Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Kaart van de Dag 5 Arcbound Crusher

Scroll: [boven|reacties|beneden]
6-9-2011 07:31:00

Goeiemorgen, vandaag gaan we maar weer een kaart bespreken. Veel mensen vroegen of ik een keer een deck kon bouwen, dus dat wil ik hier eerst even oefenen qwa tekst opbouw. Ik gebruik een deck van mezelf hier om een beetje een idee te krijgen hoe ik dit het beste kan verwoorden.

De keycard is: Arcbound Crusher



RulingArcbound Crusher
Artifact Creature - Juggernaut 0/0
Trample
"Whenever another artifact comes into play, put a +1/+1 counter on Arcbound Crusher."
Modular 1 (This enters the battlefield with a +1/+1 counter on it. When it's put into a graveyard, you may put its +1/+1 counters on target artifact creature.)

Klinkt simpel, hoe zit dat dan met Wither/infect?

9/25/2006 If an Arcbound creature gets enough -1/-1 counters to make its toughness 0 or cause the damage on it to now be lethal, the Modular ability will still give another artifact creature a number of +1/+1 counters equal to the number the Arcbound creature had before it got -1/-1 counters.

Dus hij komt in het spel als 0/0 met een +1/+1 counter. Als er een artifact in het spel komt aan jou kant of aan de opponent's kant van het spel, krijgt hij een +1/+1 counter en als hij dood gaat door lethal damage of een sacrifice, MAG je zijn +1/+1 counters naar een target artifact creature door geven. Als hij dood gaat aan -1/-1 counters gaat alleen zijn eerste +1/+1 counter door.

OK Arcbound Crusher is een artifact dus kan met elke kleur worden gespeeld, maar hij heeft modular, en werkt dus met counters. Ik speel hem daarom met blauw omdat daar een paar leuke proliferate kaarten in zitten. Proliferate betekent dat je voor elke counter die op een kaart ligt er nog 1 bij mag leggen. Dus een Arcbound Worker begint met 1 +1/+1 counter, en krijgt er dan dus nog 1 bij. Maar ook Darksteel Reactor als er 1 charge counter op ligt mag je er weer 1 bij leggen.
Het maakt je dus niet zo erg uit dat je creatures dood gaan want dat betekent dat je andere creatures sterker worden.

Het DeckArcbound Crusher is de keycard dus die moet 4x erin



4xArcbound Crusher

De Crusher heeft modular en daar baseren we dus dit deck op, aangezien alleen artifacts modular hebben hoeven we niet zo heel erg op zijn 2e ability te letten.
Is er niet een soort Lord voor modular, ja Arcbound Overseer. Een modular creature dat al begint met 6 +1/+1 counters en aan het begin van je beurt mag je op elk modular creature een +1/+1 counter leggen.
We spelen deze 2x vanwege de hoge manacost van .



2x Arcbound Overseer

Deze 2 zijn nog lang niet genoeg om snel creatures sterker te maken. Een niet modular creature deze keer, Steel Overseer. Deze is erg leuk doordat je zelf bepaald wanneer je die +1/+1 counters wilt verhogen. Ik doe dit altijd het liefst aan het eind van mijn opponent's beurt zodat ik deze nog wel kan gebruiken om te blokken in nood.
is een erg lage mana cost, maar hij heeft geen modular, en daar moeten we er zoveel mogelijk van verzamelen daarom:



3x Steel Overseer

Je wilt natuurlijk veel modular creatures hebben, en het liefst zo snel mogelijk. Arcbound Worker Werkt daar perfect voor. en een modular creature met 1 +1/+1 counter.
Voor zo'n lage manacost, en geen zorgen over dat hij dood zal gaan, vandaar 4x.



4x Arcbound Worker

Er is nog meer van dit kleine grut maar dan met flying, een heerlijke evasion die door mensen in mijn playgroup vaak word overkeken. Arcbound Stinger voor mana een modular 1 creature met flying, dat snel zal groeien, gaat er zowiezo in.
een flying 1/1 creature dat snel zal groeien, die willen we dan ook wel 4x spelen.



