zijn we lichtjaren van Fallen Empires verwijderd waar spelers eerst buiten zinnen raakten van Verdant Force en Deranged Hermit, en later Avenger of Zendikar de Nieuwe Standaard werd. In het licht van recentere ontwikkelingen is Goblin Rally wellicht een matige kaart maar het doet mij altijd terug denken aan die eerste witte tokenmakende Fallen Empires-kaart.
35 [4]. Goblinslide
Het kost slechts een mana om een extra token te krijgen maar die ene mana blijkt vaak al te veel te zijn. Het combineert op papier natuurlijk erg goed met Purhoros, maar met 'maar' 34 andere noncreature spells valt dat in de praktijk nog best tegen.
36 [5]. Hordeling Outburst
37 [6]. Krenko, Mob Boss
Een eenzame Krenko is een machine die de tegenstander niet al te lang moet laten draaien. Het is net een tikje slechter dan Chancellor of the Forge omdat Krenko vaak een beurt nodig heeft om op gang te komen en geen tot nauwelijks synergie heeft met Kiki-Jiki.
38 [7]. Krenko’s Command


5. Brand, fik, haat, en verwoest!
Breek, kwel, plaag, sar, erger, terg, gesel, tormenteer, saboteer, folter, martel, bestook, hinder, grief, kwets, beschimp, hoon, schoffeer, verneder, bespot, en veracht uw tegenstrevers! Leg ze het hellevuur aan hun schenen! Verbrand de vruchtbare grond onder hun voeten! Laat niets achter dan as en botten!

39 [1]. Blasphemous Act
De verplichte mass removal. Een van de betere, zo niet de beste, damage-mana ratio die er bestaat.
40 [2]. Chaos Warp
Een opvallende eigenschap van Chaos Warp is dat het ook enchantments kan weghalen, een eigenschap die eigenlijk afwezig is in rood. Dat het ook op instant speed werkt maakt het een veelzijdige kaart. Het nadeel is echter dat het van kwaad naar erger kan gaan. Gebruik het daarom alleen in hoge nood.
41 [3]. Earthquake
Aangezien dit deck een chronisch gebrek heeft aan vliegers is Rolling Earthquake een betere doch duurdere alternatief. Niettemin is deze kaart vaak effectief genoeg, zeker tegen Elven en andere kleine grut.
42 [4]. Fanatic of Mogis
Fanatic of Mogis is stiekem een sterspeler in dit deck. Naast louter een Gratuitous Violence doet het al acht schade. Met een Kiki-Jiki ernaast is het helemaal feest, eerst 14 schade dan kopieren voor 16. Vergis je niet, ook zonder Gratuitous Violence kan Fanatic of Mogis alarmerende hoeveelheid schade uitdelen en dat aan alle tegenspelers tegelijk.
43 [5]. Gratuitous Violence
Het grote voordeel ten opzichte van Furnace Of Rath is dat Gratuitous Violence alleen voor jezelf geldt, het nadeel is dat het niet schade in het algemeen maar alleen creatureschade verdubbeld. Aangezien creatures de belangrijkste bron van schade zijn is dat echter geen groot probleem. Een zwerm 2/2 goblintokens dat de facto per stuk twee extra power bij krijgt is best fenomenaal maar ook Zo-Zu the Punisher en Purphorous, mits een creature, doen dubbele schade. Let op dat schade aan planeswalkers niet verdubbeld wordt.
44 [6]. Hellrider
Een van de weinige creatures in het deck die pas werkt als het aanvalt, de ander is Knollspine Dragon (min of meer), alhoewel Hellrider niet zelf hoeft aan te vallen. Het past verder naadloos in een tokenstrategie en werkt daarmee wonderbaarlijk goed met Kiki-Jiki. Per aanvallende beest wordt er dan twee schade gedaan. Als Hellrider aan het einde van de beurt van de speler voor jouw beurt gekopieert wordt dan kun je in je eigen beurt zelfs drie Hellriders hebben. En ik blijf mijzelf herhalen: Gratuitous Violence maakt heel veel kaarten in dit deck extra leuk, zo ook Hellrider.
45 [7]. Incinerate
46 [8]. Into the Core
Artifact removal komt in allerlei variaties. Shattering Pulse is bijvoorbeeld herbruikbaar maar kost te veel mana om efficiënt te zijn (in dit deck). Welke variant ook gekozen wordt, belangrijk is dat er meer dan een artefact weggehaald kan worden. Ik geef de voorkeur aan Into the Core omdat deze artefacten effectief verwijdert van het spel.
47 [9]. Lightning Bolt
48 [10]. Price of Progress
Deze kaart zit er met één reden in het deck: het doen van massale en bijna onstopbare schade.
49 [11]. Purphoros, God of the Forge
Purphoros kan ook de creatures aan jouw kant een klein beetje groter maken maar dat is nagenoeg een negeerbare extra. Belangrijkste eigenschap is dat het ontzettend veel synergie heeft met kaarten die tokens maken, zoals Kiki-Jiki.
50 [12]. Starstorm
51 [13]. Sulfuric Vortex
De Vortex zit er vooral in tegen decks die een oneindig aantal beurten kunnen genereren. Maar het kan ook functioneren als een pressiemiddel wanneer tegenstanders al relatief weinig levens hebben. Pas er wel op dat Sulfuric Vortex een dubbelzijdige zwaard kan zijn.
52 [14]. Vicious Shadows
Zeven mana is best veel maar de hoeveelheid schade die het kan doen is werkelijk absurd. Aangezien het slechts hoeft te triggeren op het doodgaan van een creature en de meeste mensen iets van 4+ kaarten vasthouden, heeft Wrath of God of andere mass removal al serieuze, zo niet fatale consequenties.
53 [15]. Zo-Zu the Punisher
Je kent ze wel: spelers die als een malle landen rampen met Skyshroud Claim of Sakura-Tribe Elder. Wees niet afgunstig en straf dergelijke strategieen af met Zo-Zu. Twee schade op 40 levens lijkt niet zo veel maar alle beetjes helpen. Ik heb lang getwiijfeld of er niet ook een plaats was voor Ankh of Mishra in plaats van of naast Zo-Zu, maar alleen een Goblin volstaat.

