Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Creeptastisch

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
5-3-2012 12:23:00

Powercreep. Een term in Magic die aanduidt dat er een stijgende lijn is in de sterkte van de kaarten. De laatste tijd vind ik, ongetwijfeld samen met een groep andere Magicspelers , het powerlevel erg omhoog gaan. Nu met Dark Ascension valt het op zich mee en merk je overduidelijk een terugschakeling naar minder sterke kaarten, maar gezien de laatste 4 tot 5 sets over het algemeen dit erg omhoog gegaan is, ga ik er eens dieper op in.

Ter inleiding…De meest bekende vergelijking en vrij recent hierin; het verschil tussen Serra Angel en Baneslayer Angel. Baneslayer kost hetzelfde, maar kan meer. Om even een lijstje neer te zetten:

Serra:
-
- Flying
- Vigilance
- 4/4
- Creaturetype Angel
- Voormalig Rare, nu Uncommon

Baneslayer:
-
- Flying
- First Strike
- Lifelink
- 5/5
- Protectie van eventuele andere dikkerds (Demons and Dragons)
- Creaturetype Angel
- Mythic

Serra Angel had het Uncommon-Syndroom, er waren meerdere keren andere gevoelens over de rarity van de kaart. Beginnend in het verleden tijdens Alpha en Beta met een status van een Rare. Bij 4th Edition werd de engel omlaag gebracht naar een Uncommon, gevolgd door het omhoog halen van de kaart tijdens naar een Rare bij Core Sets zoals 7th, 8th, 9th en als laatst 10th Edition. Het is in uiteindelijk toch een Uncommon geworden. Er is zelfs, volgens NederMagic, een Rare Oversized kaart én een Uncommon Oversized kaart!
Hier het hele Serra Angel lijstje

Tegelijkertijd in deze set werd Baneslayer Angel uitgegeven. Dit werd meteen een harde Mythic . Het contrast is best hoog en er werden dan ook comments geleverd in de trend van "Waarom zit deze samen met Serra Angel in dezelfde set?". De sterke engel steeg boven de andere kaarten uit met een piek van rond de 45 en zelfs 50 euro hier op NederMagic. Hieronder is een prijskaartje te zien van de kaart waar het toenmalige Standard helemaal om draaide, leek het. Prijzen zijn in dollar$.


Bron: hier

Sterk, sterker, sterkst… Nog sterker!?Nou is het ook wel enigszins fijn als er sterke kaarten worden gemaakt, maar uitgave van sterke kaarten waardoor de andere sterke kaarten lijken te verbleken, is toch niet helemaal de bedoeling. Denk ook eens aan de Titan Cycle.
Frost Titan
Grave Titan
Inferno Titan
Primeval Titan
Sun Titan
Deze kaarten zijn hartstikke sterk, worden ook vaak gebruikt voor meerdere formaten en zijn populair. Vroeger waren kaarten zoals Terra Stomper en Hydra Omnivore ondenkbaar! Een Krosan Cloudscraper was toen "Oooh" en "Aaah", terwijl deze allang een craprare status hebben aangenomen. Titans geven volle 6/6 bodies voor maar 6 mana telkens, samen met destructieve abilities. Op zich kan een stijging ook wel, maar als je bedenkt dat na de Titans, die gelimiteerd zijn aan hun kleur, daarna werd overstegen door een Wurmcoil Engine, die eigenlijk fungeert als een allround Titan die overal in elk deck kan en puur brute kracht uitstraalt, tja, dan vraag ik me af wat de volgende stap wordt…

Iedereen weet van het ‘drama' Jace, the Mind Sculptor. Jace was belachelijk, Jace was verschrikkelijk goed en alles draaide om Jace. Jace Jace Jace… het leek maar niet op te houden. Terecht later gebanned door Wizards zelf tegelijkertijd met een soort van excuusbrief van de designers. Om nog maar te zwijgen over de prijs.
Ben je helemaal fan van Jace? Bekijk dit eens.

