Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Top 20 favoriete EDH kaarten: Wit!

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2
1-9-2012 17:02:00

Zo, het is eindelijk tijd voor het 5e deel van de cycle: WIT!
Wit is de enige kleur waar ik nog geen deck mee heb, maar ik ben er zeker mee bezig. Ik heb veel onderzoek gedaan naar kaarten voor deze column, en ben erachter gekomen dat wit toch niet zo slecht is als ik dacht. Het heeft toch wel een groot aantal broken kaarten liggen ben ik achter gekomen .
Ik heb in dit deel niet enkel mijn favoriete kaarten gezet, ik heb met name gekeken naar de sterkste kaarten in deze kleur.

Eervolle vermeldingen:

Serra Ascendant: Meest effectieve beater in het formaat. Ook meest stomme creature in het formaat
Weathered Wayfarer: Heel erg langzaam en erg makkelijk te slopen. Als hij echter een paar beurten achter elkaar actief is dan is het feest.
Felidar Sovereign: 40 levens is niet zo moeilijk in EDH. Je krijgt echter wel in een keer de haat van iedereen tegen je.



#20



Dè manieren in wit om over de top te gaan. Ook wit heeft zo zijn dikke papzakken. Elesh Norn is insane met en tegen hordes mini mannetjes. Avacyn is insane met Nevinyrral’s Disk en Mycosynth Lattice. Iona is insane tegen mono decks, en erg goed tegen de rest van de decks (behalve Karn, Silver Golem, daar doet ze niet zoveel tegen )

#19



Sun Titan is meestal op zijn slechtst een Primeval Titan die 1 landje terug haalt (tip: speel veel fetchland als je Sun Titan speelt!). Maar soms gaat Sun Titan helemaal los. Zoals hij in standard wel eens Phantasmal Image into Phantasmal Image into Phantasmal Image gaat, kan hij ook in EDH sicke dingen doen. Eternal Witness terug halen is daar een van. Loyal Retainers is een andere. Of wat dacht je van een Aura of Silence, Pernicious Deed of een gesloopte Oblivion Ring? Andere kaarten die er leuk mee werken:
Crystal Shard, Necromancy, Bone Shredder, een dode Stoneforge Mystic, Phantasmal Image, Sakura-Tribe Elder of Yavimaya Elder. Zo is er nog een hele waslijst aan dingen!
De reden dat Sun Titan boven de andere fatties staat is omdat 6 mana zoveel beter is dan meer dan 6+ mana.

#18



De aller sterkste kaarten in EDH zijn Sol Ring Mana Crypt en andere mana stenen. Verder zijn er een paar powerhouses in de vorm van Survival of the Fittest en Necropotence en Greater Good. Voor slechts 4 mana sloop je er niet 1, maar zelfs 2! Je kan iemand volledig terug in de steentijd zetten door zijn 2 mana stenen kapot te maken! Of wat dacht je van kaarten als Akroma’s Memorial of Planar Portal?
De veelzijdigheid van deze auto 2 voor 1 maakt hem behoorlijk krachtig en een van de betere removal spells in het formaat!

#17



Ik haat Linvala, Keeper of Silence. Waarom? Ik speel Llanowar Elves in mijn EDH deck. Linvala is insane tegen mana elven Linvala is ook insane tegen een heleboel commanders: Kiki-Jiki, Mirror Breaker, Jenara, Asura of War, Merieke Ri Berit, Rubinia Soulsinger, Geth, Lord of the Vault, Memnarch, Lin Sivvi, Defiant Hero en weet ik veel wat nog meer.
Ze heeft alleen wel een groot nadeel: Ze verpest het speelplezier van iedereen behalve jezelf. Veel spelers vinden het niet leuk als er kaarten gespeeld worden waardoor ze bepaalde dingen niet kunnen doen. Het is een beetje hetzelfde als mass land destruction. Ik zelf ben trouwens van mening dat het er gewoon bij hoort. Het is misschien niet de leukste kaart, maar hij houdt potjes wel een stuk eerlijker. Moeten je tegenstanders maar antwoorden spelen in plaats van alleen kaarten die geen interactie met andere spelers hebben

#16



Misschien wel de aller dikste kaart in wit. 10 mana is een boel, maar een leger van 30+ pegasi is meer boel Also, erg leuk met alles dat tokens pompt, zoals Elesh Norn, Grand Cenobite en Coat of Arms.

