Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Top 10: Enchantments in Legacy

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
2-11-2011 01:06:00

Het is tijd voor een nieuwe Top 10! Nu gaan we eens kijken naar Enchantments in het legacy formaat.

Enchantments hebben altijd een grote rol in magic gespeeld. Met name de meer krachtige enchantments zijn vaak de basis van hele archtypes, en er draaien hele decks om die ene kaart. Enchantments zijn ook vaak prima haat-kaarten in legacy, zoals je zo dadelijk goed zal zien. Als we de legacy Banned List er eens bijpakken, zullen we ook een aantal broken en overpowered enchantments terug vinden:

Earthcraft
De banning van Earthcraft gaat ver terug. In 2003 kreeg hij de hamer. De meest voor de hand liggende combo met Earthcraft is Squirrel Nest, en dat is ook de reden voor de banning geweest. Een simpele 2 kaart combo die oneindig veel beesten maakt, wat met een beetje moeite vanaf beurt 2-3 moet lukken. Er zijn echter discussies over het unbannen van deze kaart, aangezien je tegenwoordig ook 2-kaart combo's als Painter’s Servant+Grindstone hebt.

Fastbond
Magic bestaat uit een paar basisregels. Kaarten die die regels veranderen zijn meestal kaarten waar je mee op moet passen. Fastbond is zo'n kaart. Een extra land in het spel kunnen leggen zorgt er effectief voor dat je met je land een beurt voor ligt op je tegenstander. 4 land in het spel kunnen leggen op beurt 1 betekent dus effectief dat je op beurt 1 al 3 beurten voor ligt op je tegenstander. Oh, het kost levens? Dat maakt niet uit. Desnoods speel je gewoon met Kazandu Refuge en dergelijke Een kaart die dit voor slechts 1 mana doet is gewoon veel te sterk. Moet je je eens voorstellen wat er zou gebeuren als deze kaart legaal zou worden in legacy.. Om nog maar over de Crucible of Worlds + Zuran Orb + Fastbond combo te zwijgen.
Fastbond is zelfs in Vintage restricted, om zijn kracht nog maar eens te benadrukken. Daar is hij met name in combinatie met Gush behoorlijk oneerlijk.

Land Tax
3 kaarten voor 1 mana, dat doet me denken aan een andere kaart in magic. Natuurlijk, die 3 kaarten mogen alleen land zijn, maar denk eens aan de mogelijkheden van zoveel extra kaarten elke beurt te kunnen pakken. Scroll Rack en Seismic Assault bijvoorbeeld. En het ergste is, Land Tax houdt niet op na 1 activatie. Je kan het echt elke beurt opnieuw doen zolang je tegenstander zijn landdrops ook maakt.
Ook Land Tax is een kaart waar veel over gediscussieerd wordt, omdat hij in het huidige legacy erg traag zal zijn, en er maar weinig decks zijn die zoveel basics spelen.

Necropotence
The Black Summer brengt bij sommige spelers geen goede herrinneringen op.1 leven is geen kaart waard, en dat heeft Necropotence maar al te goed kunnen bewijzen in het verleden. Restricted in Vintage, banned in legacy. Zo zal het altijd blijven. Als je het aan mij zou vragen zou de hamer in Commander ook op korte termijn mogen volgen. Maar tot die tijd..

Oath of Druids
Oath of Druids zou er in legacy in zijn eentje voor zorgen dat aggro decks onspeelbaar worden. Dat is precies wat er nu in vintage aan de hand is namelijk. De kaart combineert het beste met Forbidden Orchard, en ik hoef niet duidelijk te maken wat voor beesten je ermee kan spelen denk ik. Van grote olifanten naar flying spaghetti monsters.

Survival of the Fittest
Survival is onlangs nog gebanned, omdat de Amerikaanse legacy meta voor meer dan 50% uit Survival decks bestond. Vengevine is de kaart die het deck deed exploderen, maar hij werd ook gespeeld met Necrotic Ooze, Phyrexian Devourer en Triskelion, of met Loyal Retainers en Iona, Shield of Emeria/Emrakul, the Aeons Torn. Survival was te goed in legacy, omdat decks te consistent werden. Survival decks werden de beste midrange decks, de beste control decks, en het meest consistente "combo" deck. Althans, dat is wat ze in Amerika dachten.

Yawgmoth’s Bargain
15+ kaarten pakken moet meestal wel voldoende zijn om het spel te winnen. Bovendien krijg je ze meteen in je hand, unlike Necropotence. Academy Rector zou een mooie manier zijn om Yawgmoth’s Bargain snel in het spel te krijgen, Show and Tell zou het waarschijnlijk ook wel goed doen. Of natuurlijk gewoon wat Dark Rituals. Zowel voor combo als voor control decks is Yawgmoth’s Bargain behoorlijk broken.

