Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] EOT Gifts I Win ‘Em

Scroll: [boven|reacties|beneden]
4-11-2013 23:06:00

EOT Gifts I Win ‘Em
Goedenavond Nedermagic, het leek me weer eens tijd om een column te schrijven. Ik heb me de laatste maanden veel bezig gehouden met Magic, en om meer specifiek te zijn Modern. Jullie kennen me misschien al van de EDH-columns over de 5 Nephilim, waar ik nog steeds een laatste deel over moet schrijven. Echter werkt dat deck nog steeds niet, en besteed ik nog weinig aandacht aan EDH. Ik hou me veel meer bezig met Modern, door en voor GP Antwerpen, en Theros Limited omdat we naar GP Barcelona willen gaan in februari. Over dat Modern wil ik een stuk schrijven. Waarom? Omdat schrijven over Magic heel leerzaam is en leuk om te doen, en ik heb er de tijd voor over nu ik toch zonder werk thuis zit. Dit is een artikel, onder meer over deckbuilding, en ook resultaten van het deck dat gebouwd is op de GP. Het is een lang stuk tekst, pak wat te drinken en laten we zonder oponthoud verder gaan met een nieuw stuk Shazulicious materiaal.

Modern
Sinds Wizards een aantal jaar geleden is begonnen met het format Modern is het nu een superpopulair format geworden. Veel GP's zijn al Modern geweest, Pro Tour's en FNM's. Langzaam snoept het populariteit weg van Legacy, doordat het een goedkoper formaat is, van Standard doordat spelers die interesse hebben in Eternal-achtige*1 formaten leuk vinden en Modern is het meest toegankelijk. Maar waarschijnlijk heel veel spelers die jarenlang Extended hebben proberen te spelen voelen zich nu meer gesupport door Wizards met dit spannende formaat. Er is zoveel mogelijk, en elke GP lijkt er weer een breakthrough-deck te zijn dankzij de flexibele banlist. Kan jij de heilige drie-eenheid van Urza verenigen om mensen met Wurmcoil Engines en Mindslaver-locks het spel uit te helpen. Of ga je gewoon voor de beatdown met Tarmogoyf, Geist of Saint Traft en Restoration Angel. Hoeveel spells haal jij uit je graveyard dankzij Señor Chang, Snapcaster Mage, of stop jij gewoon 20 mountains en 40 ‘Lightning Bolts' in één deck. Merfolk, Goblins zijn de beste tribes, maar kunnen ze winnen van Naya, of diverse decks met Liliana of the Veil, de sterkste planeswalker legal hier, zoals Jund? Vergeet niet de combodecks, helaas geen Eggs, maar er zijn opties. In een formaat met misschien niet de meest broken kaarten, die eer gaat naar Vintage en Legacy, zitten er nog wel een heleboel belachelijk sterke kaarten beschikbaar. Denk maar aan deze kaart:



Zelfs meneer de tovenaar op Ancestral Recall kan het niet geloven.



Ok, you got me, die kaart bestaat niet echt. Maar er is een kaart die wel er heel erg op lijkt, en die kaart heeft al lange tijd mijn interesse vast weten te houden. Mensen bekend met competitief Magic herkennen de kaart misschien wel:



Zoals je ziet is de wording wel iets anders dan de mockup die ik hierboven plaatste, maar desalniettemin is het een hele sterke kaart. Misschien zie je niet de kracht van drie landjes uit je graveyard rapen, of heb je geen idee hoe sterk dredge is. Dat geeft niet, toen Ravnica net uitkwam, waar dredge debuteerde, waren maar weinig mensen die doorhadden hoe sterk het is. En het is héél sterk. Er is eigenlijk maar één zwakte, en dat is dat de kaart in je graveyard moet liggen, en niet moet worden geexiled. Gelukkig legt hij zichzelf altijd in de graveyard na het casten, en als je kaarten dredged gaan er kaart van je library naar, raad maar, je graveyard! Waar moeten de landjes vandaan komen? De graveyard! Zoveel synergie in één kaart, dat maakt hem zo mooi, en dan nog die art erbij!

Er is maar een nadeel, vind ik, aan de kaart: hij heeft het met kleuren niet echt mee. Ik vind groen een van de saaiere kleuren om mee te spelen. Ook heeft groen weinig kaarten die lekker vanuit de graveyard werken. Tarmogoyf is het dure vriendje, en Eternal Witness is wel geinig. Er zijn weinig bijzondere flashback kaarten of iets anders om ze in de graveyard te benutten. Daarover gesproken, laten we eens kijken wat er allemaal goed samen werkt met dredge.

