Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Help: mijn eerste EDH deck! (Mayael the Anima)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
23-2-2012 10:49:00

Hallo iedereen,

Ik heb gisteren voor het eerst EDH gespeeld met een grote groep, en ondanks mijn vooroordelen over het formaat, ben ik er toch voor gevallen. Nu wil ik zelf gaan proberen om een EDH deck te maken. Mijn decklijstje ziet er nu als volgt uit: hier.

Ik heb er totaal geen verstand van, dus ik vroeg me af of er mensen waren die me verder konden helpen met het maken van dit deck. Ik wil het deck zo budget mogelijk houden. Alvast bedankt!

 Reactie plaatsen

Reacties 1-25 (35)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
Premium lid pi (93) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
23-2-2012 11:09:00

Mayael was ook mijn eerste generaal, ik vind het nog steeds erg leuk om met haar te spelen.

Wat in mijn ogen belangrijk is om je te realiseren is dat Mayael een card-advantage engine is. Voor 6 mana en een tap pak je in weze een kaart en mag je die gratis spelen. Dit betekent dat je erg makkelijk een backup plan (of meerdere) in je hand kunt houden terwijl je tegenstanders zwoegen om van je grote beesten af te komen.

Het is hierdoor een stuk minder erg als je grote beesten dood gaan, want in weze kost dat je alleen de mana voor Mayael en niet kaarten. In mijn ervaring is het heel goed mogelijk om een paar grote beesten te spelen, waardoor zij dan veel meer zelf in het spel moeten leggen om je bij te houden en dat er dan uiteindelijk mass removal volgt (eventueel door jezelf) waaraan jij dan veel minder verliest dan zij. Als dit een paar keer zo uit speelt dan heb jij nog kaarten over en zij niet.

Ik heb op een gegeven moment uitgerekend wat bij benadering de kansen zijn om te missen op een deck van 99 kaarten met een X aantal fatties. Je kunt dit overzicht hier vinden. Sowieso is dat hele topic aan Mayael decks gewijd. Wat ik vooral mee zou willen geven is dat je best wel wat grote beesten moet spelen om een goede kans te hebben ze te raken en dat het dus handig is om te zoeken naar grote beesten die ook goedkopere effecten hebben zoals bv Krosan Tusker en bijna alle land-cycling creatures in je kleuren zodat je ook eerder wat te doen hebt. Daarnaast is het vaak een goed idee om Mayael vroeg te spelen om als blocker dienst te doen, 2/3 is niet heel slecht daarvoor namelijk, Mayael deck hebben tijd nodig om de mana te vinden voor alle coole dingen die ze willen doen.

Veel plezier en succes!

23-2-2012 12:01:00

Ik heb het topic doorgelezen, en ik heb er heel veel uit kunnen halen. Bedankt voor de tip! Ik heb mijn eerste decklist nu volledig geupload. Tips zijn welkom!

23-2-2012 12:07:00

Ik wil alleen nog even zeggen: dingen als Cerodon Yearling zijn niet echt baanbrekend in Commander. Speel deze dan ook niet

23-2-2012 12:52:00

Ik ga nu ook per direct een mayeal deck in elkaar zetten.
Dit wou ik nog doen.

Maar vind het vette general.

23-2-2012 13:30:00

je inspireert mij er ook mee, sorry van het jatten

Premium lid pi (93) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
23-2-2012 14:56:00

@Martijn:
Je hebt in een uur alle 74 pagina's weten door te lezen? Indrukwekkend. Graag gedaan hoor die link.

Ik mis een beetje mass removal in je deck. Verder zou ik wat manipulatie van de bovenste paar kaarten van je deck verwachten en mis ik wat kaarten die ook goed met je deck werken als je Mayael niet online weet te krijgen zoals Defense of the Heart en Tooth and Nail. Seedborn Muse geeft min of meer al je creatures vigilance en als je Mayael er naast legt gaat het extreem hard.

Ow, en je hebt op de een of andere manier het aller beste creature voor je deck gemist: Spearbreaker Behemoth.

23-2-2012 15:33:00

@pi:
Nee, natuurlijk niet. Ik heb een aantal pagina's uitgebreid gelezen, en de rest even vluchtig doorgenomen. Ik heb hem onder mijn favorieten gezet, dus vanavond zal ik aan de rest beginnen. Ik heb er tot nu toe in ieder geval veel aan gehad!

Wat betreft de removal: wat is naast een O-Ring een Journey to Nowhere en een Path to Exile nog meer interessant dan?

Wat betreft de Spearbreaker Behemoth: die heb ik inderdaad over het hoofd gezien. Grote kans dat die erin gaat in plaats van 1 van de Titans. Nog meer tips?

23-2-2012 15:36:00

Solar Tide, Austere Command en Sunblast Angelkun je goed in je eigen voordeel gebruiken. Pi doelde op MASS removal; O-ring, of Journey to Nowhere zijn vergooide spots, te makkelijk weg te halen. Single instant removement als PtE, StP zijn dan de betere keuze, maar de mass removal is zelfs in een heavy creature deck als de jouwne vaak beter om een slechte board positie te resetten, zeker wanneer ze ook nog jouw eigen beesten laten liggen.

