Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] BoaB – Sole Domination, Deel 1

Scroll: [boven|reacties|beneden]
2-8-2012 20:18:00

Hallo Nedermagicers en welkom bij weer een nieuwe reeks van Building on a Budget. Magic 2013 is net uit en dus zijn er weer nieuwe Intro Packs om casual budget decks van te maken. De Intro Packs zien er deze keer best leuk uit moet ik zeggen, leuker in ieder geval dan de voorgangers uit Magic 2012 (een Flameblast Dragon als foil rare, woehoe!). Elk deck heeft een legendary creature als foil rare en de meeste hiervan zijn behoorlijk speelbaar. Zo speelbaar zelfs dat een paar nauwelijks meer budget te noemen zijn… Een probleem dat ik later tackle want ik begin met het deck met de goedkoopste legendary: Sole Domination!


De vijf Magic 2013 Intro Packs met helemaal rechts 'Sole Domination'.

Sole Domination is het witzwarte Intro Pack dat draait om ‘exalted', een ability die oorspronkelijk uit het Shards of Alara block komt. Elke permanent met exalted geeft een aanvallend creature +1/+1, mits dat creature alleen aanvalt. De foil rare uit het deck is de legendary Nefarox, Overlord of Grixis, een dikke vlieger met exalted en een extra ability als ie alleen aanvalt.



Voordat we gaan kijken naar de decklijst, eerst nog even kort hoe ik te werk ga in mijn BoaB-columns:
1. Start met een onaangepast Intro Pack.
2. Speel telkens 5 potjes en maak dan hooguit 5 (misschien iets meer) aanpassingen.
3. Doe dit net zo lang totdat er een deck overblijft dat leuk is om mee te spelen, vaker wint dan verliest, en budget genoemd kan worden.
4. Blijf enigszins trouw aan het deckthema.
5. Houd het deck Standard-legal.

Budget is natuurlijk een subjectief begrip, daarom hou ik in de regel aan: geen kaarten van meer dan 3 euro (ik kan hier licht van afwijken als ik dat nodig vind).

Over naar de lijst (gesorteerd op mana cost):

Sole Domination v1.0//Lands (24)
1 Evolving Wilds
8 Plains
15 Swamp

//Creatures (26)
2 Duty-Bound Dead
2 Tormented Soul
1 Warclamp Mastiff
2 Aven Squire
1 Knight of Glory
2 Knight of Infamy
2 Walking Corpse
1 Guardians of Akrasa
3 Servant of Nefarox
1 Vampire Nighthawk
2 Bloodhunter Bat
2 Duskmantle Prowler
1 Liliana’s Shade
1 Veilborn Ghoul
1 Zombie Goliath
1 Nefarox, Overlord of Grixis (rare)
1 Xathrid Gorgon (rare)

//Other
2 Pacifism
1 Ring of Xathrid
2 Cower in Fear
2 Murder
1 Angelic Benediction
1 Blood Reckoning
1 Mark of the Vampire

Enkele eerste indrukken:
- Wit is wel erg ondervertegenwoordigd ten opzichte van zwart (8 witte kaarten vs. 28 zwarte). Elk M13 Intro Pack heeft trouwens zo'n kleine splash waarvan je je kunt afvragen of dat het deck beter maakt. Waarschijnlijk niet maar de vraag is dan of die tweede kleur genoeg toe te voegen heeft aan de hoofdkleur.
- Ik ben altijd een fan van efficiënte 1-drops en daarom vind ik Tormented Soul een interessant kaartje. Als je ‘m in beurt 1 weet te spelen en je tegenstander doet er niks aan schopt ie zo voor 5+ schade. De synergie met exalted ligt voor de hand: speel creatures/enchantments met exalted en je Tormented Soul brengt de exaltedbonus over de streep.
- Met Pacifism en Murder zit er al wat prima removal in.
- Er zitten, zoals traditie is bij Intro Packs, ook een paar hele matige kaarten tussen. Ik kan nu alvast verklappen dat Zombie Goliath m'n eindlijst niet gaat halen.



Met de introductie achter de rug is het tijd voor de eerste potjes! Deze keer is mijn tegenstander niemand minder dan mijn eigen tweelingbroer Max, die de andere M13 Intro's hanteert (ik heb ze voor 't gemak allemaal maar in huis gehaald ).