#15



Aven Mindcensor is een hele goede haat kaart tegen alle tutors, maar ook tegen Rampant Growth-achtige dingen (Of Primeval Titan). Het mooiste: Niemand ziet hem aankomen! In combinatie met Linvala, Keeper of Silence kan je hiermee je tegenstanders flink irriteren, en misschien zelfs uit het spel locken. Ze kunnen hele decks uitzetten samen.

#14



Numero Uno creature removal. Voor slechts een witte mana komt Swords to Plowshares van elk willekeurig beest af dat geen shroud/hexproof of pro white heeft! Die paar levens die iemand krijgt gaan namelijk helemaal niets uitmaken in het potje. Verder is exilen zoveel beter dan destroyen door kaarten als Eternal Witness. Er zijn weinig 1 op 1 spotremoval spells die ik goed genoeg vind in EDH, maar Swords to Plowshares is daar zeker een van!

#13



Mangara of Corondor is een hele leuke kaart omdat hij flink is te misbruiken! Met name in een deck zijn kaarten als Momentary Blink zeer obvious. De misschien nog wel betere kaarten die hiermee samenwerken: Parallax Wave, Restoration Angel/Stonecloaker, Venser, Shaper Savant, Nephalia Smuggler/Mistmeadow Witch, Deadeye Navigator, Tawnos’s Coffin, Erratic Portal en Crystal Shard!
Elke beurt een permanent exilen is altijd goed, het is zelfs een combo waar het oude Death&Taxes legacy deck op draaide. Gelukkig is Karakas gebanned in EDH Hij werkt echter nog wel met Riptide Laboratory.

#12



Iets waar wit heel goed in is: De stall-game! Lekker potjes vertragen en mensen laten lijden. Moat brengt een vervelend prijskaartje met zich maar, maar Peacekeeper en Magus of the Moat zijn, hoewel creatures kwetsbaar zijn, leuke vervangers. Deze kaarten maken planeswalkers ook een heel stuk sterker! Als Elspeth, Knight-Errant veilig achter je slotgracht staat kan er toch weinig fout gaan?
Deze unieke effecten horen zeker in de top witte kaarten lijst.

#11



Weet je nog Mangara of Corondor? Alle kaarten die daarmee samenwerkten werken ook met Reveillark (op Riptide Laboratory na..). Echter kan Reveillark veel meer sicke dingen doen! Vaak heeft het iets te maken met Vesuvan Shapeshifter of ander Clone-effect., maar er zijn genoeg andere 2 power of minder mannen: Nekrataal, Bone Shredder, Eternal Witness, Mulldrifter en noem maar op! Did I mention Karmic Guide?

#10



Parallax Wave is op zoveel manieren te breken. Hij is zowel offensief als defensief heel sterk. Een van de manieren om er misbruik van te maken is 5 beesten te exilen, en in reactie daarop je Parallax Wave te Disenchanten. Daardoor zullen de 5 beesten nooit meer teruggezien worden! Wat ook leuk is met Parallax Wave is om je eigen Eternal Witness ermee te exilen. Elke keer dat je de Wave moet saccen komt de Eternal Witness weer terug en kan je je kunstjes weer herhalen. Verder is Parallax Wave ook heel sterk tegen Treachery effecten.