4x Arcbound Stinger

Tot nu toe maakt elk creature hier de Arcbound Crusher sterker, alleen al omdat het artifacts zijn. Dan gaan we nu eens kijken naar non-creature artifacts die hem sterker maken. Zoals bijvoor beeld Contagion Engine de grote versie van Contagion Clasp.
Deze zorgt ten eerste voor removal door -1/-1 counters te leggen op elk creature van de opponent en voor proliferate, proliferate again. dus creatures van de tegenstander worden snel zwakker en jou creatures steeds sterker, ideaal.
Ik kon deze kaart maar 1x vinden maar wil hem eigenlijk 2x spelen vanwege de removal en de snelle groei van de creatures, dat is mij zeker die wel waard.



2x Contagion Engine

Een kaart waar ik een enorme fan van ben is Energy Chamber. Een kaart die onze goede vriend Lookky al had beschreven. Hij geeft elke beurt een +1/+1 counter of charge counter aan een artifact creature van jou, sterker nog hij MOET een +1/+1 of charge counter geven, wat erg handig is als je zo vergeetachtig bent als ik. Daarintegen als jij niks hebt om die counters op te leggen MOET je ze op die van je tegenstander leggen en dat zou erg zonde zijn.
Vandaar deze kaart maar 2x.



2x Energy Chamber

Throne of Geth werkt natuurlijk geweldig met al je modular creatures inclusief Arcbound Workers sacrificen om te proliferaten EN de counters van je Worker naar je Crusher over te brengen. Leuke side note misschien, je mag hem zelf ook sacrificen om te proliferaten. Ook als jij geen creatures hebben liggen maar wel een Energy Chamber en een Contagion Engine, verslap die creatures van de tegen stander dan met Throne of Geth
Omdat deze kaart alleen in bepaalde situaties handig is, speel ik hem maar 2x. En mocht jij geen creatures hebben liggen maar wel een Energy Chamber en een contagion engine, verslap die creatures van de tegen stander dan met Throne of Geth



2x Throne of Geth

Zo, even kijken wat er tot nu toe in dit deck zit:

4x Arcbound Crusher
2x Arcbound Overseer
3x Steel Overseer
4x Arcbound Worker
4x Arcbound Stinger
2x Contagion Engine
2x Energy Chamber
2x Throne of Geth

Dat zijn al 23 kaarten. Dit wil je natuurlijk snel kunnen spelen, dus we doen er wat card draw in. Thoughtcast bied zich mooi aan in dit deck door de affinity for artifacts daar je erg veel artifacts speelt en dus al snel voor 2 kaarten mag pakken.
Ik kan hier al 2 kaarten mee mag pakken dus speel ik deze 2x.



2x Thoughtcast

Een andere leuke kaart die ik besprak in de booster van de week is Ichor Wellspring. Deze speel ik om meerdere redenen, ten eerste omdat het een artifact is, dus Arcbound Crusher word er sterker door. En als ik hem sacrifice met Throne of Geth mag ik nog een kaart pakken en proliferaten. Zo krijg ik 2 +1/+1 counters en 2 kaarten voor .
Maar Throne of Geth zit er niet zovaak in dus speel ik deze 2x.



2x Ichor Wellspring

Wat is een artifact deck zonder de meester van artifacts? Tezzeret the Seeker hoort hier dan ook wel bij, al is het alleen vanwege de flavor. Met zijn +1 ability kun je met Steel Overseer alles nog even 2 extra +1/+1 counters geven. en zijn -? zorgt er natuurlijk voor dat je alles kan vinden wat je nodig hebt.
Tezzeret is erg duur in mana cost en omdat er maar 1 tezzeret kan liggen speel ik deze ook maar 1x.