Synergie
De dredge mechanic is in twee delen op te breken: graveyard en het rapen van kaarten. Namelijk elke kaart die je raapt, niet alleen je drawstep-draw mag je vervangen door een dredge.

Graveyard
Ik begin met deze omdat het iets meer uitleg nodig heeft dan het andere aanknopingspunt. Flashback is een van de eerste dingen die naar binnen schiet, maar op de eerste plaats wil ik toch Retrace als mechanic te noemen. Je haalt immers land terug uit je graveyard, dus dat zijn toch weer allerlei spells die je weg had gedaan en toch mag casten. De overduidelijk sterkste Retrace-kaarten zijn Flame Jab en Raven’s Crime, respectievelijk tegen aggro en tegen control/combo. Retracekaarten kan je maar blijven spelen, en het heeft bijna geen zin om ze te counteren, tenzij die counter ze ook exilet.

Flashback is dan de tweede belangrijkste mechanic die uit de graveyard werkt. Belangrijke flahback kaarten zijn Lingering Souls en Unburial Rites als manieren om iemand mee te killen, maar ook ‘engine'-kaarten zoals Faithless Looting en zelfs Think Twice. Omdat je kaarten kan rapen vanuit de graveyard kan je door dredgen nog meer dredgen. Dredgen was een goed ding, dus dan zijn dit soort kaarten ook goed. Als je genoeg land op hand hebt worden Faithless Lootings zelfs ": Draw two met flashback voor ". Een long term engine is dan weer Oona’s Grace, die elk landje weer omzet in een dredge die 3 landjes tevoorschijn haalt. Talk about value! Maar het kost je wel aardig wat mana.

Beesten die uitzichzelf terugkomen uit je graveyard komen op nummer 3. Helaas zijn in Modern er niet heel veel van. Je beperkt je redelijk tot de hoek van Gravecrawlers, Bloodghasts en Nether Traitor. Of beesten met dredge, zoals Stinkweed Imp natuurlijk.

Kaarten in de graveyard krijgen is nooit een probleem geweest. Entomb is misschien dan geen optie in Modern, maar wel heb je de uiterst krachtige Gifts Ungiven*2. Ook zorgt het dredgen er zelf voor dat kaarten in de graveyard verdwijnen, legt Retrace weer landjes terug waar ze vandaan kwamen en helpt Faithless Looting en andere ‘Loot'-kaarten heel erg. Op de Gifts wil ik later nog terugkomen, het blijft een one-card-combo.

Draw A Card
De mooiste drie woorden in heel magic, ook volgens Luis Scott-Vargas, en wordt eigenlijk alleen maar overtroffen door "Draw X Cards". Kaarten rapen in Magic is, net als de graveyard vullen nooit een probleem geweest. De beste kleur om kaarten te rapen is blauw, met Modern-all stars zoals Cryptic Command, Electrolyze en Sphinx’s Revelation. Echter, in het geval van Life from the Loam wil je eerder goedkope, snelle cantrips. Electrolyze kan nog wel, maar ook bijvoorbeeld Gitaxian Probe, Serum Visions en de eerdergenoemde Faithless Looting.

Genoeg over Life from the Loam gepraat, nu een beetje geschiedenis.

Eerste poging
Kleuren
Ik begon met inventariseren welke kleuren waarvoor nodig waren. Dit was ongeveer na het uitkomen van Dragon's Maze. Hier zit ook een enkele kaart bij die niet besproken is, maar goed samen werkt met Life from the Loam, maar niet per se kaarten raapt of iets met de graveyard doet. Ik stelde de volgende lijst samen.
Wit: Lingering Souls, Unburial Rites
Blauw: Beste kaartraapkleur, Gifts Ungiven, Snapcaster Mage, counters/control
Zwart: Raven’s Crime, Bloodghast, Liliana of the Veil, Unburial Rites
Rood: Faithless Looting, Seismic Assault
Groen: Life from the Loam, Eternal Witness

Er waren rond die tijd al wat AggroLoam-lijsten beschikbaar om vanaf te kijken. Dat is meestal een deck wat beide spelers in topdeck modus forceert en dan met manland aanvalt en het bord leeghoud met Flame Jab en Liliana of the Veil. Seismic Assault maakt het af met 6 damage per beurt, of meer.

