Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Commander – Het Format Voor Obscuur [01]

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2
28-3-2012 19:10:00

Een column van Stijn Rombouts



Ik speel al een tijd het prachtige format EDH, nu ben ik erg fan van obscure kaarten en om deze kaarten te kunnen gebruiken is vaak een vreemde speelstijl of simpelweg een obscure commander nodig. Mij leek het leuk om een column te schrijven waarin ik probeer de balans te vinden tussen kracht en flavour en ook obscure commanders te verheerlijken. Bij deze decks staat de sfeer van het deck centraal en de decks zijn bedoeld voor spelers met een niet onbeperkte portemonnee. Neemt niet weg dat de decks altijd wat kunnen en zelden een dode draw hebben. De utility sector is vaak goed vertegenwoordigd zodat ze bewapend zijn tegen de decks met meer budget

Norin VS Phelddagrif: "Grouphug VS Grouphate"Vandaag ga ik twee van de meest vreemde en obscure commanders bespreken in de geschiedenis van MTG. Phelddagrif is een commander die ik zelf vaak speel in decks en Norin the Wary is een commander waarvan ik het deck momenteel aan het bouwen ben. Beide commanders lijken op het eerste gezicht bijzonder slecht, maar zijn juist geweldig en zorgen voor extreem veel spelplezier. Als je houd van decks met veel consistentie dan zijn de decks niet voor jouw geschikt, al heb ik vooralsnog geen enkel mulitplayer potje met mijn Phelddagrif EDH verloren. Doordat de kaarten die de decks laten draaien nogal onbekend en vaak nutteloos zijn, zijn beide decks ook vrij budget. Dit is fijn want dan is er ook de mogelijkheid om hier en daar wat dure kaartjes toe te voegen zonder dat dit meteen je volledige maandgeld opslokt. Laten we eerst even kijken naar beide kaarten:



Phelddagrif

Door alleen al naar deze kaart te kijken ben je al verkocht. Denk je eens in hoe veel genoegen het je zal schenken als jij met een vliegend paars nijlpaard je tegenstanders doodknuffelt. Dag stoere engel, dag enge demon en dag gevaarlijke draak. Allen delven het onderspit tegen de kracht van deze zwaar onderschatte generaal. Nu kan je het eigenlijk je tegenstanders niet kwalijk nemen dat zij het wezen onderschatten daar het hele idee achter het deck onderschatting is.

Q: Waarom zou ik in hemelsnaam Phelddagrif als commander in mijn EDH spelen?
A: Omdat het zo veel voldoening geeft mensen om zeep te helpen met een vliegend paars nijlpaard!
Q: Maar hoe win je dan met dat beest?
A: Waarom zou een deck moeten winnen dan?
Q: Waarom zou ik een deck willen spelen dat niet kan winnen?
A: Heb ik gezegd dat het deck niet gaat winnen?
Q: Waarom speel je het deck in roze hoesjes?
A: That's all part of my Brilliant Plan


Norin the Wary

Dan baal je als je deze net uit je booster hebt getrokken in plaats van een Vesuva of een willekeurige andere rare. Na vier keer lezen heb je nog steeds maar half door wat hij doet en zijn ability in een mono rood EDH lijkt je al bij voorbaat een onmogelijke taak. Er zijn echter zelfs in rood opties om hem te misbruiken.

Q: Waarom zou ik in hemelsnaam Norin als commander in mijn EDH spelen?
A: Heb je de flavour tekst gelezen?
Q: Wat doe je als iemand Norin om zeep helpt?
A: Zou je echt daadwerkelijk de moeite nemen een manier te vinden om hem te slopen?


Phelddagrif – "De Laatste Knuffel Je Dood" Het eerste deck waar we vandaag naar gaan kijken is het deck met Phelddagrif als commander. Deze commander wordt helaas niet zo heel veel gespeeld. Ik speel hem zelf wel telkens met veel plezier en het vreemde is dat mijn deck eigenlijk een combo-deck is (lees niet multiplay friendly), maar dat mensen het deck toch telkens leuk en cute blijven vinden. De Phelddagrif is een erg bijzondere kaart die alleen door zijn aanwezigheid al spelers rustig houdt. Laten we eerst de tactiek eens goed bekijken, want dan weten we waar we naar op zoek zijn.