Nu we magic's meest krachtige enchantments hebben bekeken, is het tijd om naar legacy te kijken.

Allereerst wil ik nog wat eervolle vermeldingen noemen:
Leyline of Sanctity: Een prima sideboard kaart die je beschermt tegen discard spells zoals Hymn to Tourach en Thoughtseize, tegen storm combo kills zoals Tendrils of Agony en Brain Freeze, en zelfs tegen kaarten als Intuition!
Oblivion Ring: Het is meestal fijn een antwoord op alles te hebben in je Enlightened Tutor toolbox.
Back to Basics/Choke: 2 kaarten die je tegenstander ongelovelijk hard kunnen screwen met hun land. Zorg wel dat je er zelf omheen kan spelen!
Sylvan Library: Een efficiente manier voor Groene aggro decks om kaartvoordeel te krijgen, en anders fungeert hij als een soort Sensei’s Divining Top iedere beurt. Hij duikt steeds vaker op in Zoo lijsten, en soms ook in decks als Maverick en Bant. Zeker wanneer je een Batterskull ernaast hebt liggen maken die 4 levens extra betalen per kaart ook niets meer uit!
Als laatste wil ik nog even Standstill noemen. Standstill is een lastige kaart om mee en tegen te spelen. 2 mana betalen voor 3 kaarten is natuurlijk absurd goed! Merfolk maakte de keuze vaak niet moeilijk. Toen het deck nog Standstills speelde, en het turn 1 Æther Vial, turn 2 Standstill ging, was het duidelijk dat je er meteen doorheen moest breken omdat er no way was dat je anders de race zou winnen. Maar in een deck als BUG control, dat helemaal geen klok kan zetten, is het soms helemaal niet zo gek om te wachten met het breken van de standstill. Als jij gewoon je landdrops kan maken, en de BUG speler niet, en hij geen Mishra’s Factory op tafel heeft, dan zal hij vanzelf 7 kaarten op hand hebben en moeten discarden. Zeker als je dan End of Turn een Brainstorm speelt, heeft de BUG speler wel leuk 10 kaarten op hand, maar moet hij toch weer naar 7 discarden!
Standstill heeft zo zijn pieken en dalen, maar bevindt zich momenteel wel in een dal. Zelfs Merfolk geeft tegenwoordig vaak de voorkeur aan wat extra Dismembers en/of Spell Pierce, en meer beesten. Dit heeft waarschijnlijk te maken met decks als Maverick en Tempo Thresh, die al threats op tafel kunnen hebben nog voordat je Standstill kan resolven, en het dan dus een dode kaart zou zijn.

Dan is het nu tijd voor mijn top 10 Enchantments in legacy!

Nummer 10


Ik heb deze 2 enchantments samen genomen omdat ze bijna hetzelfde doen. Ze kosten 4 mana en ze zijn ongelovelijk goed tegen beesten. In de ene situatie is Humility beter, zoals tegen een Emrakul, the Aeons Torn, en in de andere is Moat weer beter, zoals tegen Goblins, Merfolk, Elves en alles dat niet kan vliegen.
Elk control deck dat Enlightened Tutor speelt heeft meestal wel 1 of 2 van deze enchantments in zijn 75 kaarten zitten. Veel decks moeten daarom ook antwoorden voor deze kaarten spelen(main of side) omdat ze er anders gewoon niet van kunnen winnen. Het nadeel van Moat is dat hij tegenwoordig wat aan de prijzige kant is. Het nadeel van Humility, is dat als je hem met Opalescence, Magus of the Moon, Urborg, Tomb of Yawgmoth, Painter’s Servant en een 2e Opalescence gaat combineren, iedereen hoofdpijn gaat krijgen.

Nummer 09


Sommige decks kunnen gewoon niet winnen van een Blood Moon. Dat is ook gelijk het probleem van Blood Moon. Sommige decks hebben er geen last van. Als een deck 1 basic speelt, en er naar heeft kunnen zoeken, dan doet de Blood Moon vaak al bijna niets meer. Daarom is Blood Moon ook met name een sideboard kaart. Er zijn echter wel wat decks die een beurt 1-2 Blood Moon of Magus of the Moon niet te boven kunnen komen, zoals BUG. Maar ook Tempo Thresh speelt geen basics, en decks als ANT en andere storm decks kunnen er ook zeker problemen mee hebben als ze opeens niet meer kunnen fetchen voor hun Underground Sea. Vaak win je games op Blood Moon omdat je tegenstander greedy zijn duals zo snel mogelijk zoekt, en jij hem dan compleet kan verrassen met je ingeboarde Blood Moon. Blood Moon is ook een goed antwoord tegen Karakas, mocht je met Emrakul, the Aeons Torn willen spelen Echter geef ik zelf de voorkeur aan Magus of the Moon, omdat die ook nog schopt. Maar het is erg afhankelijk van welk deck je speelt voor welke Maan je wil.


