Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] BoaB – Sole Domination, Deel 2

Scroll: [boven|reacties|beneden]
9-12-2012 21:31:00

Het heeft even geduurd, maar daar is ie dan: deel 2 van Building on a Budget – Sole Domination! Vanwege studie en werk ben ik er de afgelopen maanden niet aan toegekomen en ondanks dat ik nog steeds niet veel tijd heb, hoop ik vanaf nu weer regelmatig een stukje tekst te kunnen posten. Even ter opfrissing: in mijn BoaB-columns probeer ik van Intro Packs stapsgewijs leuke, respectabele budget decks te maken. In deze serie staat het M13 Intro Pack ‘Sole Domination' centraal, een preconstructed deck dat om het exalted mechanic draait. Bekijk vooral even deel 1 voordat je verder gaat met lezen, dan weet je wat ik al veranderd heb en waarom. In dit deel o.a. een korte flashback naar mijn eerste Magic-ervaring en het antwoord op de vraag of wit erin blijft of niet.



Nog even snel de richtlijnen die ik hanteer bij het verbeteren van de Intro Packs:
1. Start met een onaangepast Intro Pack.
2. Speel telkens 5 potjes en maak dan hooguit 5 veranderingen.
3. Ga hiermee door totdat er een deck overblijft dat leuk is om mee te spelen, vaker wint dan verliest, en budget genoemd kan worden.
4. Blijf trouw aan het deckthema.
5. Houd het deck Standard-legal.

Drie opmerkingen hierbij:
- Het zijn richtlijnen dus ik kan er op z'n tijd van afwijken (is niet de insteek maar ik verander bijvoorbeeld wel eens meer dan 5 kaarten tegelijk).
- Budget is natuurlijk een subjectief begrip maar ik probeer in de regel geen kaarten van meer dan 3 euro toe te voegen.
- Dit is waarschijnlijk de meest opmerkelijke: de potjes die in deze column beschreven staan heb ik al zo'n 4 maanden geleden gespeeld. Destijds bestond Standard nog uit M12, Scars of Mirrodin, Mirrodin Besieged, New Phyrexia, Innistrad, Dark Ascension, Avacyn Restored en M13. De kaarten die ik heb aangeruild om in te passen komen dan ook uit deze sets. Omdat ik niet zo veel zin (en tijd) heb om weer opnieuw kaarten te moeten aanruilen, hou ik het voor deze BoaB-serie bij het ‘oude' Standard. Houd hier rekening mee bij evt. commentaar.

Afgelopen augustus ben ik begonnen met het toevoegen van extra Tormented Souls (een uitstekend exalted target vanwege zijn unblockability) en Dark Favors, een kaart die niet in het Intro Pack zat maar prima synergie heeft met Tormented Soul en flyers zoals Aven Squire en Vampire Nighthawk. In het ideale scenario begin ik met een Tormented Soul in beurt 1 om er daarna een Dark Favor op te spelen zodat ik al in beurt 2 met een 4/2 unblockable man kan aanvallen. Met wat exalted triggers erbij is een beurt 5-kill dan niet onmogelijk. Jammer genoeg heb ik deze play tot nu toe nog niet kunnen maken, hopelijk lukt het in de komende 10 potjes een keer. Wat betreft het aloude verhaal van aura's en jezelf openstellen voor two-for-ones: dat is zeker een risico maar er zijn natuurlijk manieren om me daartegen in te dekken. Read on zou ik zeggen.

Over naar de lijst waar ik deel 1 mee geëindigd ben:

Sole Domination v1.2//Lands (24)
1 Evolving Wilds
8 Plains
15 Swamp

//Creatures (25)
4 Duty-Bound Dead
4 Tormented Soul
2 Aven Squire
1 Knight of Glory
4 Knight of Infamy
1 Guardians of Akrasa
3 Servant of Nefarox
2 Vampire Nighthawk
2 Bloodhunter Bat
1 Nefarox, Overlord of Grixis
1 Xathrid Gorgon

//Other
4 Dark Favor
2 Pacifism
1 Ring of Xathrid
2 Murder
1 Angelic Benediction
1 Mark of the Vampire

De echte kontkaarten zoals Warclamp Mastiff en Zombie Goliath heb ik er in deel 1 al uitgehaald. Vraag is nu vooral of wit voldoende toevoegt aan het deck om een instabielere mana base te rechtvaardigen. Dat gaan we in de komende potjes uitvinden.

