Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Toernooiwaardig?

Scroll: [boven|reacties|beneden]
9-12-2007

Toernooiwaardig?

Met een paar klikken van de muis en wat gerammel op mijn toetsenbord, komt de onzekerheid van enkele Nedermagic-gebruikers naar boven. Enkelen zouden namelijk graag willen weten of hun deckje toernooiwaardig zou zijn. Hoe hard het misschien ook klinkt, meestal is dit niet het geval. Sommigen zijn verre van toernooiwaardig, een ander heeft misschien nog een duw in de juiste richting nodig. Ik wil degenen die twijfelen over hun deck helpen over hoe ze hun deck misschien toernooiwaardig willen maken. Ik beperk me hier tot voornamelijk twee formats: Vintage en Legacy. Hetgene wat ik zeg geldt ook voor Extended en Standard, maar omdat we net aan het begin zitten van een nieuw block, is er nog niet heel veel bekend over de baanbrekende decks in Standard en op dit moment is Extended redelijk dood in Nederland. Ook omdat Standard sneller verandert dan de andere formats, is het ook lastig om er iets dieper op in te gaan. Ok, ik geef toe: het feit dat ik het format niet speel draagt ook zeker bij dat ik het niet behandel.

De decks hier op Nedermagic die zich afvragen of hun deck toernooiwaardig zijn, zijn te verdelen in 2 groepen: de decks die het leuk doen tegen hun vrienden (aka keukentafelmagic) en de decks die een variant zijn op een netdeck die ze ergens gevonden hebben.
Beide soorten decks zou je toernooiwaardig kunnen maken (of zijn het zelfs al) als je de volgende stappen doorloopt:


Hoe maak ik mijn deck toernooiwaardig:
--------------------------------------------------------------------------------
Stap 1: Weet ik wat er in gebeurd in het format wat ik wil gaan spelen.

Of het nou Vintage, Legacy, of Extended is; er zijn altijd bepaalde decks die goed presteren. Er komen enkel veranderingen doordat of de DCI ingrijpt (restrictions of bannings uitroepen), of doordat er een bepaalde kaart of "mechanic" het wel erg goed blijkt te doen (bijv. Dredge of Tarmogoyf). Op dit moment (december 2007) zijn er redelijk wat Legacy toernooien geweest, met als hoogtepunt het NK. Hieruit kan je afleiden dat er enkele decks toch echt wel tot de top behoren: Thresh-achtigen, Landstill, Loam-decks en snelle combo als bijv. TES en Belcher. Ongeveer een half jaar geleden behoorde Vial-Goblins tot de top, sterker nog: vele beschouwden het als het "deck-to-beat". Maar door een verandering (vnl. de Tarmogoyf) zie je het deck niet zo heel veel meer.
Als je je dus afvraagt of jouw deck het goed zal doen op een Legacy-toernooi, denk dan aan het volgende: Hoe goed zal mijn deck het doen tegen de top-decks? Kan het tegen de control van bijv. Thresh of Pikula of de snelheid van TES.
Voor Legacy is er een goede site: www.benelegacy.nl. Deze houdt de status van Legacy in Nederland en België goed in de gaten.

Ook voor Vintage zijn er altijd van die "no-brainers"-vragen. Het is niet zo dat je alleen kan winnen als je de volle P9 hebt, met daarnaast je setje Mishra’s Workshops, Bazaar of Baghdads, Mana Drains of Library of Alexandria. Je moet je echter wel realiseren dat een groot gedeelte van de mensen die Vintage-toernooien speelt die kaarten WEL gebruiken. Wat doe je als je tegenstander zou beginnen met
Tinker->Darksteel Colossus. Of als je in zijn tweede beurt een lock om je oren krijgt dmv Smokestack en Crucible of Worlds. Ook Goblin Welder, Ichorid,Quirion Dryad (aka GAT), Goblin Charbelcher, Oath of Druids (hoewel dit tegenwoordig geen topdeck meer is), "Deeznoughts" (Phyrexian Dreadnought icm Illusionary Mask en TPS (een storm-combo deck die Tendrils of Agony als kill gebruikt) zijn dingen waar je altijd rekening mee moet houden als je Vintage wil gaan spelen.
Er wordt vaak gezegd dat er op Vintage-toernooien alleen maar "turn-1-kills" voorkomen. Dit is zeer overdreven. Ja, het komt voor, maar dat geldt ook voor Legacy. Wel is het zo dat in Vintage de eerste paar beurten het belangrijkst zijn en dat als je daarin weinig doet, dat je het dan wel kan schudden.

Voor Vintage zijn er een paar goede sites om de beste decks in de gaten te houden. Helaas is er geen echte voor Nederland/België. De beste zijn www.themanadrain.com en www.morphling.de


Stap 2: Deck Constructie: Heb ik mijn deck op de manier als dat ik het zou willen hebben?

