Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Peanut's Aureliable Commander Deel 2!

Scroll: [boven|reacties|beneden]
15-4-2013 23:08:00



Het duurde even, maar welkom bij het tweede deel van de "Aureliable Commander" columns! In de vorige column heb ik het gehad over de kaartkeuzes wat betreft het land, artifacts en de multicolored kaarten. Als je dat nog even wilt nalezen, kan je dat hier doen. Nu is het tijd om de volle honderd kaarten van het Aurelia, the Warleader-Commander deck te bekijken door de witte en de rode kaartkeuzes te bekijken en te belichten. Wat zeg je? Oké, oké lees maar snel verder dan…

De witte kantBenieuwd naar de zonnige kant van het deck? Hieronder heb ik weer een lijst met alle witte kaarten neergezet, met enige toelichting. Ik heb geprobeerd om soortgelijke kaarten een beetje bij elkaar te zetten. Let wel: er zijn talloze opties en sommige kaarten heb ik niet of vind ik te duur. Ik probeer het deck langzamerhand te verbeteren en krijg vanzelf soms een ingeving en switch ik een kaart. Zo heb ik laatst een Gilded Lotus aangeruild. Die kan er zo in, maar heb ik nog geen idee wat ik eruit haal. Als ik al iets gewijzigd heb, staat het er schuinsgedrukt bij. Maar eerst de lijst die ik oorspronkelijk in elkaar heb geknutseld:


Shadow werkt lekker in deck. Het kan (bijna) nooit worden geblockt en met extra combat doet het alleen maar meer. Vooral de Soltari Champion vind ik heel erg gaaf. Twee keer een bonus van +1/+1 is niet mis en met Aggravated Assault (zie onder bij de rode afdeling) kan het misschien alleen maar meer worden. Combat phase erbij door Aurelia, nog een combat phase door de Assault en hoppa, je hebt de +3/+3 voor elk ander beest dat mee aanvalt.
Soltari Visionary heeft een lekkere body van 2/2, net zoals de Champion, maar komt met een extra sterke ability erbij. Vijandelijke Oblivion Ringen, Sylvan Library, Doubling Season en sterke Aura's zoals Treachery of Charisma kunnen allemaal uitgeschakeld worden door een simpele aanval. Het feit dat het op een Shadow-creature is geplakt, maakt het een uitstekende keus.
Als je meer Shadow wilt, bekijk deze opties! Soltari Guerrillas wilde ik eerst nog spelen, maar vond deze toch nét niet interessant genoeg. Dan kan ik net zo goed een kaart als Inferno Titan uitkiezen.


Toch heb ik wat meer noncreature removal nodig, maar Disenchant doet te weinig. Daarom is Orim’s Thunder wel interessant. Het klopt dat je ietwat meer mana moet overhouden/betalen voor de kaart, maar heeft wel ingebouwde removal. Twee effecten in één kaart verwerkt doet gewoonweg meer in Commander en mana is meestal geen probleem. Nog een gave kaart en kan voor leuker verrassingen zorgen.
Shattering Pulse is ondertussen een sterke staple geworden in Commander vanwege zijn Buyback. Ook ik speel de Pulse (zie de rode lijst), maar ook zijn tegenhanger Allay. Zelf wist ik niet eens dat die kaart bestond… Blijvende enchantment-removal is altijd handig en samen maken ze een prachtig duo. Het kost wel elk keer , dus misschien kan ik nog een Return to Dust hiervoor in de plaats doen, mede omdat de Dust exiled en omdat er in mijn omgeving niet heel veel gespammed wordt met enchantments.


