Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Top 20 favoriete EDH kaarten: Colorless

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2
26-12-2012 14:16:00

Het is weer eens tijd voor een nieuwe top 20 tijdens deze mooie kerst!
Daar gaan we



#20


Op het laatste moment heb ik deze kaart toch maar toegevoegd! Niet alleen is het een infinite mana combo met Basalt Monolith, maar hij genereert gewoon massa's kaartvoordeel!
Elk fetchland verandert in een Krosan Verge die untapped in het spel komt. Elke planeswalker doet 2x zoveel enge dingen. Generals gaan opeens 2x zoveel madness verspreiden. (Denk bijvoorbeeld aan Captain Sisay of Rubinia Soulsinger)
Verder werken de ringen ook heel erg goed met een heleboel kaarten die verderop in deze lijst terugkomen!
Wist je trouwens dat Transmute en Landcycle ook kopieerbaar is?

#19



Scroll Rack laat je lekker je nutteloze kaarten wegstoppen in ruil voor nieuwe kaarten, om op die manier je ideale hand samen te stellen. Enkele kaarten waarmee Scroll Rack waanzinnig samen werkt zijn Land Tax, Future Sight, Djinn of Wishes en Treasure Hunt.
Verder raad ik je aan om zoveel mogelijk fetchlanden in je deck te stoppen op het moment dat je Scroll Rack gaat spelen, omdat je op die manier al je kaarten die je niet nodig hebt lekker weg kan schudden, zodat je de beurt later weer een heleboel nieuwe kaarten te zien krijgt!

#18



In dit formaat zijn een heleboel beesten die je maar al te graag wil beschermen, met name natuurlijk je commander. Sommige commanders hebben dat al vanuit zichzelf, zoals Multani, Maro-Sorcerer en Uril, the Miststalker. Andere commanders zouden het maar al te graag willen!
Met name het haste geven aan je beesten is wat deze kaarten zo goed maakt. Als we even hetzelfde voorbeeld gebruiken als bij Rings of Brighthearth:
Meteen je Captain Sisay of Rubinia Soulsinger kunnen activeren is natuurlijk awesome!
Zeker als je een Stoneforge Mystic in je deck hebt zitten is het het waard om een van deze laarzen te spelen

#17




Kleurloze manieren om kaarten te rapen zijn vaak zeer krachtig, maar komen niet zonder prijs. Tower of Fortunes en Well of Knowledge vereisen een heleboel mana, waar Slate of Ancestry je hele hand vereist en je een aantal beesten in het spel nodig hebt.
Slate of Ancestry is echter een ideale kaart als je met veel mana elven speelt! Je speelt snel je hand leeg, hebt een stuk of 4 beesten in het spel liggen, en vervolgens kan je elke beurt 4 extra kaarten pakken!
Tower of Fortunes komt het best tot zijn recht in een extreem ramp deck, waar die 8 mana weinig problemen oplevert. Het klinkt heel erg veel, maar met 4 kaarten extra kan je natuurlijk vaak extra mana maken waardoor het steeds makkelijker wordt om de kost te betalen!
Well of Knowledge is een kaartje die niet veel mensen kennen. Hij geldt voor iedereen waardoor hij zeer politiek correct is. Elke beurt als je wat extra mana hebt kan je dat eventjes omruilen voor kaarten! Ook deze kaart werkt het best in een deck met veel acceleratie. Vaak willen je tegenstanders die extra niet eens betalen omdat ze andere dingen willen spelen. Dat maakt het een leuke kaart!
Kozilek, Butcher of Truth is een heel ander verhaal. Deze dikzak is ook een kleurloze manier om kaarten te pakken, en annihilate je tegenstanders waarneer hij een beurt blijft liggen. Dit is by far mijn favoriete eldrazi in EDH!

