Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] BoaB - Lightforce

Scroll: [boven|reacties|beneden]
6-10-2013 00:45:00

Hallo allemaal en welkom bij een nieuwe Building on a Budget, de column waarin ik leuke en goedkope decks probeer te maken. In de BoaBs hiervoor heb ik van de M14 Intro Packs ‘Bestial Strength' en ‘Death Reaper' speelbare constructed decks gemaakt (zie de columnsectie). Vandaag ga ik hetzelfde proberen te doen met een ander M14 Intro Pack, namelijk het wit-groene ‘Lightforce'. Let's go.



De oplettende lezers hebben al gezien dat er deze keer geen ‘Deel 1' in de columntitel staat. Dat betekent dat ik de deckevolutie vandaag in één keer ga doen in plaats van in drie delen. Waarom? Deels voor de afwisseling, deels vanwege tijdgebrek. De gebruikelijke werkwijze verandert er wel iets door, die ziet er nu als volgt uit:

1. Verander het Intro Pack meteen in een gestroomlijnd constructed deck.
2. Speel en tweak…
3. …totdat er een (Standard legal) deck overblijft dat:
a) leuk is om mee te spelen;
b) competitief is in casual play;
c) enigszins trouw is gebleven aan één van de originele deckthema's;
d) budget genoemd kan worden (waarbij budget doorgaans betekent ‘geen kaarten van meer dan 3 euro').

Één aantekening bij het bovenstaande: toen ik met deze BoaB begon waren M13 en het Innistrad block nog Standard legal. Het deck dat ik ga maken bestaat daarom uit kaarten uit het ‘oude' Standard. Updaten naar het nieuwe Standard met Theros zal niet zo'n probleem zijn want ik kan alvast verklappen dat ik maar één kaart uit M13 en het Innistrad block gebruik.

Over naar de decklijst van Lightforce:

Lightforce v1.0//Lands (25)
9 Forest
16 Plains

//Creatures (18)
2 Soulmender
2 Capashen Knight
2 Voracious Wurm
1 Auramancer
2 Banisher Priest
1 Charging Griffin
1 Ajani’s Chosen (rare)
3 Pillarfield Ox
2 Dawnstrike Paladin
2 Serra Angel

//Other (17)
2 Brave the Elements
1 Elixir of Immortality
1 Divine Favor
3 Pacifism
2 Fortify
1 Staff of the Sun Magus
3 Trollhide
1 Angelic Accord
1 Congregate
1 Hunt the Weak
1 Indestructibility (rare)

Zoals altijd zet ik eerst de deckthema's uiteen om me wat richting te geven bij het aanpassen van het deck.

Hoofdthema: enchantments. Het deck telt in totaal negen enchantments en twee creatures die iets doen met enchantments. De twee rares uit het deck, Ajani’s Chosen en Indestructibility, behoren tot dit thema.

Hoofdthema: life gain. In tegenstelling tot de Intro Packs die ik hiervoor behandeld heb, heeft dit deck twee hoofdthema's. Life gain is namelijk ook sterk vertegenwoordigd met acht kaarten die je levens laten gainen en drie kaarten (2 Voracious Wurm en 1 Angelic Accord) die daarvan profiteren.

Subthema: creature enhancement/protectie. Dit subthemaatje heeft een beetje overlapping met het enchantment thema. Het valt in ieder geval op dat er veel kaarten in het deck zitten die je creatures sterker maken en/of beschermen. Denk hierbij aan Brave the Elements, Divine Favor, Fortify, Trollhide (maakt sterker én beschermt), Hunt the Weak en Indestructibility.

Meer thema's dan dat kan ik er eigenlijk niet uithalen. Normaal gesproken ga ik nu playtesten en beslis ik op basis daarvan welke kant ik met het deck opga. Omdat het deck deze keer meteen op de schop gaat, moet ik nu al een thema kiezen. En dat wordt…

…life gain.

Waarom? Enkele redenen:
- Theros is op het moment van schrijven (enkele weken voor het oploaden van dit artikel) nog niet Standard legal en omdat het een enchantment set is zou een deck rond enchantments al snel weer outdated zijn.
- Het subthema vind ik te karig / niet leuk genoeg om een deck omheen te maken.
- De belangrijkste: via de catalogus van NederMagic heb ik een kaart gevonden die a) supergoed past bij enkele van de life gain-kaarten uit het Intro Pack en b) ook nog eens superorigineel is.

Over naar de kaartkeuzes (op ‘organische' volgorde).

KaartkeuzesHet spreekt denk ik voor zich om te beginnen met kaarten die life gain de moeite waard maken. Ik ben namelijk niet geïnteresseerd in levens gainen om het levens gainen (daar win je immers geen potjes mee). Twee kaarten uit het Intro Pack maken van life gain meer dan een levensbuffer:



Voracious Wurm
Net als Angelic Accord is Voracious Wurm een echt build-around-kaartje. De truc is om in de beurt dat je ‘m speelt levens te gainen zonder dat je daarvoor veel mana hoeft te betalen. Je moet namelijk de van de Wurm ook nog kunnen betalen. En hoe minder mana je voor het levens gainen nodig hebt, hoe eerder je een dikke Voracious Wurm in het spel hebt. Key card in m'n deck dus ik ga er vier van spelen.