Deze kaarten zijn niet zo heel interessant. Ze zijn goed in wat ze moeten doen. Ze worden eigenlijk een Removal-Magnet, zoals men dat noemt, als je het een beetje slim speelt. Ook is een Journey to Nowhere op een 1/3 body niet verkeerd en het uitlokken van removal is toch wel handig, gezien je Aurelia wilt laten aanvallen. Ik hou er niet van om mijn vijand meer land te geven dus Path to Exile werd het voor mij niet, maar misschien dat Swords to Plowshares, Afterlife of misschien wel de mannelijke Reciprocate een betere permanente removal kaart is voor dit deck…


… Of een Crib Swap! Helaas heb ik niet echt een Tribal-feeling in dit deck, maar mocht je werken met bijvoorbeeld Soldiers of veel Humans, heb je vast meer aan deze kaart. Het voordeel aan deze kaart is dat het beestje dat je achterlaat geen Flying heeft. Kortom: geen blocker voor Aurelia.
Ook zonder tribal blijft de kaart sterk en exile is een lastige plek om vandaan te komen. Perfect dus!


Dit is een veelzijdige kaart. De levens zijn een leuke bonus, maar het "enchant permanent" maakt het voor mij een kaart die heerlijk werkt. Daardoor vind ik het een betere optie dan Arrest of Prison Term. De kaart pakt ook zelfs land aan (andere abilities dan mana abilities natuurlijk) en Planeswalkers.
Ik denk dat ik deze kaart wel eruit haal indien ik een kaart vind die er beter in past of eentje die een manier heeft om een meer radicale uitkomst te krijgen. Waves of Aggression bijvoorbeeld, Chaos Warp of Gamble? Veel verschillende opties over dus. Een sterk creature zoals Hero of Bladehold kan ook nog zelfs.
(Momenteel denk ik eraan om in plaats van deze, een Gilded Lotus te spelen. Ik kan toch best wel wat manaboost gebruiken en de Lotus is een sterke kaart!)


Deze kaart kwam ik foil tegen en ik vind hem vet. De kleine manacost samengaand met een Flying 1/1 maakt het in het begin een grappig kaartje, maar zal niet heel erg veel doen. In multiplayer kan je nog wel eens wat grappen en grollen uithalen, omdat je dingen kan tappen van andere spelers. Ondersteuning van Aura's of Equipment maakt de Niblis wellicht wat beter.
Voor dit deck, dat hopelijk snel meerdere combat phases kan maken, is het een geweldige opruimer van blockers. Ik tap eerst je sterkste blocker, val aan en hopelijk kan ik dan wat uitschakelen. In de tweede phase blijft er niet veel over om mee te blocken en kan ik zelfs nog iets tappen. Vet!
Wil je toch iets spelen dat nog harder aankomt, dan kan je denken aan Preeminent Captain indien je met veel Soldiers werkt, Preyseizer Dragon maar heb je wel Tokens of sacvoer voor nodig of misschien is Galepowder Mage wel iets voor jou?
(Deze kaart heb ik laatst geswitched voor Hero of Bladehold. De Niblis deed toch te weinig in Commander.)


Enige lifegain is prettig. Kor Firewalker maakt van bijna de helft van mijn kaarten in het deck een lifesource. De twee mana samengaand met een lekkere 2/2 body en protection from red (wat dus ook mijn Rolling Temblor tegenhoudt) maakt het een geschikte keus voor een beetje early game opbouw. Zelfs lategame heeft de lifegain nog nut. (Jep, dit is nu een Boros Reckoner geworden)


Een beetje power mag het deck wel hebben en daarom is deze versie van Elspeth een include geworden. Elspeth Tirel heeft niet veel synergy met het deck. Elspeth kan worden gezien als vervelend of juist leuk, de meningen erover zijn verdeeld. Ik vind het in ieder geval leuker dan Avacyn, Angel of Hope neerplempen op het speelveld. Mijn tegenstanders waarmee ik altijd speel zullen er in ieder geval niet van schrikken, ze is er alleen maar om een beetje te intimideren, mwuahaha! Ook vult ze mijn ranken met soldaten.


Van tijd tot tijd heb je een sweeper nodig van het speelveld. Het verzorgt een insane combo met Boros Charm of de later bekeken Frontline Medic. Ik had geen toegang tot Wrath of God helaas en het "Can't be regenerated" zal in Commander soms nog wel eens uitmaken. Bekende, easy to get-kaart en doet negen van de tien keer goed werk.