#9



Broken enchantments(Prijs gesorteerd): Moat, The Abyss, Invoke Prejudice, Survival of the Fittest, Doubling Season, Pernicious Deed, Treachery, Humility, Mirari’s Wake, Omniscience, Debtors’ Knell, Grave Pact, Mana Reflection, Mind Over Matter, Dream Halls, Black Market, Splinter Twin, Necropotence, Greater Good, Intruder Alarm, Parallax Wave en Maelstrom Nexus. Ik kan nog wel een stuk of 20 andere kaarten opnoemen die insane zijn om op te zoeken, mjin punt is dat enchantments in het spel kunnen cheaten best wel insane is

#8



Een van mijn persoonlijke favorieten in wit! Erg leuk met de kaarten waar wit bekend om staat: De mass removal spells zoals Akroma’s Vengeance! Lekker alles terug krijgen terwijl je tegenstanders alles kwijt raken! Met enkel fetchlanden is de Shepherd al ‘geinig'. Ook is hij goed om Planeswalkers terug te krijgen. Lekker de – ability gebruiken! Ook met Erratic Portal is er haast niet meer van deze kaart af te komen.
Zeker in Rood Wit, met kaarten als Obliterate is Twilight Shepherd echt unbeatable.

#7



Persoonlijk vind ik equipments in EDH een beetje matig. De enige uitzondering daarop is als je in wit zit. Wit heeft weinig manieren voor kaartvoordeel, en de zwaarden/Skullclamp zijn daar zeker goede alternatieven voor. Stoneforge Mystic is een Demonic Tutor voor equipments, heeft een 1/2 body eraan vast, en kan ook nog eens je equipments met flash en korting in het spel leggen! Hij zoekt altijd de equipment die je op dat moment het meest nodig hebt. Bovendien is hij herbruikbaar als je hem kan bouncen/blinken met iets als Restoration Angel of Erratic Portal.
Equipments die ik in EDH aanraad zijn:
Sword of Feast and Famine
Sword of Fire and Ice
Sword of Light and Shadow
Lightning Greaves/Swiftfoot Boots afhankelijk van je general.
Skullclamp

Equipments die leuk kunnen zijn:
Argentum Armor
Loxodon Warhammer
Sword of Vengeance
Sunforger

#6




Ja ja, mass land destruction is stom bla bla. Dit is wat 9 van de 10 spelers waarschijnlijk denken over Armageddon effecten. Waarom vinden mensen mass land destruction stom? Omdat het voorkomt dat mensen magic kunnen spelen. Bijna iedereen bouwt zijn deck op een dusdanige manier dat ze volledig uit het spel raken zodra er een Ravages of War komt. Die mensen kunnen twee dingen doen: Hun anti land destruction aanhouden, lopen zeuren op mensen die het wel spelen, spelers weigeren die het wel spelen, en lekker in hun eigen wereldje blijven leven waar altijd de zon schijnt en het elke dag magical christmas land is.
De andere optie is dat die mensen accepteren dat het niet op de banned list van het formaat staat, en dat de kaarten daarom volledig toegestaan zijn, en dat er ook mensen zijn die het wel leuk vinden om ermee te spelen. En zelfs als Armageddon geen leuke kaart is, het is een kaart die nodig is voor het formaat.
Als iedereen land destruction banned, dan krijg je een archtype dat uit de hand loopt: Manaramp decks. Het is heel erg stom als potjes draaien om wie het meeste Rampant Growth effecten pakt. EDH is een formaat waarin aggressief zijn niet bepaald wordt beloond. Je moet A) door 40 ipv 20 levens heenkomen en B) iedereen ziet je opeens als eng als je vroeg iets sterks opbouwt en gaat zich op jou richten. Daarom is Ramp ideaal. Je doet eigenlijk helemaal niets totdat je genoeg mana hebt om te winnen. Zulke spelers verdienen het om af en toe een Armageddon in hun gezicht gedouwd te krijgen
Bovendien is het best wel mogelijk om niet instantly te scoopen tegen Armageddon. Zorg dat je genoeg mana stenen speelt, een mooie manacurve die niet enkel uit 6+ drops bestaat, of manieren om de Armageddon te counteren hebt.