Game 1 t/m 5Game 1 tegen Wild Rush (het deck met Yeva, Nature’s Herald)
Ik mulligan mijn eerste hand (1 Plains en 6 zwarte kaarten) maar begin daarna goed met een Tormented Soul in beurt 1. Max speelt niks in de eerste drie beurten maar ik kan daar niet van profiteren omdat ik vanaf beurt 3 m'n landdrops mis. Max blijft ondertussen wel land bijleggen en komt vanaf beurt 4 op stoom met achtereenvolgens Primal Huntbeast, Acidic Slime (die één van mijn twee Swamps target), Sentinel Spider en Duskdale Wurm. Dat is een beste curve. In beurt 8 trek ik eindelijk een derde landje voor een Murder op Max' Wurm maar dan is het al veel te laat. Tormented Soul heeft Max in z'n eentje wel tot 13 levens weten te brengen, dat is toch wel het vermelden waard.

Geen al te best begin in ieder geval.

Game 2 tegen Wild Rush
Max start met een Arbor Elf, ik met een Knight of Infamy die ik een beurt later equip met een Ring of Xathrid. Een Ranger’s Path bezorgt Max extra land waarna mijn Knight doorkomt voor 4 schade dankzij exalted en de +1/+1 counter van Ring of Xathrid. Tormented Soul versterkt na combat de gelederen. In beurt 4 heeft Max al 7 mana tot zijn beschikking en cast hij een Vastwood Gorger. Ik heb er een Murder voor. Een Servant of Nefarox maakt van m'n Knight of Infamy de beurt erop een 6/5 attacker, de Ring of Xathrid equip ik daarna aan Tormented Soul zodat Max op een klokje komt te staan. Max geeft zich nog niet gewonnen en cast een Garruk’s Packleader met een Rancor erop. M'n 4/4 Tormented Soul brengt Max dan naar 3 en in zijn beurt denk ik het me te kunnen veroorloven om de 6/4 Packleader door te laten gaan (ik ga naar 12). In beurt 7 val ik met al m'n mannen aan maar Max verrast me met een Public Execution die m'n Knight of Infamy target. Hierdoor komt hij op precies 1 leven te staan, argh! Tot overmaat van ramp volgt een Predatory Rampage en ik ben gezien.

Deze game had ik kunnen winnen als ik wat voorzichtiger gespeeld had, gelukkig heb ik nu in ieder geval meer dan twee kaarten van m'n deck gezien.

Game 3 tegen Wild Rush
Ik curve uitstekend met achtereenvolgens Duty-Bound Dead, Knight of Glory, Servant of Nefarox en Duskmantle Prowler. Max beschikt duidelijk niet over z'n beste kaarten want in de eerste beurten speelt hij alleen een Ring of Kalonia en een Crippling Blight om m'n Servant of Nefarox weg te halen. Een 6/5 Knight of Glory komt in beurt 5 voor de derde keer door en brengt Max naar 2. Een beurt later kijk ik tegen een Primal Huntbeast en een Garruk’s Packleader aan. Dat is game want ik heb een Pacifism op hand.



Game 4 tegen Wild Rush
Ik begin met een Aven Squire terwijl Max in de eerste drie beurten helemaal niets doet. In beurt 4 volgt bij mij een Liliana’s Shade en Max flasht een Yeva, Nature’s Herald in het spel aan het einde van m'n beurt. Even later volgt een Sentinel Spider als surprise blocker maar Max besluit toch maar niet te blocken omdat ik m'n Shade 5/5 kan maken (wat ik ook doe). Na combat Pacifism ik de Spider. Een Prey Upon zorgt ervoor dat zowel Liliana’s Shade als zijn nutteloze Sentinel Spider van het veld gaan. In beurt 6 verschijnt een weinig indrukwekkende Veilborn Ghoul aan mijn kant. ‘Can't block' met een Yeva tegenover je… Gelukkig zet Max daar alleen 2 measly Arbor Elfs tegenover. Nadat ik een Knight of Glory en een Cower in Fear (welke een overgebleven Arbor Elf weghaalt) heb gespeeld, krijg ik in beurt 8 een Nefarox, Overlord of Grixis in het spel. M'n exalted Veilborn Ghoul gaat dood dankzij een blockende Centaur Courser maar ik haal ‘m terug naar m'n hand door na combat een Swamp te spelen. Niet dat ik ‘m nog een keer hoef uit te spelen want Nefarox komt de volgende beurt door waarna Max scoopt.