De tegenstander in mijn eerste 3 potjes verdient enige toelichting want het is niemand minder dan mijn eigen leermeester: Richard ten B. Al in 2001 introduceerde hij mij en mijn tweelingbroer Max met het wondere kaartspelletje dat Magic heet. Het was de tijd van Odyssey en 7th Edition, sets waar ik nu nog met veel plezier en een gevoel van nostalgie aan terugdenk, ook al behoren ze achteraf gezien misschien niet tot de betere Magicsets. Ik weet nog goed dat wij een keer 's middags met Richard afgesproken hadden en dat hij van school thuiskwam met een Repentant Vampire. Met groot enthousiasme vertelde Richard hoe sterk en zeldzaam de kaart wel niet was. Max en ik slikten dat als zoete koek want we hadden er de ballen verstand van. Nu lachen we er nog wel eens om want Repentant Vampire is natuurlijk allesbehalve indrukwekkend, zeker naar de huidige standaard. Sengir Vampire is bijna strikt beter en een uncommon in M12… Ach ja, elke kaart was toen nog interessant, of het nou een rare of een common (Giant Warthog!) was. Om even een beeld te schetsen van de kaarten waar wij toen mee speelden:

Beloved Chaplain
Chainer, Dementia Master
Commander Eesha (‘deze is toch veel te sterk?')
Hypnox
Noble Panther (mijn persoonlijke favoriet, zou nu best een common kunnen zijn)
Petradon
Phantom Nantuko (onverslaanbaar met een Serra’s Embrace erop)
Thriss, Nantuko Primus
Treva’s Ruins

Ah, those were the times.


Favo's uit die goede oude tijd.

Tot zover alle introductiepraat, over naar potjes 11 t/m 15!

Game 11 t/m 15Game 11 tegen Depths of Power
Richard start met de 0/4 Kraken Hatchling, ik met een Duty-Bound Dead gevolgd door een Aven Squire. Deze komt in beurt 3 door ondanks een Wind Drake aan Richards kant. Een Vampire Nighthawk versterkt na combat mijn team. Voor de Talrand, Sky Summoner die Richard cast heb ik een Murder. Een Bloodhunter Bat zuigt in beurt 5 wat levens weg waarna ik voor een tweede keer doorkom met een 4/5 Vampire Nighthawk. Een Sleep vertraagt mij nog even maar twee beurten later scoopt Richard omdat ik een Murder heb voor één van zijn drie 2/2 flyers (Wind Drake en 2 Drake tokens van Talrand’s Invocation) waarmee hij mijn 5/6 Nighthawk probeert dood te blocken.

M'n deck is duidelijk wat te sterk voor het nog onaangepaste Depths of Power-deck van Richard dus we besluiten om zijn deck ook wat sterker te maken. 2 Mindclaw Shaman, 1 Hydrosurge en 1 Smelt gaan eruit voor 2 Talrand, Sky Summoner, 1 Talrand’s Invocation en 1 Searing Spear.

Game 12 tegen Depths of Power
We beginnen exact hetzelfde als in de vorige game: hij met een Kraken Hatchling, ik met een DBD. In beurt 2 cast ik een Knight of Infamy welke in beurt 3 al voor 5 schade doorkomt. Richard drawt ondertussen wat kaarten met Divination. M'n 5/4 Knight of Infamy komt nog een keer door en Bloodhunter Bat brengt Richard in beurt 4 al naar 8. Ik lijk aan de winnende hand maar een Talrand, Sky Summoner geeft het startsein voor een comeback van Richard. Hij gaat nog wel naar 3 dankzij m'n 5/5 Bloodhunter Bat maar daarna weet ik hem geen schade meer te doen. De Pacifism die ik op hand heb kan Talrand niet afstoppen en m'n ene aanvallende Bloodhunter Bat vangt een Unsummon. Daar komt meteen de zwakte van exalted aan het licht: je zet alles in op één creature. Ik raak flooded en m'n exalted attackers worden telkens gechumpt. Uiteindelijk weet Richard een Stormtide Leviathan te casten en de beurt erna brengt hij me van 12 naar -6 met de Leviathan en 5 Drake tokens. Ouch.

