Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Modern Madness: Volatile Rig - Deel 3

Scroll: [boven|reacties|beneden]
30-12-2012 23:22:00



Daar is hij weer: Volatile Rig! Na de oriëntatiefase in deel 1 en een eerste opzet in deel 2 is het in dit deel meer over de ervaringen van het deck zelf. Ik heb met het deck tegen andere Modern Legal en Standard decks gespeeld om te kijken hoever het komt. Een belangrijk punt om even mee te nemen, is dat ik geen tier 1 Modern decks heb en daar ook niet tegen kan spelen op dit moment. Het is wel zo, dat ik uiteindelijk op de Friday Night Magic ook met het deck speel en dus wel de ervaringen kan opschrijven van die games. Lees snel verder!

Versie 2.0Na een paar nuttige tips van de NederMagic community in deel 2, heb ik al een ververste decklijst de ik hieronder even heb neergezet en die je hier ook kan zien.

2x Inaction Injunction
4x Volatile Rig
2x Basilisk Collar
3x Krark’s Thumb
2x Stitch in Time
2x Snapcaster Mage
3x Guardian Idol
1x Fiery Gambit
1x Phyrexian Metamorph
1x Curse of Bloodletting
4x Magma Jet
2x Fabricate
2x Whipflare
2x Wall of Frost
4x Serum Visions
2x Trading Post
4x Mountain
5x Island
2x Dread Statuary
4x Steam Vents
2x Sulfur Falls
2x Cascade Bluffs
2x Buried Ruin
1x Phyrexia’s Core
1x Desolate Lighthouse

~ Notes:
– 23 Land
– 9 Creatures
– 28 Noncreature spells
Curse of Bloodletting +1 ?
Etherium Sculptor +3?
Sculpting Steel +1?
Sword of War and Peace +2?

Hier staat de lijst van het eerste Modern legal deck waar ik tegen speel. Het is een monoblack Zombie deckje dat werkt met discard en agressieve Zombies. Het tweede deck dat ik zelf heb is een combo met Hellcarver Demon en de Beacons uit Fifth Dawn en kan je hier bekijken. Bekijk de decks even voordat je verder leest, zodat je een beetje weet wat je kan verwachten. Het enige wat ik niet heb beschreven is het gebruik van een degelijk sideboard. Ik gebruik in mijn omgeving niet vaak een sideboard, behalve tijdens de FNM's. Dit komt vanzelf als ik een keer ga spelen. Misschien kunnen jullie mij helpen als lezer met tips voor het Volatile Rig-deck sideboard.

