Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Ray of Command v.s Steel Overseer.

Scroll: [boven|reacties|beneden]
1-2-2012 02:01:00

Wat zijn precies de mogelijkheden met deze kaart?
Wij als beginners hebben nogal wat moeite met de kaart Ray of Command ^^; Zeker als er triggered abilities bij komen kijken.

Bijvoorbeeld, kan ik in de attack fase van mijn tegenstander controle over zijn creature nemen en hem zelf daarmee aanvallen?

Is het dan mogelijk dat mijn tegenstander dit creature zelf blockt met een eigen creature of niet, zo ja hoe werkt dit dan? Wijzelf dachten van niet omdat de aanvaller geen declare blockers fase heeft.

Hoe zit het als dit creature een triggerd abbility heeft waar hij alleen voor hoeft te tappen? Zoals in dit geval Steel overseer.
Triggerd deze doordat hij getapt word in de aanvalsfase, triggerd deze in de eind fase of triggered hij in het geheel niet omdat de eigenaar hem niet continue onder controle had deze beurt?

Sommige specifieke gevallen zijn heel moeilijk uit te pluizen in de regels voor beginners.. Maar we doen ons best!
Alvast bedankt voor de hulp

Reacties (5)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
1-2-2012 03:02:00

Allereerst, welkom op Nedermagic

Dan nu de antwoorden.

Er zijn een aantal zaken die jullie nu doen die of niet kunnen, of niet zo werken.

- Je kunt alleen aanvallen in je eigen beurt.

- Je hebt verschillende soorten abilities: Triggered abilities kun je herkennen aan de woorden 'When', 'Whenever' en 'At' (bijvoorbeeld 'At the beginning of your upkeep, each player draws a card' is een triggered ability). Activated abilities kun je herkennen aan 'COST: Effect'. In het geval van Steel Overseer is de cost dat je hem moet tappen (: put a +1/+1 counter on each artifact creature you control). En als laatste Static Abilities die je herkent aan het feit dat het geen triggerd noch een activated ability is, maar eigenlijk altijd 'aan' staat (bijvoorbeeld een artifact die zegt "All creatures gain +1/+1" ). De ability van Steel Overseer is dus een activated ability.

- Als je aanvalt met een creature dan tap je 'm (tenzij deze creature 'vigilance' heeft). Dit betekent dus dat je moet kiezen of je zijn ability gebruikt, of dat je met 'm aanvalt. Alleen als een creature vigilance heeft zou je beide kunnen doen.

- Op het moment dat een tegenstander jouw aanvalt mag je inderdaad Ray of Command spelen en een van zijn beesten overnemen. Vervolgens mag je hiermee blokken. Ik leg zo in het kort uit hoe alle fasen van een beurt verlopen zodat je begrijpt wanneer je Ray of Command kan spelen om dit voor elkaar te krijgen. Je mag ook in je eigen beurt een creature van een tegenstander overnemen en daar vervolgens mee aanvallen.

De Phases: Ik leg dit even uit omdat ik het idee heb dat dit nog niet geheel duidelijk is, al weten jullie wel al een beetje hoe het met fases zit, denk ik dat misschien wat verheldering geeft.

Een beurt bestaat uit verschillende 'phases'. Als je deze goed volgt, dan voorkom je een hoop verwarring. Op het begin is het waarschijnlijk even wennen, maar het komt het spel erg ten goede. Dit zijn ze:

1. The beginning phase
- untap step (untap al je permanents, hier mogen geen spells worden gecast)
- upkeep step (in deze step mag je instants spelen en/of activated abilities activeren)
- draw step (Pak een kaart, en daarna mag je instants spelen en/of activated abilities activeren)

2. The First Main Phase
In deze fase mag je elke spell spelen (bijvoorbeeld creatures, enchantments, sorceries etc.) en 1 land spelen (1 land per beurt is de max).

3. Combat Phase
- beginning of combat step (in deze step mag je instants spelen en/of activated abilities activeren)
- Declare attacker step (De speler die aan de beurt is mag aan het begin van deze step creatures selecteren om aan te vallen en tapped ze daarvoor (tenzij ze vigilance hebben. Daarna mag je instants spelen en/of activated abilities activeren)
-Declare Blocker step (De verdedigende speler(s) mogen hier hun blockers selecteren en aangeven welke creature(s) ze willen blocken. Daarna mag je instants spelen en/of activated abilities activeren)
- Combat Damage step. (Hierin wordt alle damage tegelijk gedaan. Daarna mag je instants spelen en/of activated abilities activeren)

4. Second Main Phase
Zie 2.

5. End of turn Phase
- End step (alle 'until the beginning of the next end step' effecten eindigen. Daarna mag je instants spelen en/of activated abilities activeren)
- Cleanup step (Spelers discarden kaarten tot ze maximaal 7 kaarten in hun hand hebben. Dus als je 8 kaarten op hand hebt, discard je er 1.)

