Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Bazaar Madness in Vintage

Scroll: [boven|reacties|beneden]
2-9-2014 23:15:00

Vintage is een onderbelicht formaat; veel mensen denken dat het simpelweg een kwestie is van wat power neergooien en snel winnen, maar het formaat heeft erg veel diepgang. In deze column vertelt David over zijn favoriete deck in dit bijzondere formaat. Veel leesplezier, en als je vragen hebt: stel ze hier of in het Vintage forum!

Dit wordt mijn eerste column dus heb ik een deck genomen wat ik goed ken en vrij onbekend is. Daarnaast is Vintage mijn favoriete formaat en wordt daar helaas te weinig aandacht aan geschonken. Het deck wat ik met jullie wil bespreken is: BazaarMadness in Vintage. Het is een agrocontrol tempodeck. Het plan is om snel creatures in het spel te krijgen terwijl je ondertussen CA blijft genereren om de belangrijkste kaarten van je tegenstander te counteren danwel te slopen. Na een paar beurten heeft de tegenstander geen fuel meer terwijl jij door blijft gaan met CA te genereren en kleine beesten hem naar de nul schoppen. De moeilijkheid van het deck zit hem vooral in het maken van de juiste afwegingen. Soms speel je de agro-rol en soms de control. Als je iets verkeerd timed dan loop je gelijk achter de feiten aan.

Voordelen van het deck
– Ontzettend leuk om mee te spelen maar ook moeilijk wat het zo interessant maakt
– Creëert heel veel cardadvantage door de synergie
– Bijna alles heeft een castingcost van 1 of 0. Bazaar of Baghdad en 1 blauwe mana zijn genoeg om te winnen.
– Goed tegen Mishra’s Workshop decks
– Goed tegen control en combo

Nadelen van het deck
– Als je geen Bazaar of Baghdad trekt speel je een veredeld Legacy deck
– Kan gevoelig zijn voor graveyard haat maar er is goed omheen te spelen
– Slecht tegen fish decks. De kleine goedkope beesten komen niet door en Wasteland is ook erg vervelend.
– Matig tegen Oath of Druids
– Mist mainboard graveyard haat
– Duur deck om te maken


Decklist


4x Bazaar of Baghdad
4x Careful Study
1x Ancestral Recall

De onbetwiste motor van het deck is de Bazaar of Baghdad. In dit deck levert het discarden van kaarten alleen maar voordelen op waardoor je kwalitatief gezien 2 kaarten extra pakt per beurt. Daarnaast speel je de 2 beste cardraw spells voor dit deck. Het voordeel van Careful Study is dat je begint met een manaland waardoor je turn 2 meer opties hebt. Daarnaast is het je beste kaart om te hebben als je geen Bazaar hebt.




4x Basking Rootwalla
4x Bloodghast
4x Circular Logic
1x Squee, Goblin Nabob

Dit zijn de kaarten die cardadvantage (CA) creëren. Early game zetten Basking Rootwalla en Bloodghastje tegenstander op een klok. Gratis beestjes terwijl je met de rest van je kaarten de tegenstander in bedwang houdt. Ik kan niet benadrukken hoe belangrijk het is om je tegenstander op een klok te zetten. Door de druk zal hij keuzes en risico moeten nemen waardoor je fouten uitlokt. Ook zijn de twee gratis beesten supergoed tegen early planewalkers zoals Jace, the Mind Sculptor. Terug naar de hand is geen enkel probleem en anders halen zij hem met groot gemak van tafel. Als je deze kaarten niet vroeg hebt zul je meer control moeten gaan spelen. Gelukkig heb je aan 1 blauwe mana voldoende om in 1 beurt 3x te counteren.
Circular Logic is ongelovelijk sterk. Jij countert en pakt een kaart en je tegenstander verliest een kaart voor 1 blauwe mana. Vaak komt je tegenstander twee Circular Logics niet meer te boven en zullen je beestjes het karwei snel afmaken. Het is ook leuk om als je geen kaarten op hand hebt je Bazaar te activeren en een Logic te vinden om alsnog te kunnen counteren. Van oudsher was Squee, Goblin Nabob de belangrijkste kaart om met Bazaar of Baghdad CA te creëren echter doet Squee voor de rest ook helemaal niets. CA is meer dan alleen het hebben van meer kaarten, zij moeten ook kwalitatief iets toevoegen anders kun je eigenlijk niet spreken van CA. Je hebt er niets aan om 4 Squee gepakt te hebben, het zijn 4 dode draws. Hij zit er nog 1x in omdat in langere potten hij de drawback van de Bazaar opheft en je daardoor makkelijker elke beurt je Bazaar kunt blijven activeren. Early game heb je hem niet nodig. Het is echt een mid-late game kaart die zijn waarde als 1-off zeker bewezen heeft.