Game 13 tegen Depths of Power
In beurt 3 val ik aan met een 4/3 Knight of Infamy (dankzij een Aven Squire die ik net gespeeld had) maar deze vangt een Searing Spear. Ik probeer daarna een Mark of the Vampire op m'n Aven Squire maar ook voor de Squire heeft Richard een Searing Spear. Altijd pijnlijk een 2-voor-1. Richard cast een Talrand’s Invocation en ik kan niks beters doen dan 2 Pacifisms op de Drake tokens spelen. Het ziet er al helemaal niet best uit als Richard daarna een Archaeomancer speelt waarmee hij z'n Invocation terughaalt. Toch krijg ik nog enige voet aan de grond dankzij de exalted triggers van Guardians of Akrasa en Duty-Bound Dead in combinatie met een Tormented Soul. Een Ring of Xathrid lijkt de Soul vervolgens nog gevaarlijker te maken maar Richard antwoordt met een Switcheroo waardoor Tormented Soul en een Drake token met een Pacifism erop van controller wisselen. Nice. In plaats van threats of antwoorden blijf ik landjes trekken en Richard overrompelt mij met z'n Drakes en mijn Tormented Soul.



De volgende games speel ik weer tegen mijn tweelingbroer Max.

Game 14 tegen Path to Victory
Ik mulligan 2x maar hou een prima eerste 5 met Swamp, Plains, Duty-Bound Dead, Tormented Soul en Knight of Infamy. De Soul komt in beurt 2, 3, 4 en 5 door voor respectievelijk 2, 3, 4 en 4 schade dankzij exalted triggers van de Knight, DBD en een Servant of Nefarox. Mijn Knight of Infamy houdt ondertussen een Ajani’s Sunstriker op afstand. Max cast in beurt 4 nog een Healer of the Pride maar geeft op als Tormented Soul en Bloodhunter Bat hem in beurt 5 naar 5 brengen.

Game 15 tegen Wild Rush
Ik mull mijn eerste hand met o.a. 3 Plains. Max komt sterk uit de startblokken met beurt 1 Arbor Elf, beurt 2 Yeva’s Forcemage, beurt 3 Spiked Baloth en beurt 4 Fungal Sprouting voor 4 Saproling tokens. Kan ik daar tegenop? Jazeker, want ik cast in beurt 2 een Aven Squire en enchant deze in de daaropvolgende beurten met een Dark Favor en Mark of the Vampire. Max heeft geen removal en ik win al in beurt 5. Zonder de life gain van Mark of the Vampire had Max mij er trouwens eerder aangekregen dan ik hem.

3 gewonnen, 2 verloren. Er valt nog een hoop te verbeteren, dat heb ik in de afgelopen games wel gemerkt. Dat treft want ik mag weer wat aanpassingen gaan maken.

AanpassingenERUIT: 1 Angelic Benediction
Angelic Benediction is op zich best een leuke casual kaart maar doet eigenlijk wat te weinig voor 4 mana. Een exalted trigger, prettig. Een blocker tappen zodat m'n exalted aanvaller doorkomt, ook prettig maar minder belangrijk omdat ik behoorlijk wat creatures met een vorm van evasion heb. Tormented Soul kan niet eens geblockt worden dus dan doet het tappen van Angelic Benediction helemaal niks. De Soul hou ik er zeker in en veel andere creatures met evasion ook dus de Benediction is out!

ERUIT: 1 Guardians of Akrasa
Vergelijk Guardians of Akrasa eens met Duty-Bound Dead. Voor 2 mana krijg je er +0/+2 bij maar verlies je de regenerate ability en de mogelijkheid om aan te vallen. Dat is die 2 mana toch niet echt waard, en zeker niet als ik daarvoor wit moet splashen. Duty-Bound Dead is beter early game omdat hij een Dark Favor kan dragen en daarmee kan aanvallen en beter late game omdat hij alles kan blocken zonder dood te gaan. Voor mij een sterk argument om Guardians of Akrasa eruit te halen.