Let the games commence! Game 1 – Rig versus zombies: Na het schudden win ik de die-roll met 14 en kies ervoor om te beginnen. Ik mulligan en pak de volgende hand: Krark’s Thumb, Whipflare, twee Sulfur Falls, Stitch in Time en Phyrexian Metamorph. Ik keep dan maar. Ik leg een Falls getapt in het spel.
Mijn opponent legt een Swamp samen met een Gravecrawler in. Ik ben weer aan de beurt en pak een Dread Statuary. Die leg ik in en speel Krark’s Thumb. Ik geef de beurt door. Mijn vijand legt een tweede Swamp neer die een Stromgald Crusader oproept. De Crawler valt aan en ik sta op 18. Ik pak op de derde beurt een Mountain. Het word tijd voor een Whipflare en kill beide zombies. Nadat het veld leeg is geef ik de beurt door. "Go!"
Een derde Swamp komt op het veld gevolgd door een Zombie Infestation. Er gebeurt verder niks en ik krijg de beurt. Ik pak een Volatile Rig! Ik speel de Falls en speel ook gelijk maar de Rig. End of turn wordt er nog een 2/2 zombie gemaakt doordat er een Veilborn Ghoul en een Lord of the Undead worden gediscard. In mijn opponent's beurt wordt er een Swamp gespeeld en dus wordt de Veilborn Ghoul teruggebracht naar haar hand, yikes… Daarna speelt ze een Undead Warchief.
Ik pak een Fabricate. Het wordt eerst eens tijd om aan te vallen. Dit gaat wel erg hard. Ik val aan met de Rig en de 4 damage komt door. Mooi, nu kan ik de Stitch in Time spelen. In plaats van een muntje rol ik een dobbelsteen. Even is een beurt, oneven is niks. Gelukkig mag ik 2x rollen omdat ik de Thumb heb liggen. Helaas rol ik een 5 en een 17! Dubbel niks dus. Geen extra beurt helaas en ik geef de beurt door.
Cemetery Reaper wordt gecast. Daarna valt mijn tegenstander aan met een 4/3 Warchief en een 5/4 Zombie token. Ik kan nu niks en neem dus 9 schade. Ze sluit af met een casting van de Gravecrawler. Mijn beurt levert een nieuwgedrawde Serum Visions op. Wat moet ik doen? De Metamorph kan niet bizar veel, maar ik denk dat ik die speel op de Rig zodat ik een blocker heb. Maar eerst speel ik die Visions. Ik pak een Magma Jet. Niet slecht. Ik scry een Thumb weg en laat een Buried Ruin liggen. Ik speel nu de Metamorph voor en 2 levens. Mijn originele Rig moet aanvallen, wat resulteert in een Dismember voor en 4 levens waardoor ze op 12 komt te staan. De Rig gaat dus dood en zijn ability triggert. Als ik even gooi gaat zijn ability niet af, oneven is Kaboom! Gelukkig heb ik de Thumb. Ik gooi 18 en 8… Jeetje wat slecht en er gebeurt dus niks!
Ik geef beteuterd de beurt door en heb door dat ik gewoon dood ben. Mijn vijand legt nog een Veilborn Ghoul in en valt aan met meer dan 9 damage. Peanut delft het onderspit!
Rig 0 – 1 Zombies


