Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Mini-Prijsvraag! 57.0

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
2-8-2012 00:41:00

De prijsvraag van deze week is geïnspireerd op een suggestie van Andere, waarvoor hartelijk dank!
We blikken vast vooruit naar Return to Ravnica, een set die draait rond de 10 guilds van Ravnica (tweekleurencombinaties). In die set zit het fictieve keyword "Dodge", maar wat doet die ability? Verzin een beschrijving van de ability en geef twee kaarten als voorbeeld: een common en een rare of mythic rare.

Beschrijf wat "Dodge" doet!

*Geef in zo correct mogelijk Engels of Nederlands een definitie van de betekenis van dit keyword.
*Templating is erg lastig, maar zorg dat duidelijk is wat je bedoelt; ik reken je niet af op onhandige formuleringen.
*Moet aan een guild gelieerd zijn, dus exact 2 kleuren, geen hybride mana.
*Naar keuze Dodge (zoals trample, flying, exalted), Dodge N (zoals bushido, absorb) of Dodge [cost] (zoals miracle, kicker).
*As usual: niet unhinged en je voorbeeld kaarten mogen niet extreem overpowered zijn.
*Vermeld van je kaarten alle relevante eigenschappen (rarity, naam, mana cost, type, subtype, rules text, P/T, et cetera).
*Beoordeling is primair op je idee, de kaarten zijn ter illustratie.
*Plaatjes zijn welkom, maar geven geen bonuspunten.
*Geef een toelichting in maximaal 300 woorden.

Ter inspiratie hierbij mijn eigen inzending:

Dodge: The next time damage would be dealt to this creature, if it is the first time damage would be dealt to it this turn, prevent that damage.
Dit is een typische Simic () ability: maak creatures onzichtbaar en bescherm ze tegen die vervelende rode mages!

Common:
Dodge Striker
Creature – Elf Wizard
Dodge
3/1

Rare:
Dodge Lord
Creature – Human Wizard
Dodge
: Green and blue creatures you control gain Dodge until end of turn.
6/3


De winnaar krijgt 5 euro NederMagic tegoed, de prijsvraag loopt tot en met maandag 23.59 uur, alle overige info staat in de FAQ.

Veel plezier en succes, greetz,

Dustin.

 Reactie plaatsen

Reacties 1-25 (40)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
2-8-2012 02:16:00

Common
Ascended Wizard
Creature- Demon Wizard
Dodge(This creature cannot be targeted by spells or blocked by creatures that share a color with it)
: Sacrifice Ascended Wizard target creature gains dodge.
1/3
Flavor: These wizards have given their life to their tormentors.

Rare
Agility of the Dammed
Instant
All creatures you control gain Dodge(This creature cannot be targeted by spells or blocked by creatures that share a color with it) until the end of the turn. In adition to play Agility of the Dammed remove 2 creatures from your graveyard from play.
Flavor: Even the dead serve the wizards.

2-8-2012 08:51:00

Dodge X: Whenever this creature becomes the target of a spell or ability, redirect it to another target creature you control.

Thieving Trickster
Creature - Human Rogue (common)
Dodge
Whenever thieving trickster deals combat damage to a player, draw a card.
1/1
"The best tool is a friend who you don't mind missing" - Excerpt from the Ravnican thieves manual

Duelist Archmage
Creature - Human Wizard (rare)
Dodge
: Redirect target spell or ability that targets target creature to Duelist Archmage.
Whenever Duelist Archmage dodges, copy that spell or ability. You may choose new targets for that spell or ability.
4/4
"Be careful of your next move, these mages have a way of turning every trick you use against yourself." - Excerpt from the Ravnican thieves manual


Een goedkope ability die je sterke beest kan redden, ten koste van een ander. Iets ontwijken is best wel lastig, als je geen schild hebt =P
Opent wel de weg voor wat complexere synergies met deze ability, zoals de duelist archmage hierboven. In ieder geval geeft het je in veel gevallen een keuze, laat ik dat beest doodgaan.. of raak ik liever die ander kwijt?