1x Tezzeret the Seeker

Ik had het over blauwe proliferate kaarten, dus die zal ik nu dan maar bespreken. Steady Progress is een leuke en je mag een kaart pakken, maar is hij beter dan Fuel for the Cause? Ik breek hier al weken mijn hoofd over.
Daarbij heb je natuurlijk nog Thrummingbird, maar die speel ik in ieder geval niet, ten eerste het is geen artifact, en daarbij doet hij te wienig damage.



Dan de mana base van dit deck. Seat of the Synod 4x erg leuk om een gratis artifact te spelen en dus een gratis +1/+1 counter te krijgen en ook opzoekbaar met tezzeret. Omdat we veel kleurloze mana spelen hebben we sinds mirrodin Cloudpost die voor elke locus in het spel, dus als je er 4 hebt liggen geeft ieder mana. Maar nu we weer terug zijn in mirrodin zijn er daar wat dingen verandert, en is er een nieuw Land(schap) Glimmerpost die voor leven zorgt als hij in het spel komt, en als je alle locus hebt liggen geeft elke Cloudpost je wat zorgt dat je erg snel je spells kunt spelen.

ConclusieDe rest van mijn deck weet ik niet of ik dit zo wil spelen. Ik wil volgende week vrijdag mee doen aan een legacy toernooi en dan kan Tolarian Academy er bijvoorbeeld al niet meer in. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het legacy waardig maken van dit deck. Geef alstublieft ook de redenen waarom ik iets erin of eruit moet halen.

CreditsMijn playgroup die mij veel hebben geholpen om dit voor casual in elkaar te zetten, ik mis jullie sinds de verhuizing! En zoals gewoonlijk Lookky voor alle hulp die hij me heeft gegeven.

 Reactie plaatsen

Reacties (17)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
6-9-2011 08:12:00

Tip: niet meedoen aan een Legacy toernooi met dit deck. Het ziet er uit als een leuk deck, maar Legacy vraagt om zeer geoptimaliseerde decklijsten die je (zeker als je begint) vaak beter van een bestaande lijst kan over kan nemen/spelen. De grootste lol die je kunt halen uit toernooi formaten is het spelen om het winnen, dus heb je ook een deck nodig dat je dat laat doen omdat je anders zo finaal uit de competitie gestompt wordt (en hoogstwaarschijnlijk geen lol zult hebben).

- Ik vind de deck-bespreking wel leuk, maar enkel een deckbespreking voelt wat kaal aan. Misschien kan je zoiets aanvullen met een aantal voorbeelden van casual matches (hoewel dat wel veel typwerk oplevert )? Anders voorbeeld situaties waarin jij goed gebruik kon maken van de synergie in jouw deck.
- Ik mis een deckoverzicht/de decklijst in zijn geheel, als je die er nog aan toe zou kunnen voegen, zou ik dat zeker doen! Ben wel benieuwd naar het totaalplaatje namelijk
- Decksuggesties (naar zoals het er nu uit ziet): Phyrexia’s Core/Tezzeret’s Gambit i.p.v. Steady Progress/goedkope creature removal of some sort (Contagion Clasp/Narcolepsy)/wat meer artifact creatures (zodat je een totaal van minimaal 24 artifact creatures hebt)/Skeleton Shard/Vault Skirge (mooi target voor al die +1/+1 counters als er iets dood gaat)/meer Energy Chambers (je kunt namelijk ook charge counters op je eigen artifact land neerleggen, mocht je ECHT geen target hebben). Minder/geen Fuel for the Cause (die is gewoon erg traag, dan loop je de belangrijke dingen om te counteren mis).

Mocht je deze post nog aan kunnen vullen, zou ik dat zeker even doen. Vooral met je decklijst !

6-9-2011 10:20:00

ik had een decklist, maar ben gisteravond met Lookky gaan kijken wat ik moest veranderen om het legacy worthy te maken, zoals bijvoorbeeld Mental Misstep erin. maar ik zal even proberen mijn oude idee in een lijst te zetten, over 10minuten moet hij er wel bij staan.