Dit is één van mijn favoriete kaarten. Goed getimed en met een beetje geluk kan het in één klap klaar zijn, vooral met dubbele combat. De kaart straalt fun uit maar heeft ook zeker een sterke kant. Niet alleen semi-Scry 1 je, maar als je wint is het leger tegenover je lekker aan het tukken en sla jij in één keer een hele hap levens weg. Echter werkt het niet altijd, waardoor ik de kaart leuk en spannend vind. "Had je maar niet met alles moeten aanvallen, Greedy enemy!"


In Standard is er een obscuur deck dat infinite combat phases creëert, hier is de bron, ik wilde kijken of ik dit ook kon doen, zonder het infinite deel althans. Deze twee spells zijn op zich best wel mwoah. Met Aurelia werken ze anders perfect om zo een mooie BEATDOWN-Combat Phase te maken en gigantisch veel damage te doen. Denk ook eens aan je Soltari Champion! Die geeft samen met deze combi alles een boost van +4/+4 en wellicht heb je daar ook wel Double Strike bij door één of andere manier, geweldig.
(Tijdens verschillende games met het deck, kwam ik erachter dat ik meer sweeps nodig had. Flicker is momenteel een Wrath of God geworden, omdat het truukje van extra combat phases al erg genoeg is met de Aggravated Assault en Aurelia zelf.)


Dit voelt ook weer aan als zo'n leuke truuk. Onverwachts en met veel mana erbij ook nog eens destructief. Misschien kan deze kaart er ook nog uit voor een kaart die meer een Staple is (al zou ik niet weten wat, hebben jullie nog ideeën?), maar ikzelf vind de kaart zeker de moeite waard door zijn veelzijdigheid. Je red een beest, je red jezelf, je killt een beest, je mept je tegenstander… Nice.


Deze knapen zorgen voor de achterban die Aurelia zo fantastisch laten werken. Cloudgoat heeft weer synergy met de Champion abilities en Cloudshift, kan zichzelf Flying geven en triggert Cathars’ Crusade. Ook help je mee met enkele Battalion-abilites. Lekker veel voor maar .
Frontline Medic werkt perfect met de (laatst toegevoegde) sweeps in het deck of voor een nare aanval wat hard aankomt. Indestructible legioenen die keer op keer aanvallen zijn moeilijk te overleven wanneer de Combat na elkaar opstapelt.
De Hero is een tijdelijke kaart die leuk werkt met de ETB-abilities van de andere kaarten in het deck en zorgt voor enkele levens. 4/4 is een goede body die early game lichtelijke kopzorgen veroorzaakt. Also, tegen sweeps is Champion een leuke ability want je houdt altijd een beestje over op het veld.


Glory zorgt met zijn protectie vanuit de graveyard voor de ultieme combinatie met Aurelia. Muster your forces, give them the right protection and shout: Who's next? Gave suggestie die ik kreeg van iemand die mijn column had gelezen en ik was meteen verkocht. Wel opletten dat je geen gigantisch rood puntje op je voorhoofd krijgt…
Dat geld ook een beetje voor de Blinding Angel, but then again, het is niet alsof je vijand niks meer mag spelen zoals bijvoorbeeld door Iona, Shield of Emeria. Leuk feitje is dat de ability stacked en dus kan je ervoor zorgen dat je niet kan worden aangevallen door één bepaald persoon. Best vies, maar nog net binnen de range van fun wat mij betreft.
Geist-Honored Monk is een soort mini Cloudgoat Ranger en heeft niet een speciale rol. Kan er ook nog eventueel uit, mocht je liever iets anders willen spelen.