Game 5 tegen Depths of Power (het deck met Talrand, Sky Summoner)
Ik hou een riskante hand met 2 land en begin met een Duty-Bound Dead. Max verwijst m'n aanvallende ambities naar de ijskast met een Kraken Hatchling. Hij mist vervolgens twee landdrops, ik één maar in beurt 3 weet ik een Knight of Infamy te spelen. Hydrosurge maakt van m'n 4/3 Knight de beurt erop een 0/3 waarna ik een weinig indrukwekkende Warclamp Mastiff speel. Max kan daarna niks anders dan een beetje afweren. Zo wordt een Ring of Xathrid gecounterd door Negate en een Aven Squire door Essence Scatter. Knight of Infamy komt ondertussen een paar keer door. Dankzij een paar extra exalted triggers van Servant of Nefarox en een tweede Duty-Bound Dead is Max in beurt 9 genoodzaakt te scoopen. Niet zo gek aangezien hij maar 2 land had. Ik eindig met Zombie Goliath en Nefarox, Overlord of Grixis op hand omdat ik zelf ook niet verder dan 4 mana kwam.

3-2. De eerste potjes gingen nog wat stroef maar ik heb toch al aardig wat kaarten in actie kunnen zien. Nog niet alle maar ik denk dat ik met een gerust hart de eerste veranderingen kan maken. Eerst maar eens de slechte kaarten eruit…

AanpassingenERUIT: 1 Warclamp Mastiff
Warclamp Mastiff kan in theorie aardig zijn als hij een exaltedbonus krijgt, first strike is dan namelijk wel een prettige ability. Maar een 1/1 first strike voor 1 is gewoon niet goed genoeg. Late game is het een hele slechte draw (zie game 5) en met maar 8 Plains in het deck is de kans op een beurt 1 Warclamp Mastiff niet erg groot. Er zijn betere 1-drops denkbaar voor dit deck.



ERUIT: 2 Walking Corpse
Voor Walking Corpse geldt eigenlijk hetzelfde als Warclamp Mastiff. Een 2/2 vanilla voor 2 is below the curve. Zeker met wit erbij bestaan er betere opties voor het 2-mana slot. Ik ga Walking Corpse vooralsnog niet door een ander creature van 2 mana vervangen, ik heb namelijk iets anders in m'n hoofd voor 2 mana…

ERUIT: 1 Zombie Goliath
Surprise! Bloodgift Demon, Morkrut Banshee, Ravenous Demon, Renegade Demon, Sengir Vampire, Stromkirk Patrol, Vengeful Pharaoh… allemaal strikt beter dan Zombie Goliath. Oké, niet helemaal vanwege de mana cost (voor de nitpickers onder ons) maar in dit deck is tegen beurt 5 zwarte mana geen probleem meer. Geen van bovenstaande kaarten wil ik op dit moment toevoegen, Zombie Goliath is dus een easy out.

ERUIT: 1 Veilborn Ghoul
Als hij nou nog kon blocken dan had ik ‘m misschien wat langer de kans gegeven maar op deze manier is de keus makkelijk. Voor 5 mana verwacht ik meer dan een 4/1 die niet kan blocken. Het recurren is eigenlijk een doekje voor het bloeden. Na beurt 5 heb je niet altijd een Swamp op hand om de Ghoul terug te kunnen halen en kán je ‘m herspelen dan moet je weer een hele beurt wachten voordat je er iets aan hebt. Nee dankje!

ERUIT: 1 Blood Reckoning
Dit is één van de kaarten die ik nog niet heb gezien, maar ik kan me niet voorstellen dat ik deze in m'n uiteindelijke deck wil spelen. Een exaltedstrategie ontmoedigt je tegenstander al om aan te vallen omdat je normaal gesproken redelijk wat creatures achterhoudt zodat exalted z'n werk kan doen. Wat dat betreft heeft Blood Reckoning dus weinig in het deck te zoeken. Verder is de bijna strikt betere Hissing Miasma voor zover ik weet nooit een hit geweest in constructed. We kunnen wel iets beters vinden dan een enchantment van 4 mana dat van zichzelf niets doet en waar je tegenstander omheen kan spelen.