Angelic Accord
Typisch zo'n kaart die van zichzelf niks doet maar die je in het juiste deck flink kunt uitbuiten. Om Angelic Accord zo goed mogelijk tot z'n recht te laten komen, is het zaak om zo vaak mogelijk vier of meer levens te gainen. Dat is nog niet zo makkelijk aangezien veel degelijke life gain-kaarten je maar één keer levens laten gainen en vaak minder dan vier (denk aan kaarten als Cathedral Sanctifier, Centaur Healer en Divine Favor). Maar daar vinden we wel iets op. Net als Voracious Wurm ga ik ‘m 4x spelen.

Oké, ik ben dus op zoek naar kaarten die je minstens vier levens laten gainen (Rhox Faithmender is namelijk geen optie vanwege het budget), het liefst herhaaldelijk en voor zo weinig mogelijk mana. Die omschrijving deed me meteen denken aan de volgende kaart:



Bubbling Cauldron
Minstens vier levens? Check. Herhaaldelijk? Check. Voor weinig mana? Check. Ook als je geen sacvoer meer hebt om meerdere Angels te maken via Angelic Accord, kun je met één Angel token nog altijd prima uit de voeten: met Bubbling Cauldron kun je elke beurt je token saccen om er vier levens én een nieuwe token voor terug te krijgen. Om de Cauldron goed uit de verf te laten komen, heeft hij nog wel wat support nodig. Dat bracht mij tot de volgende redelijk voor de hand liggende kaartkeuzes.



Festering Newt & Bogbrew Witch
Ik weet niet zeker of de ‘Bogbrew Witch-package' noodzakelijk is, maar Bubbling Cauldron is nou eenmaal op z'n best als je ook Festering Newt en Bogbrew Witch speelt. Zonder Bogbrew Witch zou ik ook meer Cauldrons moeten spelen om ‘m vaak genoeg te trekken en dat is niet ideaal omdat multiples redelijk redundant zijn. Bijkomend voordeel is dat ik nu de kans krijg om met deze kaarten te spelen nadat ik ze eerder uit het Death Reaper deck heb gekickt. De aantallen die ik ga spelen: 4 Newts, 3 Witches en 2 Cauldrons. 4 Newts omdat ze ook zonder die andere kaarten goed zijn, 3 Witches omdat je met meerdere in play al snel je deck leeggevist hebt en 2 Cauldrons omdat je er in principe maar één nodig hebt (en ze tutorbaar zijn met de Witches). Wat trouwens al een prima play zou zijn: beurt 1 Festering Newt, beurt 2 Bubbling Cauldron, beurt 3 een 6/6 Voracious Wurm.

Tenacious Dead
Ideaal sacvoer voor Bubbling Cauldron. Met een Angelic Accord in play kun je elke beurt voor vier levens gainen én een Angel token maken. Voorlopig twee stuks omdat je er in principe maar één van in play hoeft te hebben en hij underwhelming is als je geen Bubbling Cauldron in het spel hebt.

Ik heb nu één goeie life gain-kaart die 2x in het deck zit. Daar zal nog wat bij moeten komen. Ik ben in de NederMagic catalogus gaan zoeken op ‘gain life' en ‘Standard' en kwam vervolgens de volgende kaart tegen:



Tavern Swindler
Nooit gedacht dat ik deze kaart nog eens in één van m'n constructed decks zou spelen. Feit is dat Tavern Swindler eigenlijk hartstikke goed in m'n deck past. Hij (of eigenlijk: zij) geeft je 50% kans om elke beurt meer dan vier levens te gainen, en dat zonder dat je er mana voor hoeft te betalen. Als het even meezit kun je daardoor in beurt 3 al een 8/8 Voracious Wurm spelen. Niet gek. Verder heeft hij een redelijke body voor twee mana. Vier stuks please!

Met zes kaarten in het deck die voor life gain kunnen zorgen ben ik er denk ik nog niet helemaal. Er zijn alleen geen straight up life gainers meer zoals Bubbling Cauldron en Tavern Swindler die je herhaaldelijk vier of meer levens laten gainen. Gelukkig is er nog een andere manier om dat voor elkaar te krijgen:



Unflinching Courage
Gooi een Unflinching Courage op een Tavern Swindler of 2/2 Voracious Wurm en je gaint plotseling ook vier levens per beurt. Het is wel een wat kwetsbaardere manier van levens gainen dan met de abilities van Swindler of Cauldron maar daar staan ook een paar voordelen tegenover. Zo maakt Unflinching Courage een dikke Voracious Wurm opeens een stuk gevaarlijker door ‘m trample te geven of zorgt een Angel token van Angelic Accord opeens voor moeilijk af te stoppen lifeswings. Drie Unflinching Courage lijkt me het juist aantal.