4x Force of Will
2x Spell Pierce
2x Mental Misstep

Behoeft eigenlijk weinig uitleg. FoW is essentieel in Vintage, een formaat waar heel veel kaarten in hun eentje gamebeslissend kunnen zijn. Ook heel belangrijk tegen Mud om wanneer zij beginnen hun eerste threath the counteren waardoor je een vrije beurt 1 hebt en door het feit dat je gratis permanents speelt leg je een bom onder hun gameplan. De verhouding Spell Pierce en Mental Misstep is metabepaald. Verwacht je veel Mud ga dan voor Spell Pierce, verwacht je veel combo en control ga dan voor Mental Misstep.




2x Firestorm
2x Steel Sabotage
2x Ancient Grudge
3x Wasteland
1x Strip Mine

Firestorm is een hidden treasure. Tegen Fish heb je voor 1 rood een Plague Wind terwijl je zelf misschien je eigen beesten ermee in het spel brengt. Ook altijd leuk om te combineren met Circular Logic. Vervelende Dark Confidants, Deathrite Shamans, Delver of Secrets, Lodestone Golems, Metalworker, Planewalkers of gewoon de laatste levens van je tegenstander wegschieten. Echt een superkaart die op de juiste momenten gamebeslissend is vanwege de hoge CA en boardcontrol. Steel Sabotage is je antwoord op Tinker en Time Vault en zelfs Black Lotus. Daarnaast is het voor 1 blauw een geweldige counter tegen Mud. Ancient Grudge is een 1 voor 2 kaart en daar houden wij in dit deck van. Nog een kaart die goed is tegen Mud en tegen control sloop je simpelweg de Moxen. Combineer dit met landdestruction om het effectiever te maken. Omdat dit deck aan 1 mana genoeg heeft kan het makkelijk iedere beurt een Wasteland spelen zonder er zelf tempo op te verliezen. Het is bovendien essentieel om een early game Library of Alexandria of Mishra’s Workshop te slopen.



3x Tarmogoyf

Opnieuw: Een klok is superbelangrijk en daardoor kan ik zelfs in Vintage niet om dit beest heen. Hij kan beurt 2 al makkelijk 5/6 zijn waardoor Mud jouw niet dood kan schoppen met Lodestone Golems. Daarnaast doet hij ook iets unieks in het deck. Hij is grotendeels onafhankleijk van de rest van je deck. Mocht je geen Bazaar trekken kun je overschakelen op het control plan. 1 Tarmogoyf en voor de rest tegenhouden en binnen 3-4 beurten is je tegenstander dood.

1x Mox Sapphire
1x Mox Emerald
1x Gaea’s Cradle

Beginnen met een Mox Sapphire en Bazaar of Baghdad met een Circular Logic op hand is een droom opening. De moxen zijn verder zeer goed om je Tarmogoyf sneller te droppen of de extra mana te betalen tegen Mud. Tegen de blauwe decks zijn ze niet zo boeiend maar gratis extra landje droppen is nooit slecht. Black Lotus wordt gepasseerd omdat je helemaal niks gaat doen met 3 mana. Gaea’s Cradle is ontzettend sterk tegen Mud omdat je gratis beesten ook nog eens allemaal mana beginnen te geven wat GG betekend. Het is eigenlijk een permanente Black Lotus en mid-late game een manier om makkelijk de Basking Rootwalla's op te pompen.