ERUIT: 2 Bloodhunter Bat
Dit is zo'n kaartje dat beter is gebleken dan ik vooraf had gedacht. Het is een goed exalted target vanwege flying, een goed Dark Favor-target vanwege flying en hij doet meteen wat als ie in het spel komt. Toch wordt hij redelijk overschaduwd door Vampire Nighthawk die 1 minder kost, 1 meer toughness heeft en lifelink en deathtouch heeft. Dat weegt wel op tegen het ontbreken van een ETB-ability zoals die van Bloodhunter Bat. Het laat zich dan ook raden welke kaart ik straks 2x toevoeg.

ERUIT: 1 Xathrid Gorgon
Dit is pijnlijk. Ik heb Xathrid Gorgon nog geen enkele keer gecast dus oordelen over hoe goed hij is, is lastig. In draft ben ik ‘m wel eens tegengekomen en toen domineerde hij het hele potje. Haar ability is erg sterk en aanvallen is niet aantrekkelijk als er een 3/6 blocker met deathtouch tegenover je ligt. Het probleem is alleen: ik ben een kant opgegaan met het deck waar Xathrid Gorgon eigenlijk niet zo goed in past. Ik focus me vooral op m'n early game met wat goede attackers die snel veel schade kunnen doen dankzij exalted. Xathrid Gorgon komt pas goed tot z'n recht in een hele lange game en ik wil juist voorkomen dat games lang duren omdat m'n exaltedmannen dan overklast worden. In een andere, meer control-achtige build zoals Beeblz in een reactie op deel 1 voorstelde was Xathrid Gorgon waarschijnlijk een prima keuze geweest. Je valt met één creature aan, houdt de Gorgon als superblocker achter en aan het eind van je tegenstanders beurt versteen je zijn beste creature. Daar win je uiteindelijk wel games mee. Waar je ook games mee wint, is met Tormented Soul en Vampire Nighthawk die een exaltedbonus krijgen of een Dark Favor dragen. Dat is de weg die ik ben ingeslagen en waarvan ik niet ga afwijken dus voor de Gorgon houdt het hier op.

ERUIT: 1 Ring of Xathrid
Dit was een lastige. Ring of Xathrid past eigenlijk best goed in m'n deck. Hij maakt een zwart creature blijvend groter en dat is fijn als dat creature Tormented Soul of Vampire Nighthawk heet. Ook het regenerate-gedeelte is niet onbelangrijk vanwege kaarten als Searing Spear, Flames of the Firebrand en Murder. Het nadeel van de Ring is alleen dat het even duurt voordat je er echt waarde uithaalt en 2 mana openhouden om eventueel te kunnen regeneraten is niet iets dat dit deck graag doet. Na een beurt of 6 is dat pas geen probleem meer. Voor creature pumping gebruik ik liever Dark Favor die meteen een impact heeft en tegen pesky removal zoals Searing Spear heb ik wat anders in gedachten. Iets wat, in tegenstelling tot regenerate, ook wat doet tegen bounce, Pacifism en Oblivion Ring. Conclusie: Ring of Xathrid is net even te traag en niet veelzijdig genoeg.

Dan de toevoegingen…

ERIN: 2 Vampire Nighthawk
Hier hoef ik denk ik niet veel woorden aan vuil te maken. Aan het eind van deel 1 kondigde ik al aan dat ik het aantal Nighthawks snel naar 4 zou brengen. Zoals Shai in zijn reactie op deel 1 al zegt: Vampire Nighthawk is een prima blocker en als je ermee aanvalt met wat exalted triggers/Dark Favor zijn de life swings zo groot dat je er nauwelijks nog uitgeracet kan worden. Een multifunctionele kaart waarvan ik absoluut een playset wil spelen.



ERIN: 4 Duress
Uit game 12 en 13 is wel gebleken dat mijn deck heel erg kwetsbaar is tegen (instant) removal, en game 15 had ik ook niet gewonnen als Max removal had gehad. Niet zo gek ook als je strategie is om met één sterk creature aan te vallen, met soms een aura daarop. Duress moet dit probleem wat gaan verhelpen. Als ik ervoor kan zorgen dat m'n tegenstander geen removal meer op hand heeft voordat ik een Tormented Soul en een Dark Favor speel, wordt het knap lastig om nog te verliezen.