Ik heb denk ik nog wel wat meer goede targets nodig om Unflinching Courage de moeite van het spelen waard te maken. How about…

Call of the Conclave
Een 3/3 voor 2 is fine by any standards en tot nu toe had ik alleen Tavern Swindler als 2-drop die ik ook echt in beurt 2 wil spelen (Voracious Wurm bewaar je liever even). Een Call of the Conclave in beurt 2 gevolgd door een Unflinching Courage in beurt 3 kan zomaar potjes in je voordeel beslissen. De 5/5 body van een Centaur token + Unflinching Courage is belangrijk omdat een 4/4 toch net even wat makkelijker doodgeblockt wordt, met als gevolg een 2-voor-1. Verder biedt een 3/3 Centaur token wat broodnodige early defense. Grootste nadeel aan Call of the Conclave: z'n mana cost. Een beurt 1 Festering Newt, beurt 2 Call of the Conclave gaat bijvoorbeeld al niet lukken zonder shocklandjes. Of CotC te veel van m'n mana base vraagt moeten de testpotjes maar uitwijzen. Vooralsnog gaat een playset m'n deck in.

Ik zit nu op 30 kaarten. Er is dus nog ruimte voor zo'n 5 niet-landjes. Wat m'n deck op dit moment nog mist is removal. Wit en zwart zijn de kleuren van creature removal dus goede removal was zo gevonden:



Orzhov Charm
Ik zat hier eerst te twijfelen tussen Pacifism (zit in het Intro Pack) en Doom Blade totdat ik deze kaart tegenkwam in de NederMagic catalogus. Orzhov Charm is een soort Doom Blade met extra opties. De lifeloss die bij z'n removal-optie hoort moet met de life gain die ik speel niet zo'n probleem zijn. De andere twee opties zijn ook relevant in m'n deck: optie 1 laat mij een vroeg gespeelde Voracious Wurm zonder counters (en eventueel met Unflinching Courage) terughalen om ‘m als 6/6 of 8/8 te kunnen hercasten en optie 3 laat mij een Festering Newt of Tenacious Dead terughalen voor extra sac shenanigans. Een logische 4-of.

Nog 26 plaatsen over. Ik heb lange tijd overwogen om een singleton Vizkopa Guildmage te spelen vanwege z'n synergie met veel andere kaarten uit het deck, maar uiteindelijk is ie denk ik toch iets traag voor wat toch al een redelijk traag deck aan het worden is. Daarnaast ga ik voorlopig liever op zeker met het aantal landjes omdat m'n mana base een aantal budget fetchlandjes gaat bevatten die m'n deck uitdunnen.

Over welke budget fetchlandjes ik het heb?



Evolving Wilds
De grootste vriend van een budget deckbuilder die een deck bouwt met meer dan twee kleuren. Vier keer erin, no-brainer.

Ik speel trouwens geen Farseeks voor fixing omdat groen niet mijn hoofdkleur is (qua gekleurde manasymbolen is het zelfs de derde kleur na zwart en wit). Daarom moet verdere fixing komen van andere landjes, zoals…



Golgari Guildgate, Orzhov Guildgate, Selesnya Guildgate
Het deck wordt er niet sneller op door al die ETBT-landjes maar ik neem in eerste instantie het zekere voor het onzekere: van elke Guildgate ga ik er twee spelen. In totaal dus tien landjes die tapped in het spel komen.

Blijven over: de basic lands.



Forest, Plains, Swamp
Een beurt 1 Festering Newt of Tenacious Dead is leuk maar ik speel net zo lief een beurt 2 Call of the Conclave. Daarom geen extra Swamps ten koste van Guildgates die zwarte mana produceren. Gelet op het aantal witte, zwarte en groene manasymbolen in m'n deck kom ik tot een verdeling van 4 Forests, 6 Plains en 6 Swamps (17 zwarte manasymbolen / 43 gekleurde symbolen * 16 landjes = 6,33 Swamps).

Dat brengt ons bij de eerste versie van het vernieuwde Lightforce:

Lightforce v1.1//Lands (26)
4 Evolving Wilds
4 Forest
2 Golgari Guildgate
2 Orzhov Guildgate
6 Plains
2 Selesnya Guildgate
6 Swamp

//Creatures (17)
4 Festering Newt
2 Tenacious Dead
4 Tavern Swindler
4 Voracious Wurm
3 Bogbrew Witch

//Other (17)
2 Bubbling Cauldron
4 Call of the Conclave
4 Orzhov Charm
3 Unflinching Courage
4 Angelic Accord

Ik moet toegeven dat die Call of the Conclaves er wat raar uitzien omdat ze buiten Unflinching Courage geen synergie hebben met de andere kaarten uit het deck. Maar dat geldt eigenlijk ook voor Tenacious Dead (heeft alleen synergie met Bubbling Cauldron). Ik ben daarom erg benieuwd hoe de testgames gaan verlopen.

Voordat we naar de testgames gaan, eerst even een aantal andere kaarten die ik overwogen heb en de reden waarom ze het deck niet hebben gehaald:
- Exquisite Blood: leuk in combinatie met Angelic Accord. Als een Angel token schade doet levert je dat namelijk een nieuwe Angel token op. Nadeel: doet net als Angelic Accord van zichzelf niks en wil je optimaal gebruik maken van Exquisite Blood dan moet je ook Vizkopa Guildmage spelen vanwege de infinite combo. Het probleem daarvan: het deck moet leuk zijn om mee te spelen.
- Tithe Drinker: heeft lifelink én extort, maar is fragiel en geeft geen garantie op een life gain van vier of meer levens in één beurt.
- Tree of Redemption: levert je waarschijnlijk minder vaak vier of meer levens op dan Tavern Swindler.
- Vampire Nighthawk: een klasse creature met lifelink maar is lastig op te brengen voor m'n deck.
- Vizkopa Guildmage: zie eerder.