Nummer 08


Ook Pernicious Deed heeft betere tijden gekend. Hij wordt nog maar weinig maindeck gespeeld. Zeker de populariteit van Stifle in de huidige metagame komt de kaart niet ten goede. Het effect is echter iets dat wel op deze lijst thuis hoort. In legacy worden zoveel 1, 2 en 3-drops gespeeld dat Pernicious Deed vaak makkelijk 3 of 4 voor 1 gaat. Zeker een deck als Affinity kan gewoon niet winnen van een Deed. Let er op dat hij ook geanimeerde Mutavaults kan slopen als je hem activeert!

Nummer 07


Aluren is een van de (je ziet er zo dadelijk meer!) enchantments die in legacy voor een 2-card kill kan zorgen: Aluren + Imperial Recruiter. Het grootste nadeel hiervan zijn de prijzen van de Imperial Recruiters Een voorbeeld van een killing Aluren chain: Imperial Recruiter into Dream Stalker, speel Recruiter opnieuw into Cavern Harpy. Bounce Dream Stalker, speel Recruiter into Parasitic Strix. Speel de Strix en drain 2. Bounce Harpy, speel harpy en haal strix terug, speel strix en drain 2. Enz.
Hoewel Aluren nog maar weinig tournament play ziet, blijft het een gevaarlijke kaart met veel potentieel. Heb je 4 Recruiters liggen? Probeer het deck eens uit!

Nummer 06


Bridge from Below is dè kaart die Dredge in legacy speelbaar maakt. Of we daar nou zo dankbaar voor moeten zijn is natuurlijk maar de vraag. Dredge is in mijn ogen geen magic. Je hoeft geen spells uit je hand te spelen, het heeft geen land nodig, het hoeft geen kaarten te pakken en het wint door een beetje geluk hebben met dredgen. Het gaat toch ergens mis op het moment dat spelers hun Graveyard voor zich uitleggen alsof het hun hand is? Dacht je dat Ancestral Recall een oneerlijke kaart was? Dredge decks beschikken over Breakthrough, een kaart die 24 kaarten pakt voor 1 blauwe mana. Helaas is het deck veel te makkelijk uit te haten waardoor wizards deze kaart niet zo snel zal bannen.
Dredge is een erg goed voorbeeld van een metagame deck. Wanneer veel spelers graveyard hate side zullen spelers, zal er minder dredge gespeeld gaan worden. Dit heeft als gevolg dat spelers hun graveyard hate thuis zullen laten, en Dredge weer mogelijk wordt om te spelen! Zo zal de golf door blijven gaan.

Nummer 05


Animate Dead is net als Aluren een 2-card combo, maar dan kost hij wat minder mana. Bovendien heb je vaak in je deck 8-12 Animate Deads zitten, in de vorm van Exhume en Reanimate. De combo is natuurlijk Entomb into Iona, Shield of Emeria of Jin-Gitaxias, Core Augur. Ook Careful Study, Hapless Researcher of Putrid Imp werken er erg goed mee samen. Andere beesten die je graag wilt animeren zijn Blazing Archon vs merfolk, Elesh Norn, Grand Cenobite tegen goblins en andere decks met veel X/2 mannen, Sphinx of the Steel Wind, als dikke fatsige race-win machine, en Angel of Despair als antwoord op alles.
Maar ook Animate Dead heeft een zwak punt: Graveyard hate. Zeker Surgical Extraction is een effectieve manier om te winnen van Reanimator. Daarnaast is er natuurlijk nog een kaart die héél effectief is tegen Graveyard shenanigans!

Nummer 04


Wat sommige mensen misschien niet weten is dat óók Leyline of the Void een 2-card Combo is, namelijk met Helm of Obedience! Als je de Helm dan voor x=1 activeert, zal de Helm doorgaan met millen, omdat er nooit 1 kaart in de GY komt!
Uiteraard is die combo niet de reden dat Leyline of the Void op de 4e plek in de top 10 komt te staan. Leyline is de meest effectieve oplossing tegen decks als Reanimator en Dredge. Een game beginnen met een Leyline in het spel maakt het vrijwel onmogelijk om nog te winnen als ze geen bounce als Chain of Vapor, Echoing Truth of Wipe Away hebben ingeboard. En zelfs als ze dat inboarden, ze moeten het maar net pakken, wat ze genoeg kan vertragen om jou het spel te laten winnen.
Leyline of the Void is misschien wel de meest gespeelde sideboard kaart die er is!
Nog een situatie waar hij trouwens heel erg goed is, is met deze hand
Serra’s Sanctum, Opalescence, Leyline of the Void, Leyline of the Void, Leyline of Sanctity, Leyline of Sanctity, Leyline of Vitality