2-8-2012 08:51:00

Vigilant captain
creature - human knight (common)
Dodge . (whenever this creature becomes blocked, you may pay its dodge cost. if you do, this creature does not receive combat damage from target creature this turn)
2/1

Master Dodger
Creature - Human Knight (Rare)
Dodge . (whenever this creature becomes blocked, you may pay its dodge cost. if you do, this creature does not receive combat damage from target creature this turn)
Whenever you control dodges tap all creatures blocking that creature. Those creatures dont untap during their controlers untap step.
4/4

Dodge wil in mijn geval gewoon zeggen dat hij een andere beest ontwijkt tijdens de aanval. Dodge heeft een cost, en elke keer als je zo'n cost betaald ontwijkt hij een slag van de tegenstander terwijl hij wel gewoon zijn slag slaat.

Official Rules Advisor LarsM (18) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
2-8-2012 09:02:00

Dodge (Whenever this creature becomes the target of a spell for the first time in a turn, exile it, then return it to the battlefield under your control.)

Dimir Initiate

Creature - Human Rogue

Dodge

3/3

Shadow Master

Creature - Human Wizard

Dodge

When Shadow Master enters the battlefield, draw a card.

2/1

Dodge klinkt echt als iets dat bij Dimir past, een beetje mysterieus verdwijnen als er te veel gevraagd wordt of als het te heet onder de voeten wordt. En daarna natuurlijk terugkomen om iemand uit de weg te ruimen, of zo.

Ohja, ik heb maar gewoon het orginele Ravniace icoontje gebruikt voor de rarity. Dat generieke symbooltje is gewoon saai.

2-8-2012 09:41:00

Ik heb met dodge een inspiratie genomen op Kira, Great Glass-Spinner


Boros Veteran
Creature-Human Soldier

Dodge 1 (Once every turn if Boros Veteran is the target of a spell or ability your opponent controls you may flip a coin, if heads, counter that spell of ability.)

"So experienced in war, he knows the exact moment to take one step to the right."

[3/2]


Azari, Skyknight Commander
Legendary Creature- Human Knight

Flying, First Strike

All creatures you control have Dodge 2 (Twice every turn if this creature is the target of a spell or ability your opponent controls you may flip a coin, if heads, counter that spell of ability)

"Her trumpet is an important feat of her strategy, warning others of impending danger."

[3/3]


2-8-2012 09:58:00

dodge: this creature can't be dealt damage by 'first strike' and can't attack
dit word dan vaak gecombineerd met iets anders dat aanvallen niet zo tof maakt.

dit is een typische blauw-wit abilety die er voor zorgt dat je beestjes nog beter beschermt zijn tegen de tegenstander.

bij commens en uncommens levert dit eerder walls op:

wall of water

commen
0/4
dodge
whenever wall of water blocks and isn't destroyed only by combat damage you may draw a card.
"I'll stop anything that comes this way!"

de zeldzamere dodge beesten hebben mogelijkheden om wel aan te vallen en krijgen vaak zelf first strike, wat in een mirror wel om creatieve oplossing vraagt.

dodger of the mists

rare
4/5
dodge, first strike, flying

creatures with 'dodge' gain +1/+1

when the opponent has attacked last turn, all creatures with dodge may attack the next turn, they gain haste.

een vrij trage controle strategie, maar nu in de coreset geen manaleak meer te vinden is mag controle wel een beetje geboost worden denk ik :-).

"dodge this!"

2-8-2012 10:49:00

Dodge X: Whenever this creature attacks, it gains protection from creatures, instants and sorceries with CMC X or more until end of turn.

Sewer Diver
Creature - Fungus 2/3 (RTRC)

Dodge 6

Luckily these sewers aren't big enough to contain any threats bigger than me. - Grilnek, Dirtmage


Tunneling Rotwurm
Creature - Zombie Wurm (RTRM)
6/6

Dodge 4
All other Creatures you control without Dodge or with Dodge highet than 4 gain Dodge 4.

Once a Rotwurm is underground, nothing can stop it. That's why it's such an excellent
missionary.

Dodge is een Golgari keyword. Het betekent letterlijk ontwijken. Hoe kunnen kleine beestjes het beste ontwijken? Door zich te verstoppen in kleine rioolbuizen waar grote beesten niet in passen. Wie heeft er controle over het riool? De Golgari dus.

Hoe groter een beest, hoe makkelijker het is om een rioolbuis te vinden waar hij je niet kan volgen. Vandaar dat een lage Dodgewaarde beter is dan een hoge.

2-8-2012 10:52:00

Argh! Lezen is echt moeilijk =X

Heb het gedeelte van 'beide kaarten moeten uit dezelfde guild komen" gemist. Dacht dat het juist om een keyword ging die je in meerdere guilds tegen zou kunnen komen..