5.1 Mana Denial
Een van de meest contentieuze onderwerpen in causal Magic is het gebruik van Mass Mana Denial. Mana denial is het ontzeggen van tegenstanders toegang tot zijn mana. En alhoewel de algemene consensus is dat een land als Volrath’s Stronghold of Gaea’s Cradle best gesloopt mag worden, is het herhaaldelijk een land weghalen met Avalanche Riders en Kiki-Jiki al een stuk minder geaccepteerd. In de meeste spelersgroepen is mass mana denial, oftewel de totale ontkenning van een spelers mana, duidelijk een stap te ver. Maar ook hier is nuancering gepast. De meeste spelers zullen Armageddon onacceptabel vinden, maar Realm Razer is daarentegen minder een probleem. Realm Razer is vervelend, zeker, maar niet onoverkomelijk. Minder duidelijk zijn kaarten als Sunder en Storm Cauldron. Wat belangrijk voor de discussie is, is dat we niet kijken naar het effect maar naar de strategie die gehanteerd wordt en dus naar in hoeverre onze strategische opties door mana denial verminderd wordt.
Los van het feit dat de meeste van de onderstaande kaarten in deze categorie in mijn ogen in een grijs gebied zitten, heb ik geen rekening gehouden met de algemene consensus. Sterker nog, zoals ik al eerder zei, dit deck is tot stand gekomen om mee te kunnen draaien in een 'competitieve' meta. Daarbij is geen rekenschap gegeven van fijngevoeligheden.