Je zegt dat fuel te duur is, maar raad me wel tezzeret's gamble aan? beetje dubbel of ben ik nog niet wakker?

bedankt voor het lezen! ook iedereen die neit comment maar wel leest!

6-9-2011 10:29:00

@beeblz Done!

6-9-2011 14:01:00

Decksuggesties:
Pas op dat je je niet overfocust op hoe-maak-ik-alles-groter kaarten. Gebruik ook kaarten om het casten van Artifacts goedkoper te maken, zoals Etherium Sculptor en Semblance Anvil, ook voor het geval je weinig land trekt.

6-9-2011 14:58:00

Hmmm als ik Semblance Anvil imprint met Arcbound Worker worden dan artifacts EN creatures goedkoper?

6-9-2011 15:05:00

Ja

6-9-2011 16:17:00

Sowieso zijn de Tezzeret's Gambit en de Fuel 2 verschillende kaarten. Ik stelde de Fuel dan ook voor ipv die Steady Progress (omdat hij je een extra kaart laat rapen). Fuel for the cause is een te slome counterspell. Je wilt niet pas vanaf beurt vier dingen kunnen counteren en je wilt ook niet steeds 4 mana achter de hand houden om dingen te kunnen counteren. Nogmaals, sit deck kan je wel Legacy legal maken, maar of het effectief is om te spelen is de vraag. Het antwoord op die vraag is ''Nee''. Ga het wiel niet proberen opnieuw uit te vinden, helemaal niet als je ervaring met Magic/het bouwen van decks (voor een bepaald format) nog in zijn kinderschoenen staat. Wil je artifacts spelen in Legacy? Zoek dan naar een Affinity lijst en bouw die.

Official Rules Advisor ~Jop~ (39) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
6-9-2011 17:22:00

je hoeft de counters van je Energy Chamber niet op een artifact van je tegenstander te leggen, je kan ze ook op Energy Chamber zelf leggen, ze hebben dan geen nut, maar je geeft je tegenstander geen voordeel

Tom (30) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
6-9-2011 17:39:00

Die hebben wel nut als je er een Power Conduit naast speelt Die speelde ik 1 of 2 keer in een soortgelijk deckje van me.

6-9-2011 18:51:00

@tom Ja die had ik ook, maar werkte niet bepaald snel genoeg.

@Beeblz ok, heb jij toevallig een link met legacy decks?

6-9-2011 19:02:00

Arcbound Ravager is een redelijk makkelijke keuze voor arcbound. Arcbound Fiend is wel aardig voor evasion.

6-9-2011 19:54:00

Ja maar Arcbound Ravager zit niet in mn budget

6-9-2011 20:31:00

Als je het budget wilt houden, dan wordt het sowieso moeilijk om met een goed Legacy deck te komen.

6-9-2011 21:13:00

nja 1 kaart voor 15 euro vind mijn portomonnee niet cool.

6-9-2011 21:43:00

Dat is ook zeker begrijpelijk.

6-9-2011 22:55:00

@ Loekie

Google is je vriend. hier dit is ook een aardig startpunt, waar je veel verschillende indrukken op kunt doen. Als je Legacy wilt gaan spelen, moet je er wel in investeren. Het voordeel is dat je investering 'tijdloos' is (zolang mensen Legacy blijven spelen), omdat je deck nooit uit zal roteren zoals bij bijvoorbeeld Standard (T2) en Extended dat het geval is. Zelfs de meest budget builds zullen toch wel rond een euro of 150-200 liggen. Goblins (zonder Wastelands), LEDless Ichorid, Elf combo en Affinity zijn volgens mij de meest budget decks waarmee je fatsoenlijke resultaten kunt boeken in Legacy.

6-9-2011 22:59:00

@ Iedereen:

1. Zucht.
2. Op mijn PP is een mooie link te vinden naar de top 10-Legacy decks Het is misschien niet helemaal meer up 2 date, maar zeker niet onintressant om te lezen!

Scroll: [boven|reacties|beneden]