Echter vond ik de speelstijl maar niks. Ik ben liever iemand die niet all out gaat en ik houd heel erg van de kleur blauw. Ik besloot een meer controllish list in elkaar te draaien, en vaak per beurten cyclus te kunnen dredgen omdat ik jouw spells counterde met Cryptic Command en Remand. Dan dropte ik uiteindelijk wel een Seismic Assault en dan gooide ik in één beurt 14+ schade naar je hoofd.

Die lijst zag er ongeveer zo uit:
Lands: 26
4 Scalding Tarn
4 Misty Rainforest
4 Steam Vents
2 Cascade Bluffs
2 Stomping Ground
2 Raging Ravine
2 Ghost Quarter
1 Breeding Pool
1 Oboro, Palace in the Clouds
1 Academy Ruins
1 Island
1 Forest
1 Mountain

Creatures: 3
3 Snapcaster Mage

Enchantments: 4
4 Seismic Assault

Sorceries: 10
3 Faithless Looting
4 Life from the Loam
3 Pyroclasm

Instants: 17
4 Lightning Bolt
4 Remand
2 Izzet Charm
3 Electrolyze
1 Oona’s Grace
2 Gifts Ungiven
1 Mana Leak

De Academy Ruins was omdat er Engineered Explosives in het SB zaten, tegen aggro, want dan kon je ze wegdredgen en alsnog gebruiken, of ze gewoon vaker gebruiken, ook niet heel slecht aangezien een goed Aggrodeck boardpresence probeert te houden.

The Brewing Continues
Dit deck speelde wel aardig, maar er was eigenlijk één probleem, en dat was toch wel een beetje een groot probleem: ik wilde niet altijd dredgen. En een deck wat min of meer draait om Life from the Loam dat niet wil dredgen doet toch wel een soort van iets fout. Ik wilde alleen maar dredgen als ik land nodig had of als ik iemand uit ging comboën. Heel soms een beetje voor de value met Faithless Looting, maar ik had gewoon te weinig graveyard interactie om onbekommerd te dredgen. Ik haalde met dit deck 4-2 op een GPT, en verloor op weerstand mijn top 8 plekje, maar ik had zeker het gevoel dat er iets beters kon. En toen las ik laatst het artikel Living La Vida Loam van Glenn Jones. Dat artikel opende mijn ogen, mede dankzij de titel. Om het even samen te vatten voor mensen die het niet helemaal willen lezen en dit al een lang genoege lap tekst vinden:

Er zijn 3 soorten Loam decks, namelijk:
AggroLoam, zoals hierboven al beschreven.
4 Color Gifts, met Loam. Alles behalve rood, maar je wint voornamelijk op manland en een Unburial Rites package of de attrition van een actieve Life from the Loam.
Een nieuw deck sinds het uitkomen van M14: RUG Loam/Delver, Je maakt gebruik van het feit dat je heel veel goedkope instants en sorceries speelt, en ze nog eens vaak speelt door hard te slaan met Delver of Secrets, Young Pyromancer tokens, en Tarmogoyfs.

En nu gaan we even over Gifts Ungiven praten, want dat is ook een heel genre apart.

Gifts Ungiven
Reanimation
Dat ze deze kaart ooit hebben geprint, dat snap ik soms niet. Zeker toen een paar jaar geleden Unburial Rites erbij kwam was het duo gemaakt. Er was nog maar een optie, want ik wilde een Rites-package spelen, en dat was uitzoeken hoeveel Rites, hoeveel Gifts, en welke fatties je wilt reanimeren. Bepaalde decks slaan gewoon dood tegen een EOT Gifts Ungiven voor Unburial+fattie dat het eigenlijk te sterk was om te missen. Wat allemaal geanimeerd kan worden is een lijst van voor en nadelen, kijken met welke matchups je het moeilijk hebt, en daar de beste targets voor vinden. Storm slaat bijvoorbeeld dood met een Iona, Shield of Emeria, maar burn kan nooit winnen van een Empyrial Archangel (persoonlijke favoriet) of Wurmcoil Engine. Die zelfde Engine is weer goed tegen elk deck wat geen Path to Exile speelt, maar spelen ze die wel dan is de Empyrial Archangel of Inkwell Leviathan weer beter. Met Griselbrand kan je ook makkelijk een grote threat voor decks neerleggen, maar daar is makkelijk van af te komen, en Elesh Norn, Grand Cenobite leg je tokens, Gruul en Merfolk redelijk plat. En wat dacht je van een Gifts Ungiven voor twee fatties in response op een Living End?