54 [1]. Citadel of Pain
55 [2]. Keldon Firebombers
Om te zorgen dat jouw toegang tot jouw mana niet afgekneld wordt is het zaak om zoveel mogelijk manastenen op tafel te krijgen, om tegenstanders vervolgens in een Firebombers-Kiki-Jikigreep te gijzelen. 'Leuke' kaart ook tegen spelers die altijd uitlopen met hun mana met Boundless Realms en dergelijke.
56 [3]. Magus of the Moon
Net als Zo-Zu the Punisher is hier gekozen voor de creaturevariant. Met Magus of the Moon worden in ieder geval de hinderlijke 'speciale' landen uitgeschakeld, in de extreme gevallen worden spelers hun toegang tot hun gekleurde mana afgekneld. De Magus werkt overigens erg goed met Goblin King.
57 [4]. Ruination
De meeste meta's kunnen niet zo goed tegen dergelijke kaarten. Wie een genadigere inborst heeft kan ook opteren voor From the Ashes.
58 [5]. Stoneshaker Shaman


6. Card Draw
Als het gaat om card draw dan heeft rood niet veel te kiezen, maar het is een te belangrijk element in Magic om te negeren. Het goede nieuws is dat rood recentelijk steeds meer opties krijgt in deze categorie, denk bijvoorbeeld aan Chandra, Pyromaster en Abbot of Keral Keep. Wellicht kan er in de toekomst een aantal kaarten in dit deck vervangen worden.

59 [1]. Knollspine Dragon
Deze draak is best lastig om operationeel te krijgen. Naast zeven mana is er ook de nodige hoeveelheid gedane schade vereist, plus dat de kaarten die nog vastgehouden werden kwijt zijn. Dat laatste betekent dat er vaak meer dan zeven mana nodig is om ze toch nog uit te spelen. Maar als alles samen komt dan heb je ook wat. Zijn ETB-trigger in combinatie met Kiki-Jiki is trouwens dolletjes, maar tegen de tijd dat dat loopt dan was je waarschijnlijk al aan het winnen.
60 [2]. Reforge the Soul
Het liefst zou ik Wheel of Fortune twee keer in een commanderdeck willen stoppen maar dat mag helaas niet. Reforge the Soul is een prima doch duurder alternatief, want voor de mirakelkost wordt het zelden gespeeld.
61 [3]. Skullclamp
Werkt erg goed met alle tokens die aangemaakt worden. Nadeel is dat Skullclamp minder goed combineert met alle kaarten die de tokens groter maken.
62 [4]. Tormenting Voice
Wie rood speelt heeft weinig keus als het gaat om kaarten rapen. Een kaart als Ideas Unbound had best een rode kaart mogen zijn maar helaas mocht het niet zo zijn.
63 [5]. Wheel of Fortune
Beste kaart in rood om extra kaarten te pakken.
64 [6]. Wild Guess
Aangezien ik zelden land weg gooi is Wild Guess nuttiger dan Magmatic Insight.


7. Overige creatures
Dit zijn nuttige niet-Goblins die wel leuk interacteren met Kiki-Jiki vanwege hun ETB-triggers maar nergens anders geplaatst konden worden. Het liefst zou ik ook met Imperial Recruiter willen spelen maar die is een beetje duur. Had er overigens ooit twee uit de set Portal Three Kingdoms maar die zijn met een zwik andere kaarten geruild tegen een Ancestral Recall . Soms moet je in het leven keuzes maken.

65 [1]. Anarchist
Met maar 11 sorceries in dit deck is de effectiviteit beperkt maar wachten tot er ooit een (mono)rode Eternal Witness uitkomt lijkt mij tevergeefs. Zit er vooral in om kaartvoordeel te genereren.
66 [2]. Priest of Urabrask
Deze zit er vooral in om extra mana uit te persen met Kiki-Jiki. Ik had uiteraard de zoveelste Flametongue Kavu-achtige kaart kunnen spelen maar variatie is ook belangrijk. Misschien is Emrakul’s Hatcher beter.