Dus bij deze een revised versie van mijn rare kaart:
Duelist Archmage
Creature - Human Wizard (rare)
Dodge
: Sacrifice a creature. Choose new targets for target spell or ability.
Whenever Duelist Archmage dodges, copy that spell or ability. You may choose new targets for that spell or ability.
4/4
"They bend everything to their whim. Your spells, your weapons.. even your cousin." - Squire

2-8-2012 13:40:00

M'n eerste post hier op NederMagic hopelijk levert het nog wat op:

Agile Reflexes
Instant (Common)
Target creature gains Dodge until end of turn (when this creature blocks or is blocked, if the blocked or blocking creature has first strike or double strike, prevent the damage from the first combat damage step)

Rogue Master Tutor
Creature - Human Rogue (Rare)
Dodge (when this creature blocks or is blocked, if the blocked or blocking creature has first strike or double strike, prevent the damage from the first combat damage step)
: Other creatures you controle gain Dodge (when this creature blocks or is blocked, if the blocked or blocking creature has first strike or double strike, prevent the damage from the first combat damage step)
3/3

In mijn geval betekend Dodge dat een creature de damage van een First Strike ( dus ook eerste hit van Double Strike ) aanval kan ontwijken en alsnog combat damage kan doen.

2-8-2012 15:02:00

Best wel interessant. In de meeste gevallen/(spellen/theorieen) moet je juist snel zijn om dodgende mensen/beesten neer te halen en zou first strike/double strike juist de manier zijn om dit te doen.

Grappig dat er hier meerdere malen wordt verzonnen wordt dat deze skills juist niet werken tegen dodge .

2-8-2012 22:30:00

Dodge (Whenever this creature/permanent becomes the target of a spell or ability, you may exile it. If you do, return it to the battlefield under your control at the beginning of the next end step.)

Deze ability laat een permanent 'blinken' als die getarget wordt door een spell of ability, dus dit past het beste bij /, Azorius dus.


Swift Griffin (common)

Creature - Griffin 1/2
Flying
Dodge (Whenever this creature becomes the target of a spell or ability, you may exile it. If you do, return it to the battlefield under your control at the beginning of the next end step.)


Seductive Gustreaver (rare)

Creature - Elemental 4/3
Flying
Dodge
U, T: Change the target of target spell or ability to Seductive Gustreaver.
Flavor text: A gust of wind usually doesn't last long.

Official Rules Advisor ~Jop~ (39) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
2-8-2012 23:43:00

Dodge X (whenever this creature becomes blocked its power becomes 0 and its thougnes becomes X until end of turn)

Common:
Unknown dodger
Creature -- treefolk
Dodge 5
[4/1]

Rare

Untamable dodgehero

Legendary creature --Treefolk
Flying

Dodge 8

: put a +1/+1 counter onto up to X target creatures other than <this>.

Creatures you control with a +1/+1 counter have dodge X. Where X is half the numer of +1/+1 counters on <this>.

[6/3]

(Excuus voor de mogelijke typfouten en dergelijke. Maar typen op mijn smartphone is niet echt heel makkelijk)

Official Rules Advisor LarsM (18) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
3-8-2012 00:01:00

Ik spot net een foutje in mijn inzending, Shadow Master is natuurlijk een wizard en geen mage.
Edited! - Dustin.

3-8-2012 08:49:00

Brandi, the dodger.

human warrior

Dodge (whenever Brandi attacks or blocks choose odd or even and roll a dice when you call it right prevent all combat damage that would be dealt to him)

Brandi gains hexproof until end of turn

Vind hexproof te goed als hij het gewoon heeft.

Dodge lijkt mij hexproof en dat hij de vijand kan evade.

plaatje komt nog

groetjes Rolf


3-8-2012 09:10:00

Ben helemaal vergeten hem power en toughness te geven

3/2

Groeten Rolf

3-8-2012 10:21:00

Leuke prijsvraag. Maar moet ik er vanuit gaan dat "dodge" uiteindelijk zo gaat heten, of moet ik er vanuit gaan dat "dodge" slechts een codenaam is, net zoals "Hook" was voor de set Return to Ravnica?
Het is helemaal niet zeker of er ooit echt een keyword met de naam Dodge komt, maar de opdracht van deze prijsvraag was duidelijk: beschrijf wat Dodge in RTR doet! - Dustin.