Akroma. Haste, hard, vervelend en een geweldige finisher. Kan er eventueel nog uit voor een kaart die beter in het thema past of als je met andere kaarten wilt spelen. Ze zit erin omdat het deck ook wel wat kracht mag hebben. Er zijn talloze andere opties voor een harde finisher. Admonition Angel of iets milders als Emeria Angel. Naast mooie Engelen heb je ook nog een lekkere Wurmcoil Engine als dat iets is wat bij je past. Speel je met Tokens? Dan kan Elesh Norn, Grand Cenobite je vast verder helpen. Misschien wil je zelfs wel Wayward Angel spelen, omdat die kaart ook wel weer iets heeft. Wel Foil althans…


Deze drie Enchantments zijn vrij straightforward. De Curse is aanwezig om lekker vervelend te doen en enigszins om veel removal tegen te houden (Lightning Greaves op Aurelia is naar als je maar één spell mag spelen). Echter doet het niet heel veel in het thema dus deze kan er nog wel uit. True Convinction is monsterlijk en maakt van elk beest een dreiging. De Crusade is meer voor een handige boost en samen met enkele tokens in het deck (zoals Cloudgoat Ranger) een verbeterde Glorious Anthem.



De rode kant
Zonder rood is het deck reddeloos! Er zijn veel mogelijkheden voor rood, waaronder Planeswalkers zoals Koth of the Hammer of Chandra Nalaar. Ik speel ze toch niet omdat ze eigenlijk niet veel toevoegen. Speel je meer een Burn lijst, dan is dat natuurlijk veel leuker en thematischer. Maar er zijn zat kaarten, laten we eens de lijst afgaan. Hieronder staan mijn rode kaartkeuzes:


Deze kaarten boosten het Multiple Combat Phases perfect! Gave kaarten, niet duur en zijn zeer zeker niet te onderschatten. Ze passen goed in het thema en hebben een gave impact op het spel. Waves of Aggression past ook erg leuk in het thema, maar het nadeel aan die kaart is dat hij 5 mana kost én is geen creature zoals de Hellkite. Wel kan je hem vaker activeren, maar moet je wel 5 mana openhouden. Dat geld ook wel voor de Assault, maar die ligt dan wel weer op beurt 3. Hmm, keuzes, keuzes.


Nog meer enchantments die ik stiekem sterk en best wel hard vind. De Five-Alarm Fire laat mijn beesten ook werken aan iets anders dan alleen extra schade geven tijdens combat. Hoe vaker mijn beesten schade doen, hoe meer ik aan mijn Alarm heb. En 5 schade is niet niks. Zeker als het dubbel zo hard gaat met de counters. Combineer hem met de Curse of Bloodletting en hoppa, het is over in no-time. Ook zorgt het een beetje voor risicospreiding van mijn enchantments. Aggravated Assault wil ik natuurlijk laten leven. Door deze te spelen haal ik een beetje het target van de Assault.
Andere rode Enchantments die best interessant zijn en in het thema passen: In the Web of War, Repercussion of Gratuitous Violence.


Ik ga niet eens beginnen over Marton. Ik vind Soltari Champion cool, maar deze gozer is wel heel erg vet! Lees hem maar eens goed. And be amazed!
Hellrider is momenteel een populaire T2 kaart, maar past ook in dit deck. Meerdere triggers samen met Aurelia maakt al snel een hoge damagecount voordat er überhaupt iets anders gebeurt. Supercool en ook dit is weer een haastige duivel die meteen mee kan vechten. Dit is tevens zo'n kaartje om removal te lokken, hij is ook wel spooky.


Een beetje jatten mag ook wel, dus deze twee heb ik uitgekozen. Traitorous Blood heb ik boven Threaten en Traitorous Instinct verkozen, simpelweg door de Trample. Veel enger dan +2/+0 met Aurelia.
De Conscript zijn niet heel duur maar is wel een staple in Commander. Het is ook weer een lollige combi met Cloudshift. Als ik alle tactieken met deze man moet beschrijven, duurt deze column voor eeuwig, maar ik denk dat mensen het wel snappen. De Blood echter, kan worden vervangen door een kaart met wat meer pack-a-punch-gehalte naar eigen invulling.


Deze kaart fungeert als een soort dubbele Pyroclasm. Door zijn tweemalig verschijnen maakt het een handige kaart om het bord in balans te houden en blijft tegelijkertijd van mijn flying beesten af. Speel je in jouw groep meer met counters, dan is Volcanic Fallout misschien iets beters. De flyers bij mijn tegenstander moet ik dan maar op een andere manier afmaken. Early game is het echter een knaller en kan je hem altijd later nogmaals af laten gaan. Heerlijk, die Flashback.