Attrition
En dat is nog maar een kant van het verhaal waarom Gifts Ungiven zo sterk is. Wat dacht je van onmogelijke combianties (voor je tegenstander om te kiezen) zoals Life from the Loam, Flame Jab, Academy Ruins en Engineered Explosives. Of gewoon Misty Rainforest, Life from the Loam, Raven’s Crime en Faithless Looting. Alles komt wel weer terug uit je graveyard dus ze hoeven ‘alleen mar te kiezen' wat ze kunnen uitstellen en wat ze meteen over zich heen krijgen. I say: Gifts Impossible!

The Final Deck
Lang heb ik zitten twijfelen over welke kleuren te spelen en ondertussen naderde GP Antwerpen met rasse schreden. Ik heb een tijdje zitten tobben met een BRUG-build, maar dan kon ik geen Unburial spelen. Groen was een must, voor de Life from the Loam, wit en zwart ook voor Unburial Rites. Rood was te goed voor Seismic Assault en blauw had ik nodig voor Gifts Ungiven. Dan zat er de dinsdag voor de GP nog maar één optie op, toen ik een keer een decklijst zag op wizards.com over Tribal Zoo: ik ga 5ColorGifts spelen. En alles wat je met Gifts kan doen in één deck. Het werd een beetje een rotzooitje, en ziet eruit als een chaos maar het speelt als een tierelier. Behold, the master of mixing/mising, the creation of the ultimate hybrid deck: Frankenstein!

MB:
Creatures: 5
1#Stinkweed Imp
1#Wurmcoil Engine
3#Snapcaster Mage

Instants: 9
1#Think Twice
4#Lightning Bolt
3#Gifts Ungiven
1#Abrupt Decay

Sorceries: 17
4#Life from the Loam
1#Unburial Rites
2#Flame Jab
4#Faithless Looting
3#Tribal Flames
1#Raven’s Crime
2#Lingering Souls

Enchantments: 3
3#Seismic Assault

Lands: 26
2#Arid Mesa
4#Scalding Tarn
3#Misty Rainforest
2#Raging Ravine
1#Temple Garden
1#Island
1#Forest
1#Mountain
1#Watery Grave
2#Stomping Ground
1#Hallowed Fountain
2#Steam Vents
2#Blood Crypt
1#Breeding Pool
1#Academy Ruins
1#Cascade Bluffs

SB:
4#Delver of Secrets
3#Young Pyromancer
2#Engineered Explosives
2#Scavenging Ooze
2#Destructive Revelry
1#Ghost Quarter
1#Tectonic Edge

Dit gedrocht is mijn mooiste kindje tot nu toe. De manabase had ik last minute nog verandert naar iets met Godless Shrine, dus daar moet je het niet op afrekenen. Sowieso heb ik alle shocks, maar niet alle fetches en andere landjes die Modern rijk is zomaar rondliggen, dus er moesten wat keuzes worden gemaakt. Het deck is niet perfect, ik ben nu de kernideeën beer aan het uitwerken.

Het combineert een Unburial Rites package, voor Wurmcoil Engine, met Seismic Assault en andere Attrition-based Life from the Loam-plannen. Door het spelen van 3 Gifts Ungiven kan ik vele keycards maar een keer spelen. Ik moet wel 26 land in douwen om de manabase er niet onder te laten lijden, maar er is daardoor ook plek voor 26 instants en sorceries. Zoveel? Nou, laten we dan al SB-plan maar Delver of Secrets en Young Pyromancer inboarden wanneer we vermoeden dat een deck de meeste removal eruit haalt. Ook ben je zo minder graveyard dependant waardoor haatkaarten minder effectief zijn. Op de kop toe zitten er 3 Tribal Flames en 3 Snapcaster Mages in voor een beetje snelle damage. Als ik dan toch alle 5 de landen speel en een overvloed aan fetch.

Waarom Wurmcoil Engine? Terug te halen met Academy Ruins, nog redelijkte casten in een 5-kleuren deck en nodige lifelink omdat dit deck zichzelf heel snel heel veel pijn doet. Decks als UWR, waar die slecht tegen is kan je wel verslaan zonder Unburial Rites, als je al een Gifts Ungiven hebt kunnen laten resolven.

Natuurlijk had dit deck ook zwaktes, maar laat ik eerst een toernooiverslag schrijven van de GP waar ik dit gedrocht te velde heb gebracht. Niet van elke match is even uitgebreid verslag.