Als gevolg van bovenstaande veranderingen ziet het deck er nu als volgt uit:

Sole Domination v1.3//Lands (24)
1 Evolving Wilds
8 Plains
15 Swamp

//Creatures (23)
4 Duty-Bound Dead
4 Tormented Soul
2 Aven Squire
1 Knight of Glory
4 Knight of Infamy
3 Servant of Nefarox
4 Vampire Nighthawk
1 Nefarox, Overlord of Grixis

//Other (13)
4 Dark Favor
4 Duress
2 Pacifism
2 Murder
1 Mark of the Vampire

Het deck telt nu nog maar 5 witte kaarten. Het is duidelijk dat ik in de volgende ronde moet kiezen voor óf meer wit óf wit er helemaal uit. Ik had het aantal Plains al kunnen verminderen maar dan loop ik het risico dat ik straks helemaal geen Plains meer trek en de overgebleven witte kaarten niet eens kan casten.

Over naar potjes 16 t/m 20.

Game 16 t/m 20Game 16 tegen Mob Rule
Ik begin meteen fraai met een beurt 1 Duress die een Chandra’s Fury uit Max' hand pakt. Minder is dat ik ook 2 Flinthoof Boar zie, die mij in beurt 2 en 3 al hard om de oren slaan. Een Vampire Nighthawk blockt in beurt 4 één van de Boars dood maar Max gaat vrolijk door met zwijnen casten: hij speelt een Bladetusk Boar. Ik speel een tweede Vampire Nighthawk maar wil deze niet meteen opnieuw in combat opofferen. In beurt 6 vangt Max' net gespeelde Fire Elemental een Murder en kies ik er toch maar voor om m'n Nighthawk voor zijn tweede Flinthoof Boar te gooien. Bladetusk Boar komt door en dankzij een Trumpet Blast ga ik naar 4. Een beurt later lijk ik het tij te kunnen keren dankzij een Tormented Soul met daarop een Mark of the Vampire maar tegen 9 unblockable damage van een Furnace Whelp en Bladetusk Boar ben ik niet opgewassen.

Game 17 tegen Mob Rule
Ik begin wederom met een Duress die ditmaal een Krenko’s Command bij Max weghaalt. Max start bepaald niet verkeerd met een Goblin Arsonist en Mogg Flunkies maar ik doe niet voor hem onder met een Knight of Infamy die in beurt 3 voor 6 aanvalt dankzij exalted en Dark Favor (ceu ). In beurt 4 staat Max al op 8 en ik leg zijn team lam door een Pacifism op Goblin Arsonist te leggen waardoor Mogg Flunkies niet meer kan aanvallen en blocken. Het ziet er slecht uit voor Max, totdat hij een beurt later in reactie op mijn Duress een Volcanic Geyser op mijn Knight of Infamy gooit. Soms is een 2-voor-1 gewoon niet te voorkomen… Enkele beurten later zorgt Max er met een goed getimede Trumpet Blast voor dat een Vampire Nighthawk en Tormented Soul hun Waterloo vinden. Vervolgens trek ik twee beurten op rij Swamps waardoor 2 Mogg Flunkies en een Flinthoof Boar kunnen doorkomen voor lethal.



Game 18 tegen Mob Rule
2 Flinthoof Boars zetten mij al vroeg onder druk maar ik begin ook niet verkeerd met een Knight of Infamy en een Vampire Nighthawk. Een Dark Favor maakt in beurt 4 een 5/4 lifelinker van mijn Nighthawk en ik breng Max naar 10 terwijl ik weer naar 18 ga. Twee beurten later staat het 1-14 en de overwinning lijkt me niet meer te kunnen ontgaan. Toch gebeurt het onwaarschijnlijke: Max cast een Cleaver Riot, Goblin Battle Jester zorgt ervoor dat mijn tweede Vampire Nighthawk niet kan blocken en hij valt voor 16 aan (2 Boars en de Battle Jester). Crap.