Om het even duidelijk te maken, ik weet dat Armageddon heel naar kan zijn om tegen te spelen. Het is verre van altijd een leuke kaart, maar het is wel een ontzettend krachtige kaart die zeker thuis hoort in een broken format zoals EDH. Zeker om bepaalde balans in de potten te houden. Zorg alleen dat je niet te vaak met je Mass land destruction speelt, want het gaat snel vervelen om er tegen te spelen.

Nu terug naar waarom Armageddon zo goed is: Float 10 mana, speel Armageddon, good game?

Catastrophe is trouwens nog beter omdat hij zo veelzijdig is. Als je een boardpresence hebt sloop je alle landen, als je dat niet hebt sloop je alle beesten! Prima kaartje!
Cataclysm is ook heel goed om land op te blazen, maar is helaas niet te misbruiken als je je planeswalker op tafel wil houden.

#5



In blauw heb ik al duidelijk gemaakt waarom tutors voor Sol Ring en Mana Crypt zo belangrijk zijn. En 1 mana tutors zijn al helemaal sick. Er zijn echter nog een heleboel andere artifacts en enchantments die gamebreaking zijn. Deze zijn waarschijnlijk allemaal ook al een keer of 10 genoemd in mijn columns, dus ik hoef ze inmiddels niet meer te noemen denk ik

#4



Land Tax is echt heerlijk. 1 activatie en je bent eigenlijk de rest van de game niet meer manascrewed. Zeker in multiplayer is er altijd wel iemand die ramp speelt waardoor je zelfs nooit je land drops hoeft te missen om maar een Land Tax activatie te krijgen.
Land Tax met Scroll Rack is ook wel een lekker combo'tje.
Het voelt altijd alsof iemand elke beurt een Ancestral Recall speelt als je tegenover een Land Tax zit in EDH.. Dan moet het wel een goede kaart zijn toch?
Het is ook nog eens een gratis shuffle effect, voor oa je Scroll Rack of Sensei’s Divining Top!

#3



Hoewel ik moet bekennen dat ik nog nooit in mijn leven een Karmic Guide heb gespeeld, kan ik me alleen maar voorstellen hoe broken deze kaart is. De interactie met Reveillark is gewoon insane, de combinatie met Crystal Shard en Erratic Portal ook ziek, om nog maar over alle blink effecten zoals Restoration Angel of Tawnos’s Coffin te zwijgen. Je beesten terughalen is nog nooit zo makkelijk geweest.
Als je Survival of the Fittest er naast hebt loopt het ook behoorlijk uit de hand. Survival met Eternal Witness, Karmic Guide, Reveillark, Vesuvan Shapeshifter… Eng hoor allemaal

#2



Dit is een beetje de Stoneforge Mystic die over de top gaat. Natuurlijk kost hij 5 mana in plaats van 2, en is hij te slopen voordat hij iets doet. Gebeurt dat echter niet, dan kan hij voor slechts 2 mana elk equipment zoeken, en meteen equippen. Behoorlijk ziek met zwaarden en Argentum Armor. Als je een Stonehewer Giant speelt wil je vaak ook wel een Darksteel Plate in je deck, zodat je in reactie op een wog nog even je giant indestructible kan maken! Lightning Greaves is ook een must tegen spotremoval, en wat random zwaarden maken de kaart ook zeker beter!
Wist je trouwens dat je kan aanvallen met Stonehewer Giant, om vervolgens 2 te betalen, hem te tappen en er een Sword of Feast and Famine op te leggen om zo door te komen?