Nummer 03


Een 2-card combo niet niet direct het spel wint, maar je tegenstander wel in een softlock zet, is Sensei’s Divining Top+Counterbalance. Maar ook zonder de top wil de Counterbalance nog wel eens gratis spells ‘blind' counteren! Of natuurlijk met behulp van Brainstorm in reactie op de spell, of Ponder in je eigen beurt en goed gokken wat je tegenstander gaat doen.
Enlightened Tutor is een kaart die ook erg goed combineert met Counterbalance. Niet alleen zoekt hij de combo stukjes, hij kan ook nog eens kaarten met een bepaalde manacost bovenop je deck leggen zodat de Counterbalance weer iets kan counteren!
Het is niet moeilijk voor te stellen dat Counterbalance alleen wordt gespeeld in hevige control decks, samen met Counterspells, Force of Wills, en vaak een winconditie in de vorm van iets als Jace, the Mind Sculptor, Vendilion Clique+andere beesten, of Thopter Foundry+Sword of the Meek, wat ook weer te zoeken is met Enlightened Tutor!

Nummer 02


Weer een 2-card combo! Zeker tijdens Mental Misstep was Hive Mind een van de meest populaire decks. De combo werkt met de Pacts: Je legt Hive Mind in het spel en speelt een Pact of the Titan, Summoner’s Pact, een Pact of Negation op je eigen spell, of een Slaughter Pact op een beest op tafel. Je tegenstander krijgt die spell/spells nu ook. Je geeft vervolgens de beurt door en je tegenstander verliest in zijn upkeep omdat hij de upkeep cost van de Pacts niet kan betalen! Het sterke aan deze combo is dat counterspells op de pacts niet werken, omdat die allemaal door de Hive Mind gekopieerd worden en dus door jou op het origineel gespeeld kunnen worden! De uitzonderingen hierop zijn Daze en Spell Pierce. Als je tegenstander mana open heeft en hij heeft Daze of Spell Pierce om zijn eigen Pact te counteren, dan kan er een probleem voor je ontstaan..
Hive Mind maakt gebruik van Show and Tell, Ancient Tomb, City of Traitors en Grim Monolith om Hive Mind zo snel mogelijk in het spel te krijgen. Soms speelt het Lim-Dul’s Vault en Intuition als Hive Mind/Pact-tutor. Verder speelt het deck onder andere Pact of Negation om de combo te beschermen. Wanneer je Hive Mind probeert te resolven, zijn Pact of Negations prima counterspells als je nog een extra Pact hebt. Je hoeft je upkeep nooit te betalen omdat je tegenstander als het goed is zijn upkeep nooit gaat overleven.
Het grootste nadeel van het Hive Mind deck vind ik echter dat het een heleboel dode kaarten speelt zolang Hive Mind nog niet ligt (de pacts). Vaak spelen ze als plan B Emrakul, the Aeons Torn + Show and Tell, maar dit is geen gegarandeerde win. {=knight of the reliquary is namelijk razend populair, en dikke maatjes met Karakas!
Bovendien heeft Hive Mind geen Synergie met Emrakul, Emrakul niet met de Pacts, en de Pacts niet met Show and Tell. Nee, als je een deck wilt dat wat nauwer samen werkt, en ook wint op Big Bad Emrakul, dan raad ik je deze kaart aan