#16



Temple Bell en Horn of Greed zijn alweer wat makkelijker om kaartjes mee te rapen! Bovendien zijn ze ook zeer politiek correct omdat je er iedereen blij mee maakt!
Temple Bell kan je activeren wanneer jij het nodig acht, waardoor jij vaak het meest aan de extra kaart hebt. Soms kan je hem ook lekker in de end step van je tegenstander gebruiken zodat hij down to 7 moet discarden.
Horn of Greed doet vaak een beetje hetzelfde als Temple Bell, maar is wat makkelijker te breken! Azusa, Lost but Seeking, Gaea’s Touch en Oracle of Mul Daya zijn hele goede vriendjes met deze kaart!
Met Azusa in het spel kan je 3 landen per beurt spelen, en dus 3 extra kaarten! Dat rampt echt als een malle en houdt je hand ook nog eens gevuld.
Denk erom dat Horn of Greed niet triggert op landfall. Je moet het landje echt spelen uit je hand!

#15



Mind’s Eye is een kaart waar ik persoonlijk nooit mee speel maar waarvan ik de kracht zeker niet kan ontkennen. Consecrated Sphinx is het niet maar voor artifacts is het zeker de kaart die daarbij het dichtst in de buurt komt. Kleurloze manieren om kaarten te pakken zijn gewoon erg fijn omdat het de kleuren naast blauw en zwart ook een manier geeft om kaartvoordeel te creëren. Mind’s Eye wordt natuurlijk wel beter in multiplayer, in 1 tegen 1 vind ik hem persoonlijk te traag.
Mind’s Eye is een kaart die je eigenlijk bijna altijd zonder na te denken wel in je deck kan jammen.

#14



Dit zijn in mijn ogen de enige 3 speelbare zwaarden in Commander. Sword of War and Peace en Sword of Body and Mind leveren in mijn ogen geen boeiend voordeel op.
Van de zwaarden is Sword of Feast and Famine duidelijk de koning. Het tempo dat dit zwaard oplevert is vaak desastreus voor je tegenstanders en protection from green en black betekent vaak ook dat er geen dikke beesten zijn om je beest mee tegen te houden, en het zorgt ervoor dat je beest immuun wordt voor Go for the Throat achtige dingen.
Daar komt nog bij dat het discard effect een leuk extra'tje is.
Sword of Light and Shadow is in mijn ogen het 2e zwaard. De protection beschermt je beest tegen de meest gespeelde removal spells (Swords to Plowshares, Path to Exile, eerder genoemde Go for the Throat) en de Raise Dead is ontzettend krachtig en in mijn ogen vaak beter dan een random kaart pakken, iets wat Sword of Fire and Ice doet. De 3 levens wegen redelijk op tegen de 2 damage, dat is in beide gevallen een leuk extra'tje.
Dingen als Shriekmaw, Mulldrifter of Eternal Witness kunnen terughalen met je zwaard is natuurlijk iets dat je de hele dag wel wil doen.
Sword of Fire and Ice is ook nog steeds heel erg fijn omdat hij een kaartje raapt elke keer als je binnen komt. En tja.. Kaarten pakken is awesome.

#13



De kleurloze titan die je ook zonder na te denken in elk deck kan proppen. Een 6/6 lifelinker hebben in je deck is gewoon heel erg fijn omdat er een heleboel situaties zijn waarin je levens wil krijgen. Verder laat hij baby wurmpjes achter, wat hem natuurlijk pas echt speelbaar maakt (anders was hij niet echt goed genoeg geweest).
Ook de deathtouch ability is vaak zeer nuttig, mocht je dingen als Multani, Maro-Sorcerer willen doodblokken