Premium lid pi (93) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
23-2-2012 16:02:00

Plus hij heeft het extra voordeel dat aan de ene kant zijn creatures zo groot zijn dat hij er minder hoeft te spelen om dreigend te zijn (dus dat de anderen meer verliezen aan mass removal) en dat aan de andere kant zijn generaal zorgt dat het hem geen card disadvantage oplevert (een kaart die je vanuit je library in het spel hebt gelegd heeft je geen kaart uit je hand gekost en in je library was hij toch niks aan het doen).

Dit is volgens mij mijn meest recente lijst die online staat:
hier

Ik heb alleen ten opzichte van die lijst Crop Rotation er uit gehaald voor Balefire Dragon. Je kunt altijd in die lijst kijken voor inspiratie. Verder beschrijf ik vaak uitgebreid in het topic potjes die ik speel en waarom ik wijzigingen op het deck maak. Anderen beschrijven hun wijzigingen vaak ook in detail en er is om de zoveel tijd flinke discussie over bepaalde kaarten. Ik ben denk ik de meest control gerichte speler in het topic, wat voor mijn groep een goede keuze lijkt: Mayeal wint veel meer dan haar eerlijke deel van onze potjes met minstens 4 tegenstanders. Het zou wel eens boven 50% kunnen zitten, maar ik hou het niet actief bij. Dit is wel vooral een casual groep, competitief zou ik niet proberen met haar als generaal.

Premium lid pi (93) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
23-2-2012 16:14:00

* Mayael
(schaam, schaam, te laat om te editten)

23-2-2012 17:50:00

@Nathan:
Solar Tide en Austere Command zijn inderdaad kaarten die het goed zouden doen in het deck. Ik heb ze toegevoegd. Ook zit er een Swords to Plowshares in nu.

@pi:
Die lijst heeft me een hele boel ideeën opgeleverd. Ik heb de titans eruit gehaald, net zoals de liege's, en daar wat goedkopere creatures voor in de plaats gestopt. Tooth and Nail is inderdaad een leuke kaart, maar absoluut niet budget verantwoord. Ik heb hem er toch maar ingestopt.

Het was absoluut niet mijn idee om hier wedstrijden mee te gaan spelen. Ik wil vooral een solide eerste EDH deck bouwen om te kijken of ik mee kan komen met de EDH decks in de speelgroep waar ik doorgaans mee speel.

Premium lid pi (93) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
23-2-2012 17:58:00

De tide lijkt mij zelf te zwak. Rout is veruit de beste mass removal spell naar mijn idee.

Tooth noemde ik meer als voorbeeld, maar die is ook nog niet zo lang boven de 10 hoor, niet iedereen zal altijd precies de prijzen in zijn hoofd hebben . Als je hem wilt spelen zou ik wel zorgen dat je een paar hele goede combinaties hebt, bv Blazing Archon + Spearbreaker Behemoth.

23-2-2012 18:01:00

Rout is ook wel leuk, alleen met Solar Tide kan ik er nog voor kiezen om alleen de grotere of alleen de kleinere creatures te removen. Ik vind dat net iets beter. En ik ben bang dat ik dan niet echt een hele goede combo heb voor Tooth and Nail.

Premium lid pi (93) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
23-2-2012 18:05:00

Ik zie wat je met de kaart kan, maar dit is EDH, er zal zoveel liggen dat je veel vaker gewoon alles wilt slopen. In ieder geval is de kaart niet beter dan een Rout, al is hij misschien wel beter dan sommige andere kaarten in je deck. Het is echt verschrikkelijk goed om als het echt mis gaat toch plots alle creatures te slopen.

23-2-2012 18:08:00

Hmm, zal wel mijn casual-play denken zijn. Ik ga het deck zoals het nu is straks invoeren in Cockatrice om te playtesten. Ik ben benieuwd wat het gaat doen.

Premium lid pi (93) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
23-2-2012 18:26:00

Ik speel niets dan casual, EDH is een casual formaat voor de meeste mensen. Let trouwens op bij het gebruik van Cockatrice (en andere programma's die je online magic laten spelen zoals MWS en Apprentice), mensen hebben de neiging veel meer combo decks te spelen dan je van je normale groep kunt verwachten. Decks die gemiddeld een beurt 4-5 kill kunnen doen zijn haalbaar in EDH en als je online speelt is er hier geen sociale controle op die je wel in je eigen groep zult hebben. Ik ben zelf niet zo bekend met Cockatrice, maar als het mogelijk is zou ik het eerst even op goldfishen en testen met je eigen groep houden voor je afgeschrikt wordt door een aantal van die combo spelers.

De Rout laat je allemaal dingen doen die je anders niet zou durven omdat je toch nog een noodknop op handen hebt, bijvoorbeeld veel meer aanvallen omdat je weet dat je geen blockers nodig hebt en als ze je dan met rust laten doe je het gewoon opnieuw de volgende beurt.