Dizzy (15) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
3-8-2012 10:31:00

Dodge X: Whenever this creature is dealt combat damage, you may redirect X of that damage to another target creature you control.

Dodge klinkt naar mijn idee toch vooral als een combat trick, en moet een creature dus niet beschermen tegen spells en abilities.
Het redirecten van combat damage past naar mijn idee het beste bij Boros ().

Common:
Boros Runner
Creature – Goblin Warrior
Dodge 2
3/1

Mythic Rare:
Urial the Ascended
Legendary Creature – Angel
Flying
All other creatures you control have dodge X, where X is their converted mana cost.
Whenever Urial the Ascended would be dealt damage, put that many +1/+0 counters on Urial the Ascended.
3/6

Dizzy (15) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
3-8-2012 10:49:00

De motivatie achter mijn Dodge X ability (was helaas te laat om te editen):

Dodge klinkt naar mijn idee toch vooral als een combat trick, en moet een creature dus niet beschermen tegen spells en abilities. Creatures met Dodge X zouden hoge power en lage toughness moeten hebben. Ze werken het best met creatures met hoge toughness, of creatures wiens abilities triggeren als ze damage krijgen (Zoals bijvoorbeeld Spitemare of mijn mythic rare voorbeeld, Urial the Ascended).

3-8-2012 12:20:00

Dimir's ability:
Dodge X (Whenever this becomes blocked, you may pay its dodge cost for each creature blocking it. If you do, remove those creatures from combat and this becomes unblocked)





De guilds van Ravnica zijn erg flavorful, dus wat voor mij belangrijk was is dat de ability bij een guild past, niet zozeer bij een color combination. is mijn eerste gedachte voor een woord als Dodge, maar als ik kijk naar het design van Azorius (Azorius Æthermage, Steeling Stance, Paladin of Prahv) dan zie ik die gasten nevernooit iets dodgen.

Dimir leek me het beste passen, en in plaats van een reactive dodge heb ik er een proactieve dodge van gemaakt, die werkt op de aanval ipv de verdediging. Geïnspireerd door het dodgen van een tackle van voetbal/rugby spelers, je probeert juist langs een verdediger te komen. De rogues, thieves en shades van Dimir dodgen detection en interception. Deze ability werkt goed met het 'evasive creatures' theme dat Dimir in Ravnica limited had. Net als Ninjitsu wordt deze ability gecombineerd met saboteur abilities.

Unblocked worden leek me wel een interessante ability die nog niet zo vaak gebruikt is. Rood combineert het met een ander creature blocken (Balduvian Warlord, False Orders), zwart gebruikt het zoals ik het gebruik (Imprison)

De common laat een simpele uitvoering van de ability zien, en past bij het andere theme van Dimir, mill.

De rare laat zien hoe de ability voor een subgame zorgt; block hem met te weinig en hij dodged waardoor de saboteur afgaat, en dat wil je niet. Block met met te veel (waardoor de doge ability te duur wordt) en je opponent kan je betere creatures cherry-picken met deathtouch en dat wil je ook niet. Uitvogelen wat het correcte aantal blockers is wordt dan een interessante aangelegenheid.

3-8-2012 13:50:00







Het idee
Ik denk dat Dodge net als vele andere Abillitys, van uit een oude jasje in een nieuw jasje word gedaan.
Net als fight al bestont, maar in oude verwoordingen, nu kan ik die kaart niet zo snel vinden.
Ik denk dat Dodge dus ook de nieuwe verwoording is, van de abillity op deze kaart Gustcloak Harrier

3-8-2012 14:22:00

O ja, ben vergeten te zeggen waarom ik deze dodge zo goed bij Dimir vind passen. Dimir gaat over sectrecy, covert operations, de guild die je niet ziet en niet tegenkomt. Als een beveiligingssysteem een Dimir indringer denkt op te pikken, dan worden er guards heen gestuurd om hem te onderscheppen,maar ze vinden niemand... Ondertussen heeft die spion de geheimen ontfutseld.

4-8-2012 00:14:00

Dodge: This creature comes into play with a dodge counter on it if you played it from your hand.

Remove a dodge counter from [this creature]: exile [this creature], then return it to the battlefield under your control.