Ik was dit potje trouwens weer flooded; in beurt 5 zat ik met 4 land op hand. Goed om te onthouden voor de volgende aanpassingsronde.

Game 19 tegen Mob Rule
Ik hou een erg riskante hand met 3 Dark Favors, iets wat ik achteraf gezien beter niet had kunnen doen. In beurt 3 val ik aan met een 6/3 Knight of Infamy aan (DF + exalted), deze wordt door een Goblin token van Krenko’s Command geblockt. Een beurt later gebeurt waar ik al bang voor was: ik word ge-2-voor-1'd dankzij een Flames of the Firebrand. Ik zit dan met 2 Dark Favor, een Mark of the Vampire en 2 Murder op hand. De Murders geven mij wat tijd om een creature te trekken door Furnace Whelp en Fire Elemental te destroyen. Mijn vers getrokken Vampire Nighthawk vangt jammer genoeg meteen een Flames of the Firebrand. Ik trek geen creature meer bij en Max overrompelt mij met een Reckless Brute en een Goblin token in combinatie met een Trumpet Blast.

Game 20 tegen Mob Rule
Ik curve prima uit met een Duty-Bound Dead, Knight of Infamy en Servant of Nefarox. Max is mana screwed en weet deze game alleen een Krenko’s Command, Titanic Growth en Fervor te casten. Dat is niet genoeg om mijn exaltedgeweld aan te kunnen, zeker niet als ik ook nog een Servant of Nefarox #2 en een Knight of Glory speel. Max scoopt in beurt 5.



Maar één van de afgelopen 5 potjes gewonnen, en dat had ook nog eens te maken met pech van Max' kant. Nou heeft het Mob Rule deck redelijk wat removal maar in deze fase van deckbuilding mag je toch een iets betere score verwachten. Aanleiding genoeg voor wat rigoureuze veranderingen.

AanpassingenVoordat ik kaart voor kaart ga toelichten wat erin en wat eruit, eerst maar eens de overwegingen op een rijtje. Op dit moment kan ik naar mijn idee twee kanten op: of het deck wit-zwart houden en meer wit toevoegen of mono zwart gaan. Als ik voor de eerste optie zou kiezen dan zou ik waarschijnlijk War Falcons en meer Aven Squires en Knight of Glorys willen toevoegen. Dat zou denk ik prima werken, ware het niet dat dat idee al eens op dailymtg.com heeft gestaan. Komt bij dat je dan een exalted deck speelt met wit erin zonder veruit de beste witte exalted kaart: Sublime Archangel. Die is weliswaar bij lange na niet budget en dus geen overweging voor mijn deck maar die ‘suboptimaliteit' knaagt toch aan me. Het liefst maak ik een budget deck zonder dat er strikte upgrades zijn die niet budget zijn. Daarom kies ik voor de tweede optie: mono zwart. Omdat als gevolg hiervan een hoop aanpassingen noodzakelijk zijn (o.a. aan de mana base) moet ik voor deze aanpassingsronde mijn ‘maximaal-5-kaarten-tegelijk-richtlijn' even overboord zetten. Daar gaat ie:

ERUIT: 8 Plains
ERUIT: 1 Evolving Wilds
ERIN: 3 Swamp
ERIN: 4 Cathedral of War


Netto gaan er dus 2 landjes uit want in de afgelopen potjes trok ik regelmatig meer land dan ik nodig had. Ook niet zo vreemd aangezien m'n curve bij elke ronde met aanpassingen weer wat verder omlaag is gegaan, en deze ronde is geen uitzondering. De toevoeging van 4 Cathedral of War schurkt een beetje tegen mijn ‘niet-meer-dan-3-euro-richtlijn' aan maar ze passen wat mij betreft te goed om het op die 50 cent aan te laten komen. Toen het deck nog wit-zwart was hadden ze wellicht voor te veel manaproblemen gezorgd maar nu ik mono zwart ga zal dat geen probleem meer zijn. Bovendien gaan er in deze ronde een aantal andere exaltedkaarten uit dus wat andere kaarten met exalted ter vervanging zijn niet weg.


Links: te duur, rechts: dat kan nog net.