Ow

Game 2 – Rig versus zombies: Ik mag weer beginnen en pak drie Islands, een Trading Post, Stitch in Time, Buried Ruin en een FOIL Krark’s Thumb. We keepen beiden onze hand en leg een Island neer. Mijn tegenstander begint met een Swamp samen met Diregraf Ghoul. Ik ben alweer en pak Steam Vents. Ik leg eerst een tweede Island in samen met de duim van Krark. Ik pass de turn. Een beurt 2 Zombie Infestation samen met een aanval van 2 damage is het enige wat er gebeurt. Ik sta op 18. In mijn beurt pak ik een Serum Visions, dat is wel mooi. Ik speel Steam Vents untapped en cast daarmee Stitch in Time. Ik gooi een 4 en een 3. Ik negeer de 3 en neem een extra beurt, yes! Ik pak Whipflare en speel Buried Ruin. Ik ga voor een Trading Post en geef de beurt maar door.
Ze valt aan met Diregraf Ghoul en ik sta op 14. Er gebeurde niet heel veel, nice. Ik ga snel door met mijn beurt en draw een Sulfur Falls. Ik speel die samen met Serum Visions, die mij een Guardian Idol laat pakken en een andere Visions bovenop laat leggen. Ik scry een land weg. Ik cast de Idol en geef de beurt door. Ik heb nog twee land open. End of turn discard mijn opponent Brain Gorgers en een Swamp om een 2/2 Zombie token te maken en de Gorgers voor zijn lage Madness kost te spelen. Oei… Ik laat hem resolven.
Een vierde Swamp tijdens haar beurt betreedt het veld. Een Lord of the Undead komt er ook bij, gasp! Er komt een massale aanval van twee 3/3 beesten en een 5/3. Ik activeer mijn Post om een geit te maken (sorry geit…) en chump de 5/3. Ik krijg nog 6 damage en eindig op 7. Ik speel snel mijn zesde land samen met Whipflare! Dat komt hard aan. Ik speel de tweede Serum Visions en pak een Wall of Frost. De scry laat mij een Basilisk Collar bovenop leggen en een land word onderop gelegd. Ik animeer mijn Idol en doe 2 schade. Ik zeg "Go!"
Er komt nog een getapte Diregraf Ghoul in het spel en ze geeft de beurt door. End of turn activeer ik mijn Trading Post om een 0/1 geit te maken. Vervolgens pak ik de Collar en speel deze. Mijn Idol word weer 2/2 en ik equip de Collar tijdelijk op hem wat mij weer op 8 brengt en mijn vijand op 16. Recht zo die gaat! Ik geef de beurt door en de Basilisk Collar valt eraf.
Mijn tegenstander doet eigenlijk niet veel nieuws, maar valt wel aan met de Ghoul. Die block ik met de 0/1 Goat token. Ze is verder klaar en ik activeer mijn Trading Post om een kaart te trekken nadat ik Krark’s Thumb sacrifice. Ik pak (samen met mijn draw step) een Inaction Injunction en een Snapcaster Mage! Die bewaar ik nog even en doe hetzelfde truukje als voorheen, animate + equip. Echter wordt mijn Idol gedood door Nameless Inversion. Helaas Peanutkaas… Ik doe niks met de Trading Post. In mijn tweede mainphase speel ik de Injunction om de Ghoul te detainen. Dan ben ik klaar.
De beurt van mijn tegenstander was simpel: er wordt een kaart gedrawed, maar dat is het. Ik pak in mijn beurt nog een Snapcaster Mage. Ik kan nu wel veel en kies ervoor om een tweede Inaction Injunction spelen en draw nog een extra kaart. Dat is een Magma Jet en ik pass de turn.
In haar beurt speelt ze een Sewer Shambler die ik met Magma Jet afschiet. Ik leg nog een Magma Jet bovenop door de scry en aan het eind van haar beurt discard ik Wall of Frost voor 4 levens. Ik sta weer op 12. Mijn beurt speel ik een Snapcaster die een Magma Jet flashbacked om de Ghoul te killen. Ik equip de Snappie ook met de Collar. Ik leg de bovenste kaarten beide weg en ik pass de turn en ik krijg vrijwel meteen de beurt weer terug.
Ik speel Curse of Bloodletting op mijn vijand en val aan met de geëquipte Snapcaster Mage. Ze reageert met het maken van een zombie en maakt mijn Snapcaster dood. Ik krijg nog 2 levens erbij en ik geef de beurt door. Dit duurt nog best lang, maar ik haal het wel! Ik krijg weer snel de beurt door en maak een geit. In mijn beurt speel ik Magma Jet op het hoofd van mijn tegenstander dat verdubbeld wordt door de Curse. Ze reageert met een Dash Hopes. Hmm, ik counter hem toch maar door -5 levens te doen. Ik scry en laat het liggen. Mijn Snapcaster Mage doet met Magma jet zijn ding en mijn vijand staat op 8. Ik heb één Mountain op hand. Mijn tegenstander speelt Undead Warchief en ik ben weer.
Ik speel de Mountain en Fabricate om de Volatile Rig te zoeken en te casten. Mijn Snapcaster doet 4 damage samen met de Curse en ik geef de beurt door. Mijn archenemy scavenged voor op de Warchief. In mijn beurt sac ik mijn Snapcaster om Krark’s Thumb terug te halen, maar ik besef dat ik samen met de Rig en de Basilisk Collar al gewonnen heb! Ik doe sowieso 2 damage op de speler, dat verdubbeld wordt. En 4 – 4 = 0. Joepie
Rig 1 – 1 Zombies


De Basilisk Collar is magnifiek!

Game 3 – Rig versus zombies: Deze game is niet nodig om te beschrijven, want ik was manascrewed en kwam niet verder dan twee landjes op het veld. Iets te goed geschud denk ik dan maar.
Rig 1 – 2 : Zombies wint!