Het is ook wel logisch, Wizards wil natuurlijk de spelers tevreden houden met nieuwe kaarten die nuttig zijn. Kaarten waar mensen mee kunnen winnen. Maar naar mijn mening is de opvatting "zo snel mogelijk en zo hard mogelijk winnen" de laatste tijd een beetje te erg in de hoofden van ons Magicspelers geslopen. Is dit de manier van LEUK spelen? Of zijn we met zijn allen verwend en zijn we niet meer blij met Terra Stompers, willen we alleen maar Planeswalkers, Mythics en 10+ kaarten?
Nu zijn er ook bewust archetype spelers, Timmy, Johnny en Spike (met nog een soort van nieuwe vierde; Vorthos), die aangeven dat er weldegelijk mensen zijn die er anders tegenaan kijken. Maar dit is natuurlijk, er zijn altijd verschillen van meningen. Een leuk versje, met dank aan Crusifix zijn persoonlijke pagina:

Ben je Timmy, dan speel je Baneslayer Angel graag omdat ze groot is.
Ben je Spike, dan speel je Baneslayer angel graag omdat ze sterk is.
Ben je Johnny, dan is Baneslayer Angel saai en speel je haar niet.


Nog wat voorbeeldenKijk hier eens naar, perfecte voorbeelden van de stijgende levels van de kaarten:


Een van de eerste "Sac a creature" kaart, was Diabolic Edict. Berucht om zijn Instant speed en het ontwijken van bijvoorbeeld Protection from Black. De kaart werd (en zelfs wordt) gespeeld in Legacy, dus dat zegt al heel wat. Varianten hier op werden kaarten als Cruel Edict en Chainer’s Edict. Chainer's manier was al weer beter door middel van de Flashback, maar alsnog waren de kaarten als sorcery geprint, wat ze strikt minder maakte. Chainer’s Edict was alsnog rendabeler dan de ander, aangezien je de kaart twee keer kon casten.
De kaart en zitten allemaal boven de grens van de prijs van een gewone uncommon! Geth’s Verdict wordt op common niveau geprint ÉN heeft ook nog eens een minimale bonus van 1 leven verliezen. De zogenaamde drawback van als mana cost is echt niet schokkend, met daarbij een een lage prijs die je, gezien de andere, niet echt verwacht. De terugschakeling van rarities voor effecten is echt heel sterk te zien.

Dat geldt in het geval van Dark Ascension ook voor de Uncommon Lord-cycle. Normaal gesproken worden Lords als Rare geprint (zie Cemetery Reaper, Death Baron en Lord of the Undead ), nu worden ze doodleuk als Uncommon geprint alsof het niks is (Diregraf Captain). Met ÉN Deathtouch, ÉN de bonus voor andere Zombies, ÉN ook nog eens een extra ability. Het moet niet gekker worden! Nu zijn er voor elke kaart ook wel uitzonderingen, zoals Undead Warchief, maar ik beschouw deze kaarten als een ander soort cycle. In dit geval van de Lords, doel ik op de -mana kostende kaarten.


Cruuuush!!

De Eldrazi zijn nog een voorbeeld van belachelijke kaarten die echt spelbrekend (kunnen) zijn. Met name kijk ik hier naar de sterkste: Emrakul, the Aeons Torn , Ulamog, the Infinite Gyre , Kozilek, Butcher of Truth en de sterke uncommon versies zoals Artisan of Kozilek, Pathrazer of Ulamog. Naar mijn mening is het concept achter de Eldrazi best wel cool. De kaarten, echter, zijn best… Kinderachtig, om het zo maar te zeggen. De hoge mana cost is eigenlijk makkelijk te omzeilen (Toch Erwin? ), wat resulteert in saaie decks en een funfactor van 0,0.
Daarnaast vind ik een Artisan of Kozilek in een Bosh, Iron Golem Commander deck, of een Atogatog Deck, niet origineel. De kaart is goed, DUS wordt hij gespeeld. Dat vind ik gewoon verkeerd.
Dit komt doordat er zoveel andere kaarten zijn die beter in een huidig thema passen dan alleen maar een grote homp van powerkaarten die 9 van de 10 andere spelers ook spelen. Het verkiezen van iets als Skullclamp over Ichor Wellspring in een casual Artifact deckje bijvoorbeeld. Hetzelfde geldt ook voor Commander, misschien nog wel meer. Kaarten als de Clamp worden ook maar overal ingegooid, terwijl er zat andere kaarten zijn die ook kaarten laat pakken. Het is zo jammer dat een wat meer Spike deck wordt verkozen boven een leuk gethematiseerd deck. Naar mijn ervaring gaat he laatste tijd vaak om de ‘saaie'decks. Path to Exile spelen in een deck voor standaard removal is vele malen minder cool, dan een Path to Exile spelen in een Scrib Nibblers deck voor één extra landfall.