Nummer 01


Sneek Attack is de kaart waar Jan vd Vegt en ik 15e en 16e op GP Amsterdam zijn geworden. Mijn decklijst: hier
Ik ga nu uitleggen wat er zo goed is aan deze kaart.
Wat je met deze kaart eigenlijk doet, is voor 6! permanents slopen en 15 schade doen. Dit kost je dan 2 kaarten, waarvan er 1 op tafel blijft liggen. Dit is in mijn ogen het meest broken dat je in legacy kan doen, op misschien een Ad Nauseam resolven na. Hier kan bijna geen enkel deck nog van terugkomen als dat gebeurt wanneer het slachtoffer 6 of minder permanents heeft. Vervolgens wordt élk beest dat je pakt lethal. Verder combineert Sneak Attack ongelovelijk goed met Show and Tell. Show and Tell laat je namelijk al je combo stukken in het spel gooien. Progenitus, Emrakul, the Aeons Torn én Sneak Attack. Er is maar weinig beter dan een S&T into Sneak Attack into Emrakul, om zo nog even een extra permanent te slopen.
Maar hoe zorg je dan dat je optijd Sneak Attack kan spelen? Heel simpel: Ancient Tomb en Lotus Petal maken het mogelijk om vanaf beurt 2-3 al te Sneaken.
Het grootste probleem van Sneak Attack is dat er naast Emrakul eigenlijk maar weinig echte I-win kaarten zijn. Blightsteel Colossus is een 1-hit robot, totdat je tegenstander een X/2 in het spel heeft liggen.. Progenitus is goed met Show and Tell, maar totaal niet goed met Sneak Attack. Verder is Progenitus te pitchen aan Force of Will! Rune-Scarred Demon is awsome met Sneak Attack, want hij zoekt Emrakul! Hij is alleen weer minder goed met Show and Tell omdat hij te ploegen is. Woodfall Primus is leuk met Sneak Attack, want hij sloopt 2 permanents en je houdt een 5/5 trample man! Maar wederom het removal-gevoelig argument. Ulamog, the Infinite Gyre is wel leuk omdat hij indestructible is, maar Annihilate 4 is in legacy vaak niet game-winnend genoeg. Bovendien is hij ook te ploegen.
Het wordt dus maar wachten op een functional reprint van Emrakul, the Aeons Torn, die het liefst ook nog blauw is zodat hij pitchbaar is voor Force of Will
Omdat de van Sneak Attack+Show and Tell+dikzakken je meestal 15-16 slots kost, kan je, naast je manasources, de rest van je deck volstoppen met disruptie en cantrips/tutors. Zeker Brainstorm is de nootjes in een Sneak Attack deck, omdat je nog wel eens Sneak Attack flooded kan raken. Het is dan heel fijn om de kaarten die je niet meer nodig hebt bovenop de leggen, om vervolgens met een fetchland te schudden.
Ook Intuition combineert goed met Sneak Attack, omdat je alle combo stukjes ermee kan zoeken! Bovendien schudden ze bij Emrakul en Progenitus weer terug, zodat een 2e Intuition opnieuw kan zoeken!
Ik zou zeggen, schaf nu je playset Sneak Attack aan! Of het nu voor je legacy deck is of voor je casual dragon Sneak Attack, het is een erg leuke kaart om mee te spelen!

Dat was het weer voor deze week. Ik hoop dat jullie hebben genoten van dit stuk! Reacties zijn meer dan welkom! Wie weet heb ik wel net die ene kaart over het hoofd gezien

Erwin

 Reactie plaatsen

Reacties 1-25 (31)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]
2-11-2011 08:04:00

Nice column
Een nadeel van Moat is ook wel Qasali Pridemage (en dat Merfolk sinds Coralhelm Commander niet meer scoopt tegen Moat).
Verder vind ik Hive Mind wat hoog staan, je hebt 6 mana of een Show and Tell nodig into dat ding plus nóg minimaal een kaart. That said, het was wel een sterk antwoord op de Misstep meta toen mensen er niet op voorbereid waren. (Sneak Attack staat obviously ook wat hoog, maar dat is je vergeven ).
Ik had zelf denk ik Sylvan Library wel bij de top-10 gezet, waarschijnlijk in plaats van Leyline of the Void; je moet zwart spelen voor LotV om het geen dode topdeck te maken en het mullen ernaar kan je ook best screwen. In de misstep meta was het wel het beste antwoord op Manaless Dredge (dat er niet van kon winnen), maar ik denk dat de meeste decks nu andere GY hate willen.
Ook zijn Exploration en Manabond wel een mention waard als enablers voor het lands deck. En idem voor Dream Halls, een zelfde soort kaart als Hive Mind alleen iets minder sterk.

2-11-2011 12:11:00

Bedankt voor de uitgebreide reactie!
Hive Mind is inderdaad nu misschien weer iets te langzaam, maar met Mental Misstep was die kaart inderdaad echt behoorlijk veel gespeeld! De reden dat ik Sneak Attack en Hive Mind zo hoog heb gezet is omdat het echt 2-card combo's zijn waar makkelijk een deck omheen te bouwen is, en ze redelijk moeilijk te haten zijn. Maar ik ben inderdaad wat biased
De Sylvan Library is ook zeker goed, maar wordt voor zover ik weet meestal als 1-off, en soms als 2-off gespeeld. Hij zat in mijn top 13 lijstje, maar ik moest toch wat eruit schoppen. Standstill zou misschien ook hoger kunnen.. Maar alle kaarten in min top 10 zijn volgens mij gewoon heel erg sterk. Misschien is Leyline inderdaad niet meer zo goed.. zeker omdat het een sideboard kaart is.

2-11-2011 12:53:00

Op de eerste plaats complimenten voor wederom een interessante colomn!

Weliswaar Vintage maar toch: Rune-Scarred Demon werkt ook top met Oath of Druids. Afgelopen vrijdag hier een toernooitje mee gespeeld. Erg prettig unrestricted Demonic Tutors

2-11-2011 14:24:00

Inderdaad! Erg handig om je Time Vault/Voltaic Key te zoeken!

2-11-2011 15:59:00

Weer hardstike leuk om te lezen.