Tot zover het voorspel, tijd om te gaan spelen!

TestgamesGame 1 tegen Mono Black Sac
Beginhand: 2 Golgari Guildgate, Orzhov Guildgate, Festering Newt, Orzhov Charm, Unflinching Courage, Angelic Accord.
Mijn tweelingbroer Max begint volgens het boekje met Festering Newt, Bloodthrone Vampire en Dark Prophecy. In reactie op Dark Prophecy destroy ik Max' Vampire met Orzhov Charm. Daarna cast ik Angelic Accord. Helaas voor mij trek ik in het vervolg van het spel geen Bubbling Cauldron, Tavern Swindler, of een ander beest met 2+ power voor de Unflinching Courage die ik op hand had. Wat ik wel trek: land. Bergen land. In beurt 10 scoop ik.

Game 2 tegen Mono Black Sac
Beginhand: Evolving Wilds, Plains, 2 Festering Newt, 2 Call of the Conclave, Orzhov Charm.
Ik begin met m'n twee Call of the Conclaves terwijl Max in de eerste drie beurten alleen een Bloodthrone Vampire speelt. In beurt 4 vangt één van m'n Centaur tokens een Doom Blade waarna ik een Bogbrew Witch speel. Max antwoordt met een Crypt Ghast. Ik cast er meteen mijn Orzhov Charm op en in reactie sact hij z'n Ghast aan z'n Bloodthrone Vampire. Deze ruilt in combat met mijn overgebleven Centaur token. Een nieuwe Crypt Ghast en een Gnawing Zombie kunnen daarna niet verhinderen dat ik m'n Bogbrew Witch-engine going krijg. Een opgezochte Festering Newt sac ik aan een opgezochte Bubbling Cauldron met als gevolg dat Crypt Ghast doodgaat, ik voor 4 drain en een 6/6 Voracious Wurm kan casten. Max ziet dat verderspelen geen zin heeft en scoopt.



Game 3 tegen B/R Minotaurs
Beginhand: Evolving Wilds, Plains, Selesnya Guildgate, Swamp, Voracious Wurm, Orzhov Charm, Angelic Accord.
Max begint deze game erg goed met Frostburn Weird, Rageblood Shaman, Ash Zealot en een Mugging (heeft een Minotaur op het plaatje) op m'n 2/2 Voracious Wurm. Z'n Rageblood Shaman weet ik weg te krijgen met Orzhov Charm (lose 3). Ook voor de tweede Voracious Wurm die ik speel heeft Max een Mugging paraat waardoor hij weer voor 6 kan doorkomen met Ash Zealot en z'n 4/1 Frostburn Weird. Twee Fanatic of Mogis die mij 5 en 6 schade doen maken het daarna af voor Max. Aan land had ik weer geen tekort deze game…

Game 4 tegen B/R Minotaurs
Beginhand: Plains, 2 Swamp, Festering Newt, Tavern Swindler, Bogbrew Witch, Call of the Conclave.
Ik start met Festering Newt en Tavern Swindler maar heb in beurt 3 helaas nog geen groene mana source voor Call of the Conclave. Max speelt ondertussen een Ash Zealot, Deathbellow Raider en Mugging op mijn Tavern Swindler. De Bogbrew Witch die ik in beurt 4 cast vangt een Lightning Strike. Een nieuwe Swindler vangt weer een Mugging. Ik mik op mijn beurt een Orzhov Charm op een net gespeelde Rageblood Shaman (lose 3). In beurt 7 kan ik eindelijk m'n Call of the Conclave casten maar dan is het natuurlijk al veel te laat. Ik word in diezelfde beurt namelijk door twee Deathbellow Raiders naar 1 gebracht waarna Max Toil van Toil // Trouble op mij cast.

Game 5 tegen B/R Minotaurs
Beginhand: 2 Evolving Wilds, Swamp, Tavern Swindler, 2 Voracious Wurm, Unflinching Courage.
Een goede beginhand en dat betaalt zich uit deze game. In beurt 3 ga ik op zeker door Unflinching Courage te casten op Tavern Swindler in plaats van zijn risicovolle ability te gebruiken. In beurt 3 en 4 kom ik door met m'n 4/4 lifelinking Swindler en postcombat cast ik in beurt 4 een Angelic Accord die mij dus meteen een Angel token oplevert. Max rekent daarna af met mijn 4/4 Tavern Swindler door een Lightning Strike en een Mugging erop te spelen maar op mijn 4/4 Angel heeft hij geen antwoord. Hij scoopt in beurt 6.