Aangezien wizards gezegd heeft dat ze (in de mate van het mogelijke) geprobeerd hebben om de nieuwe guild keywords iet of wat synergetisch te maken met de oude uit het originele Ravnica block, vroeg ik me af bij welke guild Dodge qua flavor zou passen en hoe het te combineren valt met hun oude mechanic. Zo kwam ik bij de Boros terecht.

In Ravnica hadden zij namelijk de Radiance mechanic, die op een paar uitzonderingen na (en zelfs dat valt te betwisten) totaal niet constructed playable was omdat alle negatieve effecten jou vaak ook schade toebracht en alle positieve effecten jouw tegenstander ook even goed kon helpen. Met behulp van creatures met Dodge zouden kaarten zoals Brightflame,Cleansing Beam en Wojek Embermage iets meer speelbaar zijn omdat je tenminste kan voorkomen dat je je eigen board wiped. Boros kaarten moeten 'eerlijk' aanvoelen, maar zeker niet te fel. het is immers rood/wit, niet mono-wit.

Omdat de Boros redelijk militaristisch zijn en een officiële functie bekleden als de facto politie/leger, lijken ze ook me niet het type om ooit van een gevecht weg te lopen. Ze zullen wel even een vuurbal of een pijl ontwijken dankzij goede reflexes, maar weglopen? Nooit! Direct terug de strijd in! Daarom dat Dodge dus geen tap-ability of bounce-ability heeft.
Met een blink-effect kunt je een getapte aanvaller ook als onverwachtse blocker gebruiken in de stijl van Rally the Righteous.


Boros Inquisitor is een typische snelle beater, die van het hele spectrum aan two-drops nog het meest overeen stemt met Cerodon Yearling, een andere common (met 1 toughness meer en vigilance). Net zoals lifelink, first strike, pro-black, pro-red, vigilance, exalted of flying sommige two-drops erg sterk maken tegen bepaalde decks, is Boros Inquisitor vooral op zijn best tegen tragere decks die vertrouwen op kaarten zoals Pyroclasm en Infest voor de eerste paar beurten in plaats van bv. een mana-elf waarmee hij gewoon zou traden.

Damast kan je een gratis Shock geven met elk Dodge-creature die je raapt (of al in play hebt liggen), inclusief zichzelf. Hij zou een goede finisher kunnen zijn in een boros deck.

4-8-2012 00:45:00

Aangezien ik de prijsvraag verzonnen, mag ik wellicht (klopt dat?) alleen voor spek-en-bonen meedoen. Maar aangezien spek lekker is en bonen gezond zijn:

DODGE is volgens mij een truc (meestal) in combat om zo nu en dan spontaan een klap te kunnen ontwijken. De ability moet dus soms, maar niet altijd, een complete hoeveelheid schade ontwijken. Klinkt als iets van Boros
(maar in de toekomst wellicht ook voor die lichtvoetige puntoren)

Dodge (When damage equal its power would be dealt to this creature, prevent that damage)

Swift Scout common
Creature - Human Scout Soldier

Haste, dodge

- We taught the frontliners to evade the arrows, that's cheaper then armor...oh...and remember to call them scouts now - Jeska, Boros General

2/2

&

Jeska, Boros General rare
Legendary Creature - Human Soldier

: Target creature you control gains dodge until end of turn.
: Target creature you control gets +1/+0 until end of turn.

4/4

4-8-2012 14:36:00

Eerst even de betekenis van het woord dodge:
dodge
[doj] dodged, dodg·ing, noun
verb (used with object)
to elude or evade by a sudden shift of position or by strategy: to dodge a blow; to dodge a question.


Dus als we het helemaal aan de officiele betekenis willen laten voldoen (en dat willen we!), moet het iets met een snelle verschuiving te maken hebben. Daar maak ik dan van:

Dodge: Whenever this creature is attacking and is dealt lethal combat damage, you may exile it. Then, return it to the battlefield tapped and attacking.

Common:
Dodge Striker
Creature – Human Spirit
Dodge
'We tried to hold him, we did! Just when my axe was about to kill him, he went poof, and just raced right through!'
2/1

Rare:
Dodge Lord
Creature – Spirit Lord
Dodge
Whenever a creature enters the battlefield under your control, it gets +1/+1 until end of turn.
4/4

Orzhov's Haunt ability ging ook al over ETB en leaves-play abilities, en deze ability past daar goed in.

4-8-2012 20:48:00

Hier is het plaatje van mijn inzending

Brandi,The dodger

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]