Het Concept Van ‘Grouphug'

Het grote voordeel van een Phelddagrif EDH is dat het beroep kan doen op drie ijzersterke kleuren in de wereld van EDH. Ik zou durven betogen dat groen de sterkste kleur in het format is en blauw en wit zijn van oudsher uitstekende supplementen. Het immense nadeel van een Phelddagrif EDH is dat het deze kaarten niet mag gebruiken, want die kaarten wekken argwaan. Als speler van een Phelddagrif EDH probeer je spelers om te kopen om niet aangevallen te worden. Je geeft je tegenstanders creatures, enchantments, artifacts, lands en zeeën van kaarten. Dit loopt uiteindelijk ongelofelijk uit de hand, waardoor er altijd wel een speler gevaarlijker is dan de speler met het nijlpaard. Dan komt spontaan de 10% niet vriendelijke kaarten in je deck naar boven en knuffel je de laatste speler effectief dood. (hoe je dat doet zien we straks)

The Grand Scheme Deel 1 – Geliefd Worden "Spread The Purple Love"

Het eerste deel van je plan is simpelweg het geven van kaarten en andere ongein. Natuurlijk helpt je commander daar zelf ook een handje mee. Het hele deck speelt amper kaarten die de tegenstander niet helpen en dat is heel belangrijk, daar mensen vaak een beetje hebberig worden als ze al veel van je krijgen. Je moet dus voortdurend vriendelijk blijven, totdat alleen jij weet dat het te laat is. Je moet je tegenstander dus tot die tijd eigenlijk van alles kunnen voorzien, waardoor de enige speler die een hekel aan je heeft de speler is die voorstaat. Deze zal jou niets kunnen maken doordat jij zijn tegenstanders boosts geeft.

Mana Ramp



Een van de belangrijkste dingen in een willekeurig EDH deck is de mana ramp. Nu is het moeilijk mana te rampen zonder dat je daarbij een direct voordeel opbouwt wat door je tegenstanders als dreigend kan worden ervaren. Nu zijn er verschillende manieren in Magic om dit probleem op te lossen. De bovenstaande drie kaarten zijn stuk voor stuk geweldenaren. Ze zorgen dat het spel meteen een enorme versnelling krijgt, en je hebt meteen vrienden gemaakt. Een mooie toevoeging aan dit lijstje kwam laatst in de commander precons Collective Voyage. Ook zijn Spectral Searchlight en Rites of Flourishing zeer goede opties om vrienden te maken en stiekem toch ook zelf wat mana te rampen. Je deck draait op een paar erg sterke dure kaarten (qua mana) dus het is belangrijk dat je ook mana hebt. Drie andere kaarten die ik zelf ook altijd zou spelen voor de mana ramp in het deck zijn: Veteran Explorer Eladamri’s Vineyard en Magus of the Vineyard. Er bestaan meer opties die iets soortgelijks doen als de Magus, maar ik vind dit persoonlijk de beste omdat hij al vroeg werkt.

Tutoring



Hier zijn we aangekomen op wat een kwetsbaar deel van het deck is. Je kan in Magic bijna nooit ‘gewoon even combopieces opzoeken' zonder dat er een of andere engel met een afschuwelijk groot zwaard je op brutale wijze onthoofd. Ik speel zelf de bovenstaande twee kaarten in mijn EDH, omdat ze zowel hilarisch zijn als redelijk obscuur (Weird Harvest iets minder nu hij in een of ander vaag elfen deck zat). De Weird Harvest is prachtig in het deck, omdat zoals je zo zult zien, het deck ook een Tempting Wurm draait. Niets is leuker dan voor 8 mana een Harvest te spelen gevolgd door de worm. Het zet het spel volledig op zijn kop. De Noble Benefactor is steengoed in het deck, want hij laat jou een combopiece zoeken terwijl de andere spelers veel te druk bezig zijn met Akroma's te tutoren. Die kaarten vallen op en schreeuwen om aandacht, terwijl jij stiekem controle neemt. Trade Secrets lijkt misschien een vreemde keuze. Deze kaart geeft eigenlijk de mogelijkheid te tutoren naar een oplossing voor als het spel uit de hand loopt. Je vraagt de speler die achter staat dan vriendelijk om het een aantal keer te herhalen totdat jij het antwoord op de chaos in je hand hebt. Ondertussen heb je dan ook je hele combo, maar dat weet die speler niet!

