Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Karrthus, Tyrant of Jund (Commander)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
17-6-2012 11:55:00

Voor iedereen die Karrthus, Tyrant of Jund speelt of wil spelen. Dit topic beoogt een verzameling te zijn van allerlei ideeen rondom de commander Karrthus. Deel jouw visie of deckbeschrijving hier en help dit een interessant topic te worden voor een ieder die zich in wil lezen op deze commander voor zijn nieuwe deck of om zijn huidige tot een hoger plan te kunnen brengen.

Discussiepunten:

Ervaringen
Tips
Strategieen
Combos
Beoordeling
Decklijsten (gelinkt pls)
Etc.

Andere commander topics: hier

ps: evt. af en toe wat decktips als reactie zijn opzich niet verkeerd, maar help te vermijden dat alle posts teveel om het verbeteren één iemands deck draaien.

 Reactie plaatsen

Reacties (1)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
17-6-2012 12:29:00

Ervaringen: Ik speel met Karrthus nu het langst en het is nog steeds mijn favoriete deck. Toen ik mij stortte op de jund kleuren startte ik met Kresh the Bloodbraided, maar kwam er al heel gauw achter dat het niet mijn type commander was. Ik houd van een goede commander, maar haat het om een deck te hebben wat te afhankelijk daarvan is. Ik creeerde een deck, waarin de commander niet zo'n grote rol had, maar meer van harte welkom om af en toe om de hoek te kijken. Karrthus, Tyrant of Jund vervult die rol perfect. Al zo'n 3/4 jaar is er weinig aan het deck verandert. Veel kaarten zijn wellicht zo nu en dan verwisselt, maar het idee is hetzelfde gebleven en het werkt dan ook nog steeds zoals ik het graag zie.

Decklijst: hier

Strategieen: Het deck bevat de drie elementen in magic en vooral ook in EDH waar ik nog altijd het meeste van houd: Ramp, Removal en Biggies.

Ramp: Het deck bevat erg veel ramp, kleine critters die een landje leveren als ze inkomen of doodgaan, naast de vele ramp sorceries die er ook in zitten. Dit houd mij de early tot midgame bezig, maar ook veilig. De critters kunnen de eerste gevaren blokken en de mana ramp zorgt voor card advantage waar ik later veel profijt van ga hebben. Hoewel ik eigenlijk alleen basic lands speel (mag niet te duur worden) heb ik niet veel moeite met mana en durf dan ook rustig een Reiver Demon te spelen. Meestal eindig ik potjes met richting de 20 mana op tafel, zo nu en dan bijna alles wat er in zat.

Removal: Ik ben gek op board clearers, maar wil het dan wel zo doen dat ik daarna een goede voorsprong heb en niet alleen om een achterstand weg te moeten werken. Creatures die inkomen en de rest begraven, zoals Reiver Demon, maar ook die die langzamerhand de boardpositie in mijn voordeel werken, zoals Defiler of Souls, Reaper from the Abyss, Sheoldred, Whispering One. Deze plus een paar anderen vormen daarmee ook de ruggegraat van dit deck, zij zorgen dat ik erin blijf zitten, desondanks ik vaak genoeg een hate target ben, omdat men met mij niet graag wil eindigen in een 1vs1. Naast de wat grotere removal spells, ben ik ook een groot fan van spot removal in EDH. Een grote dreiging in het spel is namelijk pas gevaarlijk als het jou aangaat. Zolang die op anderen wordt afgestuurd pik je gewoon de graantjes mee. Een spot removal in je hand is dan erg fijn, mocht het anders lopen, maar beter nog als men weet dat jij vaak wel een Terminate, Wrecking Ball. Putrefy of wattanook op hand hebt. Dan werken ze pas echt in je voordeel

Biggies: Je hebt twee soorten biggies. De tigx/tigx beesten, zie Lord of Extinction en de biggies die Boom zeggen als ze inkomen. Big zijn is alleen niet genoeg in EDH, je moet ook doorkomen. Evasion geven is opzich te doen, maar als het om kaartvoordeel gaat heb ik liever gelijk met één biggie die boom zegt veel voordeel dan met een paar kaarten een speler dood proberen te krijgen en maar hopen dat er geen antwoord op is (valt altijd tegen in edh). Myojin of Night’s Reach, Terastodon, maar ook Kaervek the Merciless vervullen die rol goed.

Commander: Mijn commander doet maar één ding, dat is af en toe 7 damage uithalen, maar vooral door de vele ramp zal hij in een gemiddeld potje makkelijk zo'n 5 keer opnieuw te casten zijn. Hij vraagt om antwoorden, want met 3x swingen naar één persoon is die dood. Voor 7 mana je oppo dwingen om te antwoorden door middel van removal of watdanook opent weer deuren voor de rest van je biggies, hierboven beschreven. Het overnemen van draken is een extraatje die heel soms relevant is, maar ook hier is de dreiging vaak groter en houd men zich wel ff in met draken spells.

Beoordeling: Het deck draait dus vooral om kaartvoordeel. Veel kaarten met een redelijk groot effect en meestal altijd waar voor hun cost, vaak ook nog breed inzetbaar. De ramp maakt meer mogelijk dan je zou denken. Naast accelaratie, deckfiltering en manafixing heb je gauw extra mana paraat om klaar te staan met antwoorden en die putrefy in je hand maakt dan niet dat je andere spells minder gauw kan uitspelen. De lukt je meestal wel om over te houden en de dreiging dat je wat kan, doet misschien nog wel meer voor je. Het is een fundeck, als je van invloed uitoefenen op het board houd

Scroll: [boven|reacties|beneden]