Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Attacking - Blocking

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Mich (3) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
17-12-2014 22:57:00

Hallo iedereen, ik zou paar een graag opties willen voorleggen aan jullie waar ik niet altijd zeker van ben dat ik het juist doe:

Zouden jullie kunnen aanvullen wat er gebeurt? Alvast bedankt!

Optie 1:

Ik val aan met een 10/10 trample + double strike, mijn tegenstander blockt eerst met een 5/5 en daarna een 4/4. Wat is de schadeverdeling?

Optie 2:

Exact hetzelfde als optie 1, alleen heb ik nu geen trample meer op men creature.

Optie 3:

Ik val aan met een 10/10 trample + double strike, mijn tegenstander blockt eerst met een 5/5 en daarna nog een 5/5. Wat is de schadeverdeling?

Optie 4:

Ik val aan met een 10/10 trample + double strike, mijn tegenstander blockt eerst met een 6/6 en daarna een 5/5. Wat is de schadeverdeling?

Reacties (5)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
17-12-2014 23:12:00

Jij als aanvallende speler bepaalt in welke volgorde er geblockt wordt. Je moet minimaal lethal damage op een blocker assignen voordat je naar de volgende blocker mag.

Ik ga niet alle mogelijkheden beschrijven, maar onderstaande is wat voor jou normaal gesproken de beste opties zijn:

1) Eerste combat damage step: Assign 5 damage aan de 5/5. Vervolgens 4 damage aan de 4/4. Beide blockers gaan dood. Er tramplet 1 damage door.
Tweede combat damage step: Geen blockers meer, dus tramplet er 10 damage door.

2) Eerste combat damage step: Assign 5 damage aan de 5/5. Vervolgens de overige 5 damage aan de 4/4. Beide blockers gaan dood.
Tweede combat damage step: Geen blockers meer maar het aanvallende creature heeft geen trample, dus wordt er geen schade gedaan.

3) Eerste combat damage step: Assign 5 damage aan de ene 5/5. Vervolgens de overige 5 damage aan de andere 5/5. Beide blockers gaan dood.
Tweede combat damage step: Geen blockers meer, dus tramplet er 10 damage door.

4) Eerste combat damage step: Assign 6 damage aan de 6/6. Vervolgens de overige 4 damage aan de 5/5. De 6/6 gaat dood. De 5/5 overleeft.
Tweede combat damage step: Assign 1 damage aan de 5/5 (want heeft al 4 damage gemarkeerd). De 5/5 gaat dood. Er tramplet 9 damage door. Jouw creature krijgt 5 schade maar overleeft.

Mich (3) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
17-12-2014 23:24:00

Hoi Xander! (Alweer) bedankt voor de goede uitleg! Aangezien het 10 jaar geleden is dat ik gespeeld heb en nu pas terug begonnen ben sinds een maand moet ik alles terug wat leren. Op zich kan ik met alles goed volgen, alleen bij stap 2 snap ik niet goed waarom er dan geen 10 damage door gaat van de 2de attack step?

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
17-12-2014 23:35:00

Omdat het aanvallende creature geen trample heeft.

Het niet meer aanwezig zijn van een blocker op het moment van schade doen is op zich geen reden om damage aan een speler of planeswalker te mogen doen, als het aanvallende creature eenmaal geblockt is.

Geblockt = geblockt. Dat geldt bijvoorbeeld ook als je tegenstander zijn blocker na het blocken bouncet met Unsummon. Het blockende creature doet dan vanzelfsprekend geen schade meer want die is niet meer aanwezig op de battlefield.
Maar het aanvallende creature doet ook geen schade meer, omdat er geen blocker meer aanwezig is om de schade op te doen.

Trample is dus de uitzondering op die regel. Dan mag je wel schade doen aan de speler of planeswalker, nadat het creature geblockt is. Zonder trample doe je in een dergelijk geval òf schade aan de nog aanwezige blockers(s) òf je doet geen schade.
Dat is bij double strike niet anders.

Mich (3) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
17-12-2014 23:38:00

Ok ik ben helemaal mee! Erg bedankt!

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
19-12-2014 18:45:00

Het verschil tussen optie 1 en optie 2 heeft by the way ook gevolgen voor bijvoorbeeld lifelink.

Als jouw aanvallende creature ook lifelink had, dan krijg je 20 levens bij optie 1 (omdat hij alles bij elkaar 20 schade doet) tegenover 10 levens bij optie 2 (omdat hij alles bij elkaar daadwerkelijk "maar" 10 schade doet).

Scroll: [boven|reacties|beneden]