2-11-2011 16:45:00

Ik vind dat zowel Hivemind als Sneak Attack te hoog staan. Jij kijkt in zekere zin door een gekleurde bril (doordat je Show & Sneak speelt). Feit is dat het deck net als Hivemind in de marge opereert. Ja leuk je hebt samen met Jan Top 16 van een GP gehaald. Prima resultaat maar daarmee is het nog geen deck to beat.

Ik vind dat je pas een kaart goed kan beoordelen als het in een meta gespeeld wordt waar er rekening mee gehouden wordt.
Mijn pet deck Imperial painter haalde in 1 keer ook GP Top 8, om daarom Imperial Recruiter in de Top 10 beste beesten te zetten klopt ook niet.

Ik vind pas dat je een kaart goed kan beoordelen als ie veel gespeeld wordt in een meta die rekening houdt met het deck waar het inzit. En dat is op dit moment nog niet het geval is mijn idee.

Verder leuke column daar niet van.

2-11-2011 17:28:00

Leuk column weer. Vooral dat ik moest lachen om de volgende zin:

"Het nadeel van Humility, is dat als je hem met Opalescence, Magus of the Moon, Urborg, Tomb of Yawgmoth, Painter’s Servant en een 2e Opalescence gaat combineren, iedereen hoofdpijn gaat krijgen."

2-11-2011 17:48:00

Jelmer, ik probeer volgens mij ook uit te leggen dat Sneak Attack en Hive Mind 2 kaarten zijn waar combo's mee te spelen zijn die behoorlijk moeilijk te haten zijn, waardoor ze zo sterk zijn. Een counterbalance is nog geen winconditie zodra hij ligt. Je hebt vaak zeeën van tijd om je Krosan Grip te vinden. Hetzelfde met andere enchantments. Als iemand een Sneak Attack+rode mana heeft is het meestal gedaan, net als een Hive Mind+ pact.
Dit zijn dingen die mij zijn opgevallen tijdens de GP. Ookal speelden mensen haat in hun mb/sb, ze konden er vaak nog steeds weinig aan doen.
Oh, wist je dat bijna elk wit deck een singleton Karakas speelt als anti-Emrakul? De metagame houdt dus wel degelijk rekening met Emrakul decks, en Hive Mind en Sneak Attack zijn precies dat..

2-11-2011 20:22:00

"Ookal speelden mensen haat in hun mb/sb, ze konden er vaak nog steeds weinig aan doen"

Zodra het een deck wordt wat door een substantieel deel van de meta gespeeld wordt gaan mensen er ook Specifiek SB slots aan wijden. (Angel’s Grace vs Hivemind bijvoorbeeld) Ook vs Show & Sneak is vast wel goed te haten.

Feit blijft dat het nog geen deck is wat een groot deel van het veld speelt dus krijg je er ook nog geen specifieke haat tegen. Volgens mij was dit de eerste keer dat Show & Sneak Top16 haalt op een GP.
Verder heeft het in het afgelopen jaar 1 keer een toernooi gewonnen van 50 man.

Op de GP werd het deck net zo vaak gespeeld als Elf Combo en net iets meer dan High Tide. Ik denk niet dat er veel mensen specifiek tegen die 2 decks slots in hun Sideboard hebben afgestemd. Dat zelfde zal ook gelden voor Hivemind en Show & Sneak (Voor hivemind geldt zelfs dat het minder dan 1% was)

Dit was de top 10 aan meta van de GP:

Reanimator 8.50%
Ad Nauseam Tendrils 6.50%
Merfolk 6%
Maverick (GW beatdown/control with Aven Mindcensor) 5.50%
UW Stoneforge (two of them splashing red, two of them splashing black) 5.50%
Burn 5%
Canadian Threshold with Delver of Secrets 4.50%
Zoo 4.50%
Affinity 3.50%
UB Snapcaster Control 3.50%

Ergo dit waren dus de decks die mensen verwachten... en dus ook hun SB er op samenstellen.

En Karakas wordt niet alleen om Emrakul gespeeld... Maar dat wist jij vast ook wel

2-11-2011 23:58:00

Als je dat lijstje even door trekt:
Reanimator 8.50%
Ad Nauseam Tendrils 6.50%
Merfolk 6%
Maverick (GW beatdown/control with Aven Mindcensor) 5.50%
UW Stoneforge (two of them splashing red, two of them splashing black) 5.50%
Burn 5%
Canadian Threshold with Delver of Secrets 4.50%
Zoo 4.50%
Affinity 3.50%
UB Snapcaster Control 3.50%
BUG 3%
Junk 3%
Team America 3%
Sneak Attack 2.50%
Elves 2.50%