#1






Dit is wat wit kan! De wereld opblazen. Er is geen kleur zo goed in dingen slopen als wit, en eigenlijk zijn álle Wrath of God effecten wel speelbaar. Ik heb de beste in mijn ogen genoemd, maar er zijn er vast meer die ook op de lijst horen.
Als ik in de global removal spells een onderscheid moest maken, dan zou dat als volgt zijn:
Op 1. Austere Command. Het feit dat je zo veel keuzes hebt met Austere Command is insane! Vaak sloopt het alle beesten van je tegenstanders en alle artifacts in het spel of iets dergelijks. Ik heb al zo vaak Austere Commands 10 voor 1 zien gaan. Het enige dat je ermee niet kan raken zijn planeswalkers, maar die zien toch niet heel veel play in EDH.
Op 2. Akroma’s Vengeance. De keuze hebben om te cyclen of de wereld op te blazen? Prima! Waarschijnlijk had Akroma ook planeswalkers kunnen opblazen maar die bestonden in die tijd nog niet
Op 3. Planar Cleansing. Een resetbutton voor alles? Graag! Zo ziek ook met Twilight Shepherd!
Op 4. Martial Coup. Martial Scoop.
Op 5. Hallowed Burial en Terminus. Iemands Commander tukken is erg sterk. Die general kan namelijk de bouwsteen van zijn hele deck zijn!
Op 7. Rout. Instant-speed Wrath of Gods zijn zo veel beter. Je kan ze namelijk spelen op het moment dat JIJ wordt aangevallen. Politieke kaarten zijn leuk!
Op een gedeeltelijke 8e plek. Wrath of God en Day of Judgment, waar WoG duidelijk beter is.
Op een 10e plek: Final Judgment. Als er veel Karmic Guides en Phyrexian Reclamations gespeeld worden is exilen veel beter dan destroyen! 6 mana is wel veel slechter dan 4 mana alleen..

Verder zou je Phyrexian Rebirth nog kunnen noemen als leuke WoG



Zo, dat was een flinke uitdaging. Na dieper op wit in te gaan heb ik wel weer allerlei deck ideeën voor een mono wit deck opgedaan, dus dat wordt mijn volgende doel Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen! Missen er kaarten? Ben je het niet eens met kaarten? Laat het weten! Tot de volgende keer!

 Reactie plaatsen

Reacties 26-43 (43)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2
4-9-2012 23:53:00

Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met Sundering Titan. Vind mass LD soms wel lullig maar moet kunnen inderdaad om ramp decks wat in check te houden. Crucible of Worlds is ook wel leuk tegen mass LD, als ze die niet weghalen kunnen ze amper wipen en toch de advantage houden.

5-9-2012 07:22:00

@ Zoop:

Jor Kadeen is een hele goede equipment general. Dan kan je ook veel goede rode equipment georienteerde kaarten spelen.

10-9-2012 15:49:00

Leuke column, heb de anderen ook met plezier gelezen.
Vind het verrassend dat ik geen Luminarch Ascension in de lijst zie, of is het omdat zodra je die landt iedereen je stuk wil maken?
Overigens, je Darksteel Plate equippen in reactie op een WoG gaat doorgaans niet, aangezien equippen op sorcery speed gebeurd.

10-9-2012 22:57:00

Hij attacht de Darksteel Plate met de ability van de Stonehewer Giant, en die kan -wel- op instant speed. ;-)

14-9-2012 13:29:00

Leuk om te lezen
veranderd mijn mening over witte kaarten toch wel, ik schatte rood en wit zowat de zwakste kleuren, maar wit is eigenlijk god-like
zeker leuke ideetjes voor m'n mono wit-deckje ook nog 'Angels without mercy'