Dan nu naar wat erin gaat…

ERIN: 2 Tormented Soul
Misschien is het aantal Tormented Souls uitbreiden naar een playset wat overhaast maar ik vind het zo'n tof kaartje… In game 1 bracht hij Max in z'n eentje naar 13 levens, en dat voor één mana, zonder exalted triggers. Met enkele exalted triggers erbij komt je tegenstander binnen de kortste keren op een klokje te staan. Ook lekker dat je niet zo hoeft na te denken over blocken of geblockt worden, Tormented Soul kan namelijk niet blocken en ook niet geblockt worden. Verder is het belangrijk dat je exaltedbonus doorkomt, je geeft je tegenstander namelijk te veel tijd als hij/zij je exaltedman kan blijven chumpen. Late game is Tormented Soul weliswaar een redelijk dode draw (je kan er in wezen niks mee als je er al één hebt liggen met enkele permanents die exalted hebben) maar ik denk dat dat wel opweegt tegen de voordelen. Helemaal als je ziet welke kaart ik nu 4x ga toevoegen.


BFFs!

ERIN: 4 Dark Favor
Over klokjes gesproken. Ik ben er vrij zeker van dat Tormented Soul één van dé exalted targets zal blijven in m'n deck en Dark Favor is gewoon nuts in combinatie met Tormented Soul. Jaaa, het is een enchant creature-kaart, het werkt kaartnadeel in de hand, enz. Maar als je tegenstander even geen removal voor handen heeft dan kun je er zomaar games mee winnen. Twee keer doorkomen en je hebt Dark Favor's mana cost er in principe al uit. Tormented Soul is trouwens niet de enige kaart waarmee Dark Favor goed combineert. Ook Vampire Nighthawk draagt ‘m graag en Knight of Infamy als je tegen een wit deck speelt. Misschien dat andere kaarten op dit moment meer voor de hand liggen om toe te voegen maar mijn handen jeuken gewoon om Dark Favor in dit deck uit te proberen. Back in the days (way back zelfs, m'n eerste jaar Magic denk ik), had een vriend van mij een Shadow deck waarin Sinister Strengths zaten. Vier keer aanvallen met een Dauthi Slayer met een Sinister Strength erop en dat was game. Man, was dat kicken.

Na bovenstaande veranderingen komen we tot de volgende lijst:

Sole Domination v1.1//Lands (24)
1 Evolving Wilds
8 Plains
15 Swamp

//Creatures (26)
2 Duty-Bound Dead
4 Tormented Soul
2 Aven Squire
1 Knight of Glory
2 Knight of Infamy
1 Guardians of Akrasa
3 Servant of Nefarox
1 Vampire Nighthawk
2 Bloodhunter Bat
2 Duskmantle Prowler
1 Liliana’s Shade
1 Nefarox, Overlord of Grixis
1 Xathrid Gorgon

//Other
4 Dark Favor
2 Pacifism
1 Ring of Xathrid
2 Cower in Fear
2 Murder
1 Angelic Benediction
1 Mark of the Vampire

Het kaf is al een beetje van het koren gescheiden. Eens zien of Dark Favor mij een paar potjes gaat opleveren.

Game 6 t/m 10Game 6 tegen Depths of Power
Max begint met een Kraken Hatchling maar daar wordt mijn beurt 1-Tormented Soul niet bang van. Ik kan mijn geluk niet op want in beurt 2 heb ik een Dark Favor voor op mijn Soul maar Max countert met Negate, argh. Een Scroll Thief aan zijn kant en een Duty-Bound Dead en een tweede Tormented Soul aan mijn kant volgen. Een Sleep zorgt ervoor dat Max' Thief doorkomt en een Mindclaw Shaman ziet geen targets in mijn hand. Ik mis ondertussen een landdrop maar weet wel een Vampire Nighthawk te casten. In beurt 8 vind ik eindelijk mijn vierde landje en dat was nodig met 2 Duskmantle Prowlers, 2 Bloodhunter Bats en Angelic Benediction op hand. Gelukkig heeft Max niet van mijn mana screw kunnen profiteren vanwege matige draws. Uiteindelijk legt Max het af tegen mijn Nighthawk die achtereenvolgens 4/5, 5/6 en 6/7 is dankzij een aantal exalted triggers. Een Talrand, Sky Summoner komt te laat en als het 5 tegen 24 staat scoopt hij met lethal schade van een Tormented Soul in het vooruitzicht. Ik eindig met Liliana’s Shade, 2 Bloodhunter Bats, Cower in Fear en Murder op hand.