2-3, geen heel slecht begin. De testpotjes geven wel aanleiding tot een paar aanpassingen, en wel de volgende…

Tweaking- 1 Plains
In geen enkel potje heb ik een gebrek aan land gehad en in game 1 en 3 was ik flooded. Ik kan dus wel met een landje minder af. 26 was sowieso al aan de ruime kant. Gezien de verhouding tussen het aantal witte, zwarte en groene manasymbolen na deze aanpassingsronde is een Plains het meest logische landje om eruit te halen.

- 1 Bogbrew Witch
Ik ben zeker niet ontevreden over Bogbrew Witch, game 2 won ik namelijk dankzij deze kaart, maar ik moet nou eenmaal ruimte maken voor een kaart die ik vaker wil spelen. De reden dat ik voor een Bogbrew Witch minder kies, is dat ik ‘m tijdens game 2 nog een keer trok en aan meerdere exemplaren heb je gewoon weinig. De kans dat je een tweede trekt als je drie exemplaren speelt is natuurlijk niet zo groot, maar toch…

- 2 Orzhov Charm
Hoewel het fijn is dat je met Orzhov Charm bijna alles kunt wegkrijgen, is die life loss toch een grotere drawback gebleken dan van tevoren gedacht. Ik merk namelijk dat ik early game vooral aan het tegenhouden ben en dan kan ik elk levenspunt goed gebruiken. Wat betreft dat tegenhouden: iets meer removal zou niet weg zijn. Daarom de volgende toevoeging.



+ 3 Doom Blade
Geen life loss, iets makkelijker te casten maar wel een kleurrestrictie. Een 3/2 split met Orzhov Charm lijkt me een goede verdeling. Zo heb ik maindeck altijd nog een paar outs voor zwarte creatures maar kan ik meestal creatures weghalen zonder levens te verliezen.

+ 1 Bubbling Cauldron
De kaart die ik vaker wilde spelen. In de afgelopen games kwam ik te vaak zonder een life gain source te zitten, mede doordat m'n Tavern Swindlers snel removal vingen. Bubbling Cauldron is wat moeilijker weg te krijgen omdat het een artifact is en in tegenstelling tot Tavern Swindler levert hij je met bijna 100% zekerheid levens op. Met een extra Cauldron hoop ik wat vaker een 6/6 Voracious Wurm uit te kunnen spelen i.p.v. Runeclaw Bears.

Als gevolg van bovenstaande aanpassingen komt het deck er als volgt uit te zien:

Lightforce v1.2//Lands (25)
4 Evolving Wilds
4 Forest
2 Golgari Guildgate
2 Orzhov Guildgate
5 Plains
2 Selesnya Guildgate
6 Swamp

//Creatures
4 Festering Newt
2 Tenacious Dead
4 Tavern Swindler
4 Voracious Wurm
2 Bogbrew Witch

//Other (19)
3 Bubbling Cauldron
4 Call of the Conclave
3 Doom Blade
2 Orzhov Charm
3 Unflinching Courage
4 Angelic Accord

Ik heb nog tijd voor twee potjes om versie 1.2 uit te testen. Here goes.

TestgamesGame 6 tegen U/B Devotion
Beginhand: Forest, Swamp, Tenacious Dead, 2 Tavern Swindler, Voracious Wurm, Bubbling Cauldron.
Ondanks de prima beginhand weet ik deze game niet te winnen. Achteraf gezien maak ik denk ik een speelfout door in beurt 2 Tavern Swindler te spelen in plaats van op safe te spelen met Bubbling Cauldron. Tavern Swindler backfiret namelijk in beurt 3 waardoor ik geen 8/8 Voracious Wurm kan spelen. Ondertussen cast Max twee Nightveil Specters en met de eerste exilet hij meteen een, jawel, Doom Blade. Leuk met die Voracious Wurm op hand en inmiddels twee Tavern Swindlers in het spel… In beurt 4 val ik in ieder geval aan met een 4/4 Tavern Swindler dankzij Unflinching Courage. We doen vervolgens over en weer wat damage maar ik kan Max uiteindelijk niet bijhouden vanwege z'n back-to-back Gray Merchant of Asphodels die mij drainen voor 8 en 11. Dit was trouwens sowieso een redelijk beroerde matchup omdat Max' deck geen targets bevat voor m'n Doom Blades en hij dus al m'n zwarte spells die hij exilet met Nightveil Specter kan casten.

Game 7 tegen U/R Control
Beginhand: 2 Plains, Selesnya Guildgate, Swamp, Festering Newt, Doom Blade (ik had 1x gemulld vanwege één land op hand).
Deze game verloopt zoals je dat tegen een control deck verwacht. In het begin van het spel doe ik Max wat schade met Festering Newt en een 2/2 Voracious Wurm. Zodra Max twee rode mana tot zijn beschikking heeft cast hij een Anger of the Gods. Ik reageer met een Orzhov Charm op mijn Voracious Wurm waardoor hij terug naar mijn hand gaat. Helaas heeft Max daarna een Essence Scatter voor de Wurm. Max probeert vervolgens een 8/3 Spellheart Chimera. Ik richt er meteen een Doom Blade op maar Max countert met Negate. Een Orzhov Charm rekent in mijn beurt af met de Chimera omdat Max geen countermana meer heeft. In de beurten die volgen heeft Max genoeg mana en kaarten om nagenoeg alles van mij te kunnen counteren. Uiteindelijk vindt hij een tweede Spellheart Chimera en schopt mij in beurt 21 in één keer van 17 naar -5.