16-9-2012 23:18:00

leuke lijst echt gave kaarten. maar over land destruction echt niet cool. ik zou direct klaar zijn en nooit meer tegen het deck willen spelen waar die in zit en de rest van de mensen waarmee ik speel ook niet.
ja ik begrijp dat land destuction bij magic hoort maar gewoon weg alle landen slopen is echt niet leuk. bovendien is EDH nog altijd bedoeld als een fun format en dingen doen die je meeste tegenstanders de strot uithangen past daar niet in. counterspells hebben we ook een hekel aan. maar we zijn niet principeel tegen, conter wat echt moet en land destruction kan ook meer getarget worden. daar tegen staan we landen als Gaea’s Cradle en Tolarian Academy toe. een tegen stander met veel mana zien wij als een uitdaging. oke jij kan met al je mana 10 cretures spelen ik kan voor vier mana al een Wrath of God spelen. een Tolarian Academy is een mooi target voor bijvoorbeeld Acidic Slime. je kan dus land destrucion ook gericht doen op landen die daar echt om vragen. je hoeft niet als een doushbag alle landen te slopen....

Het nadeel bij mass land destruction (En dan vooral de meer destructieve spells a'la Obliterate) is dat als er niet direct of in de eerstvolgende beurt erna gewonnen word er een heel saai, traag, on-EDH-like potje ontstaat wat meer gebaseerd is op geluk dan op skill.

Bij ons in de spelersgroep is mass land destruction gebanned, ik denk dat de voornaamste drempel bij ons op een gegeven moment een early-game Decree of Annihilation was. een complete reset waarna een potje ineens een uurtje extra duurt.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen land destruction in general, veel plezier met je Wildfires, Cleansings, Mine Layers of Plow Unders, als je maar wel zorgt dat of jezelf ofwel iemand anders nog normaal het potje kan winnen als je klaar bent.

17-9-2012 10:03:00

ik zou zeggen drop 3 planeswalkers en speel dan zo'n reset knop uit de tijd dat er nog geen planeswalkers waren. sterkte met de comback voor de andere en jij krijgt ze wel in een beurtje of 6 dood.

anders niet doen

dus je hebt het over 3 planeswalkers spelen en dan een Apocalypse er achter aan? Oké, ik zal het volgende keer proberen

17-9-2012 15:31:00

@Anton

Ik vind dat er een heel goed punt gemaakt wordt. Het is gewoon idioot dat iemand die heel het spel niets doet op het einde gewoon kan winnen met zijn berg mana waar die heel zijn broken hand mee kan leegspelen. Het gebeurd zo vaak dat ik met mijn mono wite mezelf een target maak omdat ik nu eenmaal wel dingen moet neerleggen die gevaarlijk zijn. Ik heb niet de optie om 20 beurten lang kaartjes te trekken en wat te rampen omdat dat gewoon moeilijk is in mono wit. Dat ik dan verlies omdat ik een target ben geworden tot daar aan toe maar dat dan zo'n douche wint die heel het spel niets deed... . Dat soort mensen mag je zelfs niet aanvallen want dan ben je weer niet "diplomatisch" en ben je aan het "targetten" enzo terwijl je weet dat die persoon waarschijnlijk het beste in huis heeft.
Je kan dan zeggen: "if you can't beat them, joint them". No thank you, ik speel geen edh om eerst een uur niets te doen.

21-9-2012 10:26:00

Humility hoort er zeker bij (bij de WoG effecten misschien, omdat indestructable hiermee wordt aangepakt

29-9-2012 20:15:00

@andre

je maakt best een goed punt. het is niet leuk als er een persoon in het spel is die wacht tot hij genoeg mana heeft om met een "broken" hand in een keer het potje te winnen. zeker niet in 1v1v1v1 enz potjes speelt waar in jij een aso lijkt die iemand aanvalt die niks heeft.