Game 7 tegen Wild Rush
We mulliganen allebei 1x en beginnen daarna goed met Arbor Elf en Duty-Bound Dead. Beurt 2 volgt bij Max een Deadly Recluse met een Rancor erop. Ik heb er een beurt later een Murder voor waarna ik 2 Dark Favors op mijn Duty-Bound Dead speel die dan plotseling voor 7 aanvalt. Max trekt geen land bij (en blockt daarom ook niet met Arbor Elf) en kan niks spelen terwijl ik met m'n DBD blijf aanvallen en een Tormented Soul cast. In beurt 6 scoopt Max omdat hij niet tegen mijn Dark Favor-geweld op kan.

Game 8 tegen Path to Victory (het deck met Odric, Master Tactician)
Ik start matig met als eerste play een Murder op een Attended Knight in beurt 3. Een Duskmantle Prowler doet Max meteen wat schade in beurt 4 maar ik ga ook omlaag dankzij een Silvercoat Lion en een Soldier token. Ik speel daarna een Tormented Soul met een Dark Favor erop. Helaas vangt de Soul in Max' beurt meteen een Oblivion Ring (tja, dat is het risico). Ik weet Max een paar beurten later nog naar 7 te brengen dankzij een Knight of Infamy (protectie van wit) met een Dark Favor erop maar ik ben niet opgewassen tegen Crusader of Odric & friends en de life gain van een Healer of the Pride. Ik eindig met een Knight of Glory, Angelic Benediction (ik had geen Plains) en een Cower in Fear op hand.

Game 9 tegen Path to Victory
Na een mulligan start ik sterk met Duty-Bound Dead met een Dark Favor erop. Deze combinatie brengt Max in beurt 3 al naar 12. Een Guardians of Akrasa maakt de DBD 5/5 als hij aanvalt maar Max pareert met een Downpour. In beurt 5 komt de DBD nog een keer door en de ETB-ability van een Bloodhunter Bat brengt Max naar 5. Crusader of Odric kan dan niet voorkomen dat Bloodhunter Bat de volgende beurt voor precies 5 aanvalt door de lucht. Ik eindig met een Xathrid Gorgon op hand.

Game 10 tegen Path to Victory
Max heeft deze game pech want na het spelen van een Ring of Thune in beurt 2 vindt hij drie beurten achter elkaar geen land meer. Ik kom ondertussen enkele keren door met een Knight of Infamy die een exaltedbonus krijgt van Duskmantle Prowler. In beurt 6 vindt Max eindelijk z'n derde landje voor een Attended Knight maar die kan mijn 5/6 lifelinking Vampire Nighthawk niet tegenhouden. Max scoopt nadat hij mijn net gespeelde Nefarox, Overlord of Grixis heeft weggehaald met een Oblivion Ring.



4-1, het gaat al beter. Dark Favor is een high risk-, high return-kaartje maar tot nu toe heeft hij me vooral een high return opgeleverd. Een aantal kaarten maken hun investment echter niet waar dus tijd om de portfolio wat aan te passen (aah… beeldspraak ).

AanpassingenERUIT: 1 Liliana’s Shade
Ik vind het nog te vroeg om wit eruit te kicken en in een deck met twee kleuren heeft Liliana’s Shade eigenlijk niks te zoeken. Één game is ze van waarde geweest maar vaker heeft ze lang in m'n hand gezeten. Zelfs al gaat wit er op een gegeven moment uit, dan nog zou ik de Shade waarschijnlijk niet spelen. De eerste beurt dat ze in het spel ligt is het maar een 1/1 voor 4 en je moet er mana in blijven steken om er een solide body van te maken. Dat je een Swamp mag zoeken als ze in het spel komt is prettig maar minder belangrijk na deze aanpassingsronde omdat ik de curve weer wat omlaag breng.