Wie toernooien wil spelen, moet bereid zijn daarvoor te willen investeren. Zo zijn op Vintage en Legacy-toernooien de Dual-landjes (Tundra, Underground Sea, Taiga, etc.) bijna onmisbaar als je meerdere kleuren speelt. Je moet echt wel een goede reden hebben als je deze niet wilt spelen (bijv. je deck draait om Back to Basics, of Magus of the Moon). Je wilt geen Adarkar Wastes, of nog erger een Coastal Tower, als je eigenlijk een Tundra of voor Extended een Hallowed Fountain wilt hebben. Speel bijv. ook geen Incinerate als je ook Lightning Bolt mag spelen, etc. Fetch-landjes (Polluted Delta, Windswept Heath, etc.) zijn ook bijna onmisbaar.

Wat ook belangrijk is bij het bouwen van een toernooi-deck zijn "antwoorden". Creature-removal, Artifact/Enchantment-removal (niet persé main-deck), Graveyard-abusal en anti-combo strategieën zijn belangrijk om door te nemen als je een toernooi zou willen spelen. Ook wil je niet opeens hebben verloren als je tegenstander een Worship of Platinum Angel te voorschijn tovert.
Nu is Creature-removal een ruimer begrip dan dat je zou verwachten. Swords to Plowshares, Smother, Lightning Bolt en Terror zijn vaak efficiënt, maar een "Bounce-spell" zoals Boomerang of Echoing Truth werken ook, zeker als je nog een Counterspell of Force of Will hebt. Veel gebruikte kaarten die in (bijna) elk deck passen zijn: Tormod’s Crypt, Pithing Needle, Chalice of the Void en Null Rod.

En ook heel belangrijk: hoe wil je deze "antwoorden" op het juiste moment in je hand hebben. Wil je met veel geluk en 1 keer per beurt een kaartje rapen van die stapel van 60 en dan maar hopen dat je hem op het juiste moment trekt? Of hoop je het toch een beetje te kunnen manipuleren door bijv. extra "permanente" carddraw (Dark Confidant, Sword of Fire and Ice), "Cantrips": kaarten die zichzelf vervangen voor een andere kaart (Brainstorm, Ponder, Serum Visions, maar ook andere kaarten die "Draw a card" als extra ability hebben zoals Ground Seal en Tsabo’s Web), kaarten met een "1-shot effect" (Ancestral Recall, Skeletal Scrying, Harmonize), snel door je hele deck heen gaan (Life from the Loam met Cycle-landjes: Tranquil Thicket, of Bazaar of Baghdad), Tutor-effecten (Demonic Tutor, Mystical Tutor, Burning Wish) of proberen je Draw te beïnvloeden (Sensei’s Divining Top, Mirri’s Guile).

Ook de "mana-curve" is zeer belangrijk. Voor een enkeling is dit misschien een nieuw en vaag begrip. Het betekent dat je je gameplan een beetje moet kunnen spreiden. Meestal kan je in je eerste beurt maar 1 kaart spelen. Als je je deck dus volpropt met allemaal kaarten waarvan het zeer belangrijk is dat je ze in de eerste beurt speelt (Thoughtseize of Duress bijv.), dan moet je er ook rekening mee houden, dat je niet "stuk loopt" in de latere beurten.
Er is nog 1 ander makkelijk voorbeeld te geven. Twee spelers hebben een groen deck. Speler 1 heeft een deck met 20x Forest en 40x Grizzly Bears. Speler 2 heeft een deck 20x Forest en 40x Thorn Elemental. Speler 2 zou minimaal 7 beurten (en met een beetje pech mist hij ook nog een land-drop) moeten wachten voordat hij überhaupt iets kan doen. Speler 1 die speelt (als het mee zit) in beurt 2 de eerste beer, beurt 3 weer eentje en in beurt 4 misschien 2. Speler 1 heeft dan in beurt 4 al 8 damage gedaan en doet in beurt 5 dan 16 damage. Speler 2 is dan al dood in beurt 5, voordat hij ook nog maar iets heeft kunnen doen.
Zo werkt het vaak ook een beetje in toernooien: je moet de eerste beurten "iets" doen om ook later te kunnen spelen en evt. de wedstrijd naar je hand te kunnen zetten.