Hieronder nog een paar voorbeelden, om te laten zien hoe soms oude kaarten vele malen slechter worden door nieuwere, een geprinte kaart die eigenlijk hoger zou moeten zijn wat betreft zijn huidige status of wanneer een eerder concept veranderd is naar een verbeterde versie van de kaart:

- Wing Snare > Plummet
- Last Gasp > Grasp of Darkness gevolgd door Dismember!
- Sea’s Claim > Spreading Seas
- Sensory Deprivation/Clinging Darkness > Chant of the Skifsang
- Darksteel Colossus > Blightsteel Colossus
- Phyrexian Negator > Phyrexian Obliterator
- Clone > Phyrexian Metamorph
- Tranquility > Back to Nature
- Sage Owl > Augury Owl
- Desert Twister > Beast Within
- Triumph of the Hordes
- Memnite
- Savannah Lions > Elite Vanguard
- Hada Freeblade en Kazandu Blademaster
- Sejiri Merfolk
- Tragic Slip
- Vampire Nighthawk!
- Tri-landjes zoals Seaside Citadel
- En zo kan ik nog wel doorgaan…

Conluderend…Zo zijn er tal kaarten op te noemen waardoor de creep te zien is. Het belangrijkste wat ik ermee te zeggen heb, is dat ik er niet geheel tegen ben naast de bovengenoemde voorbeelden. Soms gaat het voor mij ietwat te ver, oudere kaarten worden compleet ge-outruled en worden kaarten volgestouwd met abilities en sterke beginwaarden. Kaarten zoals Platinum Angel begonnen hoog en hadden een gevoel van "Wauw". Tegenwoordig is het niet meer dan een medium prized kaart die zo beschikbaar is.
Nu is het dus wel even belangrijk om door te hebben, na het lezen van de column, dat wat ik beschrijf ook heel subjectief is. Niet iedereen ervaart hetzelfde, er zijn nog zat spelers die deze dingen ook wél doen en heus niet iedereen speelt Tinker + Blightsteel Colossus in zijn deck. Ik wil alleen maar een tak belichten van de manier van spelen, met vooral in de laatste tijd stijging van de sterkte van de
Hopelijk heeft iedereen het met plezier gelezen, misschien herken je het wel of denk je dat het wel leuk is als mensen dit tegen je gebruiken. Het ligt er maar aan wat je gewend bent en wat je zelf leuk vindt. Denk er over na als je wilt, laat me weten wat je ervan vindt bij het commentaar, hoe meer feedback hoe beter zeg ik altijd maar. Dus tot een volgende keer!

Bedankt,

Peanut

 Reactie plaatsen

Reacties 1-25 (38)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
5-3-2012 12:38:00

Gelukkig maakt wizards ter compensatie de noncreature spells slechter, op enkele foutjes na zoals Mental Misstep en Dismember

Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
5-3-2012 12:53:00

Eigenlijk begrijp ik niet goed wat je wil zeggen met de column. Vind je het nu wel of niet goed dat er sterkere varianten van kaarten komen?

Want wat verwacht je dan? Alleen maar minder sterke varianten? Alleen maar compleet andere en nieuwe kaarten?

En je gaat ook niet in op kaarten die juist minder sterk geprint zijn, zoals Smite the Monstrous vs Reprisal om maar wat te noemen.

En Serra Angel is niet als rare begonnen, ze was uncommon in Alpha en is pas in Seventh rare geworden.

Verder is het niet raar dat Serra en Baneslayer in dezelfde set zitten, omdat het nieuwe spelers leert dat er ook betere versies van kaarten bestaan. Ze komen waarschijnlijk eerst een Serra tegen en denken dan WOW! En daarna blijkt het nog gaver te kunnen! Wat je weer motiveert om meer geld uit te geven .