Card Draw



Hier zijn we aangekomen bij het sterkste en ook belangrijkste deel van het deck: de card draw engine. Combo zonder tutors wil zeggen dat je heel veel kaarten moet rapen om überhaupt ergens te komen. Daarbij is een van manieren waarop het deck kan winnen het doodrapen van je tegenstanders. Uiteraard zijn de bovenstaande kaarten niet de enige kaarten. Ik speel ook een Howling Mine, Skyscribing, Font of Mythos en ook een Mikokoro, Center of the Sea. Stuk voor stuk redenen om jou in leven te houden voor de andere spelers en genoeg opties voor jezelf om je combopieces te rapen. Het lijkt misschien een achterlijke hoeveelheid draw als je straks de hele lijst ziet, maar als je er eenmaal mee gespeeld hebt wil je ook niet meer terug. (Ik speel trouwens ook een Oath of Scholars

Cheat It!



Een laatste categorie kaarten in de set "like me please" bevat de kaarten die de tegenstander en soms ook jezelf de kans geven permanents goedkoop dan wel gratis in het spel te leggen. Zoals al eerder gezegd is de Tempting Wurm een prachtbeest met Weird Harvest. Deze kaarten zorgen ervoor dat er altijd iemand enger is dan jijzelf en dat je dus niet aangevallen wordt. Verder zorgen ze stuk voor stuk voor hilarische potjes Magic. Die jij dan uiteindelijk wint. Het is altijd erg leuk als iedereen zijn spullen op tafel plaatst en dan de speler links van je het spel opblaast. Dan krijgt hij de boze gezichten, terwijl in principe jij het veroorzaakt hebt. Het leukste wat ik ooit heb gehad is. Collective Voyage voor 9 in beurt 2 met een spel van 5 spelers en daarna een Weird Harvest van 7 met een Tempting Wurm erachteraan. Erg leuk dat iedereen dan enge beesten op tafel krijgt en je buurman vervolgens een Rout speelt. (Denk voor dit deck ook aan Oath of Druids)

The Grand Scheme Deel 2a – Ingrijpen "Iemand Neerslaan Met Een Watje"

Soms kan het nodig zijn in te grijpen. Effecten kunnen net iets te agressief zijn of spelers dreigen vroeg uit het spel geschopt te worden (Purple Hippo Disapproves). Om dit te voorkomen speelt het deck een redelijk grote hoeveelheid counters en disruptie. Maar niet precies de disruptie die je in eerste instantie zou verwachten in de prachtkleuren wit, blauw en groen. Je moet namelijk proberen vervelend te zijn zonder dat de tegenstander dat als dusdanig ervaart. De beste Counterspell wordt spontaan de slechtste en een zwakke spell met enorme drawback opeens een optie.

Disruptie I



Bij dit deck moet je mensen altijd te vriend houden. Ik counter je spell, maar je mag wel 2 kaarten rapen. Ik sloop je creature, maar je krijgt wel een nieuwe. Op deze manier houd je het spel vriendelijk. Natuurlijk moet je ook wat normale counter spelen en soms kan het niet anders dan dat je moet ingrijpen, maar probeer dit zo lang mogelijk te verhinderen, want als je eenmaal als onbetrouwbaar gezien wordt kan je wel opgeven. Hieronder ga ik verder in op wat ik versta onder het harde ingrijpen. In de lijst onderaan zal je nog wel een hoop kaarten vinden die een soortgelijk effect als Polymorph hebben. Mijn ervaring is dat die allen goed werken.