#12



Huh!? Karn snap ik nog wel aangezien hij permanents kan exilen en de game kan restarten, maar Spine of Ish Sah?
Ja, Spine of Ish Sah! Het is net als Karn Liberated een kleurloze manier om van elke permanent af te kunnen komen, maar het leuke is dat hij vaak makkelijker herbruikbaar is.
Karn Liberated is gewoon een hele goede kaart. De game restarten is natuurlijk een optie waar iedereen van droomt, maar vaak zal Karn Liberated een permanent slopen en daarna dood geschopt worden door het verdict van je medespelers. Dan heeft Karn je dus effectief een permanent laten slopen en wat levens gegeven
In 1 vs 1 is Karn Liberated wel een heel stuk beter, want dan kan je hem vaak meteen gaan +4'en en op die manier winnen!
Spine of Ish Sah doet in principe bijna hetzelfde. Hij sloopt iets voor 7 mana. Het leuke alleen is dat je tegenstanders vrij weinig kunnen doen om de Spine weg te halen, aangezien als hij gesloopt wordt hij lekker terug komt! Hierdoor werkt de kaart super goed samen met dingen als Austere Command, Akroma’s Vengeance en Planar Cleansing! Ik hou wel van een extra Vindicate elke keer dat het veld geleegd wordt.
Ik zelf heb ook een paar decks met een extra leuke synergie met Spine of Ish Sah. In mijn Kiki-Jiki, Mirror Breaker deck speel ik speciaal voor de Spine een Phyrexia’s Core. Verder kan ik de Spine zelf opblazen met een van mijn Manic Vandal achtige kaarten.
In mijn Geth, Lord of the Vault deck speel ik een Claws of Gix als leuke synergie met mijn commander, maar ook met de Spine of Ish Sah!
Een andere goede synergie ermee is natuurlijk Krark-Clan Ironworks. Nu heb je een combo waarmee je effectief voor mana elke keer een permanent kan slopen!

#11



De kleurloze mass removal spells. Deze kaarten geven eigenlijk alle kleuren een manier om van nonland permanents zoals enchantments, artifacts of planeswalkers af te komen. Wit heeft hier vaak geen behoeften aan maar de andere kleuren, met name blauw, hebben maar al te graag een sweeper! Academy Ruins is natuurlijk ook een goede manier voor blauw om die Oblivion Stone vaker te gebruiken.

#10



Skullclamp is een volledig eerlijk en gebalanceerde kaart in elk formaat ooit met magic.



#09



Heerlijke kaarten al zeg ik het zelf. Lekker je eigen mannen mee bouncen/blinken om infinite veel value uit je kaarten te halen! En soms vergeet je tegenstander ook nog om mana open te houden en dan bounce je lekker zijn general.
Archaeomancer of Eternal Witness is natuurlijk de meest obvious choice, om in combinatie met een Time Warp/Time Stretch lekker infinite te gaan. Mulldrifter is ook een fijne om veel kaartjes te pakken. Shriekmaw en Duplicant zijn goed om beestjes te slopen, Acidic Slime is fijn om andere dingen mee te slopen.
Of wat dacht je van een Solemn Simulacrum elke beurt opnieuw te spelen!?

#08



Akroma’s Memorial is een beating die je tegenstanders van alle kanten molesteert. Je eigen beesten haste geven vind ik vaak al heel goed. Trample is iets dat mijn Multani, Maro-Sorcerer ook mist. Maar ohja.. Je krijgt er ook nog First strike, vigilance, protection from red and black bij!
Met die stats wordt eigenlijk elk beest wel een gevaar.
Eldrazi Monument is wat moeilijker om misbruik van te maken, maar de indestructibility is toch wel heel oneerlijk. Op zijn best in tokens decks, aangezien de +1/+1 bonus daar ook relevant is.
Ik vind Akroma’s Memorial duidelijk een betere kaart, maar aangezien iets soort gelijks doen (je tegenstander kapot maken) heb ik ze onder een nummer gezet.

#07



Mimic Vat heeft wel wat charme verloren nu Primeval Titan gebanned is. Niets was leuker om een titan te slopen en de beurt erna met een Mimic Vat en een Rings of Brighthearth 2x met haste in het spel te leggen en 8 land te zoeken
Verder spreekt de kaart vrij voor zich denk ik. In EDH worden gewoon veel beesten met goede enters the battlefield ability's gespeeld, en Mimic Vat is een hele sterke kaart om daar misbruik van te maken. Het mooie is dat hij ook beesten van je tegenstander kan imprinten.
Goede beesten met Mimic Vat: Mulldrifter, Shriekmaw, Eternal Witness, Acidic Slime, Duplicant, Flametongue Kavu, Solemn Simulacrum en noem maar op!