maar ik vind dat niet de manier om magic te spelen.
zelf vergelijk ik het met een potje schaak.
in het begin-spel zet je je stukken in stelling als voor bereiding op het midden-spel. (in magic speel je de kaarten met een lage manacost die je grotere stategie ondersteunen)
in het midden spel ruil je stukken waarbij je probeer om minder waardevolle stukken van je zelf op te offeren om een waardevoller stuk van je tegenstander af te nemen.
koningin>toren>loper>paard>pion. bij ervaren spelers staan de stukken gedekt waardoor het slaan van een stuk meestal the stuk kost waarmee je slaat. (in magic speel je nu je grotere creatueres en ruil je deze af tijdens de combat phase.) het doel van het middenspel is het opzetten van een succesvol eindspel.
in schaak is het eind spel enkel een serie van zetten waarin een van de speler schaak mat word gezet. in magic zet je iemands life total op nul, mill je de laatste kaart uit zijn libary, geefje hem zijn tiende poisen couter en zowel in schaak als in magic kan een speler al zo beroert het midden spel uitkomen dat hij zich gewonnen geeft (denk aan een venser emblem Venser, the Sojourner Emblem bij je tegenstander).
mijn ervaring is dat Apocalypse achtige effecten komen in het eind spel. en dan heb ik voor mijn gevoel het begin- en middenspel voor niets gedaan. ik had dan het eerste uur net zo goed niks kunnen doen! dus na een Apocalypse achtig effect zeg ik dus ook " No thank you, ik speel geen edh om eerst een uur (praktisch) niets te doen."
want echt voor mijn gevoel is dan het hele spel dat ik heb lopen spelen voordat iemand een Apocalypse achtig effect speelt voor niks geweest. daar heb ik dan dus ook echt helemaal geen zin in.

29-9-2012 20:47:00

Apocalypse is iets helemaal anders dan Armaggedon. Ik speel Armaggedon in mijn mono wit edh en voor mij is het gewoon een win con. Als ik een beter board positie heb of makkelijk(er) terug aan land kom dan gooi ik een armaggedon in 't spel met de hoop dat ik dan dikke advantage heb. Zo heeft iedere kleur zijn win con.

22-10-2012 11:28:00

Eerste post hier, benieuwd of mijn linkjes gaan werken...

Ik mis bij mass removal Divine Reckoning en in het algemeen Oblivion Ring. En Nevermore vind ik verrekte grappig/vervelend in EDH, wat een eervolle vermelding zou verdienen naast Serra Ascendant.

22-1-2013 21:53:00

Mooie lijst, maar ik zou nog wel Planar Collapse willen toevoegen aan het lijstje destruction. Hoewel deze makkelijker te stoppen is, is ie maar twee mana. En enchantment, dus zoek- en hergebruikmogelijkheden zijn eindeloos.

12-3-2013 16:53:00

Ik begrijp waar je mening vandaan komt dat je alles moet mogen spelen wat niet gebanned is, maar het belangrijkste is in mijn ogen dat je met een groep een leuk spel magic speelt. Dat hoeft in mijn ogen niet zonder broken kaarten zoals de Mana crypt, counterspells en mass (land)destruction maar als speler moet je wel proberen de balans een beetje te vinden.
Je maakt een deck om te winnen, maar als je deck zo sterk is dat je vrienden weinig kans meer maken, ga je te ver. Als er kaarten zijn die zijn die het plezier helemaal wegneemt bij je vrienden, ga je ook te ver.
Ik wil hier niet mee zeggen dat de andere spelers niet hoeven te reageren op de decks van elkaar, maar ze moeten tot een bepaalde hoogte wel de ruimte krijgen om het spel te spelen. Vind ook heel normaal dat je als iets teveel overheerst dat je het uit je deck laat of het minder aanwezig maakt in je deck

1-5-2013 21:04:00

Moet me wat meer in wit verdiepen, dus dit was een mooie opsteker. Maar Oblation had denk ik sowieso in ieder geval een eervolle vermelding moeten krijgen. Commander tucken (alleen wanneer t echt nodig is natuurlijk) of een ander eng iets, maar ook als je soms outplayed bent is een landje inruilen voor twee nieuwe kaarten niet verkeerd.

1-5-2013 21:42:00

Het is non land maar nog steeds een vette kaart zeker!

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2