8. Land
Aangezien er Ruination en Magus of the Moon in het deck zitten is het vanzelfsprekend dat het aantal basislanden vrij hoog is. Ik ben er nog niet aan toe gekomen om Ancient Tomb en Strip Mine toe te voegen aan het deck. Valakut, the Molten Pinnacle lijkt mij ook een automatische additie.

67-96 [1-30]. 30x Snow-Covered Mountain
97. [31]. Darksteel Citadel
98. [32]. Nykthos, Shrine to Nyx
99. [33]. Scrying Sheets
100. [34]. Wasteland


9. Wordt Vervolgd
In tegenstelling tot veel van mijn andere commanderdecks is dit deck nog niet geheel uitgekristalliseerd. Dat betekent zoveel dat er een aantal kaarten in zitten waarvan ik de effectiviteit in twijfel trek. In principe is dat een kwestie van veel spelen en veel situaties zien, en dan wordt het vanzelf duidelijk welke kaarten wat waard zijn. Het probleem is echter dat dit een 'haatdeck' is en liever speel ik met mijn 'leuke' decks om mijn spelersgroep niet op de kast te jagen. Met dit deck wordt dus niet zo veel gespeeld en is daarom niet zo geöptimaliseerd als ik zou willen.
Iedere speler heeft natuurlijk een andere speelstijl, met een andere spelersgroep te maken, enzovoorts, dus wie dit deck wilt spelen doet er goed aan om zelf te kijken wat voor hem of haar werkt. Niettemin wil ik de aandacht vestigen op de volgende kaarten:

Citadel of Pain/Stoneshaker Shaman
Haatkaarten zijn kaarten waarmee we tegenstanders irriteren of gangbare strategieën ondermijnen, bijvoorbeeld mana openhouden in andermans beurten. Dergelijke kaarten zijn er legio en, wellicht belangrijker, worden door de meeste spelers niet als leuk ervaren, denk aan Confusion in the Ranks. Nu kan de tegenstander op verschillende manieren geirriteerd worden maar duidelijk is dat Citadel of Pain en Stoneshaker Shaman zich richten op untapped landen, niet alleen voor countermana maar ook tegen landen als Maze of Ith. De effectiviteit van Citadel of Pain is twijfelachtig, schade krijgen staat meestal wel in verhouding met het openhouden van mana. Stoneshaker Shaman bereikt juist het tegenovergestelde effect, de meeste mensen offeren liever geen land op omdat die korte termijn strategie een lange termijn strategie schaadt, met als gevolg dat alles op slot gaat. Waarschijnlijk wil ik Citadel of Pain vervangen met War’s Toll omdat die veel oppressiever en dwingender is.

Goblinslide
Als de kaarten in de goede volgorde gepakt worden dan kan Goblinslide best veel tokens genereren. Helaas wil het vaak gebeuren dat Goblinslide veel later in het spel op tafel komt, wat de nuttigheid beperkt, of juist te vroeg wanneer het uitspelen van manastenen de prioriteit heeft. Om Goblinslide zijn nut te maximaliseren heb je eigenlijk een goede line up nodig van noncreature spells. Bovendien is het een van de weinige kaarten in dit deck die mana eist voor zijn ability. Het is niet veel, maar het blijkt dat het toch te vaak hindert. Wat mij betreft zijn het goede redenen om Goblinslide te nomineren voor vervanging.

9.1 Infinite combo's
Ik ga hier weinig over zeggen, infinite combo's zijn net als mass mana denial een zeer contentieuze onderwerp. Persoonlijk blijf ik hier van weg maar voor wie wilt heb ik een paar combo's opgeschreven.

Kiki-Jiki, Mirror Breaker + Zealous Conscripts
Waarschijnlijk de meest bekende. Je kopieert de Conscripts met Kiki-Jiki, met de token kan Kiki-Jiki geuntapt worden. Herhaal tot in het oneindige. Alle tokens die op deze manier gemaakt zijn hebben haast. Val aan en zie de tegenstander bezwijken.