#06



Over Solemn Simulacrum gesproken, hier is hij eindelijk! Good old Jens laat non-groene decks nooit in de steek. Hij accelereert en pakt een kaartje, en dat allemaal voor slechts 4 kleurloze mana! Dat is wat mij betreft wel een auto include. Alleen in groene decks vind ik dat er betere opties zijn, omdat je voor 4 mana veel meer kan rampen, of meer kaarten kan pakken. Dan speel ik liever een Skyshroud Claim of Harmonize.
Jens werkt, zoals al is aangegeven, ook heel erg goed met Crystal Shard, Erratic Portal, Tawnos’s Coffin, Mimic Vat. Maar ook met dingen als Deadeye Navigator en Restoration Angel!

#05



Welcome to Value town! Citanul Flute is een heerlijke kaart om je beestjes te zoeken. Elke beurt kan het weer opnieuw! De eerste paar activaties kan je gebruiken om nog wat extra te rampen. Daar kan je dus beesten zoals Solemn Simulacrum en Wood Elves goed voor gebruiken! Daarna kan je helemaal los gaan met je dikke wincondities! Die mag je natuurlijk zelf invullen De fluit is echt een goede kleurloze tutor voor beesten!
Een andere kleurloze tutor is Planar Portal. Hij kost wat meer mana om te activeren, maar als hij eenmaal aanstaat is het vaak geen goed teken voor je tegenstander. In blauw is het een combo met Beacon of Tomorrows, weliswaar een combo van 14 mana maar dat is vaak geen probleem aangezien je met Planar Portal eerst een paar keer je Sol Ring/Mana Crypt/Gilded Lotus kan zoeken om aan die mana te komen!
In andere kleuren is het vaak gewoon een prima manier om net die ene specifieke kaart te zoeken. Het is ook geen oneerlijke kaart aangezien je 12 mana moet betalen voor de eerste activatie, terwijl een Demonic Tutor bijvoorbeeld 2 mana kost. In zwart heb je dan ook vaak meer aan een Increasing Ambition.

#4



Wat is er leuker dan magic spelen? Magic voor je tegenstander spelen! Bovendien is Mindslaver een out op situaties waar anders geen out tegen is..

#3



In denk dat Duplicant zichzelf wel het beste beest in Commander mag noemen. Elk deck kan hem spelen en er is eigenlijk ook geen reden om hem niet te spelen. Hij haalt threats permanent weg, is zelf behoorlijk dik, en is super makkelijk te misbruiken door kaarten die hier al eerder genoemd zijn!
Duplicant is ook een fijne kaart om door bijvoorbeeld een Eternal Witness/Volrath’s Stronghold combo heen te breken, of om Iona, Shield of Emeria of Avacyn, Angel of Hope van tafel te krijgen.
Misschien dat veel mensen de kaart daardoor ook wel ervaren als niet leuk. In principe is de kaart namelijk gewoon qua powerlevel gelijk aan dingen als Consecrated Sphinx. Voor mij voelt de kaart echter nooit als oneerlijk of als overpowered.
Voor de mensen die dit lezen ben ik wel benieuwd wat hun mening over Duplicant is!

De stelling van vandaag is dan ook:

Duplicant behoort tot de Douchebag lijst


Dan is het nu tijd voor de beste 2 artifacts!

#2




Deze manaverdubbel stenen zijn allemaal ontzettend sterk en een goede manier om over de top te gaan in EDH en te accelereren naar je Time Stretch, Omniscience, Tooth and Nail, Genesis Wave, Obliterate, Storm Herd of Myojin of Night’s Reach. Dit zijn ook de kaarten die monocolored commander decks net dat extra zetje in de rug geven. Je hoeft niet met dure dubbellanden te spelen in Commander! Het gaat prima met alleen maar basics. Misschien dat mono groen net wat betere opties heeft in dingen als Mana Reflection, Vernal Bloom en andere, goedkopere acceleratie. Voor de andere kleuren zijn dit echter prima manieren om in een klap los te gaan!
Gauntlet of Might is meer voor de hardcore monorood speler die het geld voor duals nu lekker kan investeren in een coole Alpha/Beta/Unlimited kaart. Gauntlet of Power blijft echter een mooi goedkoop alternatief!