Moments of Madness
- Twee keer niks met Stitch in Time...
- Twee keer niks met de trigger van Volatile Rig...
- Het casten van een Foil Krark’s Thumb.
- Massale aanval met grote, enge Zombies!
- In memoriam 0/1 Goat token.
- Final damage door Volatile Rig zelf.

Who's next? Game 1 – Rig versus Hellcarver Combo: Eens zien wat dit wordt. Hellcarver gooit 11 en ik gooi 12. Ik begin en pak mijn hand. Ik pak 3 colorless producerende land, maar wel een Thumb en een Rig. Ik ga ervoor! Mijn opponent neemt een mulligan. In mijn beurt leg ik Buried Ruin in. De overige kaarten zijn Magma Jet, Dread Statuary, nog een Buried Ruin en een Fabricate. Ik ben klaar. Tegenover mij wordt een Khalni Garden ingelegd en ik mag weer aan de slag. Ik pak een Stitch in Time en leg Statuary in samen met Krark’s Thumb. Die overigens foil is…
Mijn vijand speelt een swamp en geeft de beurt door. Dit wordt een obscure match, denk ik. Ik untap en draw Trading Post. Not bad! Ik leg de Ruin ook maar in en mijn tegenstander mag. Zucht, ik had allang bezig moeten zijn. Maar ik raap mezelf bij elkaar en ik "Fight through the pain!" De beurt van mijn opponent is al net zo teleurstellend als een van mijn beurten. Scalding Tarn die een Island fetched. Yay, ik sta voor met 20 levens!
Ik pak nog een Rig en geef de beurt door. Aan de andere kant wordt nog een Khalni Garden in het spel gelegd en wordt de beurt weer doorgegeven. Dit keer pak ik een Mountain, gelukkig, en speel ik meteen mijn Rig. Die overigens ook foil is… Beatdown!

That's how I roll!

Hellcarver doet niks naast een kaart pakken en de beurt doorgeven. Ik pak een Serum Visions, daar heb ik nu even niks aan. Ik val eerst aan met de Rig, in de hoop om lekker hard te slaan, maar echter wordt het plan gedwarsboomd door een Dismember voor en 2 levens. Daar gaat de Rig. Gelukkig heb ik nog kans om alles te killen met zijn ability. Even is leven, oneven is dus alles 4 damage. Ik rol twee keer (door de Duim) en ik gooi 9 en 8. Ik negeer de 8 en alles krijgt 4 schade. Mijn vijand staat op 13 en ik op 16. Mijn beurt word afgesloten na het casten van een tweede Volatile Rig in mijn postcombat mainphase.
Er komt nog een 0/1 Plant token in het spel door een derde Khalni Garden en (gelukkig!) wordt de beurt alweer doorgegeven. Ik draw een Sulfur Falls, wat bijna het einde kan betekenen aangezien ik nu Stitch in Time kan spelen. Maar ik val eerst aan en geef de volle pond aan schade. Mijn tegenstander staat op 9. De Stitch speel ik na de combat phase én...
Ja hoor! Ik gooi 9 en 8, negeer de 9 en mag nog een beurt! Ik untap mijn land, draw een tweede Trading Post en ik speel gewoon die Serum Visions eerst, waarmee ik nog een Mountain draw. Ik ga naar Combat. Ik val weer aan met de Rig die niet geblocked word. Tegenstander op 5! Ik geef de beurt door. Dit kan ze bijna nooit meer inhalen. Nope! Nadat er een kaart wordt gepakt scooped ze.
Rig 1 – 0 : Hellcarver