Speel jij Gaea’s Cradle? Bam, ik destroy hem wel en val aan met Aurelia EN MIJN GOBLIN! Haastige aanvallen zijn bijna altijd goed. De 2/1 body is alleen niet zo heel veel, maar meer beesten is beter voor zowel meer Combat maar ook met bijvoorbeeld Cathars’ Crusade. Spells als Into the Maw of Hell zou ook nog handig kunnen zijn in plaats van deze gobbo of als je richting de Humans gaat; Avalanche Riders. Echter ben ik niet zo fan van de echo.


Net zoals Allay een repeatable artifact removal kaart die zeer sterk is door zijn buyback.


De berserker zit er meer in voor shenanigans rondom meerdere Combat Phases samen met Aurelia. In principe blinkt deze Changeling, maar heb ik wel een sac-outlet of een Cloudshift op hand nodig. Deze gaat er als eerste uit als ik een beter alternatief vind/bijruil.
Dragonmaster Outcast is een gave kaart en is voor zijn simpele lategame geweldig. Soldaten en andere beesten die met Aurelia aanvallen is cool, maar het is cooler met draken . De Viashino is een kaart die veel kan doen of niet zoveel. Daar hou ik wel van en is het een leuk target voor Cloudshift of Flicker. Ook voor de Champion-beesten is het een perfect doelwit.
(De Berserker is eruit voor Odric, Master Tactician. Daar heb ik veel meer aan dan lastige combo's te laten werken.)



Andere strategieën en tips
Na de gehele lijst te hebben bekeken, zul je vast niet alles nog weten. Geen zorgen, hieronder heb ik nog wat alternatieve combinaties waar je zeker wat aan hebt en hoe je het deck in elkaar kan zetten.

Chaos: Bedlam, Mass Hysteria, Avatar of Slaughter en veel Holy Day-effecten. Ook in creaturevorm zoals Kami of False Hope en misschien zelfs Children of Korlis (dit is wel een semiprevention effect, aangezien je nog wel schade krijgt). Dit is wel veel leuker als je van multiplayer-madness houdt. Je zorgt ervoor dat de oppositie minimaal is en je finished met je Aurelia and friends, terwijl jij de vijand tegenhoudt. Confusion in the Ranks wellicht of zelfs een Grip of Chaos?

Fun met tokens: Breath of Fury, Assemble the Legion, Rise of the Hobgoblins, Springjack Shepherd, Spectral Procession en Twilight Shepherd. Dan heb je wel wat meer boost nodig denk ik in de vorm van Honor of the Pure, Celestial Crusader en Oathsworn Giant. Ik denk echter wel dat je ook een betere General kan kiezen in dit geval, zeg Agrus Kos, Wojek Veteran, om het horde gevoel wat meer te benadrukken. Aurelia kan eventueel wel maindeck.

Hardcore to the bone: Sword of Fire and Ice e.a., Sensei’s Divining Top, Bonfire of the Damned, Sneak Attack, Swords to Plowshares en Land Tax. Jep, kan ook alle dure en sterke kaarten spelen. Hou jij van al die Swords en Jitte's? Ze worden alleen maar sterker door middel van een extra Combat Phase. Snow-Covered land en Eldrazi, samen met Gauntlet of Might kan allemaal, tegelijkertijd met witte backup spells. {=serra’s ascendant} kan er dan ook meteen bij en Restoration Angel. De één vind dit verschrikkelijk, de ander speelt het niet anders. Ook Aurelia, the Warleader heeft mogelijkheden tot een build met het beste van het beste.

Artifacts: Er zijn veel kaarten in en die met Artifacts werken. Slobad, Goblin Tinkerer, Bosh, Iron Golem en Auriok Salvagers of Tempered Steel. Kortom, veel en veel manieren van spelen. Het is misschien thematischer om Jor Kadeen, the Prevailer te gebruiken als General, maar Aurelia kan alsnog een handje helpen. Equipments kunnen ook een rol spelen met Stonehewer Giant en natuurlijk Stoneforge Mystic. Denk ook eens aan de kleine critters als Goblin Gaveleer die heerlijk werken met je deck. Denk je die maar eens in met Double Strike en Lifelink!