Kiki-Jiki, Mirror Breaker + Lightning Crafter + willekeurige sac outlet
Deze combo werkt bijna hetzelfde als bovenstaande combo, en feitelijk komen alle combo's met Kiki-Jiki op neer dat Kiki-Jiki steeds weer geuntapt wordt. Met de Lightning Crafter-token kan Kiki-Jiki 'weggechampiond' worden. Als de token, die haast heeft, zichzelf doodschiet dan komt Kiki-Jiki weer untapt in het spel. En dat oneindig keer. Purphoros, God of the Forge ernaast en voilà.
In plaats van Purphorous kan er ook een sac outlet gebruikt worden die geen mana kost om te activeren. Op die manier kan Lightning Crafter de wereld kapot schieten in plaats van zichzelf. Als sac outlet kan gedacht worden aan: Altar Of Dementia, Ashnod’s Altar, Goblin Bombardment, Phyrexian Altar, of, mijn favoriet, Skirk Prospector.

Kiki-Jiki, Mirror Breaker + Thornbite Staff + Triskelion
Outilleer Kiki-Jiki met Thornbite Staff waardoor het untapt wanneer er een mannetje doodgaat. Gebruik Triskelion als dat mannetje. Maak er een kopie van, schiet dan twee schade ergens op en dan een schade op zichzelf waardoor de token stuk gaat en Kiki-Jiki untapt. Herhaal tot alle tegenstanders zijn neergevallen.
In plaats van Triskelion kan er ook een eigendunkelijke sac outlet gebruikt worden plus een beest met een ETB-trigger, zoals Goblin Marshal. Kopieer Goblin Marshal, offer die token op, Kiki-Jiki untapt, waarna je de hele serie aan handelingen opnieuw kunt uitvoeren.

9.2 Alternatieven
Ieder deck kan eindeloos gevarieerd worden, sommige kaarten zijn minder noodzakelijk voor dit deck dan anderen. En afhankelijk van budget, spelersgroep, en dergelijke kan er een of ander veranderd worden zonder de kern van het deck aan te tasten. Bij deze een kleine selectie van kaarten die nog niet zijn genoemd.

Heat Wave
Voor wie Hellrider een leuke kaart vindt is er een heel scala aan soortgelijke kaarten. Heat Wave is een mooie haatkaart voor een blauwe metagame. Als Cumulative Upkeep een last is dan is er keuze uit Battle Strain of Heat of Battle, alhoewel ze voor iedereen gelden. Mocht dat een probleem zijn dan kan Close Quarters overwogen worden die ook op creatures kan schieten. Aangezien dit deck veel tokens en andere kleine grut speelt is Heat Stroke wellicht ook de moeite waard.

Chain Reaction
De de facto rode Wrath of God. Vaak liggen er genoeg beesten op tafel om alles weg te halen. Als vliegers te lastig zijn dan kan Earthquake eventueel vervangen worden.

Cinder Cloud/Fissure
Dit deck kan creatures alleen maar wegbranden en dat kan soms behoorlijk veel moeite kosten. Rood heeft echter weinig kaarten die creatures direkt kunnen vernietigen. Aftershock is overigens veelzijdiger maar helaas op sorceryspeed.