Sneak Attack staat echt net buiten die top 10. Dus dat is geen argument..
En dan een vraag aan jou: Welke enchantments werden er maindeck gespeeld door de decks die meer play zagen dan Sneak Attack? Animate Dead voor zover ik weet. Een one-off Sylvan Library in Maverick en zoo misschien? En daarna?
Volgens mij is dat toch echt Sneak Attack, die meer play zag dan Bridge from Below

3-11-2011 13:49:00

Erwin,
Weer een goed artikel, waar ik (wij ) iets van kunnen opsteken. Jammer dat er een kleine discussie onstaat over de nummer 1. Voor mij gaat het om de uitleg bij de kaarten en zelf bepaal ik wel of ik een kaart wel of niet in mijn deck speel. Hopelijk gaan meer ervaren spelers hun ervaringen met decks, kaarten bespreken op forum.
Vriendelijke groeten
jan

3-11-2011 14:04:00

Ik ben het wel een beetje eens met Jelmer in dat de top 10 opvallend gevormd is door je eigen ervaringen.
Ik vind ook dat dit soort lijstjes niet gebaseerd horen te zijn op resultaten van de laatste gp ofzo, maar op een langere geschiedenis mogen steunen.

3-11-2011 14:12:00

Ik ben benieuwd welke enchantments dan volgens jullie hoger moeten staan. Als ik het zo zie zijn er momenteel in Legacy niet veel meer gespeelde decks die om enchantments draaien. Of Counterbalance niet hoger moet, kan je denk ik wel over discussieren, maar verder?

3-11-2011 15:55:00

Michel haalt me de woorden uit de mond. Jullie zeggen dat ik het baseer op eigen ervaring, en dat ik daardoor een vertekend beeld heb. Maar ik hoor verder niets over wat dan de top 10 zou moeten zijn. Ik heb gewoon gekeken op mtgpulse.com, waar ik een lijstje heb opgesteld van de enchantments die gespeeld worden. De 3 meest gespeelde, en best presterende zijn gewoon Counterbalance, Sneak Attack en Hive Mind, had ik het idee. Nou zijn Sneak en Hive mind meestal insta wins wanneer ze op tafel liggen, en zorgt Counterbalance voor een softlock. Hierom heb ik Counterbalance op 3 gezet. Ik heb zowel Sneak Attack als Hive Mind zelf gespeeld, en uit tests beviel ons Sneak Attack gewoon veel en veel beter, waardoor ik die ook hoger waardeer dan Hive Mind, maar dat zou ook andersom kunnen.

3-11-2011 16:21:00

Mijn voornaamste punt van kritiek is eigenlijk dat je eerst in de breedte gaat door vintage enchantments te bespreken en dat je lijstje van legacy dan vrij beperkt is en enkel gebaseerd op een snapshot van enchantments die in huidige decks zitten.
Je honorable mentions zijn leuk, maar juist omdat je eerst vintage bespreekt te pover imo. Ik zou daar in ieder geval de tijd/ruimte genomen hebben om enchantments te bespreken die nu misschien niet meer zo invloedrijk zijn, maar wel een belangrijke rol gespeeld hebben in de geschiedenis van Legacy of gewoon merkwaardig zijn op zich.

Wat imo op zijn minst vernoemd had mogen worden:
Survival of the Fittest, het deck Enchantress, het vreemde enchantment dat Sarcomancy heet, de hoogdagen van MUC met B2B (al wordt die wel even vermeld), Carpet of Flowers als tech in combo, het opduiken van combodecks met Pattern fo Rebirth en tot slot misschien een lijstje met veel gebruikte sb-kaarten zoals Energy FLux, Propaganda/Ghostly Prison, Rule of Law/Arcane Laboratory, Serenity, etc etc.

Een opsplitsing in sb/mb kaarten en van elk een lijstje had bvb wel leuk geweest. Dit zou denk ik ook gemakkelijker geweest zijn om in te delen/te rangschikken. Bij mb kaarten bvb hoort Standstill echt wel in de top10 te staan. Ondanks dat de kaart momenteel niet zoveel gespeeld wordt, heeft het hele archetypes een naam gegeven en is echt wel belangrijk geweest.

Daarbuiten zou mijn rangschikking gewoon wat anders zijn, Aluren bvb wat lager (evenals Leyline), Standstill in de top10 en CB wellicht op 1.

3-11-2011 16:34:00

Hoe kan survival nou in het lijstje staan als die niet eens mag in legacy momenteel. Deze column gaat over de top 10 legacy enchantments op dit moment, niet over een all time top van enchantments. Misschien heb jij een idee voor een andere column en die zien we dan graag tegemoed. misschien iets van de geschiedenis van legacy oid, met de hele verschuiving van decks en metagame. Lijkt me interessant om te lezen. We leuk dat er weer wat meer discussie is bij de columns trouwens.

3-11-2011 16:43:00

Rith, het is een top 10, geen column over ALLE enchantments en archtypes in legacy.