Dan nog een aanvullend iets: Magic werkt met een 'Active Player - Non Active Player systeem.' Dit houd in dat de speler die aan de beurt is altijd als eerste mag kiezen of hij iets wil doen, of ergens op wil reageren. Doet hij dit wel/niet dan 'passed' hij priority naar de volgende speler (met de klok mee). Als een van de volgende spelers 'reageerd, paast deze op dezelfde manier priority weer door met de klok mee. Aan het eind van elke step en phase (op de untap step en clean up step na) volgt er ook zo'n rondje priority. En dus ook als er een speler een spell speelt, een ability activeert of als er een triggered ability afgaat,

Hopelijk is dit niet teveel info in een keer. Maar deze basis is erg fijn om te kennen. Het lijkt veel, maar na een paar potjes zul je zien dat het vanzelf gaat.

Veel succes, en vooral, heel veel plezier Ik ga maar eens m'n nest opzoeken nu

PS. Ik vond het wel even leuk om dit goed te beantwoorden, maar als je toch nog meer over de basis van het spel wilt weten, dan raad ik je aan even hier te kijken.

1-2-2012 14:04:00

Wow, super bedankt voor het uitgebreide antwoord
Je hebt er echt werk van gemaakt!

Het was zeker niet teveel info in 1x, het meeste had ik natuurlijk al wel eens gelezen. Je hebt de stappen helder en duidelijk uitgelegd Na aanleiding van je comment hebben we de uitgebreide beschrijving er later bij gepakt en doorgelezen. We houden hem er nu naast als we een spelletje doen, want het is wel ingewikkeld soms om te onthouden.
Het word er dus stukje bij beetje ingestampt

Ai, ik heb inderdaad triggered en Activated abilitie door elkaar heb gehaald. Je uitleg is daar heel duidelijk over

"Je kunt alleen aanvallen in je eigen beurt."
Dat hij niet zou kunnen aanvallen in de beurt van de tegenstander daar ging de discussie voornamelijk over. Mijn tegenstander dacht dat dit wel kon omdat je immers controle neemt over dat creature en op de kaart staat dat hij kan attacken. Ik was van mening dat dit niet kon omdat het in dat geval mijn "declare attackers" fase was en zijn "declare blockers" (Hij speelde de kaart in mijn aanvalsbeurt tegen mij.) Dus dat hij niet in een fase terecht zou komen waarin hij een attacker kan declaren.
Dus duidelijk antwoord, discussie voortaan gesloten

"- Op het moment dat een tegenstander jouw aanvalt mag je inderdaad Ray of Command spelen en een van zijn beesten overnemen. Vervolgens mag je hiermee blokken."
Hier waren wij nog niet opgekomen! Dat is zeer goed om te weten en maakt de kaart ook een stuk logischer.


"- Als je aanvalt met een creature dan tap je 'm (tenzij deze creature 'vigilance' heeft). Dit betekent dus dat je moet kiezen of je zijn ability gebruikt, of dat je met 'm aanvalt. Alleen als een creature vigilance heeft zou je beide kunnen doen. "
Dit vroegen wij ons inderdaad af mbt deze kaart, omdat er specifiek op het eind staat: "When you lose control of the creature, tap it."
Nogmaals tappen lijkt me niet te kunnen, dus tappen om aan te vallen/blocken betekend dat de activated ability niet kan afgaan als de controle verloren word, klopt dit?

Uiteindelijk hebben we om het volgens de regels op te lossen maar gewoon een andere creature kaart gekozen om Ray of command op te spelen (vanwege de verwarring over de abilitie) en besloot mijn tegenstander om die niet te laten aanvallen. Dit is dan wel correct gebruik geweest toch?
(Alhoewel niet het voordeligst aangezien hij had kunnen blocken...)


Nog wel een extra vraagje gewoon voor de zekerheid, omdat het wat tegenstrijdig klinkt.

Van de hulpdienst pagina:
"Activated abilities mag je altijd spelen, op instant snelheid. Behalve als op de kaart staat dat dat niet mag "
NL Spelregels:
"Een creature kan pas aanvallen en je kunt de abilities met T in de kosten pas gebruiken als de creature vanaf het begin van de meest recente beurt al onder jouw bestuur was."
Met "Activated abilities mag je altijd spelen" bedoeld men dus dat de kaart speelbaar is in elke fase waarin je ook een instant zou kunnen spelen - tenzij het om een T abilitie op een creature gaat dat je net in het spel hebt gelegd?

Tot nu hebben wij het niet gedaan omdat wij uitgingen van summoning sickness, maar toen in bij activated abilities daar geen restricties over las en wel bovenstaande zin ontstond er wat verwarring.