ERUIT: 2 Cower in Fear
Cower in Fear kan tegen de juiste decks (lees: tokendecks) voor een behoorlijke blowout zorgen maar tot nu toe ben ik vrij weinig situaties tegengekomen waarin Max meerdere x/1 mannen had. Meestal was Cower in Fear daarom een Murder die ik alleen op een little dude kon richten. Dat je Cower in Fear ook als combat trick kunt gebruiken valt niet te onderschatten. Ik zie een paar goede punten maar zwart heeft momenteel betere maindeck removal te bieden. Mocht je een sideboard bij een dergelijk deck maken, dan is Cower in Fear wellicht iets om te overwegen.

ERUIT: 2 Duskmantle Prowler
Dit was de eerste moeilijke keuze. Voor mij was het kiezen tussen Duskmantle Prowler en Bloodhunter Bat. Beide bezetten het 4-mana slot en doen eigenlijk wat te weinig voor wat ze kosten. De exalted van de Prowler en de ETB-ability van de Bat kun je denk ik tegen elkaar wegstrepen. Blijft over haste vs. flying en dan kies ik voor flying vanwege de synergie met exalted en Dark Favor. De haste van Duskmantle Prowler is niet zo relevant omdat je vaak al een creature hebt liggen die je met een exaltedbonus de red zone in kunt sturen. Dan is Duskmantle Prowler dus eigenlijk een 2/2 met exalted voor 4. Bloodhunter Bat doet net iets meer.

ERIN: 2 Duty-Bound Dead
Duty-Bound Dead mag er dan niet echt indrukwekkend uitzien maar hij heeft het tot nu toe prima gedaan dus ik denk dat een playset geen kwaad kan. Het is een vroege drop die daarom snel kan aanvallen voor wat exaltedschade en je kunt er in beurt 2 een Dark Favor op spelen. Late game is het geen dode draw omdat hij exalted heeft en kan regeneraten, zij het voor 4 mana. Kortom: een solide aanvaller early game, een aardige blocker late game. Voor één mana klinkt dat als een goede deal. Ik probeer er graag 4.



ERIN: 2 Knight of Infamy
Dit was geen al te lastige keuze. Ik heb Knight of Infamy al vaak gespeeld en met groot plezier. Het is een solide 2-drop met exalted en protectie van een kleur met veel removal. Voor Knight of Glory geldt hetzelfde maar daar kun je geen Dark Favor op spelen en ik weet niet zeker of ik wit er wel in wil houden. Daarom hou ik het voorlopig bij extra exemplaren van Knight of Infamy. Ik verwacht niet dat deze er nog uit zullen gaan.

ERIN: 1 Vampire Nighthawk
Of je 'm nou in een exalted deck of in een ander aggro deck met zwart speelt, Vampire Nighthawk is gewoon 'kwallie'. Het is een prima exalted target omdat hij vliegt en lifelink heeft, wat voor behoorlijke life swings kan zorgen zoals in game 6 en game 10. Val je liever met de altijd unblockable Tormented Soul aan, dan hou je de Nighthawk gewoon achter en moet je tegenstander dealen met een vervelende blocker. Vampire Nighthawk staat dus zowel aanvallend als verdedigend zijn mannetje. Ik had er graag meteen drie toegevoegd maar daarmee zou ik op zeven aanpassingen komen deze ronde en dat is een beetje veel. #3 en #4 zullen in ieder geval niet lang op zich laten wachten.