10. Cijfers

30 creatures, waarvan 1 enchantment creature, 2 artifact creatures, en 18 Goblins (inclusief de Commander)

16 artifacts, waarvan 2 artifact creatures; 6 enchantments, waarvan 1 enchantment creature; 6 instants; en 11 sorceries

74 aan power en 68 aan toughness als je alle creatures samen neemt; een creature is gemiddeld 2,47/2,27 met een gemiddelde converted mana cost (CMC) van 3,93 (tokens niet meegeteld)

4 kaarten met een CMC 1
13 kaarten met een CMC 2
22 kaarten met een CMC 3
12 kaarten met een CMC 4
10 kaarten met een CMC 5
1 kaarten met een CMC 6
3 kaarten met een CMC 7
1 kaart met een CMC 9
3,48 is de gemiddelde CMC; 2,3 als je ook alle landen meetelt

 Reactie plaatsen

Reacties (2)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
4-1-2016 17:20:00

Hey Wacky,

Leuk, een wat uitgebreider artikel over een deck. Zien we hier niet veel; altijd leuk om te lezen en het ziet eruit als een deck waar ik blij van wordt aan tafel. Je noemt een aantal kaarten die ik serieus ga overwegen in mijn eigen mono- deck, zoals Citadel of Pain en Sulfuric Vortex.

Ik heb ook nog wat zaken ter overweging voor jou:

Categorie carddraw:
- Chandra Nalaar is echt top. haar -2 is een mini-wheel die tegen de tijd dat ze speelbaar is vrijwel altijd welkom is.
- Faithless Looting zou ik altijd spelen boven Tormenting Voice en/of Wild Guess, maar is niet per se beter. Gezien jouw doordachte commentaar altijd zal dit een bewuste keuze zijn, maar ik zou 'm niet maken .
- Rummaging Goblin: ik houd van looten...
- Daretti, Scrap Savant al overwogen?
- en Magus of the Wheel?

Goblins:
- Moggcatcher?!
- Mogg War Marshal bevalt mij heel goed. Drie creatures voor is prima, en met Kiki-Jiki is 'ie nog veel beter. Ik zou deze altijd kiezen boven Krenko’s Command of Dragon Fodder.
- Probeer Goblin Assassin. Echt. Ik heb die eens in het spel gehad met Kiki-Jiki, Mirror Breaker, Krenko, Mob Boss en een andere goblin, en dobbelen maar. Dat ding is serieus goed.
- Squee, Goblin Nabob: nuttig met voorbeelden als Daretti, Scrap Savant, Rummaging Goblin en Faithless Looting, maar ook met kaarten die je al speelt: Tormenting Voice, Wild Guess en Skullclamp. Is nooit overbodig.

Overige:
- Stranglehold is een topper. Als je zelf weinig tutort, ideaal. Als je een hekel heb aan extra beurten, nog beter.
- Helm of Possession. Je doet veel met ETB, maar speelt met Goblins ook automatisch een hoop creatures die daarna niet erg bruikbaar meer zijn. Tenzij je ze kunt ruilen tegen iets mooiers.
- Flameshadow Conjuring: doet vrij veel met enkele van je belangrijkste kaarten en in een deck waar Kiki-Jiki, Mirror Breaker commander is lijkt me de toegevoegde waarde duidelijk.
- Mogg Infestation. Goed tegen creatures of commanders met hexproof, leuker wanneer je zelf Goblin Sharpshooter hebt liggen, maar het leukst als je Purphoros, God of the Forge hebt, zelf wat niet-nader-te-noemen-creatures, en hem dan op jezelf speelt voor de kill.
- Extraplanar Lens: in combinatie met je Snow-Covered Mountains alleen voordeel voor jou zelf!

Landen tenslotte:
- mocht je ze hebben liggen: fetchlanden zijn icm Valakut, the Molten Pinnacle top. En zou je dat doen, dan is Crucible of Worlds een nuttige toevoeging.
- Haunted Fengraf is het overwegen waard. Ook erg leuk met Crucible, trouwens.
- Flamekin Village bevalt mij erg goed, zelfs zonder dat ik Elementals speel.

Groeten,

Stijn

5-1-2016 15:02:00

Als je Goblin Sharpshooter op tafel hebt liggen, ben ik blij dat Basilisk Collar niet in jouw deck zit.

Leuk om eens te lezen over een deck waarin (nagenoeg) alle kaarten zijn toegelicht!

Scroll: [boven|reacties|beneden]