Game 2 – Rig versus Hellcarver Combo: Ik mag dit keer niet beginnen en mijn hand ziet er goed uit. Vier diverse land en drie kaarten met converted mana cost 2 (Snapcaster Mage, Guardian Idol en Krark’s Thumb. We houden allebei onze hand en zij begint met een Misty Rainforest. Doe maar duur! Ik draw een Basilisk Collar, leg mijn Mountain in en daarmee de Collar. Go!
Het is fetch Island, play Swamp go-tijd en ik mag meteen weer verder. Ik speel met mijn tweede landdrop een Guardian Idol en pass de turn. Dit wordt ook weer snel mijn kant doorgegeven nadat ze nog een Swamp inlegt. Ik draw een Buried Ruin, speel een Steam Vents tapped en val aan met 2/2 Guardian Idol die geDismembered wordt voor . Jammer! De beurt erop wordt er weer een 0/1 Plant gemaakt. Mijn beurt levert een Cascade Bluffs op die ik maar speel samen met Krark’s Thumb. In haar beurt legt ze nog een fetchland in, samen met het casten van Polymorph op haar plant token! Dit wordt dus een Hellcarver Demon waar ik niet blij mee ben… Gelukkig geen haste dit keer. "Jij bent!"
Ik draw nog een Basilisk Collar die ik discard door Desolate Lighthouse. Ik draw daarvoor een Stitch in Time. Ik kan nu niks… Met vrees geef ik de beurt door. End of turn fetched ze een Island en begint ze haar beurt. Ze valt aan, doet me 6 schade en kom op 14 te staan. De Demon triggert en hatseflats…

xD

Heb ik geluk of heb ik geluk?! Ze revealed 2x Lightning Greaves, Flayer Husk, Diabolic Tutor, Twincast en een fetch. Alles wordt gecast behalve de fetch. De Twincast kopieert de tutor en de Greaves equippen de Flayer Husk en de Demon zelf. Ze legt nog een fetch in en haalt een Island tevoorschijn. Ik mag aan mijn beurt beginnen. Knight of the Holy Nimbus, wat kan ik nog doen? Ik draw een Whipflare. Tijd voor Stitch in Time, wat mij een mooie extra beurt oplevert. Ik untap weer en pak een momenteel nutteloze Magma Jet. Ik SnapcasterStitch en krijg nóg een extra beurt! Ik untap nogmaals en pak een Serum Visions. Die speel ik meteen en draw mijn Volatile Rig. Ik haal de bovenste twee kaarten weg door ze onderop te leggen. Ik SnapcasterVisions en draw mijn rode Curse. Ik leg een Trading Post bovenop. Ik equip mijn Basilisk Collar op de eerder gespeelde Snapcaster en val aan. Deze wordt door de 1/1 Husk geblocked. Ik stijg naar 16 levens en geef de beurt maar door dan… Dit keer is het gedaan met mij, denk ik. Hetzelfde effect als vorige beurt gebeurt weer en ik daal nu al naar 10. Tussen de zes exiles zit Time Stretch en het is gedaan met me. "We're done here."
Rig 1 – 1 : Hellcarver

Game 3 – Rig versus Hellcarver Combo: Grappig genoeg is deze derde game ook niet echt waardevol om te beschrijven. Het Hellcarver deck curved perfect en revealed drie Beacons waaronder een extra beurt in de vorm van Beacon of Tomorrows. Ik ben kansloos en wordt genadeloos de grond in gestampt vanaf beurt 4…
Rig 1 – 2 : Hellcarver wint!

Moments of Madness
– Twee fantastische foils tegelijk in het spel.
– Slechte exiles van Hellcarver Demon.
– Fetchmania.
– Niet gewonnen…

ConclusieTot zover het spelen tegen decks van mijzelf. Ik heb er wel van genoten en het decks werkt in principe best wel leuk. Het mist echter een goed sideboard en enige mate van snelheid lijkt het wel. Na deze potjes ga ik nogmaals de kaarten in de juiste kleur af om het deck misschien toch beter te maken dan nu. In de tussentijd hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met een goed sideboard. Daar besteed ik altijd minder aandacht aan, dus misschien dat jullie mij wat kunnen bijspijkeren. Iets tegen flying zou bijvoorbeeld niet slecht zijn of een mass removal spell ala Magmaquake bijvoorbeeld. Voor nu houd ik het voor gezien, ik zie graag reacties, tips/tops en feedback op mijn stuk tekst, zowel voor inhoud als layout (ha, dat rijmt), dus leef je uit! Tot slot merk ik dat ik nog voor het nieuwe jaar post, dus voor iedereen:

Alvast een voorspoedig Nieuwjaar en een gelukkig 2013!