Geen al te gelukkige laatste potjes maar het is ook geen schande om van Max' niet-budgets deck te verliezen. Tijd om Lightforce v1.2 te evalueren aan de hand van de vooraf gestelde richtlijnen:
a) Is het deck leuk om mee te spelen? Eerlijk gezegd is me dit wat tegengevallen. Ik heb namelijk niet zo vaak een dikke Voracious Wurm kunnen spelen en niet zo veel Angel tokens kunnen maken als ik wilde. Heeft ook een beetje met pech te maken want ik heb geen enkele coin flip met Tavern Swindler gewonnen.
b) Is het competitief in casual play? Het is maar hoe sterk de casual decks van je tegenstander zijn. Veel van Max' decks zouden niet misstaan op FNMs, daar zou ik mijn Lightforce deck zeker niet mee naartoe nemen (of het moet je puur om de fun gaan).
c) Is het trouw gebleven aan één van de originele deckthema's? Ik vind van wel, twee kaarten uit het originele Intro Pack zijn namelijk de key cards in m'n deck geworden.
d) Is het deck budget? Dat zeer zeker, op NederMagic kost het deck maar 24,30 euro. Het zou wel eens m'n goedkoopste BoaB-deck kunnen zijn.

Eindconclusie: het deck heeft het niet zo goed gedaan als ik gehoopt had. Misschien was het met wat minder goede tegenstand beter uit de verf gekomen. Aan de andere kant: niet elk BoaB-deck kan een succes zijn.


Lightforce v1.2 (de basic landjes heb ik t.b.v. de foto weggelaten)

Het deck staat hier ingevoerd.

Adding MoneyAls je niet op een cent meer of minder kijkt, komen de volgende kaarten in aanmerking voor een plaatsje in het deck:

Godless Shrine, Isolated Chapel, Overgrown Tomb, Sunpetal Grove, Temple Garden & Woodland Cemetery
Toch wat betere fixing dan Evolving Wilds en de Guildgates. Maakt het ook aantrekkelijker om Farseek te spelen.

Archangel of Thune
Van zichzelf natuurlijk al een hele goede kaart, en zodra je één keer met ‘m hebt aangevallen zul je minimaal vier levens per beurt gainen voor Angelic Accord. Krijg je meteen meer creatures om counters op te leggen.

Blood Baron of Vizkopa
Een makkelijke manier om elke beurt vier levens te gainen. Kost natuurlijk wel meer mana dan Bubbling Cauldron en Tavern Swindler.



Rhox Faithmender
Dé life gain-kaart bij uitstek. Vraag is wel of een deck rond Angelic Accord de juiste plek is voor Rhox Faithmender. Hij bezet namelijk hetzelfde slot als Accord en maakt kaarten die je twee of drie levens laten gainen nog niet meteen speelbaar. Wel lollig om 12 levens van een Tavern Swindler te gainen though.

Sanguine Bond
Een mogelijke extra winconditie. Wel weer een enchantment die van zichzelf niets doet, net als Angelic Accord. Beetje clunky dus.

Thragtusk
Ideaal na een beurt 4 Angelic Accord en van zichzelf al way overpowered…

Trostani, Selesnya’s Voice
Populate een Angel token van Angelic Accord en krijg er voor de moeite een extra Angel token én vijf levens bij aan het einde van de beurt.

Adding TherosEn wat heeft Theros te bieden zodra het Standard legal wordt?

Commune with the Gods
Laat je zoeken naar de belangrijkste kaarten uit het deck: Angelic Accord, Tavern Swindler, Unflinching Courage en Voracious Wurm.

Fleecemane Lion
Één op één swap met Call of the Conclave.



Gift of Immortality
Elke beurt je Festering Newt kunnen saccen aan Bubbling Cauldron om voor vier te drainen en een Angel token te maken? Klinkt goed.

Sylvan Caryatid
Untargettable versnelling en fixing in één.

Thoughtseize
Is goed in bijna elk deck dat zwart speelt.

What's next?Dat was ‘m weer voor vandaag. Zoals altijd ben ik erg benieuwd naar jullie mening. Wat vinden jullie van de uiteindelijke lijst en wat hadden jullie anders gedaan? Heb je niks inhoudelijks te melden, dan stel ik een simpel ‘gelezen' als reactie al erg op prijs. Zo'n BoaB typen is leuk maar het is nog leuker als ik kan zien dat het gelezen wordt. De volgende BoaB (mét Theroskaarten) staat inmiddels al in de steigers, die hoop ik over een paar weken online te kunnen zetten.

Dank voor het lezen en tot dan.

