Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

De 10 Meest Gemaakte Fouten Tijdens Het Bouwen Van Een Deck

Scroll: [boven|reacties|beneden]
3-11-2005

Deze column zal de beginnende magicer zeer waardevolle informatie geven. Het is een re-post van een column die ik een jaar geleden heb geschreven. Aangezien er erg veel nieuwe gezichten rondsurfen op Nedermagic, heb ik besloten om hem nog een keer op te halen. De column bestaat uit de 10 meest gemaakte fouten bij deckbuilding, die vaak ontstaan door onervarenheid. Het is dus vooral voor de beginnende/casual speler erg waardevol. Ik ga hier niet uitweiden naar tornooistrategieën of dat soort zaken. Het is puur bedoeld om onervaren spelers en niet-tournooispelers op weg te helpen. Hier komen de punten.

10. Het gebruiken van foute vervangende kaarten
Wanneer je een kaart niet hebt, denk dan goed na of jouw (tijdelijke) vervanging wel past in je deck en of deze geschikt is in de omgeving waarin je speelt. Wil je Dark Banishing in je deck, maar heb je alleen maar Smother? Bedenk dan goed dat deze beslissing uiteindelijk slechter voor je zou kunnen uitpakken. Als je magic groep veel met dikke groene beesten speelt bijvoorbeeld. Ander voorbeeld: kies geen Llanowar Elves in plaats van een Birds of Paradise wanneer de andere kleur waarmee je speelt veel dubbele castingcost spreuken van die kleur heeft (bijvoorbeeld , of ). Wat je beter kunt doen is die kaart er gewoon uitlaten en het over een andere boeg gooien.

9. Het bouwen van decks die te weinig manieren hebben om te winnen
Wanneer je een Isochron Scepter-deck wilt maken om met Brain Freeze je tegenstander’s library weg te “millen”, prima. Maar wat ga je doen als alle vier je Scepters worden uitgeschakeld? Heb je dan een extra plan achter de hand? Decks zoals Twelvepost tijdens het Mirrodin-block, die winnen door met een Darksteel Colossus je te vernietigen, hebben 12 manieren om Cloudpost in het spel te brengen. Dit deck is op een tegenslag gebouwd. Denk dus altijd over de manier waarop je wilt winnen en zorg altijd voor een tweede plan om achter de hand te houden wanneer het niet gaat zoals gewenst.

8. Het gebruik van kaarten die goed zijn, maar niet in JOUW deck
Omdat de kaart goed is in een bepaald soort deck, hoeft deze niet goed te zijn in andere decks. Darksteel Colossus, om dat voorbeeld maar weer eens aan te halen, is goed in het eerdergenoemde Twelvepost-deck, maar kun je beter niet zomaar in je eigen deck doen als deze niet gebouwd is op enorme hopen mana binnen een korte tijd. Kijk naar een kaart en denk hardop na waarom je die ene kaart nodig hebt in je deck. Je hoeft ook niet altijd met de massa mee te gaan.

7. Je richten op decks die jouw kunnen verslaan
Toen ik pas begon met Magic, had ik de neiging om na 4 of 5 potjes tegen dezelfde tegenstander met hetzelfde deck wat kaarten te wisselen, om de zwakke punten van zijn deck optimaal te benutten. Dit werkte en ik dacht dat ik min deck echt verbeterd had….Totdat hij een ander deck pakte en me daarmee weer vrolijk keer op keer versloeg. Door het gebruiken van anti-kaarten (ook wel hate-kaarten genoemd) werd ik ontzettend kwetsbaar tegen een leger aan andere decks. Onthoud dit: je deck zal nooit even goed zijn tegen alle soorten decks. Als jou deck enorm veel moeite heeft een bepaald soort deck te verslaan, maar van de andere soorten wint, heb je hoogstwaarschijnlijk een goed deck. In toernooien kun je altijd nog je sideboard gebruiken, maar doe dit niet met je standaarddeck.

6. Het bouwen van decks wat zich niet focust op een stijl
Als je een deck bouwt, zorg dan dat het focust. Wanneer je een deck bouwt met 7 direct damage spells, 7 bounce spells, 7 life-gainers, en 7 beesten en 7 reanimators, wat wil je dan bereiken? Trap niet in de val dat je denkt dat je een deck bouwt dat maar een ding doet, terwijl je er kaarten instopt die totaal andere dingen doen. Kies een algemene stijl en houd je hieraan tijdens het maken van een deck.