1x Mystical Tutor
1x Time Walk
1x Life from the Loam

Mystical Tutor zoekt al je removal op, zoekt counters op of de andere 1-offs Ancestral Recall, Life from the Loam en Time Walk. Maakt het deck nog stabieler. Time Walk is in de midgame beslissend en ook erg goed tegen Fish decks. In dit deck doet Time Walk veel meer dan alleen een kaart pakken, je valt namelijk 2x aan waardoor deze kaart het beste tot zijn recht komt in de midgame als je een paar beesten hebt liggen. Life from the Loam is een lategame kaart vergelijkbaar met Squee, Goblin Nabob. Het extra voordeel is dat je soms voor de turn 2 Wasteland lock kunt gaan of je kunt je landjes terughalen die gesloopt zijn.

Land

3x Misty Rainforest
2x Polluted Delta
1x Gaea’s Cradle
4x Tropical Island
3x Volcanic Island
3x Wasteland
1x Strip Mine
1x Island

Het Sideboard3-4x Ravenous Trap
3-4x Tormod’s Crypt
3-4x Relic of Progenitus

Tegen Dredge wil je zo snel mogelijk, Turn 0, 1 of 2 ingrijpen anders is het echt te laat.

4x Nature’s Claim: beste manier om van Oath of Druids af te komen. Goed tegen een T1
Lodestone Golem. De levens maken wat minder uit tegen Mud en Oath. Die kaarten mogen simpelweg niet een beurt in het spel blijven anders is het GG. Daarnaast goed tegen de haat de tegen jou ingeboard kan worden of het slopen van een random Fastbond

2x Steel Sabotage 4x tegen Mud is onwijs goed als je begint.

1-3x Red Elemental Blast: Je beste kaart tegen Gush. Stopt hun CA plan en sloopt hun Jace, the Mind Sculptor. Zij spelen vaak veel counters dus is zeker aan te raden deze in te boarden.

1-3x Grim Lavamancer: Kan in zijn eentje winnen van Fish decks. Ook goed om in te boarden tegen control decks die 4x Dark Confidant en 4x Deathrite Shaman spelen.

0-3x Stifle: Goed tegen combo en control maar vooral Fish. Extra landdestruction, tempowinst en bescherming tegen Wasteland

2x Null Rod: Superkaart tegen Tezzeret the Seeker decks, combo en Tendrills. Vaak slecht tegen Mud.

0-4x Chalice of the Void: Verwacht je veel combo en Tendrills decks ga dan voor Chalice. Je kan hem zelfs op 1 leggen zonder er zelf al te veel nadeel van te ondervinden, vooral als je het goed timed.

2x Flusterstorm: Erg goed tegen stormdecks. Je kan deze ook inboarden tegen Gush en andere controldecks als zijnde extra Spell Pierces

0-2x Dismember: Goed tegen Fish want je komt dan eigenlijk altijd van de Tarmogoyf af.

0-2x Lightning Bolt: Extra removal mocht je veel Fish verwachten. Niet echt een fan van.

Verder kun je altijd extra Spell Pierce, Mental Misstep, Firestorm of Ancient Grudge inboarden. De keuze om Null Rod maindeck te spelen of in het SB is een metakeuze. Verwacht je veel Fish, Mud/Stax en Dredge run ze dan in het SB. Verwacht je veel U-control of Stax/Mud lijsten waartegen Null Rod wel goed is speel ze dan mainboard.


Over het deck zelfJe neemt over het algemeen vrij weinig mulligans met dit deck omdat elke kaart in je hand toch vervangen wordt door andere d.m.v. de Bazaar of Baghdad en Careful Study. Zelfs een openingshand zonder deze kaarten kan goed zijn als je T1 Tarmogoyf kunt spelen met counterbackup. Echt slechte handen zijn handen waarmee je en geen agro kunt gaan en geen control. Neem een mulligan als je 2 beurten een goudvis bent of een slecht Legacy deck.

Voorbeeld: 2x Bloodghast, 2 land, 1x Steel Sabotage, 1x Circular Logic, Ancient Grudge

Met zo'n hand ga je echt niks doen tenzij je een Bazaar topdeckt. Weg ermee en 6 nieuwe kaarten.

Soms heb je een ongelovelijk goede hand maar mis je de draw kaarten. Omdat je er 9 speelt kun je wel het risico nemen deze te houden zolang je kunt counteren.