Huib

 Reactie plaatsen

Reacties (18)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
6-10-2013 10:11:00

Grappig dat het een heel ander deck is geworden eigenlijk

Premium lid Max (19) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
6-10-2013 10:17:00

weer helemaal gelezen

eerlijk gezegd vond ik het deck dit keer een beetje een rommeltje...
Angelic Accord en Bubbling Cauldron hebben redelijke synergie, maar wat de witch en newst in het deck deden is mij een raadsel: die cirkel past, volgens mij, alleen in een secthema deck, hier kosten het je, in totaal, 8 slots(!) die verder niets met het thame van doen hebben .
Tavern Swindler is wel echt lachen, maar door de randomness niet echt construckt-waardig.

ik had zwart er helemaal buiten gelaten, er zijn binnen wit/groen nog genoeg manieren om 4+ levens te gainen. zonder gelijk een sub-secthema aan je deck toe te voegen. Alive // Well had ik zeker verwacht.

maar goed, origineel was het zeker wel .
Ik weet ook hoe moeilijk het is om een goed lopen lifegaindeck te maken, zelf heb ik een Modern-lifegaindeck met vrijwel alle all-star lifegainers, zeker niet bugget. en nog wordt het dikwijls ingemaakt door een standaard bugget agro deck...

anyway. toch weer bedankt voor de leuke column, heb hem met plezier gelezen en ben, zoals altijd, benieuwt naar het vervolg.

6-10-2013 10:54:00

Ik had eigenlijk verwacht dat je de Ajani’s Chosen + Bestow Creatures en andere enchantments-kant op zou gaan.

Hoewel ik de huidige route die je opgegaan bent met het deck wel gaaf vind, oogt de uitwerking hiervan toch wat onrustig doordat je 3 kleuren speelt en het deck niet zo gefocust lijkt te zijn qua thema's (Lifegain maar ook Sacrifice).

Ik denk dat wanneer je het bij enkel groen met wit had gelaten, je er een soepelder werkend deck aan over had kunnen houden met kaarten als:

- Trading Post
- Elixir of Immortality - Een Angel Token na ieder gebruik EN door kunnen spelen tot in oneindigheid is wel erg cool =P
- Trostani, Selesnya’s Voice - Niet bepaald budget (maar werkt wel heel goed samen met de Accord en kan natuurlijk de Goat tokens van Trading Post populaten...

Anyway, ik ben benieuwd naar de volgende BoaB en heb deze ook weer met plezier gelezen!

6-10-2013 11:02:00

Gelezen, ik lees heel vaak deze column en ik las dat je het fijn vond om te zien hoeveel mensen deze column lezen. Bij deze dus

Verder speel ik op het moment een moderndeck gebaseerd op de Sands of Delirium column dat het vrij aardig doet op de FNM's.

6-10-2013 14:56:00

Weer leuk geschreven en een 'good read', alleen jammer dat je deck niet zo goed uit de verf kwam. Misschien was een twee kleuren deck (wit en groen) toch een beter idee geweest i.v.m. consistentie.

6-10-2013 20:32:00

Dank voor de eerste reacties.

@ Max: ‘rommeltje' vind ik een groot woord maar ik begrijp je commentaar. Er had waarschijnlijk meer in gezeten. Tavern Swindler is inderdaad meer leuk dan goed gebleken (hoewel, met al die verloren flips). Ben het alleen niet met je eens dat Festering Newt en Bogbrew Witch hier niets in te zoeken hebben. Je hebt toch wat early defense en sacvoer nodig voor Bubbling Cauldron en die 2 Witches maken dan niet zo heel erg veel uit. Game 2 heb ik er zelfs mee gewonnen, kon er uiteindelijk namelijk een 6/6 Voracious Wurm door casten. Alive // Well heb ik nooit overwogen omdat het lastig wordt om ‘m te fusen en daarna een Voracious Wurm te casten en omdat het ‘one shot' life gain is. Misschien dat ik dat ‘one shot' onderschat heb, dat zou goed kunnen. In ieder geval mooi dat je de column, ondanks dat je het inhoudelijk niet met me eens was, toch met plezier hebt gelezen.

@ Beeblz: ik ben dus niet voor het enchantment thema gegaan omdat Theros nog niet uit was toen ik aan deze BoaB begon. Groen-wit was mogelijk beter geweest inderdaad. Ik heb Bubbling Cauldron boven Trading Post verkozen omdat de Post vier mana kost, daar zou het deck denk ik te traag door zijn geworden. Dan moet je namelijk wel erg lang wachten met een dikke Voracious Wurm casten en/of Angel tokens maken via Angelic Accord. Elixir of Immortality heb ik niet overwogen omdat je er maar één keer levens mee kunt gainen (wellicht onderschat) en Trostani, Selesnya’s Voice is niet budget inderdaad. Staat daarom bij het Adding Money-gedeelte.

@ Neliz193: fijn dat je een reactie hebt achtergelaten en leuk om te horen dat één van mijn columns de inspiratie was voor je Modern deck.

@ Max R.: agreed.

Keep ‘em coming.

6-10-2013 23:56:00

gelezen, ben benieuwd wat je gaat doen met Theros!

7-10-2013 01:51:00

Gelezen. Ik vind die Call of the Conclave alleen niet in het deck passen. Al moet ik wel toegeven dat er weinig 2-drops zijn die hem goed kunnen vervangen.
Ik had in ieder geval verwacht dat je Trading Post in je lijstje met overwegingen zou zetten.