The Grand Scheme Deel 2b – Ingrijpen "De Botte Bijl"



Het deck heeft nogal de gewoonte het spel uit de hand te laten lopen. Dat is op zich niet zo'n probleem, maar het vervelende is wel dat je het enige deck speelt wat daar niet van kan profiteren….. op het oog. Je speelt in dit deck een stevige set wipes daar deze je de kans geven het stuk onverlaat wat zich tegen het paarse nijlpaard keert eens een flinke draai om de oren te geven. Time Stop vind ik zelf een leuke kaart als er ergens lethal damage op de stack ligt op wat voor manier dan ook. En het is leuk om te zeggen: "jij geeft NU de beurt door". Rout is een waar monster in dit deck omdat hij ook op instant speed wat kan. Als het terecht is kom je bovendien meestal wel weg met een wipe, daar veel spelers je eigenlijk dankbaar zijn (daarbij vergeten ze even dat het jou schuld was dat het zo'n zooi was).

The Grand Scheme Deel 3 – Winnen "Doodknuffelen Als Wincon"



Dit deck heeft de gewoonte om lang in het spel te blijven dus wint dan ook pas laat. Als je de enige speler bent die nog over is samen met je laatste tegenstander dan kan je de Untamed Might met een willekeurige counterspel je de overwinning bezorgen. 21 Commander damage lijkt veel, maar met de mana die mogelijk is in dit deck is dat vrij weinig. Bovendien is het zeer goed mogelijk dat je tegenstander het beest niet als een bedreiging ziet en dus er weinig aan doet. Zelfs al win je maar een op de honderd potjes op deze manier is het dat in mijn ogen nog steeds waard. Verder kan het deck heel duidelijk op combo winnen. Hive Mind met iets als Skyscribing kan erg eenvoudig lethal zijn. Zorg dan wel dat je zelf wat terug kan schudden in je Library. (Pursuit of Knowledge kan ook) Verder is een combo de Mind Over Matter samen met een Temple Bell. Interessant genoeg kan het deck ook op pure control winnen met een Spell Burst, veel mana en een Phelddagrif als dankbare finisher.

Mijn Uiteindelijke Lijst Phelddagrif EDH



Hier presenteer ik mijn uiteindelijke lijst. Hij is natuurlijk niet perfect, en sommige kaarten zitten er puur in om nog net iets meer sfeer aan het deck te geven zoals de Zebra Unicorn en Master Decoy . Ook heb ik met opzet voor bepaalde landjes gekozen om het thema van een Hippo als commander nog wat te benadrukken. Mijn favoriete dier is een zebra dus vandaar dat die ook hier en daar terugkomt in de lijst. Ik twijfel of ik in de toekomst er misschien een Flight in ga spelen, maar vooralsnog vind ik die te slecht om leuk te zijn. Met trots hier dan mijn uiteindelijke lijst:

Creatures
1 Braids, Conjurer Adept
1 Heartwood Storyteller
1 Hunted Wumpus
1 Loaming Shaman
1 Master Decoy
1 Magus of the Vineyard
1 Noble Benefactor
1 Questing Phelddagrif
1 Sheltering Ancient
1 Spurnmage Advocate
1 Tempting Wurm
1 Veteran Explorer
1 Walking Archive
1 Wall of Reverence
1 Wall of Shards
1 Zebra Unicorn

Spells
1 Akroma’s Vengeance
1 Arcane Denial
1 Austere Command
1 Collective Voyage
1 Constant Mists
1 Day of Judgment
1 Dream Fracture
1 Final Judgment
1 Fold into Æther
1 Forbid
1 Hypergenesis
1 Minds Aglow
1 New Frontiers
1 Polymorph
1 Prosperity
1 Rewind
1 Rout
1 Skyscribing
1 Spell Burst
1 Spellshift
1 Time Stop
1 Trade Secrets
1 Truce
1 Untamed Might
1 Weird Harvest

Enchantments
1 Collective Restraint
1 Eladamri’s Vineyard
1 Forced Fruition
1 Ghostly Prison
1 Heartbeat of Spring
1 Hive Mind
1 Mind Over Matter
1 Oath of Druids
1 Oath of Lieges
1 Oath of Scholars
1 Propaganda
1 Pursuit of Knowledge
1 Rites of Flourishing
1 War Tax