Voorbeeld: 1x Basking Rootwalla, 1x Tarmogoyf, 1 Land, 1x Force of Will, 1x Circular Logic, 1x Mental Misstep, Wasteland

Hardcast nooit je Basking Rootwallas anders kun je geen CA meer genereren met de Bazaar of Baghdad. Deze hand kun je houden als je weet dat je tegenstander langzaam is zoals U-control. Als je een drawspell trekt ga je los en anders ga je agro met de Tarmogoyf en counter je de weinige treaths.

Ben je niet bekent met het deck speel dan 2-3 Squee, Goblin Nabob om de keuze om de Bazaar of Baghdad beurt 1 te spelen en gedurende de pot te activeren makkelijker te maken.


Beurt 1: Wat doe je als je een landje en Careful Studyen Bazaar of Baghdad op hand hebt? Leg je Bazaar of Baghdad alleen op in de eerste beurt als je daadwerklijk van plan bent deze te gebruiken. Tegen Mud/Stax is het altijd goed om Bazaar in je eigen beurt te activeren en wellicht een Mox bij te pakken die je gelijk op kunt leggen voordat er Sphere-effecten liggen, tenzij je beurt 1 een Steel Sabotage hebt. Tegen andere decks is het bijna altijd beter om te beginnen met 1 blauw open.
Voor een beurt 1 Careful Study geldt hetzelfde verhaal. Laat geen blauw open als je toch niet kunt counteren want voor je het weet loop je een beurt achter. Gebruik dan de Careful Study en ga agro en vanaf beurt 2 speel je control.
Het beste is als je kunt openen met Bazaar of Baghdad en Mox Sapphire. Dan heb je en 1 blauw open en kun je agro+control spelen vanaf beurt 1.

Beurt 2: Blauw+Bazaar en je geeft de beurt door. Met een Circular Logic op hand en wellicht andere discard opties wacht je tot je tegenstander iets doet. Doet hij niets discard dan aan het einde van zijn beurt de creatures en begin hem onder druk te zetten.
Als je Turn 1 agro bent gegaan en hij heeft in zijn beurt niks noemenswaardig gedaan kun je ook een Wasteland spelen of een Tarmogoyf en daarmee tempo winnen. Ik zou de Tarmogoyf alleen spelen als je counterbackup hebt. Je geeft je tegenstander een duidelijk signaal af dat hij nog een paar beurten heeft dus moet hij iets proberen te forceren. Zorg dat je voldoende kan counteren en houd dus mana open.

Vanaf beurt 3: Nu speel je keihard control. Je cast niets meer tenzij je tegenstander dat doet. Een voorwaarde is wel dat je een Bazaar hebt liggen en/of beestjes die hem onder druk zetten. Als er eenmaal Bloodghasts en Basking Rootwallas op het veld liggen en je hebt een goede hand, dan is het niet nodig om je Bazaar te blijven activeren. Wacht hiermee tot je tegenstander iets probeert te casten en gebruik dan je Circular Logic om 2 kaarten te pakken. Het heeft geen zin om te bazaaren in het niks want daar raak je alleen maar kaarten van kwijt.

Vanaf nu zit je in een zetel en ligt het initiatief volledig bij je tegenstander. Als hij niks doet is hij binnen 2-3 beurten dood. Vaak zit je nu met een hand vol counters of heb je al belangrijke spells gecountered en maak je gebruik van je CA terwijl je tegenstander is doodgebloed.



De matchupsStax/Mud

Dit is een goede matchup maar kan afhankelijk van hun deck best lastig zijn. Het maakt veel uit wie begint. Stax heeft eigenlijk 2 verschillende openingen. Of met veel mana en weinig threaths of veel threaths en weinig mana. Zij pakken geen kaarten en hun CA is gebasseerd op de gedachte het casten van spells tegen te houden. Dit lukt alleen niet tegen ons want de creatures komen gratis in het spel. Je kan twee strategiën toepassen afhankelijk van hoe het bord zich aan zijn kant ontwikkeld. Als Mud een langzame start heeft, dat wil zeggen met weinig mana, en hij slechts 1 threath per beurt cast dan kun je gaan voor het mana denial plan. Met Wasteland en Ancient Grudge haal je zijn land en moxen weg terwijl je de treaths countered. Treaths zijn dingen als Wurmcoil Engine en Lodestone Golem. De Sphere effecten Sphere of Resistance en Thorn of Amethyst kun je doorlaten en hij zal zichzelf locken. Andere manier is om als hij veel mana heeft je volledig op de threaths te richten. Hiervoor is het soms wel nodig om sphere effecten preventief weg te halen. Ik raad aan om altijd te stallen en dus je Spell Pierce te gebruiken op de Sol Ring, Black Lotus of wat dan ook. Vergeet niet dat hij de mana niet kan betalen met de Mishra’s Workshop