Mana is in EDH gewoon zo belangrijk. Iedereen wil toffe dingen doen, en toffe dingen kosten doorgaans veel mana. Vaak is het de speler die als eerste veel mana heeft ook de speler die of het potje wint, of meteen uitgehaat wordt en geen kans maakt verder.
Deze manastenen komen echter al behoorlijk laat in het spel. De echte kracht van artifacts ligt juist in de goedkope acceleratie. De acceleratie die ervoor zorgt dat je in beurt 3 al die 6 mana hebt voor bijvoorbeeld een Consecrated Sphinx of een Sorin Markov.

Daarom hebben we op 1:

#01






Allereerst zal ik in de manastenen nog een onderverdeling maken, want er zit daadwerkelijk een enorm krachtverschil in de kaarten.

Op 12 krijgen we Mind Stone. Mind Stone is een fijne allround kaart die vroeg in het spel goed accelereert en later in het spel een kaartje kan rapen als je de mana niet meer nodig hebt. Dreamstone Hedron is het dure broertje van Mind Stone en is ook zeker speelbaar, maar is wel een heel stuk minder omdat je op 6 mana veel minder hebt aan de acceleratie.

Op 11 krijgen we Coldsteel Heart. Coldsteel Heart is in monocolored decks veel minder goed dan Mind Stone, maar in decks met meerdere kleuren dient hij naast acceleratie ook nog als prima manafix. Daardoor vind ik hem doorgaans net iets beter.
Mind Stone en Coldsteel Heart kosten allebei echter 2 mana en acceleren slechts voor 1, waardoor ze toch behoorlijk onderdoen voor de andere kaarten op deze lijst.

Op 10 krijgen we Worn Powerstone. Worn Powerstone zorgt er in zijn eentje voor dat je op beurt 4 6 mana hebt. Aangezien 6 mana zo belangrijk is in dit formaat (Titans, Sorin Markov, Consecrated Sphinx, noem maar op!) raad ik Worn Powerstone aan in elk monocolored deck. In multicolor decks is de kaart nog steeds heel goed, maar kan ik me voorstellen dat je de voorkeur geeft aan manastenen die ook meteen je kleuren fixen, zoals Chromatic Lantern.

Op 9 krijgen we Basalt Monolith. Hoewel de monolith wel in turn 4 naar 7 mana rampt is hij gemiddeld vaak wat slechter dan de Worn Powerstone omdat hij niet untapt. De reden waarom Basalt Monolith toch hoger staat zit natuurlijk in het feit dat hij infinite mana maakt met Rings of Brighthearth. Of wat dacht je van Worn Powerstone?

Op 8 hebben we dan Coalition Relic. Niet alleen rampt Coalition Relic ook op beurt 4 naar 6 mana als je er op beurt 3 een charge counter op legt, maar hij fixt ook nog eens perfect je kleuren. Als Cruel Ultimatum een kaart is die je wil casten heb je niets aan Worn Powerstone. Dan wil je maar al te graag dingen als Coalition Relic en Chromatic Lantern hebben. Een andere kaart die heel goed is in het casten van een Cruel Ultimatum vinden we hierna!

Op 7 hebben we namelijk Gilded Lotus! Gilded Lotus kost 5 mana om mee te beginnen, maar daarna kan je vaak alles spelen wat je wil. Van Nicol Bolas, Planeswalker tot Violent Ultimatum. Gilded Lotus straalt eigenlijk in elk deck wel, alleen mono groen heeft vaak betere en mana efficiëntere kaarten.

Op 6 komt dan Thran Dynamo. Deze kleurloze Gilded Lotus kost een mana minder en rampt je vaak naar 8 mana op beurt 5. Dit houdt in dat je met behulp van Thran Dynamo dus al op beurt 5 een Nicol Bolas, Planeswalker kan spelen. Of wat dacht je van een Woodfall Primus of Terastodon?