ERUIT: 2 Aven Squire
ERUIT: 1 Knight of Glory
ERUIT: 2 Pacifism


Bovenstaande kaarten gaan er vanzelfsprekend uit nu ik voor mono zwart ga. Om de Aven Squires ben ik niet zo rauwig, de Knight of Glory zie ik minder graag gaan (zijn zwarte tegenhanger bevalt namelijk heel goed) en voor Pacifism zal ik andere removal moeten vinden want alleen 2 Murder is wat magertjes.

ERUIT: Mark of the Vampire
Nu ik toch bezig ben met een groot aantal veranderingen, pak ik meteen een tweetal zwarte kaarten aan die ik te weinig toe vind voegen aan het deck. De eerste is Mark of the Vampire. Hoewel je er zomaar potjes mee kunt winnen (zie game 15), steekt hij een beetje schril af bij Dark Favor die een grotere power boost geeft én 2 mana minder kost. Daarbij komt dat één van m'n exalted targets, Vampire Nighthawk, al lifelink heeft. En er is altijd het risico op two-for-ones. Dark Favor vind ik goed genoeg om dat risico te nemen, Mark of the Vampire net niet.

ERUIT: Nefarox, Overlord of Grixis
Misschien zagen jullie deze al aankomen. Nefarox is groot en sterk maar ook duur qua mana cost. Te duur inmiddels voor het deck dat ik aan het maken ben. Nu Mark of the Vampire eruit is, bestaat het deck (weliswaar tijdelijk) uit kaarten van 1, 2 of 3 mana en daarna komt Nefarox met 6 mana. Wil ik Nefarox consistent kunnen casten dan moet ik alleen voor hem het aantal landjes op 24 of hoger houden. Dat is hij me niet waard dus Nefarox gaat eruit. Als ik terugkijk heeft hij ook alleen in game 4 het verschil kunnen maken, andere games kon ik ‘m vaak niet casten vanwege z'n mana cost.

In totaal is er nu ruimte voor 9 toevoegingen. Dit zijn ze:

ERIN: 4 Victim of Night
Ik zei al dat ik extra removal nodig had nu de Pacifisms eruit zijn en Victim of Night lijkt wel gemaakt voor m'n deck: hij is sterk (niet onbelangrijk), budget en z'n mana cost is voor een mono zwart deck als het mijne geen probleem. Z'n drawback is verwaarloosbaar want veel Vampires, Werewolves of Zombies kom ik niet tegen. Dismember, Geth’s Verdict of meer Murders hadden hier ook gekund, goede kans dat ik één van die kaarten in een later stadium nog toevoeg.



ERIN: 3 Lashwrithe
Nu ik alleen nog maar Swamps (goed, en Cathedral of Wars) speel, ziet Lashwrithe er opeens ook heel goed uit, zeker in combinatie met Tormented Soul en Vampire Nighthawk. Een extra voordeel van Lashwrithe is dat het geen aura is, dus geen risico op een 2-voor-1. Ik probeer er eerst maar eens 3, als ze goed bevallen kan het nog een playset worden.

ERIN: 2 Sign in Blood
Over deze laatste 2 slots heb ik lang getwijfeld. Mogelijkheden te over. Ik kon geen kaarten meer vinden die er per se in moeten maar wel een hoop kaarten die erin passen. Om enkele te noemen: Gloom Surgeon (zowel een goede attacker als defender), Ravenous Rats, Disciple of Bolas en Vampire Outcasts. Uiteindelijk ging de keuze tussen Sign in Blood en Highborn Ghoul, hoewel ik op het moment van typen steeds meer overtuigd begin te raken van Gloom Surgeon… Maar goed, Sign in Blood is een redelijk veilige keuze. Hij zorgt voor card advantage (geen overbodige luxe voor een deck dat regelmatig tegen card disadvantage aanloopt) en past eigenlijk prima in elk mono zwart budget deck. Wellicht dat ik in de potjes die nog komen gaan overtuigder raak van m'n keuze, of juist niet. Ik zou hier wel wat feedback kunnen gebruiken in ieder geval.