SB
-2x Spell Pierce
-2x Firestorm
-2x Mental Misstep
-1x Time Walk
-1x Mystical Tutor

+2x Steel Sabotage
+1x Ancient Grudge
+3x Nature’s Claim
+2x Null Rod

Als je bezwijkt onder Sphere-effecten zul je niks hebben aan een Time Walk. Uit ervaring kan ik ook zeggen dat je liever early game removal of counter pakt dan een Time Walk tegen Stax/Mud. Het is vaak een win more situatie waarin hij wel goed is. Null Rod en Grim Lavamancer kunnen ook worden ingeboard als zij respectievelijk de Metalworker of Goblin Welder variant spelen. Na SB wordt het vrij moeilijk voor ze om nog van je te winnen.


U-control

Dit zijn alle varianten met Mana Drain + Planeswalker Tezzeret the Seeker en Jace, the Mind Sculptor. Deze decks zijn vrijwel kansloos. De Mana Drain is een dode kaart en eigenlijk de helft van hun deck. De planeswalkers gaan niets doen en hun counters ook niet. Ze zullen proberen te winnen op hun Tinker into groot beest of Time Vault. Houd daarom altijd een counter achter de hand of Steel Sabotage. Zorg wel dat je de Dark Confidant niet te lang laat liggen. Counter deze tenzij je een Firestorm op hand hebt}. Sensei’s Divining Top is ook een counter waard. Voor de rest maakt het niet veel uit. Je kan zelfs in bepaalde situaties de Ancestral Recall doorlaten als je maar 1 counter op hand hebt en zij hebben een lege hand. Zij moeten dan één van hun weinige threaths pakken + counter backup.

SB
-2x Ancient Grudge
-2x Firestorm

+2x Null Rod
+2x Grim Lavamancer
of
+4x Nature’s Claim

Board 4x Nature’s Claim in als je denkt dat zij Oath of Druids in zullen boarden. Dat is namelijk een standaard strategie voor U-control decks tegen agro waar hun counters niks tegen uithalen. Null Rod is altijd beter dan Ancient Grudge. Board eventueel Grim Lavamancer in als zij meer dan alleen Dark Confidant/Snapcaster Mage/Deathrite Shamanspelen. Mochten zij veel creatures spelen dan zal het vaak eerder een BUG Fish deck zijn dan een U-control met Mana Drains.


Oath

De naam zegt het al: Oath of Druids. Dit deck draait om het resolven van 1 kaart en deze tot hun volgende beurt te laten liggen. Ga heel agressief van start. Als Oath het bord raakt haal je hem nooit meer weg en zul je verliezen dus probeer ten alle tijden deze te counteren. Beste is om Oath proberen te racen. Leg zoveel mogelijk creatures neer en schop hem van 20 naar 0 ASAP.

SB
-2x Ancient Grudge
-2x Firestorm
-2x Steel Sabotage

+4x Nature’s Claim
+2x Red Elemental Blast/Flusterstorm
(+2x Null Rod)

De Nature’s Claim spreken voor zich. REB om de counterwar te winnen. Null Rod + Wasteland is early game ook vrij sterk tegen ze om de Oath uit te stellen.


BUG Fish

Dit is een moeilijke matchup maar beter te doen dan de Fish decks die Tarmogoyf runnen. Dit nieuwe fish deck is gebasseerd op CA door middel van Dark Confidant+Deathrite Shaman+Snapcaster Mage gecombineerd met disruption als Abrupt Decay, Wasteland en een zooitje counters. Hun zwakte is dat ons agroplan veel sterker is dankzij de terugkomende Bloodghast en Tarmogoyf is het sterkste beest. Firestorm is je beste kaart tegen hun. De potverloop spreekt vaak voor zich. Vaak zul je 1 om 1 ruilen dus wie uiteindelijk zijn Bazaar of Baghdad of Dark Confidant weet te behouden en CA weet te genereren wint de pot.