Verder is de noodknop in andere situaties ook leuk. Owjee, Pietje gaat combo-en, snel even in reactie dat creature slopen die hij nodig heeft. Shit, Jantje heeft een beestje met haste en nu heeft ie wel genoeg om me dood te maken, jammer Jantje, gaat niet door. Wat, Klaasje valt mij aan, wie had dat nou gedacht? Ach ja, stuk gaan de creatures!

Op een gegeven moment weten je vaste tegenstanders dat je de kaart speelt en kun je zelfs bluffen dat je hem hebt (of, in het geval van 1 tegenstander van mij, worden ze er vanzelf bang voor terwijl je niet eens je best op een bluf aan het doen bent). Ik zou werkelijk elke andere mass removal spell uit mijn deck halen voor ik de Rout er uit haal.

De opties van de Tide lijken leuk, meer keus is altijd goed, toch? Maar het gaat gewoon niet zo vaak zo zijn dat je van alleen kleine beesten af wil. Waarschijnlijker is het dat je hem voor alle grote beesten speelt, maar, jouw deck zit vol met grote en dus waarschijnlijk niet zo veel kleine, goede kans dat er tegenstanders zijn die je hiermee meer helpt dan jezelf. De Command lijkt vergelijkbaar en is wat creature slopen niet veel beter, maar, niet 2 landjes hoeven saccen voor beide effecten helpt behoorlijk en ook artifacts of enchantments kunnen raken maakt de kaart echt stukken beter.

23-2-2012 19:21:00

Bedankt voor de heldere uitleg en het toelichten van de bruikbaarheid van de Rout. Bij deze heb ik hem erin gepropt in plaats van de Tide. Het gaat nu de goede kant op met het deck. Ik zal vanavond eens goed naar het hele topic kijken, zodat ik eventueel het deck nog kan perfectioneren. Tips zijn nog steeds meer dan welkom!

23-2-2012 22:44:00

Ik heb nog even rondgekeken in het topic wat mij door Pi werd aangeraden om te bekijken, en ik ben tot de volgende veranderingen gekomen nog:

+1 Balefire Dragon (ontzettend dikke removal)
+1 Bloom Tender (altijd handig in een EDH deck met een driekleuren commander)
+1 Kessig Wolf Run (+X en trample? doe mij die maar)
+1 Primal Command (leuke tutor, en (meestal) goedkoper dan een {=green sun’s zenith)}
+1 Akroma’s Vengeance (mass removal)
+1 Crystal Ball (handig om te weten welke kaarten je trekt, en of je er iets aan hebt)
-1 Ajani Goldmane (planeswalkers halen wat mij betreft in deze build weinig uit)
-1 Ajani Vengeant (idem)
-1 Searing Meditation (geen specifiek doel in het deck)
-1 Brion Stoutarm (geen specifiek doel in het deck)
-1 Verdant Force (leuk, maar niet echt om een gat van in de lucht te springen)
-1 Forest (voor de Kessig Wolf Run, en anders speel ik een enorme overkill aan landjes)

24-2-2012 00:38:00

vind zelf darksteel relic fijner dan de crystal, omdat die vrijwel het hele potje kan blijven liggen en zelf geen last heeft van je akroma's vengeance en austere command. Als er verder weinig mass artifact removal in je groep is, is scry 2 wel de betere van de twee.

edit: bedoel darksteel pendant ipv relic

25-2-2012 09:24:00

Darksteel Relic voegt voor de rest niks toe aan mijn deck. Je bedoelt Darksteel Ingot denk ik?

Gisteren nog wat aanpassingen gemaakt. Ik vind Bloom Tender toch niet echt bijzonder, dus die heeft plaats gemaakt voor Silvos, Rogue Elemental. Ideaal voor na één van de mass-removal spells.

Premium lid pi (93) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
25-2-2012 10:26:00

Darksteel Pendant bedoelt hij. Als je genoeg van zulke kaarten speelt is de Ball in mijn ogen de betere kaart omdat het dan niet zo erg is hem te verliezen en helpt net iets verder graven je meer. Als je er maar een paar speelt (bv omdat Top, Library, Guile en Rack buiten budget vallen) dan zou ik gewoon beide in het deck stoppen.

26-2-2012 01:15:00

excuses, zat op mn mobiel dan is linken me net iets teveel moeite en vergis ik me nog wel eens in de naam. Darksteel Pendant was het inderdaad, in ons budgetplay EDH een zeer welkome kaart

26-2-2012 15:27:00

Darksteel Pendant is ook welkome toevoeging aan het deck. Bij deze heb ik hem erin gestopt.

27-2-2012 08:52:00

Ik zag vanochtend als random kaart Pillar of the Paruns langskomen. Is dit misschien een goede toevoeging aan het deck? Ik twijfel namelijk een beetje. Ik speel vrij veel multicolored spells, en als startland voor Mayael the Anima zou het perfect zijn, alleen ik vraag me af of het late game veel zin heeft.

27-2-2012 08:54:00

Lategame heb je sowieso genoeg land, dus dan maakt die ene pillar niet veel uit lijkt me?

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]