Tournament Time
GPT Antwerpen, vrijdag 25 oktober
Match 1: Bogle.dec
Dit begint al goed, de tegenstander laat bij het schudden zijn eigen kaart vallen, een Daybreak Coronet. Dat verhult nog weinig over zijn deckkeuze. Hij raapt alle potten slecht voor een Bogle.dec en als hij allemaal enchantments onder een Dryad Arbor hangt en ik met de per ongeluk ingesideboarde Ghost Quarter hem uitneem is er 2-1 winst voor mij.
2-1
Match 2: Jund
Tarmogoyfs zijn vervelend game 1, maar een Wurmcoil Engine pakt de tweede game. Op naar Delver of Secrets-plan: ik kan in een beurt op 1 leven zonder boardpositie tegenover 2 Lingering Souls-tokens, twee Tarmogoyfs en een Dark Confidant komen naar één boardpositie met Young Pyromancer en 4 van zijn tokens en maar twee Tarmogoyfs aan de overkant. Helaas topdeckt hij met met een Maelstrom Pulse zo de trials uit. Jammer.

GP Antwerpen 2013, 26 oktober
Match 1: Rock 'n Souls (BGw, splash voor Lingering Souls)
Steve speelt een leuk deck, ik dacht eerst Jund, maar heeft rood gecut. Game 1 kom ik niet van Tarmogoyfs af maar game twee weet ik wel te pakken met Lingering Souls tokens. Game 3 ga ik 5Color Delver of Secrets + Tribal Flames op hem inhakken en dat is genoeg om de eerste ronde te winnen.
1-0

Match 2: UW-Tempo
Ik maak weinig kans tegen dit deck van Tomas. Ik ken het deck eigenlijk ook niet dus weet niet zo goed wat ik precies moet verwachten. De tweede game had ik meer kans dan de eerste maar het is niet genoeg, ik verlies 0-2.
1-1

Match 3: RG-Tron
De Fransoos Francois opent met een turn 3 Karn Liberated. Dat is zelf met Tribal Flames bijna niet te racen. Natuurlijk board ik Ghost Quarter en Tectonic Edge in. Game 2 zie ik ze niet maar ik weet hem toch dood te slaan. Op het moment dat hij even niet kan reageren Tribal Flames ik hem van 14 naar 4 dankzij Señor Chang/Snapcaster Mage en dat is genoeg om de match iets later te winnen in mijn upkeep met een Lightning Boltje naar het hoofd. De laatste match wordt ik gruwelijk geMindslavered en dit is nou juist het deck waar bij je niet mee geslavered wil worden. Uiteindelijk kom ik niet van zijn Wurmcoil Engine af, ik had immers maar 4 land, en dat was de loss.
1-2 (Het kan nog, maar wordt close)

Match 4: Splinter Twin
De eerste match heb ik niet eens door dat ik tegen Twin speelde, maar ik dacht dat ik tegen een Tempo-variant was gepaired. Nog steeds geen goede matchup dus ik verlies de eerste pot, en in de tweede game wordt ik uitgecombo'd door een Deceiver Exarch + Splinter Twin met een Lightning Bolt op handen.
1-3 Noooees, geen dag 2 meer. Ik denk erna om te droppen, maar wat moet ik dan doen. Ik probeer de eer te behalen door 6-3 te spelen.

Match 5: UWR (control)
Aparte gozer van wie ik de naam nooit echt heb meegekregen. Zijn vrouw zit aan zijn arm gekluisterd. Volgen mij bracht ze hem pech, de enige match waarin hij niet gruwelijk manascrewed was was wel de match dat hij won, maar toen raapte ik heel slecht.
2-3

Match 6: WB-tokens
Bartoletteo speelde WB tokens, en was een gigantisch leuke tegenstander. Game 1 verrast hij mij door zijn klok te verdubbelen met een Honor of the Pure. Game twee zorg k dat ik kan Flame Jabben en dan zijn de tokens in een keer een stuk slechter. Na het dumpen van Wurmcoil Engine is de game wel voor mij. De laatste game is echt superspannend. Ik ga naar twee met een zooi mana. Er zijn twee main lines die ik kan lopen. Of ik neem de risicoweg, val aan met mijn Raging Ravine + Lightning Bolt + Flame Jab en dat zou hem dood krijgen. Hij had echter een Auriok Champion liggen. Als hij ook maar een leven kreeg of token maakte was hij niet dood. De andere manier was om alles dood te Flame Jabben behalve de Auriok Champion (pro red) en de beurt erna wel te kijken hoe het loopt. Ik speelde liever iets zekerder (hij had immers 4 kaarten op hand) en haal zijn leger weg. Zijn beurt verwacht ik dat hij voor 1 aanvalt, of de Auriok Champion als blokker houdt tegen mijn Raging Ravine. Hij topdeckt echter weer een Honor of the Pure en kan precies voor twee aanvallen.
2-4 Weer slaat de twijfel toe om te droppen, maar ik speel door: I might as well.