FinTot zover de columns over Aurelia. De decklijst komt vrijwel overeen met mijn decklijst. Ik ben er alsnog lang niet over uit en switch veel kaarten, maar het deck zelf speelt tot nu toe erg leuk. Het geeft je een genoeg spelplezier om het deck opnieuw te pakken en heeft tegelijkertijd ook nog eens een redelijke kans om een mooie score te krijgen. Er zijn veel kaarten die goed werken met Aurelia en iedereen kan zijn eigen versie bedenken. Dus laat in de comments weten of ik een kaart vergeten ben die er echt in MOET! Ik begrijp dat ik Flowstone Overseer wel moet spelen omdat hij zo cool is. Nou bekijk dit maar eens dan:



Precies! En daarmee sluit ik deze column af. Laat alsjeblieft een reactie achter en vertel wat jij ervan vind! Ik vind het leuk als iemand reageert op mijn tekst, negatief als positief… Als het maar gelezen wordt

Groeten!

Peanut

 Reactie plaatsen

Reacties (8)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
15-4-2013 23:26:00

Hoewel ik het, zoals gewoonlijk, niet eens ben met sommige kaartkeuzes, vind ik het wel erg leuk om te lezen hoe je deck tot stand gekomen is. Je deck mist (in mijn ogen) op dit moment voldoende acceleration en kaarten die je echt CA op (blijven) leveren. Nu nog wat vaker er tegen spelen

Also, het ''schaakmat'' plaatje vond ik echt heerlijk droog

Edit: En Flowstone Overseer is echt magnifiek.

15-4-2013 23:56:00

Interessant om te lezen. Ik heb zelf een Commander deck (met Jor Kadeen, the Prevailer als generaal), en daarin en in andere Commander decks heb ik nog interessante opties:

Ramp: Knight of the White Orchid, Kor Cartographer, Sun Titan in combinatie met fetchlands
Mass removal: Earthquake en co, Phyrexian Rebirth, Planar Cleansing en co
Interactie met meerdere combats: Mana-Charged Dragon (als je meer tegenstanders hebt), Firemane Avenger (en andere battalion creatures)
Teampomp: Mikaeus, the Lunarch, Marshal’s Anthem
Tijdelijke controle: Molten Primordial, Conquering Manticore

Ik vraag mij overigens af of Wayward Angel ook de zwarte kleur in de color identity heeft staan.

16-4-2013 10:59:00

Bedankt beide! Enkele kaartkeuzes die je voorstelt zitten inderdaad al in het deck. Ik zal eens een lijstje maken met kaarten die er ondertussen in zitten.

16-4-2013 12:49:00

Ja, dat doet me er aan denken: ik miste een totaal overzicht van het deck (ingevoerd in Nedermagic misschien zelfs). Het is altijd wel interessant om een prijskaartje te zien en een starthand of 2 te kunnen pakken

Ik zou het aantal landen verhogen naar 39 en er een mana accelerant of 2 ingooien. Verder mis ik de fantastische Temple Bell en iets als Well of Knowledge (Howling Mine, Font of Mythos, whatever) zodat je niet uitgespeeld bent zodra je hand leeg is. Dingen als Wheel of Fate (of Fortune), Memory Jar e.d. kunnen ook uitkomst bieden.

16-4-2013 12:54:00

Dat ga ik nog wel even doen ja.

Premium lid G-men (96) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
16-4-2013 16:14:00

Hee,

om kaarten te kopen kan je ook Inheritance spelen, meestal gaan er bij EDH potjes zat beesten kapot.

16-4-2013 16:28:00

Die kaart vind ik echt te slecht. Geef me dan maar een Mind’s Eye of een Temple Bell. Ik speel momenteel Howling Mine dacht ik.

17-4-2013 10:40:00

Ik zie dat Dragon's maze ook wel weer potential heeft voor dit deck

Scroll: [boven|reacties|beneden]