5. Het bouwen van decks die je niet begrijpt
Deze fout is vrij actueel, omdat spelers veel makkelijker aan informatie over deck komen dan vroeger (Internet bijvoorbeeld). Iedereen kan een deck kopiëren omdat hij/zij zag dat deze het goed deed tijdens de laatste pro-tour. Toch komt het vaak voor dat je met een bepaald soort deck geen potje magic kunt winnen. Dit kan komen omdat het deck gewoon niet jouw stijl is, of omdat het gewoon simpelweg boven je pet gaat. Niet iedereen is even scherp van geest. Een deck is een stuk gereedschap en wanneer dat stuk gereedschap goed is, wil dat nog niet zeggen dat jij het kan hanteren.

4. Bepaalde kaarten in elk deck gebruiken.
Deze fout lijkt veel of fout nummer 8, maar is veel gevaarlijker. Iedereen kent ze wel: mensen die in alle decks Akroma, Angel of Wrath willen spelen, of Visara the Dreadful, meestal omdat dat hun lievelingskaart is. Soms moet je NEE zeggen tegen je favo kaart, hoe moeilijk dat ook is voor sommige magicers. Bedenk nogmaals goed welke stijl je speelt (zie 6) en haal die kaart eruit als deze niet past! (een collega-columnist noemt dit soort kaarten liefkozend “I-Love-You-kaarten”

3. Het toevoegen van het foute aantal landen
Een veelgemaakte fout van nieuwe spelers (maar ook oudere spelers doen het nogal eens fout) is het niet hebben van het goede aantal landen in een deck. Deze vallen in twee categorieën:
1. Te veel/te weinig land: toen Magic pas bestond was de vuistregel 33% land per deck. Deze vuistregel is tegenwoordig opgeschroefd naar 34-40% land in een deck. De meest gemaakte fout hierin is dat men voor alle decks hetzelfde aantal landjes gebruikt. Kijk dus naar de casting cost van je kaarten. Je zult door veel te spelen zelf erachter komen of er land bij kan/uit moet. Ook hier zijn uitzonderingen op, sommige controldecks hebben weer meer land nodig terwijl bepaalde aggro-decks weer minder dan 20 land gebruiken.
2. Verkeerde combinatie van landen: als je twee kleuren speelt, betekent dat niet dat je 50% van het ene soort en 50% van het andere soort moet toevoegen. Kijk naar de verhouding van de kleuren in je deck en of je van een van de kleuren veel dubbele castingcost-kaarten speelt.
Je zult door veel te spelen zelf erachter komen of er land bij kan/uit moet of in andere verhoudingen moeten. Probeer uit, en kijk wat het beste is voor je deck.

2. Het gebruiken van de “enkele kaart strategie”
Hiermee wordt het gebruik van één enkele kaart per kaartnaam bedoeld. Het grote nadeel ervan is dat wanneer je een bepaalde kaart nodig hebt, de kans dat je de kaart daadwerkelijk trekt behoorlijk daalt. Je kunt ook moeilijker gaan voorspellen wat je de komende beurten gaat doen. Zorg dan ook zo veel mogelijk dat je van elke kaart er vier gebruikt, gaat geeft meer consistentie. De kans dat je een bepaalde kaart in je beginhand trekt bij de “enkele kaart strategie” is ongeveer 11% in een 60-kaarten deck. Bij de “vier kaarten strategie” wordt dit ongeveer met 39% verhoogd.

1. Meer dan 60 kaarten in een deck stoppen
Wanneer je meer dan zestig kaarten in je deck stopt verminder je de kans dat je de ene kaart trekt die je op dat ene moment zo hard nodig had. Dit geldt zelfs bij 61 of 62 kaarten. Je wilt de kans op de beste kaarten zo groot mogelijk houden, dus maak wanneer mogelijk ALTIJD 60-kaarten decks en niet meer dan dat.

Ik hoop dat jullie iets aan deze column hebben gehad. Als je commentaar hebt op dit stuk, schiet maar raak.