SB
-2x Ancient Grudge
-2x Steel Sabotage
-1x Spell Pierce

+3x Grim Lavamancer
+2x Stifle
(+Xx Mental Misstep)

Na SB wordt het een stuk beter omdat Grim Lavamancer al zijn beesten kan slopen. Met Stifle kun je Bazaar of Baghdad beschermen tegen Wasteland. Ik raad het af om een fetch te counteren tenzij je zeker weet dat hij anders mana screwed is. Mental Misstep is in deze matchup erg goed omdat je de Deathrite Shamans kunt counteren en je de SB kaarten kunt beschermen tegen zijn Mental Missteps.


Dredge

Er is bijna altijd wel een dredge speler die Top8 haalt. Potjes zijn vaak binnen 5 minuten beslist. Maindeck is de kans om te winnen klein. Hij is erg afhankelijk van zijn openingshand want zonder Bazaar of Baghdad doet hij letterlijk niets dus haal je Life from the Loam en lock hem met een Wasteland of Strip Mine. Soms mullen zij wel eens naar 1 om de Bazaar te vinden en winnen zij alsnog. Als hij afgaat is het enige wat je nog kunt proberen je eigen beest te slopen met Firestorm om zijn Bridge from Belows te removen uit zijn graveyard.

SB
-2x Ancient Grudge
-2x Steel Sabotage
-4x Force of Will
-2x Spell Pierce

+4x Nature’s Claim
+3x Ravenous Trap
(+Xx Mental Misstep)
+3x Grim Lavamancer

FoW gaat heel weinig doen in deze matchup en het je kost je ook nog eens een extra kaart. Mental Misstep is goed om die van hem te counteren en zijn Cabal Therapys. Ravenous Trap spreekt voor zich. Probeer deze zo laat mogelijk te spelen om zoveel mogelijk te kunnen removen. Het is net als tegen Oath, je moet proberen hem te racen. Grim Lavamancer is vaak beter dan een counter op hand dus als het kan board hem dan in. De Nature’s Claims zijn erg belangrijk om in te boarden om zijn Leyline of the Void weg te halen. Deze kaart maakt ons deck half dood. Zeker na SB is dredge best goed te doen en zul je vaak 2-1 winnen omdat zij ook van tijd tot tijd fizzelen met hun deck.


Vragen? Reacties en opmerkingen zijn van harte welkom!

Groeten, David.

 Reactie plaatsen

Reacties (7)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
2-9-2014 23:43:00

Toffe column!

3-9-2014 06:24:00

Vintage! Had geen idee dat je fan was, Dustin?

Verder lijkt de Fish-MU me inderdaad echt verschrikkelijk. Helaas kan ik het nu niet uitgebreid lezen i.v.m. filosofielessen, maar dat komt nog!

3-9-2014 13:23:00

leuk om weer eens te lezen over het mooiste formaat dat er bestaat.
Nu weer eens een toernooi in Nederland

3-9-2014 16:18:00

Dit is een duidelijke column! Ik ben zelf helemaal niet thuis in Vintage, ik vind al die decklijsten maar raar Slash Panthers and whatnot...

Je hebt duidelijk geschreven met leuke uitleg! Hopelijk ga je andere decks ook 'reviewen' ik zou dat graag lezen, ik weet zo weinig over Vintage.

3-9-2014 16:35:00

@Arjan: Waarschijnlijk binnenkort weer in Rotterdam.

@Peanut: Slash Panther is het enige beest dat Jace in 1x dood kan schoppen voordat hij gebounced kan worden. Ook is hij effectief maar 4 mana en dat is weer handig omdat je dan alleen een Mishra’s Workshop + Mox nodig hebt.

3-9-2014 17:08:00

Ja toevallig weet ik dat dan weer wel, maja... Het blijft soms een raadsel voor mij die decklijsten, haha.

4-9-2014 20:43:00

Aan allen bedankt voor de positieve reacties! Waarschijnlijk ga ik in de toekomst wel meer columns schrijven.

Scroll: [boven|reacties|beneden]