Hiermee komen we tot de volgende lijst:

Sole Domination v1.2//Lands (24)
1 Evolving Wilds
8 Plains
15 Swamp

//Creatures (28)
4 Duty-Bound Dead
4 Tormented Soul
2 Aven Squire
1 Knight of Glory
4 Knight of Infamy
1 Guardians of Akrasa
3 Servant of Nefarox
2 Vampire Nighthawk
2 Bloodhunter Bat
1 Nefarox, Overlord of Grixis
1 Xathrid Gorgon

//Other
4 Dark Favor
2 Pacifism
1 Ring of Xathrid
2 Murder
1 Angelic Benediction
1 Mark of the Vampire

Tot zover de eerste games en aanpassingen. Over een tijdje deel 2 waarin ik de keuze maak of wit erin moet blijven. Ondertussen hoor ik graag wat jullie zouden doen. Wit eruit of niet? Welke kaarten moeten erin, welke kaarten moeten eruit? Welke kant moet ik met het deck op? Wat vinden jullie van de eerste aanpassingen? Schroom niet en laat het me weten!

Huib

 Reactie plaatsen

Reacties (16)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
3-8-2012 01:12:00

Erg leuk collumn weer en ik ben benieuwd of je het deck nou mono of gaat maken (cliffhanger...)!

Zelf speelde ik op de pre-release ook exalted met Tormented Soul en Sublime Archangel, Heerlijk!

4-8-2012 09:04:00

Als die laatste budget was geweest, had ik waarschijnlijk niet lang hoeven nadenken of ik wit erin wilde houden.

4-8-2012 16:36:00

Leuk Ik heb zelf voor het rode deck gekozen, en mn ene broertje heeft sole domi en de andere path... multiplayer wint het rode deck het toch
Een multiplayer potje zou ook eens leuk zijn, geqoon voor de verandering

4-8-2012 17:16:00

Leuk om te lezen weer. Ben benieuwd naar wat komen gaat

4-8-2012 20:09:00

Tormented Soul en Dark Favor is voor budgetbegrippen een erg sterke combinatie, maar dat maakt je deck nog niet leuk om tegen te spelen (ik kan het weten). Zou persoonlijk liever zien dat je een deck maakt die meer met de tegenstander interacteert.

4-8-2012 23:50:00

Ik snap dat jij dat leuker vindt maar als je met exalted (en Dark Favor) speelt kun je er maar beter voor zorgen dat de schade van je ene aanvallende beest doorkomt. Verliezen doe ik ook niet graag dus ik interact het liefst zo min mogelijk met je.

5-8-2012 13:28:00

Lol

7-8-2012 10:10:00

Als je in monozwart gaat en nog meer Aura's gaat spelen, is Thran Golem misschien een idee. Een Aura erop, aanvallen met Exalted, en je hebt je build-your-own-Demon of Death’s Gate.

7-8-2012 10:43:00

Ik denk dat de meest effectieve route om in te slaan het spelen van Exalted weenies (Duty-Bound Dead / Aven Squire / Knight of Infamy / Knight of Glory), een paar evasive creatures (de Squire dus, Tormented Soul en Vampire Nighthawk) en goed(kop)e removal (meer Pacifisms en Murders) is. Dat betekent dat ik vrijwel alles met CMC 4 of hoger eruit zou halen. Of dat nou de meest spannende strategie is... tja, het werkt in ieder geval wel.

Het liefste zou ik zien dat je de focus legt op het winnen met Nefarox, Overlord of Grixis (en/of een andere budget bomb) en je voor een wat meer control-achtige build gaat. Je kunt het exalted thema er dan nog steeds in terug laten komen alleen is het aan te raden de nadruk dan te leggen op de meer defensieve Exalted creatures (Duty-Bound Dead en Guardians of Akrasa) en creatures die goed van rol kunnen verwisselen (zowel offensief als defensief), bijvoorbeeld Vampire Nighthawk (of de ECHT budget Giant Scorpion) en/of Serra Angel.

Dat zijn slechts twee ideetjes van mijn kant en ik ben dan ook benieuwd welke draai jij er zelf aan gaat geven.

Edit: Oh ja, leuke column! Don't stop at the top

7-8-2012 15:21:00

@ Johannes: leuke suggestie voor als ik meer aura's ga spelen inderdaad.
@ Beeblz: goede input, kan me erg in je commentaar vinden.

7-8-2012 16:48:00

Aangenomen dat je wit wil behouden denk ik dat extra Evolving Wilds het een stuk makkelijker voor je maken.

Ik denk verder dat je goed op weg bent om met een laag budget een sterk deck in elkaar te zetten. Exalted + beesten met evasion is een uitstekende combinatie.