Gr, Ron

 Reactie plaatsen

Reacties (14)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
3-11-2005

leuke column
vooral dat met je eigen stijl vind ik wel passen bij mij , Ik vind groen namelijk een best wel redelijk domme kleur, en deckjes met groen erin kan ik dus niet mee overweg, terwijl ik blauw dan weer wel een vette kleur vind en superlekker vind spelen (bijna al mijn decks zijn blauw)

laatste punt (punt 1) ben ik het minder met je eens. Een beginnende speler of een casual speler zal het echt niet zo veel uitmaken wanneer die zijn betere kaarten trekt. Hij zal het wel zo veel mogelijk op 60 houden, maar ik heb bijvoorbeeld nu een casual myrclamp deckje van 75 kaarten. het werkt super goed en je beleefd er een hoop plezier mee. het is misschien niet genoeg voor in tournooien, maar casual kan het zich prima redden


3-11-2005

De kans dat je een bepaalde kaart in je beginhand trekt bij de “enkele kaart strategie” is ongeveer 11% in een 60-kaarten deck. Bij de “vier kaarten strategie” wordt dit ongeveer met 39% verhoogd.

de kans word ongeveer 39% .. niet met 39% verhoogd ^^ (ik had zelf een kans van 40% uitgerekent maarja )

4-11-2005

Het is 40% en 44 als je on draw bent. Daarna word het 49, 53 en 57%. Een simpele Serum Vision graaft 3 kaarten diep, dat is dus beurt 1 zomaar 13% die je wint.

Perfecte column, kan niks anders zeggen. Ik heb de oude versie toen is gelezen al weet ik er niks meer van. Volgens mij is hij wel aangepast of niet?

Voor casual play maakt het vaak ook uit of het 60 kaarten zijn. Casual word ook wel is combo gespeeld, casual word vaak 1 'vette' rare gespeeld etc. Jou geval is weer een uitzondering, je weet waarom je de 60 kaarten regel moet hanteren maar meer omdat je deck-fun voorrang heeft doe je het niet. Als je een deck niet wilt verbeteren dan heb je niks aan deze tips. Anders vind ik ze alle 10 zeer goed.

4-11-2005

Jup, het is idd 39%. Ik kreeg er toen al opmerkingen over, maar heb dit weer over het hoofd gezien. Mijn excuses.

Hij is hier en daar ietsje aangepast. Over het algemeen blijft het wel hetzelfde. Alleen wist ik niet veel nieuwe voorbeelden te noemen, dus heb ik het nog steeds over smother en Visara en zo

4-11-2005

Oh ja, en Twelvepost is niet meer zo up to date . Je hebt dan wel mooi die Coudpostjes op 12 manieren in play, maar 1 Cranial Extraction op DSC is een hoop problemen voor het deck. Natuurlijk hebben we tegenwoordig TaN dat op eenzelfde manier werkt, echter wat minder gemakkelijk tegen te houden is (eerst Tooth dan DSC/Platinum Angel, en dan nog hopen een derde en vierde te spelen tegen Sundering Titan e.d.)

Maarja... Ik heb toendertijd je originele column ook al gelezen en je hebt best gelijk wat die 10 punten betreft.

Maar zoals gesteld werd hieronder zijn er mensen die (vanwege "fun" of geld overwegingen) hun deck niet willen aanpassen. Hun keus uiteraard... Maar dan niet klagen als je ge-ownd wordt door iemand die deze tips wel ter harte neemt

5-11-2005

Punt 10 is trouwens een nummer die stiekem veelal geld voor budget spelers. Een voorbeeld zit in een column die ik over dit onderwerp ging schrijven [iets afmaken is een ander verhaal]. Zo wou ik een Threads of Disloyalty vervangen door iets anders. De beste vervanging zou een Indomitable Will zijn ipv een extra Cage of Hands. Het deck draaide trouwens om Tallowisp, dat verklaart denk een hoop. De reden word verder veklaart. Tijd terug is hier ook een column over geweest met als voorbeeld dacht ik Keeper. Een vervolg was beloofd maar nooit gekomen.