Nogmaals heel erg bedankt

1-2-2012 14:36:00

Geen probleem, ik vind het leuk om uit te leggen

"Nogmaals tappen lijkt me niet te kunnen, dus tappen om aan te vallen/blocken betekend dat de activated ability niet kan afgaan als de controle verloren word, klopt dit? "

De oracle tekst van Ray of Command luid: " Untap target creature an opponent controls and gain control of it until end of turn. That creature gains haste until end of turn. When you lose control of the creature, tap it.". Het beest krijgt dus haste. Je mag 'm dus als je 'm overneemt tappen voor zijn activated ability, of je mag er mee aanvallen (als je 'm in je eigen beurt overneemt . Je mag er dus ook mee blocken. Voor blocken hoef je creature niet te tappen. Je kunt ook alleen blocken met creatures die niet getapped zijn. Dus als je in de eerste mainphase van je tegenstander Steel Overseer van hem overneemt met Ray of Command, dan kun je die aan het eind van zijn main phase tappen voor zijn ability, maar er niet meer mee blocken. Wat je wel kunt doen (en dit gaat wat dieper in op het regelgebeuren) is het volgende:

Tegenstander valt aan met Steel Overseer en Squire. Aan het einde van de 'declare attackers step' cast jij Ray of Command en neemt zijn Steel Overseer over. Deze untapped en komt onder jouw controle. Dan komt de 'declare blockerstep'. Je declared nu Steel Overseer om Squire te blocken. Aan het einde van de 'declare blocker step' tap je Steel Overseer voor zijn ability om al jouw artifact creatures +1/+1 counters te geven. Daarna volgt de combat damage step en gaat Steel Overseer dood aan squire. Dus als je eerst z'n activated ability gebruikt NADAT je 'm als blocker declared, maar VOORDAT de damage step begint, dan kun je dus beide doen Sneaky he En daarmee sloop je dus de steel overseer ook nog eens in principe.

Aan het einde van de beurt geeft Ray of command het beest tapped terug aan je tegenstander (alleen als dit beest nog in leven is uiteraard, dus in bovenstaand voorbeeld gebeurd dit niet) en dan kan hij 'm inderdaad niet meer tappen voor zijn ability. Pas na de untep step van zijn volgende beurt, kan hij 'm weer activeren of er mee aanvallen.

"Met "Activated abilities mag je altijd spelen" bedoeld men dus dat de kaart speelbaar is in elke fase waarin je ook een instant zou kunnen spelen - tenzij het om een T abilitie op een creature gaat dat je net in het spel hebt gelegd? "

Niet helemaal. De activated ability mag je inderdaad altijd spelen op momenten waar je ook een instant kunt spelen (dus niet de kaart zelf). Tenzij het beest summoning sickness heeft en als cost getapped moet worden.
Een permanent kaart (artifacts, creatures, land, enchantments) heeft summoning sickness, echter, alleen creatures worden hierdoor beïnvloed. Ik hoop dat ik het hiermee niet te verwarrend maak. Je kan van sommige landjes zoals Celestial Colonnade creatures maken, en dan heeft dan heeft dat landje pas last van summoning sickness. Doe je dit niet, dan niet.

Summoning sickness betekend alleen dat je de creature niet mag tappen om aan te vallen of om activated abilities te gebruiken waarvoor je als cost het beest moet tappen. Activated abilities van creatures zonder tap als cost , kun je gewoon gewoon gebruiken direct nadat je ze cast.

Pas als een creature vanaf het begin van je upkeep onder jouw controle is, mag je er mee aanvallen, of tappen voor een ability.

Niet te verwarrend hopelijk? Goed dat jullie je meteen al verdiepen, dat maakt het straks allemaal nog veel leuker als je alle details door hebt

1-2-2012 14:45:00

Nog snel wat aanpassingen gemaakt, dus als je al aan het lezen was, begin even opnieuw

Global Moderator NederMagic Rules Advisor Xander (1) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
1-2-2012 14:50:00

Voor de volledigheid/duidelijkheid: Summoning sickness geldt alleen voor abilities met het -symbool of het -symbool (en voor aanvallen). Alle andere (activated of niet activated) abilities hebben geen last van summoning sickness.


Overigens als een creature van controller wisselt, heeft hij weer last van summoning sickness. Want om geen summoning sickness te hebben, moet het creature vanaf het begin van je beurt ---> onder jouw control <--- op de battlefield zijn. Dat is nog een reden waarom aanvallen of een ability activeren met het -symbool in principe nogal lastig gaat. Daarom krijgt hij Haste als je hem overneemt, omdat je er anders niet zo veel aan hebt.

Scroll: [boven|reacties|beneden]