Ook noem je voorbeelden van powercreep van kaarten die nooit gespeeld werden (Wing Snare). Gelukkig is daar een betere variant van, zodat er nu ten minste een enigszins speelbare versie van is. En Tranquility kom je ook nooit tegen, dus niks mis met een wat sterkere variant.

Daarnaast moet je ook per block kunnen kijken. Soms is er bepaalde removal nodig in een block, en wordt er een sterkere of zwakkere variant van een kaart gemaakt om Limited in balans te houden.

Platinum Angel is niet nu minder gaaf omdat er sterkere creatures zijn. Er is geen enkele kaart die hetzelfde doet. Abyssal Persecutor lijkt er een beetje op, maar is wel echt anders. De reden dat ze toen heel duur was, is dat het een uniek, nooit eerder vertoond effect was waar men helemaal enthousiast over was. Zelfde toen Mindslaver uitkwam bijvoorbeeld. Nu is dat minder. Waarom? Omdat we aan de kaart gewend zijn. Dat heeft absoluut niets met powercreep te maken.

Mijn mening over je column: leuk om te lezen, doch redelijk ongefundeerd naar mijn mening .

5-3-2012 12:59:00

Ah ja, foutje van die Serra Angel. Begint inderdaad op de uncommon.

Per block is inderdaad waar, maar zoals vermeld zit ik meer op de laatste sets te focussen.

Ik heb inderdaad nog er over gedacht om de verslechtering van kaarten erbij te voegen, maar dat heb ik niet gedaan. Ik ging dit keer de andere kant op.

Het is ook wel best subjectief, dat is zo hoor Ik wilde het gewoon even kwijt aan de mensen. Bedankt voor je feedback, daar heb ik tenmisnte wat aan.

5-3-2012 13:05:00

Mijn ervaring is dat spells slechter worden en creatures beter. Met enkele uitzonderingen hier en daar. Dat houdt het juist wel leuk. Removal was misschien gewoon te goed en nu komt er meer balans. Steeds betere beesten is goed voor de verkoop, maar nog steeds wint de removal vaak. En het is ook niet zo dat potjes veel sneller zijn geworden in de loop der jaren. Je kunt meestal toch maar een paar van die powercreep beesten spelen, dus met wat meer keuze is er ook wat meer afwisseling. Anders speelt idd iedereen een Baneslayer en dat wordt ook saai.

5-3-2012 13:47:00

Leuk om te lezen,

Maar vind wel dat power creep hard gaat. wil eigenlijk zeggen te hard.
Ik ben blij dat innistrad een stapje terug zet.

Ik bedoel een Terra Stomper niet meer interessant vinden is gewoon jammer. We hebben het wel over een 8/8 met trample en kan niet gecounterd worden voor 6 mana. wat gewoon echt wel hard is.

BTW: Mark leuk dat je hier weer keer je gezicht laat zien/horen.

5-3-2012 16:41:00

Gevaarlijk onderwerp, puur vanwege de subjectiviteit. De powercreep bestaat, dat klopt, maar de mate ervan: sommigen vinden het echt "powercreep", anderen vinden het (zoals hierboven al aangegeven) leuk. En inderdaad, de verhouding tussen creatures en spells is veranderd (wat tot gevolg heeft dat creatures dus sterker worden), maar of je dat powercreep kan noemen..?

Een spannende column in ieder geval, en erg intressant!

Premium lid pi (93) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
5-3-2012 16:46:00

Ik snap je punt met de Edicts / Verdict niet zo erg. De originele was common, 1B en instant speed, de nieuwste is common, BB en instant speed en laat de eigenaar van het creature 1 leven verliezen. De overgang van 1B naar BB is een klein verschil, die 1 leven verliezen ook, dus dat zou makkelijk tegen elkaar weg te strepen zijn. Ik denk zelfs dat de meeste spelers 1B belangrijker vinden dan dat verlies van dat ene leven. Oftewel de nieuwere kaart is slechter dan de oude, dus geen powercreep?

Premium lid pi (93) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
5-3-2012 17:02:00

Aanvulling.

Verder vergelijk je veel kaarten die niet helemaal goed vergelijkbar zijn. Casting costs zijn wel degelijk relevant, Negator en Obliterator zijn echt heel andere kaarten. Negator sideboarde je in, vaak vanaf een splash, als je een deck speelde met weinig creatures zodat je tegenstander zijn creature removal er uit zou halen en je veilig snel met hem kon winnen. Splash Obliterator maar eens.