ik heb een manier verzonnen om altijd je land prima te hebben. eerst moet je bepalen hoeveel land je wilt spelen(dit is gewoon een kwestie van kijken naar de de hoogte van de casting kosten). dan tel he het totaal gekleurde mana symbolen() bij elkaar op. dus als eeen kaart kost, en hij zit er 4 keer in, dan telt ie voor 8. deel nu het totale aantal land dat je wilt spelen door het TOTALE aantal gekleurde symbolen. nu tel je bijvoorbeeld alle groene symbolen, en vermenigvuldig dit met de uitkomst ban de vorige som, en je hebt nu het totaal aantal groene landjes dat je nodig hebt.

bijvoorbeeld: je speelt in een deck 21 land, en het totaal aantal symbolen is bv 53. het is een groen wit deck. nu deel je de 21 door 53 en je krijgt: 0.39622. dit doe je keer het aantal groene symbolen (bv 23) dus krijg je: 0.39622x23=9.11306. dit rond je af naar beneden en dus krijg je 9 forest. de rest word dan plains.

zo kun je dat uitrekenen. ohja, dit werkt over het algemeen alleen in casual, op toernoois moet je het deck gewoon vaak testen en zo erachter probereen te komen hoeveel er van elk in moet.

5-11-2005

Henk, dank voor die formule.

h Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
5-11-2005

In MWS zit ook een dergelijke functie, het probleem is alleen dat het percentage daar meestal iets te hoog zit, maar je moet in ieder geval de juiste verhouding aanhouden

5-11-2005

en wat dan als je (of misschien zelfs Force of Natures) spells speelt, terwijl groen de minderheid heeft (of ongeveer gelijk), maar minder groene mana symbooltjes heeft?

(en zeg nou niet: dan heb je gewoon een slecht deck ).

Het lijkt me best een aardige vuistregel, maar met 3 kleuren decks of meer, of met bovengenoemde voorbeelden, komen er meer dingen bij kijken. Wat doe je bijvoorbeeld met manafixers, zoals BoP of dual lands?

nou, daar zeg je zelf al de oplossing als je kaarten speelt met manacosts als of zoiets, dan speel je gewoon niet meer forests, maar van de andere kleur waar je mee speelt (bv zwart) speel je een landje die meer dan een kleur geeft (hoeft neit meteen een dual te zijn, tainted wood is bv een uitstekende vervanger voor bayou)

ik speel altijd een 61 kaarten deck
it is lucky number 1..
ik wete het niet, amar ik heb altijd veel meer geluk met pakken van kaarten als ik er 61 speel
dus speel altijd een 60 kaarten deck klopt niet bij iedereen maar maak er zeker niet meer dan 61 van!

2-1-2006

voor wat voor' 'n kleuk moet je artifacts rekenen?? wat voor mana moet je daarvoor er nou instoppen als je een bijv. allekleurendech hebt??

22-2-2007

Ik hanteer zelf meestal de volgende vuist-regel m.b.t. het aantal landjes als ik met meer dan 1 kleur speel. (ik ga uit van een totaal van 20 landjes)

Tel het aantal mana symbolen uit de casting cost bij elkaar op en bekijk hoeveel dat is ten opzichte van het totaal aantal mana symbolen.
Bereken hoeveel landjes dat is. Klaar

Voorbeeld.

Ik speel 3 kleuren, Groen / Wit / Rood
Opgetelde Mana symbolen:

Groen: 25
Wit: 15
Rood: 20
Totaal aantal symbolen: (25+15+20=60)

Percentage ten opzichte van het totaal:
Groen ((25*100)/60)=41,666 %
Wit ((15*100)/60)=25 %
Rood ((20*100)/60)=33,333 %

Aantal landjes per kleur:
Groen ((20/100)*41,666)= 8,3
Wit ((20/100)*25)= 5
Rood ((20/100)*33,333)= 6,666

Dit rond je gewoon af (omhoog). Je houdt over:

Groen= 9 Forest
Wit= 5 Plains
Rood= 7 Mountains

Hiermee zit je op 22 land en kan je gaan play-testen.
Houdt er wel rekening mee dat ik uitga van alleen basic land.
Als je dual land gebruikt, tel hem dan voor 1 landje (ookal geeft hij twee verschillende kleuren mana)

voor mij werkt deze methode goed

Scroll: [boven|reacties|beneden]