Kaarten die een hogere converted manacost hebben dan 4 zie je zelden op toernooien. Vaak zijn deze kaarten namelijk te laat, hoe sterk ze ook zijn en te afhankelijk van andere kaarten. Natuurlijk is het leuk om te beginnen met 1x Swamp, 2x Dark Ritual, Black Lotus en dan vervolgens je Avatar of Might op te gooien. Je hebt dan alleen wel al 3 kaarten weggegooid om er uiteindelijk 1 aan over te houden en je hebt nog maar 2 kaarten in je hand. Om nog maar te zwijgen van het feit dat je het geluk hebt gehad om al die kaarten in je beginhand te hebben.
Je voelt je dan nogal lullig als je tegenstander dan countert met een Daze of Force of Will, of nog vervelender: als hij vervolgens in zijn beurt Island en Chain of Vapor speelt.
De enige manier waardoor je deze kaarten (en dan bedoel ik bijv.Serra Avatar, Darksteel Colossus en Sundering Titan) WEL zou kunnen spelen (en ook gespeeld worden) is door ervoor te zorgen dat ze op een andere manier het spel in komen met bijv. Tinker of Sneak Attack.
Ook een plan is (dit wordt in Extended gespeeld) om in de eerste beurten controle te houden met Counters en Bounce-kaarten en dan uiteindelijk met behulp van de UrzaTron (Urza’s Mine en vriendjes} de grote beesten te kunnen spelen.

Wat ik probeer te zeggen is dat je een "gespreid plan" moet hebben.
Met een aggro-deck is het goed om je tegenstander zo snel mogelijk dood te hebben, maar raak niet uitgeblust als je tegenstander een Wrath of God speelt. Weet het te balanceren, pleeg geen zelfmoord door over-kill.
Veel combo-decks proberen vaak af te gaan in een van de eerste beurten, maar als je dat goed weet te verstoren door bijv. discard, counters of een goed getimede Orim’s Chant raken ze vaak uitgeblust en kunnen ze de rest van het potje vaak vrij weinig doen.

Nog een paar simpele basis-regels van deck constructie (ik hoop dat iedereen dit wel kent):
- Niet meer dan 60 kaarten, met hoge uitzondering 61
- Speel je belangrijkste kaarten 4x
- Voorkom 1-offs, tenzij je ze makkelijk kan zoeken, of alleen late-game belangrijk zijn.
- Zorg voor een (zover mogelijk) stabiele mana-base.

Tot slot over deckconstructie: als je met een eigen creatie komt, probeer dan niet meteen het wiel opnieuw uit te vinden. Creativiteit is goed en het is ook leuk als je er successen mee boekt. Maar bedenk goed wat jouw deck dan anders (en daardoor beter) maakt, dan de decks die er op dat moment al zijn.



Stap 3: Ken ik mijn deck door-en-door?

Ben je ervan overtuigd dat er niemand is die jouw deck beter kan spelen dan jijzelf? Weet je wat de beste oplossingen zijn in bepaalde situaties (zie hierboven). Weet je hoe je tegen de meeste decks moet spelen. Is je sideboard in orde?

Zo niet: GA TESTEN! En dan bedoel ik niet testen tegen wat vrienden die bijv. in hun 4e beurt een Thorn Elemental op tafel hebben, nee: testen tegen mensen die wat verstand hebben van wat er gespeeld wordt in het format dat jij graag wilt spelen. Als je deze mensen niet (persoonlijk) kent, dan zou je denken dat je dan tegen een probleem oploopt, maar niets is minder waar.
Op www.magicworkstation.com kan je een programma downloaden waarmee je online kan spelen. Alles is mogelijk: Vintage, Legacy, Extended, Standard en verschillende Casual-formats.
Je moet even leren om te gaan met het programma om te gaan (idee voor een volgende mod-page), maar op de site zelf staan handleidingen en enkele mensen hier op NM zijn ook wel bereid om mensen in nood te helpen.
Het grootste probleem van MagicWorkstation (afgekort MWS) is dat er in de speelruimte (de server) zich nogal "vreemde mensen" bevinden. Vaak kan je pas bij het 3e potje dat je start eens een normaal spelletje spelen, omdat of de mensen geen idee van de regels hebben, of hun decks niet op een toernooi thuis horen, of de server er opeens mee ophoudt.
De oplossing is vrij simpel. Zet in je MSN-lijst (of wat voor programma je ook gebruikt) een groep mensen waarvan je weet dat ze serieus Magic willen spelen, testen en eventueel je ook nog van opbouwende kritiek kunnen voorzien over je deck. Hoe vind je deze mensen? Nou, in dit topic hier bieden mensen zichzelf aan Stel jezelf wel eerst even voor als je ze hebt toegevoegd



Je hebt alle stappen doorlopen? Je bent er helemaal klaar voor? Ga naar de toernooi-agenda hier en kijk of er ergens een toernooi naar jouw keuze wordt gehouden. Ga erheen en kijk of je je deck echt toernooiwaardig hebt gemaakt.