Ja, er komen inderdaad kaarten uit die beter zijn dan voorgangers, maar kaarten die echt strikt beter zijn in dezelfde functie als waar de voorganger voor gebruikt wordt / werd zijn nog steeds best wel zeldzaam. Daarbij kwamen er vroeger ook steeds andere kaarten uit waarvan er sommige wel eens beter waren dan anderen, dit is echt niet iets nieuws.

Magic design is wel eens vergeleken met een pendeluum, de ene keer zwaait het de ene kant op, de andere keer de andere kant op. Wat ze daarmee bedoelen is dat soms bepaalde gebieden sterker gemaakt worden en anderen zwakker, maar dat het over een paar jaar best andersom kan zijn. Je kan alleen wat zinnigs zeggen als je magic als geheel bekijkt of als je een specifiek formaat bekijkt, het kan nu wel noodzakelijk zijn om een Plummet te hebben ipv een Wing Snare omdat flying creatures momenteel beter zijn.

Ik ben het er mee eens dat creatures over het geheel genomen sterker zijn geworden. Er zijn nu erg veel creatures die we vroeger absurd hadden gevonden (maar doe dan wel een eerlijke vergelijking en vergelijk met toppers van vroeger en kijk niet alleen naar het prille begin van het spel toen Wizards ook nog niet wist wat ze nou eigenlijk aan het doen waren, Morphling, Psychatog of Arcbound Ravager zouden waarschijnlijk beter zijn om naar te kijken en mee te vergelijken)

Spells aan de andere kant zijn in mijn ogen op sommige gebieden (zoals creature removal) sterker geworden, maar op andere gebieden zwakker (zoals counterspells of land destruction). Ik zou niet durven beweren dat deze over het geheel genomen beter zijn geworden, anders, ja, beter, onduidelijk.

5-3-2012 17:06:00

In mono B is Geth’s Verdict beter, in 2 kleuren decks wil je altijd een gewone Diabolic Edict vanwege de splashbaarheid.

5-3-2012 17:09:00

Ik denk dat in de meeste sets wel kaarten zitten die echt heel goed zijn. En vooral beter dan hun voorgangers. Dat kan ook niet anders want anders wordt magic snel saai. Mensen willen vernieuwing zien.

Ik denk alleen niet dat je kan zeggen dat vroeger alle kaarten slecht waren en nu de meeste kaarten goed zijn.

5-3-2012 17:32:00

Klopt, maar dat zeg ik ook niet!

Wel cool, en ja het is een gevaarlijk onderwerp en inderdaad verschilt het heel vaak per persoon, maar mijn kijk hierop vond ik de moeite waard om te verwerken in dit.

Leuk dat er veel reacties zijn, hier hoopte ik al op.

5-3-2012 19:33:00

Ik ben het toch deels wel mee eens wat Peanut zegt.

Wij worden opdat zicht best wel verwent, sins WW tot aan INN.
De reden van EDH was ook om die kaarten als Terra Stomper. weer te gebruiken,en dat het budget kon gehouden worden.
Hellaas word er dan als nog eldrazi en vooral Titans gebruikt in zulke decks.

Ik vind zelf dat de Flavor heel lang achter uit is gegaan.
Maar nu sins INN weer gelukkig omhoog gaat.

Petje af voor Peanut met deze column.
Vind het tof dat jij de uitdaging aan gaat. net als met de waardering voor Commens en Uncommens.

5-3-2012 22:01:00

Ik vind juist dat Flavor al een hele tijd veel beter is..
En ik vind het wel leuk om met Broken en dure kaarten in EDH te spelen dus ik snap je punt daar niet helemaal Ik vind juist het toffe aan edh om na lang zoeken die super zeldzame en dure foil eindelijk met de post binnen te krijgen!

5-3-2012 22:35:00

Naja smaken verschillen he

Ik vind het persoonelijk gewoon niks, ik hou meer van kaarten als Phage. Niet erig groot maar wel hard

6-3-2012 00:29:00

Mooi topic! ben het er inderdaad wel mee eens. Echter stoort het me niet!

kwam deze vandaag tegen toen ik 45 rare's zocht voor rejected rare draft.