Match 7
Ik speelde tegen Jiri, maar kan me niet voor de geest halen welk deck hij speelde. Ik weet wel dat ik gewonnen heb, en daar gaat het om.
3-4

Match 8 UR-Tempo
Dacht dat het een vervelende matchup zou zijn maar dat viel best mee. Nadat ik me door een sloot countermagic had gewerkt had hij me nog niet heel veel damage gedaan. Zelfverzekerd van zijn positie dacht Charles wel even dat hij 1 mana over kon laten om met Mutavault aan te vallen. Zijn gezicht vertrok echter spoedig toen ik een Wurmcoil Engine op tafel dumpte en ermee kon swingen voor snelle surrender (zijn gezicht vertrok echt letterlijk, dat is een mooi verhaal voor als je me een keer tegenkomt). De tweede game moest hij te veel mullen waardoor een Raven’s Crime het eigenlijk al afmaakte.
4-4 Nice, nu voor de positieve score.

Match 9: Burn
Op het moment dat Kahl begint met basic Mountains weet ik al hoe erg het staat: BURN! Dat is een van mijn slechtste matchups, maar ik weet er nog 1-2 van te maken door een game een Wurmcoil Engine te hebben. Game 3 komt hij net een beurtje te laat. Jammer.
4-5

Aftermath
Het werkte redelijk, alleen een betere metakennis, extra keer mullen, lichtelijk aanpassingen (soepelere manabase) en misschien zit dag twee er dan wel in met n homebrew. Als er ooit een nieuwe lijst van Frankenstein komt zal hij spoedig een artikeltje krijgen. Ik ben allang weer bezig om de lijst aan te passen, en zelf kaarten ervoor aan te ruilen, had her en der wat geleend namelijk. Het is een heel tof deck om te spelen, maar zeker niet als je ontspannen wil magiccen. Er zijn heel veel beslissingen om te nemen, op allerlei fronten.

Voor nu wens ik Nedermagic een goede nachtrust, graag hoor ik feedback hieronder. Dan blijft hij een beetje bovenaan op het forum.

MVG,
Xanthias

*1 Officieel is Modern geen Eternal-formaat, omdat niet ‘alle' kaarten Legal zijn, maar de helft. Daarom valt het onder de noemer Contructed, samen met Extended en Standard.
*2 Wie snapte de titel meteen?

 Reactie plaatsen

Reacties (10)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
5-11-2013 13:24:00

Upje! Wat vinden jullie hiervan?

5-11-2013 13:59:00

Toch zouden ze op NM een soort like button moeten maken. Leuk ^^

6-11-2013 05:02:00

Leuke colmn, zeker als je modern een beetje wilt leren, dikke like!

6-11-2013 09:59:00

Ik ben voornamelijk een lezer - maar als je het graag wilt weten: ik vind het een leuke column Gifts package deck is erg leuk, hou van decks met oplossingen voor veel verschillende problemen!

6-11-2013 10:04:00

mr X is de master

6-11-2013 15:59:00

Columns zijn goed. Houdt de community een beetje bezig. Leuk dat je je er toe hebt gezet om toch wat te schrijven!

6-11-2013 18:28:00

Inventief deck, leuke column

19-11-2013 22:19:00

Ik vond het een toffe read ik kom er niet vaak aan toe de columns te lezen ofzo, en nog minder om ook echt te posten, maar ik wil gewoon ff zeggen dat het een leuke read was.

Het is ook leuk als je boeiende types als tegenstander hebt vind ik, dat zijn leuke verhaaltjes. Titel snapte ik niet helemaal, Gifts kwam bekend voor maar 'i win 'em' zei me niet zoveel.

Hoe dan ook, modern is een toffe format en je doet de kaarten eer aan met je beschrijvingen van hun kracht. Keep it up

1-8-2014 11:19:00

Mooie column smulwerk

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
1-8-2014 15:01:00

Blijkbaar vorig jaar een leuke column gemist (gezien ik meestal wel reageer), bedankt aan Bobbelaar voor de up xD

Is hier nog een vervolg van of is het bij een keer gebleven?

Scroll: [boven|reacties|beneden]