Op 5 hebben we Everflowing Chalice. Natuurlijk is deze kaart absoluut gezien minder goed dan Thran Dynamo, aangezien hij 6 mana kost om voor te kunnen tappen. Het feit dat je hem echter ook voor kan spelen zodat hij tapt voor 1 mana, zodat je op beurt 3 al beschikking hebt tot 4 mana maakt de kaart zo goed. Hij past overal in je curve! Veelzijdigheid is ook wat waard

Op 4 staat dan Grim Monolith. Grim Monolith zorgt er in zijn eentje voor dat je op beurt 3 standaard 6 mana hebt, en hij doet nog iets anders leuks: Hij accelereert de beurt dat je hem speelt al! Zelfs ondanks het feit dat je hem maar 1x kan activeren en hem daarna moet rechargen maakt dit de kaart voldoende beter dan alle voorgaande kaarten! Hij komt echter niet in de buurt van de top 3 kaarten.

Op 3 staat namelijk Mana Vault. Deze kaart is zo sterk dat hij gebanned is in legacy, en maar 1x mag in vintage. Dat ze zulk soort kaarten in Commander wel toelaten leidt er natuurlijk toe dat het formaat behoorlijk broken kan worden. Mana Vault accelereert in de beurt dat je hem speelt al voor , en hij zorgt er in zijn eentje voor dat je op beurt 2 een totaal van 5 mana hebt! Ideaal als je op beurt 2 een dikke planeswalker of iets dergelijks wil spelen. Of wat dacht je van Mana Vault into Gilded Lotus?
Mana Vault is in feite een kleurloze Dark Ritual, die je niet meteen hoeft te gebruiken en die herbruikbaar is. Bijna elk deck wil dat wel spelen, tenzij je alleen maar gekleurde manasymbolen in je castingcost hebt staan.

Op 2 komt natuurlijk dè Commander staple: Sol Ring. Sol Ring is gewoon totaal oneerlijk en broken en ik snap niet waarom die kaart in dit formaat is toegestaan, terwijl alle moxen gebanned zijn. Een beurt 1 Sol Ring is soms alsof je een beurt 1 Time Stretch speelt! Je hebt namelijk opeens 2 mana meer dan je tegenstanders! Wanneer zij die beurten niets anders doen dan landdrops maken heb je dus effectief 2 beurten extra genomen voor 1 mana. Verder accelereert Sol Ring ook al de beurt dat je hem speelt, waardoor je belachelijke dingen kan doen als Sol Ring into Grim Monolith op beurt 1, zodat je beurt 2 al een Knowledge Exploitation kan spelen om een Time Stretch bij iemand te zoeken bijvoorbeeld. Lekker eerlijk hè!
Gelukkig is Sol Ring inmiddels zo vaak uitgegeven dat iedereen er wel een heeft. Dat verzacht het leed enigszins. Iets dat niet altijd geldt voor de volgende kaart.

Op 1 hebben we namelijk Mana Crypt. Mana Crypt is niets anders dan een mana costende Sol Ring. Dat hij schade doet maakt niets uit, want het potje gaat nooit lang genoeg duren om daar last van te hebben als je beurt 1 een Mana Crypt speelt Het probleem van Mana Crypt is dat hij ook nog een prijskaartje meedraagt, waardoor niet iedereen hem kan spelen. Dat maakt de kaart pas echt oneerlijk. Het is ook nooit een dode kaart aangezien hij voor acceleert in de beurt dat je hem speelt, en hij dus altijd beter is dan een landje!

Ik hoop dat ik met dit verhaal een beetje duidelijk kan maken hoe sterk en belangrijk acceleratie is in Commander. In een formaat waar je graag je dure spells wil kunnen spelen zal je gewoon veel meer lol en succes beleven als je je spells sneller kan spelen. Niemand vind het leuk als ze 6 beurten land-go moeten gaan om iets te kunnen doen terwijl de tegenstander al een Genesis Wave voor x=18 aan het resolven is.
Het toevoegen van deze manastenen aan je deck zal er dan ook voor zorgen dat je deck veel explosiever uit zijn startblok zal kunnen komen.
Van deze kaarten zijn alleen Mana Crypt en Grim Monolith lastig te krijgen, dus ik zou zeggen probeer die andere kaarten snel bij te ruilen en test ze uit want je deck wordt er gewoon veel beter van.