Icatian Town -> Increasing Devotion

6-3-2012 00:36:00

Leuke comments, bedankt voor het lezen!

6-3-2012 12:23:00

Wat grappig is, is dat ik vanaf ongeveer Fifth Dawn tot Innistrad gestopt ben. En wat de reden ook is, daarvóór had ik nog nooit van het woord powercreep gehoord, terwijl ik ook in mijn "eerste periode' redelijk wat op Nedermagic ben geweest. Destijds was er vaak discussie dat Wizards niet meer origineel kon zijn, en zou volgens mij een {=gerth’s verdict} bestempeld worden als 'meer van hetzelfde'.

Het klopt ook wel wat Pi zegt: het zwaartepunt is de laatste tijd meer gaan verschuiven richting creatures. Toen ik stopte had ik eigenlijk allemaal decks waarin ik gemiddeld zo'n 8 creatures speelde, omdat spells de overhand hadden.

Maar wat me dan wel weer heel erg opvalt is dat mass removal als {=wraht of god} gehalveerd is in waarde waar deze toch, met het zwaartepunt op creatures, een behoorlijke impact op het bord kan hebben.

Edit: Tnx voor de column Peanut, leuk om te lezen!

6-3-2012 17:01:00

Bedankt, Stijn, en jij bedankt voor je input!

6-3-2012 18:05:00

WoG is niet meer zo goed omdat het meestal geen kaartvoordeel meer oplevert. Tegenwoordig heb je maar 1 beest nodig om je tegenstander mee dood te slaan, Hero of Bladehold, Bloodline Keeper, random 6 drop. Vroeger, als je met beesten speelden, had je vaak minstens 3 beesten op tafel nodig om een fatsoenlijke klok te zetten, en dan is WoG desastreus. Tegenwoordig moet je al woggen als je tegenstander 1 goed beest heeft liggen. De powercreep van beesten heeft wog gewoon minder goed gemaakt Maar verder blijft wog natuurlijk gewoon een hele goede kaart.

6-3-2012 23:31:00

Wat je zegt Erwin, dat er geWogged moet worden als er 2 of minder beesten liggen is toch eigenlijk van de zotte? Grappig dat je dat aankaart.

7-3-2012 14:39:00

Nou, eerlijk gezegd doe ik dat ook wel. Ik speel , en mijn belangrijkste creature removal is Wrath of God en Diabolic Edict. Voordeel van deze kaarten boven Vindicate is natuurlijk dat het untargeted removal is, en dus protection en hexproof etc. omzeilt. Daarom speel ik Swords to Plowshares ook niet. En het gebeurt regelmatig dat ik WoG speel op slechts één beest. Het klopt inderdaad dat het geen kaartvoordeel oplevert... Eigenlijk zou je, bedenk ik me nu, prima 4x Geth’s Verdict in SB kunnen spelen zodat je tegen decks die normaliter maar één creature hebben liggen eerder je removal kunt spelen. Dan board je WoG gewoon uit...

7-3-2012 14:44:00

Ik heb ook zo een keer een potje gespeeld waar ik WoG, Damnation en Deed allemaal gebruikt heb om 1 of 2 beesten per keer te verwijderen Peanut was daar bij

7-3-2012 15:57:00

Dat klopt, echt gewoon best wel stom, als je er zo over nadenkt of niet dan? Mass removal wordt bijna Spot removal haha

7-3-2012 16:10:00

for the record: Diabolic Edict was evenals de Geth’s Verdict common en (voor competitief magic) maakt of echt een giga wereld van verschil.

Also: creatures waren vroeger eigenlijk gewoon onder de maat slecht t.o.v. spells (Swords to Plowshares vs Benalish Hero bv), een feit dat ook lang gereflecteerd werd in competitief magic, waar Weisman achtige decks ( hier ),die nagenoeg geen creatures speelden, dik wonnen van decks die wel met creatures speelden.
Dat creatures nu sterker zijn dan vroeger, vind ik dus geen minpunt voor magic, maar juist broodnodig

Long story short? Powercreep? Ja! Probeem? Nee!

8-3-2012 08:37:00

Interessant wat je daar zegt. Bedankt voor je reactie!

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]