Zelf heb ik overigens een pure M14 deck met de volgende kaarten:
Festering Newt
Elixir of Immortality
Bubbling Cauldron
Voracious Wurm
Brindle Boar
Solemn Offering
Verdant Haven
Angelic Accord
Bogbrew Witch
Trading Post
Het mooie van Elixir of Immortality is dat je de gesacrificede Festering Newts ook weer terug schudt, zodat je ze opnieuw op kan zoeken met Bogbrew Witch.

En waarom dacht ik niet aan Tavern Swindler voor in mijn Rhox Faithmender deck voordat die uit roteerde?

7-10-2013 09:55:00

Jammer dat het deck niet zo goed uit de verf kwam (ik sluit me aan bij de mening dat 3 kleuren waarschijnlijk een beetje te risicovol is), maar wel hulde voor het deckthema! Ik vond de Cauldron-lifegain synergy juist erg vet bedacht en de Swindler maakt het helemaal af. Zoals wel vaker, betaalt dit soort originaliteit zich niet helemaal uit. Volgende keer beter

7-10-2013 11:44:00

Weer een supertoffe column en met plezier gelezen! Angelic Accord is een prachtige kaart waar ik zelf ook graag nog iets mee wil doen en het is interessant om jouw keuzes te zien, zeker de Tavern Swindler.

Wel jammer dat het zo snel eindigde. Ik had graag nog een deel 2 gezien om te kijken hoe je de problemen fixt, aan de andere kant, je laat me nu wel met genoeg stof tot nadenken zitten...

7-10-2013 14:53:00

@ Johannes: Call of the Conclave heeft het deck gehaald omdat ik inderdaad geen betere 2-drops kon vinden. Aan die interactie tussen Elixir of Immortality en Bogbrew Witch had ik zelf niet gedacht, leuk gevonden.

Maarten, Thallid en Bas, jullie ook bedankt voor de feedback en complimenten.

8-10-2013 09:16:00

Weer een leuke colum.

Bij het theros gedeelte kan je Gift of Immortality zetten.
Elke beurt een festering newt saccen aan je bubbling cauldron kan best handig zijn.

Kan je al een tipje van de sluier lichten betreft de volgende BoaB?

Gr,

Mark

8-10-2013 13:31:00

Die staat erbij hoor, zelfs met plaatje. Tipje van de sluier: het wordt een deck.

8-10-2013 17:17:00

Ook ik heb weer met een hoop plezier deze BoaB gelezen.
Ik moet wel zeggen dat ik het jammer vind dat je resultaten voor jezelf tegen vallen.
Als ik de lijst zo zie en de reacties van mensen en van jezelf lees heb ik de indruk dat er meer inzit.

Qua aanvulling op het deck kan ik me goed vinden in de gegeven tips. Groen wit is het sterkste als je groen wit gaat spelen.
Hoop kaarten die veel interactie bieden voor je deck en ook het uiteindelijke doel.

Over de tip voor het volgende column zeg ik niets, win ik straks weer een magnetron

8-10-2013 17:27:00

‘Groen wit is het sterkste als je groen wit gaat spelen'… Juist ja. Je moet niet vergeten dat wanneer je voor groen-wit gaat je Tavern Swindler en eigenlijk ook Bubbling Cauldron verliest. Buiten Unflinching Courage en Trading Post heb ik geen manieren gevonden om in groen-wit herhaaldelijk meer dan vier levens te kunnen gainen voor weinig mana. Lijkt mij wat magertjes, of eenmalige life gain moet gewoon beter blijken dan ik dacht.

14-10-2013 21:41:00

Ik heb inmiddels een vergelijkbare lijst op MTGO online getest en het doet het best leuk. Groen zit er alleen niet in. De lijst ziet er ongeveer als volgt uit:

Land (24)
4x Orzhov Guildgate
12 Swamp
8x Plains

Creatures (19)
4x Tenacious Dead
4x Festering Newt
2x Tavern Swindler
3x Tithe Drinker
3x Liliana’s Reaver
3x Bogbrew Witch

Spells (17)
4x Bubbling Cauldron
4x Orzhov Charm
1x Last Breath
1x Doom Blade
4x Angelic Accord
2x Trading Post
1x Diabolic Tutor

Sideboard
3x Duress
3x Mind Rot
3x Devour Flesh
2x Doom Blade
2x Solemn Offering
2x Angelic Edict

Het kan vast nog wel harder, better, faster & stronger maar het doet het nu al erg goed tegen de verschillende aggro en midrange decks. Je tegenstanders in de pan hakken met salamanders en engelen is vooral heel erg leuk. Bedankt voor de inspiratie, Huib !

15-10-2013 14:29:00

Leuk dat je er je eigen draai aan hebt gegeven Arnout. Ik heb zelf ook even gedacht aan een (Pre-Theros) wit-zwart deck met o.a. Cloistered Youth, Gift of Orzhova, Vizkopa Guildmage en Exquisite Blood. Ben uiteindelijk toch voor wit-zwart-groen gegaan vanwege Voracious Wurm en Unflinching Courage.

20-11-2013 22:31:00

Je hebt weer mooie column geschreven.

Scroll: [boven|reacties|beneden]