En als je dan laatste wordt? Helaas, kan gebeuren. Hopelijk heb je ondanks alles een leuke dag gehad, maar je hebt waarschijnlijk een hoop geleerd over je deck en die van anderen. En ook de besten gaan wel eens onderuit.

Ik (hoewel ik mezelf niet meteen tot de "besten" zou willen rekenen) ben daar geen uitzondering op. Zo ben ik best tevreden over mijn laatste 4 toernooien (waar ik hetzelfde deck speelde). Ik ben 3x in de top-8 gekomen, maar de laatste keer (op het NK) kwam ik in de middenmoot terecht en zat ik de laatste ronde aan de laatste tafel te spelen. En ik denk dat als het andersom was gegaan (dat mn eerste toernooi slecht was gegaan) dat ik dan gewoon nog een paar keer verder zou zijn gegaan met hetzelfde deck.


Dus als het slecht is gegaan: Kop op en de volgende keer beter!
En als het goed is gegaan: Welkom in de toernooi-scene. Op naar de successen!



Met dank aan:
Daan hier
Leander hier
A. Bosch hier
Jan de Laet hier

 Reactie plaatsen

Reacties (11)

Scroll: [boven|reacties|beneden]

Sterke Colum Merrin.

En lang leve de eindcredits

MVG Jan

10-12-2007

Leuk stukje .

Vind persoonlijk bij punt 3 belangrijk dat je altijd het beste kunt testen tegen mensen die beter zijn dan jezelf bent (iig globaal). Anders heeft het ook zo weinig zin. Krijg je illusies dat iets goed is, terwijl je tegenstander het misschien niet goed speelt of als je iets fout doet ziet je testpartner het ook niet en valt er ook zo weinig te verbeteren. Uiteraard is irl testen imo ook zinvoller dan op MWS, want software blijft nooit geheel realistisch (tuurlijk wel om een basisidee van een deck te krijgen enzo )

W Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
10-12-2007

Nuttige tekst! Het gebeurd te vaak dat mensen denken dat hun deck heel goed is, maar op toernooien is het echt hele andere koek. Als je van casual houdt kan je beter niet met toernooidecks bezig gaan (of je moet in een groep zitten met allemaal toernooidecks) want uit ervaring weet ik, dat als je eenmaal over echte toernooidecks leest, je je eigen (casual)decks toch een heel stuk slechter gaat vinden.

props aan de schrijver
mvg

Goed bezig Merrin!

Stap 1: check
Stap 2: check...denk ik
Stap 3: check, volgens mij ben ik de enige idioot die met Ghostway speelt.

Ik heb er helemaal geen moeite mee om met mijn casual decks te spelen. Zeker niet als je af en toe van 'toernooidecks' van andere mensen wint met je deckje van 3 tientjes. En daarnaast, casual decks zijn altijd leuk om te spelen. Anders doe je de moeite denk ik niet om ze in elkaar te zetten. Uiteindelijk is Ghostway ook als casualdeck begonnen en bijna 2 jaar later heeft het op het NK gespeeld. Als je dat aan de designer van de kaart zou vertellen denk ik dat-ie je voor gek zou verklaren (ik ook trouwens)

12-12-2007

Goeie column, niks aan toe te voegen.

Mvg, Ewoud

@Danny,
in mijn blink deck zit ook een ghostway, een one-off nog wel (A)

13-12-2007

ik mis eigenlijk nog een beetej een tussenstap als je een combo idee hebt: check na of deze niet door errata's in gesloopt of dat het door jou bedachte idee uberhaupt wel werkt (ben regelamtig dit grapje tegengekomen op een vrijdag avond helaas...)

voor de rest ziet dit er netjes uit

17-12-2007

Beste column ooit gelezen!
Één dingetje:
"Kaarten die een hogere converted manacost hebben dan 4 zie je zelden op toernooien. Vaak zijn deze kaarten namelijk te laat, hoe sterk ze ook zijn en te afhankelijk van andere kaarten."
Behalve als je zoals ik je hele deck volstopt met artifact landjes en dan een Broodstar speelt

17-12-2007

Oath of Druids (hoewel dit tegenwoordig geen topdeck meer is),

hengelo zondag, de finale ging tussen 2 oath decks

30-1-2008

idd goeie Colum Misschien nog iets vermelden dat je in toernooien vaak (vooral in vintage!) vooral spells moet spelen die kunstmatig kostprijs verhogen. (bijv Trinisphere, Sphere of Resistance en Thorn of Amethyst. Erg belangrijk in vinatge (is mijn ervaring tot nu toe)

Wat laat misschien, maar ik vond het een erg prettige collumn om te lezen.. al heb ik nog niet echt het idee dat ik snel Legacy of Vintage ga lopen spelen.

Scroll: [boven|reacties|beneden]