Peanut

PS: Ik heb nu al twee Foil Rig's! Donate?

Edit: Ik weet dat het mijn decks zijn, die in hetzelfde schuitje zitten als het Rigdeck zelf, maar ik hoop dat ik tijdens de Modern FNM's mooie ervaringen mee krijg en harde games (zowel positief als negatief hard, haha!). Ik heb gewoonweg nog geen toegang of vrienden die archetype decks hebben. Dit ga ik proberen te regelen!

 Reactie plaatsen

Reacties (12)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
31-12-2012 00:42:00

Een van je betere columns qua schrijfstijl en vormgeving, erg vermakelijk om te lezen Wat ik wel op wil merken is - en je noemt het zelf ook al even - dat de decks waar je nu tegen getest hebt echt casual spul is.

Als je het fatsoenlijk wil testen, moeten er wel wat serieuzere decks tegenover gezet worden. Daarom alvast een aantal ideeen voor decks zonder prijskaartje van 500 euro maar die toch competitief zijn: hier Misschien dat zelf een aantal van deze decks bouwen kunt van je ruilkaarten om tegen te spelen.

Er is ook altijd nog de mogelijkheid om Tier 1 decks volledig te proxy-en en hier om hier dan tegen te testen... Wel een gedoe maar het geeft je wel de meest realistische ervaring.

Nu dat gezegd is... ''Moments of Madness'' hoop ik ook wel terug te zien in de volgende. Er komt toch wel een deel 4?

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
31-12-2012 12:44:00

Mooi geschreven weer. Dat combo deck lijkt mij best gaaf om mee te spelen xD

31-12-2012 17:46:00

Dank! Ik ga mijn best doen de volgende tekst ook net zo leuk te maken

1-1-2013 00:42:00

Leuk om te lezen weer^^ happy new year too

2-1-2013 17:25:00

Nieuw idee!

2-1-2013 23:05:00

Hmmm... Ik vroeg me naderhand af of je het deck echt voor Modern wil gebruiken. Ik denk namelijk niet dat het echt opgewassen is tegen de meeste decks daar. Dit ook vanwege de snelheid van het format.

Echter... in T2 kan je hier wel een gaaf deck voor de FNM voor maken. De key ingredients (Trading Post + Volatile Rig) zijn beiden T2 legal en vormen een perfecte basis voor een wacky control deck. Daarnaast lekker veel Keyrunes + Chromatic Lantern erbij en control kaartenl als Supreme Verdict en Sphinx's Revelation spelen.

Ik weet dat ik als een ''f*cking doubter'' zal klinken maar ik denk niet echt dat het deck in zijn huidige vorm werken zal in Modern.

2-1-2013 23:27:00

What's that look?! You don't like it do you. I don't need to be judge by you, by anyone! Screw you! Screw all the f*cking doubters, here's what I say to all of you!

*Insert Waltz of Flowers*

3-1-2013 09:53:00

... Maar ik vind het wel meesterlijk dat je jezelf niet laat stoppen door doubters zoals ik ;P

Dus kom maar op met deel 4!

5-1-2013 22:06:00

Ik heb nu 2x Wall of Frost eruit voor 2x Phantasmal Image.

7-1-2013 08:45:00

Ik up dit gewoon even. Ik wil ook reacties

7-1-2013 13:09:00

Ik denk dat het toch echt Modern moet blijven; volgens mij is het veel minder goed zonder Krark’s Thumb.

7-1-2013 13:30:00

Agreed!

Scroll: [boven|reacties|beneden]