Artifacts
1 Anvil of Bogardan
1 Font of Mythos
1 Howling Mine
1 Spectral Searchlight
1 Temple Bell

Land
1 Adarkar Wastes
1 Azorius Chancery
1 Brushland
1 City of Brass
1 Coastal Tower
1 Command Tower
1 Eiganjo Castle
1 Elfhame Palace
1 Forbidden Orchard
7 Forest A
7 Island A
1 Mikokoro, Center of the Sea
1 Mystifying Maze
1 Oboro, Palace in the Clouds
1 Okina, Temple to the Grandfathers
7 Plains C
1 Prahv, Spires of Order
1 Seaside Citadel
1 Selesnya Sanctuary
1 Simic Growth Chamber
1 Yavimaya Coast

Commander
1 Phelddagrif


Tips Voor Het Spelen Van Phelddagrif

Phelddagrif spelen is een erg aparte stijl waarin je probeert je tegenstanders te verleiden andere keuzes te maken dan ze normaal zouden maken. Daarvoor zijn dus een paar dingen van enorm belang, en die staan hieronder nog even als tips:
1.) Speel met roze hoesjes. Dit klinkt als een nutteloze tip maar dat is het niet. De kleur van de hoesjes voegt toe aan het idee van onschuld en liefdadigheid van het deck. Als je het deck hoesjes geeft met demonen erop dan is de kans veel groter dat een speler het niet vertrouwd!
2.) Train je pokerface, voor kaarten als Trade Secrets is het heel belangrijk dat je niet laat zien dat je eigenlijk aan het tutoren bent. Dit is ook belangrijk om soms net te kunnen doen alsof je een Time Stop in je handen hebt. Je kan zeggen dat dit altijd belangrijk is in Magic, maar in een extreem politiek deck als Phelddagrif is dit een must!
3.) Speel je Commander. Hij zit er niet voor niets in en is eigenlijk heel erg goed in het deck. Ik raad dus zeker aan om hem vooral niet te vergeten. Dat zou je makkelijk kunnen gebeuren als je het deck nog niet vaak hebt gespeeld.
4.) Ga niet meteen af zodra je het kan. Probeer als eerst wat spelers elkaar dood te laten maken, dit verkleint de kans dat iemand er wat tegen kan doen als je afgaat. Als je slim bent probeer je alle spelers die blauw spelen subtiel eerst uit het spel te werken. Dan krijg je iig geen countermagic tegen je als je probeert te winnen.

Norin the Wary – "When in Doubt Just Panic" Dus nu gaan we ons over het volgend vraagstuk buigen: "Hoe maken we Norin nuttig?" Dit is een zo mogelijk nog grotere uitdaging dan bij de Phelddagrif, want Norin is mono rood. Dit geeft ons enkel toegang tot eigenlijk de slechtste kleur binnen EDH. (ik heb niets tegen rood, het is nu eenmaal zo utility is een ramp in de kleur). We gaan er toch iets van proberen te maken, en om te zorgen dat het deck ook echt wat kan moeten we ons wapenen tegen de decks die bekende dure kaarten spelen. Rood kent geen tutors en ‘als ik niet mag tutoren dan niemand niet!'. Een beetje de tegenovergestelde instelling ten opzichte van het Phelddagrif EDH. Bij Norin mag alles kapot en alles in verwarring gebracht worden. Zolang Norin maar wint.

De strategie – "I Have A Bad Feeling About This"



Het deck draait op enchantments en een enkel artifact. Norin heeft weinig nut dus het weinige nut dat hij heeft moet volledig uitgebuit worden op elke mogelijke manier. Je kan er vanuit gaan dat Norin elke beurt kan blinken en vrijwel alles overleeft. Confusion in the Ranks is echt de killer in dit deck omdat hij in samenwerking met Norin eigenlijk zegt: "At the end of turn, gain control of the strongest most epic creature on the board!" De effecten hierboven zijn uiteraard niet de enige kaarten met interactie met Norin. Warstorm Surge en Electropotence werken als een soort van aanvullende vormen van Pandemonium. Nu gaat de gemiddelde speler in EDH niet dood aan een set suffe Shocks. Twee schade per beurt is vervelend, maar zeker met 5 spelers rond de tafel, maakt het allemaal niet zo veel uit. Er is vast wel iemand die harder schopt. Er zijn echter aardig wat kaarten die Norin kunnen Pompen en tegelijkertijd ook je hele leger versterken. Kijk maar even naar het stukje hieronder over het pompen van Norin.