Het deck ziet er nu als volgt uit:

Sole Domination v1.4//Lands (22)
4 Cathedral of War
18 Swamp

//Creatures (19)
4 Duty-Bound Dead
4 Tormented Soul
4 Knight of Infamy
3 Servant of Nefarox
4 Vampire Nighthawk

//Other (19)
4 Dark Favor
4 Duress
2 Sign in Blood
4 Victim of Night
2 Murder
3 Lashwrithe

Het lijkt misschien alsof ik nu te weinig creatures speel maar de Lashwrithes kun je natuurlijk als creatures meerekenen.

Ik hoop nog voor het einde van het jaar deel 3 te kunnen posten om daarna verder te gaan met de Return to Ravnica Intro's. Die heb ik inmiddels al in huis dus m'n handen jeuken al om ermee aan de slag te gaan… Voor nu hoor ik graag jullie mening/feedback/commentaar/ideeën/suggesties over en voor deze BoaB-reeks. En zoals altijd: zelfs al heb je inhoudelijk niks te melden, een simpel ‘gelezen' wordt al gewaardeerd.

Huib

 Reactie plaatsen

Reacties (12)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
9-12-2012 22:14:00

Ik was al lang vergeten dat we die potjes gespeeld hebben, maar die cleaver riot win is wel leuk om te lezen. :-)

11-12-2012 19:00:00

Yay, BoaB is back!

11-12-2012 19:37:00

Altijd weer leuk om te lezen, ook de spelers die elke wel een FNM spelen worden er slimmer van .

11-12-2012 22:32:00

Leuk om te lezen dat het toch weer terug komt!
Die Lashwrithe is de enige kaart die nu inmiddels uit Standard is geroteerd; ben je van plan het deck nog aan te passen aan de huidige Standard?

13-12-2012 00:10:00

Nee eigenlijk niet. Stukje tekst daarover in de introductie klopte trouwens niet helemaal, ik dacht namelijk dat ik tussendoor al kaarten uit inmiddels uitgeroteerde sets had toegevoegd maar dat blijkt niet zo te zijn. Heb ik nu aangepast. Reden dat ik het bij het oude Standard hou, is dat ik enkele maanden terug al kaarten ter vervanging heb aangeruild (zoals Lashwrithe). Plus in RTR zit eigenlijk niks wat iets toevoegt aan het deck.

14-12-2012 13:55:00

Iemand nog suggesties voor de uiteindelijke lijst?

15-12-2012 14:55:00

Door jouw columns heb ik een soortgelijk iets ondernomen (hier) om te schrijven. Ik wil ook die foto's erbij, want dat is echt leuk. Je columns zien er goed uit. Ga zo door!

Official Rules Advisor Johan (62) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
17-12-2012 13:12:00

Leuk dat je weer schrijft Huibje!
Is de thesis inmiddels achter de rug?

Enige kaart uit RTR die misschien wat toevoegt is Ultimate Price. Het is een alternatief voor Victim of Night, maar echt nodig is hij niet. Aangezien je tot nog toe niet veel (geen?) multicolor creatures bent tegengekomen doet hij feitelijk hetzelfde.

17-12-2012 18:33:00

Jdawg. Ik heb morgen verdediging dus hopelijk is het bijna achter de rug.

Wat betreft Ultimate Price, die is inderdaad redelijk inwisselbaar met Victim of Night. Voor de rest heb ik ook geen RtR-kaarten kunnen ontdekken die ik in de uiteindelijke 60 zou willen spelen.

18-12-2012 11:49:00

Misschien het landje wat jouw beestje unblockable maakt?

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
18-12-2012 13:36:00

Mutilate rare keuze misschien, maar 2 keer als 'mass' removal is misschien wel handig gekeken naar enkele van deze potjes

Edit: misschien een Disentomb?

18-12-2012 21:24:00

Dank voor de suggesties! Rogue’s Passage is denk ik wat duur om te activeren voor m'n deck en ik speel ook al aardig wat creatures met evasion. Mutilate kan inderdaad een goede reset button zijn maar ik probeer eerst wat meer targeted removal (in dat licht de toevoeging van Victim of Nights). Disentomb is wel een leuke suggestie, zou ik moeten testen om goed te kunnen beoordelen.

Scroll: [boven|reacties|beneden]