Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Tuck you! Das pech: Commander weg!

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2
10-8-2011 20:05:00



Tuck you!Condemn, Oblation, Hinder, Spin into Myth, die hadden we al. Chaos Warp en Spell Crumple zijn er sinds de Commander decks bij gekOmen. Wat is het precies dat deze kaarten met elkaar gemeen hebben? Wat maakt het dat ze voor zulke sneue gezichten zorgen aan de tafel wanneer er Commander word gespeeld?

Kort samengevat: iemand speelt zijn general, jij speelt hier een Hinder op. Het effect is dat deze general nu onherroepelijk het deck van de speler in gaat, en er geen mogelijkheid is waarop deze nog terug kan komen in de Command zone. Das pech: commander weg!


Als we nu een regel van Commander erbij pakken:
"If a Commander would be put into a graveyard or Exile from anywhere, its owner may choose to move it to the command zone instead."

Of te wel; wanneer je general dood gaat door bijvoorbeeld een Damnation, of geëxiled word door bijvoorbeeld een Path to Exile, dan heb je de keuze om deze naar je Command zone te verplaatsen. Met kaarten zoals Condemn, Hinder en Chaos Warp is deze mogelijkheid er niet. En wat dat betreft gaan deze compleet tegen het principe van Commander in; namelijk het ter beschikking hebben van je general, ten alle tijde.


Stel je speelt met Zur the Enchanter als general, dan ligt je deck vaak compleet lam als je general weg is. Nu is dit wel een van de potentieel meest gemene generals die er is, dus doorgaans word het bij deze niet als erg ervaren. Maar je kan ook Borborygmos spelen, met allemaal rode en groene beuk beesten en lekker de Timmie uithangen. Als je dan aanvalt en je enorme Borbory verliest is dat vrij Lullig. Je hebt waarschijnlijk weinig tot geen tutors in je deck, je zit in topdeck mode, en na een mass removal spell ben je klaar voor de slacht. Waar je eigenlijk altijd nog je Commander zou moeten hebben om op z'n minst mee te kunnen chumpblocken totdat je niet genoeg mana meer hebt.

Dat is ook meteen het argument voor en tegen tuck kaarten. Je kan er zeer nare generals mee weghalen waar niemand echt om zal rouwen en waar de speler zelf nog wel begrip voor kan opbrengen. Maar je kan ook de general tucken van de beginnende speler. De speler die net met z'n zuur verdiende centjes een commander heeft aangeschaft die een leuk plaatje had. De speler die net tot 100 kaarten kon komen met alles wat hij of zij had liggen.

Is dat dan leuk?


Dat is mijn vraag aan jullie, is dit leuk?

En om hierop door te gaan; hoe ga je hiermee om binnen je speelgroep? Word tuck veel gespeeld of niet? En als het veel gespeeld word, heb je hier je deck aan aangepast? En hoe doet de rest van je speelgroep dit?


Je kan in de EDH Catalogus per kleur alle tuck kaarten vinden


Afsluitende mijn eigen ervaring:
Bij ons in de speelgroep word tuck niet tot nauwelijks gespeeld, uitgezonderd een enkele Condemn. Zelf speel ik bijvoorbeeld wel Chaos Warp en Oblation, maar ik heb deze (nog) niet gespeeld op een general, en ik zal dit ook altijd proberen te voorkomen. Op dit moment zal ik er dan ook niet tegen zijn, omdat dit nog niet nodig is. Maar wanneer het zover is gekomen dat ik het gevoel krijg mijn eigen decks aan te passen hiertegen, dat ik Worldly Tutor ga spelen in ieder groen deck om mijn Commander weer te kunnen vinden. Wellichtt dat ik hier dan anders over denk

 Reactie plaatsen

Reacties 26-30 (30)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2

@marin
"@Koen:
Tuck zorgt ervoor dat je enge generals niet 6x hoeft te slopen voordat je er vanaf bent, maar dat dit effectiever en sneller kan. Bedoel, ik word er niet vrolijk van als ik voor de 3e keer in een potje m'n removal spel moet gebruiken op bijv Seshiro van Martijn omdat hij er telkens maar z'n snakes mee blijft boosten en kaarten blijft pakken.

Door tuck zou dit dan niet hoeven. Ik vind je 'ze worden duurder' argument dan ook niet echt sterk."

Je weet hoe ik persoonlijk denk over tucken, en dat het me ook niet veel uit maakt. en dat ik zowel een voor als tegenmening over tucken heb. Echter vind ik het bovenstaande argument zwak, (vooral omdat het over MIJN Seshiro gaat). Vind je het in een casual format te rechtvaardigen om een generaal, de belangrijkste kaart van het deck permanent te laten verdwijnen. Het hoofddoel van EDH is een deck maken rond je generaal en EDH geeft je ook de mogelijkheid je generaal meerdere keren terug te halen. Met tuck effecten haal je die automatische mogelijkheid, en ook de essentie van Commander, helemaal weg. Ik denk niet dat een sterke generaal altijd tucken rechtvaardigt

17-8-2011 08:33:00

Ik noemde Seshiro puur even als voorbeeld. Misschien is het inderdaad wel gemeen en tegen de essentie van EDH in om iemand z'n general helemaal weg te halen. Maar daarentegen, als je general echt zo belangrijk is voor je dan kan je hier wat tegen doen. Je wil dan ook niet dat iemand een Treachery erop speelt. Dus kan je bijv Lightning Greaves spelen om hem te beschermen. Of juist High Market zodat je altijd de mogelijkheid hebt om hem te sacrificen. En dan heb je ook meteen bescherming tegen tuck effects.

Nogmaals, ik begrijp volkomen je standpunt en ben het er opzich ook wel mee eens dat een general helemaal weg halen een beetje tegen het idee van EDH in gaat. Maar ik vind wel dat je je er prima tegen kan beschermen en dat hoeven echt geen speciale kaarten te zijn. Dat zijn kaarten die altijd nut hebben.

Official Judge Mark (337) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
17-8-2011 10:55:00

Wat volgens mij het belangrijkste punt is, is dat sommige decks keihard gebruik maken van het feit dat hun Commander *altijd* beschikbaar is. En soms is de enige manier om dat aan te pakken de Commander te tucken.

En daar zal die speler zich dan weer tegen gaan beschermen. Logisch toch?

Ik vind dat je een Commander niet moet tucken als dit niet nodig is. Maar soms is het wel nodig

Wat ik al wel zei. Ik ben niet tegen tuck kaarten. Ondanks dat commander een casual format is doet toernooigang en meer hardcore gamers het format goed, en daarbij horen de voor het format meer competetive effecten als tucken...

18-8-2011 11:30:00

Generals zijn leuk, maar bij onze spelersgroep is bijna niemand zn deck afhankelijk van zijn general omdat je dit nog wel eens tegen komt.

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2