De bovenstaande kaarten zijn slechts enkele van de kaarten die het deck maken tot een moordmachine met Norin in de hoofdrol. Een Shock per beurt is vervelend, maar een Lava Axe is barbaars. Om nog maar te zwijgen over het gemak waarmee dit deck Norin's power naar 8 of 9 verhoogt door kaarten als Obsidian Battle-Axe en Ronin Warclub. Het deck is dus duidelijk gericht op het winnen met Norin, maar draait ook een sterke goblin back-up om zo ook nog op een andere manier te kunnen winnen. Een ander iets dat het deck heel sterk maakt is dat het kaarten die veel euro's kosten onschadelijk maakt. Ik las in een andere column van iemand die iets soortgelijks aan het maken was dat het belangrijk is om in mono-rood chaos te spelen om de natuurlijke zwaktes van de kleur omver te werpen. Uitleg volgt hieronder.

Utility – "I Had A Bad Feeling About This"



Rood is een kleur die niet echt bekend staat om zijn utility op destructie door damage na. Het probleem is dat er vaak andere dingen zijn die je als speler weg wilt werken dan een beest, en dat je ook soms iets anders wilt doen dan slopen. Rood is een kleur die extreem arm aan tutors is en ook de hoeveelheid card draw in de kleur zelf is niet om over naar huis te schrijven. Om dit de compenseren draait het Norin deck veel effecten die de speler met meer utility vervelen. De bovenste drie kaarten laten eigenlijk precies zien op welke drie manieren dit deck omgaat met een enorm gebrek aan utility in de kleur rood.

1) Alle Blood Moon achtige effecten worden door het deck gespeeld en ook bevat het deck een Ruination. Dit vertraagd veel decks en daardoor krijg je als mono rood speler meer tijd om je kaarten te vinden. Als je namelijk weinig kan zoeken in je deck dan is het belangrijk dat je meer tijd krijgt om de kaarten op een betrekkelijk ‘natuurlijke wijze' te rapen. Om nare mensen met instants en sorceries tegen te gaan zitten er een heleboel Fork effecten in het deck. Dit helpt tegen vele soorten destructie en counter.

2) Moggcatcher haalt artifact destructie uit het deck als je het nodig hebt en zorgt uit zichzelf voor een kill door het tutoren van goblins die bijdrage aan destructie zoals bijvoorbeeld de Siege-Gang Commander. Ik zag iemand op een ander forum met een goblinbase zoals ik nu gemaakt heb en ik was meteen verkocht. Verder kan het deck nog wel een paar specifieke dingen tutoren met bijvoorbeeld Godo.

3) Teferi’s Puzzle Box is een van de leukste kaarten tegen decks die wel consistent zijn in hun spel. Je verkloot het hele zoekmechanisme van je tegenstander terwijl je zelf sneller bij de kaarten die je nodig hebt voor Norin komt. Het deck draait veel Wheel of Fortune achtige effecten om zo bij de juiste kaarten te komen en tegenstanders moeite te geven aan die kaarten te komen. Chaos is een belangrijk element in dit deck dus dat moet ook worden uitgebuit. Het is zelfs mogelijk om je tegenstanders een grote hoeveelheid schade te doen door deze card draw.

De Manabase – "Als Je Dan Toch Mono Rood Speelt"

Rood is ook geen kleur voor heel interessante landjes, maar dat is juist wel handig als je je hele manabase maakt rond Valakut, the Molten Pinnacle. Ik heb helaas geen fetches in mijn bezit en ik weet ook niet zeker of ze het waard zijn in het deck, maar de mogelijkheid om de panorama's uit het Alara block in Lightning Bolt's te veranderen is best aantrekkelijk. Verder is de manabase redelijk straight forward. Ik heb het deck nog helaas niet kunnen testen omdat het nog niet compleet is, dus misschien dat er een paar landjes uit mogen voor wat extra goblins. Hierbij presenteer ik met gepaste trots mijn Norin the Wary EDH:

Creatures
1 Goblin Chieftain
1 Goblin King
1 Goblin Marshal
1 Goblin Matron
1 Goblin Recruiter
1 Goblin Sharpshooter
1 Godo, Bandit Warlord
1 Hoarding Dragon
1 Magus of the Moon
1 Mogg War Marshal
1 Moggcatcher
1 Siege-Gang Commander
1 Squee, Goblin Nabob
1 Tuktuk Scrapper

Spells
1 Fork
1 Gamble
1 Goblin Scouts
1 Increasing Vengeance
1 Mogg Infestation
1 Molten Psyche
1 Pulse of the Forge
1 Reiterate
1 Reverberate
1 Ruination
1 Shattering Spree
1 Twist Allegiance
1 Wheel of Fate
1 Wheel of Fortune
1 Wild Ricochet
1 Winds of Change

Enchantments
1 Blood Moon
1 Confusion in the Ranks
1 Electropotence
1 Goblin Warrens
1 In the Web of War
1 Pandemonium
1 Quest for the Goblin Lord
1 Vicious Shadows
1 Warstorm Surge

Artifacts
1 Caged Sun
1 Cloudstone Curio
1 Crystal Ball
1 Door of Destinies
1 Expedition Map
1 Extraplanar Lens
1 Gauntlet of Power
1 Genesis Chamber
1 Goblin Charbelcher
1 Memory Jar
1 Mind’s Eye
1 Obsidian Battle-Axe
1 Planar Portal
1 Ronin Warclub
1 Ruby Medallion
1 Sculpting Steel
1 Skullclamp
1 Sol Ring
1 Teferi’s Puzzle Box

Land
1 Grixis Panorama
1 Jund Panorama
34 Mountain
1 Naya Panorama
1 Valakut, the Molten Pinnacle
1 Vesuva

Planeswalkers
1 Chandra Ablaze
1 Koth of the Hammer

Commander
1 Norin the Wary

Tot SlotIk hoop dat jullie iets aan mijn eerste column op Nedermagic hebben gehad. Tips en suggesties graag in het topic of per pm. Ondertussen sta ik open voor suggesties welke commanders ik komende keer ga behandelen, weet je een leuke commander waar je maar geen deck omheen krijgt? Laat je reactie met een korte argumentatie in dit topic achter.

Welke commander moet ik volgende keer doen?

Veel speelplezier toegewenst en tot de volgende keer,

Stijn

 Reactie plaatsen

Reacties 26-30 (30)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2
Premium lid pi (93) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
2-4-2012 15:03:00

Ik zou hem zelf niet graag spelen, veel te veel dat je moet doen voor wat uiteindelijk maar een Air Elemental is met een kleine korting. Als je toch graag een vlieger van dat formaat wilt dan is Uyo, Silent Prophet misschien wel iets. Of, als je een commander wilt waarvan iedereen zoiets heeft van WTF is dat? Kijk eens naar Hakim, Loreweaver.

Ik heb wel een voorkeur voor commanders die iets meer doen dan (redelijk) goed zijn in combat. Mijn commanders zijn Mayael, Tetsuo, Lin Sivvi, Sun Quan, Lyzolda, Edric en Glissa die nog in aanbouw is. Alleen Sun Quan is specifiek goed in combat, maar die doet ook weer meer dan alleen zelf er goed in zijn. Ow, en ik heb heel erg een voorkeur voor commanders van 3 mana zoals je kunt zien, Sun Quan bouwen was echt een omschakeling .

2-4-2012 15:10:00

Hakim is awesome! Vooral omdat de mijne 'Hakim der Erzähler' heet.

EDIT: Overigens mogen ze van mij wel eens een verbeterde versie van uitbrengen. Vooral dat het beperkt wordt tot tijdens de upkeep is wel een doorn in het oog.

2-4-2012 15:55:00

en hij mag best wel eens in het blauw-groen worden uitgebracht

2-4-2012 19:24:00

Wat mij betreft blauw-groen-wit.

2-4-2012 21:16:00

correct

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2