Zo dit was dan mijn christmas special van de top 20 artifacts in Commander! Ik hoop dat je het leuk vond en dat je er iets aan hebt gehad!
Fijne kerst en veel magic plezier!


 Reactie plaatsen

Reacties 26-29 (29)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2
13-2-2013 11:18:00

Het verbaast me dat Chromatic Lantern zelf niet vermeld staat. Je refereert er wel naar en het is toch eigenlijk een must voor elk 3-kleuren deck of meer!

Verder vind ik het altijd erg prettig om deze columns te lezen, omdat ze je open af en toe openen voor kaarten waar je normaal niet zo bij stil staat.

28-2-2013 17:49:00

Goede lijst en interessante kaarten. Alleen zie ik een betaalbaal colorles EDH deck nog steeds niet gebeuren.

4-6-2013 14:20:00

[quote=]Ik vind de opmerking van Regstar dan ook totaal niet gepast. Die komt tot mij over als een 'alleen mijn manier is de juiste manier van casual spelen' statement. Iets dat ik trouwens wel vaker uit de mond hoor van mensen die dan zogenaamd wat meer casual gericht zijn.
Ik vind dat namelijk een beetje respectloos. Iedereen heeft op een andere manier lol met magic. Respecteer dat of speel het spel niet. [/quote]

Ik ben het hier volledig met je eens maar anderzijds vind ik wel dat je lijst jouw, en dus een bepaalde manier van spelen, weergeeft.

Neem bv Mana Crypt, volgens jou dus de beste kleurloze kaart. Over de waarde van kaarten ga ik het niet hebben, ik vind niet dat mensen hierover moeten zagen en klagen maar moeten denken hoe ze er mee om moeten gaan en drm vind ik het dus zeker geen oneerlijke kaart. Toen ik meer dan 10 jaar gelede begon te spelen was zeldzaamheid van kaarten net een factor die het spel een extra dimensie gaf. Toen een Sol Ring te pakke krijgen je een echt wauw! gevoel gaf. Het ging hem niet zo zeer om de prijs, maar de tijd en moiete de je erin moest steken om er een te vinden. Nu heeft jan en alleman er een en is er niks speciaals meer aan

Wanneer ik edh speel is er niemand die hem speelt. Hij wordt zelfs aanzien als een redelijk slechte kaart. Drie dmg elke beurt is niet niks en na 15 beurten kan je makkelijk 30 of meer schade hebben gepakt. Sol Ring, kost mss 1 mana meer, maar geeft je geen 3 dmg. In deze trage(re) edh potjes kan zelfs sol ring niet met een gilded lotus wedijveren. Voor slechts 3 mana meer, staat deze kaart je toe om elke kaart uit je deck te spelen waar Sol Ring je deck enkel versnelt.
In combo decks ben ik het echter wel met je eens dat zowel Crypt als Sol Ring opmerkelijk beter zijn dan Gilded Lotus.

Een ander voorbeeld lijkt mij mindslaver. Zeer krachtige kaart, maar als je hem ten volle wil benutte moet je er wel een deel van je deck aan wijden terwijl bv een skullclamp, in vrijwel elk deck dat wat op beesten speelt zijn plaats heeft. Hetzelfde geld voor top. Deze kaart maakt vrijwel elk deck beter, past in vrijwel elk deck en smooth deze ongelooflijk op. Toch staat hij niet in jouw lijst.

Niettemin heb ik weer genoten van deze lijst en een aantal nieuwe kaarten ontdekt. . Doe zo voort zou ik zeggen!

16-8-2013 22:48:00

Duplicant is niet broken, kaarten als Deadeye Navicator zijn brokenin EDH. In onze groep wordt gespeeld met een max van 10 rares/mythics (modern en commander legal), houdt het spel betaalbaar en uitdagender!!

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2