Om die reden denk ik dat Vampire Nighthawk een echte all-star is in dit deck. Het is een prima blocker (helaas zonder exalted) en als aanvaller is deze er bijna onmogelijk uit te racen!

Aan de andere kant denk ik dat kaarten als Ring of Xathrid en Dark Favor van je strategie afwijken. Een plan-B hoeft overigens niet verkeerd te zijn, maar ik denk dat het leuker/beter is om deze te vervangen door extra exalted kaarten (die op de lange termijn een vergelijkbaar - zo niet beter - effect hebben) of door kaarten die voor evasion kunnen zorgen.
Zo lijkt mij een kaart als Bladed Pinions interessant; Flying en First Strike helpen je aanvaller met doorkomen en niet dood gaan, maar Bladed Pinions is ook defensief zeer sterk! Denk aan je X/1 mannen die door de First Strike wél overleven of wat dacht je van Vampire Nighthawk die door Death Touch met First Strike nagenoeg onverslaanbaar word!


Ik ben benieuwd hoe je verder gaat. Succes ermee!


edit: hoewel Bladed Pinions nu nog standard legal is kan ik me voorstellen dat dit geen goed plan is aangezien deze per oktober roteerd.

Official Rules Advisor Johan (62) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
8-8-2012 09:27:00

Mooi artikel weer!
Het mooie aan zo'n exalted deck is dat je best veel naar smaak kunt toevoegen, zoals de Dark Favor die je nu gebruikt.

Btw, vorige week heeft Gavin Verhey op DailyMTG.com ook een exalted deck gemaakt, maar dat wist je waarschijnlijk al Zo niet: misschien haal je er nog wat uit.

9-8-2012 14:16:00

@ Shai: weer een goed stukje feedback. Vampire Nighthawk vind ik ook perfect passen. Dark Favor is zoals ik zelf al zei misschien niet de meest logische toevoeging maar ik speel toch al met veel creatures met evasion vanwege exalted en dan past Dark Favor natuurlijk ook goed. Bovendien is het een budget kaartje dat bijna nooit gespeeld wordt, voor mij een extra +. Uiteindelijk is het vooral een persoonlijke keuze zoals Johan onder je ook al zegt. Bladed Pinions is mooi out-of-the-box gedacht, alleen is het flying-gedeelte denk ik minder belangrijk omdat ik dus al veel creatures met evasion speel. Maar leuke suggestie. Dat hij over niet al te lange tijd uitroteert is geen issue voor mij, ik speel alles wat op het moment van schrijven Standard-legal is.

@ Johan: dat artikel heb ik gelezen inderdaad. Best een aardig deckje, vooral War Falcon in combinatie met de exalted Knights is goed bedacht. Ik vind alleen die ene Nefarox, Overlord of Grixis er raar uitzien. Hij is dan wel de 'exalted lord' maar alle andere kaarten kosten 3 mana of minder en dan heb je opeens Nefarox van 6 mana. Hij had die beter kunnen schrappen en wat minder landjes kunnen spelen zodat je wat extra goedkope spells kan toevoegen. Maar goed, dat is mijn mening.

15-8-2012 22:47:00

Deel 2 zal nog even op zich laten wachten, heb helaas belangrijkere/minder leuke zaken die op dit moment voorgaan.

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
16-8-2012 22:12:00

We wachten geduldig. Leuk om te lezen en ik denk dat ik wit eruit zal kicken, want:
a) nooit het verkeerd land in de hand probleem.
b) wit voegt echt (zoals vaker gezegd) te weinig toe.

Misschien dat ik het zal proberen met:
Show of Valor om misschien laatste klap te kunnen geven en Niblis of the Urn, mocht je tegenstander flying kunnen blocken kan je dat mooi verhelpen

Edit (wegens foute formulering): Of je kiest voor mono zwart om te kijken hoe het uitpakt en voegt wit weer toe indien je het mist.

Succes!

5-12-2012

Ik ben voornemens binnenkort (eindelijk) deel 2 te schrijven of te beginnen aan één van de Return to Ravnica Intro's. Heb er alleen nog steeds niet veel tijd voor dus ik hou een paar slagen om de arm.

Scroll: [boven|reacties|beneden]