Waar ik je gelijk geef:
Pattern of Rebirth, deze kaart vormt inderdaad een nieuw deck in legacy, wat ik over het hoofd heb gezien.
Standstill. Ik zat uiteindelijk met 12 enchantments, waar ik vond dat Standstill, door zijn gebrek aan play op het moment, naar de honorable mentions moest verhuizen. Ik vind Standstill ook heel erg sterk maar dat zijn de 11 enchantments die erboven staan ook..

Waar ik je ongelijk geef:
Survival of the Fittest wordt al uitgebreid besproken bij de banned kaarten.
Sarcomancy heeft in mijn ogen totaal geen nut om genoemd te worden.
Het deck type enchantress heeft in mijn ogen niets te maken met een top 10 van enchantments.
Ik geef Back to Basics al een eervolle vermelding. Als ik de geschiedenis van élke kaart erbij moet gaan nemen dan heb je een boekwerk vol.
Carpet of Flowers, echt nog nóóit van gehoord. Ik geloof je meteen dat hij wel eens play heeft gezien. Maar dat maakt hem in mijn ogen niet belangrijk genoeg om te vermelden.
Het lijstje met sb opties: Nogmaals, het is een top 10, geen lijst van ALLE kaarten in magic.

Wat ik heb gedaan is de in mijn ogen belangrijkste en krachtigste enchantments in legacy te noemen. Dit waren de kaarten die afgelopen seizoen het meest in decks opdoken, en het krachtigste effect hebben.
Aluren is een mooi voorbeeld van een kaart die nu niet echt gespeeld wordt maar vroeger wel, en gewoon een heel krachtig effect heeft.

Dus nogmaals: Dit is een top 10, geen lijst van ALLE legacy waardige enchantments. Anders had mijn column wel geheten: Enchantments in legacy, en dan hadden er een aantal van jouw punten in terug kunnen komen, zoals het decktype enchantress, main en sideboard enchantments, aura's, world enchantments, enz.

3-11-2011 16:44:00

Ik speel Standstill.. *pruillip*

3-11-2011 16:48:00

Ok, dat je die insteek neemt daar kan ik inkomen. Maar zoals ik al aangaf, vind ik het dan vreemd dat je eerst op vintage ingaat.

Misschien is het een kwestie van smaak, maar je column gaat toch echt over Legacy. En dan zou ik de verbreding liever ingevuld zien met kaarten die relevant waren in Legacy of enkel in Legacy play gezien hebben dan het stuk over Vintage.

3-11-2011 16:53:00

Dat eerste stuk gaat ook met name om het feit dat de kaarten gebanned zijn in legacy, niet zo zeer dat ze vintage zijn. Om aan te geven dat er behoorlijk broken enchantments in magic te vinden zijn.
Ik dacht dat het wel leuke additional info zou zijn, dus daarom heb ik dat erin verwerkt Bij een volgende top 10 probeer ik weer een andere introductie.

3-11-2011 18:09:00

vintage/legacy discussie snap ik wel, met name ivm de titel van de column.

Maar daarnaast wil ik er toch graag ook even op wijzen dat er welliswaar suggesties en meningsverschillen kunnen zijn, maar dat de schrijver van de column er uiteindelijk wel zijn tijd in steekt en beslist wat hij neerschrijft. Persoonlijk vind Erwin zijn stukjes behoorlijk goed onderbouwd en erg leuk om te lezen (en uiteindelijk gaat het daar toch om - verbeter mij gerust indien dat een totaal misverstand zou zijn). Iedereen die vindt dat het drastisch anders moet staat natuurlijk vrij zijn eigen column te beginnen nietwaar? en over welke kaarten de 10 beste zijn, dat is altijd een leuke discussie en daar is natuurlijk ook geen absolute waarheid te halen (al zijn er weinig argumenten pro grizly bears). After all: de gustibus et coloribus non disputandum est... om maar te zeggen: iemand verwijten dat hij zijn keuzes maakt naar eigen ervaring en smaak... dat is toch wat kortzichtig, met alle respect natuurlijk

3-11-2011 18:58:00

Discussie bij een column met een top 10 of een duidelijke mening erin is denk ik onvermijdelijk. En vaak is de discussie die er op volgt minstens zo interessant als de column zelf.

3-11-2011 19:30:00

velly tlue

In die droomhand met die 5 leylines, hoort zeker die Singularity Leyline niet, want die maakt de 2 Leyline of the Voids/Sanctity stuk :')

Haha, helemaal gelijk! Ik had een random leyline genoemd, maar laat dit net die ene zijn die niet kon

5-11-2011 21:55:00

Post dat daar..? Denk dat je het verkeerde stuk te pakken hebt ^^

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  1 2  [volgende] [laatste]